VTOL leteče krilo

Načini, postopki in tehnike gradnje modelov letal, uporaba in obdelava materialov in predstavitev gradnje modelov s slikami.

Moderatorji: Pisaneli, Krist

Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Pozdravljeni,

že pred začetkom teme lahko pogledate končno verzijo: https://cults3d.com/:1465754

po dolgem času sem obiskal forum in se odločil, da bi predstavil moj projekt (2022/23). To je moje prvo letalo, ki sem ga ustvaril z nule. Mesece sem brskal splet brez znanja o gradnji ali dizajnu, da sem dobil splošno idejo kako začeti. Pisal bom na dolgo, ker se mi zdi pomembno da razložim svoje odločitve.

Ker je to VTOL sem že pred začetkom moral raziskati primerne možnosti za obliko letala, št. motorjev in tip, način vrtenja motorjev, primeren tip baterije, krmilnik (autopilot), primerni materiali za gradnjo (bolj zaradi teže).

Na hitro:
-leteče krilo, ker je najenostavnejše za gradnjo in zaradi teže
-trije motorčki za lebdenje, da je tok na bateriji nizek (tudi zato, da bi lahko uporabljal 18650 ali 21700 celice namesto Lipo in ker je kul koncept)
-v osnovi stiroporno krilo in srednji del iz balze, da zmanjšam dvižno težo in s tem zapravim manj denarja za baterije in motorje

Seveda sem že na začetku preveril, če Ardupilot avtopilot podpira tak tip letala. Drugače ne bi bilo nič iz tega.

Za dizajn nisem imitiral drugih že narejenih modelov, čeprav se mi zdi da bi moral in se s tem izognil gromozanskemu zapravljanju časa in denarja. Vseeno je bil projekt dobra izkušnja.

Rabil sem program za analizo krila in za določanje težišča. Izkazalo se je, da je XFLR5 - "god given" program za take projekte. Enostaven za uporabo, sicer posploši aerodinamiko ampak je za določanje vzgona in težišča dovolj natančen. Konfiguracije motorjev, baterij in propelerjev sem analiziral s program ecalc na spletu. Res super zadeva. Maš praktično vse motorje v bazi.

Na začetku nisem zaupal sebi ali programu, zato sem na hitro naredil eno preprosto leteče krilo. Približno enak dizajn krila kot potem za redni model. Rabil sem vročo žago za rezanje stiroporja, en motorček in dva servoja. Komponente sem montiral na enako mesto, kot sem jih določil v programu XFLR5, zato da za pozneje vem, če se lahko zanašam na program.

Za profil krila sem uporabil John Yost profil EH 1.5/9.0. Za tega sem se odločil pri analizi momenta v odvisnosti od kota alfa (kot krila). S tem mislim to, da sem krilo lahko pustil ravno od izvora do konice (wing twist). Širino krila in "wing sweep" sem določil na oko brez neke znanosti, tako da je bilo dovolj vzgona za predvideno težo. Za stabilnost odklona (rep levo, desno) sem le upal.

Pri rezanju krila sem imel izredne težave. Žico sem vodil preko profilov izrezanih iz balze. Zaradi tega je žica pogosta rezala v balzo in sem moral ponavljati postopek. Na koncu sem polepil profile s trakom za barvanje in potem je nastalo prvo krilo

Uporabil sem te komponente:
Brotherhobby 1404-3800kv motorček, 20A dshot regler, 3x3x3 propeler, 2x9g servoja in še 2S 800, 3S 1300 lipo bateriji.

