Mestna zveza društev za tehnično kulturo Ljubljana (MZDTK) je letos že petnajsto leto zaporedoma poskrbela za pester program dogajanja na Koseškem bajerju v Ljubljani. Koseško olimpiado prirejajo z namenom, da mladina kreativno preživi zadnji konec tedna počitnic v družbi sovrstnikov. Program je sestavljen tako, da se vsak dan odvija novo tekmovanje v eni od čolnarskih disciplin. Koseška olipiada je znana vsem modelarjem, ki se spoznajo s čolnarstvom saj je to velik dogodek na tekmovalnem koledarju za vse, ki tekmujejo ali pa se ukvarjajo s čolnarstvom tako ali drugače. Lahko rečemo, da je Koseška olipiada tradicionalen »čolnarski praznik« ki traja cel teden! Nobena druga modelarska sekcija ne praznuje svojih interesov tako, da organizira en teden tekmovanj v različnih kategorijah z namenom približanje hobija širši publiki in okrepitvi prijateljskih vezi. Za idejo o tradicionalnem »čolnarskem prazniku« ki bi trajal en teden se lahko zahvalimo : Janezu in Živi Bonač, Romanu Vavpetič in Romanu Zupančiču, ki so vztrajno kovali idejo in uspešno tudi letos zaključili Koseško olipiado petnajstič zaporedoma! Seveda gre zahvala tudi mestni občini Ljubljana, ki je pred leti postavila nov lesen pomol na Koseškem bajerju in finančno pokriva stroške izvedbe samega tekmovanja. Vsak tekmovalec ki se udeleži tekmovanja dobi tudi kratko majico za spomin in medaljo če se uvrsti med prve tri zmagovalce v razpisani kategoriji.
FSR-V in FSR-O
Prvi dan Koseške olipiade je bil rezerviran za modele, ki so gnani z eksplozijskimi motorji. To so dvotaktni motorji na notranje izgorevanje, ki za gorivo uporabljajo mešanico Metanola, Nitro Metana in olja. Manjši modeli, ki uporabljajo motorje prostornin: 3.5ccm, 7.5ccm in 15 kubičnih centimetrov uporabljajo »nitro motorje«. Večji modeli prostornin nad 25ccm uporabljajo mešanico bencina in olja. Modeli FSR-V in FSR-O se med seboj razlikujejo tako, da FSR-V čolni uporabljajo podvodni propeler. FSR-O čolni pa uporabljajo površinski pogon. Znotraj obeh kategorij se discipline delijo glede na velikost motorjev. Modeli z enako prostornino tekmujejo skupaj, če je prijavljenih dovolj tekmovalcev v kategoriji. Na tekmovanju smo videli tekmo v kategoriji FSR-V 3,5ccm. Tekmovalci so s seboj prinesli na ogled in testiranja tudi modele kategorije 15ccm
. Kasneje smo bili priča tekmovanju največjih in najhitrejših modelov kategorije FSR-O 27ccm. Čolni so gnani z močnimi bencinskimi motorji in merijo med 1.3m in 1.5metra v dolžino. Motorje se vžge na pomolu in delujoč model se spusti na vodo
Nastavljanje vplinjača in testiranje modelov pred tekmovanjem
Modeli ki uporabljajo površinske pogone so hitro prepoznavni po »petelinjem repu«, ki ga ustvarja propeler ko izmetava vodo za modelom. Modeli so težki okoli osem kilogramov tako, da je količina izpodrinjene vode zelo velika.
F5G Maraton
Drugi dan so Koseško ploščad zavzeli jadralci z modeli jadrnic kategorije F5G. Kategorija F5G je nacionalna kategorija jadrnic v kateri je edina omejitev, da model ne meri več kot 75cm. Jadrnice so krmiljene preko oddajnika s katerim jadralec upravlja smerno krmilo in napetost jadrovja. Tekmovanje v disciplini maraton se odvija tako, da se po prijavi vseh tekmovalcev določi čas vožnje maratona. Po navadi tekmovanje traja dve uri. A se ta čas na kraju tekmovanja po navadi določi glede na jadralne pogoje. Če na dan tekmovanja ne piha ugodno se ta čas skrajša. Ob signalu vsi tekmovalci začnejo maraton na enkrat. Zmagovalec je tisti ki v časovnem obdobju naredi največ krogov. Za štetje krogov je zadolžen glavni sodnik.
