Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površinah
Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površinah
Zanima me kako je z zakonodajo na tem področju. Kolikor mi je poznano je v veljavi stari še (iz Juge) zakon o letenju z modeli. V zadnjih letih se je pojavilo veliko število multirotorjev, ki letajo in snemajo na prireditvah, nad zasebnimi lastninami in podobno. Zato me zanima, kaj konkretno se zakonsko sme in kaj ne, če ima kdo prave podatke. Vemo , da je že prihajalo tudi do manjših nesreč in bi zato bila v izogib neprijetnostim neka pravna razlaga dobrodošla.
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Pomoje je še ni.
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Mislim, da smo v Jugi poznali prostoleteče modele, vezane (U-kontrol) in radijsko vodene modele.
V knjigi o radijsko vodenem modelarstvu, ki sem jo kupil v Jugi (v tem momentu se ne spomnem avtorja in konkretnega naslova, lahko pa poiščem) je bila napisana definicija radijsko vodenega modela, kjer je bilo striktno obrazloženo, da modelar vodi model z "radijsko telekomando" in sicer na ta način, da modelar opazuje model, ter z njim upravlja preko radijske naprave. Bistveni del tega upravljanja z modelom je tako imenovana "povratna vezava", ki je v bistvu to da modelar VIDI model in se odloča o upravljanju in korekcijah položaja modela prek te vizualne povratne informacije. Če model uide iz vidnega polja modelarja, ni več mogoče govoriti o tako definiranem vodenju radijsko vodenega modela.
Od takrat je preteklo že veliko vode in razvoj je šel svojo pot. Pprva velika sprememba je bil tako imenovan FPV (First Person View), ki je modelarju omogočil dejanski pogled iz modela (prenos slike s kamere montirane v modelu na zemljo modelarju ki gleda v zaslon ali ima video očala), druga velika sprememba pa je bila uvedba elektronike za vodenje letalne naprave s pomočjo GPS lokacije, barometrične višine, stabilizacije in možnosti avtonomnega letenja (brez vpliva radijskega vodenja) po vnaprej predvideni poti.
Preden se gre v kakršnokoli razpravljanje o zakonodaji, je treba na novo "popredalčkati" letalne naprave in sisteme vodenja ter letenja, šele potem se lahko misli naprej.
V bistvu pa mora v tem trenutku vsak zase biti dovolj odgovoren, se obnašati varno in se zavedati, da je treba povrniti morebitno škodo povzročeno z našo aktivnostjo.
Ste se vsaj zavarovali za primer škode povzročene tretji osebi? Tu se začne! To je minimum... Je pa razlika, če nekomu razsekamo gredico paradajza, ali pa mu vzamemo skalp! Razlika v tožbi zna biti 1:500 (paradajz:razbita betica)
Drezati v pristojne inštitucije, da same uredijo "naše" zadeve pa bi bilo morda nespametna poteza, ker jim bi bilo najlažje vse prepovedati in predpisati mastne kazni.
Tako da... ne drezati v osje gnezdo po nepotrebnem.
LP Mitja
V knjigi o radijsko vodenem modelarstvu, ki sem jo kupil v Jugi (v tem momentu se ne spomnem avtorja in konkretnega naslova, lahko pa poiščem) je bila napisana definicija radijsko vodenega modela, kjer je bilo striktno obrazloženo, da modelar vodi model z "radijsko telekomando" in sicer na ta način, da modelar opazuje model, ter z njim upravlja preko radijske naprave. Bistveni del tega upravljanja z modelom je tako imenovana "povratna vezava", ki je v bistvu to da modelar VIDI model in se odloča o upravljanju in korekcijah položaja modela prek te vizualne povratne informacije. Če model uide iz vidnega polja modelarja, ni več mogoče govoriti o tako definiranem vodenju radijsko vodenega modela.