To pa je že končan testni model:
20221115_133501.jpg
20221115_133501.jpg (121.08 KiB) Pogledano 533 krat
20221115_133443.jpg
20221115_133443.jpg (107.48 KiB) Pogledano 533 krat
20221115_133429.jpg
20221115_133429.jpg (124.7 KiB) Pogledano 533 krat
Pri prvem testnem letu sem imel super vreme brez vetra. Letelo je super brez najmanjšega problema. Naslednjič sem imel nekaj vetra in stvari so se obrnile na glavo. Izgubilo je vso stabilnost in se naključno obračalo v zraku. Sicer mi je bilo takoj jasno kaj je vzrok. Dodal sem male winglete in let je bil popravljen. Dodal bi še le, da take kontrolne površine niso idealne za leteče krilo. Več o tem na: https://youtu.be/RoT2upDbdUg?si=i0Tsn0XZzd-W1jWw. Nekje vmes omeni, da površine morajo biti na robu krila drugače se ojača efekt "adverse yaw". Prijetno bi mi bilo, če bi kje našel slovar za vse te angleške izraze.

Video testnega leta: https://1drv.ms/v/s!Ao5AHTipJHeai7sHQnO ... Q?e=xhZhla

V naslednjem postu bom opisal gradnjo VTOL verzija 1.
Zadnjič spremenil slavkov, dne 14 Maj 2024, 15:53, skupaj popravljeno 2 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Verzija 1: najlepša verzija letala, ki ni bilo zmožno opravljati svoje funkcije

Link za 3D ogled modela: https://a360.co/3JWSXV8

Glavne lastnosti krila sem prenesel s testnega modela. Razpon 1.2m, Root Chord=36cm, Tip Chord=19cm, Profil EH 2.0/12, teža 500g z 3S 1300mah
Komponente:
avtopilot: Matek F405 WTE
motorji: 3x Brotherhobby 1404 3800kv
esc: 3x Chaos 20A BLHs
bat.:3S 1300mah
gps: je bil pokvarjen
servoji za vrtenje motorjev: Hitec HS40
servoji v krilih: generic 9g
kamera: Runcam Split 2
fpv oddajnik: HGLRC Zeus Nano

Da VTOL vzleti vertikalno morajo motorčki proizvajati vsaj 20% potiska več kot je teža modela. Poleg tega mora vsota navorov okrog težišča biti 0. Torej model zahteva, da vemo končno težo preden se začne gradnja. Vedeti je treba tudi kje bo težišče modela glede na aerodinamiko in še dejansko težišče, da potem lahko uravnamo lokacijo motorčkov in postavimo komponente. Sam sistem za vrtenje motorjev vzame prostor in je kar kompleksen. Poleg tega je potreben prostor za kamero, krmilnik in baterijo. Že sliši se težko, v resnici pa je težje. Če bi le vštel težo lepila na modelu. Mogoče bi delovalo :D .

Letalo sem komplet modeliral v programu Fusion 360. Tega še izkoriščam dokler imam licenco za študente. Meni odličen zaradi Cloud shrambe in možnosti, da popravljaš stvari, ki si jih na začetku zajebal. Poleg tega so renderji lepi.

Če si ogledate 3D model na linku in malo premislite, bo očitno da zgleda krilo krhko; in tudi je. Čeprav je to prva verzija in sem se od vseh nekaj naučil, upam da kdo napiše kritiko, ker me zanima širše znanje, kot ga imam trenutno.

Dovolj nakladanja pa si oglejte par slik.
Priprava pred rezanjem
Priprava pred rezanjem
okvir_krila_pred.jpg (105.67 KiB) Pogledano 520 krat
Zunanji profil
Zunanji profil
krilo_zunanji_ron.jpg (111.92 KiB) Pogledano 520 krat
Notranji profil
Notranji profil
krilo_notranji_rob.jpg (93.53 KiB) Pogledano 520 krat
Zadnjič spremenil slavkov, dne 15 Maj 2024, 10:27, skupaj popravljeno 1 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Pokrivanje z Oralight transparent
Pokrivanje z Oralight transparent
pokrivanje_krila.jpg (75.58 KiB) Pogledano 517 krat
Vgradnja servoja v krilo
Vgradnja servoja v krilo
vgradnja_servo.jpg (62.6 KiB) Pogledano 517 krat
Priprava kontrolnih površin
Priprava kontrolnih površin
kontrolna povrsina.jpg (90.61 KiB) Pogledano 517 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

