(glede na to, da gre za delavno gradivo morebitne manjše nepravilnosti niso izključene)
LPAlex 76 napisal/-a:…
Olja za dvotaktne motorje
Velikokrat je mogoče prebrati priporočila, da naj se kupi olja, ki so deklarirana za tekmovalne oziroma močno nadgrajene motorje, saj da tako kar najbolje skrbimo za svoj motor. Logika v ozadju je relativno preprosta: »Če je dovolj dobro za tekmovalno rabo, potem bo še toliko bolje v naših strojih, ki so že tako manj obremenjeni!« Pa je temu res tako?
Olje, ki se uporablja v dvotaktnih motorjih morajo izpolnjevati tri osnovne pogoje; omogočati dobro mazanje pri delavnih temperaturah motorja, kar čim manj mazati izpušni sistem in onesnaževati okolico in ščititi motor pred korozijo v času, ko ta ne deluje. Naloga je težka, posledično pa je optimalna izbira tista, ki je kar najboljši kompromis med zgoraj naštetimi lastnostmi.
Za življenjsko dobo motorja je verjetno najbolj bistvena lastnost, da se kar čim hitreje po zagonu, predvsem pa v času delovanja, torej delavni temperaturi, na stenah notranjosti ustvari tenak film, ki zmanjšuje trenje, s tem pa se motorju zmanjšuje obrabo in znižuje temperaturo. To sposobnost olja je sicer zelo težko natančno opredeliti, ena od merljivih lastnosti, ki na to kažejo pa je njegova viskoznost. Če problem pogledamo skozi matematično prizmo, ima takšna enačba tri bistvene spremenljivke. Prva je dejstvo, da se viskoznost olja s temperaturo bolj ali manj spreminja (to opredeli indeks viskoznosti), naslednja je temperatura, ki jo motor proizvaja (hitro vrteči motorji jo seveda več), tretja pa sposobnost, da toploto odvedemo (učinkovitost hlajenja, seveda tudi v odvisnosti od temperature okolja).
Za primer bomo vzeli dva različna motorja (običajen in močno nadgrajen za tekmovalno uporabo), dva različna režima delovanja (zmeren in visoko obremenjen, ki je značilen za tekmovalno uporabo) ter dva različna okolja delovanja (vroče in hladno). Tako dobimo 8 kombinacij (običajen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme, običajen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme, običajen motor, močno obremenjen, hladno vreme, običajen motor, močno obremenjen, toplo vreme, tekmovalen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme, tekmovalen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme, tekmovalen motor, močno obremenjen, hladno vreme, tekmovalen motor, močno obremenjen, toplo vreme).
Nato si bomo ogledali tri različna olja (takšnega namenjenega običajnim, povprečno obremenjenim motorjem v poletnih razmerah, takšnega namenjenega tekmovalnim, zelo obremenjenim motorjem v poletnih razmerah), nato pa ugotavljali njihovo primernost za vsako od omenjenih kombinacij.
Pri tem bomo opazovali viskoznost, plamenišče in strdišče vsakega od njih, ki so med pomembnejšimi lastnosti olj v povezavi z njihovo sposobnostjo mazanja.
Le optimalna viskoznost ustvari najprimernejši zaščitni film na površini. Previsoka pomeni, da se površine ne prekrijejo ustrezno, saj le to ni dovolj tekoče, na drugi strani pa premajhna viskoznost ustvari pretanko plast na površinah in jih posledično slabše varuje.
Plamenišče je pomembno, saj naj bi se olje, po tem ko opravi nalogo mazanja, v kar čim večji meri uparilo, delno celo zgorelo, posledično pa to pomeni relativno čist izpušni sistem. Olje, ki ima plamenišče previsoko, se pretežno izloči v izpušni sistem, pri tem pa ga po nepotrebnem maši. Še slabša možnost je, da je plamenišče prenizko, kar pa lahko pomeni, da pride do zgorevanja olja še preden ta opravi svojo nalogo mazanja površin.
