Stran 1 od 2

Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 14 Maj 2015, 08:20
Napisal/-a Davy Crockett
Pozdravljeni!
Sledečo temo sem objavil že pod sekcijo aerofotografija, vendar se tiče vseh, saj gre za sprejemanje zakonodaje RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems), ki se bo najbrž držala v večini samo "civilnih dronov" oz. FPV letenja.
Marca 2015 je v Rigi potekala konferenca RPAS za pripravo zakonov s tega področja v EU. Navedli so neke splošne regulative, ki jih bodo morali razviti: da bodo civilni droni morali biti obravnavani kot nova vrsta letal, pripravili bodo pravila varnosti, razviti se bodo morali tehnologija in standardi za razvoj civilnih dronov v evropskem prostoru, operator drona je odgovoren za njegovo uporabo,... Predpisi in pravila naj bi bili dokončani do konca naslednjega leta.
Več informacij:
http://www.easa.europa.eu/easa-and-you/ ... rones-rpas
http://ec.europa.eu/growth/sectors/aero ... dex_en.htm
Povzetek konference: https://www.youtube.com/watch?v=XRT6lLUCQPs

Uvodni video: https://www.youtube.com/watch?v=rjGRhxd0kDk

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Jun 2015, 07:21
Napisal/-a Davy Crockett
Phoinix napisal/-a: Modelarji bomo sigurno omejeni na LOS (Line Of Sight oz. okrog 500 m), vsi nadaljnji podvigi izven LOS pa bodo zahtevali znanje, dovoljenja za let in licence. Čim prej, tem bolj.
Ja še tega bi se manjkalo, ja saj kdo bo pa to nadziral še posebej pri nas, najbrž "nihče".

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 06 Jul 2015, 20:28
Napisal/-a ramo

NUJNO: PRAVILNIK ZA UPORABO BREZPILOTNIH LETALNIKOV

Objavljeno: 07 Jul 2015, 09:48
Napisal/-a Nikalaj
Objava 7.7.2015
Ministrstvo za infrastrukturo in prostor bo pravila za uporabo brezpilotnih letalnikov pripravilo v prihodnjih mesecih, predvidoma jeseni pa naj bi bil pravilnik že potrjen, je na dogodku na ljubljanski fakulteti za družbene vede povedal vodja sektorja za letalstvo Alojz Krapež.

Menim, da je nujno da predstavniki letalskih modelarjev sodelujejo pri nastajanju Pravilnika. SEDAJ ALI NIKOLI.

Re: NUJNO: PRAVILNIK ZA UPORABO BREZPILOTNIH LETALNIKOV

Objavljeno: 08 Jul 2015, 08:16
Napisal/-a scrat
Nikalaj napisal/-a:Objava 7.7.2015
Ministrstvo za infrastrukturo in prostor bo pravila za uporabo brezpilotnih letalnikov pripravilo v prihodnjih mesecih, predvidoma jeseni pa naj bi bil pravilnik že potrjen, je na dogodku na ljubljanski fakulteti za družbene vede povedal vodja sektorja za letalstvo Alojz Krapež.

Menim, da je nujno da predstavniki letalskih modelarjev sodelujejo pri nastajanju Pravilnika. SEDAJ ALI NIKOLI.
Predstavniki modelarjev so zraven in sodelujejo.

Re: NUJNO: PRAVILNIK ZA UPORABO BREZPILOTNIH LETALNIKOV

Objavljeno: 08 Jul 2015, 09:17
Napisal/-a rc-ryder
scrat napisal/-a: Predstavniki modelarjev so zraven in sodelujejo.
Zdravo!
Kdo pa so ti"predstavniki", kako vejo, kaj zastopajo, komu odgovarjajo za svoje predloge, strinjanje ali ugovarjanje?

Transpatentnost ne škodi...

Lp

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 09 Jul 2015, 02:50
Napisal/-a bovi
Predstavnikov modelarstva v pravem pomenu besede dejansko ni, so pa ljubitelji in poznavalci, katerim je skupni cilj varno letenje in ureditev področja.
Da modelarji pridemo do predstavnika, se je potrebno najprej organizirati. To pomeni pravno formalno, lahko tudi kot civilna iniciativa in podobno.
Ne vem, ampak jaz nikjer ne vidim, da bi se to zgodilo. Niti ne poznam nobenega konkretnega predloga z imeni in priimki, ki bi dali pobudo.
Pisanje in razprava na forumu je eno, lotiti se operativno in prevzeti odgovornost (sploh ob vseh različnih interesih posameznikov in skupin), pristopu do pristojnih državnih organov (in včasih boju z mlini na veter) pa je povsem nekaj drugega. Dejstvo je, da je področje sila kompleksno, ki terja znanje, odločnost, energijo, čas, "diplomatske" veščine...