krilo_s_krmil.jpg
krilo_s_krmil.jpg (106.02 KiB) Pogledano 516 krat
vpogled_servo_krilo.jpg
vpogled_servo_krilo.jpg (58.72 KiB) Pogledano 516 krat
krila_panti.jpg
krila_panti.jpg (66.37 KiB) Pogledano 516 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Priprava za izrez reber srednjega dela
Priprava za izrez reber srednjega dela
rebra_sredina.jpg (105.77 KiB) Pogledano 515 krat
izrezanja_rebra.jpg
izrezanja_rebra.jpg (140.24 KiB) Pogledano 515 krat
Zalepljen zgornji del
Zalepljen zgornji del
zgornji_del_konc.jpg (120.98 KiB) Pogledano 515 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Lepljenje spodnjega dela
Lepljenje spodnjega dela
lepljenje_spodnji_del.jpg (175.55 KiB) Pogledano 514 krat
3D printanje držal
3D printanje držal
3d_print_vec_naenkrat.jpg (117.81 KiB) Pogledano 514 krat
lepljenje_reber_gori_doli.jpg
lepljenje_reber_gori_doli.jpg (165.8 KiB) Pogledano 514 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Mala krila
Mala krila
lepljenje_velik_reber.jpg (149.18 KiB) Pogledano 513 krat
Priprava krmilnika
Priprava krmilnika
priprava_krmilnik.jpg (157.97 KiB) Pogledano 513 krat
Servo konektorji
Servo konektorji
priprava_servo_conne.jpg (132.22 KiB) Pogledano 513 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Držalo motorja
Držalo motorja
3d_print_drzala_za_mot.jpg (75.07 KiB) Pogledano 511 krat
Držalo in roka za servo
Držalo in roka za servo
3d_print_drzalo_za_servo.jpg (98.79 KiB) Pogledano 511 krat
Priprava video oddajnika
Priprava video oddajnika
priprava_vtx.jpg (101.17 KiB) Pogledano 511 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Prileganje komponent
Prileganje komponent
test_fit_kompon.jpg (139.73 KiB) Pogledano 510 krat
Style dodatek
Style dodatek
style_balza_cut.jpg (90.27 KiB) Pogledano 510 krat
Ojačanje pokrivala
Ojačanje pokrivala
ojac_gornja_rebra.jpg (111.54 KiB) Pogledano 510 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

"Pokrivanje pokrivala"
"Pokrivanje pokrivala"
pokrito_gori.jpg (97.85 KiB) Pogledano 509 krat
Montiranje zadnjega motorja
Montiranje zadnjega motorja
palcka_zadnji_motor_test_fit.jpg (114.71 KiB) Pogledano 509 krat
Komaj
Komaj
test_fit_bater.jpg (106.74 KiB) Pogledano 509 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Gobec
Gobec
nos.jpg (93.96 KiB) Pogledano 508 krat
Vgradnja motorjev
Vgradnja motorjev
vgradnja_motor.jpg (149.3 KiB) Pogledano 508 krat
Servo mehanizem
Servo mehanizem
vpogled_servo_meh.jpg (176.96 KiB) Pogledano 508 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

lepljenje_kril.jpg
lepljenje_kril.jpg (118.49 KiB) Pogledano 507 krat
od_blizu.jpg
od_blizu.jpg (76.96 KiB) Pogledano 507 krat
Pretty much done
Pretty much done
zalep_pokrit.jpg (111 KiB) Pogledano 507 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

primerjava.jpg
primerjava.jpg (107.92 KiB) Pogledano 506 krat
z_wingleti.jpg
z_wingleti.jpg (220.82 KiB) Pogledano 506 krat
20221226_104006.jpg
20221226_104006.jpg (243.86 KiB) Pogledano 506 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Zgledalo. Test lebdenja sem prvič delal ko še je bil brez kril: https://photos.app.goo.gl/Ee5D4mTKyNXRoG1U9
Vidi se nestabilnost odklona (levo, desno). To nestabilnost se da skoraj do konca izničiti z PID nastavljanjem. Poleg tega še je možno nastaviti "Feed Forward" za servo. To mu omogoči, da prekomerno popravlja smer (PID ne more toliko popraviti, le malenkost). Takrat še tega nisem razumel.

