Lion baterije za pogon EPA combat modelov

Bojevanja z modeli letal

Moderator: Big A

Odgovori
Uporabniški avatar
cmaet
Tekmovalec
Prispevkov: 215
Pridružen: 22 Apr 2009, 20:33
Kraj: Ljubljana

Lion baterije za pogon EPA combat modelov

Odgovor Napisal/-a cmaet »

Sicer pa se trenutno ukvarjam s testiranjem baterij. Letošnja combat sezona je bila precej pogubna za moje baterije.
Ob raziskovanju ponudbe na tem področju sem ponovno začel razmišljati o testiranju LiIon (velikost celic 18650) namesto paketkov LiPo. Pogon, ki ga uporabljam pri letalih za Combat je prilagojen za baterije 6S. Povprečni tok, ki ga morajo akumulatorji zagotavljati, je manjši od 18A. Glede na to, da so na trgu že LiIon baterije, ki obljubljajo 35A konstantnega toka, sem nabavil komplet za testiranje.
Bistvena prednost, ki si jo (pod pogojem, da zmogljivost ne bo zaostajala) obetam, je večja trpežnost. Lipo s svojim mehkim drobovjem, ima v combat letalih, zelo kratko življenjsko dobo. Upam, da bodo alu valjčki LiIon baterij opazno bolj trdoživi. Prednost se mi zdi tudi to, da so celice posamične, saj je kinetična energija, proti tlom drveče male celice bistveno manjša od velikega paketa. Da bi bila možnost preživetja še boljša, sem jim narisal in natisnil še "srajčke" iz elastičnaga materiala. Glede na razpoložljivi prostor za baterije imam namen sestavljati 3S pakete, ki jih bom v letalih uporabljal v parih, zvezane zaporedno.
Za testiranje sem nabavil Sonijeve celice kapacitete 2100Mah, ki naj bi zmogle od sebe dajati konstanten tok 30A. Čakam še na nekaj drobnega materiala, da jih spojim s točkovnim varjenjem in opremim s priključnimi in balanserskimi konektorji.
Če koga zanima primerjava: Lipo 6S 1550 mAh tehta 280g, paket šestih LiIon (v 3D natisnjenih zaščitnih srajčkah) s kapaciteto 2100mAh pa 310g.
Takole pa izgleda tiskanje "srajčk"
18650 3S 1.JPG
18650 3S 1.JPG (103.85 KiB) Pogledano 5754 krat
18650 3S 2.JPG
18650 3S 2.JPG (126.94 KiB) Pogledano 5754 krat
Pa še z vstavljenimi baterijami.
18650 3S 4.JPG
18650 3S 4.JPG (128.94 KiB) Pogledano 5754 krat
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Uporabniški avatar
Big A
Dr. Modelar
Prispevkov: 2065
Pridružen: 17 Nov 2003, 09:11
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a Big A »

Čestitke za uvajanje novih tehnologij za izdelavo modelov! 3D tiskanje je res nekaj izrednega.
Že par let opazujem tvoje čedalje bolj posrečene izdelke. Na začetku so bili izdelki precej krhki, ampak na napakah se učimo in
opažam, da tvoji modeli sčasoma postajajo čedalje boljši.

Tudi jaz razmišljam o zamenjavi LiPo baterij. Razloga sta vsaj dva.
Pomemben razlog je varnost o kateri je pisal Daniel Lux (vodilni nemški specialist za elektro pogone na combat sceni). Pravi, da so plini, ki nastanejo ob gorenju LiPo celic izjemno strupeni. Že ob enem samem vdihu tega dima je treba oditi v bolnišnico, da dobiš zdravila. V nasprotnem primeru lahko pride do trajne poškodbe pljuč. Res je vžig LiPo celic precej redka stvar (v desetih letih sem na tekmah videl le dva primera). Ampak dobro je, da vemo, kakšne so lahko posledice neprevidnosti in da se nepotrebnim nevarnostim izogibamo.

Drugi razlog pa je trajnost LiPo baterij. V tekmovalnih pravilih je konfiguracija baterij omejena. Uporabljam paketke 3s, kapacitete 1300-1350 mAh, ker večje niso dovoljene. Izbiram med različnimi kitajskimi proizvajalci (Zippy, Turnigy, Rhino..) z deklariranim max. praznenjem 20C, 30C, 40C... To bi moralo zadostovati za polete v trajanju 7+ minut, ki baterije teoretično praznijo z manj kot 10C. Na žalost so celice po končani bitki praviloma vroče (ne glede na deklarian C), po sezoni ali dveh pa so 'napihnjene' in opazno 'lene' ali 'gumijaste'.. in jih je treba zamenjati.

