ABC negovanje in vzdrževanje LiPo akumulatorjev
ABC negovanje in vzdrževanje LiPo akumulatorjev
V aktualni reviji Elektro Modell 01/06
je v članku "Lipos löten, messen und fliegen" avtorja Dieter Meierja, zanimiv povzetek, ki ga je vredno objaviti tudi tule in pripeti na vrh!
Namreč kot marsikateri izmed nas uporabnikov LiPo že vemo, potrebujejo tudi LiPo akumulatorji začetnih nekaj ciklov, preden začnejo delovati pod polnimi obremenitvami.
Avtor se sklicuje na bogate izkušnje elektro F3A pilotov, vendar še posebej poudarja, da se na žalost tovrstne izkušnje še niso prenesle na splošne nasvete in v dobrobit vseh ostalih LiPo uporabnikov.
Če ste se morda spraševali, zakaj vaši (pre)dragi LiPoti nikoli niso dosegali polnih kapacitet, ali pa so postale "mimozice" po nekaj 10 ciklih... si preberite in dobro zapomnite nasvete. Kasneje bom dodal tudi moje lastne izkušnje in nasvete tako, da bodo prispeveki res vsebovali tiste informacije, ki se jih najbolj potrebuje.
1. Sestavljanje paketa oz že konfekcionirani paketi LiPo akumulatorjev.
Primer konfekcioniranega paketa akumulatorjev s priključkom za balancer:
Pred prvim polnjenjem je akumulatorje zaželjeno priklopiti na balancer. Nadaljna polnjenja naj venomer potekajo le preko balancerja, še posebno akumulatorski paketi 3S, 4S, 5S, itd...
Primer zelo dobrega in cenovno ugodnega balancerja do 5S.
2. prvo polnjenje naj se izvede pri C/2. To pomeni na primeru 2000 mAh akumulatorjev tok 1 A. Polnjenje
Prvo praznjenje naj bo okoli 3C (pri 2000 mAh akujih okoli 6 A) in naj se preneha pri ca 3.3 V/akumulator.
Nadaljna polnjenja naj bodo prav tako na 1/2 C.
Praznjenja pa vedno do 3.3 oz 3.2 V/akumulator in sicer takole:
Drugo in tretje pri ~5-6 C (za 10 C akuje), četrto in peto pri ~7-8 C (za 20C akuje).
Po teh začetnih ciklih je akumulator pripravljen za uporabo v modelu (seveda s primernim pogonom...)!
Ne pozabite na zaželjenost, pri večjih paketih pa nujnost balancerja!
Se nadaljuje...
je v članku "Lipos löten, messen und fliegen" avtorja Dieter Meierja, zanimiv povzetek, ki ga je vredno objaviti tudi tule in pripeti na vrh!
Namreč kot marsikateri izmed nas uporabnikov LiPo že vemo, potrebujejo tudi LiPo akumulatorji začetnih nekaj ciklov, preden začnejo delovati pod polnimi obremenitvami.
Avtor se sklicuje na bogate izkušnje elektro F3A pilotov, vendar še posebej poudarja, da se na žalost tovrstne izkušnje še niso prenesle na splošne nasvete in v dobrobit vseh ostalih LiPo uporabnikov.
Če ste se morda spraševali, zakaj vaši (pre)dragi LiPoti nikoli niso dosegali polnih kapacitet, ali pa so postale "mimozice" po nekaj 10 ciklih... si preberite in dobro zapomnite nasvete. Kasneje bom dodal tudi moje lastne izkušnje in nasvete tako, da bodo prispeveki res vsebovali tiste informacije, ki se jih najbolj potrebuje.
1. Sestavljanje paketa oz že konfekcionirani paketi LiPo akumulatorjev.
Primer konfekcioniranega paketa akumulatorjev s priključkom za balancer:
Pred prvim polnjenjem je akumulatorje zaželjeno priklopiti na balancer. Nadaljna polnjenja naj venomer potekajo le preko balancerja, še posebno akumulatorski paketi 3S, 4S, 5S, itd...
