FPV in pravila zračnega prostora
Moderator: Pisaneli
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
FPV in pravila zračnega prostora
Preden sem tole napisal, sem uporabil IŠČI - pa nič kaj našel, in se mi zdi prav, da odprem to temo.
FPV me privlači in sem se tudi sam lotil teh projektov. Sem pa tudi aktiven jadralni padalec in me razni posnetki poletov 1km in več tudi rahlo skrbijo, da ne rečem, da me je strah. Bojim se, da je samo vprašanje časa, kdaj bo kaka resnejša nesreča.
Vem, da se to prej ali slej zakonsko uredi, vendar to prinaša tudi sitnosti, ker - človek bi pač rad letel čim manj omejeno. Mislim, da je to normalno. Bolj kot zakoni mi je všeč ideja o informiranosti in odgovornosti vsakega posebaj. Nesreče se ponavadi ne zgodijo informiranim in izkušenim, ampak tistim, ki sami, brez vednosti koga izkušenejšega, gradijo in se učijo na lastnih napakah.
Pa tudi nismo tak narod, da bi imeli vse poštirkano - če pa se informacije o tem, kaj je "zdravo" razširijo, bomo vsi imeli več od tega.
Torej, kako je s tem?
FPV me privlači in sem se tudi sam lotil teh projektov. Sem pa tudi aktiven jadralni padalec in me razni posnetki poletov 1km in več tudi rahlo skrbijo, da ne rečem, da me je strah. Bojim se, da je samo vprašanje časa, kdaj bo kaka resnejša nesreča.
Vem, da se to prej ali slej zakonsko uredi, vendar to prinaša tudi sitnosti, ker - človek bi pač rad letel čim manj omejeno. Mislim, da je to normalno. Bolj kot zakoni mi je všeč ideja o informiranosti in odgovornosti vsakega posebaj. Nesreče se ponavadi ne zgodijo informiranim in izkušenim, ampak tistim, ki sami, brez vednosti koga izkušenejšega, gradijo in se učijo na lastnih napakah.
Pa tudi nismo tak narod, da bi imeli vse poštirkano - če pa se informacije o tem, kaj je "zdravo" razširijo, bomo vsi imeli več od tega.
Torej, kako je s tem?
Re: FPV in pravila zračnega prostora
glede na to da si jadralni padalec bi pa to kar moral vedeti, drugače pa je napisano tudi nekje na forumu in na straneh kontrole letov. Leti lahko kdorkoli kjerkoli do višine 700m, v alpah pa mislim lahko do 2300metrov nadmorske višine. za kaj bolj konkretnega bi moral malce pobrskat po omenjenih straneh.
Re: FPV in pravila zračnega prostora
To skoraj zagotovo ne drži.cero4 napisal/-a:Leti lahko kdorkoli kjerkoli do višine 700m,
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Točno tako!
Pa moj namen niti ni bil, da bi se pogovarjali o zakonih in kje se zakonsko ne sme, ampak kaj po zdravi pameti res ni varno, da bi se vsaj tega držali.
Za lažje pomnenje bi se lahko reklo, da se sme leteti do 300m nad terenom. To je nereguliran zračni prostor, kar pa še vseeno ne pomeni, da ni še kdo drug v zraku poleg vas.
Torej....nekaj napotkov za varno letenje:
PRED POLETOM in splošni varnostni napotki:
- uredite si zavarovanje povzočitve škode proti tretji osebi
- najprej vozite model brez FPV, da se tako naučite njegovih lastnosti in muh
- previdno izberite teren in preverite, če je zrak tam zares prost. Za začetke je najbolje izbrati ravnino, kjer so le polja in travniki, naseljem se je potrebno izogibat
- dogovorite se s prijateljem/pomočnikom (flight-buddy), da vam bo pomagal gledati model med vašim FPV letenjem
- preverite delovanje daljinskega vodenja in prenosa slike/podatkov (pre-flight-check)
MED LETOM:
- vaš pomočnik naj med vašim poletom spremlja model in zrak okoli njega (z očmi in brez FPV očal/monitorja)
- v kolikor vidite v zraku drugo plovilo se mu NAVELIKO IZOGNITE
NE LETAJTE:
- v bližini letališč (velikih in majhnih) in tam, kjer zrakoplovi delajo pristajalni krog
- ob pobočjih, kjer je znano, da so popularna mesta za padalce in zmajarje.
- višje od 300m
- v oblakih
- na meji dosega naprav
- v bližini daljnovodov, avtocest, naselij in industrijskih kompleksov
OBVEZNA OPREMA:
- lahek model (še posebaj za začetke letenja z FPV (zaradi možne povročene škodev primeru strmoglavljenja))
- brezhibno delujoč oddajnik in sprejemnik za daljinsko vodenje (RC). Delujoče na uradnih frekvencah in z dovoljeno močjo
- oddajnik in sprejemnik za prenos slike (videa). Delujoče na uradnih frekvencah in z dovoljeno močjo.