Zamenjava z Lion baterijami je mična. So varnejše, lažje, cenejše. Žal sem našel le eno, ki bi po specifikacijah morda ustrezala potrebam
... 1200 mAh, 15C, 3,7V. Veliko lastnosti je boljših kot pri LiPo celicah..
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -cell.html
Uporabniški avatar
cmaet
Tekmovalec
Prispevkov: 215
Pridružen: 22 Apr 2009, 20:33
Kraj: Ljubljana

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a cmaet »

Hobbyking ima zelo omejeno izbiro. Ebay / Alibaba, ... sta problematična, ker ne veš kaj boš dobil - pri liionskih aku je menda ogromno ponaredkov (Naročiš Sony, dobiš pa "Sony" :roll: ).
Poglej še pri nkon.nl ...
Prej nisem poznal in sem tudi začel z iskanjem pri HK, pa mi je Gregson povedal zanje. Evropska trgovina, ogromna izbira (18650 je najbolj "standardnen" format LiIon, še zdaleč pa ni edini), kar sem jaz gledal in na koncu tudi izbral, so cene povsem primerljive s HK, poštnina pa tudi.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Uporabniški avatar
AlesZ
Dr. Modelar
Prispevkov: 3220
Pridružen: 22 Maj 2002, 01:00
Kraj: Ljubljana

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a AlesZ »

Big A napisal/-a: 27 Nov 2017, 09:16
Zamenjava z Lion baterijami je mična. So varnejše, lažje, cenejše. Žal sem našel le eno, ki bi po specifikacijah morda ustrezala potrebam
... 1200 mAh, 15C, 3,7V. Veliko lastnosti je boljših kot pri LiPo celicah..
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -cell.html
Kakorkoli obračaš imajo manj energije na enoto teže,volumsko so tudi manj ugodne,C je v večini primerov manjši.....točkovno varjenje zna biti problem !
Slika
Slika
Uporabniški avatar
Big A
Dr. Modelar
Prispevkov: 2065
Pridružen: 17 Nov 2003, 09:11
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a Big A »

AlesZ napisal/-a: 27 Nov 2017, 14:22 Kakorkoli obračaš imajo manj energije na enoto teže,volumsko so tudi manj ugodne,C je v večini primerov manjši.....točkovno varjenje zna biti problem !
Drži. Ampak razvoj gre naprej in celice, ki sem jih omenil, tehtajo 30 g. Zato je pričakovana teža za 3s paket okrog 100 g, kar ni več kot pri LiPo paketih. Kapaciteta 1200 mAh je le malenkost manjša kot pri 1300-1350 mAh LiPo, vendar se v specifikacijah navaja neke prednosti, ki verjetno odtehtajo manjšo kapaciteto. Za EPA combat jetudi dovolj, če baterija zmore okrog 8-10C praznenja, saj mora paket zdržati celih 7 minut tekme.

Citiram prednosti Lion proti LiPo:
Advantages over traditional Lipoly batteries;
• Power density reaches 7.5 kw/kg.
• Less Voltage sag during high rate discharge, giving more power under load.
• Internal impedance can reach as low as 1.2mO compared to that of 3mO of a standard Lipoly.
• Greater thermal control, pack usually doesn’t exceed 60degC
• Swelling during heavy load doesn’t exceed 5%, compared to 15% of a normal Lipoly.
• Higher capacity during heavy discharge. More than 90% at 100% C rate.
• Fast charge capable, up to 15C on some batteries.
• Longer Cycle Life, almost double that of standard lipoly technology.
The nano-core technology in lithium ion batteries is the application of nanometer conductive additives. The nanometer conductive additives form ultra-strong electron-conducting networks in the electrodes which can increase electronic conductivity. These additives create the ability for imbibition in the carrier liquid to supply more ion channels.
This improves the ability of ion transmission and ion diffusion. Through improving electronic conductivity and ion transmission, the impedance is reduced and the polarization of high rate discharge decreases greatly.
Uporabniški avatar
AlesZ
Dr. Modelar
Prispevkov: 3220
Pridružen: 22 Maj 2002, 01:00
Kraj: Ljubljana

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a AlesZ »

.....je pa tale zgorni text na" hobykingu" od leta 2010.....pa vsaj jaz nisem zasledil kake super uporabe.Lahko sem v zmoti,takrat je zgledalo fino.Nabavil sem 3S4P,moje so bila katastrofa(puščanja),dvomim pa, da so to kaj izboljševali....
Priponke
IMGP4291.JPG
IMGP4291.JPG (124.86 KiB) Pogledano 5588 krat
Slika
Uporabniški avatar
Big A
Dr. Modelar
Prispevkov: 2065
Pridružen: 17 Nov 2003, 09:11
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a Big A »

Uf! Brutalna slika. Ne bom ugibal, kaj se jim je zgodilo. Bi pa rekel, da so bile krepko zlorabljene in da za njih najbrž nisi uveljavljal garancije :D .