Od takrat je preteklo že veliko vode in razvoj je šel svojo pot. Pprva velika sprememba je bil tako imenovan FPV (First Person View), ki je modelarju omogočil dejanski pogled iz modela (prenos slike s kamere montirane v modelu na zemljo modelarju ki gleda v zaslon ali ima video očala), druga velika sprememba pa je bila uvedba elektronike za vodenje letalne naprave s pomočjo GPS lokacije, barometrične višine, stabilizacije in možnosti avtonomnega letenja (brez vpliva radijskega vodenja) po vnaprej predvideni poti.
Preden se gre v kakršnokoli razpravljanje o zakonodaji, je treba na novo "popredalčkati" letalne naprave in sisteme vodenja ter letenja, šele potem se lahko misli naprej.
V bistvu pa mora v tem trenutku vsak zase biti dovolj odgovoren, se obnašati varno in se zavedati, da je treba povrniti morebitno škodo povzročeno z našo aktivnostjo.
Ste se vsaj zavarovali za primer škode povzročene tretji osebi? Tu se začne! To je minimum... Je pa razlika, če nekomu razsekamo gredico paradajza, ali pa mu vzamemo skalp! Razlika v tožbi zna biti 1:500 (paradajz:razbita betica)
Drezati v pristojne inštitucije, da same uredijo "naše" zadeve pa bi bilo morda nespametna poteza, ker jim bi bilo najlažje vse prepovedati in predpisati mastne kazni.
Tako da... ne drezati v osje gnezdo po nepotrebnem.
LP Mitja
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Pod tole se tud jest podpišem.Ne diraj lava dok spava.Kaj hitro lahko dobiš pod nos kakšno licenco ,ki jo boš seveda moral plačat itd.
Zakaj nimamo nikoli dovolj časa da bi zadevo dobro naredili prvič, vedno pa dovolj časa da jo naredimo še enkrat.
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Po mojem mnenju bi bilo precej bolje, če bi modelarji stopili skupaj in pripravili predlog nekega pravilnika ali bodoče zakonodaje, ki bi bil najprej usklajen med modelarji in potem kot tak posredovan višjim inštancam. Tako bi si zagotovili, da bo v bodočnosti sploh še možno modelarsko letenje kot ga poznamo. Če kot noji vtaknemo glavo v zemljo in se delamo, da svet okrog nas ne obstaja, tvegamo ravno to - da nam omejitve napiše nek birokrat, ki je aviončke videl samo one stiroporaste v šparu. Si tega res želimo?
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Se strinjam pravzaprav z vsemi! Morda bi se lahko zgledovali po kateri državi, kjer je to že "pametno" urejeno. Največkrat in prav je tako, da se za hobby - neprofesionalno uporabo pusti zadeve odprte (in to je skoraj nuja, da ne najebemo modelarji), medtem ko se za business zadeve uvede neka licenca, predvsem za potrebe vodenja evidence in seveda škodnih primerov. Glede na to da nimamo nekih ogromnih mest, bi bila omejitev glede na lokacijo - razen obeh večjih letališč (LJ, MB) pomojem nepotrebna in samo kompliciranje.
Je pa diranje v osje gnezdo BREZ pripravljenega in podprtega predloga nesmiselno, saj se bo gor vsedel nek birokrat, ki nima pojma ne o stvari ki jo dela, niti o naši stvari tu in bo začel delati bedarije, na koncu se pa res kje še najde licenca za vse samo z namenom zbiranja denarja, brez da bi to prineslo kakšno prednost komu. Dodatno omejevanje pa bo onemogočilo kreativnost tako konstruktorjev, modelarjev, letalcev, fotografov, snemalcev itd. Važno je, da stvar ne gre v isti koš z letalstvom, tako kot se je to v kateri državi že zgodilo. In sedaj se rabi prijavljat/najavljat lete, tako kot za prave zrakoplove... wtf?
Torej, je kdo interesent za vstop v skupino, znotraj katere bi najprej zbrali predloge, predebatirali in oblikovali nek osnutek?
LP!