- če želite letati na daljše razdalje (se smatra take, kjer modela ne vidite/razločite več s prostim očesom) obvezno uporabljajte sprejemnike s "fail safe" in RTH (return to home) funkcijami. Več v temi: viewtopic.php?f=22&t=71521&p=420506&hil ... st#p420506
V glavnem je zračni prostor nad velikimi ravninami sorazmerno prazen...
V kolikor med letom vidite v zraku padalca/zmajarja/karkoli - TAKOJ zbijte višino in naredite VELIK ovinek. Ker se lahko zgodi, da se pojavijo motnje video signala ravno tam in ne boste vedeli kam dejansko letite.
In res pametno bi si bilo zapomniti karto zračnega prostora. Dokler sploh lahko še kje letimo. Prej ali slej bodo prepovedi večje.
Tudi tole branje ne bo odveč:
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Person_View
Pa moj namen niti ni bil, da bi se pogovarjali o zakonih in kje se zakonsko ne sme, ampak kaj po zdravi pameti res ni varno, da bi se vsaj tega držali.
Za lažje pomnenje bi se lahko reklo, da se sme leteti do 300m nad terenom. To je nereguliran zračni prostor, kar pa še vseeno ne pomeni, da ni še kdo drug v zraku poleg vas.
Torej....nekaj napotkov za varno letenje:
PRED POLETOM in splošni varnostni napotki:
- uredite si zavarovanje povzočitve škode proti tretji osebi
- najprej vozite model brez FPV, da se tako naučite njegovih lastnosti in muh
- previdno izberite teren in preverite, če je zrak tam zares prost. Za začetke je najbolje izbrati ravnino, kjer so le polja in travniki, naseljem se je potrebno izogibat
- dogovorite se s prijateljem/pomočnikom (flight-buddy), da vam bo pomagal gledati model med vašim FPV letenjem
- preverite delovanje daljinskega vodenja in prenosa slike/podatkov (pre-flight-check)
MED LETOM:
- vaš pomočnik naj med vašim poletom spremlja model in zrak okoli njega (z očmi in brez FPV očal/monitorja)
- v kolikor vidite v zraku drugo plovilo se mu NAVELIKO IZOGNITE
NE LETAJTE:
- v bližini letališč (velikih in majhnih) in tam, kjer zrakoplovi delajo pristajalni krog
- ob pobočjih, kjer je znano, da so popularna mesta za padalce in zmajarje.
- višje od 300m
- v oblakih
- na meji dosega naprav
- v bližini daljnovodov, avtocest, naselij in industrijskih kompleksov
OBVEZNA OPREMA:
- lahek model (še posebaj za začetke letenja z FPV (zaradi možne povročene škodev primeru strmoglavljenja))
- brezhibno delujoč oddajnik in sprejemnik za daljinsko vodenje (RC). Delujoče na uradnih frekvencah in z dovoljeno močjo
- oddajnik in sprejemnik za prenos slike (videa). Delujoče na uradnih frekvencah in z dovoljeno močjo.
- če želite letati na daljše razdalje (se smatra take, kjer modela ne vidite/razločite več s prostim očesom) obvezno uporabljajte sprejemnike s "fail safe" in RTH (return to home) funkcijami. Več v temi: viewtopic.php?f=22&t=71521&p=420506&hil ... st#p420506
V glavnem je zračni prostor nad velikimi ravninami sorazmerno prazen...
V kolikor med letom vidite v zraku padalca/zmajarja/karkoli - TAKOJ zbijte višino in naredite VELIK ovinek. Ker se lahko zgodi, da se pojavijo motnje video signala ravno tam in ne boste vedeli kam dejansko letite.
In res pametno bi si bilo zapomniti karto zračnega prostora. Dokler sploh lahko še kje letimo. Prej ali slej bodo prepovedi večje.
Tudi tole branje ne bo odveč:
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Person_View
Zadnjič spremenil SlimTomPhantom, dne 16 Nov 2012, 08:45, skupaj popravljeno 7 krat.
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Pa še to, veliko fpv letalcev se ne drži dovljenj glede frekvenc, ki se smejo uporabljati.
Lp, Nejc
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Tisto s 700 metri je bila mišljena cona označena nasliki z vijola,ki pa itak da ne velja v okolici letališč, zdrava kmečka pamet tako pravi. logično je tudi da se ne leti v bližini manjših letališč, pa čeprav so dostikrat modelarska letališča prav zraven le teh. Kar se tiče FPV letenjav bran, lahko rečem da tudi modeli ki niso FPV dsoegajo višine 700m pa tudi dosege preko 1km ( pa naj kdo reče da razloči na taki razdalji prelet na aprih metrih mimo jadralega padalca, kaj še le letala), pa tudi FPV modeli imajo kamero skozi katero se gleda naprej v smeri leta modela in če vidiš kaj pred sabo najbrž tja ne letiš ( spez zdrava kemčka pamet). Večji problem FPV modelarstva se mi zdi letenje na skrajnih zmožnostih dosega sistema, kajti ob izgubi RV signala postane letalo "projektil z neznanim ciljem", tu pa nas malce rešuje strokovnost tudi ker so cene FPV kompletnih sistemov visoke in je treba imeti relativno dosti podlage celega spektra znanj ter si takega letenja ne privošči ravno vsak "mulc" s preveč denarja.
