Ideje, kako napraviti vitlo

Visokozmogljivi tekmovalni modeli jadralnih letal

Moderatorji: Pisaneli, rossi

grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Ideje, kako napraviti vitlo

Odgovor Napisal/-a grega »

Pozdravljeni!

Pred kratkim sem dobil navdih, da bi se lotil izdelave vitle. Na kratko bom predstavil ideje, kako bi se naj tega lotil:

- mehki zagon

S tem je mišljeno, da vitla ne začne delovati s polno paro, saj bi nam tako model iztrgalo iz roke

Za pogon mislim uporabiti avtomobilski zaganjač. Znano je, da lahko ob zagonu pri nazivni napetosti požene tok, ki je lahko tudi večji od 200, 300A.

Rešitev vidim v regulaciji motorja in sicer tako, da bi napetost postopoma spreminjal od 0 - 12V. S tem se tudi izognemo velikim zagonskim tokom.

Regulacija je možna z PWM (pulse width modulation), kar pomeni, da v neki določeni frekvenci pošiljamo motorju različno dolge impulze, ki "pomenijo" določeno napetost.

Frekvenca, ki bi bila primerna za naš induktivni porabnik - motor, bi se naj za pravilno obratovanje gibala med 2 in 3kHz.

Torej potrebno je narediti vezje, na katerega lahko naslovimo neko vrednost napetosti, ki nam bo na izhodu dajalo različno dolge impulze, in bo delovalo na frekvenci recimo 2kHz.

- bremza

Na internetu sem videl, da je marsikatera vitla opremljena z bremzo. Problem se namreč pojavi zaradi velike vztrajnosti motorja, z kolutom za navijanje laksa, ki bi povzročilo veliko "sračje gnezdo" laksa ob odklopu modela.

Bremza je ponavadi izvedena s pomočjo jermena, ki direktno zavira gred zaganjača, in se ob odklopu modela aktivira.

- hitrost vitle

Že v prvem odstavku sem razložil, kako bi lahko krmilil hitrost zaganjača - vitle. Torej, želim si nastaviti hitrost vitle, ki bo optimalna za nek model.


BISTVO

Stopimo na pedal. Vitla začne pospeševati (čas pospeševanja se da nastaviti). Pospešuje do točno določenih vrtljajev (se da nastaviti). In ko model odleti z laksa, se mora izključiti in vklopiti zavoro.
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Izdelava regulatorja vrtljajev:

Sestavljen je iz primerjalnika (schmitt trigerja) in iz integratorja. Tale model nam zagotovi žago na izhodu integratorja. Amplitudo žage lahko reguliramo z uporoma primerjalnika. Jaz sem jo nastavil na maksimum, da bo mogoče zadevo krmiliti v kar največjem območju, kot se da. Frekvenca zavisi od vrednosti uporov na primerjalniku in kondenzatorja.

Naša želja je doseči frekvenco 2kHz, zato bo potrebno izbrati pravi kondenzator, na željena upora primerjalnika.

Naprej - izhod integratorja (žago), peljemo na nov primerjalnik, na katerega naslovimo referenčno vrednost, in glede na to se nam na izhodu le tega naslika željen PWM signal, s katerim želimo krmiliti naš motor.
Priponke
Slika 1: prikaz vezja za generiranje PWM signala
Slika 1: prikaz vezja za generiranje PWM signala
ScreenHunter_001.GIF (83.57 KiB) Pogledano 10164 krat
Slika 3: prikaz izhodnega PWM signala pri referenčni vrednosti 4V
Slika 3: prikaz izhodnega PWM signala pri referenčni vrednosti 4V
ScreenHunter_005.GIF (32.43 KiB) Pogledano 10160 krat
Slika 2: prikaz izhodnega PWM signala pri referenčni vrednosti 1V
Slika 2: prikaz izhodnega PWM signala pri referenčni vrednosti 1V
ScreenHunter_003.GIF (32.58 KiB) Pogledano 10160 krat
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Mehki zagon - za referenco sem uporabil kar funkcijski generator - četrt periode sinusa

Kot se lahko vidi iz osciloskopa, je frekvenca nekje blizu 2kHz.

f = 1/T
T = 500 mikro s = 0.5 ms

f = 1/0.0005s = 2000 Hz
Priponke
Približno tako pa bi naj zgledal mehki zagon motorja - improvizorično, samo za vzorec
Približno tako pa bi naj zgledal mehki zagon motorja - improvizorično, samo za vzorec
ScreenHunter_002.GIF (33.12 KiB) Pogledano 10158 krat
Uporabniški avatar
Tomba
Tekmovalec
Prispevkov: 277
Pridružen: 22 Nov 2004, 08:54
Kraj: Slov. Konjice

Odgovor Napisal/-a Tomba »

Oprosti ampak moje mnenje je, da si malce preveč zakompliciral zadevo :D

Glej, na vitli funkcijo blaženja sunka opravlja laks-silk. Tako da ni potrebe po neki super duper elektroniki. Hitrost vzenjanja se odlično regulira z pedalom s katerim vklapljaš vitlo.

