Primerjalni test motorjev na 4S in 6S LiPo
Objavljeno: 20 Dec 2014, 17:57
Letošnje leto je bilo na avtomobilskih tekmovanjih, treningih ter raznih debatah veliko slišati o primerjavi motorjev. Povprečnemu modelarju so dane s strani porizvajalca ali prodajalca številke W, obrati na V in masa. Potem pa se počasi že neha. Zato so bile vsaj debate na katerih sem sodeloval ali pa vsaj poslušal večinoma popolnoma na enakem nivoju kot gostilniške debate.
Zaenkrat sem testiral senzorske motorje, drugi del bodo brezsenzorski motorji....
Watti!
Zelo rado modelarji govorijo o motorni moči (Wattih). Sama številka ne pove kaj dosti, razen neka oznaka proizvajalca za kratkotrajno (koliko sekundno že?) obremenitev. Načeloma velja, da vsak ca. 320g 4-polni motor solidne konstrukcije brez problema na 4S »prebavi« 2000W za vsaj 10sekund brez, da bi se pregrel. Seveda so za to potrebni dobri akumulatorji, ampak to je že stvar druge debate.
kV
Obrati/Volt so že neka bolj oprijemljiva številka, s katero si pomagamo in v grobem lahko nekako razvrščamo motorje in na hitro določasmo prestavno razmerje.Vendar je tudi to neka številka, ki je ni jemati »za sveto« ampak se razlikuje od motorja do motorja. Nekje tudi za več kot 10%!
Gre pa čez palec takole: Imamo motorje enakega proizvajalca, ki so enake mase in mer, kV pa recimo 1900, 2100 in 2400.
1900 bo imel načeloma vedno najboljši izkoristek, vendar je izkoristek pri nižjih tokovih. Ta motor ima od treh največ navora, ki ga je čutiti predvsem spodaj. 2400 motor bo imel najslabši izkoristek, ta pa je pri višjih tokovih. Motor bo imel manj navora, zato bo pri nižjih obratih bolj »zvezen«. 2100 je pač nekje vmes.
Masa
Je povezana s samo konstrukcijo motorja - rotorja, statorja in ostalih (aluminijastih) delov. Jasno je odvisno kako bo motor dobro odvajal toploto. Recimo - nič kaj dosti ne koristi, če imamo 300g motorček, ki ima 90% izkoristek pri 1500W, ker ne bo zmogel odvajati 150W brez silnega dodatnega hlajenja, ki bo k masi doprineslo recimo še 50g. Bolje recimo vzeti 350g motorček, ki ima širšo krivuljo izkoristka... in mogoče procent ali dva manj izkoristka...
I0
Eden izmed pomembnih podatkov, ki neposredno nakazuje kvaliteto navitja okoli statorja. To je tok, ki ga porabi motor, ko se vrti v prostem teku. Nižji kot je, boljše je za izkoristek - velja nasplošno. Pomeni, da je motor dobro skonstruiran in narejen.
Ri
Upornost navitja, ponovno podatek, ki pove o sami kvaliteti motorja. Nižja kot je, boljši bo izkoristek motorja pri višjih tokovih. Imel sem priložnost meriti upornost posameznih faz (3) motorja. Se tudi lahko zgodi da kitajček pozabi ali pa naredi kakšen ovoj več ali »naplete« kabla ob zaključku...
Izkoristek:
Spet neka številka, ki jo proizvajalci dajejo, da dražijo modelarje. Ne povejo pa pri katerih tokovih - lahko je 90% pri 10A, a samo 70% pri 100A recimo. Tak motor bo dober le za crawlerje
Povzetek številk - nižje je bolje!
Dober motor - nizka masa, nizek Ri in I0! Potem pa samo odvisno kakšen kV se izbere glede na uporabo.
10 minutne offroad tekme/GT cestne tekme - recimo da se v najboljšem primeru porabi 5 do 6Ah za 10 minut. Povprečna uporaba je torej med 30 in 36A. kV zato med 1800 in 2100.