Ta karta se mi zelo dopade in bi jo morel imeti shranjeno sleherni FPV modelar, tudi vse kar je zraven napisano je na mestu, o frekvencah pa raje ne bi.
Mimogrede: jaz bi se raje bal raznih dronov in podobne šare, ki se kar sama vozi okrog po zraku in dvomim da ima radar da vidi kaj je pred sabo, zadnjič sem pilotiral moje letalo pa mi je en tak dron pristal na hrbtu, na srečo brez posledic, je bilo pa opravičilo na mestu.
Ta karta se mi zelo dopade in bi jo morel imeti shranjeno sleherni FPV modelar, tudi vse kar je zraven napisano je na mestu, o frekvencah pa raje ne bi.
Mimogrede: jaz bi se raje bal raznih dronov in podobne šare, ki se kar sama vozi okrog po zraku in dvomim da ima radar da vidi kaj je pred sabo, zadnjič sem pilotiral moje letalo pa mi je en tak dron pristal na hrbtu, na srečo brez posledic, je bilo pa opravičilo na mestu.
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Se strinjam - razen z opazko, da je FPV drag. Največja nevarnost se mi zdi ravno to, da nekdo na kitajskem poceni nabavi, se z letenjem prej niti ni ne vem kako ukvarjal, ne bere foruma itd itd itd....doma napolni baterije in gre letet. Kot v igrici na računalniku. Samo......
UAV/Drone pa je seveda še bolj nevaren, kar se tega tiče, je pa res, da je tisto malenkost dražje in mogoče ne tako dostopno "začetniku".
UAV/Drone pa je seveda še bolj nevaren, kar se tega tiče, je pa res, da je tisto malenkost dražje in mogoče ne tako dostopno "začetniku".
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Hja drag je FPV relativno, kar se tiče nabavljanja na kitajskem poceni robe, ja pa stvar taka da malo utemeljim moje pojmovanje:
kit kompletov za fpv praktično ni, tistih par ki so, pa je cena preko 300€, doseg takih zadev pa primerljiv z navadnim modelarstvom, pravzaprav je večina FPV modelarjev omejena z dosegom nepredelane RV naprave.
Kupovanje posemaznih komponent pa spet ni ravno poceni zadeva, monitor 50€ očala 200€ videolink 100€, osd 100€ kamera 50€ antene se običajno dela doma, vse skupaj pa je treba preračunat na težišče pa na majhnih nizkocenovnih letalih zaradi teže opreme niti ni za pričakovat nekega dolgega dosega.
Tisti videi pa ki jih vidite po netu ala blacksheep,winger pri nas in podobni ko šibajo po raznih dolinah, tam pa so zadeve še precej dražje pa individualne. V mislih imam rotator za anteno ter link za telemetrijo po avdio kanalu, pa razni downconverterji za frekvence, gopro kamera in podobno ter še več izračunov in testiranja.
Še enkrat naj ponovim in povdarim, da vidim sam največji potencialni problem FPV modelarstva, z letenjem na skrajnih mejah zmogljivosti radijskih povezav z modelom!!!
kit kompletov za fpv praktično ni, tistih par ki so, pa je cena preko 300€, doseg takih zadev pa primerljiv z navadnim modelarstvom, pravzaprav je večina FPV modelarjev omejena z dosegom nepredelane RV naprave.
Kupovanje posemaznih komponent pa spet ni ravno poceni zadeva, monitor 50€ očala 200€ videolink 100€, osd 100€ kamera 50€ antene se običajno dela doma, vse skupaj pa je treba preračunat na težišče pa na majhnih nizkocenovnih letalih zaradi teže opreme niti ni za pričakovat nekega dolgega dosega.
Tisti videi pa ki jih vidite po netu ala blacksheep,winger pri nas in podobni ko šibajo po raznih dolinah, tam pa so zadeve še precej dražje pa individualne. V mislih imam rotator za anteno ter link za telemetrijo po avdio kanalu, pa razni downconverterji za frekvence, gopro kamera in podobno ter še več izračunov in testiranja.
Še enkrat naj ponovim in povdarim, da vidim sam največji potencialni problem FPV modelarstva, z letenjem na skrajnih mejah zmogljivosti radijskih povezav z modelom!!!
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Na odgovornost boš težko vplival če je človek že sam po sebi nima. Tudi na forumu se najde precej "pametnih" modelarjev ,ki imajo to in ono znanje so pa čisto v osnovi velika nevarnost za okolico. Pa tak ti tudi ne bo nikoli priznal tega. Kar pa se tiče tega da je to skoraj prepoved iz strani vas jadralnih padalcev glede tega kako lahko nekdo leti pa se mi tudi ne zdi pravično. Je res da je povsod v prometu tako da mora hitrejše-okretnejše vozilo paziti na počasnejše-manj okretno vendar se morate tudi vi zavedati nevarnosti ki jih laho prinese jadralno padalstvo. Torej si ne morate prisvojiti zračnega prostorja čisto zase.
