O letalu ki bi moje udejstvovanje v zračnih bojih razširilo tudi na kategorijo WW1 sem razmišljal kar precej časa. Ker mi enako mero užitka, kot samo letenje, predstavlja tudi načrtovanje letal, sem želel tudi letalo za to kategorijo izdelati "iz nule" - vključno s samim načrtom. S takim pristopom je bilo eno od vodil pri izbiri modela, tudi "redkost" na modelarski sceni.
Morane Saulnier type N je enokrilno lovsko letalo francoske izdelave. Prvi primerki so v bojih sodelovali aprila 1915. Zaradi ogromnega spinerja in aerodinamične oblike je dobilo vzdevek "bullet". Letalom so značilne spinerje kasneje odstranjevali, saj so na ta način odpravili težave s pregrevanjem motorjev. Letalo je imelo eno strojnico pred pilotom, ki pa ni bila sinhronizirana z motorjem, zato je imel propeler, v liniji ognja, nameščene jeklene odbojne "kline". Letalo je bilo zahtevno za letenje; imelo je dokaj visoko pristajalno hitrost, zaradi "pendel" višinskega krmila, je bilo krmiljenje po višini nervozno, obenem pa je bilo letalo precej neodzivno po nagibu, saj je pilot s krmilno palico, namesto premikanja eleronov, nagib uravnaval z zvijanjem zadnjega roba krila. Del mehanizma za nagib (žice speljane prek škripcev in vzvodov) je na slikah dobro viden: tik za pilotom je na spodnji strani letala nosilec v obliki črke "V", prek katerega so speljane žice ki "krivijo" zadnji rob krila.
Zaradi izredno hitrega razvoja aviatike v tem obdobju, je bilo izdelanih le 49 letal Morane Saulnier tip N, saj je letalo kmalu dobilo naprednejše naslednike.
Pri gradnji sem se odločil za "hibrid" - trup je narejen iz EPP pene in prekrit s papirjem, krila so klasične gradnje - balza prekrita s folijo. Letalo ima električni pogon. Zaradi izjemno kratkega nosu letala sem, skladno z dopustnimi odstopanji navedenimi v pravilniku, krilo pomaknil nekoliko nazaj, saj bi bilo sicer nemogoče zagotoviti težišče na ustreznem mestu. Uspel sem izkoristiti prostor pod pokrovom motorja in ob motor namestil servo motorja za pogon repnih krmil in regulator motorja. Ravno tako je tik za požarno steno nameščena tudi pogonska baterija. Zaradi majhne razpetine kril pravega letala - 815cm, sem model zasnoval s krilom v enem kosu, kar pripomore k zmanjšanju teže in večji trdnosti, a je zaradi majhnosti vseeno enostaven za transport. Krilo je enostavno odstranljivo, saj je pritrjeno le z dvema PVC vijakoma.
Model je v uporabi že skoraj eno leto. Dejstvo da je to moj prvi model s kolesi in da z njim letim na tekmah v zračnih bojih, je botrovalo temu, da je že doživel tudi nekaj popravkov. V primerjavi z večjimi modeli (predvsem velikimi dvokrilci) ne dopušča tako počasnega leta, je pa izjemno vodljivo in dokaj trpežno.
MORANE SAULNIER type N
Moderator: mihasodja
MORANE SAULNIER type N
Zadnjič spremenil cmaet, dne 29 Jun 2016, 07:19, skupaj popravljeno 5 krat.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Delo se je pričelo z izdelavo reber. V ta namen sem najprej izdelal šabloni iz aluminija, s pomočjo katerih sem izdelal vsa potrebna rebra v le dveh korakih.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Trup sva s kombataškim kolegom Gregorjem izrezala s pomočjo CNC vroče žice. Sestavljen je iz štirih kosov. Trije so zlepljeni, četrti del trupa pa je narejen kot pokrov (hkrati je to tudi kokpit), in se na model natakne šele po namestitvi krila. Na pokrovu sta nameščena nosilec žic ki gredo do kril in strojnica. Ob prevažanju letala v avtomobilu je tako te drobne detajle lažje obvarovati pred poškodbami.
Gradnja krila se je pričela z nameščanjem načrta na leseno ploščo
In lepljenje rebrc se je lahko pričelo
Zadnjič spremenil cmaet, dne 22 Jun 2016, 13:05, skupaj popravljeno 2 krat.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Rebra so hitro sedla na svoja mesta. Leseno konstrukcijo sem lepil s sekundnim lepilom (kjer je to pomenilo hitrejši napredek) ali mekolom. Letvice so smrekove, stojina med letvicama nosilca pa iz vertikalno orientiranih trakov balze.