5 minutne tekme C elektro (4S) - povprečna poraba med 65 do 75A; kV zato nad 2400!
5 minutne tekme C elektro (6S) - povprečna poraba ca. 40 do 50A; kV zato nad 1800 - 2000!
Številke niso vse:
Sašo (K.) me je opozoril, da je npr. pri offroad modelih opazil razliko v »voznosti« med motorjema z veliko in malo rasterskega momenta. Motor s velikim rastrskim momentom deluje kot zavora in zato je težje voziti model. Pri cestnih modelih je lahko vloga obrnjena.
Moja testiranja:
Pylon propelerji od 4.1x4.1 do 6.5x6.5
Hyperion EmeterII in RDU (do 150A)
2+2S 3P akumulatorji
Hobbywing Xerun 150A z najnovejšim firmwareom in dodatnimi kondenzatorji zaradi dolgih kablov. Originalne nastvavitve s 15° timinga.
Slušalke na drugem delu testa (v ušesih mi po treh urah po testiranjih še vedno cinglja).
Motorji:
LRP Dynamic 10L 2400kV
LRP Dynamic 8 2200kV
Trackstar 1900kV
Trackstar 2400kV
Viper 2100kV
Tekin Gen2 2650kV
Posamezne meritve (I, rpm, U) sem posnel iz Emetra in jih vnesel v http://www.drivecalc.de bazo.
___________________
Update 11.1.2015
Trenutno je opravljeno 320 meritev na senzorskih in brezsenzorskih motorjih na 4 in 6S kot tudi meritev pri delnem plinu. Večinoma so meritve pri polnem plinu narejene s Hobbywingovin 150A z najnovejšim firmware-jem in pod različnimi timing-i (AMTS 1 do 8 oz od 0 do 26.25°). Naredil sem še tudi meritve s TEKIN RX8 Gen2 in pa Viper VTX8 brez in z boostom. Mogoče je malo prekmalu reči, ampak TEKIN je malenkost boljši tako pri delnem plinu kot pri polnem plinu, VIPER pa je trenutno razočaranje, ampak to še ni moj dokončni zaključek (meritve samo na 6S na treh različnih motorjih).
Motorjev je precej več, hvala še enkrat Tomažu L., Andražu Š., http://www.lipo.si, Sašo K., Žiga P., Goran V., Jarotu K., itd...
Regulatorji:
Hobbywing Xerun 150A + LCD card
Tekin RX8 Gen2 + Hotwire
Viper VTX8 + EZ Link
Brezsenzorski motorji:
Gens Ace 1.5Y 2250
Castle 2200
HPI Tork 2200 - še ni testiran
Castle 2650
Lehner 1940/8 HiAmp
Lehner 1950/8
HET Typhoon 700-60 1865 kV
Leopard 4082 1500kv
TP Power 4060 4D (?) - še ni testiran
Sensorski motorji še enkrat vsi:
REDS 2100
VIPER 2100
VIPER 1900
Trackstar 1900
Trackstar 2400
Tekin 1900 4030
Tekin 2650 4030
LRP Dynamic 10L 2400
LRP Dynamic 8 2200
Hacker V1 1900
Hacker V2 2100
Od senzorskih sta dva "truggy" >350g motorja in sicer:
Team Orion VST2 2100
Tekin 2000 4038
Yuki 2200 (?)
Delta (trikotnik) vs. zvezda (Y) tip navitja
Nasplošno velja za delta navitje - timinga bolj malo od 0 do 10° in "to je to" - kV ostaja enak
Zvezda navitje - timing se poljubno nastavlja glede na obremenitev , lahko se uporablja t.i. boost/turbo na reglerju za boljše zmogljivosti na račun slabšega izkoristka, ampak občutno povečanega kVja...
Aveox: http://www.aveox.com/Faq.aspx
Izjava Steve Neu:
It really does not matter for this design of motor. The differences are too small to measure. Both the .5Y and 1D perform pretty much the same. If there was some advantage to the Y for this application I would make them again--but since I could not tell much difference the one that is easier to manufacture won the day.
