Prvo poglavje: Napajanje: Polnilniki, akumulatorji, priključki, elektronska pomagala, pribor... (se dopolnjuje!)
Začne se vse pri izbiri akumulatorjev za 1/8 modele. NiMH akumulatorji so preteklost - tako po zmogljivosti, kot po energijski gostoti. Akumulatorji LiPo ponujajo 2x večjo energijsko gostoto in veliko boljše zmogljivosti. Izbira na tržišču je ogromna, "zmeda" po prvem pregledu totalna.
Hitri linki do LiPo debat:
viewtopic.php?t=14576
viewtopic.php?t=24323
viewtopic.php?t=14008
viewtopic.php?t=8415
Na hitro:
S - oznaka koliko akumulatorjev je zaporedno (serijsko) vezano v paketu, 2S = 2 x 3.7 V (nazivna napetost) = 7.4 V, 3S = 11.1 V, 4S = 14.8 V, 5S= 18.5 V, 6S = 22.2V, itd...
P - oznaka kolikor akumulatorjev je vzporedno (paralelno) vezano v paketu, 2P = 2 x kapaciteta enega paketa, 3S 2200 mAh x 2P = 3S2P 4400 mAh
C - tokovna zmogljivost akumulatorjev (večinoma trajni tok, je pa tudi lahko marketinško izrabljanje).
1C 4000 mAh = 4 A, 20C 4000 mAh = 80 A, 40C 4000 mAh = 160 A
Pogojno so uporabni 15 C akumulatorji, najbolj uporabljeni pa 20C (vedno manj) , optimum 25C, vrhunski 35C , tudi 40 C (2009). Opomba = načeloma večji C imajo akumulator manjšo energijsko gostoto imajo..
Polni akumulatorji imajo 4.2 V na člen, torej 2S = 8.4 V, 3S = 12.6 V, itd.
"Zdravo" prazni (2008 in 2009 akumulatorji) imajo mirovno napetost med 3.5 in 3.6 V.
Shranjevanje - 3.8 V
Poanta: Vedno težiti k čim višjim napetostim - višje napetosti za iste W potrebujejo manjši tok. P = U x I. Z višjimi napetostmi je tudi boljši izkoristek (načeloma).
Kaj kupiti:
Kupovanje preko Ebaya odsvetujem, čeprav se dobi marsikaj po nizkih cenah, vendar je zelo vprašljiva vzdržljivost (št. ciklov).
V Slo se dobi že marsikaj, osebno prisegam na najnovejše Hyperion G3 akumulatorje, bodisi CX ali VX. Po ciklih in "mučenjih" so zelo vzdržljivi. Če veliko vozite je to zaenkrat dobra izbira (govorimo o ca 300 do 400 ciklih!) Glavna prenost je polnjenje 5C
Preko interneta se da dobiti na
www.hobbyking.com Rhino, Flightmax, Turnigy in ostale LiPo pakete. Vsekakor solidna izbira za tiste, ki boste vozili na leto med 50 in 100 cikli. S pametnim ravnanjem (počasno polnjenje, praznjejne pod 80 % kapacitete), tudi precej več, vendar je vse odvisno in tipa akumulatorje, malenkost tudi sreče.
Kaj izbrati za napajanje?
BUGGY
Tomaž je prvi, ki je pokazal in dokazal, da se dobi vozen 1/8 Buggy dobiti tudi na 3S LiPo. Prostora je v modelu dovolj, tudi za kake 4000 mAh 15C 3S vezane v 2P, torej 3S2P 8000 mAh 15C, brez problema pa lahko uporabimo 3S 5000 mAh 25C ali 3S2P 6000 mAh. Motor mora imeti okoli 2200 - 2500 kV mase med 250 in 300 g. Časi vožnje okoli 15 - 20 minut
Optimalno napajanje: 4S 4000 - 5000 mAh 20 - 25C, časi vožnje vsaj 10 minut (večinoma 15 minut ali celo več)
Hitrostni poskusi: 5S, 6S 2500 - 3000 mAh 35C
Hardcase akumulatorji s 4 mm banancami v 1/8 niso tako zanimivi, saj ne potrebujemo fizične zaščite. Tudi 4 mm banance so dobre samo do 80 A.