Primer zelo dobrega in cenovno ugodnega balancerja do 5S.
2. prvo polnjenje naj se izvede pri C/2. To pomeni na primeru 2000 mAh akumulatorjev tok 1 A. Polnjenje
Prvo praznjenje naj bo okoli 3C (pri 2000 mAh akujih okoli 6 A) in naj se preneha pri ca 3.3 V/akumulator.
Nadaljna polnjenja naj bodo prav tako na 1/2 C.
Praznjenja pa vedno do 3.3 oz 3.2 V/akumulator in sicer takole:
Drugo in tretje pri ~5-6 C (za 10 C akuje), četrto in peto pri ~7-8 C (za 20C akuje).
Po teh začetnih ciklih je akumulator pripravljen za uporabo v modelu (seveda s primernim pogonom...)!
Ne pozabite na zaželjenost, pri večjih paketih pa nujnost balancerja!
Se nadaljuje...
www.lipo.si
Kratko nadaljevanje:
Kratek in jedrnat odgovor na zelo pogosto vprašanje:
Kako dobiti kar se da dolgo življenjsko dobo iz mojih LiPo akumulatorjev oz paketa?
Preden se začnemo pogovarjati o tem, se moramo, da LiPo tehnika napreduje z izrednimi koraki. Začelo se je že kar nekaj let nazaj, ampak predlansko, posebej pa lansko leto je bil narejen občuten porast:
- boljše zmogljivosti (energijska gostota, tokovne zmožnosti)
- povečana varnost (polnilniki, priključki za posamezno polnjenje, balanserji)
- boljša vzdržljivost (pričakujemo lahko večje število ciklov pri enakih obremenitvah)
- vedno večje število proizvajalcev pomeni večjo konkurenco in posledično padanje cen (čeprav bodo letos nekatere izjeme - preveliko povpraševanje, premajhna kapaciteta proizvodnje -> višanje cen!!!)
Predvsem je še nekaj: Lansko in deloma tudi predlansko leto, še bolj pa bo to očitno letos in vnaprej - modelarji smo in bomo žrtve agresivnega t.i. "C" in "mAh" marketinga.
Če dandanes gledamo na 20 C akumulatorje, kot nekaj povsem "običajnega" (čeprav to zmore dejansko le nekaj tipov akumulatorjev - manj kot je prstov na roki), že zasledimo 30, celo 40 C.
Več o tem kasneje.
Po domače povedano, strjena"zlata" pravila dolge življenske dobe* (600 - 700 ciklov, lahko tudi več, tja do 1000!):
- preberi si prvi post
- polnjenje 0.5 C, polnimo na LiIon program - 4.1 V/celico. Dokazano je, da tudi polnjenje čisto do "konca", t.j. 4,25 V/celico "škoduje". Pri vsakem polnjenju se "izgubi" nekaj kapacitete v ireverzibilnem procesu.
- Pod obremenitvijo čim manjkrat iti pod 3.3 V oz 3.2 V/aku. 3 V oz res minimalna meja je 2.75 V/aku velja za absolutni minimum! Pod to mejo trajno poškodujemo akumulator!
- Čim manjše tokovne obremenitve (za svojo uporabo si izberemo tokovno dovolj zmogljiv akumulator - če je npr 10 C 1000 mAh, ga obremenjujemo trajno s 5 C oz podobno)
- Med praznjenjem ga ne pustimo, da se akumulator segreje ga nad 45 st. C (kritična meja 60 st. C)
* Življenska doba - padec kapacitete na 80 % nazivne kapacitete.
Pri tovrstnem ravnanju moramo vedeti, da ne smemo gledati toliko na performanse in kapaciteto.
Hint: Če nam masa in mere akumulatorja ne izgrajo večje vloge si na začetku kupimo nekoliko bolj kapacitiven in uveljavljen akumulator višje C zmogljivosti (in seveda dražji) in ga praznimo z enakim tokom, kot bi manjšega.