Po lepljenju kril je sledil še en test. Ni več lebdel. To je malo žalostno, saj sem imel podatke, da ima motorček na 3S nad 250g potiska (nimam testne aparature). 250g*3 > 500g pa kljub temu ni lebdel (idealno je to 66% PWM na motor but not really). Če sem ga spustil z roke je lebdel nekaj sekund potem pa se začel spuščati. En vzrok je bil to, da je zadnji motorček bil nagnjen okrog 20deg v eno smer, zato da se model ni vrtel. Navor nastane verjetno zaradi tri-motorne konfiguracije, kjer se dva motorja morata vrteti v enako smer.

Ker je težišče bilo ok, je letelo normalno z metom iz roke. Čas letenja je bil okrog 20min na 3S 1300mah Lipo.
Video link: https://1drv.ms/v/s!Ao5AHTipJHeai8QY_6- ... g?e=cVqVwh

Ah če koga zanima zakaj prekomerna velikost wingletov...Prvi testni let sem izvajal brez wingletov. Deja vu. Taking no chances next time.

In to je to, kar se tiče V1.
Next post: V2 dobi nadgradnjo motorjev, baterije, nove kamere, enako krilo in več 3D printanja.
Zadnjič spremenil slavkov, dne 10 Maj 2024, 19:40, skupaj popravljeno 1 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL V2 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

V2 je veliko debelejši od V1 s skoraj dvakratno težo. Brez baterije je model 200g težji. Tudi baterija je 200g težja od prejšne 8-[ . Kljub temu pričakujemo boljše rezultate.

Ogled 3D modela: https://a360.co/43Sido8

Sprememba komponent:
Motorji: 3x Mamba 1408 4100kv (zmožni preko 600g potiska na motor)
Bat.: Molicel P45B 4S1P
FPV kamera: Firefly Split 4
Snem. kamera: DJI Action 2
(obe kameri lahko snemata v 4K, dobra stvar je v tem, da sem z DJI kamero lahko snemal nazaj)

Mehanske spremembe:
-oddaljenost motorjev od težišča v obeh x,y oseh
-zadnji motor fiksno montiran
-sprednja motorja krmiljena ločeno in direktno brez zobnikov (definitivno boljši način)
-znebim se 4mm ALU ojačitvene cevke in jo zamenjam s karbonsko 7mm
-pasivno hlajenje komponent
-teža 980g z obema kamerama

Že vnaprej povem: velika napaka, da nisem povečal propelerjev iz 3 col na nekaj več. Teža je bila v nasprotju z mano. "Krivo je lepilo".

Na slikah boste videli način za montiranje baterij 21700 tako da so posamezno odstranljive. Prosim ne poskušajte doma, ker je to primerno do 5A. Razen če radi gledate iskrice. To sem ugotovil pred testi, tako da se ne bati. Je pa škoda, ker bi to bil izredno dober način menjave baterij.

Kot sem povedal so krila ostala enaka. To je vse kar je preživelo od V1. V2 vglavnem dobi predelavo srednjega dela. Je hibrid med balzo in 3D printanjem. To je zaradi preprostosti gradnje. Za 3D printanje sem uporabljal Colorfabb LW-PLA filament. Vsi LW filamenti so muka za uporabo. Čas, ki bi ga naj dobil nazaj, je zdaj šel v nastavljanje 3D printerja. Tako sem sploh dobil končane dele.

Verzija 1 letala je zgledala zanimivo, z V2 pa sem šel proti izgledu morskega psa in mi je še bolj všeč od V1. Poleg tega so wingleti izredno stilski.

