Reportaža: Koseška olimpiada 2014

Pomembni dogodki...

Moderatorji: tornado, bostjan9a, John

Odgovori
Uporabniški avatar
brejker
Dr. Modelar
Prispevkov: 4065
Pridružen: 20 Feb 2006, 21:38
Kraj: Kamnik
Kontakt:

Reportaža: Koseška olimpiada 2014

Odgovor Napisal/-a brejker »

Mestna zveza društev za tehnično kulturo Ljubljana (MZDTK) je letos že petnajsto leto zaporedoma poskrbela za pester program dogajanja na Koseškem bajerju v Ljubljani. Koseško olimpiado prirejajo z namenom, da mladina kreativno preživi zadnji konec tedna počitnic v družbi sovrstnikov. Program je sestavljen tako, da se vsak dan odvija novo tekmovanje v eni od čolnarskih disciplin. Koseška olipiada je znana vsem modelarjem, ki se spoznajo s čolnarstvom saj je to velik dogodek na tekmovalnem koledarju za vse, ki tekmujejo ali pa se ukvarjajo s čolnarstvom tako ali drugače. Lahko rečemo, da je Koseška olipiada tradicionalen »čolnarski praznik« ki traja cel teden! Nobena druga modelarska sekcija ne praznuje svojih interesov tako, da organizira en teden tekmovanj v različnih kategorijah z namenom približanje hobija širši publiki in okrepitvi prijateljskih vezi. Za idejo o tradicionalnem »čolnarskem prazniku« ki bi trajal en teden se lahko zahvalimo : Janezu in Živi Bonač, Romanu Vavpetič in Romanu Zupančiču, ki so vztrajno kovali idejo in uspešno tudi letos zaključili Koseško olipiado petnajstič zaporedoma! Seveda gre zahvala tudi mestni občini Ljubljana, ki je pred leti postavila nov lesen pomol na Koseškem bajerju in finančno pokriva stroške izvedbe samega tekmovanja. Vsak tekmovalec ki se udeleži tekmovanja dobi tudi kratko majico za spomin in medaljo če se uvrsti med prve tri zmagovalce v razpisani kategoriji.

FSR-V in FSR-O

Prvi dan Koseške olipiade je bil rezerviran za modele, ki so gnani z eksplozijskimi motorji. To so dvotaktni motorji na notranje izgorevanje, ki za gorivo uporabljajo mešanico Metanola, Nitro Metana in olja. Manjši modeli, ki uporabljajo motorje prostornin: 3.5ccm, 7.5ccm in 15 kubičnih centimetrov uporabljajo »nitro motorje«. Večji modeli prostornin nad 25ccm uporabljajo mešanico bencina in olja. Modeli FSR-V in FSR-O se med seboj razlikujejo tako, da FSR-V čolni uporabljajo podvodni propeler. FSR-O čolni pa uporabljajo površinski pogon. Znotraj obeh kategorij se discipline delijo glede na velikost motorjev. Modeli z enako prostornino tekmujejo skupaj, če je prijavljenih dovolj tekmovalcev v kategoriji. Na tekmovanju smo videli tekmo v kategoriji FSR-V 3,5ccm. Tekmovalci so s seboj prinesli na ogled in testiranja tudi modele kategorije 15ccm
Slika
. Kasneje smo bili priča tekmovanju največjih in najhitrejših modelov kategorije FSR-O 27ccm. Čolni so gnani z močnimi bencinskimi motorji in merijo med 1.3m in 1.5metra v dolžino. Motorje se vžge na pomolu in delujoč model se spusti na vodo
Nastavljanje vplinjača in testiranje modelov pred tekmovanjem
Slika
Modeli ki uporabljajo površinske pogone so hitro prepoznavni po »petelinjem repu«, ki ga ustvarja propeler ko izmetava vodo za modelom. Modeli so težki okoli osem kilogramov tako, da je količina izpodrinjene vode zelo velika.
Slika
Slika