Glavni sodnik v sproščenem elementu
Jadralci se po navadi premikajo po pomolu vzporedno z jadrnico saj jim to omogoča boljšo oceno kdaj zaviti okoli boje.
To je najbolje občutiti kot tekmovalec. Ko se zasliši pisk sodnika ki najavi začetek plova in jadrnice naenkrat prečkajo štartno linijo se pričnemo premikati tudi tekmovalci in tako se tesno skupaj sprehodimo po pomolu. Med maratonom se radi spreminjajo tudi pogoji za jadranje. Nekateri jadralci tvegajo in med regato vzamejo model ven iz vode za dodatne nastavitve modela glede na trenutno spremembo vremena. Imeli smo priložnost jadrati v rahli sapi.
Jadralec s številko 22 se ravno vrača iz »boksa« nazaj na regatno polje
Ko pa je zapihal močan veter je bil čas za prehitevanje in doseganje boljše končne uvrstitve
F3E Spretnostna vožnja
Tretji dan so prišli na svoj račun najmlajši tekmovalci. Kategorija F3E je mednarodna kategorija v kateri se vozi po standardnem poligonu.
Zmaga tisti, ki prevozi poligon v najkrajšem času. Ta disciplina je odlična odskočna deska za vse začetnike, ki bi se radi preizkusili v tekmovanju s čolni. Oblika in velikost modela ni določena. Zaradi teh preprostih pravil so za spretnostno vožnjo primerni vsi modeli gnani z elektro motorjem in smernim krmilom. Vsekakor je bolje, če model uporablja podvodni pogon saj so takšni modeli bolj okretni v krajših zavojih. Veliko je bilo tekmovalcev z modeli osnovnošolske kategorije MČ1, ki so bili predelani na radijsko vodenje.
F5G Mach race
Četrti dan je bil ponovno rezerviran za jadralce v kategoriji F5G. Tokrat je bil čas za tekmovanje v kategoriji Mach race. Po prijavi vseh tekmovalcev se naključno izbere pare ki tekmujejo skupaj. Tekmovanje poteka po sistemu izpadanja. Dva jadralca se odpravita na regatno polje in ob znaku pričneta pot okoli boj. Prvi ki prečka ciljno črto po enem krogu se uvrsti naprej v naslednji krog tekmovanja. Drugi izpade iz tekmovanja. Tekmovanje ji bilo hitro zaključeno in tako je ostalo veliko časa za druženje in trening pred regato, ki se je odvijala dva dni kasneje.
Niko daje jadralske inštrukcije tudi gledalcem, ki pokažejo zanimanje
Prebadanje balonov
Peti dan je potekalo tekmovanje v prebadanju balonov. Linija balonov je postavljena kakšnih 10metrov stran od pomola. Vsak preboden balon se šteje kot točka. Vsak tekmovalec ima minuto časa za prebadanje. Balone je potrebno prebadati po vrsti. Če prebodemo najprej prvi balon in kasneje tretjega je vožnja razveljavljena. Videli smo znane obraze, ki so tekmovali v F3E
saj pri prebadanju balonov prav tako ni omejitve glede oblike in velikosti modela. Model potreben za sodelovanje na tekmovanju potrebuje le krmiljen elektro motor in smerno krmilo. Na premec čolna se pritrdi bucika ali risalni žebljiček, ki prebode balon.
Po uspešnem dosegu točke se počen balon rad zaplete v propeler, če tekmovalec ne odvzame plina pred prebadanjem.