Jure
Je pa diranje v osje gnezdo BREZ pripravljenega in podprtega predloga nesmiselno, saj se bo gor vsedel nek birokrat, ki nima pojma ne o stvari ki jo dela, niti o naši stvari tu in bo začel delati bedarije, na koncu se pa res kje še najde licenca za vse samo z namenom zbiranja denarja, brez da bi to prineslo kakšno prednost komu. Dodatno omejevanje pa bo onemogočilo kreativnost tako konstruktorjev, modelarjev, letalcev, fotografov, snemalcev itd. Važno je, da stvar ne gre v isti koš z letalstvom, tako kot se je to v kateri državi že zgodilo. In sedaj se rabi prijavljat/najavljat lete, tako kot za prave zrakoplove... wtf?
Torej, je kdo interesent za vstop v skupino, znotraj katere bi najprej zbrali predloge, predebatirali in oblikovali nek osnutek?
LP!
Jure
CNC Frezanje Aluminija, medenine, lesa, karbona in umetnih materialov + Struženje kovin
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Rado povsem se strinjam z vsem napisanim, vendar nisem mislil tega o čemer ti pišeš. Vsi, ki smo v nekih klubih in organizirani, se tudi držimo pravil ki jih vsak klub ima , ki so tudi zagotovo boljša od bilo katerega starega ali novega zakona. Bolj me moti da v današnji poplavi quadov ti frcajo povsod, med otroki, na prireditvah, vsak snema vse kar se mu zljubi, tudi na primer sosedo, ki se morebiti sonča na balkonu. Bil sem priča, ko je nekomu ušel quad izpod kontrole in je meter nad množico treščil v reklamno tablo, poznam primer ko je nekomu drugemu ušel iz nadzora in padel nekaj 100 metrov izven vidnega polja, na posnetku je bilo pa posnet glas neke ženske, ki je zakričala, in rekla " od kot je pa to priletelo, saj bi nas lahko ubilo".Ultralajt napisal/-a:Mislim, da smo v Jugi poznali prostoleteče modele, vezane (U-kontrol) in radijsko vodene modele.
Drezati v pristojne inštitucije, da same uredijo "naše" zadeve pa bi bilo morda nespametna poteza, ker jim bi bilo najlažje vse prepovedati in predpisati mastne kazni.
Tako da... ne drezati v osje gnezdo po nepotrebnem.
LP Mitja
Pišem prav zaradi tega, kar si omenil..ne drezaj v osje gnezdo. Mislim da prav ti "divji quadi" drezajo v to gnezdo in da bomo, ko bo prišlo do kakega resnejšega problema nastradali vsi, tudi tisti, ki se zavedamo kako moramo s tem upravljati in kje. Zadnjič je pripeljal nek kombi, ven so vzeli quada in začeli snemati iz zraka vse hiše v moji okolici. Ko sem jih vprašal za koga snemajo, so mi dejali, da imajo svoje podjetje in da izdelujejo panoramske slike za naročnike. Omenil sem jim, da kršijo mojo zasebnost in, da jih prav nič ne briga, kaj imam jaz na svoji terasi. Možakar očitno dobro poučen mi je dejal, da če bom videl kje javno objavljeno sliko moje terase, naj se pa "žalim" in da delajo vse po predpisih....prav ti predpisi me zanimajo in zaradi tega sem odprl to temo.
In kot sem napisal, bojim se, da bo enkrat prišlo do neke neljube nesreče in bo podobno kot z baloni. Takrat bomo pa potegnili ta kratko mi, ki letamo na za to prirejenih placih in ki se zavedamo možnih posledic.
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
mislim, da ni slaba ideja..sem pripravljen pomagatiJKSniper napisal/-a:
Torej, je kdo interesent za vstop v skupino, znotraj katere bi najprej zbrali predloge, predebatirali in oblikovali nek osnutek?
LP!