Strdišče je sicer nekoliko manj pomemben podatek, je pa ključen za ustrezno mešanje goriva in olja. Olje, ki bi glede na temperaturne razmere okolja imelo prenizko strdišče, se lahko zaradi tega prične v gorivu ločevati v plasti, posledično pa le to motorju ne more več zagotavljati ustreznega mazanja.
Primerjana so bila olja Agip
Zimsko olje
AGIP CITY HI TEC 2T, ki ima viskoznost pri 100°C 9,7 mm²/s, viskoznost pri 40°C 55,0 mm²/s, koeficient viskoznosti 162, plamenišče 82 °C in strdišče -54°C.
Poletno olje
AGIP CITY TEC 2T, ki ima viskoznost pri 100°C 11,1 mm²/s, viskoznost pri 40°C 81,0 mm²/s, koeficient viskoznosti 126, plamenišče 110 °C in strdišče -18°C.
Tekmovalno olje
AGIP RACING 2T, ki ima viskoznost pri 100°C 20,0 mm²/s, viskoznost pri 40°C 182,0 mm²/s, koeficient viskoznosti 130, plamenišče 210 °C in strdišče -°C.
Oglejmo si še različne kombinacije.
Običajen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x - izhodiščna vrednost)
Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere najprimernejše.
Viskoznost; optimalna.
Plamenišče; optimalno.
Strdišče; primerno.
Tekmovalno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; primerno.
Običajen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x-30% (hladno vreme), skupaj x-30%)
Zimsko olje je za takšne razmere najprimernejše.
Viskoznost; optimalna.
Plamenišče; optimalno.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalno olje je za takšne razmere absolutno neprimerno.
Viskoznost; absolutno previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; absolutno previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Običajen motor, močno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x+20% (močno obremenjen), skupaj x+20%)
Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Tekmovalno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; primerno.
Običajen motor, močno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x+20% (močno obremenjen), x-30% (hladno vreme), skupaj x-10%)
Zimsko olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalno olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), skupaj x+10%)
Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere nekoliko primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizka - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalno olje je za takšne razmere nekoliko manj primerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), x-30% (hladno okolje), skupaj x-20%)
Zimsko olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalno olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalen motor, močno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), x+40% (močno obremenjen), skupaj x+50%)
Zimsko olje je za takšne razmere absolutno neprimerno.
Viskoznost; absolutno prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; absolutno prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Tekmovalno olje je za takšne razmere najprimernejše.
Viskoznost; optimalna.
Plamenišče; optimalno.
Strdišče; primerno.
Tekmovalen motor, močno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), x+40% (močno obremenjen), x-40% (hladno okolje), skupaj x+10%)
Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; absolutno prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; absolutno prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.
Poletno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko prenizka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizko - nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
Tekmovalno olje je za takšne manj primerno.
Viskoznost; previsoka - slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko - nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno - nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).
* temperaturne vrednosti so približki in so namenjeni zgolj ponazoritvi delavnih pogojev.
V modelarstvu se uporabljajo pretežno zračno hlajeni motorji, prav tako pa imajo tudi vodno hlajeni neuravnavan pretok. Za tovrsten način hlajenja je značilno, da je temperaturni razpon med delovanjem takšne termične enote relativno velik in lahko med prostim tekom in polno obremenjenostjo niha tudi za 100%. Zaradi tega je pri takšnih motorjih priporočljivo, da je koeficient viskoznosti kar čim višji (viskoznost je manj občutljiva na temperaturne spremembe).
Če torej potegnemo iz zgornjega besedila zaključek, lahko vidimo, da tudi, sicer kakovostno olje, ki se ga uporablja na njegovim lastnostim neprimeren način, predstavlja mnogo slabšo izbiro, kot bi jo, morda nekoliko manj kakovostno, ki pa je ustrezno izbrano glede na naše potrebe.
…
Alex