Slovenska letala
Re: Slovenska letala
Najbrž sem prevelik optimist, ko tukaj vprašam, če morda kdo ve kaj več o jadralnem letalu LETOV 21, toda "poizkusiti ni greh".
Letov 21 je bilo enosedo trenažno jadralno letalo, narejeno leta 1955.
V knjigi The worlds Sailplanes, (izdaja 1963) sta slika in risba, ter vsi tehnični podatki, vendar ne piše nič o tem, če se je uporabljalo v letalskih šolah. Največ je možno izvedeti od dvosede različice Letov 22, za Letov 21 pa je informacij o eksploataciji zelo malo, oziroma nič.
Mitja
EDIT: Žal je bil LETOV 21 narejen le v enem primerku. Zakaj, ne vem.... Ali je bil razlog tehnične ali politične narave...
Letov 21 je bilo enosedo trenažno jadralno letalo, narejeno leta 1955.
V knjigi The worlds Sailplanes, (izdaja 1963) sta slika in risba, ter vsi tehnični podatki, vendar ne piše nič o tem, če se je uporabljalo v letalskih šolah. Največ je možno izvedeti od dvosede različice Letov 22, za Letov 21 pa je informacij o eksploataciji zelo malo, oziroma nič.
Mitja
EDIT: Žal je bil LETOV 21 narejen le v enem primerku. Zakaj, ne vem.... Ali je bil razlog tehnične ali politične narave...
- SUPERCUBER
- Začetnik
- Prispevkov: 49
- Pridružen: 17 Jan 2006, 10:22
- Kraj: Novi Sad
- Kontakt:
Re: Slovenska letala
Na zalost, Mitja, osim ovoga, nista bolje...
RED BULL daje ti krila...A Lozovaca pogon na sva cetiri...
Re: Slovenska letala
Bolje išta nego ništa Nenade! Hvala!SUPERCUBER napisal/-a:Na zalost, Mitja, osim ovoga, nista bolje...
- SUPERCUBER
- Začetnik
- Prispevkov: 49
- Pridružen: 17 Jan 2006, 10:22
- Kraj: Novi Sad
- Kontakt:
Re: Slovenska letala
Crtez je iz neke poljske knjige ( imam samo fotokopije stranica o YU jedrilicama), 1960's a i ovaj tekst.
RED BULL daje ti krila...A Lozovaca pogon na sva cetiri...
Re: Slovenska letala
Izvleček iz knjige World Sailplanes:
- Priponke
-
- LETOV 21-22 from The Worlds Sailplanes Vol 2.pdf
- (762.27 KiB) Prenešeno 309 krat
- Peter Karner
- Freak
- Prispevkov: 558
- Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
- Kraj: Celje
- Kontakt:
Re: Slovenska letala
Ker je v tej temi večkrat omenjan Meteor, sem prepričan, da ta video ne bo smetil teme:
https://www.youtube.com/watch?v=csPmUtwC6Ag#t=145
https://www.youtube.com/watch?v=csPmUtwC6Ag#t=145
Re: Slovenska letala
Super Peter!
Vsaj zame je bil to prvi pogled na Meteorja v zraku. Verjamem, da je njegova silhueta naredila globok vtis na vsakega takratnega jadralnega pilota, ki ga je imel priliko videti.
Sem pa imel srečo, da sem nekje leta 1979 v celjskem hangarju v živo videl Meteorja!
Mitja
Vsaj zame je bil to prvi pogled na Meteorja v zraku. Verjamem, da je njegova silhueta naredila globok vtis na vsakega takratnega jadralnega pilota, ki ga je imel priliko videti.
Sem pa imel srečo, da sem nekje leta 1979 v celjskem hangarju v živo videl Meteorja!
Mitja
- Peter Karner
- Freak
- Prispevkov: 558
- Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
- Kraj: Celje
- Kontakt:
Re: Slovenska letala
Jaz sem ga letel, ker je bil kar nekaj časa v Celju. Ko so se začele težave s pregledi, me je Rain pregovoril, da smo ga odstopili (lastništvo je bilo pisano na Letalsko zvezo Jugoslavije) zagrebškemu klubu, ki naj bi organiziral servisni pregled. Predno se je izvršila predaja, sem obiskal konstruktorja Obada, če bi dobil kaj dokumentacije za generalno obnovo. Ker sem ostal praznih rok, je Meteor romal v sosednjo republiko, kjer pa kot mi je znano ni imel take pozornosti kot smo mu jo nudili mi. Zaradi drage in komplicirane gradnje, sta bila narejena samo dva primerka. Mirno pa lahko zagotovim, da je bil za tisti čas izredno dovršeno jadralno letalo z odličnimi letalnimi sposobnostmi. Za sestavo in demontažo si potreboval eno zelo močno ekipo petih članov.Ultralajt napisal/-a:Super Peter!