Primer:
Potreba: 900-1000 mAh, 20 C
Kupimo: 1800 maH, 15-20 c
O shranjevanju in še čem pa kdaj drugič. Zlata pravila bom tudi dopolnjeval oz spreminjal, glede na splošno znane izkušnje modelarjev.
Kratek in jedrnat odgovor na zelo pogosto vprašanje:
Kako dobiti kar se da dolgo življenjsko dobo iz mojih LiPo akumulatorjev oz paketa?
Preden se začnemo pogovarjati o tem, se moramo, da LiPo tehnika napreduje z izrednimi koraki. Začelo se je že kar nekaj let nazaj, ampak predlansko, posebej pa lansko leto je bil narejen občuten porast:
- boljše zmogljivosti (energijska gostota, tokovne zmožnosti)
- povečana varnost (polnilniki, priključki za posamezno polnjenje, balanserji)
- boljša vzdržljivost (pričakujemo lahko večje število ciklov pri enakih obremenitvah)
- vedno večje število proizvajalcev pomeni večjo konkurenco in posledično padanje cen (čeprav bodo letos nekatere izjeme - preveliko povpraševanje, premajhna kapaciteta proizvodnje -> višanje cen!!!)
Predvsem je še nekaj: Lansko in deloma tudi predlansko leto, še bolj pa bo to očitno letos in vnaprej - modelarji smo in bomo žrtve agresivnega t.i. "C" in "mAh" marketinga.
Če dandanes gledamo na 20 C akumulatorje, kot nekaj povsem "običajnega" (čeprav to zmore dejansko le nekaj tipov akumulatorjev - manj kot je prstov na roki), že zasledimo 30, celo 40 C.
Več o tem kasneje.
Po domače povedano, strjena"zlata" pravila dolge življenske dobe* (600 - 700 ciklov, lahko tudi več, tja do 1000!):
- preberi si prvi post
- polnjenje 0.5 C, polnimo na LiIon program - 4.1 V/celico. Dokazano je, da tudi polnjenje čisto do "konca", t.j. 4,25 V/celico "škoduje". Pri vsakem polnjenju se "izgubi" nekaj kapacitete v ireverzibilnem procesu.
- Pod obremenitvijo čim manjkrat iti pod 3.3 V oz 3.2 V/aku. 3 V oz res minimalna meja je 2.75 V/aku velja za absolutni minimum! Pod to mejo trajno poškodujemo akumulator!
- Čim manjše tokovne obremenitve (za svojo uporabo si izberemo tokovno dovolj zmogljiv akumulator - če je npr 10 C 1000 mAh, ga obremenjujemo trajno s 5 C oz podobno)
- Med praznjenjem ga ne pustimo, da se akumulator segreje ga nad 45 st. C (kritična meja 60 st. C)
* Življenska doba - padec kapacitete na 80 % nazivne kapacitete.
Pri tovrstnem ravnanju moramo vedeti, da ne smemo gledati toliko na performanse in kapaciteto.
Hint: Če nam masa in mere akumulatorja ne izgrajo večje vloge si na začetku kupimo nekoliko bolj kapacitiven in uveljavljen akumulator višje C zmogljivosti (in seveda dražji) in ga praznimo z enakim tokom, kot bi manjšega.
Primer:
Potreba: 900-1000 mAh, 20 C
Kupimo: 1800 maH, 15-20 c
O shranjevanju in še čem pa kdaj drugič. Zlata pravila bom tudi dopolnjeval oz spreminjal, glede na splošno znane izkušnje modelarjev.
www.lipo.si
-
- Tekmovalec
- Prispevkov: 413
- Pridružen: 15 Nov 2004, 15:45
- Kraj: Maribor
Naciniš si jih oz natančneje, paketku slečeš termo skrčko, da prideš do kontaktov vsake celice posebej in priključke za balanserje naciniš gor, podobno kot s priključki za kekce Potem spet vtakneš v termoskrčko. Seveda uporabiš priključke, ki ti pašejo na balanser. To je stvar na katero sem najbolj jezen več različnih vrst konektorjev za balanserje, tako da si bom moral narediti adapterje za različne priključke, kajti sedaj je vedno več paketkov s priključki že opremljenih, da ne bom zaradi priključkov vezan da kupujem Lipote samo določene ga proizvajalca
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???
