JAVLJAM SE ,KER BI RAD OSEBNO GOVORIL Z G. ZLATKOM ,PA NE VEM KJE NAJ GA POIŠČEM.VSI NAVEDKI SO TOČNI ,KAR SE SAME NESREČE TIČE.TOČNO JE, DA JE HOTEL POBRITI SNEMALCE Z BRZINO KAKOR TUDI Z NIŽINO-VIŠINO. TO NE BI STORIL ,DA TO NI IZVAJAL STALNO PRI SVOJIH POLETIH,TAKO DA KRIVITI KONST. NAPAKO ZA LOM REPA JE SMEŠNO.DEJSTVO PA JE, DA JE TEMU ORLU REP POŠKODOVAL PRI ZASILNEM PRISTANKU MESEC DNI PREJ MIJO PUŠIČ S KATERIM STA SI AVION DELILA. REP SO POPRAVILI VENDAR ZARADI SNEMANJA NISO MOGLI POČAKATI, DA SE IZVEDENO LEPLJENJE PO STANDARDIH POSUŠI ČE JE TOČNO, DA JE REP RES BIL POŠKODOVAN.Ultralajt napisal/-a:Na AGB forumu sem naletel na razlago (najverjetnejšo) zakaj je prišlo na prototipu vrhunskega jadralnega letala ORAO do zloma trupa, kjer se je v tej nesreči smrtno ponesrečil naš takratni odličen jadralni polot Milan Borišek, po rodu iz Litije.
Tekst je zanimiv med drugim tudi po tem, ker je opisana struktura in način izdelave izredno vitkega repnega dela trupa.
Evo citat (upam da vas ne moti, lahko pa naredim prevod, če kdo mlajših želi):Zlatko napisal/-a:Dobro veće svima !
Udes prototipa Orla ?
Znam nešto o tome. Negdje imam i neke sličice koje nisam uspio pronaći.
Nesreća se desila 22.08.1950. godine u 13.05 sati. Život je izgubio Milan Borišek. Uzrok nesreče je lom trupa - repa odmah ispred okomitog stabilizatora. Jedrilica je upravo izašla iz oborušavanja - brisanca za potrebe snimanja Filmskih novosti Avala filma. Komisija za ispitivanje udesa smatrala je da je udes posljedica pojave vibracije trupa zbog neuravnoteženih kormila. Izvor ovih podataka je časopis Vazduhoplovno jedriličarstvo broj 6. iz Decembra 1950.
Ali ima i priča od ljudi koji su tada bili na licu mjesta. Izvor ove priče je gospodin Rudolf Berković kojeg sam imao prilike dobro upoznati pošto je bio moj natavnik motornog letenja. Rudi je nažalost poginuo 1978. godine. Rudi mi je ispričao da je rep Orla puknuo zbog grške u tehnologiji ljepljenja trupa. Naime, trup Orla koji je iza krila vrlo vitak - poput današnjih plastika - bio je izraÄ‘en u " sendvić " maniri drvene izvedbe. GraÄ‘en je tako da su unutaranja i vanjska kora - avio šper 2,5 mm - prvo slijepljeni na drvenim pozitivnim kalupima koji su bili u formi koničnog trna. Potom su na unutarnju koru ljepljene uzdužne letvice koje su tvorile ispunu. Cijan je projektom predvidio da se prostor izmedju letvi popuni balzom što nije izvedeno. Potom je na letve nanijeto lijepilo ( Kazein ) pa je preko toga navučena vanjska konična cijev od špera. - I tu je pogreška, duga cijev je prilikom navlačenja obrisala ljepilo sa uzdužnih letvica. Krutost je bila daleko manja pošto je u toj izvedbi naprezanja nosila smo vanjska relativno tanka kora. Slijedeći problem je bila lijepa forma Orlovog trupa zbog koje je skija bila jako ispred težišta jedrilice, pa je jedrilica imala jako težek rep koji je kod slijetanja tvrdo udarao u zemlju. Ove greške su na drugom Orlu ispravljene što je vidljivo na fotkama i crtežima.
Ima još jedan detalj koji do sada nije nigdje objavljen. Naime prilikom loma repa jedrilica se zarotirala oko poprečne osi prema naprijed i prije udara u šumu napravila je tri ili četri kruga. Pilot je izbačen iz kabine - kroz pleksi i poginuo je od udara u zemlju a jedrilica je bez daljnjih šteta ostala na krošnjama drveća. Pukle su "gurtne" sistema veza. Rudi mi je rekao da su ih tada sami izraÄ‘ivali od vatrogasnih crijeva. Vatrogasna crijeva imaju veliku poprecnu nosivost i malu uzdužnu nosivost pa su gurtne pukle kod opterečenja koje je nastalo rotacijom jedrilice bez repa.
TXoliko o udesu Orla, pozdrav : Zlatko
ZADAJ JE ZELO ČRNA ZGODBA ,KI NIMA VEZE Z KONST.NAPAKO AMPAK NAPAKO V GLAVI BOLNIKOV IZ ZVEZNE UDBE KAKOR TUDI REPUBLIŠKE.
SIN