Phonix, razumem, da ni prijetno poslušati kritike oziroma odzive nekomu, ki je z vsemi svojimi močmi in dobrimi nameni sodeloval pri pripravi priporočil nove zakonodaje, vendar moraš razumeti tudi, da je marsikoga pretreslo, razjezilo, ali zaskrbelo prebiranje zgoraj omenjenega priporočila za povečanje varnosti, ki je sicer res namenjeno povečanju varnosti z nekaterimi od svojih priporočil, a hkrati izjemno površno, posplošeno in nedodelano, da ne rečem nič o tipkarskih napakah, ki jih žal pred objavo nihče ni opazil...kar daje slutiti, da je bilo v naglici vkup zmetano in objavljeno zaradi bližajočega Novega leta. Zato je razumljiva zaskrbljenost, da se podobno ne bo zgodilo tudi v kakem bolj zakoličenem zakonu, ki bo omogočal da si bodo birokrati po svoje razlagali člene in nabijali kazni (ki so mimogrede kar "lepe").
Mene osebno je bodlo v oči to, da se najdem noter (zaradi posploševanja poimenovanja "letalnikov"), nesmiselno priporočilo o tem kako naj letim v novoletnem času ko se zberejo množice ljudi in pa seveda v priporočilu omenjene kazni.
Pijem jutranjo kavo, in na glas razmišljam, zato ne biti jezen name, če bi rad javno na forumu podelil nekaj misli, za katere vem, da so skupne meni in moji generaciji modelarjev.
Naj povem sledeče:
- z modelarstvom se ukvarjam dobrih 43 let! Začel sem s prostoletečimi modeli, nadaljeval z U-kontrol modeli, nato pa po vmesni pavzi prešel na radijsko vodene modele. Praktično sem dal skozi celo evolucijo in nisem nek "instant" modelar, ki kupi na bangood mnogopropelersko igračko in začne brezglavo noreti kot kakšen adolescentni šofer. Moji koraki navzgor so bili stopnico za stopnico in z vsako od njih sem se dodobra spoznal, preden sem šel naprej.
- sebe ne smatram za dronerja. Sem klasičen modelar, ki ima znanje in sposobnost konstruirati, graditi in leteti modele, ki so zanesljivi, uspešni in varni.
- moji modeli niso DRONI. Moji modeli so Radijsko vodeni modeli jadralnih in motornih letal, ter radijsko vodene leteče makete pravih letal.
- moji modeli niso brezpilotni. Res da na krovu nimajo posadke (pilota ali potnikov..razen kakšne muhe, ki se znajde na vetrobranskem steklu) jih pa jaz PILOTIRAM, zato NISO BREZPILOTNI. Pri pilotaži mojih modelov poznam in upoštevam sposobnosti le teh in tudi njihove vgrajene opreme in ne silim izven meja, ki omejujejo varno letenje. To se nanaša tako na obvojnico leta, kot na lokacijo letenja.
- Če je (ali bo) moje ukvarjanje z modeli letal zakonodaja vrgla v isti koš z vsem kar frči po zraku, tako imenovani "brezpilotniki" "droni" "troti" in kaj vem kaj vse si bodo brihte še izmislile, bom z nadaljevanjem mojih dosedanjih aktivnosti zaradi nenormalno visokih zagroženih kazni le te moral povsem ustaviti. V bistvu mi bo zakonodaja odvzela nekaj, kar dopolnjuje moje življenje, saj v mojem modelarstvu vidim hobi, v katerem se lahko razvijam tako v smislu oblikovanja in preizkušanja novih idej, zamisli, oblik, preverjanja idej v praksi, prenašanje znanja na mladino, sledenje novosti na področju opreme, druženje s podobno mislečimi modelarji, izmenjavanje idej in rešitev, konstrukcijskih detaljev, pristopa k izdelavi nekaterih sestavnih delov itd..
- moram priznati, da sem v svoji zgodbi imel tudi nekaj razbitih modelov. V začetku moje poti so bili razlogi napake v pilotaži, kasneje napake v elektoniki, morda kakšna zaradi precenjevanja lastnih in modelovih sposobnosti, v zadnjem desetletju pa ne beležim nobenih "incidentov" v mojem hobiju. Hkrati pa imam vest, ki mi pravi, da je treba imeti urejeno zavarovanje proti škodi povzročeni tretji osebi, zato na primer se lani nisem udeležil srečanja oldtimerjev v Celju, ker nisem obnovil zavarovanja (to je druga zgodba...prehajam od Triglava k Tilii)
Pa še tole!
Kaj imata ta dva skupnega, da ju zakonodaja meče v isti koš (
brezpilotni letalniki)?
Klasičen modelar z desetletji vloženih v hobi.(slika je realna)
Instant "dronar" z "najnovejšo" tehnologijo v rokah. (slika je simbolična)
Da ne bom koga užalil, moram povedati, da sem tu izpustil vrsto modelarjev, ki imajo dolgoletne izkušnje v modelarstvu, pa jih je prevzela nova tehnologija FPV modelov in multikopterjev in zadeve obvladajo. Nekateri za hobi, nekateri za organizirana tekmovanja, deljo znanje in izkušnje....kapo dol!
So pa žal nekateri prešli na področje, ki je komercializirano in v tem vidijo neko svojo novo tržno nišo. (prodaja opreme, prodaja uslug, khmm organizacija plačljivih obveznih tečajev na vidiku..??) Ti zadnji pa se bojim, da peljejo preveč vode na svoj mlin in se ne menijo za kolateralno škodo, ki nam jo povzročajo s tem.
Če me bo kdo kritiziral, da ne razumem zakonodaje, oziroma napisanih priporočil, zakonov ali definicij, se je treba vprašati zakaj jih ne? Ali so morda napisana preveč konfuzno, nerazumljivo, zagonetno za navadnega modelarja ki ni pravnik ali birokrat, ki ne zna brati med vrsticami, ali kateri si ne upa po svoje razlagati dvoumne besede v prebranem?
Že kako slabo leto nazaj sem opomnil, da je treba začeti z definicijami. Torej, kaj je klasičen model in kaj je dron. Če bi se te zadeve v štartu pravilno definirale, bi se tudi natančno vedelo, kak naj velja za "modelarja" z zgornje slike in za "donerja" s spodnje slike! Namreč, razloga za njuno letenje sta si zelo zelo različna, zaradi tega tudi njun način in odnos do letenja!
Mitja