Najbrž se ne motim, če rečem, da izdelovalci elektroavtomobilov (Tesla, BMW, Renault, Fiat, Toyota..) v avte vgrajujejo Lion baterije (to se dogaja tudi v letu 2017). Lipo baterij ne uporabljajo, čeprav je gostota energije na težo brez dvoma večja pri LiPo baterijah.
Kaj je vzrok za tako odločitev? Varnost? Cena? Teža? Vzdržljivost? Kaj drugega?

Dosedanje izkušnje z Lion baterijami mi povedo, da se odlično obnesejo tam, kjer potrebujemo manjše tokove (sprejemniki, oddajniki, mobilci, računalniki..), kot pogonske baterije pa niso v navadi. Pred mnogimi leti, ko so bile še novost, sem jih poizkušal uporabiti tudi za pogon. Pa so se izkazale kot neuporabne, ker sem iz njih dobil premalo toka. Moj prijatelj je komentiral: "Tole je bolj za cvirn navijat".

Kako se obnesejo za pogon v EPA combat modelu, pa bo treba napraviti preizkus. Mogoče so napravili korak naprej. Vsekakor bi morale brez škode delovati vsaj 7 minut pod obremenitvijo 10-15 amperov, pri tem pa morajo priti do izraza njihove znane prednosti: manjša notranja upornost, manjše pregrevanje, velika življenska doba, večja varnost pri uporabi, hitro polnjenje s 5C, majhno samopraznenje...
Uporabniški avatar
AlesZ
Dr. Modelar
Prispevkov: 3220
Pridružen: 22 Maj 2002, 01:00
Kraj: Ljubljana

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a AlesZ »

Uf! Brutalna slika. Ne bom ugibal, kaj se jim je zgodilo. Bi pa rekel, da so bile krepko zlorabljene in da za njih najbrž nisi uveljavljal garancije :D .
Paket ,ko sem ga dobil je prijetno dišal,tri celice so puščale.Sem jih reklamiral.Po kratkotrajni uporabi so v paketku spustile še štiri....Mogoče ima kdo bolše izkušnje,jaz sem te pač odpisal.Mislim,da to niso Li-Ion,to je Li-Po,pač neka narednejša tehnologija ,ki jo testirajo na potrošnikih.....
Slika
Uporabniški avatar
Big A
Dr. Modelar
Prispevkov: 2065
Pridružen: 17 Nov 2003, 09:11
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Re: 3D natisnjena letala

Odgovor Napisal/-a Big A »

AlesZ napisal/-a: 28 Nov 2017, 10:19
Uf! Brutalna slika. Ne bom ugibal, kaj se jim je zgodilo. Bi pa rekel, da so bile krepko zlorabljene in da za njih najbrž nisi uveljavljal garancije :D .
Paket ,ko sem ga dobil je prijetno dišal,tri celice so puščale.Sem jih reklamiral.Po kratkotrajni uporabi so v paketku spustile še štiri....Mogoče ima kdo bolše izkušnje,jaz sem te pač odpisal.Mislim,da to niso Li-Ion,to je Li-Po,pač neka narednejša tehnologija ,ki jo testirajo na potrošnikih.....
Ne zameri, ker bi tole rad bolj natančno preveril. Če se hočem zanesti na določen izdelek, moram imeti zanesljive informacije.

Na tvoji sliki so povsem očitno Turnigy nano-tech LiPo okrogle baterije, ki jih pri HK prodajajo posamično (1s)
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -cell.html

Na tvoji sliki so štiri posamične celice, v enem od zgornjih postov pa omenjaš, da si imel paket 3s4p (12 celic?).
Ko si jih dobil (kupil), so od 12-tih tri že puščale in dišale? Si jih že takrat reklamiral in jih potem vseeno uporabil?
Si preveril, da 'tisto', kar je dišalo, ni strupeno?
Paket 3S4P si sestavil sam? ..in ga nekajkrat uporabil. Si v paket vgradil tudi tiste tri, ki so puščale že od začetka? Ko so spustile še štiri celice, je potem puščalo sedem celic od dvanajstih?