Pa gremo od začetka, najbolje kar z terminologijo.
Gre za področje urejanja UAS (Unmanned Aircraft Systems), slovensko BLS (brezpilotnih letalnih sistemov).
Sistemi se v osnovi delijo na kategorije po teži in po namenu uporabe:
- rekreativno, športno (sem spadamo modelarji),
- komercialno, raziskovalno = RPAS.

Za modelarje se zadave ne bodo bistveno spremenile v smeri omejevanja, bo pa nekaj več poudarka predvsem na varnosti in z varnostjo povezanih področjih (poznavanje zračnega prostora itd).

Večja sprememba pa se obeta na področju izvajanju komercialnih operacij, kjer je/bo potrebno dovoljenje za delo v zraku.
Za pridobitev tega dovoljenja pa je/bo potrebno zadostiti pogojem, kot so certificiranje operaterja, pilota in drugega osebja vključenega v izvajanje dejavnosti, ureditev plovnosti...
Skratka podobno, kot so že ustaljeni postopki v letalstvu in ne gre za odkrivanje tople vode.

V Sloveniji je že veljavna zakonodaja in naše področje spada v Pravilnik ULN, kjer je tudi del o letalih brez posadke. Po mojem mnenju in tudi mnenju mnogih, je implementacija kot takšna neposrečena, če že ne neustrezna, predvsem pa je dejstvo, da razvoj področja terja novo obliko.
Po mojih informacijah CAA do danes ni prispela nobena ustrezna vloga za komercialno dovoljenje v SLO.
Torej je vse komercialno delo pri nas 100% nelegalno, iz davčnega vidika pa gre v 90% za delo na črno.
Pa tudi varnost se je predvsem na račun dronerjev bistveno poslabšala, tudi pri nas, le ti ogrožajo tako ljudi in njihovo lastnino, vdirajo v zasebnost, ovirajo operacije služb prve pomoči in zelo ogrožajo zračni promet.

Moje mnenje je, da resni modelarji praviloma nismo tisti, ki delamo probleme.

Še tole za konec, morda ne veste, ampak v začetku leta je bila "v zraku" kompletna prepoved letenja, v obliki varnostnega priporočila SPLNI (Službe za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov).
Zakaj? Varnostne razmere v svetu in tudi pri nas, zaradi neodgovornih ravnanj posameznikov, dronerjev.

Kar se pa tiče pristojnih državnih organov, na Ministrstvu za infrastrukturo, sekciji za letalstvo, CAA, SPLNI, v tem trenutku prav dobro vedo, kaj je storiti in so prepoznali ter so seznanjeni s problematiko.
Morda je res, da ni točno določenega človeka, morda zaradi kadrovske stiske, dejstvo pa je, da je dal Krapež jasno vedeti, da pravilnik bo, kar odseva neko odločnost.
Po drugi strani pa vem, da je Slovenija kot članica EU in podpisnica pogodb na področju letalstva (ICAO, EASA...) počasi prisiljena, da uredi področje, kot so to že storile druge države, bolj ali manj uspešno (beri bolj ali manj pregledno in smiselno).

LP

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 09 Jul 2015, 10:12
Napisal/-a pegasus
Jaz sem se skušal nekaj angažirati na temo športa s temi napravami z namenom, da si ustvarim neko mrežo sogovornikov in mnenj, s katero bi potem poskušal kaj dosečt tudi na domačih tleh ... A ker sem dobil natančno 0 sogovornikov, sem dvignil roke.