Lp, Nejc
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Tudi v sloju prostega letenja veljajo pravila, ki se jih morajo držati vsi v zraku. Okretnost v osnovi nima nič s prednostjo v letalstvu, ima pa način srečanja dveh zrakoplovov (čelno/od strani), faza leta (prostanek/vzlet/let) in let z močjo/prosti let/vleka.
Največji problem, s katerim sem se že srečal, je ta, da modelarji nimamo prave percepcije o dejanski poziciji v prostoru in zaradi tega tudi ne bo mogoče držati od drugega zrakoplova varne razdalje. Iz oči pilota pa je problem v glavnem v sami velikosti prometa. Vajeni smo iskati druge zrakoplove s posadko, ki so večji, modeli, ki so precej manjši pa se hitro zlijejo z okolico, dokler ni prepozno. Zaenkrat sem imel tri izredno kritične situacije pri srečanju z modeli, ki so se na srečo končale brez posledic.
Največji problem, s katerim sem se že srečal, je ta, da modelarji nimamo prave percepcije o dejanski poziciji v prostoru in zaradi tega tudi ne bo mogoče držati od drugega zrakoplova varne razdalje. Iz oči pilota pa je problem v glavnem v sami velikosti prometa. Vajeni smo iskati druge zrakoplove s posadko, ki so večji, modeli, ki so precej manjši pa se hitro zlijejo z okolico, dokler ni prepozno. Zaenkrat sem imel tri izredno kritične situacije pri srečanju z modeli, ki so se na srečo končale brez posledic.
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Pri svojem početju moramo imeti trezno glavo, nekaj zdrave kmečke pameti, poznavanje nekaterih pomembnih predpisov in se zavedati naše odgovornosti, ter posledic nespametnega ravnanja. Predvsem pa ne smemo riniti skozi zid in tiščati preko meja svojih sposobnoti, ampak ostati znotraj meja varnega in zanesljivega.
Kar se tiče osnovnih pravil izogibanja v zraku, (prednost pri letenju ob pobočju ima plovilo, kateremu se pobočje nahaja na desni strani.. ipd) pa ne zagotavljajo 100% varnosti.
Če samo za primer omenim pravilo kroženja v istem termičnem dviganju, ki pravi, da morajo vsa krožiti v isto smer... prvi ki vleti vanj določi oziroma izbere smer vrtenja, ostali, ki vletijo kasneje, uporabijo isto smer kroženja kot jo je izbral prvi. AMPAK, če dvoje jadralnih letal kroži v termičnem stebru v isto smer, z enakim premerom zavoja, vendar z rahlo zamaknjenima centroma kroženja, se takoj pojavita na njuni poti dve točki, kjer lahko pride do trčenja.
Zato ni dovolj zgolj slepo "spoštovanje" nekega pravila, ampak sodi zraven kot sem že prej omenil "..trezno glavo, nekaj zdrave kmečke pameti, poznavanje nekaterih pomembnih predpisov in se zavedati naše odgovornosti, ter posledic nespametnega ravnanja".
Glede FPV letenja, se mi zdi edinmo pametno, da modelar, ki se to gre, previdno izbere teren in preveri če je zrak tam zares prost. Vsekakor se je treba izogniti letenju na območjih, kjer je pogosta aktivnost plovil s človeko posadko (zmajarska in padalska vzletišča in njihova glavna pobočja, zone in področja šolskega kroga športnih letališč, bližina daljnovodov, avtocest, mest in industrijskih kompleksov), saj lahko nehote povzročimo škodo, ki je nismo sposobni navkljub urejenemu zavarovanju, pokriti.
LP Mitja
Kar se tiče osnovnih pravil izogibanja v zraku, (prednost pri letenju ob pobočju ima plovilo, kateremu se pobočje nahaja na desni strani.. ipd) pa ne zagotavljajo 100% varnosti.
Če samo za primer omenim pravilo kroženja v istem termičnem dviganju, ki pravi, da morajo vsa krožiti v isto smer... prvi ki vleti vanj določi oziroma izbere smer vrtenja, ostali, ki vletijo kasneje, uporabijo isto smer kroženja kot jo je izbral prvi. AMPAK, če dvoje jadralnih letal kroži v termičnem stebru v isto smer, z enakim premerom zavoja, vendar z rahlo zamaknjenima centroma kroženja, se takoj pojavita na njuni poti dve točki, kjer lahko pride do trčenja.
Zato ni dovolj zgolj slepo "spoštovanje" nekega pravila, ampak sodi zraven kot sem že prej omenil "..trezno glavo, nekaj zdrave kmečke pameti, poznavanje nekaterih pomembnih predpisov in se zavedati naše odgovornosti, ter posledic nespametnega ravnanja".