Bremza je obvezna, ne samo zato, da ne dobiš sračjega gnezda ko odpneš, ampak tudi zato, da ko med vitlanjem spustiš stopalko ne začneš odvijati laksa, ki je napet, ampak koristiš njegovo elastičnost (in morebiten veter) za penjanje.

Povej še za kaj boš vitlo imel...če je to za velike modele ti bodo lahko pomagali F3J-aši...(Primož Rižner jo je pred kretkim delal, lahko ga malo povprašam glede bremze...ostalo itak ni tako problematično)

lp,
tomo
GRAVITY SUCKS
Uporabniški avatar
Tomba
Tekmovalec
Prispevkov: 277
Pridružen: 22 Nov 2004, 08:54
Kraj: Slov. Konjice

Re: Ideje, kako napraviti vitlo

Odgovor Napisal/-a Tomba »

grega napisal/-a:BISTVO

Stopimo na pedal. Vitla začne pospeševati (čas pospeševanja se da nastaviti). Pospešuje do točno določenih vrtljajev (se da nastaviti). In ko model odleti z laksa, se mora izključiti in vklopiti zavoro.
To je tako, kot bi rekel da hočeš od modela da ga vržeš, on sam poišče termiko, pojadra in v zadnji sekundi pristane v piko....

Sliši se fino samo je preveč dejavnikov da bi v praxi laufalo, naredi preizkušen sistem vitle in ne odkrivat tople vode.
GRAVITY SUCKS
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Super!

Sem prav srečen da se je oglasil nekdo, ki je imel s tem področjem stik.

Torej kalup sem povzel po reviji FMT, kjer je opisana ena profi vitla. Omogoča kar nekaj nastavitev.

Je pa najverjetneje več-namenska. Ima kar nekaj "pameti" in verjetno vleče v zrak od tistih malih HLGjev pa vse do večjih maket ...

Ampak, ... , izvedel sem, da za določeno kategorijo veljajo določene zahteve, o tem, kaj vitla sme imeti in kaj ne. Kako naj bo zgrajena, še celo akumulator je baje predpisan. Tam verjetno takšna varianta odleti.

Sedaj pa se bom moral odločiti, kaj bi sploh rad. Ali eno univerzalko, ali namensko vitlo.

V FMTjevem članku je namreč napisano... potrebno je samo stopiti na stopalko. Ostalo elektronika opravi sama...

Napisano je tudi, da se lahko regulira izhodna napetost, ravno po sistemu PWM, kar pripomore k manjši porabi energije in daljšem času obratovanja akumulatorja.
Uporabniški avatar
rock
Freak
Prispevkov: 596
Pridružen: 28 Avg 2001, 01:00
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a rock »

pozdravljen, Grega

Prav navdušen sem, da si se lotiv izdelave vitle, oziroma vsaj razmišljanja o izdelavi.........

Samo v razmislek.............. zakaj jo boš poteboval..

Če za F3B je prav vse dorečeno s pravilnikom, če še za kaj drugega potem pa imaš prosto pot...

Je pa tako.... bolje je da se ne komplicira..... je že Tomba veliko razložil...

Tule sem že pred časom predstavil nekaj načrtov izdelave vitle doma

viewtopic.php?t=2585

glede vezja oziroma štroma, ti bom pa na email poslal nekaj vezij, ki sem jih pred časom dobil od g.Jožeta..... sicer bi jih dal na forum, vendar smo z velikostojo pripetih datotek v takem ?????, da so slike popolnoma neberljive (veuzja pač zahtevajo resolucijo, resolocija pa, saj vemo)

lp, rok
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Rok, zdravo!

Sem se pogovarjal z Boštjanom o teh in onih stvareh. Odločil sem se, da ne bom delal namenske vitle.

Glede na to da študiram močnostno bi še rad kaj novega spoznal. In zato bom skušal napraviti izdelek, ki se ga bo dalo čim več nastavljati in z njim improvizirati.