No, realnost je pokazala drugače in sicer različno od motorja do motorja in jasno glede na obremenitev. Zato se testi tudi vlečejo malo dlje kot sem računal
Zaenkrat sem testiral senzorske motorje, drugi del bodo brezsenzorski motorji....
Watti!
Zelo rado modelarji govorijo o motorni moči (Wattih). Sama številka ne pove kaj dosti, razen neka oznaka proizvajalca za kratkotrajno (koliko sekundno že?) obremenitev. Načeloma velja, da vsak ca. 320g 4-polni motor solidne konstrukcije brez problema na 4S »prebavi« 2000W za vsaj 10sekund brez, da bi se pregrel. Seveda so za to potrebni dobri akumulatorji, ampak to je že stvar druge debate.
kV
Obrati/Volt so že neka bolj oprijemljiva številka, s katero si pomagamo in v grobem lahko nekako razvrščamo motorje in na hitro določasmo prestavno razmerje.Vendar je tudi to neka številka, ki je ni jemati »za sveto« ampak se razlikuje od motorja do motorja. Nekje tudi za več kot 10%!
Gre pa čez palec takole: Imamo motorje enakega proizvajalca, ki so enake mase in mer, kV pa recimo 1900, 2100 in 2400.
1900 bo imel načeloma vedno najboljši izkoristek, vendar je izkoristek pri nižjih tokovih. Ta motor ima od treh največ navora, ki ga je čutiti predvsem spodaj. 2400 motor bo imel najslabši izkoristek, ta pa je pri višjih tokovih. Motor bo imel manj navora, zato bo pri nižjih obratih bolj »zvezen«. 2100 je pač nekje vmes.
Masa
Je povezana s samo konstrukcijo motorja - rotorja, statorja in ostalih (aluminijastih) delov. Jasno je odvisno kako bo motor dobro odvajal toploto. Recimo - nič kaj dosti ne koristi, če imamo 300g motorček, ki ima 90% izkoristek pri 1500W, ker ne bo zmogel odvajati 150W brez silnega dodatnega hlajenja, ki bo k masi doprineslo recimo še 50g. Bolje recimo vzeti 350g motorček, ki ima širšo krivuljo izkoristka... in mogoče procent ali dva manj izkoristka...
I0
Eden izmed pomembnih podatkov, ki neposredno nakazuje kvaliteto navitja okoli statorja. To je tok, ki ga porabi motor, ko se vrti v prostem teku. Nižji kot je, boljše je za izkoristek - velja nasplošno. Pomeni, da je motor dobro skonstruiran in narejen.
Ri
Upornost navitja, ponovno podatek, ki pove o sami kvaliteti motorja. Nižja kot je, boljši bo izkoristek motorja pri višjih tokovih. Imel sem priložnost meriti upornost posameznih faz (3) motorja. Se tudi lahko zgodi da kitajček pozabi ali pa naredi kakšen ovoj več ali »naplete« kabla ob zaključku...
Izkoristek:
Spet neka številka, ki jo proizvajalci dajejo, da dražijo modelarje. Ne povejo pa pri katerih tokovih - lahko je 90% pri 10A, a samo 70% pri 100A recimo. Tak motor bo dober le za crawlerje
Povzetek številk - nižje je bolje!
Dober motor - nizka masa, nizek Ri in I0! Potem pa samo odvisno kakšen kV se izbere glede na uporabo.
10 minutne offroad tekme/GT cestne tekme - recimo da se v najboljšem primeru porabi 5 do 6Ah za 10 minut. Povprečna uporaba je torej med 30 in 36A. kV zato med 1800 in 2100.
5 minutne tekme C elektro (4S) - povprečna poraba med 65 do 75A; kV zato nad 2400!
5 minutne tekme C elektro (6S) - povprečna poraba ca. 40 do 50A; kV zato nad 1800 - 2000!
