Prenešen tekst iz teme na F5J o vprašanju kroženja modelov v termiki v primeru "ploščatih zavojev". Tekst sem prenesel sem, ker se je zgodilo to, kar sem pričakoval. Nekateri tipi ne preberejo teksta v celoti, se obesijo na kakšen stavek in komentirajo kar tako počez... ne vem zakaj.... eni so pač taki....
Krist napisal/-a:Mogoče bi lahko Mitja podal kak komentar in mogoče ta način letenja probal v praksi.
Naj bo, čeravno se nisem hotel "vtikati", ker bom v vsakem primeru spet za nekatere izpadel ..... pa saj veste....
Ja, tudi meni so šli dobesedno lasje po konci, ko sem poslušal kolege, ki so govorili o "vrtenju palačink" .. torej kako bi rekli.."ploskih zavojih" pri jadranju z modeli.... a sem "modro molčal", da bi ne izpadel budala, saj sem to slišal iz ust kolegov, ki so na tekmah pobirali pokale. Morda pa je le nekaj na tem....
No, naj povem tudi, da mi gredo poleg las pokonci še vse dlake in dobim kurjo polt, ko slišim, da naš novopečeni letalski konstruktor (naziv je prišel iz medijev...mislim, da večina vas ve na koga mislim) pravi, da se v zavoju zaradi manjše tlorisne projekcije krila, zmanjša vzgon. (konstruktorji vemo da to ni res
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
in lahko dokažemo z izračuni pa tudi s čisto preprostim paralelogramom sil...)... ste opazili, da se kar naenkrat imam za konstruktorja
No, na temo palačink sem veliko sam pri sebi tuhtal in se danes pomalem strinjam z vsemi ugotovitvami, ki jih navajate, vendar le v določeni meri.
Za moje
videnje problema kroženja jadralnega letala (in/ali) modela v termičnem vzgorniku je prispevalo branje strokovnih knjig, konstruiranje in preračunavanje mojih domišljiskih jadralnih (ultralahkih) jadralnih letal, kjer sem se predvsem ubadal s performansami za učinkovito izkoriščanje vertikalnih termičnih dviganj pri različnih tipih(
opomba *) termike. Poleg tega sem naletel še nekaj ur na Blaniku L-13 ter Pilatusu, ogromno na jadralnem zmaju, ter malo manj na jadralih padalih, motornih zmajih in ultralahkem letalu Storch. Z RV modeli pa letim že od leta 1997, s krajšo vmesno pavzo. Mislim, da je to kar dobra podlaga za moje osebno prepričanje, da imam prav kar govorim....med drugim tudi zato, ker sem še živ in zdrav po izdelavi in letenju z mojimi pravimi letalnimi napravami (3x zmaj, 2x jadralno padalo, motorni zmaj), ter dokajšnim številom RV modelov.
Morda ne veste vsi v podrobnosti (verjetno le kakšen izmed pilotov...
glej opombo * na koncu prispevka), da se za preračunavanje performans jadralnega letala na preletu (tako imenovani Cross Country Flight...XC), poleg upoštevanja njegove prodornosti med ravnim letom, upošteva tudi njegova sposobnost izkoriščanja termičnih dviganj. In to tak izkoristek, ki v navezi s prodornostjo med ravnim letom, daje naboljše vrednosti celotnega preleta (hitrost in dolžina preleta).
Ker se termični pogoji spreminjajo, je pri preračunih potrebno upoštevati vse možne variante in karakteristike termičnih dviganj (jakost in prečni profil....torej kakšno je njegovo dviganje v navezi z njegovim premerom)
Torej, za sposobnost hitrega pridobivanja višine, se mora jadralno letalo kar najbolje obnesti v kateremkoli "tipu" termičnega dviganja, če želimo, da bo uspešno v svoji hitrosti XC preleta.