Vem, da so ti naši hobiji precej individualne zadeve, a dokler se bomo tudi obnašali tako, nas bodo birokrati poljubno zatirali. Moramo znati stopiti skupaj takrat ko je to potrebno ... kot naprimer sedaj.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 16 Jul 2015, 20:49
Napisal/-a albrehti
Že jeseni se obeta uredba o uporabi brezpilotnih letalnikov

http://www.rtvslo.si/slovenija/brezpilo ... cam/369610

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 27 Avg 2015, 19:12
Napisal/-a pegasus
EASA ima take predloge na to temo. Komentarje sprejemajo še tri tedne.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 03 Sep 2015, 11:11
Napisal/-a Davy Crockett
pegasus napisal/-a:EASA ima take predloge na to temo. Komentarje sprejemajo še tri tedne.
To je kar eno sranje napisano. Na to se je treba pritožiti in to zdaj, ker potem bo prepozno. [-X
Poskušajmo jim napisat čim več predlogov-pritožb npr. ta zakonodaja bi morala biti ločena na letala in multirotorje, ne pa da se vse jemlje kot isti šmorn saj so med njimi velike tehnične kot tudi varnostne razlike. To je napisano zelo lajično in splošno tudi iz tehničnega vidika. Ta predlog zakonodaje ni dovolj strokovno podprt strani modelarstva oz. FPV letenja!

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 03 Sep 2015, 13:53
Napisal/-a bovi
Halo?
Kakšno sranje? A lahko pojasniš?

Ne za mešati zadev. Res je, da gre za namensko dve povsem različni stvari, vandar si delijo isti zračni prostor. Kako pa zagotavljati varnost ostaliga zračnega prometa brez separacij?

Moje mnenje, da kot prvo pozdravljam, da je sploh prišlo s strani EU in EASA-e do osnutka, ki bo pripeljal do enotnih skupnih (EU) pravil.
Meni se zdi korekten, res pa je, da je obširen, morda mi tudi kaj ni všeč.
Moram tudi reči, da pa takoj, ko sem 31.07.2015 prejel dopis od UVS international, nisem najbolj pozitivno mislil.

Kako s predlogi do 25.09.2015. Načeloma je to mišljeno za vse nacionalne civilne letalske regulatorje (CAA/NAA-je) ter deležnike (organizacije s področja).
Najprej je potrebno razumeti, kaj je predlog in kaj je pritožba, predvsem pa postopek do ustreznih pravil, zakonodaje (predlog/osnutek -> usklajevanje s predlogi -> sprejetje in ratifikacija -> rok za pritožbe -> vstop v veljavo -> implementacija po vseh (zaenkrat 40) državah pristopnicah EASA-i, EU -> razvoj področja in dopolnitve zakonodaje. Nekaj takega...

Pritožba je možna v roku, ko je neka zadeva sprejeta, z utemeljenimi dejstvi, nasprotnimi predlogi, pravno podlago, predvsem pa upoštevanjem vidika varnosti.
Ter seveda v določenem roku in predvsem organizirano, najbolje kot civilna iniciativa z zbranimi podpisi in predstavniki, z imenom in priimkom.

Torej, kdo bo to naredil? Ali bo ostalo pri besedah?

Še eno.
Modelarstvo je lep hobi, za modelarje se s tem predlogom ne bo nič spreminilo, kvečjemu se bo dalo podlago, da se bo ločilo prave modelarje od dronerjev.
Če si pa droner ali delaš na črno (plačilo na roko, nimaš dovoljenja za delo v zraku), potem pa je razlog za zaskrbljenost na mestu.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 03 Sep 2015, 14:09
Napisal/-a bovi
Včasih tudi ni bilo zakona o cestnem prometu, če gledamo 100 in več let nazaj, je kar nekaj časa trajalo, da so se oblikovala pravila, zadeve so šle zelo počasi.
V zadnjem obdobju pred sprejemom pravil je bilo ogromno nesreč...

Treutno je dronerstvo v ekspanziji. Mislim, da je jasno, kaj sem želel z zgoraj napisanim povedati.

Pa prosim ne mešati modelarstva z dronerji...

Kam pa spada FPV?
Imamo FPV-jevce med modelarji, ki vejo za kaj se gre, marsikaj so sami naredili, poznajo pasti.
In FPV dronerje, ala gasa v shopping (po možnosti buy DJI), pa foto pa gremo, saj smo piloti, luft je naš!

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 03 Sep 2015, 14:10
Napisal/-a mzakelj
Bovi delaš ti slučajno za javno upravo ker tako zagovarjaš da mora vse preko računa :x . Če te država lupi na vseh koncih jo lupi nazaj kjerkoli je to mogoče. Drugače pa je res ja nujno da se pilote dronov malo poštima ker se dandanes leti res nad urbanim okoljem, kar pa za modelarje nekako ne velja. No jaz ne poznam človeka da bi 3 metrsko glajdo spustu nad mesto. Mislim da ni tako neumnega modelarja. Ti multikultivatorji z raznimi NAZA sistemi pa kar frčijo vsepovsod. Kar pa ni prav.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 03 Sep 2015, 14:25
Napisal/-a bovi
Ne, ne delam v javni upravi :D Sam moram poskrbeti za svoj kruh.