Naj bo kakorkoli, s temi celicami imaš resnično slabe izkušnje. Očitno gre za čisti škart.
Uporabniški avatar
cmaet
Tekmovalec
Prispevkov: 215
Pridružen: 22 Apr 2009, 20:33
Kraj: Ljubljana

Re: Lion baterije za pogon EPA combat modelov

Odgovor Napisal/-a cmaet »

Pred enim tednom sem izvedel testiranje - isto letalo je imelo z LiPo akumulatorjem, glede na podatke GPS loggerja, maksimalno hitrost 129km/h, z Li-Ion akumulatorjem pa 127,5km/h. Za moje pojme povsem enakovredno in primerljivo.
Teža Li-Ion izvedbe je nekoliko višja - razlika med 6S Lipo in 2x3S Li-Ion 2200 mAh je cca 40 g, ali dobrih 10%. Precejšen del razlike v teži je na račun dodatnega Y kabla (za povezavo dveh 3S paketkov v 6S), ki tehta kar 28 g, vendar je razlika pri letalih, ki tehtajo okoli 950 - 1000 g, zanemarljiva.
Cena je skoraj 1/3 v prid Li-Ion (ob tem ne upoštevam stroška za priključne ter balanserske kable in konektorje, ki sem jih za sestavljanje Li-Ion celic že imel doma (od starih pomečkanih ali napihnjenih LiPo), pri LiPo akumulatorjih pa največkrat pridejo zraven).

Testiranja so eno, tekma je lahko nekaj povsem drugega...

Li-Ion celice so se na današnji, Koprski combat tekmi (WW2) odlično obnesle. Če nič drugega, o tem priča osvojeno drugo mesto.
Napolnil sem jih na priporočeno "varno" napetost 4.1V na celico (lahko bi jih tudi a 4.2V, kar je identično LiPo, pri čemer bi se menda nekoliko skrajšala življenjska doba celic), pa so po končani tekmi vse imele še 8 do 10% kapacitete. Vozil sem ves čas tekme s polnim plinom. Po vsaki končani sedem minutni rundi so bile celice zmerno do malo bolj tople, a ne vroče.
Občutek pri letenju je nekoliko drugačen kot pri LiPo, kjer je prvih 30 sekund hitrost občutno višja, potem nekoliko pade in proti koncu kapacitete občutno pade. Pri LiIon se hitrost letala s časom sicer ravno tako nekoliko niža, vendar bolj konstantno in nikdar ne pade na tako nizko kot zadnjo minuto leta pri LiPo.

Skratka moja ocena je: sodobni Li-Ion akumulatorji, ki zmorejo zagotavljati konstanten tok 30A in več, so povsem enakovredni trenutno najbolj razširjenim LiPo. Ali so dejansko tudi bolj trpežni na mehanske poškodbe, kar je glavni razlog za moje eksperimentiranje, se bo pa še pokazalo.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
pidalc
Tekmovalec
Prispevkov: 308
Pridružen: 12 Mar 2013, 20:26

Re: Lion baterije za pogon EPA combat modelov

Odgovor Napisal/-a pidalc »

Odlična tekma in čestitke za osvojeno drugo mesto. =D> =D> =D>
Povej še malo več o samih akumulatorjih in kje se jih dobi. Morda bi bilo zanimivo testiranje pri več uporabnikih na letalih različne gradnje.
Uporabniški avatar
cmaet
Tekmovalec
Prispevkov: 215
Pridružen: 22 Apr 2009, 20:33
Kraj: Ljubljana

Re: Lion baterije za pogon EPA combat modelov

Odgovor Napisal/-a cmaet »

Akumulatorji so Sony Konion 2100mAh, 30A. Nabavil sem jih z Nizozemske (Nkon.nl).

Na sobotni tekmi sem z njimi vozil dve med seboj precej različni letali:
- Kawasaki Ki-64, gradnja stirodur + papir, razpon 112 cm, vzletna teža cca 1200 g
- Messerschmitt BF 109, gradnja 3D print, razpon 89 cm, vzletna teža cca 900 g

Akumulatorji so se enako dobro obnesli v obeh.
Elektro pogoni delujejo na bel dim. Če beli dim uide iz pogona, ne dela več.
Odgovori

Vrni se na Combat modeli