Mene pa zanima sledeče: na vrhu piše, da je minimalna napetost na celico 3,3V, torej nekje slabih 10V za 3s paket... Zdej pa: ali je ta napetost mišljena pod obremenitvijo ali ne? Ker namreč sem meril napetost med delovanjm motorja, in je dokaj kmalu (pri polnem gasu) padla pod 10V, ko sem da dal na nekje 50% je šla pa nazaj na slabih 11V...
Imam pa nekje 28-30A porabe, celice pa so 3000mAh 12/16C.
lp
Imam pa nekje 28-30A porabe, celice pa so 3000mAh 12/16C.
lp
Mene pa samo zanima na koliko naj nastavim polnilec ce so celice li-po kokam 640hd polnilec pa power peak ultimate li..
In sedaj baterije imajo kapaciteto 640mah polnilec pa lahko nastavljam po 50mah torej imam na voljo dve vrednosti 600mah ter 650mah katero izberem?
Zanima me se tudi kaj vec o hranjenju baterij.
In sedaj baterije imajo kapaciteto 640mah polnilec pa lahko nastavljam po 50mah torej imam na voljo dve vrednosti 600mah ter 650mah katero izberem?
Zanima me se tudi kaj vec o hranjenju baterij.
- Električar
- Tekmovalec
- Prispevkov: 310
- Pridružen: 13 Sep 2006, 16:16
- Kraj: Novo mesto
Vprašanje je koliko boš letel, če boš vedno polnil clice samo z 0,5C, posebej če rabiš kdaj napolniti tudi na terenu je to običajno prepočasi.Električar napisal/-a:Ali je tudi po začetnih ciklih LiPo celice še vedno dobro polniti zgolj z 1/2 C ali je povsem v redu, če se polnejo z 1C. V mislih imam predvsem nove generacije celice, ki zmorejo 20C trajno oziroma 30C kratkotrajno?
Vsekakor je Lipote možno polniti z veliko več kot 1C vendar je pri tem dobro vedno uporabljati balanserje. Hitro polnjenje vpliva na trajnost celic (vendar tega jaz še nisem opazil) a z enim paketom najbrž ne bomo leteli 5 let, v tem času bodo crknile že zaradi starosti.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???
- Električar
- Tekmovalec
- Prispevkov: 310
- Pridružen: 13 Sep 2006, 16:16
- Kraj: Novo mesto
Roky živjo,
če bi dobro prebral zadevo, bi ugotovil, da s takim ravnanjem kot ga opisuješ veselo uničuješ svoje Lipo akumulatorje.
Polniš lahko tudi 99 % polne akuje, nič ne škodi.
Razlaga pri tvojem opažanju:
Ko so Lipo akuji "prazni", se jim zelo poveča notranja upornost. Če jih obremeniš, se "sesede" napetost, vendar se kmalu ponovno "pobere".
Če obvladaš nemško, ti svetujem nakup revije Modell Sonderheft "Lipo-Technik"
če bi dobro prebral zadevo, bi ugotovil, da s takim ravnanjem kot ga opisuješ veselo uničuješ svoje Lipo akumulatorje.
Polniš lahko tudi 99 % polne akuje, nič ne škodi.
Razlaga pri tvojem opažanju:
Ko so Lipo akuji "prazni", se jim zelo poveča notranja upornost. Če jih obremeniš, se "sesede" napetost, vendar se kmalu ponovno "pobere".
Če obvladaš nemško, ti svetujem nakup revije Modell Sonderheft "Lipo-Technik"
www.lipo.si