Slikice:
Struktura iz balze, pokrivanje s 3D printanimi deli
Struktura iz balze, pokrivanje s 3D printanimi deli
1.jpg (140.79 KiB) Pogledano 488 krat
Dobro paše
Dobro paše
2.jpg (89.33 KiB) Pogledano 488 krat
Test fit
Test fit
3.jpg (129.12 KiB) Pogledano 488 krat
Zadnjič spremenil slavkov, dne 10 Maj 2024, 19:41, skupaj popravljeno 2 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL V2 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Mala krila sem spet poskusil delati iz balze, pa sem ugotovil, da je 3D printan del lažji. Saj ne da del iz balze ne bi mogel biti lažji. Sploh ker uporabljam 3mm balzo in še dvojna rebra. Deli iz balze mi sicer izgledajo boljše in montaža sprejemnika ter GPS v malo krilo bi bila lažja v tem primeru.
Balza
Balza
4.jpg (110.25 KiB) Pogledano 486 krat
3D print
3D print
5.jpg (105.23 KiB) Pogledano 486 krat
Spodaj
Spodaj
6.jpg (70.7 KiB) Pogledano 486 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL V2 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Pokrit spodnji del
Pokrit spodnji del
7.jpg (82.57 KiB) Pogledano 484 krat
Pokrit zgoraj
Pokrit zgoraj
9.jpg (77.29 KiB) Pogledano 484 krat
Praktično končan
Praktično končan
10.jpg (96.92 KiB) Pogledano 484 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL V2 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Pri prvi verziji sem uporabljal majhne ležaje za vrtenje sprednjih motorjev. Za V2 sem uporabljal 3D printane puše (kakšnih 10 iteracij, da sem dobil prostovrteče puše - so dvodelne).
Puša
Puša
11.jpg (75.21 KiB) Pogledano 481 krat
Zadnji motor
Zadnji motor
12.jpg (71.29 KiB) Pogledano 481 krat
Zgleda končano ne? Mogoče opazite ali ne. Na tehtnici je. Mislim, da mu želim nekaj povedati..
15.jpg
15.jpg (85.86 KiB) Pogledano 481 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL V2 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Testni let VTOL mode: https://1drv.ms/v/s!Ao5AHTipJHeai8QW4P0 ... A?e=FeMGEH
Na videu se sliši oscilacije motorjev. To je popravljivo z notch filtri, ki jih podpira Ardupilot. Tako filtrira le določene frekvence iz žiroskopa in senzora pospeška. Te frekvence se pojavijo zaradi fleksibilne montaže motorjev oz. celo letalo delno vibrira in jača določene frekvence.

Testni let s prehodom: https://1drv.ms/v/s!Ao5AHTipJHeai8QXFtp ... A?e=uSiYeF
Ja, na žalost je pristanek bil neuspešen, ampak nič škode. Vse skupaj je V2 imel en uspešen pristanek iz prehoda.
Ta je na mojem YT: https://youtu.be/vcJ0T8kcqBU?si=jRe0X7TGcOvc7e7J

In še fotka z wingleti:
16.jpg
16.jpg (138.27 KiB) Pogledano 478 krat
17.jpg
17.jpg (132.98 KiB) Pogledano 478 krat
Tu še je zgledal lepo. Potem sem pa kupil DJI O3 kamero in DJI V2 očala in imel lepe težave pri prvem letu.:
20230621_122333.jpg
20230621_122333.jpg (115.42 KiB) Pogledano 478 krat
Letalo sem preklopil v Acro mode in izgubil občutek hitrosti, takoj za tem pa je padlo v špiralo. Menda ima Acro Mode probleme z okrevanjem in bi moral preklopiti na Manual Mode.