Glede FPV letenja, se mi zdi edinmo pametno, da modelar, ki se to gre, previdno izbere teren in preveri če je zrak tam zares prost. Vsekakor se je treba izogniti letenju na območjih, kjer je pogosta aktivnost plovil s človeko posadko (zmajarska in padalska vzletišča in njihova glavna pobočja, zone in področja šolskega kroga športnih letališč, bližina daljnovodov, avtocest, mest in industrijskih kompleksov), saj lahko nehote povzročimo škodo, ki je nismo sposobni navkljub urejenemu zavarovanju, pokriti.
LP Mitja
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Za zračna plovila so pravila, ki urejajo njihova medsebojna razmerja v zraku, dokaj natančno urjena, večjo pravno praznino pa predstavljajo razmerja med tistimi, ki imajo človeško posadko in tistimi, ki te nimajo, zato se bom s svojim razmišljanjem poizkusil omejiti ravno na to razmerje.
Kot so omenili že moji predhodniki je zračni prostor skladno z lokalnimi zakonitostmi razdeljen v območja z različno stopnjo nadzora. Slednje je nekaj, česar bi se morali držati vsi udeleženci, ne glede na obliko zračnega plovila, torej bi morali modelarji svoje polete, ki bodo posegli v kontroliran zračni prostor, dosledno prijavljati.
Nevarnost bližjih srečanj ter trkov
Če močno poenostavimo je statistično največja nevarnost za srečanje med zrakoplovom s posadko ter modelom zrakoplova, na majhnih višinah, tu pa letenje poteka po pravilih vizualnega letenja (Visual flight rules (VFR)), ki morajo veljati za vse. Prva ter najpomembnejša metoda za preprečevanje kriznih situacij je videti in biti viden. V kolikor pilota drug drugega vidita, je možnost za ustrezno reakcijo, v kolikor se ne, je vse skupaj zgolj posledica naključja, ki ima lahko srečen ali nesrečen konec. Če upoštevamo zgolj povprečno velikost zračnih plovil, je več kot očitno, da bo najprej opaženo zračno plovilo s človeško posadko, posledično pa to pomeni, da mora najprej reagirati pilot modela ter s poletom nadaljevati na način, ki nikoli in v nobenem primeru ne bo ogrožal zračnega plovila s posadko, tudi za ceno uničenja lastnega modela. Tu je potrebno posebej poudariti upravljanje plovil s prvoosebnim pogledom (FPV). Pri slednjih bi si pilot moral vedno zagotoviti tudi opazovalca s tal, ki spremlja predvsem zračni prostor okoli zračnega plovila, t.i. prostorsko zavedanje (Spatial Awareness), ki je predvsem pri letenju s pomočjo na model nameščenih kamer, izredno slabo.
Posledice trkov zrakoplovov
Posledice so odvisne od mnogih dejavnikov, vsekakor pa so zelo škodljive tako z ekonomskega stališča, kot tudi stališča varnosti. Če se najprej ustavimo zgolj pri materialni škodi, je v skoraj vse primerih dražje zračno plovilo s človeško posadko. Nadalje pridemo do nevarnosti poškodb. Ta dejavnik je vedno najpomembnejši in mora vedno v celoti prevladati nad morebitnimi materialnimi posledicami. Tudi tu je v prednosti model zračnega plovila, saj tudi v kolikor pride do njegovega popolnega uničenja, ni nevarnosti za primarne osebne poškodbe, v kolikor se njegov pilot drži pravil za njegovo varno upravljanje pa tudi sekundarne posledice nebi smele biti resnejše. Kot lahko ugotovimo, tudi ta aspekt govori v prid temu, da se mora pilot modela vedno in v vseh primerih izogniti zračnemu plovilu s posadko, tudi za ceno uničenja lastnega modela.
Območje letenja
Zadeva je še dokaj neurejena, bojim pa se, da bo takšna ostala dokler se ne bo zgodila kaka nepotrebna nesreča, vendar bi bilo potrebno natančneje določiti okoliščine ter pogoje uporabe območij namenjenih modelarskemu letenju, kamor zrakoplovi s posadko nebi smela vstopati, nekakšna recipročnost s klasičnimi letališči.
Če torej povzamem, ne glede na to, koliko pravil se na tem področju sprejme, nikoli ne bo mogoče zagotoviti popolne varnosti, se pa lahko možnosti za to močno zmanjšajo. Še največji garant za izogibanje neljubim dogodkom je ustrezna usposobljenost (za to bi bilo potrebno uvesti usposabljanje tudi za pilote modelov), s tem pa je povezana tudi oblika medsebojne družbene pogodbe, na vse zadnje tudi v obliki dobro pripravljenega ter ustreznega zakona, morda pravilnika ali morda le oblike navodil, priporočil... Večkrat sicer poudarjam, da se logike ne da preprosto uzakoniti, je pa s formalizacijo pravil mogoče zagotoviti idejne okvire, ki posamezniku omogočajo razvoj ustreznih miselnih vzorcev, ki pa lahko rešujejo situacije.
LP
Alex
P.S.
Nekateri se očitno z mojim razmišljanjem o varnosti niso strinjali, zato naj dopišem še nekaj vrstic, je pa potrebno razumeti, da gre tu le za predstavitev smeri razmišljanja, za kako resnejšo predstavitev koncepta pa bi bilo potrebno mnogo več.
