Najprej nekaj osnovnih podatkov o motorju:
Displacement 19.96cc(1.218cu.in)
Output 2.1ps/2.07hp/12,000r.p.m.
Bore 30.4mm(1.197in.)
Practical r.p.m.Range 2,000-12,000r.p.m.
Stroke 27.5mm(1.083in.)
Weight 920g(32.5oz.)
Poganja propelerje:
13x11-13, 14x10-11
15x8, 16x6-8, 18x5-6
14x7(3-blade), 15x8(3-blade)
Sam uporabljam 15x8 in 18x6
Nabavil sem ga že leta 2005 in od takrat je poganjal dva modela:
Počival je kakšno leto, prejšnji mesec pa sem ga spet pognal. Dela kot ura, le ležaji so se začeli oglašati.
Tako sem se odločil za njegov servis. Pred servisom je izgledal tako:
Servis OS FS 120-S III
Moderator: Mipo
Re: Servis OS FS 120-S III
Potem sem začel z razstavljanjem:
Motor v notranjosti ni toliko zamazan, kot sem pričakoval. Malo je usedlin, ostankov zažganega olja in rjavine.
Ventili so BP glede na število ur delovanja, ki jih ocenjujem na nekaj čez 50. Ni pretirano veliko za starost 16 let.
Tudi v karterju je stanje zgledno, razen ....
.... razen pokrova karterja in ojnice. Izgleda, da sta se nekajkrat srečala ali pa se srečujeta. Ali kdo morda ve kje je vzrok?
Srajca je kot nova, bat pa kaže na nekaj obrabe in raze, ki bi lahko bile posledica delcev, ki so nastali ob drgnjenju ojnice ob pokrov karterja. Ker so mehkejši (bron, aluminij) niso pustili sledi na srajci (jeklo), pač pa le na batu (aluminij).
Glavna gred je BP, odmična gred (oba odmikača) je po pričakovanjih obrabljena, vendar nič kritičnega.
Kot vidimo je olje v karterju popolnma čisto, kar daje misliti, da se drgnjenje ojnice v zadnjem času ni dogajalo. Ležaji čakajo na zamenjavo.
Motor v notranjosti ni toliko zamazan, kot sem pričakoval. Malo je usedlin, ostankov zažganega olja in rjavine.
Ventili so BP glede na število ur delovanja, ki jih ocenjujem na nekaj čez 50. Ni pretirano veliko za starost 16 let.
Tudi v karterju je stanje zgledno, razen ....
.... razen pokrova karterja in ojnice. Izgleda, da sta se nekajkrat srečala ali pa se srečujeta. Ali kdo morda ve kje je vzrok?
Srajca je kot nova, bat pa kaže na nekaj obrabe in raze, ki bi lahko bile posledica delcev, ki so nastali ob drgnjenju ojnice ob pokrov karterja. Ker so mehkejši (bron, aluminij) niso pustili sledi na srajci (jeklo), pač pa le na batu (aluminij).
Glavna gred je BP, odmična gred (oba odmikača) je po pričakovanjih obrabljena, vendar nič kritičnega.
Kot vidimo je olje v karterju popolnma čisto, kar daje misliti, da se drgnjenje ojnice v zadnjem času ni dogajalo. Ležaji čakajo na zamenjavo.
Re: Servis OS FS 120-S III
Sledilo je čiščenje v čistilnih sredstvih (aceton, nitro razredčilo, metanol, bencin).
Uporaba krtačk: jeklo, medenina, plastika, naravne ščetine.
Zamenjani so ležaji na glavni gredi.
Sedaj pa sem naletel na problem. Ko sem sestavil ojnico in bat sem opazil, da se raje vrti sornik v batu, kot ojnica na sorniku. Obrabi je namenjen slednji stik (bronasta puša in jeklen sornik). Ob premikanju ojnice pa se vrti sornik v batu (jeklo/aluminij).