Vsaj zame je bil to prvi pogled na Meteorja v zraku. Verjamem, da je njegova silhueta naredila globok vtis na vsakega takratnega jadralnega pilota, ki ga je imel priliko videti.
Sem pa imel srečo, da sem nekje leta 1979 v celjskem hangarju v živo videl Meteorja!
Mitja
- Peter Karner
- Freak
- Prispevkov: 558
- Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
- Kraj: Celje
- Kontakt:
Re: Slovenska letala
Ja, Meteor je bil zadnjič na slovenskem nebu na mitingu v Mb, pred kakimi 15 leti ali več. V 90 so ga člani AK Zg ob pomoči strokovnjakov remontnega zavoda Zmaj na Plesu obnovili. Takrat sem Meteorja videl prvič v živo, ko smo vozili Pilatuse B-4 na remont v ta zavod. Enega smo dobili obnovljenega nazaj brez zapletov, drugega pa ker je vmes izbruhnila vojna, najprej pri nas potem pa še v Hr, šele po več letih ob izdatni pomoči zunanjega ministrstva in Peterleta. Ob izbruhu vojne so člani AK Zg in osebje zavoda Zmaj odpeljali vsa civilna letala, ki so bila tam na remontu. Tako, da je bil Pilatus v kosih in se je vmes kar nekaj delov "izgubilo" tako in tako.
Meteor je v letečem stanju, sicer ne vem če ga tudi registrirajo vsako leto, ima pa omejeno maksimalno hitrost, tako, da ne morejo več "brisat" s 400 km/h kot nekoč.
Če ga kdo hoče videti v živo mora na Lučko kjer mu ga bodo radi pokazali, imajo ga rastavljenega na toplem in suhem v učilnici.
lp,Janez
Meteor je v letečem stanju, sicer ne vem če ga tudi registrirajo vsako leto, ima pa omejeno maksimalno hitrost, tako, da ne morejo več "brisat" s 400 km/h kot nekoč.
Če ga kdo hoče videti v živo mora na Lučko kjer mu ga bodo radi pokazali, imajo ga rastavljenega na toplem in suhem v učilnici.
lp,Janez
Re: Slovenska letala
Ne najdem kakšnega letala, na katerem bi se videl logotip naše letalske tovarne Letov. Mi zna kdo pomagati? Sicer sem že nekaj "guuglov", pa brez uspeha... Sicer pa tudi ne vem ali je sploh obstajal kakšen logotip in če so ga tudi risali na letala.... khmmm...
Re: Slovenska letala
Gledam stare revije Krila (št.4 1957, na opensoaring.com) in sem prepričan, da se je pod to sliko prikradel tiskarski škrat!
Verjetno sem optimist, a vendarle sprašujem, če kdo ve ime jadralnega letala na sliki, ker tega letala še ne poznam.
Verjetno sem optimist, a vendarle sprašujem, če kdo ve ime jadralnega letala na sliki, ker tega letala še ne poznam.
- Priponke
-
- neznano jadralno letalo.jpg (296.57 KiB) Pogledano 13196 krat
Re: Slovenska letala
LP, Uroš !
Re: Slovenska letala
Malo sem še raziskoval in ugotovil da je letalo na zgornji sliki Antonov A-9 in ne Jaskolka, kot je avtor prispevka v reviji Krila napisal pod sliko.
Nekje v spominu sem imel obliko kabine, ki so jo uporabljali Rusi. Pa sem se zapodil med stare ruske jadralce in takoj našel.
Antonov A-9
Nekje v spominu sem imel obliko kabine, ki so jo uporabljali Rusi. Pa sem se zapodil med stare ruske jadralce in takoj našel.
Antonov A-9
- SUPERCUBER
- Začetnik
- Prispevkov: 49
- Pridružen: 17 Jan 2006, 10:22
- Kraj: Novi Sad
- Kontakt:
Re: Slovenska letala
http://szybowce.fotoedytor.com/galeria/ ... ?album=257Ultralajt napisal/-a:Malo sem še raziskoval in ugotovil da je letalo na zgornji sliki Antonov A-9 in ne Jaskolka, kot je avtor prispevka v reviji Krila napisal pod sliko.