Seveda se zgornje pisanje naj nebi razumelo, kot popolno svobodo pilotov pravih letal, da lahko po zraku počnemo karkoli se jim zljubi in, da bi se jim pri tem morali vsi modelarji slepo umikati. Tudi piloti pravih zrakoplovov bi se morali držati pravil o najnižji višini leta, ter v kolikor vedo, da se na določenem območju leti z modeli, svojo pot prilagoditi tako, da se ne zapeljejo ravno med množico modelov pri tem pa pričakujejo, da bodo za njihovo varnost skrbeli izključno piloti modelov.
Če zadevo do konca banaliziramo in pogledamo, kaj ostane pod črto; veliko enostavneje je povrniti škodo za raztreščen model, kot povrniti zdravje ali življenja ponesrečenim!
Kot so omenili že moji predhodniki je zračni prostor skladno z lokalnimi zakonitostmi razdeljen v območja z različno stopnjo nadzora. Slednje je nekaj, česar bi se morali držati vsi udeleženci, ne glede na obliko zračnega plovila, torej bi morali modelarji svoje polete, ki bodo posegli v kontroliran zračni prostor, dosledno prijavljati.
Nevarnost bližjih srečanj ter trkov
Če močno poenostavimo je statistično največja nevarnost za srečanje med zrakoplovom s posadko ter modelom zrakoplova, na majhnih višinah, tu pa letenje poteka po pravilih vizualnega letenja (Visual flight rules (VFR)), ki morajo veljati za vse. Prva ter najpomembnejša metoda za preprečevanje kriznih situacij je videti in biti viden. V kolikor pilota drug drugega vidita, je možnost za ustrezno reakcijo, v kolikor se ne, je vse skupaj zgolj posledica naključja, ki ima lahko srečen ali nesrečen konec. Če upoštevamo zgolj povprečno velikost zračnih plovil, je več kot očitno, da bo najprej opaženo zračno plovilo s človeško posadko, posledično pa to pomeni, da mora najprej reagirati pilot modela ter s poletom nadaljevati na način, ki nikoli in v nobenem primeru ne bo ogrožal zračnega plovila s posadko, tudi za ceno uničenja lastnega modela. Tu je potrebno posebej poudariti upravljanje plovil s prvoosebnim pogledom (FPV). Pri slednjih bi si pilot moral vedno zagotoviti tudi opazovalca s tal, ki spremlja predvsem zračni prostor okoli zračnega plovila, t.i. prostorsko zavedanje (Spatial Awareness), ki je predvsem pri letenju s pomočjo na model nameščenih kamer, izredno slabo.
Posledice trkov zrakoplovov
Posledice so odvisne od mnogih dejavnikov, vsekakor pa so zelo škodljive tako z ekonomskega stališča, kot tudi stališča varnosti. Če se najprej ustavimo zgolj pri materialni škodi, je v skoraj vse primerih dražje zračno plovilo s človeško posadko. Nadalje pridemo do nevarnosti poškodb. Ta dejavnik je vedno najpomembnejši in mora vedno v celoti prevladati nad morebitnimi materialnimi posledicami. Tudi tu je v prednosti model zračnega plovila, saj tudi v kolikor pride do njegovega popolnega uničenja, ni nevarnosti za primarne osebne poškodbe, v kolikor se njegov pilot drži pravil za njegovo varno upravljanje pa tudi sekundarne posledice nebi smele biti resnejše. Kot lahko ugotovimo, tudi ta aspekt govori v prid temu, da se mora pilot modela vedno in v vseh primerih izogniti zračnemu plovilu s posadko, tudi za ceno uničenja lastnega modela.
Območje letenja
Zadeva je še dokaj neurejena, bojim pa se, da bo takšna ostala dokler se ne bo zgodila kaka nepotrebna nesreča, vendar bi bilo potrebno natančneje določiti okoliščine ter pogoje uporabe območij namenjenih modelarskemu letenju, kamor zrakoplovi s posadko nebi smela vstopati, nekakšna recipročnost s klasičnimi letališči.
Če torej povzamem, ne glede na to, koliko pravil se na tem področju sprejme, nikoli ne bo mogoče zagotoviti popolne varnosti, se pa lahko možnosti za to močno zmanjšajo. Še največji garant za izogibanje neljubim dogodkom je ustrezna usposobljenost (za to bi bilo potrebno uvesti usposabljanje tudi za pilote modelov), s tem pa je povezana tudi oblika medsebojne družbene pogodbe, na vse zadnje tudi v obliki dobro pripravljenega ter ustreznega zakona, morda pravilnika ali morda le oblike navodil, priporočil... Večkrat sicer poudarjam, da se logike ne da preprosto uzakoniti, je pa s formalizacijo pravil mogoče zagotoviti idejne okvire, ki posamezniku omogočajo razvoj ustreznih miselnih vzorcev, ki pa lahko rešujejo situacije.
LP
Alex
P.S.