Številke niso vse:
Sašo (K.) me je opozoril, da je npr. pri offroad modelih opazil razliko v »voznosti« med motorjema z veliko in malo rasterskega momenta. Motor s velikim rastrskim momentom deluje kot zavora in zato je težje voziti model. Pri cestnih modelih je lahko vloga obrnjena.
Moja testiranja:
Pylon propelerji od 4.1x4.1 do 6.5x6.5
Hyperion EmeterII in RDU (do 150A)
2+2S 3P akumulatorji
Hobbywing Xerun 150A z najnovejšim firmwareom in dodatnimi kondenzatorji zaradi dolgih kablov. Originalne nastvavitve s 15° timinga.
Slušalke na drugem delu testa (v ušesih mi po treh urah po testiranjih še vedno cinglja).
Motorji:
LRP Dynamic 10L 2400kV
LRP Dynamic 8 2200kV
Trackstar 1900kV
Trackstar 2400kV
Viper 2100kV
Tekin Gen2 2650kV
Posamezne meritve (I, rpm, U) sem posnel iz Emetra in jih vnesel v http://www.drivecalc.de bazo.
___________________
Update 11.1.2015
Trenutno je opravljeno 320 meritev na senzorskih in brezsenzorskih motorjih na 4 in 6S kot tudi meritev pri delnem plinu. Večinoma so meritve pri polnem plinu narejene s Hobbywingovin 150A z najnovejšim firmware-jem in pod različnimi timing-i (AMTS 1 do 8 oz od 0 do 26.25°). Naredil sem še tudi meritve s TEKIN RX8 Gen2 in pa Viper VTX8 brez in z boostom. Mogoče je malo prekmalu reči, ampak TEKIN je malenkost boljši tako pri delnem plinu kot pri polnem plinu, VIPER pa je trenutno razočaranje, ampak to še ni moj dokončni zaključek (meritve samo na 6S na treh različnih motorjih).
Motorjev je precej več, hvala še enkrat Tomažu L., Andražu Š., http://www.lipo.si, Sašo K., Žiga P., Goran V., Jarotu K., itd...
Regulatorji:
Hobbywing Xerun 150A + LCD card
Tekin RX8 Gen2 + Hotwire
Viper VTX8 + EZ Link
Brezsenzorski motorji:
Gens Ace 1.5Y 2250
Castle 2200
HPI Tork 2200 - še ni testiran
Castle 2650
Lehner 1940/8 HiAmp
Lehner 1950/8
HET Typhoon 700-60 1865 kV
Leopard 4082 1500kv
TP Power 4060 4D (?) - še ni testiran
Sensorski motorji še enkrat vsi:
REDS 2100
VIPER 2100
VIPER 1900
Trackstar 1900
Trackstar 2400
Tekin 1900 4030
Tekin 2650 4030
LRP Dynamic 10L 2400
LRP Dynamic 8 2200
Hacker V1 1900
Hacker V2 2100
Od senzorskih sta dva "truggy" >350g motorja in sicer:
Team Orion VST2 2100
Tekin 2000 4038
Yuki 2200 (?)
Delta (trikotnik) vs. zvezda (Y) tip navitja
Nasplošno velja za delta navitje - timinga bolj malo od 0 do 10° in "to je to" - kV ostaja enak
Zvezda navitje - timing se poljubno nastavlja glede na obremenitev , lahko se uporablja t.i. boost/turbo na reglerju za boljše zmogljivosti na račun slabšega izkoristka, ampak občutno povečanega kVja...
Aveox: http://www.aveox.com/Faq.aspx
Izjava Steve Neu:
It really does not matter for this design of motor. The differences are too small to measure. Both the .5Y and 1D perform pretty much the same. If there was some advantage to the Y for this application I would make them again--but since I could not tell much difference the one that is easier to manufacture won the day.
No, realnost je pokazala drugače in sicer različno od motorja do motorja in jasno glede na obremenitev. Zato se testi tudi vlečejo malo dlje kot sem računal