Pozdravjeni,
po dolgem času, bom opisal nekatere motorje na notranje izgorevanje (v besedilu - motorje).
Žal pri zbiranju nisem vedno dobil podatke o motorju, ali pa jih nisem shranil. Za pomoč so mi služile revije iz angleškega govornega področja: Model Airplane News, RC Modeler, Aeromodeller, Model Boats, R.C.M.&E. Ker ima vsaka država svoj pogled, kdo je bil prvi, podatki morda zato niso točni. Če kdo ve kaj več o objavljenih motorjih, naj, prosim, dopolni.
Prvi dokazani let modela letala na pogon z motorjem je uspel leta 1896 profesorju Langley-u, ki je izdelal model z dvema zračnima vijakoma in parnim pogonom. Šele leta 1903 pa je uspelo poleteti z motornim pogonom bratoma Wright.
Leta 1907 so izdelali prvi uporabni modelarski motor za letala - V 4 štiritaktni motor, štirivaljni motor, moč 1,25 KS ter teže 2,5 kg.
Modelarji so uporabljali motorje na stisnjen zrak. Rezervoar za zrak so ga napolnili z zračno tlačilko in model je poletel.
V letih pred drugo svetovno vojno se je v ZDA in Nemčiji pojavilo veliko dvotaktnih motorjev za modele, ki jih je poganjal petrolej in mazivo ter so imeli svečko kot pravi avtomobilski motorji z ustreznim mehanskim prekinjevalcem iskre ter električno napeljavo za vžig.
Slika 1:1936 motor KRATMO 10 - Nemčija - 9,98 ccm, premer in hod bata 22 x25 mm, teža cca. 4500 obrt,/min.
Sliki 2-3: 1941 motor Ohlsson and Rice 60 - ZDA - 9,98 ccm, cca 5000 obrt./min.
Poleg navedenih motorjev, pa so pričeli modelarji izdelovati tudi diesel motorje. Prvi naj bi bil izdelan v Švici leta 1941 - 2,5 ccm Etha motor. Motorju so morali segreti valj s plamenom, da je deloval. Diesel motor ima nad batom protibat, ki ga modelar z vijakom spušča navzdol in povečuje kompresijo, dokler se gorivo ne užge. Običajno gorivo za dvotaktne diesel motorje je mešanica petroleja, etra in ricinus olja.
Sliki 4-5: 1948 motor Mill P75 - Anglija - 0,73 ccm motor, ki je pisal zgodovino letalskega modelarstva v Angliji. Premer in hod bata 8,4 x 13,2 mm, teža 39 gr.,
Sliki 6-7:1948 motor Taplin Twin 8 - Angija - 2 x 4 ccm, izredno uravnotežen motor primeren za letala in čolne. Premer in hod bata 17,9 x 15,87 mm, teža cca.490 gr. Motorju ste lahko zamenjali zračno z vodnim hlajenjem za vodne modele- na sliki ob motorju.
Sliki 8-9: 1952 motor TAM 2 - Slovenija - 2 ccm, prvi in edini motor izdelan v manjši seriji v TAM-u v Mariboru. Skupina modelarskih navdušencev v Tovarni avtomobilov Maribor (TAM) je izdelala nekaj kopij italijanskega motorja Movo D2, ki je imel prmer in hod bata 12 x 18 mm in 5000 obrt./min. Žal več podatkov nimam, zato prosim. če bo kdo iz Maribora dopolnil o motorju.
Naprej prihodnič.
LP
Peter
1.)
2,3.)
4,5.)
6,7.)
8,9.)