koaksialni motor

Baza informacij o motorjih, krmilnikih, prenosih, propelerjih v modelih letal

Moderator: Pisaneli

Odgovori
Uporabniški avatar
TopGun
Tekmovalec
Prispevkov: 440
Pridružen: 05 Okt 2005, 17:21
Kraj: Logatec

koaksialni motor

Odgovor Napisal/-a TopGun »

V tej temi vam bom predstavil na kratko izdelavo koaksialnega motorja na principu združitve dveh enakih motorjev. Za tovrstni podvig sem se odločil, ker sta mi v omari ležala 2 enaka outrunner motorja scorpion S 4020-16 in katera sta za predelavo primerna zaradi 6mm gredi.

Takoj na začetku se mi je zataknilo, saj tovarniške gredi ni uspel prevrtati najbolši meni poznani strugar. Po nekaj časa sem se spomnil na kolega, ki pa dela v orodjarskem podjetju, kjer izdelujejo tudi temu podobne stvari,sicer večjih dimenzij. Po pogovoru in izrisanju načrta sem imel to čast, da so mi en primerek votle gredi in notranje gredi izdelali brezplačno. Material votle gredi je identičen tovarniškemu, material notranje gredi pa je primeren popuščanju pri 560 stopinjah celzija, kar pomeni, da je temperaturno zelo nedejaven in zelo primeren za moj namen. Medsebojna toleranca gredi je 8 mikronov, katera se je določala s poliranjem. Votla gred je kompletno izdelana z žično erozijo, kjer je natančnost in površina neverjetna.
Za združitev notranje gredi in gredi drugega motorja sem uporabil gred, katero se je po nekaj mukah,le prevrtalo cca 2cm in zlepilo z loctite 648 lepilom, ki se primarno uporablja za lepljenje pastorkov (zobnikov) na gredi motorja.

Za združitev obeh motorjev preko nosilnih sten sem na CNC stroju izdelal nosilce iz kakovostnega aluminija 5083 z vsemi poglobitvami vijakov in ustreznim tolerančnim območjem med vrtečimi deli. Ploščo sem najprej poravnal na ustrezno debelino, pri čemer je treba upoštevati 100% vzporednost obdelanih površin, saj bi drugače pri zvijačenju nosilcev prišlo do nepravilnega zamikanja soosnosti motorjev in visokega trenja med gredema.

Ko sem imel vse elemente pripravljene, sem lahko začel s sestavljanjem.

Slika

Nosilce sem na motor privijačil in varoval z loctite lepilom proti odvitju. Preden sem motorja združil, sem gred premazal z namensko mastjo, za hitro vrteče dele.

Slika

Vijaki, ki gledajo preko nosilcev, so namenjeni kasnejši pritrditvi na preizkuševališče in požarno steno letala. Po potrebi se jih lahko tudi obrne in skrajša.

Slika

Nato sem zmontiral še propelerje, pri katerih sem moral spiner prvega motorja prevrtati. Kasneje bo izdelan tudi spiner z obliko klasičnega pokrova.

Slika

Ena slabost koaksialnih motorjev je v izbiri propelerjev, saj na trgu kontra rotirajočih ni ravno veliko na izbiro, vendar po predhodnih testih posameznega motorja, so properji 15x8, 16x8 in 17x8 nekako optimalni na 5 ali 6S LiPo celici in kateri se dobijo tudi v verziji 15x8P... itd.
Po predhodnem izračunu se pričakuje na pogonskem sklopu nekaj preko 10kg potiska pri cca 50A na motor. S propelerjem 17x8 še toliko več, vendar je poraba potem že zelo visoka.

Predmet raziskav in testiranj pa je tudi bistvo koaksialnega motorja, ki se skriva v medsebojnem delovanju propelerskih krakov. Namreč v teoriji je znano, da odklon zraka za prvim properjem v toku zraka pozitivno vpliva na delovanje drugega propelerja. Iz tega razloga se izboljša izkoristek properja, kar vpliva tudi na manjšo porabo in večji vlek pogona. V nadaljnih testiranjih in nekaj preračunih se bo določilo optimalno razdaljo med properjema in s tem optimiralo pogon.

Za 'glodat'...na papirju pa je tudi že izdelan koaksialni reduktor, kateri pa ima za razliko od dveh združenih motorjev manjšo maso, vendar zelo komplicirano in drago izdelavo...je še v povojih :-k

Nekaj bistvenih podatkov:

motor scorpion S4020-16
premer notranje gredi motorja je 3,5mm
uporabljene celice 5 in 6S LiPo
propelerji za testiranje v verziji 15,16 in 17x8

To je zaenkrat vse, dokler ne spravim zadeve v pogon in na testiranje.

Kritike dobrodošle :D
raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5182
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Re: koaksialni motor

Odgovor Napisal/-a raktivec »

Drugi propeler mora imeti manjši premer (ker nimaš plašča) in večji korak. Predlagam ti za pol cole ali eno colo manjši premer, korak pa išči z pomočjo merilnih klešč. Ko bosta oba motorja vlekla enako si ju skoraj ujel. Še vedno bo drugi v letu manj obremenjen, ampak to so potem finese, ki se prilagajajo za vsak model in za vsako hitrost. Morda bi lahko drugi prop na mestu vlekel kakih 10% več.

Mi smo tako rešitev preizkušali na stroju, ki uporablja okrog 15 kw puhalo, a se ni zadovoljivo izšlo. Naleteli smo na dva problema. prvi je bil večji hrup od klasike, drugi pa ravno razmerje v koraku. Na nadmorski višini 500 m in zračni vlagi 40% je bil rezultat povsem drug kot na nadmorski višini 2.000 m in zračni vlagi 100%.
lp
Sašo
Odgovori

Vrni se na Elektropogon