Vsi vemo, da ima jadralno letalo to lastnost, da bolj ko želimo krožiti na ozko, bolj "slabo" leti, ker pri bolj ozkem kroženju izgubi več višine na časovno enoto. (Zakaj? Pri kroženju masa letala in centrifugalna sila ustvarita rezultanto, kateri se upira sila vzgona. Ta mora naraščati z večanjem nagiba v kroženju..z manjšanjem premera kroženja... Več vzgona daje več induciranega upora in to poslabša fineso in posledično poveča hitrost vertikalnega padanja letala. Da je to res, kaže dejstvo, da letalo leti še vedno dovolj hitro, četudi je v zavoju "palica nase"!)
Jadralno letalo mora najti kompromis in najti krožnico v termičnem stebru, po kateri najhitreje pridobiva višino. Močnejši in ožji ko je tremični steber (Recimo tip A2 po Horstmanu...glej opombo
* na koncu prispevka), bolj osto mora krožiti.
Za vsako jadralno letalo se izračuna "polara kroženja" ki prikazuje njegovo hitrost padanja glede na premer kroženja (kar je pri koordiniranem zavoju neposredno vezano na nagib v kroženju).
Na njegovo sposobnost kroženja z minimalno hitrostjo padanja ob minimalnem radiju kroženja vpliva veliko faktorjev, predvsem pa ploskovna obremenitev, vitkost krila, optimiranje profila krila z počasni let (flapi), rejnoldsovo število, profilni in parazitni upori, razporeditev vzgona vzdolž razpetine.
Seveda se pri performansah ne smemo osredotočiti le na najboljšše izkoriščanje termike na škodo prodornosti v ravnem letu, ker med XC poletom izvajamo kroženje v termiki in ravni let v smeri preleta. O tem se dosti prebere izpod peresa avtorjev: P.MacCready, F.Weinholz, H.Reichmann, F.Irwing, ter še veliko pred njimi W.Spate, R.Szuklewicz, L.Schwarc, W.Kasprzyk in K.Nickel.
Izkazal se je tudi A. Quast s svojimi "modeli vremena" za termični prelet, kjer je ovrednotil (količino) različnih modelov temičnih dviganj, na katere "naleti" jadralni pilot na preletu.
Torej, tako nekako gre to pri pravih jadralnih letalih.
Znane so karakteristike jadralnih letal do skorajda najmanjše podrobnosti (ne toliko pri pilotih, kot pa pri snovalcih jadralnih letal), znano je s kakšnimi vremenskimi pojavi se ta letala bodejo med svojim poletom in kaj je optimum za konkreten vremenski pojav in konkretno letalo, seveda ob določenem "namenu" poleta.
Kaj pa modeli?
Modeli še zdaleč niso tako "matematično obdelani" kot prava letala, čeprav se dosti ljudi ukvarja s tem, vendar je to le iz hobija..kolikor se pač komu ljubi obdelati kakšno od področij.... ali za lasten "gušt", ali z namenom obdelati zadevo kot del visokošolskega študija..
Pri modelih imamo popolnoma drugačne razmere za letenje, ker se velikost, jakost in oblika termičnih dviganj zelo razlikuje od tistih, ki jih izkoriščajo prava jadralna letala. Tudi obnašajo se modeli drugače, saj imajo povsem druge parametre..tako aerodinamične, kot masne...
Poleg tega se pojavljata dve vrsti temičnih dviganj. Termika ki se razvije pri tleh in pa "normalna" termika velikih proporcij, ki jo izkoriščajo prava jadralna letala. Prizemni balončki ne pomenijo nič za prava jadralna letala, modelom pa omogočajo, da zakrožijo v njih in pridobijo višino.
Zelo malo je bilo narejenih raziskav na temo termičnih dviganj, ki se pojavljajo tik ob tleh. Mali termični balon, ki začne rasti in se začne širiti v višino, se odlepi od podlage in se odpravi v višave.... kaj vemo o njegovi strukturi, njegovem "prečnem prerezu"..premer/jakost dviganja...
Vsakdo, ki izkorišča ta mala termična dviganja ima svoje realne izkušnje, svoje videnje zadeve, svojo tehniko jadranja v takem in seveda svojo "teorijo".
Ker imajo modeli relativno majhno bočno in tudi tako imenovano "omočeno" površino, obstaja kombinacija ustreznega "prečnega profila" termičnega balona in načina s katerim poizkušamo model obdržati v njem z namenom čim boljšega izkoristka dviganja.