Sledil je model V2 Rebuild 1. Obstaja še V3, ki si deli sredinski element s tem V2 Rebuild 1, vseeno pa je precej drugačen. Torej ta Rebuild 1 uporablja še vedno enaka krila in dobi novi sredinski del, ki je zdaj komplet 3D printan. Dobi tudi večji prostor za propelerje in še večjo razdaljo motorjev od težišča za boljšo stabilnost v VTOL načinu.
Zadnjič spremenil slavkov, dne 14 Maj 2024, 14:35, skupaj popravljeno 1 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

V2 Rebuild 1

Odgovor Napisal/-a slavkov »

V2 Rebuild 1 poleg omenjenih stvari dobi:
-prostor za 3.5" propelerje wow
-velike ležaje za obračanje motorjev
-kamera DJI O3
-nov gps
-nov RC sistem: ELRS
-nov problem z baterijami

Prostor za propelerje bi povečal še več, ampak sem bil omejen na že zlepljena krila od prejšne verzije. Krčil sem srednji del.
Merjenje
Merjenje
20230624_112837.jpg (67.55 KiB) Pogledano 476 krat
Fusion 360 in 3D print. To je ultra kompakten dizajn. Noter niti zraka ne spraviš, zato se kamera pregreje v 30s brez ventilatorja.
nov_sred.jpg
nov_sred.jpg (58.93 KiB) Pogledano 469 krat
Ležaji so ogromni. Imel sem težave s tolerancami nastavkov, ki se pritrdijo na ležaj.
Priponke
monta.jpg
monta.jpg (101.88 KiB) Pogledano 469 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

V2 Rebuild 1

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Sledi vgradnja kamere:
kaos.jpg
kaos.jpg (108.01 KiB) Pogledano 467 krat
in še končan model:
done.jpg
done.jpg (92.68 KiB) Pogledano 467 krat
Opaziti se da spremembo barve na nosu. Tu je pa krivec:
akku.jpg
akku.jpg (133.94 KiB) Pogledano 467 krat
Krivec je BMS na bateriji, ki je sicer delal kot mora. Ker je tok skozi baterijo pri lebdenju velik, je tudi padec napetosti velik. Ko je baterija dosegla 2.8V na celico je BMS preprosto izklopil izhod. To sem vzel ven in zdaj polnim baterije normalno kot Lipoje.

S tem je bila večina težav odpravljenih. Zaradi majhnih propelerjev pa se je še vedno mučil pri vzletanju in pristajanju in ker so bila krila zdaj že v precej nesrečah so rada plapolala kot pri ptiču.
Prilagam video: https://youtu.be/sKP7-YN_398?si=F5v3IOf1HEK2YDnW btw to je snemano na pisti letečih prlekov

Naslednja objava: V3 dobi nadgradnjo servojov, motorjev, nova krila, trdoto in še nekaj komponent.
Zadnjič spremenil slavkov, dne 14 Maj 2024, 14:35, skupaj popravljeno 1 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

VTOL V3 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

V3 je največja nadgradnja modela. Ključno je bilo izboljšanje VTOL funkcije. Dodatno pa zaželjen bolj učinkovit let in 3D print kompletnega letala. To zato, da bi lahko objavil datoteke na net in omogočil drugim gradnjo enakega modela.

Ogled 3D modela: https://a360.co/3wBOxjG

Osnovne specifikacije:
-Razpon: 1.3m z wingleti
-Površina krila: 27dm^2
-Teža: 1100g z 4S1P 21700 baterijo


Obliko letala sem izboljšal tako, da sem vse zunanje linije modela povezal tangentno. Ni več ostrega roba med srednjim delom modela in krili. Na pamet bi povedal, da to izboljša stabilnost v bočnem vetru.

Pogledal sem tudi kako bi lahko uporabil Prandtlovo distribucijo vzgona po razponu krila. To se nanaša na link objavljen v prvi objavi. Glede na analizo v programu XFLR5 mi je uspela neka mešanica med eliptično in Bell-ovo krivuljo. Sicer nevem kako zaupljiva je bila ta raziskava Prandtlove distribucije vzgona, ker so pri NASI na svojem modelu uporabili precej dihedrale in ogromen razpon krila proti njegovi širini. Takega krila ne bi uporabljal za neko realno funkcijo?
NASA Prandtl-D
NASA Prandtl-D
Prandtl-D_No._2_during_an_early_flight_(ED13-0279-54).jpg (36.72 KiB) Pogledano 238 krat
Da se doseže taka distribucija je potrebno spreminjati ali vpadni kot krila, njegov profil ali pa širino po razponu.