Nekateri se očitno z mojim razmišljanjem o varnosti niso strinjali, zato naj dopišem še nekaj vrstic, je pa potrebno razumeti, da gre tu le za predstavitev smeri razmišljanja, za kako resnejšo predstavitev koncepta pa bi bilo potrebno mnogo več.
Seveda se zgornje pisanje naj nebi razumelo, kot popolno svobodo pilotov pravih letal, da lahko po zraku počnemo karkoli se jim zljubi in, da bi se jim pri tem morali vsi modelarji slepo umikati. Tudi piloti pravih zrakoplovov bi se morali držati pravil o najnižji višini leta, ter v kolikor vedo, da se na določenem območju leti z modeli, svojo pot prilagoditi tako, da se ne zapeljejo ravno med množico modelov pri tem pa pričakujejo, da bodo za njihovo varnost skrbeli izključno piloti modelov.
Če zadevo do konca banaliziramo in pogledamo, kaj ostane pod črto; veliko enostavneje je povrniti škodo za raztreščen model, kot povrniti zdravje ali življenja ponesrečenim!
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Všeč mi je tvoje razmišljanje. Nekdo, ki upravlja modelček iz tal si ne more predstavljati, kaka groza te prime na jadralnem padalu, ko vidiš v bližini RC modelček. Če pa je UAV pa še toliko bolj. Res - Zadeva je lahko smrtno nevarna. In to ni pretiravanje.
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Mislim, da je vsak padalec sam sebi bolj nevaren kot model padalcu.
Počasi se daleč pride, hitr pa še dlje.
http://www.micra-tech.com
LP Miha
http://www.micra-tech.com
LP Miha
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Ta izjava je pa povsem mimo. Poleg tega pa na nebu niso le padalci.SUKHOI napisal/-a:Mislim, da je vsak padalec sam sebi bolj nevaren kot model padalcu.
Če se le da, naj prevladuje v tej pomembni temi konstruktivna debata.
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Ne samo mimo. Ta izjava tocno kaze na to, kar sem rekel-marsikomu se bodo zdele moje izjave pretiravanje-PA NI!Phoinix napisal/-a:Ta izjava je pa povsem mimo. Poleg tega pa na nebu niso le padalci.SUKHOI napisal/-a:Mislim, da je vsak padalec sam sebi bolj nevaren kot model padalcu.
Če se le da, naj prevladuje v tej pomembni temi konstruktivna debata.
In tako pisanje kaze tudi na to, da se modelarji tega niti ne zavedajo. Ja - letenje je lahko nevarno samo po sebi in ravno zato v letalstvu veljajo stroga pravila, da se te nevarnostim cimbolj zmanjsa. Zelim si, da bi vsi lahko v nasih konjickih varno in maksimalno uzivali. Osebno nisem za zakonske omejitve, ker si mislim, da osveščenost in odgovornost delujeta bolje.
Zato nekaj konstruktivnega:
Kaj se zgodi v primeru trka lahko pogledate v temi na tem forumu:
viewtopic.php?f=12&t=75402&p=483883&hil ... ke#p483559
...da pa bo predstava bolj nazorna, je pripeta še slika, kako tanke so padalske vrvice, ki se ob trku (kontaktu s propelerem) zagotovo pretrgajo. Če se pretrga že samo ena, padalo ne leti več. Potem sledi izmet rezervnega padala, kar pa je tombola. In - kot je moj predhodnik rekel - ne gre samo za padala, tudi drugi so v zraku. Hvala moderatorju, da je pripel to temo na vrh!
Zadnjič spremenil SlimTomPhantom, dne 09 Nov 2012, 21:56, skupaj popravljeno 2 krat.
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Ne vem, zakaj bi bi bila taka izjava mimo, ko vidiš kakšne padalce, kaj delajo zaradi precenjevanja svojih sposobnosti(sploh taki z motorji) te kar stisne in se vprašaš kje je pamet pustil.
Drugače mora pa vsak pri sebi vedet, kaj lahko in kaj ne.
Niti pod razno pa ne bi šel letet na teren, kjer je znano, da poletajo padalci, ali podobni tereni in to mora biti samoumevno.
Drugače mora pa vsak pri sebi vedet, kaj lahko in kaj ne.
Niti pod razno pa ne bi šel letet na teren, kjer je znano, da poletajo padalci, ali podobni tereni in to mora biti samoumevno.
Počasi se daleč pride, hitr pa še dlje.
http://www.micra-tech.com
LP Miha
http://www.micra-tech.com
LP Miha
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Pod to sem mislil predvsem FPV.SUKHOI napisal/-a: Niti pod razno pa ne bi šel letet na teren, kjer je znano, da poletajo padalci, ali podobni tereni in to mora biti samoumevno.
Paziti mora vsak zase kje leti, ne samo modelarji:
-Ne dolgo nazaj, je v Krtini nad modelarsko pisto priletel motorni padalec (ki se dobro zaveda, da se tam leti z modeli) in ni dosti manjkalo ....