Pač delam po načelih, rad imam, da so stvari urejene (da me potem ne skrbi in uživam v hobijih :) ) in zelo, zelo ne maram, daj jaz in nekateri plačujemo račune, drugi pa ne.
Da ne govorim, koliko je takšnih, ki sploh nič ne delajo, živijo na moj račun, kjer "doniram" preko obveznih prispevkov in pretvezo socialnosti...

Pri dronerjih pa je problem, da se ne zavedajo, da z odsotnostjo pravil in nedorečeni igri ter lastnem nepoznavanje nevarnosti sami odgovarjajo za posledice, ki so pa lahko tudi tragične.
Skratka problem je tu zavedanje in znanje, tako kot si napisal, @mzakelj. Se strinjam.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 03 Sep 2015, 15:08
Napisal/-a bovi
Ne, ne tako ostro...
Mislim, da ni tako mišljeno, meni se je zdelo bolj v smislu heca.
Vse Ok.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 08:16
Napisal/-a Davy Crockett
Dronerstvo bi lahko rekli, da je FPV, saj gre za first person view. Le da moramu tukaj ločiti, da nekdo se čez noč odloči pa kupi DJI phantoma pa nima pojma o modelarstvu in gre letet čez gruče ljudi in letališče ter tiste izkušene modelarje, ki sami naredijo fpv avijon in varno letijo glede na svoje izkušne in tako izbirajo tudi opremo.

Torej lahko rečemo, da je FPV modelarstvo, ker izdelaš fpv letalo in ga letiš. FPV je torej nadgradnja modelarstva tako kot npr. dirkanje formula 1 nad avtomobilizmom. In seveda ta zakon bo močno vplival na modelarstvo oz. FPV al kakorkoli hočete temu reči v Sloveniji, ker bo to prvi zakon na tem področju pri nas. Velik udarec bo omejitev leta v odprti kategoriji na VLOS, ker nas veliko leti dalj od tega in bi to za nas bila omejitev, žalost, da je prepovedano čez 600m. Lahko bi rekli, da je to pomanjlkivost v predlogu zakona, saj je glede na novo in razvijajočo tehnologijo tudi long range letenje varno.

To je samo moje subjektivno mnenje, lahko vam je všeč ali pa ne, samo bezveze se prepirati.

l.p.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 08:20
Napisal/-a Davy Crockett
Res je, da nekateri neodgovorno letijo, kar opažam v zadnjem času, predvsem s temi multikopterji kar par metrov nad gručami ljudi ipd.
Tisti divjaki, ki zdaj delajo oz. letijo neodgovorno bodo tudik kasneje ko bo zakon oz. pravila.:
https://www.youtube.com/watch?v=R8tnUjP-sK4

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 10:55
Napisal/-a miharix
Phoinix napisal/-a:vizuelna pravila letenja pomenijo videti in biti viden.
Katere barve/barvne kombinacije modela so za prvega pilota na njegovi višini ali pod njim najbolje vidne?

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 12:20
Napisal/-a Davy Crockett
Phoinix napisal/-a:Problem pri letenju preko LOS je v tem, da si delijo droni in letala s posadko isti zračni prostor.
Prvo kar je, večina modelarjev ne pozna zračnega prostora,
drugo, bistveno večji problem - vizuelna pravila letenja pomenijo videti in biti viden. Tu pa nastopi problem, predvsem v smislu omejenega pogled skozi kamero. Promet, ki si konvergira (vse kar ni head-on) ga s kamero ne boš zaznal dokler ne bo prepozno. Glede na omejitev resolucije bo problem tudi nasprotni promet, saj bo prepozno za reakcijo.
Omejitev na LOS bo in mora biti, vsaj dokler se ne reši težavo z ločevanjem prometa. Do takrat je omejitev edina zdrava rešitev. Ta bo verjetno v smislu transponderjev preko katerega lahko dron oz. operater zaznava druga letala in se ustrezno umika. Ravno zaradi tega bodo pravila posegla tudi v usposobljenost operaterja... ta mora vedeti zgornji "prvo" in katero opremo mora uporabljati pri letih izven LOS.
Droni so mali, a ravno dovolj težki, da prebijejo večino zasteklitev letal s posadko.