Na fakulteti sprejemajo takšne "projekte" odprtih rok, obštudijsko delo je zelo zaželjeno. Tako da upam, da bo tale stvar v prihodnjih tednih zalaufala malo drugače, predvsem bolj profesionalno.
Uporabniški avatar
rock
Freak
Prispevkov: 596
Pridružen: 28 Avg 2001, 01:00
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a rock »

Super

Se moramo dobiti, boš dobil mojo po drobnogled............. za začetek je nekaj...:lol:

lp, rok
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Tako. Sedaj lahko postrežem z nekaj novimi idejami.

Zaenkrat sem dobil podporo dveh profesorjev, ki sta mi pripravljena pomagati.

Torej krmilje motorja ostaja s PWM načinom, le da bom za to uporabil AT90S2313, ki ima že integriran PWM modulator. Nanj je potrebno obesiti končno stopnjo z gonilnikom in močnostnimi FET tranzistorji.

Glede zavore. Uporabil bom kar motor kot zavoro. Torej motorjeve sponke v času zavore kratko sklenemo z dovolj močnim tranzistorjem.

...
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Tako sedaj zgleda nova verzija pogonskega sklopa.

AT90S2313, opto, fet driver, in močnostni feti
Priponke
Upoštevani vsi predlogi
Upoštevani vsi predlogi
vitla - pogonska elektronika1.GIF (9.08 KiB) Pogledano 7921 krat
Slowfly
Profesor
Prispevkov: 1015
Pridružen: 11 Jun 2003, 19:04
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Slowfly »

Kakšne FET-e pa misliš uporabiti ?
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Glede fetov še ni nič dorečenega.

Bodo pa zagotovo Power MOSFET N kana.

Vsak predlog seveda zelo zaželjen!


Koncept in shema sta bila s strani faksa potrjena kot zelo dobro izhodišče. Ena odlika tega vezja je predvsem galvansko ločenje končne stopnje od kontrolerja preko optokoplerja.

V prihodnjih dneh bom vezje sestavil na eksperimentalni ploščici in izvedel par meritev.
Zadnjič spremenil grega, dne 27 Feb 2005, 21:29, skupaj popravljeno 1 krat.
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Program - napisan do sedaj

PRIKAZOVALNIK


Dim I As Integer
Dim J(4) As Integer
$crystal = 12000000
Config Lcd = 16 * 2
Wait 1 'configure lcd screen
Cls
Lcd "....:VITLA:....."
Lowerline
Lcd " Rihtar Gregor"
Wait 4
Upperline
'Meni

Config Pind.5 = Input
Config Pind.4 = Input
Config Pind.3 = Input
Config Pind.2 = Input

I = 1
J(1) = 1
J(2) = 1
J(3) = 1
J(4) = 1



Open "comd.1:19200,8,n,1" For Output As #1


Goto Meni

Do

Program:


If Pind.4 = 1 Then
I = I - 1
If I = 0 Then I = 4
If I = 5 Then I = 1
Goto Meni
End If

If Pind.5 = 1 Then
I = I + 1
If I = 0 Then I = 4
If I = 5 Then I = 1
Goto Meni
End If

If Pind.3 = 1 Then
J(i) = J(i) + 1
If J(i) = 0 Then J(i) = 1
If J(1) > 10 Then J(1) = 10
If J(2) > 10 Then J(2) = 10
If J(3) > 2 Then J(3) = 2
If J(4) > 3 Then J(4) = 3
Goto Meni
End If

If Pind.2 = 1 Then
J(i) = J(i) - 1
If J(i) = 0 Then J(i) = 1
If J(1) > 10 Then J(1) = 10
If J(2) > 10 Then J(2) = 10
If J(3) > 2 Then J(3) = 2
If J(4) > 3 Then J(4) = 3
Goto Meni
End If

Loop



Meni:


If I = 1 Then
Print #1 , "a"
Cls
Lcd "Koncna hitrost: "
Lowerline
Lcd J(i) ; "0 " ; "[%]"
Upperline
Waitms 500
End If

If I = 2 Then
Print #1 , "b"
Cls
Lcd "Mehki zagon: "
Lowerline
Lcd J(i) * 50 ; "[ms]"
Upperline
Waitms 500
End If

If I = 3 Then
Print #1 , "c"
Cls
Lcd "Zaviranje: "
Lowerline
Lcd J(i) - 1 ; "[on/off]"
Upperline
Waitms 500
End If

If I = 4 Then
Print #1 , "d"
Cls
Lcd "Frekvenca mod.:"
Lowerline
Lcd J(i) ; "[Mode]"
Upperline
Waitms 500
End If


Print #1 , Chr(j(i))

Goto Program

Close #1




POGONSKI DEL



$crystal = 10000000

Dim Izhod As Integer
Dim I As Integer
Dim A As Integer
Dim B As Byte

Dim Koncna_hitrost As Byte
Dim Mehki_zagon As Integer
Dim Zaviranje As Integer
Dim Frekvenca_mod As Integer