Peter rešuje propeler modela na reševalnem čolnu s katerim sva menjala počene balone
F5G regata, slow fly letala, vožnja in razstava modelov
Šesti dan je smo bili priča veliki raznovrstnosti čolnarskih modelov. Za pričetek so nam organizatorji postregli z organizacijo regate v kategoriji jadrnic F5G. Regatno tekmovanje poteka tako, da vsi jadralci naenkrat pričnejo vožnjo po regatnem polju. Ko prvi prečka ciljno ravnino po dveh prevoženih krogih imajo ostali tekmovalci na voljo še ½ časa, ki ga je prvo uvrščen potreboval za vožnjo dveh krogov. Točkuje se tako, da prvi ki prevozi ciljno ravnino dobi eno točko. Ostali po vrsti: drugi = dve točki, tretji = tri točke,… Dva kroga se imenujeta »tek«. Na regati se jadra osem tekov. Kdor ima najmanj točk je zmagovalec. Pri vseh kategorijah se končne uvrstitve delijo na starostni skupini (Junior in Senior). Po podelitvi nagrad so »oder« prevzeli letalski modelarji in občinstvu prikazali lepo sinhrono letenje
Piloti so program popestrili tudi z uporabo pirotehnike
Med letenjem so se začeli na prizorišču prikazovati tudi najrazličnejši modeli, ki so skozi leto nastajali pod rokami spretnih modelarjev. Nekateri modelarji izkoristijo tradicijo Koseške olipiade »kot izgovor«, da lahko vsako leto naredijo nov čoln in ga predstavijo na ta poseben dan. Eden izmed njih je prav gotovo g.Frančišek iz Podgorja pri Kamniku, ki je letos predstavil nov model grajen v samogradnji po vzoru tehnologije izdelave pravih gliserjev
Na oplati modela so tri plasti Mahagonijevega furnirja položenega pod različnimi koti
»Dan odprtih vrat« izkoristijo tudi modelarji, ki drugače ne tekmujejo v nobeni panogi
Veliki električni model kategoriji Mono 2
ali pa njihov model čolna ne sodi v nobeno kategorijo in izkoristijo čas za druženje in vožnjo modela
Zanimiv model »hydrofoil« gliserja
Bližajoči sončni zahod nam je postregel še z zadnjimi sončnimi žarki dneva in ravno je ostalo še dovolj časa za zadnji krog uspešno zaključenega dneva.
FSR-M (ECO in Mono1)
Zadnji dan olipiade so organizatorji zaključili s tekmovanjem v kategorijah ECO in Mono1. ECO čolni so gnani s podvodnim propelerjem in dirko vozijo v obliki trikotnika. Mono1 modeli so hitrejši saj uporabljajo površinski propeler in dno modela se med vožnjo dotika le toliko, da omoči propeler.
Modeli se na ravninah dobesedno peljejo po propelerju
Mono modeli vozijo kroge v obliki ovala. Uporabljen je leteči štart in tekmovalci imajo deset sekund časa do pričetka dirke. Kdor prečka štartno ravnino pred tem mora opraviti en »kazenski« krog preden se mu prične šteti prevožene kroge.
Vsak modelar ima drugačen pristop do kako do želenega izdelka. Lep vzor rokodelstva je pokazal Igor na svojem tekmovalnem modelu Mono1.
Celotna »železnina« pogonskega sklopa je narejena v domači delavnici
Koseška olipiada #16
Ob zaključku letošnjega šolskega leta (zadnji teden v mesecu Avgustu) vabim vse, da se srečamo drugo leto na Koseškem pomolu. Več o prireditvi si lahko preberete na uradni spletni strani organizatorja: http://www.mzdtk-lj.si/.
Reportaža: Koseška olimpiada 2014
Pomembni dogodki...
Moderatorji: tornado, bostjan9a, John
Vrni se na Tekme, Prireditve, Srecanja,...
Pojdi na
- Portal modelarji.com
- ↳ Debata o člankih
- ↳ Pohvale, pritožbe in pomoč uporabnikom
- ↳ Želje po novih prispevkih na portalu
- ↳ Portal modelarji.com team
- Splošne teme
- ↳ Pravila in obnašanje na forumu
- ↳ Akumulatorji in polnilniki
- ↳ Motorji in krmilniki
- ↳ Elektronika
- ↳ RV naprave
- ↳ Rakete in raketoplani
- ↳ Maketarstvo
- ↳ Vpisi novico, povezavo,...
- Domača delavnica
- ↳ Risanje in 3D modeliranje
- ↳ Izdelava in dodelava modelarskega orodja
- ↳ Kompozitni materiali
- Čolnarska sekcija
- ↳ Tekme, Prireditve, Srecanja,...