Jure
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Jaz se s tem na nek način že ukvarjam. Zaenkrat imam take izkušnje, da se je lažje nekaj zmeniti s celim svetom, kot pa z domačo sceno, a če bo dovolj interesa, verjamem, da se lahko tudi doma kaj zmenimo.JKSniper napisal/-a:Torej, je kdo interesent za vstop v skupino, znotraj katere bi najprej zbrali predloge, predebatirali in oblikovali nek osnutek?
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Zdravo,
Na področju EU se že dela red na tej sceni. Samo kar mi je prišlo na uho in je tudi zelo blizu dejstvom, potreben bo izpit, periodični preegledi (€€€), zavarovanje itd.
Koliko hitro bo to v praksi se še ne ve.
LP N
Na področju EU se že dela red na tej sceni. Samo kar mi je prišlo na uho in je tudi zelo blizu dejstvom, potreben bo izpit, periodični preegledi (€€€), zavarovanje itd.
Koliko hitro bo to v praksi se še ne ve.
LP N
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Nase institucije bojo pa tako samo pokopirale kar veliki šefe EU reče sploh če še to pomeni denar v njihovo malho...karola napisal/-a:Zdravo,
Na področju EU se že dela red na tej sceni. Samo kar mi je prišlo na uho in je tudi zelo blizu dejstvom, potreben bo izpit, periodični preegledi (€€€), zavarovanje itd.
Koliko hitro bo to v praksi se še ne ve.
LP N
Modelarji smo kot trobentice,ko skopni sneg ter pride pomlad, pokukamo na plano..
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Tu mislim da si izpostavil dve težavi v bistvu skupaj - in to je potrebno ločiti, saj se nas ena stvar popolnoma nič ne tiče. To je v bistvu kar te tudi najbolj peče - fotografiranje tvojega balkona. To je že zakonsko urejeno in je popolnoma enako ali nekdo s quadom leti nad tvojo bajto in ti jo slika, ali se nekdo pelje čez z balonom in ti jo slika, ali se nekdo pelje z letalom mimo in ti jo slika, ali se samo s peciklom pelje mimo in ti jo slika. Verjami pa, da če bi kdo imel namen slikat tvojo hišo, verjetno nebi šel tega počet s quadom direkt pred tvojo hišo in nad tvojo hišo ampak kako drugače. In dvomim da ima tu sploh kdo interes fotkat neko privatno lastnino, razen če se kakšna hiša prodaja in iz zraka izgleda bolje kot iz tal. Polek tega v večini quadi ne nosijo druga kot go-pro, ki tako ali tako naredi nikakvo sliko, celo fisheye in mislim da lahko povsem v miru spiš - tudi na balkonu . Sicer fotografiranje posesti (če nisi ti na sliki) je pri nas dovoljeno - če pa želiš imeti posest zaščiteno, se preseli v Ameriko. (mimogrede, tudi na google mapsu jo imaš slikano tako iz zraka, kot direktno iz tal in se vidi več kot si misliš ).tomazslo napisal/-a: Pišem prav zaradi tega, kar si omenil..ne drezaj v osje gnezdo. Mislim da prav ti "divji quadi" drezajo v to gnezdo in da bomo, ko bo prišlo do kakega resnejšega problema nastradali vsi, tudi tisti, ki se zavedamo kako moramo s tem upravljati in kje. Zadnjič je pripeljal nek kombi, ven so vzeli quada in začeli snemati iz zraka vse hiše v moji okolici. Ko sem jih vprašal za koga snemajo, so mi dejali, da imajo svoje podjetje in da izdelujejo panoramske slike za naročnike. Omenil sem jim, da kršijo mojo zasebnost in, da jih prav nič ne briga, kaj imam jaz na svoji terasi. Možakar očitno dobro poučen mi je dejal, da če bom videl kje javno objavljeno sliko moje terase, naj se pa "žalim" in da delajo vse po predpisih....prav ti predpisi me zanimajo in zaradi tega sem odprl to temo.