Config Pinb.0 = Output
Config Pinb.1 = Output
Config Pinb.2 = Output



Pwm1a = 0
Reset Portb
Izhod = 0
Koncna_hitrost = 1



'Nastavimo PWM modulator na frekvenco 2400Hz
Config Timer1 = Pwm , Pwm = 8 , Compare A Pwm = Clear Down , Prescale = 8


Open "comd.0:19200,8,n,1" For Input As #1



Do


B = Inkey(#1)

If B = Asc( "a") Then
Set Portb.0
Waitms 50
A = Waitkey(#1)

Reset Portb.0
Koncna_hitrost = A
End If

If B = Asc( "b") Then
Set Portb.0
Waitms 50
A = Waitkey(#1)

Reset Portb.0
Mehki_zagon = A
End If

If B = Asc( "c") Then
Set Portb.0
Waitms 50
A = Waitkey(#1)

Reset Portb.0
Zaviranje = A
End If

If B = Asc( "d") Then
Set Portb.0
Waitms 50
A = Waitkey(#1)

Reset Portb.0
Frekvenca_mod = A - 1
Config Timer1 = Pwm , Pwm = 8 , Compare A Pwm = Clear Down , Prescale = 8 ^ Frekvenca_mod
End If




Izhod = 255 / 10
Pwm1a = Izhod * Koncna_hitrost

Loop


End

Close #1

Zadnjič spremenil grega, dne 29 Mar 2005, 19:36, skupaj popravljeno 2 krat.
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Tako, kar se tiče elektronike je skoraj vse končano. Manjka še samo zavorni sklop.

Zaenkrat sem vezje preizkusil z motorjem speed 600 in deluje.
Nastavljam lahko:
- končno hitrost motorja
- vklop/izklop zavore motorja
- mehki zagon
- frekvenca moduliranja

"Logičen" del je galvansko ločen od driverja in fetov. Procesor za prikazovalnik in vhodne tipke deluje povsem ločeno od pogonskega procesorja - podatki se prenašajo preko uarta, in tudi ob izpadu ali kaki napaki pogonski procesor deluje naprej.

Vse parametre je možno spreminjat tudi med samim delovanjem.


Po pogovorih z nekaterimi modelarji sem rahlo spremenil koncept. In sicer dodal bom ad pretvornik.

Dodal bom pedal, s katerim se bo dalo med samim vitlanjem regulirati hitrost vrtenja vitle. To pomeni, da bom s pedalom spreminjal hitrost vrtenja od 0 do izbrane končne hitrosti motorja.

Malo me je že strah, kako se bo zadeva obnašala na pravem zaganjaču. Upam da bo vse ok.

Je pa res, da ima zaganjač precej nelinearno karakteristiko glede št. vrtljajev in vhodne napetosti. Mogoče bo ravno tu prednost mikrokontrolerja, kjer bom lahko za silo to stvar "lineariziral".

Muči me predvsem to, da ne morem nikakor dobiti dovolj dobrih fetov z dovolj nizko vhodno upornostjo. Iščem pa tudi eno orenk diodo.

Če slučajno kdo ve za kakršno koli rešitev je več kot dobrodošel.

Ko bo vse pri koncu bom še priložil oba programa, če koga slučajno kaj zanima.

Zvedel sem tudi, da je pred nekaj leti imel en modelar podobno stvar za projektno nalogo, in se je baje dobro obnesla. Za njim se je seveda izgubila vsaka sled :lol: Če je slučajno prisoten na tem forumu se naj javi [-o<

PS: Če pa nebo iz vsega tega nič, bom pa po nasvetu enga modelarja naredil električni bicikl. :D
Priponke
1.JPG
1.JPG (52.22 KiB) Pogledano 7758 krat
2.JPG
2.JPG (54 KiB) Pogledano 7758 krat
Uporabniški avatar
samo3d
Freak
Prispevkov: 483
Pridružen: 18 Nov 2004, 19:10
Kraj: Celje

Odgovor Napisal/-a samo3d »

=D> Le tako naprej!!!

Super, da si se zadeve lotil na malo drugačen način. Verjamem, da ti bo uspelo.

L.P. Samo
Uporabniški avatar
Bošti
Tekmovalec
Prispevkov: 214
Pridružen: 15 Nov 2004, 23:25
Kraj: Pokoše, na sončni strani Pohorja
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Bošti »

Bravo Grega =D> =D> !
Kar tako naprej!
Lp, Boštjan
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Hvala za vse lepe besede.