Ponovno sem poliral sornik, ga lepo namazal, vendar stanje ni veliko boljše. Prosim za pomoč. Potem nadaljujem s sestavljanjem.
Uporaba krtačk: jeklo, medenina, plastika, naravne ščetine.
Zamenjani so ležaji na glavni gredi.
Sedaj pa sem naletel na problem. Ko sem sestavil ojnico in bat sem opazil, da se raje vrti sornik v batu, kot ojnica na sorniku. Obrabi je namenjen slednji stik (bronasta puša in jeklen sornik). Ob premikanju ojnice pa se vrti sornik v batu (jeklo/aluminij).
Ponovno sem poliral sornik, ga lepo namazal, vendar stanje ni veliko boljše. Prosim za pomoč. Potem nadaljujem s sestavljanjem.
Re: Servis OS FS 120-S III
Nadaljeval sem s sestavljanjem. Brez težav je vse padlo skupaj. Pazil sem, da je srajca cilindra na isti poziciji kot je bila prej. Nima namreč predvidene orientacije. Popaziti je potrebno na pozicijo tesnila karterja. Dva množna položaja ima; samo eden je pravilen.
Sedaj pa še zadnje dejanje: nastavitev ventilov. Ker nisem pazil, kateri dročnik je bil prej na katerem ventilu, je potrebno zračnosti nastaviti znova. Po pričakovanjih je bil en ventil pretesen in drugi preohlapen. Spravil sem ju med 0,04 mm in 0,10mm zračnosti.
In še poziranje po zaključenem sestavljanju. Ne vem še kdaj bo naslednjič montiran na model. Sedaj gre v škatlo.
Sedaj pa še zadnje dejanje: nastavitev ventilov. Ker nisem pazil, kateri dročnik je bil prej na katerem ventilu, je potrebno zračnosti nastaviti znova. Po pričakovanjih je bil en ventil pretesen in drugi preohlapen. Spravil sem ju med 0,04 mm in 0,10mm zračnosti.
In še poziranje po zaključenem sestavljanju. Ne vem še kdaj bo naslednjič montiran na model. Sedaj gre v škatlo.
Re: Servis OS FS 120-S III
Nasedanje na zadnji pokrov je posledica aksijalnega pomika motorne gredi. Zakaj je do tega prišlo je pa drugo vprašanje.
Kot je videti ima na motorni gredi odgon za upravljanje ventilov in ta odgon mu sigurno daje nekaj aksijalne sile. preveri aksijani pomik.
V teh motorjih, ki imajo Al ohišje je potrebno vgraditi ležaje z povečano zračnostjo- C3!!!!!!!!!
Ker sta ležaj in aluminij različno raztezna moramo jekleni ležaj vgraditi v toplo ohišje, da se v delovanju ležaj v njem ne obrne.
Hipotetično, če bi imeli ohišje prav tako jekleno je potrebna manjša toleranco v ohišju. Ležaj bi v ležajno mesto porinil praktično z roko.
Ta koncept vgradnje ''navadnih'' ležajev je iz tehničnega vidika nepravilen in zastarel.
Aksijalni premik je lahko tudi posledica vgradnje ''napačnih'' ležajev.
Kot je videti ima na motorni gredi odgon za upravljanje ventilov in ta odgon mu sigurno daje nekaj aksijalne sile. preveri aksijani pomik.
V teh motorjih, ki imajo Al ohišje je potrebno vgraditi ležaje z povečano zračnostjo- C3!!!!!!!!!
Ker sta ležaj in aluminij različno raztezna moramo jekleni ležaj vgraditi v toplo ohišje, da se v delovanju ležaj v njem ne obrne.
Hipotetično, če bi imeli ohišje prav tako jekleno je potrebna manjša toleranco v ohišju. Ležaj bi v ležajno mesto porinil praktično z roko.