In kot sem napisal, bojim se, da bo enkrat prišlo do neke neljube nesreče in bo podobno kot z baloni. Takrat bomo pa potegnili ta kratko mi, ki letamo na za to prirejenih placih in ki se zavedamo možnih posledic.
Kar se pa druge težave tiče - in ta je za nas bolj pomembna, pa je samo letenje multikopterjev. Dejstvo je, da je "duh že ušel iz steklenice". Prodajajo se Phantomi, ki jih kupujejo starši otrokom, se sami z njimi igrajo itd. TUDI ČE bo nek zakon, je že toliko tega šita prodanega, da nikoli ne bo zrak več prost tovrstnih reči. Kdo od tistih, ki niso modelarji ali znalci tehnike, pa bo upošteval nek zakon, tudi če se spiše. In kdo bo to kontroliral? In takšni tudi povzročajo največ težav, saj zadeve ne znajo niti upravljati, ne vejo niti za to kaj vse lahko gre narobe, kje in kako se leti, na kaj je potrebno pazit itd. Ker tudi jaz če kupim igračo v šparu, pričakujem da bo iz škatle delovala in če jo bom dobil v glavo, ne bo prehudo. Če pa stvar naredim sam doma, vem toliko o tehniki, morebitnih težavah itd., da na stvari gledam drugače. Kar bi bilo najbolje, je torej da se pripravi nek osnutek, ki loči business (pro) od hobija in še business morda tako kot imajo gor nemci - pod 5kg brez omejitev, nad 5kg pa licenca (ki se jo pridobi recimo z nekim teoretičnim/prakitčnim usposabljanjem). To bi bilo najceneje in tudi najbolj pametno.
LP!
Jure
CNC Frezanje Aluminija, medenine, lesa, karbona in umetnih materialov + Struženje kovin
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Jure saj kar prav pišeš, da sta to dve različni zadevi vendar ne tako ločeni. Zakon točno določa kaj pomeni snemanje in kakšne so posledice tega, seveda če nekdo to tudi prijavi...že samo če imaš kamero v avtu in posnetke objaviš javno, si v prekršku. Samo pustimo to, to je drugo področje.
Kar se drugega tiče se pa strinjam z vsem napisanim in mislim, da bi bilo prav tako, kot predlagaš, pa ne da bi se znebili " igračkarjev " ( stem se bodo morali ubadati druge službe), predvsem in samo zaradi tega, da bi nas same zaščitili. Prepričan sem v to, da bodo nastali preje ali kasneje problemi in če ne bomo na to vnaprej pripravljeni in sprožili neke postopke, bomo tudi mi udarjeni. Seveda je treba fejst pregruntati kdaj, kje in kako, da ne bo tko kot je Mitja napisal. Po moje bi se morali nekako organizirati, zbrati vse pravilnike, ki jih imamo v klubih, narediti nekega skupnega in potem na osnovi tega peljati voz naprej. Zagotovo pa čim manj javno polemitzirati, da se ne drega v osje gnezdo.
Aja še to....tudi pri nas po starem JUGO zakonu do 5kg ne potrebuješ nekih licenc, nad 5 kg pa zakon predpisuje pristajalno stezo in načrt letenja (mi smo dodali še obvezno zavarovanje). Torej vsi tisti, ki imamo članske kartice (licence) smo že donekle zaščiteni. Vendar se bojim, (morda sem preveč pesimističen na tem primeru), da bo potem tako kot je pri balonarjih, ker bodo nekaj na brzino in horuk spremenili, zato bi bilo koristno, da sami nekaj pripravimo in potem damo v nadaljni postopek, ko bo napočil čas za to.
Kar se drugega tiče se pa strinjam z vsem napisanim in mislim, da bi bilo prav tako, kot predlagaš, pa ne da bi se znebili " igračkarjev " ( stem se bodo morali ubadati druge službe), predvsem in samo zaradi tega, da bi nas same zaščitili. Prepričan sem v to, da bodo nastali preje ali kasneje problemi in če ne bomo na to vnaprej pripravljeni in sprožili neke postopke, bomo tudi mi udarjeni. Seveda je treba fejst pregruntati kdaj, kje in kako, da ne bo tko kot je Mitja napisal. Po moje bi se morali nekako organizirati, zbrati vse pravilnike, ki jih imamo v klubih, narediti nekega skupnega in potem na osnovi tega peljati voz naprej. Zagotovo pa čim manj javno polemitzirati, da se ne drega v osje gnezdo.