Danes sem dokončal elektroniko in pedal. Ne morem verjet, stvar res deluje, tako kot je treba.

Dobil sem tudi dobre fete, tako da lahko sedaj stvar izgotovim do konca.

Edina uganka še je dioda, namenjena za "ubijanje" inducirane napetosti.

Veliko smo se pogovarjali o tem. Ideje bom predstavil malo kasneje.

Slike sledijo!

Lp, Grega
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Tako zgleda vezje s pedalom. Je končano, tako da bom v naslednjem tednu dal delati tiskanino.
Priponke
3.JPG
3.JPG (47.04 KiB) Pogledano 7626 krat
2.JPG
2.JPG (54 KiB) Pogledano 7626 krat
1.JPG
1.JPG (52.22 KiB) Pogledano 7626 krat
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Feti so IRFP054N

Vds = 55V
Id = 81 A
Rdson = 12mohm

Ipulse = 290A

Torej povzeto ... vhodna upornost sicer ni takšna kot sem jo želel ... drugih fetov na žalost nisem dobil ... je pa dovolj dobra.

Vezje zdrži pri temperaturi 25 stopinj 243A trajnega toka in kar 870A kratkotrajnega.

Pri temperaturi 100 stopinj pa 150A trajnega toka

Seveda se bom potrudil, da jih bom kar se le da dobro hladil.

Po nasvetu bom tudi višjo frekvenco moduliranja ... cca 20kHz. S tem bo sicer več stikalnih izgub, bo pa motor precej manj cvilil.
Priponke
5.JPG
5.JPG (50.07 KiB) Pogledano 7582 krat
4.JPG
4.JPG (42.02 KiB) Pogledano 7582 krat
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Glede diode ... o kateri smo se pogovarjali.

Diode, ki bi zdržale več kot 12 A je v mariborskih trgovinah zelo težko zasledit.

Ideja je bila, da bi tok skozi diodo omejili z dovolj zmogljivim uporom. Torej, da bi v zaporedno vezavo vezali diodo in upor.

Nato pa sem zvedel, da je možno dobiti dovolj tokovno zmogljivo diodo, ki bo sama kos svoji nalogi.

Pričakujem jo še ta teden.

Sedaj še je na vrsti elektronska zavora.
Torej ko bo pedal v nični poziciji bo zavora avtomatsko vklopljena. Naredil bom malo zakasnitev. Nato bom kratko sklenil sponke motorja.
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Nisem še obupal :lol:

Tale zadeva je dobila povsem novo podobo. Želim pa regulirati tok skozi motor, kar bi povzročilo konstanten moment motorja in kostantno silo v vrvi.

Tiskanina je končana, senzor toka umerjen ...

Bom poskušal zbrati vse dosedaj ugotovljene stvari skupaj in jih na koncu objaviti kot članek.
Priponke
P1010103.jpeg
P1010103.jpeg (45.46 KiB) Pogledano 7841 krat
P1010102.jpeg
P1010102.jpeg (43.44 KiB) Pogledano 7841 krat
majstr
Profesor
Prispevkov: 1445
Pridružen: 22 Jan 2005, 10:05

Odgovor Napisal/-a majstr »

Pozdravljen!

Lep izdelek tale elektronika, sam tistle motorček na sliki me zanima, kakšno moč ima, koliko krtačk ima, in kakšne modele boš šlepal z njim??

LP! Flori
grega
Razpravljalec
Prispevkov: 148
Pridružen: 15 Avg 2003, 11:47

Odgovor Napisal/-a grega »

Oj!

Motor je 3 kW, ISKRA. Elektronika je zaenkrat sposobna iz sebe iztisniti 200A konstantnega toka, dogovarjam pa se za precej zmogljivejše IGBTje.

Pri 200 A (trenutna zmogljivost) motor razvije moment 7Nm, kar pri osi navijanja laksa premera 4 cm pomeni 350N potega - torej 35 kg.

Z zamenjavo IGBTja bom zmogljivost še povečal, namestil bom tudi večji motor.

Cilj je šlepati modele od 200g do 25 kg (sem nekje slišal da se bo tud to baje delalo #-o ).
majstr
Profesor
Prispevkov: 1445
Pridružen: 22 Jan 2005, 10:05

Odgovor Napisal/-a majstr »

Motor mi deluje kar malo majhen za 3kW (primerjam z velikostjo akumulatorja) Jaz imam zaganjač od Fiata 1300, ki ima štiri krtače in 1,3kW, pa je skoraj šeenkrat večji kot tistle tvoj. Šlepam pa lahko do ene 5kg težke modela.
Odgovori

Vrni se na F3B, F3J in F3F