Navsezadnje, večina pravil v letalstvu je pisanih s krvjo in zelo nesmotrno bi bilo iti po isti poti še enkrat zato, da na koncu ugotovimo, da potrebujemo pravila. Svet bo v pravilih jemal drone kot svojo vejo letalstva, ne kot modele.

Pereč problem, DJI genracija, ta bo pa večen. Sam bi tu najraje videl omejitev prodaje ARF in RTF drone z zmožnostjo preko LOS če ne opraviš psiho testov in izpita iz osnovnih znanj modelarstva in letalstva. Izkušnje iz tujine so že nekajkrat pokazale, da na kraj nesreče ni mogel pristati helikopter ker so firbci snemali dogodke za fb... Če bo šlo tako naprej bodo reševalni helikopterji pogonjik, žrtve pa prepuščene prisotnosti DJi-jev.
Ja to je res, samo potrebno pa je vzeti v obzir, da ni bilo še nobene nesreče drone-letalo in ,da je možnost ,da treščita fpv avijon in pravo letalo zelo majhna, nevem koliko več možnosti je, da se poškoduješ na školjki kot , da treščita fpv avijon in pravi avijon, ampak vseeno bi bilo treba nekaj ukreniti ali neko vskladitev zakonodaje ali razvoj varnostnih sistemov kot so sense and avoid sistemi, ki enega izmed njih razvija tudi Bruce Simpshon.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 12:25
Napisal/-a Davy Crockett
Phoinix napisal/-a:Samo jaz imam v zadnjem času dva near miss-a... Samo zato, ker ni v časopisu, ne pomeni, da se ne dogaja. Zadeve so že razvite in se uporabljajo - flarm. Hec je, da je to potrebno uvest v celotno aviacijo, to pa stane... Vse kar je v aviaciji x10.

Večji problem bo ljudi izobrazit o vsem tem. Za to pa so potrebna usposabljanja in certifikati operaterjev. Vse to predvideva tudi EASA.
A lahko prosim poveš malo več o tem.
Hvala

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 12:26
Napisal/-a modelarr
Po mojem mnenju bi moral vsak, ki leti FPV, moral narediti neke vrste izpit(test). Me prav zanima, koliko pilotov multikopterja zna leteti v manual načinu.
Pravilnik bi nujno moral ločiti FPV in navadno letenje, prav tako multikopterje.
Moje mnenje.
LP

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 12:37
Napisal/-a Davy Crockett
Phoinix napisal/-a:Samo jaz imam v zadnjem času dva near miss-a... Samo zato, ker ni v časopisu, ne pomeni, da se ne dogaja. Zadeve so že razvite in se uporabljajo - flarm. Hec je, da je to potrebno uvest v celotno aviacijo, to pa stane... Vse kar je v aviaciji x10.

Večji problem bo ljudi izobrazit o vsem tem. Za to pa so potrebna usposabljanja in certifikati operaterjev. Vse to predvideva tudi EASA.
Ja saj zdaj posamezniki razvijajo tudi sens and avoid, ki bodo na majhnih dronih, s pasivnimi radarji itd. Če bodo to uspešno razvili bi to potem pomenilo veliko spremembo.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 12:39
Napisal/-a Davy Crockett
modelarr napisal/-a:Po mojem mnenju bi moral vsak, ki leti FPV, moral narediti neke vrste izpit(test). Me prav zanima, koliko pilotov multikopterja zna leteti v manual načinu.
Pravilnik bi nujno moral ločiti FPV in navadno letenje, prav tako multikopterje.
Moje mnenje.
LP
Točno tako, samo to bi morali dopovedati zakonodajalcem.

Re: Sprejemanje zakonodaje EU - RPAS

Objavljeno: 04 Sep 2015, 12:52
Napisal/-a Davy Crockett
Phoinix napisal/-a:To ne bo nič pomagalo, če ne bo oprema kompatibilna z že vzpostavljeno in certificirano letalsko. Flarm je eden od teh. Obe branži morata govoriti isti jezik.
Ni potrebno, da je kompatibilen, saj slednja vrsta sistema: https://www.youtube.com/watch?v=cOrVgSUVJE4. (pasivni radar)

l.p.