Na svojem modelu začnem z vpadnim kotom 2.5deg in končam pri -2deg. To vbistvu tudi pojasni zakaj printam letalo in ne uporabljam nekega bolj modelarskega tipa gradnje. Tako se izognem problemu natančnosti.

Na začetku uporabljam profil EH 2.0/12 na koncu kril pa EH 2.5/10. To je delno zato, da zagotovim dovolj debeline za vgradnjo komponent v sredino modela.
VTOL V3
VTOL V3
xflr.jpg (51.72 KiB) Pogledano 238 krat
Nekako sem upal, da bi se s takim dizajnom izognil izgubi vzgona na konicah krila, ampak krilo še vedno pade v špiralo pri nizki hitrosti.

Kontrolne površine so tokrat veliko manjše in na koncih kril. Njihova širina je okrog 25% širine krila na točki, kjer se nahajajo. Nagib znaša +-25deg.

Za težišče uporabljam enačbo: CG=NP-(SM*MAC), kjer je SM koeficient za stabilnost in znaša med 5% in 15%. Omejen sem bil s prostorom, zato uporabljam 10%. Tega pri prvem letu sploh nisem rabil spreminjati, ker je letalo takoj letelo kot pričakovano.

To je bil dizajn, zdaj pa komponente in materiali:
  1. Materiali:
    -Polymaker Polylite LW PLA -> za vse dele, printano z debelino stene 0.4 mm
    -Polymaker Polylite PLA PRO -> za vse dele, debelina stene 0.3-0.35 mm
    -Spektrum ASA 275 -> za motorje in krmilnik, ker se segrejejo
    -medeninaste cevke za motorje -> ALU cevke prešibke pri fi = 4 mm
    -karbonska cev 7x6x500 mm -> glavna ojačitvena cevka
  2. Komponente:
    -krmilnik Speedybee F405 Wing
    -sprejemnik Radiomaster RP3
    -GPS Walksnail M181
    -generic MS4525 senzor zračne hitrosti
    -2x Robbe FS133 servoja za vrtenje motorjev, komentar: Ti servoji imajo veliko praznega hoda in posledično dobim vibracije na kameri; nadgraditi jih moram z MKS HV70 servoji
    -3x T-Motor F2203.5 2850kV z 4 colskimi propelerji
    -poceni 4in1 BLHs 40A reglerji
    -Emax ES3352 servoja v krilih
    -propelerji HQProp V1S 4x4.3x3 zaenkrat najbolj učinkoviti za VTOL in normalno letenje
Kratek opis:
Za let uporabljam dva tipa baterij. Ena je DIY 21700 4S1P že prej omenjena, ki ima kapaciteto 4500mah in tehta okrog 300g. Druga je 4S 3500mah Lipo, ki tehta 330g. Z obema letim ponavadi pod 20 min. Navaden let letala bi lahko trajal veliko dlje, ampak za pristanek je potrebno veliko moči. Prazna baterija ne bi bila sposobna ohranjati modela v zraku. Zato uporabljam največ 60% kapacitete baterije.

Letalo pri pristanku uporabi hitrost in jo spremeni v potencialno energijo. Torej se ustavi tako da pridobi višino. Tik zatem začne padati s čim se zaženejo motorji. Potem je model pametno začeti spuščati do višine 0.5 m nad tlemi. Tako zmanjšaš tveganje razbitja pri padcu, sploh če si nizko na bateriji. Ko je enkrat nizko, ga brez problema vodiš do željene pozicije.

Moram povedati, da še nisem imel letala, ki bi ga bilo tako preprosto vzleteti in pristati.