Ta koncept vgradnje ''navadnih'' ležajev je iz tehničnega vidika nepravilen in zastarel.
Aksijalni premik je lahko tudi posledica vgradnje ''napačnih'' ležajev.
Lp Rado
Re: Servis OS FS 120-S III
Rado,
Hvala za zapis.
Zračnosti gredi nisem odkril. Vpeta je v prednji ležaj in se ne more pomakniti nazaj, ker jo drži matica propelerja. Ta se ni nikoli odvil. Vsaj spominjam se ne. Morda bi se lahko gred raztegnila zaradi povišane temperature? Vendar je tak raztezek skoraj nemogoč pri temperaturah delovanja; tudi, če gremo na 200°C. Pa deluje (glava) pri 110°C, gred morda 60-70°.
Kaj pa če se je samo ojnica pomaknila nazaj? Ta ima prostor na sorniku v vzdolžni smeri motorja.
Ležaj je vgrajen v segreto ohišje. Sicer sem ga še tako moral vtisniti z vijakom.
Ni pa ležaj C3. Zakaj bi moral biti tak?
V motorju so bili do sedaj originalni ležaji (NSK - Nippon SeikĹŤ Kabushiki-gaisha).
Lp M
Hvala za zapis.
Zračnosti gredi nisem odkril. Vpeta je v prednji ležaj in se ne more pomakniti nazaj, ker jo drži matica propelerja. Ta se ni nikoli odvil. Vsaj spominjam se ne. Morda bi se lahko gred raztegnila zaradi povišane temperature? Vendar je tak raztezek skoraj nemogoč pri temperaturah delovanja; tudi, če gremo na 200°C. Pa deluje (glava) pri 110°C, gred morda 60-70°.
Kaj pa če se je samo ojnica pomaknila nazaj? Ta ima prostor na sorniku v vzdolžni smeri motorja.
Ležaj je vgrajen v segreto ohišje. Sicer sem ga še tako moral vtisniti z vijakom.
Ni pa ležaj C3. Zakaj bi moral biti tak?
V motorju so bili do sedaj originalni ležaji (NSK - Nippon SeikĹŤ Kabushiki-gaisha).
Lp M
- Vsenafarbos
- Razpravljalec
- Prispevkov: 80
- Pridružen: 19 Nov 2004, 23:50
- Kraj: Sodražica-Radovljica
Re: Servis OS FS 120-S III
Zdravo,
ležaji C3 so ležaji s deklarirano povečano zračnostjo.
Uporablja se jih v primerih, ko se ležaj vgrajuje v tesen ujem (press fit) na zunanjem obroču, kar je točno primer pri teh motorjih. Zakaj povečana zračnost? Tak način vgradnje stisne zunanji obroč in povzroči, da se zračnost v ležaju zmanjša, v kolikor zračnosti "zmanjka" pride pač do lokalnih poškodb (vtiskov) na tekalnih površinah in tak ležaj ne bo šel dolgo. Da ne omenjam hrupa in pregrevanja...
To je razlog za uporabo ležajev s povečano zračnostjo v takih aplikacijah.
LP,Klemen
ležaji C3 so ležaji s deklarirano povečano zračnostjo.
Uporablja se jih v primerih, ko se ležaj vgrajuje v tesen ujem (press fit) na zunanjem obroču, kar je točno primer pri teh motorjih. Zakaj povečana zračnost? Tak način vgradnje stisne zunanji obroč in povzroči, da se zračnost v ležaju zmanjša, v kolikor zračnosti "zmanjka" pride pač do lokalnih poškodb (vtiskov) na tekalnih površinah in tak ležaj ne bo šel dolgo. Da ne omenjam hrupa in pregrevanja...
To je razlog za uporabo ležajev s povečano zračnostjo v takih aplikacijah.
LP,Klemen
Re: Servis OS FS 120-S III
Klemen, hvala za razlago.
Naslednjič.
Lp M
Naslednjič.
Lp M