Nekje v spominu sem imel obliko kabine, ki so jo uporabljali Rusi. Pa sem se zapodil med stare ruske jadralce in takoj našel.
Antonov A-9
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... tonow-A-92
RED BULL daje ti krila...A Lozovaca pogon na sva cetiri...
Re: Slovenska letala
Hvala SUPERCUBER!
Ima nešto (i crteži konstrukcije) i na Scalesoaring.uk:
http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/D ... _Docs.html
Ima nešto (i crteži konstrukcije) i na Scalesoaring.uk:
http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/D ... _Docs.html
Re: Slovenska letala
A morda ve kdo od Kranjčanov kaj več o Ultralahkem drsalcu Prepih? Koliko je naletel in kakšna usoda ga je doletela...
- Priponke
-
- prepih.jpg (251.75 KiB) Pogledano 12617 krat
Re: Slovenska letala
Meteor zgleda, da še 'živi': https://www.youtube.com/watch?v=oYi8XQ_3YuQ
Ima pa gospod Peter še kar nekaj zanimivega materiala na njegovem kanalu, med drugim se na nekaterih posnetkih pojavituvi Čavka pa Mačka itd.
LP
Ima pa gospod Peter še kar nekaj zanimivega materiala na njegovem kanalu, med drugim se na nekaterih posnetkih pojavituvi Čavka pa Mačka itd.
LP
RC Addict!
Re:
Meni je prispevek g. Mitja všeč , zlasti navedek , da je snemala AVALA FILM kajti v BG nisem mogel najti pravi naslov , kdo je snemal , ker je cela nesreča filmana . Sedaj vem in bom ob drugem obisku potrkal na prava vrata . Del filma sem videl na TV BG kvizu o letalstvu ampak samo do pred padec .Enak del je bil predvajan tudi na TV SLO isto ob nekem kvizu . Sem pa ob promociji knjige Zgodovina letalstva v Križu izvedel za posredno izpoved pred smrt Slovenca , ki takrat v Vršcu ni imel kaj iskati , pa je tam bil . Morate vedeti , da se je takrat lahko potovalo v Vršac samo z dovoljenjem nadležnih organov , kajti meja z Informbirojem je bila zraven . Da bo stvar še bolj sam ne vem kako naj to opišem , z njegovim sinom sem hodil v isti razred os. šole .darksider napisal/-a: ↑19 Apr 2008, 19:13ahja.....vazno da je tipkovnica tvoj doma, pa vseen kaj napises,sam da se spammaLongi napisal/-a:Ja kaj pa je narobe? Ne razumem.darksider napisal/-a:
A loh se mal bl spammas po forumu. Tak komentar si lahko zadrzis zase.
Zanimivo branje,razlaga nesreče,.....
Zakaj nebi smel napisati zanimivo.
Lp Longi
p.s. pa naj to ne leti samo nate...ampak na polovico folka na forumu,ki pisejo bedarije, zato da poste nabirajo al kaj? al pa sam zato da neki bleknejo. odbrzite zase take komentarje in si mmislite svoje,ni treba tega deliti se z ostalimi
Re: NESREČA
Ob promociji knjige Zgodovina letalstva v Križu , sem zvedel , za posredno izpoved priznanja pred smrt Slovenca , ki takrat v Vršcu ni imel kaj iskati . Potovanje v Vršac ni bilo dovoljeno brez dovoljenja nadležnih org. , kajti zraven poteka meja s takratnim Informbirojem. Zgodba se vleče pa iz vojne in Dahauskih procesov in pa iz Informbiroja . Niso ga mogli postaviti pred sodišče niti aretirati in ga poslati na Goli in to nič krivega , ker je bil odličen , za hvalo povojnih uspehov FNRJ . Da bo situacija še bolj nenevadna , v os. šolo sem v isti razred hodil z sinom prej navedenega . !BORIŠKOV napisal/-a: ↑16 Apr 2008, 22:59JAVLJAM SE ,KER BI RAD OSEBNO GOVORIL Z G. ZLATKOM ,PA NE VEM KJE NAJ GA POIŠČEM.VSI NAVEDKI SO TOČNI ,KAR SE SAME NESREČE TIČE.TOČNO JE, DA JE HOTEL POBRITI SNEMALCE Z BRZINO KAKOR TUDI Z NIŽINO-VIŠINO. TO NE BI STORIL ,DA TO NI IZVAJAL STALNO PRI SVOJIH POLETIH,TAKO DA KRIVITI KONST. NAPAKO ZA LOM REPA JE SMEŠNO.DEJSTVO PA JE, DA JE TEMU ORLU REP POŠKODOVAL PRI ZASILNEM PRISTANKU MESEC DNI PREJ MIJO PUŠIČ S KATERIM STA SI AVION DELILA. REP SO POPRAVILI VENDAR ZARADI SNEMANJA NISO MOGLI POČAKATI, DA SE IZVEDENO LEPLJENJE PO STANDARDIH POSUŠI ČE JE TOČNO, DA JE REP RES BIL POŠKODOVAN.Ultralajt napisal/-a:Na AGB forumu sem naletel na razlago (najverjetnejšo) zakaj je prišlo na prototipu vrhunskega jadralnega letala ORAO do zloma trupa, kjer se je v tej nesreči smrtno ponesrečil naš takratni odličen jadralni polot Milan Borišek, po rodu iz Litije.