Na sliki je tudi trup z nameščenim pokrovom motorja, ki sem ga izdelal tako, da sem okoli konzerve ustreznega premera (kava Illy ) ovil trak 0.8mm letalske vezane plošče in ustrezno število križno obrnjenih trakov balze, da sem dosegel pravo debelino. Za lažje krivljenje sem balzo prej namočil v vodi. Ker je bilo delo živa packarija pri katerem sem imel več lepila na rokah, kot na izdelku, postopka nisem fotografiral. Z rezultatom sem več kot zadovoljen, saj je pokrov prave oblike, lahek in neverjetno trden (to mi je tudi dalo idejo o namestitvi servomotorjev in regulatorja na pokrov). Naslednje je bilo na vrsti višinsko krmilo. Ker gre za pendel varianto, sem si moral izmislit mehanizem - kot povezavo obeh polovic sem uporabil okroglo karbonsko palčko, ležišče pritrjeno an trup pa je iz karbonske cevke ravno pravega premera da se prej omenjena palčka lepo vrti. Cevko za ležišče sem razcepil in na trup fiksno prilepil eno polovico, drugo polovico pa pritrdil snemljivo.
Ogrodje krila je bilo kar prehitro končano. Ker sem si zamislil prednji del krila oplaščen z balzo je bilo potrebno, ob lepljenju letvice na prednji rob krila, krilo podložiti za debelino oplate.Na sliki je tudi trup z nameščenim pokrovom motorja, ki sem ga izdelal tako, da sem okoli konzerve ustreznega premera (kava Illy ) ovil trak 0.8mm letalske vezane plošče in ustrezno število križno obrnjenih trakov balze, da sem dosegel pravo debelino. Za lažje krivljenje sem balzo prej namočil v vodi. Ker je bilo delo živa packarija pri katerem sem imel več lepila na rokah, kot na izdelku, postopka nisem fotografiral. Z rezultatom sem več kot zadovoljen, saj je pokrov prave oblike, lahek in neverjetno trden (to mi je tudi dalo idejo o namestitvi servomotorjev in regulatorja na pokrov). Naslednje je bilo na vrsti višinsko krmilo. Ker gre za pendel varianto, sem si moral izmislit mehanizem - kot povezavo obeh polovic sem uporabil okroglo karbonsko palčko, ležišče pritrjeno an trup pa je iz karbonske cevke ravno pravega premera da se prej omenjena palčka lepo vrti. Cevko za ležišče sem razcepil in na trup fiksno prilepil eno polovico, drugo polovico pa pritrdil snemljivo.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Lepljenje oplate prednjega dela krila
V trup sem vlepil letvici na kateri bo pritrjeno podvozje
Višinsko krmilo zbrušeno v končno obliko
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Smerno krmilo. Takole izdelano - samo iz trakov balze - je preživelo samo prvi polet (nerodnega pristanka ne ). Smerno krmilo sem zato kasneje naredil na novo - na kritičnih delih ojačano z aviošperom in karbonskimi palčkami.
Kolesa sem naredil iz aviošpera in balze, po vzoru Andreja Pervinška, ki je gradnjo objavil v tej sekciji foruma. Nekoliko sem jih sicer poenostavil, saj sem namesto okroglega tesnila, za "pnevmatike" uporabil kar EVA peno. Na sliki sta "poskusni" pnevmatiki izrezani z olfo, za končno različico sem peno izrezal z vročo žico.
Seveda je bilo potrebno pogledat kako bo vse skupaj izgledalo, ko bo končano...
Podvozje sem prvotno izdelal iz karbonskih cevk. Povezave na stikih sem izdelal iz medeninaste cevke. Ob prvih poletih sem ugotovil, da je oddaljenost od tal nekoliko prenizka, saj je v malce višji travi propeler ob vzletu in pristanku kosil. Ko sem podvozje na eni od tekem nalomil, sem ga nadomestil z višjim jeklenim, ki je sicer 80g težje, vendar preživi marsikaj.Kolesa sem naredil iz aviošpera in balze, po vzoru Andreja Pervinška, ki je gradnjo objavil v tej sekciji foruma. Nekoliko sem jih sicer poenostavil, saj sem namesto okroglega tesnila, za "pnevmatike" uporabil kar EVA peno. Na sliki sta "poskusni" pnevmatiki izrezani z olfo, za končno različico sem peno izrezal z vročo žico.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Namestil sem pogon - motor sem imel že doma. Je prevelik in pretežek (180g), vendar to pomaga pri težišču
Konica krila na sliki še ni končana, gubic sedaj seveda ni več. Trup sem oblekel v papir. Folija bi bila bistveno težja, poleg tega likanje na peno ni mogoče, saj likalnik peno topi.