Počasi se daleč pride, hitr pa še dlje.
http://www.micra-tech.com
LP Miha
http://www.micra-tech.com
LP Miha
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Se popolnoma strinjam. To je ravnotako nedopustno in nič ne rečem, da je med padalskimi vrstami vse rožnato. Tudi na padalskem forumu se piše o modelarjih in upam, da se tudi mi razsvetlimo.SUKHOI napisal/-a:SUKHOI napisal/-a: ...Paziti mora vsak zase kje leti, ne samo modelarji:
-Ne dolgo nazaj, je v Krtini nad modelarsko pisto priletel motorni padalec (ki se dobro zaveda, da se tam leti z modeli) in ni dosti manjkalo ....
Re: FPV in pravila zračnega prostora
To je tisto kar bi moral, vsak vedeti. Problem pa bo, če bi kitajci začeli delati dostopne in poceni kit komplete za FPV, ki bi jih vsak "mulc" lahko kupil.Ultralajt napisal/-a:
Glede FPV letenja, se mi zdi edinmo pametno, da modelar, ki se to gre, previdno izbere teren in preveri če je zrak tam zares prost. Vsekakor se je treba izogniti letenju na območjih, kjer je pogosta aktivnost plovil s človeko posadko (zmajarska in padalska vzletišča in njihova glavna pobočja, zone in področja šolskega kroga športnih letališč, bližina daljnovodov, avtocest, mest in industrijskih kompleksov), saj lahko nehote povzročimo škodo, ki je nismo sposobni navkljub urejenemu zavarovanju, pokriti.
LP Mitja
Počasi se daleč pride, hitr pa še dlje.
http://www.micra-tech.com
LP Miha
http://www.micra-tech.com
LP Miha
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Dopisal sem par dobrih idej iz te debate v prvi post - nasveti za varno letenje... In če bo še kaj koristnega, bom dopisal še to...
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Ni težava v vseh padalcih, modelarjih ali drugih letalcih, problem je ponavadi v posameznikih, ki kršijo vsa možna pravila in dogovore...Dokler se ne zgodi kaj resnega, ni problem, ko pa se zgodi nekaj takega kot tista balonarska nesreča, bomo pa prizemljeni in za naše "dobro" bodo odločali tisti, ki nimajo pojma o modelarstvu....
FPV ni ravno za vsakogar, sploh pa ne za modelarje začetnike. Prvo je potrebno obvladovati model, potem pa se gre lahko dalje.
Izbira terena za letenje je pomembna, sploh za začetke. Najbolje je izbrati ravnino, kjer se nahajajo le polja in travniki, naseljem se je potrebno izogibat.
Ravno v Model Flyerju so bili članki o FPV-ju in bi bilo zanjimivo branje za vse, ki se ukvarjate ali se boste ukvarjali s FPV.
V reviji so bila omenjena pravila letenja v Angliji, zanjimivo je to, da je pri njih kar nekaj omejitev, rwcimo letenje v vidnem polju, obvezno zavarovanje, pomočnik, maksimalna masa modela je tudi omejena, pa še kaj bi se našlo.
Mogoče ne bi bilo slabo, da si tudi mi sami sestavimo neka pravila in se jih držimo, ker ko se bo oblast tega spomnila, bo za nas to pomenilo kup omejitev
FPV ni ravno za vsakogar, sploh pa ne za modelarje začetnike. Prvo je potrebno obvladovati model, potem pa se gre lahko dalje.
Izbira terena za letenje je pomembna, sploh za začetke. Najbolje je izbrati ravnino, kjer se nahajajo le polja in travniki, naseljem se je potrebno izogibat.
Ravno v Model Flyerju so bili članki o FPV-ju in bi bilo zanjimivo branje za vse, ki se ukvarjate ali se boste ukvarjali s FPV.
V reviji so bila omenjena pravila letenja v Angliji, zanjimivo je to, da je pri njih kar nekaj omejitev, rwcimo letenje v vidnem polju, obvezno zavarovanje, pomočnik, maksimalna masa modela je tudi omejena, pa še kaj bi se našlo.
Mogoče ne bi bilo slabo, da si tudi mi sami sestavimo neka pravila in se jih držimo, ker ko se bo oblast tega spomnila, bo za nas to pomenilo kup omejitev
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Krist napisal/-a:cel tekst iz zgornjega posta
-
- Razpravljalec
- Prispevkov: 145
- Pridružen: 16 Sep 2003, 18:32
- Kraj: LJ
Re: FPV in pravila zračnega prostora
Se strinjam. Upam, da se v tej temi kaj zgradi. Teh posameznikov, ki ne berejo foruma in nimajo kontakta "s prakso", in ki so ravno ti tisti "kritični", pa se ne bo dalo dosežti drugače, kot z nekim splošnim vedenjem in javno znano prakso.
Del tvojega teksta dodajam na začetek
Mogoče kdo doda še dovoljene frekvence in moči? Da bo vse zbrano na enem mestu?
Pa kak link do zavarovalnic in cene?
Del tvojega teksta dodajam na začetek
Mogoče kdo doda še dovoljene frekvence in moči? Da bo vse zbrano na enem mestu?
Pa kak link do zavarovalnic in cene?