Opis moči pri delih leta:
-Lebdenje: 25A
-Prehod iz lebdenja v navaden let: doseže do 50A za zelo kratek čas
-Pri 70km/h je poraba 8A
-Največja hitrost s temi propelerji je okrog 110km/h pri 25A. Z 4x5 propelerji doseže okrog 135km/h pri toku 35A, takrat se krilo začne tresti


Gradnjo sem posnel komplet od začetka do konca in še dodatne modifikacije. Na koncu sem imel toliko ur videoposnetkov, da se mi ni dalo vsega urediti v nek krajši video. To da vzamem posnetke z določenih časov videa se mi zdi veliko bolj časovno učinkovito. Pa še govora ne rabim snemati. Video bi vglavnem bil kot navodila za gradnjo.

Model je komplet lepljen s sekundnim lepilom Loctite Control. Na enem delu sem uporabil epoxy, ampak je tudi razvidno kje.

Na nek način moram zmanjšati število slik, da bo objava bolj pregledna. Dal bom slike dokončanih delov in opisal kaj je bilo na delu narejeno.
Zadnjič spremenil slavkov, dne 14 Maj 2024, 16:03, skupaj popravljeno 4 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

V3 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Začnem z vgradnjo navojnih vložkov za montažo servojov, reglerjev in krmilnika. Nato privijem reglerje in spajkam napajalni žici. Montiram le začasno, da dobim pravo obliko in dolžino žic. Nato ti žici spajkam na krmilnik. Konektor za baterijo je XT60-E in je namenjen montiranju z vijaki. Na napajanje še je potrebno dodati elektrolitski kondenzator (35V, 1000uF), ki gladi napetost pri velikih spremembah toka.
nav_vloz_krmi_esc.jpg
nav_vloz_krmi_esc.jpg (129.1 KiB) Pogledano 231 krat
Medeninasto cevko vstavim v držalo za motor in jo privijem z M2 vijakom. Slika prikazuje staro verzijo držala. Nova omogoča odstranitev motorja brez spajkanja žic.
roka_motor_v1.jpg
roka_motor_v1.jpg (134.13 KiB) Pogledano 231 krat
Potem pripravljam servoje. Tu jih prvo privijem v držala. Pred namestitvijo rok jih je potrebno centrirati. Nekaj centriranja je možno popraviti s krmilnikom.
povezava_roka_servo.jpg
povezava_roka_servo.jpg (118.23 KiB) Pogledano 231 krat
Zadnjič spremenil slavkov, dne 15 Maj 2024, 10:18, skupaj popravljeno 1 krat.
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

V3 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Tu nameščam kamero v nos.
names_kamera.jpg
names_kamera.jpg (128.8 KiB) Pogledano 227 krat
Priprava kablov in preverjanje kratkega stika
pripr_zice.jpg
pripr_zice.jpg (138.49 KiB) Pogledano 227 krat
Lepljenje treh delov, da dobim kompleten srednji del. Nato zmontiram konektor za baterijo in namestim GPS z dvostranskim lepilnim trakom.
zleplj_3_del.jpg
zleplj_3_del.jpg (131.59 KiB) Pogledano 227 krat
Grega
Uporabniški avatar
slavkov
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 15 Jun 2012, 11:34
Kraj: Radenci
Kontakt:

V3 leteče krilo

Odgovor Napisal/-a slavkov »

Izdelavo kril začnem z lepljenjem večjih delov. Sledi vgradnja navojnih vložkov in namestitev senzorja zračne hitrosti.
mer_zrac_hitr.jpg
mer_zrac_hitr.jpg (108.95 KiB) Pogledano 226 krat

Montaža MPX 8-pinskega konektorja za hitro odstranitev kril
mpx_krilo.jpg
mpx_krilo.jpg (111.92 KiB) Pogledano 226 krat
Spredaj je napeljana 2.5mm karbonska palica. Ta je napeljana vse do wingletov.
mcx_kon_8k.jpg
mcx_kon_8k.jpg (99.32 KiB) Pogledano 226 krat
Grega
Odgovori

Vrni se na Gradnja in projekti