F5G Maraton

Drugi dan so Koseško ploščad zavzeli jadralci z modeli jadrnic kategorije F5G. Kategorija F5G je nacionalna kategorija jadrnic v kateri je edina omejitev, da model ne meri več kot 75cm. Jadrnice so krmiljene preko oddajnika s katerim jadralec upravlja smerno krmilo in napetost jadrovja. Tekmovanje v disciplini maraton se odvija tako, da se po prijavi vseh tekmovalcev določi čas vožnje maratona. Po navadi tekmovanje traja dve uri. A se ta čas na kraju tekmovanja po navadi določi glede na jadralne pogoje. Če na dan tekmovanja ne piha ugodno se ta čas skrajša. Ob signalu vsi tekmovalci začnejo maraton na enkrat. Zmagovalec je tisti ki v časovnem obdobju naredi največ krogov. Za štetje krogov je zadolžen glavni sodnik.
Glavni sodnik v sproščenem elementu
Slika

Jadralci se po navadi premikajo po pomolu vzporedno z jadrnico saj jim to omogoča boljšo oceno kdaj zaviti okoli boje.
Slika
To je najbolje občutiti kot tekmovalec. Ko se zasliši pisk sodnika ki najavi začetek plova in jadrnice naenkrat prečkajo štartno linijo se pričnemo premikati tudi tekmovalci in tako se tesno skupaj sprehodimo po pomolu. Med maratonom se radi spreminjajo tudi pogoji za jadranje. Nekateri jadralci tvegajo in med regato vzamejo model ven iz vode za dodatne nastavitve modela glede na trenutno spremembo vremena. Imeli smo priložnost jadrati v rahli sapi.
Jadralec s številko 22 se ravno vrača iz »boksa« nazaj na regatno polje
Slika
Ko pa je zapihal močan veter je bil čas za prehitevanje in doseganje boljše končne uvrstitve
Slika

F3E Spretnostna vožnja

Tretji dan so prišli na svoj račun najmlajši tekmovalci. Kategorija F3E je mednarodna kategorija v kateri se vozi po standardnem poligonu.
Slika
Zmaga tisti, ki prevozi poligon v najkrajšem času. Ta disciplina je odlična odskočna deska za vse začetnike, ki bi se radi preizkusili v tekmovanju s čolni. Oblika in velikost modela ni določena. Zaradi teh preprostih pravil so za spretnostno vožnjo primerni vsi modeli gnani z elektro motorjem in smernim krmilom. Vsekakor je bolje, če model uporablja podvodni pogon saj so takšni modeli bolj okretni v krajših zavojih. Veliko je bilo tekmovalcev z modeli osnovnošolske kategorije MČ1, ki so bili predelani na radijsko vodenje.
Slika

F5G Mach race

Četrti dan je bil ponovno rezerviran za jadralce v kategoriji F5G. Tokrat je bil čas za tekmovanje v kategoriji Mach race. Po prijavi vseh tekmovalcev se naključno izbere pare ki tekmujejo skupaj. Tekmovanje poteka po sistemu izpadanja. Dva jadralca se odpravita na regatno polje in ob znaku pričneta pot okoli boj. Prvi ki prečka ciljno črto po enem krogu se uvrsti naprej v naslednji krog tekmovanja. Drugi izpade iz tekmovanja. Tekmovanje ji bilo hitro zaključeno in tako je ostalo veliko časa za druženje in trening pred regato, ki se je odvijala dva dni kasneje.
Niko daje jadralske inštrukcije tudi gledalcem, ki pokažejo zanimanje
Slika
Slika