Tekst je zanimiv med drugim tudi po tem, ker je opisana struktura in način izdelave izredno vitkega repnega dela trupa.
Evo citat (upam da vas ne moti, lahko pa naredim prevod, če kdo mlajših želi):Zlatko napisal/-a:Dobro veće svima !
Udes prototipa Orla ?
Znam nešto o tome. Negdje imam i neke sličice koje nisam uspio pronaći.
Nesreća se desila 22.08.1950. godine u 13.05 sati. Život je izgubio Milan Borišek. Uzrok nesreče je lom trupa - repa odmah ispred okomitog stabilizatora. Jedrilica je upravo izašla iz oborušavanja - brisanca za potrebe snimanja Filmskih novosti Avala filma. Komisija za ispitivanje udesa smatrala je da je udes posljedica pojave vibracije trupa zbog neuravnoteženih kormila. Izvor ovih podataka je časopis Vazduhoplovno jedriličarstvo broj 6. iz Decembra 1950.
Ali ima i priča od ljudi koji su tada bili na licu mjesta. Izvor ove priče je gospodin Rudolf Berković kojeg sam imao prilike dobro upoznati pošto je bio moj natavnik motornog letenja. Rudi je nažalost poginuo 1978. godine. Rudi mi je ispričao da je rep Orla puknuo zbog grške u tehnologiji ljepljenja trupa. Naime, trup Orla koji je iza krila vrlo vitak - poput današnjih plastika - bio je izraÄ‘en u " sendvić " maniri drvene izvedbe. GraÄ‘en je tako da su unutaranja i vanjska kora - avio šper 2,5 mm - prvo slijepljeni na drvenim pozitivnim kalupima koji su bili u formi koničnog trna. Potom su na unutarnju koru ljepljene uzdužne letvice koje su tvorile ispunu. Cijan je projektom predvidio da se prostor izmedju letvi popuni balzom što nije izvedeno. Potom je na letve nanijeto lijepilo ( Kazein ) pa je preko toga navučena vanjska konična cijev od špera. - I tu je pogreška, duga cijev je prilikom navlačenja obrisala ljepilo sa uzdužnih letvica. Krutost je bila daleko manja pošto je u toj izvedbi naprezanja nosila smo vanjska relativno tanka kora. Slijedeći problem je bila lijepa forma Orlovog trupa zbog koje je skija bila jako ispred težišta jedrilice, pa je jedrilica imala jako težek rep koji je kod slijetanja tvrdo udarao u zemlju. Ove greške su na drugom Orlu ispravljene što je vidljivo na fotkama i crtežima.
Ima još jedan detalj koji do sada nije nigdje objavljen. Naime prilikom loma repa jedrilica se zarotirala oko poprečne osi prema naprijed i prije udara u šumu napravila je tri ili četri kruga. Pilot je izbačen iz kabine - kroz pleksi i poginuo je od udara u zemlju a jedrilica je bez daljnjih šteta ostala na krošnjama drveća. Pukle su "gurtne" sistema veza. Rudi mi je rekao da su ih tada sami izraÄ‘ivali od vatrogasnih crijeva. Vatrogasna crijeva imaju veliku poprecnu nosivost i malu uzdužnu nosivost pa su gurtne pukle kod opterečenja koje je nastalo rotacijom jedrilice bez repa.
TXoliko o udesu Orla, pozdrav : Zlatko
ZADAJ JE ZELO ČRNA ZGODBA ,KI NIMA VEZE Z KONST.NAPAKO AMPAK NAPAKO V GLAVI BOLNIKOV IZ ZVEZNE UDBE KAKOR TUDI REPUBLIŠKE.
SIN