Tu "običajna teorija iz priročnikov" odpove. Dokazi in primeri iz letenja pravih letal tu ne dokazujejo ničesar. Pravo letenje potrjuje le teorijo pravih letal. Pri tako drugačnih razmerah in tako drugačnih sposobnostih modelov, je verjeti, da obstaja ena "ozka niša", ki dovoljuje nekaterim "palačinkarjem", da čudežno pojadrajo, kjer navadno koordinirano kroženje pokaže slabši efekt.
Že sedaj sem krepko presegel količino teksta, ki sem ga imel namen napisati, zato naj tu neham, ob dejstvu in vprašanju : "kaj pa če je res nekaj na tem?!"
Če bi nadaljeval s to razpravo, bi najbrž narisal nekaj grafov in sicer karakteristiko modela v kroženju (polara kroženja..koordiniran zavoj), karakteristiko kroženja v traverzi, ter oboje postavil v karakteristiko termičnega balona (več vrst) in v nekem segmentu bi se najbrž pokazalo to kar iščemo. Čutim na vodi
P še za tiste, ki zagovarjajo neumnost, da je teorija nekaj, praksa pa drugo, ... za tole palačinkanje morda še ni nihče razvil teorijo.... morda pa.... nekoč....
Do takrat pa jadrajmo kakor najbolje znamo....in nežno premikajmo krmilne ročke na oddajniku.
LP Mitja
Opomba *
Narava nam ponuja brezmejno veliko različnih oblik termičnih dviganj. Razlike v geografskih in klimatskih pogojih, kot tudi lokalni meteorološki pogoji vodijo k oblikovanju termičnih dviganj različnih moči, velikosti in strukture. Na srečo, pri vrednotenju sposobnosti jadranja jadralnega letala ne jemljemo v poštev vso to raznolikost, ampak uporabljamo le generične opise za nekaj tipičnih termičnih dviganj.
Omejeni podatki preseka termičnih dviganj zajeti med letenjem so bili objavljeni (D.A. Konovalov), vendar je bilo veliko razprav in mnenj o naustreznejšem matematičnem modelu termičnih dviganj. Do danes, temelji največje število analiz na Carmichael-ovem modelu, ki okareterizira termična dviganja na ozka/močna, srednje velika/šibka in zelo široka.
Četudi so na podlagi njegovih matematičnih modelov termičnih dviganj dobljeni dobri rezultati v praksi, so se v začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja začeli mnogi raziskovalci spoprijemati z iskanjem bolj realnih matematičnih pristopov (najbrž je temu doprinesla vse večja uporaba računalnikov v raziskavah)
Opirajoč se na sistematične analize in nešteta merjenja med letenjem, je K.H. Horstmann predlagal naprednejši "set standardnih termičnih dviganj", ki so se pokazali kot zelo realistični, predvsem upoštevaje tipične evropske vremenske razmere. Ta model temelji na štirih tipičnih termičnih dviganjih, ki varirajo v celotni moči in širini. Vsak tip termike ima specifično radialno porazporeditev jakosti dviganja. (Več o tej radilani distribuciji jakosti so pisali E.E. Larrabee. L.Welch, A.Welch in F.Irwing...če bo kdo raziskoval po netu ali knjigah na to temo...)
Torej, performanse pri jadranju in preletu se delajo na osnovi matematičnih modelov termičnih dviganj. Konkretna oblika (tip) termičnega dviganja zahteva konkreten pristop k reševanju problema.
P.S.: Mislim, da tema spada v rubriko "Jadralni modeli splošno" -> Pogovori o aerodinamiki modelov.
@Krist, čeravno sem zadnje čase veliko naletel, imam še vedno toliko stvari v svoji pilotaži za dodelat, da je pri meni bolj ali manj vseeno, kako letim...je še daleč od tega, da bi rekel, da letim optimalno. Zato tudi ne prakticiram teorine kaj preveč v svojem letu. Mi je pa pri vsem tem pomembno le, da se čim bolj fajn počutim, ko letim. Vse ostalo je postranskega pomena... Vse dokler gre za hobi...
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)