Moje prvo prekrivanje s folijo (oratex) - ob delu sem neizmerno užival, tako da zagotovo ne zadnje Konica krila na sliki še ni končana, gubic sedaj seveda ni več. Trup sem oblekel v papir. Folija bi bila bistveno težja, poleg tega likanje na peno ni mogoče, saj likalnik peno topi.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Na sliki sta vidni tudi ročici servomotorjev višinskega in smernega krmila, ki pod motorjem štrlita izpod pokrova motorja.
Zadnjič spremenil cmaet, dne 22 Jun 2016, 13:42, skupaj popravljeno 1 krat.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Sledilo je barvanje prednjega dela trupa s črno barvo.
Izbrana barvna shema: Spiner: okrogla plošča iz 2mm vezane plošče se privije pod propeler. Na to ploščo se z zadnje strani (dostopna je pod pokrovom motorja - z dna letala) s štirimi majhnimi vijaki pritrdi spiner izdelan iz EPP pene (izrezane z vročo žico). Na sliki je še surova pena, ki sem jo kasneje oblekel z eno plastjo 50g steklene tkanine. Tako narejen spiner je lahek, dobro uravnotežen (kljub velikosti, tudi pri polnem plinu ne povzroča vibracij) in trpežen. Po eni sezoni bitk, je prevleka iz steklenih vlaken že precej napokana, a spiner še vedno enako dobro služi svojemu namenu. Ready to fly! Manjkajo še "bojne barve" strojnica, žice med krili in pilot.
Izbrana barvna shema: Spiner: okrogla plošča iz 2mm vezane plošče se privije pod propeler. Na to ploščo se z zadnje strani (dostopna je pod pokrovom motorja - z dna letala) s štirimi majhnimi vijaki pritrdi spiner izdelan iz EPP pene (izrezane z vročo žico). Na sliki je še surova pena, ki sem jo kasneje oblekel z eno plastjo 50g steklene tkanine. Tako narejen spiner je lahek, dobro uravnotežen (kljub velikosti, tudi pri polnem plinu ne povzroča vibracij) in trpežen. Po eni sezoni bitk, je prevleka iz steklenih vlaken že precej napokana, a spiner še vedno enako dobro služi svojemu namenu. Ready to fly! Manjkajo še "bojne barve" strojnica, žice med krili in pilot.
Zadnjič spremenil cmaet, dne 22 Jun 2016, 13:33, skupaj popravljeno 2 krat.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Re: MORANE SAULNIER type N
Prvi polet, vzlet brez težav, leti stabilno in lepo. Moj prvi poskus pristanka pa je bil "malo" pretrd , zato se je pokazala šibka točka trupa (najtanjši del je ob koncu krila). Tukaj sem ob popravilu dodal dve palčki karbona.
Ob premetu, ki je sledil, jo je skupila tudi konstrukcija smernega krmila, ki ga nisem popravljal ampak izdelal novega, z ojačano konstrukcijo. Naslednji polet je bil že na tekmi Avtor slednje fotografije je Vid Gladovič.
Nastala je v trenutku, ko sem sam ugotovil da se programsko dodajanje smernega krmila ob nagibu letala, pri vzletu ne obnese (med letom sicer deluje odlično in odpravlja "povešanje nosa" v ostrejših zavojih).
Ker je veter ob vzletu letalo nagnil v levo (glej srednji stiroporni količek), sem ga skušal poravnavat z ustreznim nagibom v desno. Pri nizki hitrosti ob vzletu pa je letalo bolj kot elerone za nagib ubogalo programsko dodano smerno krmilo, ki je bilo ob tem odklonjeno za levi zavoj (odkloni krmil so lepo vidni na fotografiji). Situacija je bila nerešljiva in se je končala z letalom na napačni strani varnostne črte.
Ob premetu, ki je sledil, jo je skupila tudi konstrukcija smernega krmila, ki ga nisem popravljal ampak izdelal novega, z ojačano konstrukcijo. Naslednji polet je bil že na tekmi Avtor slednje fotografije je Vid Gladovič.
Nastala je v trenutku, ko sem sam ugotovil da se programsko dodajanje smernega krmila ob nagibu letala, pri vzletu ne obnese (med letom sicer deluje odlično in odpravlja "povešanje nosa" v ostrejših zavojih).
Ker je veter ob vzletu letalo nagnil v levo (glej srednji stiroporni količek), sem ga skušal poravnavat z ustreznim nagibom v desno. Pri nizki hitrosti ob vzletu pa je letalo bolj kot elerone za nagib ubogalo programsko dodano smerno krmilo, ki je bilo ob tem odklonjeno za levi zavoj (odkloni krmil so lepo vidni na fotografiji). Situacija je bila nerešljiva in se je končala z letalom na napačni strani varnostne črte.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.