- ↳ Eksplozijski
- ↳ ECO
- ↳ Hydro & Mono
- ↳ Jadrnice
- ↳ Modeli čolnov MČ
- ↳ Ostala Čolnarska Tehnika
- ↳ Razne čolnarske zadeve
- ↳ Začetniki in rekreativci
- Letalska sekcija
- ↳ Predpisi in zakonodaja o brezpilotnikih v Sloveniji in po svetu
- ↳ Prireditve, srečanja in tekmovanja
- ↳ Splošne teme modelov letal in aerotehnike
- ↳ Splošni pogovori o elektro modelih
- ↳ Splošni pogovori o modelih z eksplozijskim pogonom
- ↳ Aerofotografija
- ↳ Elektropogon
- ↳ Oddelek za začetnike
- ↳ Gradnja in projekti
- ↳ RV makete letal
- ↳ Akrobatsko in 3D letenje
- ↳ Športna in akrobatska letala
- ↳ Modeli iz penastih materialov
- ↳ Parkflyerji in slowflyerji
- ↳ Visokozmogljivi modeli
- ↳ Jet modeli
- ↳ Večmotorni letalski modeli
- ↳ Combat modeli
- ↳ WWI combat
- ↳ Aerozaprega
- ↳ Jadralni modeli splošno
- ↳ Jadranje na pobočju
- ↳ DS Letenje
- ↳ HLG/SAL/DLG modeli
- ↳ F3B, F3J in F3F
- ↳ F5J
- ↳ Mikro-elektro helikopterji
- ↳ Elektro helikopterji
- ↳ Helikopterji z eksplozijskimi motorji
- ↳ Multirotorji
- Avtomobilska sekcija
- ↳ Prireditve
- ↳ Oddelek za začetnike
- ↳ 1:18 Cestni/Truck/Buggy
- ↳ 1:10 Cestni
- ↳ 1:8 RALLY
- ↳ 1:8 OFF-ROAD
- ↳ 1:8 Cestni
- ↳ Modeli v merilu 1:5
- ↳ Modeli z elektro pogonom
- ↳ Splošno
- ↳ Drift
- ↳ Crawler/Scaler/Trail modeli
- Trgovine
- ↳ Gens ACE - LiPo akumulatorji
- Klubski forumi
- ↳ Splošno
- ↳ Modra Ptica, Domžale
- ↳ Čuk, Škofja Loka
- ↳ Modelarsko društvo Nova Gorica
- ↳ LMD Kanja Hrastnik
- ↳ Modelarski klub Vrhnika
- ↳ Modelarski klub Pr'Kurah Ljubljana
- ↳ Modelarji AK Ptuj
- ↳ Aero klub Kranj
- ↳ Modelarski klub Krško
- ↳ MK "FTIČ" Moravske Toplice
- ↳ Društvo modelarjev Betal
- ↳ Aeroklub Alpski letalski center Lesce
- ↳ Modelarsko društvo Grosuplje - MDG
- ↳ Modelarsko društvo Šentjur
- ↳ Mariborski modelarji
- ↳ Modelarsko letališče Prečna
- ↳ Modelarsko društvo Kamnik
- ↳ Modelarski klub Extra
- ↳ Modelarsko Društvo Radenci
- ↳ Aeroklub Milan Borišek Litija
- ↳ Aeroklub Zagorje ob Savi
- ↳ Modelarska pista Šentjernej
- ↳ MD Ventus
- ↳ DLMC, Društvo ljubiteljev modelarstva Celje
- ↳ Leteči Prleki
- ↳ Modelarsko društvo Bovec
- ↳ Modelarska pista Otok Mihovci
- ↳ Alpski modelarski klub
- ↳ Vzletno pristajalna modelarska steza Gozd Martuljek
- ↳ KMTK, Klub mladih tehnikov Koper
- ↳ Letalski center Maribor
- ↳ Modelarski krožki
- ↳ Aeroklub Srebrna krila Idrija
- ↳ Steza Smlednik
- ↳ Rdeči 9
- ↳ Modelarsko letališče Ljubljana - Barje