Aja še to....tudi pri nas po starem JUGO zakonu do 5kg ne potrebuješ nekih licenc, nad 5 kg pa zakon predpisuje pristajalno stezo in načrt letenja (mi smo dodali še obvezno zavarovanje). Torej vsi tisti, ki imamo članske kartice (licence) smo že donekle zaščiteni. Vendar se bojim, (morda sem preveč pesimističen na tem primeru), da bo potem tako kot je pri balonarjih, ker bodo nekaj na brzino in horuk spremenili, zato bi bilo koristno, da sami nekaj pripravimo in potem damo v nadaljni postopek, ko bo napočil čas za to.
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Izpit v kakšnem smislu?karola napisal/-a:Zdravo,
Na področju EU se že dela red na tej sceni. Samo kar mi je prišlo na uho in je tudi zelo blizu dejstvom, potreben bo izpit, periodični preegledi (€€€), zavarovanje itd.
Koliko hitro bo to v praksi se še ne ve.
LP N
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Po moje bi bilo optimalno nek univerzalni pravilnik in podpis, da si seznanjen s paravili in, da je to uradno evidentirano . Kar se pa zavarovanja tiče je pa to pogoj v večini klubov, da sploh lahko uporabljaš poligon...scrat napisal/-a:Izpit v kakšnem smislu?karola napisal/-a:Zdravo,
Na področju EU se že dela red na tej sceni. Samo kar mi je prišlo na uho in je tudi zelo blizu dejstvom, potreben bo izpit, periodični preegledi (€€€), zavarovanje itd.
Koliko hitro bo to v praksi se še ne ve.
LP N
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
recimo da je tole romalo v tapravo temo
ocitno so se americani mal zmigali glede tega, pa kot ponavadi: ce ne razumes, prepovej!
Tole je trenutno v ZDA, dokler se ne zjasnejo kaj pa kako. Ce poznamo nase politike, se lahko kmalu pri nas naredi isto.
Sam sicer o pravilih nisem ravno na tekocemtako da se ne bom mesal
ampak mislm da fantje razmisljate v pravilno smer
kr tko naprej
ocitno so se americani mal zmigali glede tega, pa kot ponavadi: ce ne razumes, prepovej!
link: http://hackaday.com/2014/06/26/congress ... the-blame/FPV flights with quadcopters and model airplanes are now effectively banned, an entire industry centered around manufacturing and selling FPV equipment and autopilots will be highly regulated, and a great YouTube channel could soon be breaking the law.
Tole je trenutno v ZDA, dokler se ne zjasnejo kaj pa kako. Ce poznamo nase politike, se lahko kmalu pri nas naredi isto.
Sam sicer o pravilih nisem ravno na tekocemtako da se ne bom mesal
ampak mislm da fantje razmisljate v pravilno smer
kr tko naprej
Re: Zakonska ureditev vodenja multirotorjev na javnih površ
Tomazslo mislim ,da vem na koga leti in kaj ti gre na živce in tvoja nadzorna kamera ??????
LP Bogi
LP Bogi
Letenje z radijsko vodenimi plovili in snemanje iz zraka
Zgleda, da se bodo zadeve precej zaostrila ???
http://www.rtvslo.si/slovenija/majhni-b ... kmo/349617
http://www.rtvslo.si/slovenija/majhni-b ... kmo/349617
Ivan
└----┬-▲-┬----�
└----┬-▲-┬----�
Re: Letenje z radijsko vodenimi plovili in snemanje iz zrak
Haha, "quadricopter"... A to je po albansko?