TRUGGY
Zaradi višje mase se splača vzeti vsaj 5S, 4000 - 5000 mAh, še bolje 6S ~4000 mAh. Podvozje je dolgo, zato v upoštev pride tudi vezava poceni paketov 3S 2000 - 2500 mAh 20 - 25C v 6S2P.
MONSTER
Večinoma je na vsaki strani po en paket - torej od 2x2S = 4S 4000 - 6000 mAh , zanimivo je tudi 2 x 3S 4000 - 5000 mAh v 3S2P 8000 - 10000 mAh za izredno dolge čase voženj (preko 30 minut) in vozen model. Za hitrost 2x3S = 6S 3000 - 4000 mAh čim več C (35C).
Namestitev akumulatorjev
Predstavlja kar problem pri tipičnih predelavah.
Najpreprosteje je z MOČNIM velcro trakom.
Malo bolj kompleksno je z dvojnim dnom (vitroplast/aluminij), čez pa velcro trakove. Opcija so aluminijasti kotniki in vezice
Elegantneje s škatlo in velcro trakovi, še volj pa škatlo in čezenj privijačen nosilec, ki akumulatorje "stisne". Še najboljše pa nosilci na avtomobilske spone. Podlaga se lahko trda pena v kolikor so akumulatorji različnih dimenzij.
Bojazni pred pregrevanjem akumulatorjev NI!
Polnjenje:
Osnovna izbira so 50 W polnilniki, ki jih lahko priključimo na 220V in 12V in polnijo do 6S členov.
Polnjenje 3S členov poteka pri približno 50W/12.6V ~ 4 A, 6S členov samo še pri 50W/22.2V ~ 2.2 A. Vsi akumulatorji se lahko polnijo z 1C = nazivna kapaciteta, 5000 mAh torej 5000 mA ali 5 A. Na terenu, kjer se nam mudi, se lahko 20C akumulatorji lahko polnijo z 2C, torej 5000 mAh z 10 A, najnovejši Hyperion G3 pa celo 5C, torej 5000 mAh z 25 A. Zato hitro ugotovimo, da je 50 W polnilnik premalo.
Mnogi dražji in zmogljivejši polnilniki podpirajo samo napajanje na enosmerno napetost 12 - 18 V, zato si moramo za doma priskrbeti napajalnik, najbolje 20 - 40 A (torej 200 - 400 W), za na teren pa ZMOGLJIVE svinčene akumulatorje >60 Ah (priporočam >90 Ah).
Avtomobilski akumulator BO prazen, če boste napolnili 3 x 5000 mAh 6S ali pa 6 x 5000 mAh 3S, itd.
Strošek polnilnika torej načeloma ni zanemarljiv, je pa investicija, ki nam služi še veliko let.
Priporočam izbor vsaj 150 W polnilnika, še bolje 180 ali celo 250 W polnilnika za uporabnike Hyperion G3 akumulatorjev.
Žice in priključki:
Vedno si zapomnite: Čim debeleje in čim krajše. 1/8 modeli potegnejo lahko bogato čez 100 A toka pri pospeševanju. Sicer se povprečna poraba giblje okoli 15 - 20A, redko čez pri Buggy. (15 minut na 5000 mAh akumulator, upoštevajoč 80 % pravilo, torej 4000 mAh 15 minut da 16 A )
Krajše žice naj bodo predvsem na akumulatorski strani , glej
LINK
Uporaba minimalno 4 mm2 žic oz 12AWG, osebno prisegam na 11AWG - 10 AWG (do 5 - 6 mm2). Na motorji strani so lahko žice daljše saj se gre načeloma ohmske izgube.
Priključki:
Minimalno 4 mm banance (pri Hardcase smo primorani), boljša izbira so 5.5 mm ali 6 mm priključki, ki so drugačne konstrukcije in tudi bolj odporni na nečistoče. Vsekakor od časa do časa je potrebno priključke očistiti iz izopropilnim alkoholom. Testi priključkov:
http://www.elektromodellflug.de/hochstr ... tecker.htm
Pribor:
Obvezen je balanser v kolikor ta ni vgrajen v polnilnik. Priporočam tudi LIPO monitorje (preverjenje napetosti posameznih členov v paketu), opcija tudi LIPO alarmi v kolikor regulator šepa na zaščiti paketa proti prepraznjenju. Priporočam nastavljivi tip ali vsaj 3.3 V/člen.
Se dopolnjuje...