Prebadanje balonov

Peti dan je potekalo tekmovanje v prebadanju balonov. Linija balonov je postavljena kakšnih 10metrov stran od pomola. Vsak preboden balon se šteje kot točka. Vsak tekmovalec ima minuto časa za prebadanje. Balone je potrebno prebadati po vrsti. Če prebodemo najprej prvi balon in kasneje tretjega je vožnja razveljavljena. Videli smo znane obraze, ki so tekmovali v F3E
Slika
saj pri prebadanju balonov prav tako ni omejitve glede oblike in velikosti modela. Model potreben za sodelovanje na tekmovanju potrebuje le krmiljen elektro motor in smerno krmilo. Na premec čolna se pritrdi bucika ali risalni žebljiček, ki prebode balon.
Slika
Po uspešnem dosegu točke se počen balon rad zaplete v propeler, če tekmovalec ne odvzame plina pred prebadanjem.
Peter rešuje propeler modela na reševalnem čolnu s katerim sva menjala počene balone
Slika

F5G regata, slow fly letala, vožnja in razstava modelov

Šesti dan je smo bili priča veliki raznovrstnosti čolnarskih modelov. Za pričetek so nam organizatorji postregli z organizacijo regate v kategoriji jadrnic F5G. Regatno tekmovanje poteka tako, da vsi jadralci naenkrat pričnejo vožnjo po regatnem polju. Ko prvi prečka ciljno ravnino po dveh prevoženih krogih imajo ostali tekmovalci na voljo še ½ časa, ki ga je prvo uvrščen potreboval za vožnjo dveh krogov. Točkuje se tako, da prvi ki prevozi ciljno ravnino dobi eno točko. Ostali po vrsti: drugi = dve točki, tretji = tri točke,… Dva kroga se imenujeta »tek«. Na regati se jadra osem tekov. Kdor ima najmanj točk je zmagovalec. Pri vseh kategorijah se končne uvrstitve delijo na starostni skupini (Junior in Senior). Po podelitvi nagrad so »oder« prevzeli letalski modelarji in občinstvu prikazali lepo sinhrono letenje
Piloti so program popestrili tudi z uporabo pirotehnike
Slika
Med letenjem so se začeli na prizorišču prikazovati tudi najrazličnejši modeli, ki so skozi leto nastajali pod rokami spretnih modelarjev. Nekateri modelarji izkoristijo tradicijo Koseške olipiade »kot izgovor«, da lahko vsako leto naredijo nov čoln in ga predstavijo na ta poseben dan. Eden izmed njih je prav gotovo g.Frančišek iz Podgorja pri Kamniku, ki je letos predstavil nov model grajen v samogradnji po vzoru tehnologije izdelave pravih gliserjev
Na oplati modela so tri plasti Mahagonijevega furnirja položenega pod različnimi koti
Slika
»Dan odprtih vrat« izkoristijo tudi modelarji, ki drugače ne tekmujejo v nobeni panogi
Veliki električni model kategoriji Mono 2
Slika
ali pa njihov model čolna ne sodi v nobeno kategorijo in izkoristijo čas za druženje in vožnjo modela
Zanimiv model »hydrofoil« gliserja
Slika
Bližajoči sončni zahod nam je postregel še z zadnjimi sončnimi žarki dneva in ravno je ostalo še dovolj časa za zadnji krog uspešno zaključenega dneva.
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika

FSR-M (ECO in Mono1)

Zadnji dan olipiade so organizatorji zaključili s tekmovanjem v kategorijah ECO in Mono1. ECO čolni so gnani s podvodnim propelerjem in dirko vozijo v obliki trikotnika. Mono1 modeli so hitrejši saj uporabljajo površinski propeler in dno modela se med vožnjo dotika le toliko, da omoči propeler.
Modeli se na ravninah dobesedno peljejo po propelerju
Slika
Mono modeli vozijo kroge v obliki ovala. Uporabljen je leteči štart in tekmovalci imajo deset sekund časa do pričetka dirke. Kdor prečka štartno ravnino pred tem mora opraviti en »kazenski« krog preden se mu prične šteti prevožene kroge.
Slika
Vsak modelar ima drugačen pristop do kako do želenega izdelka. Lep vzor rokodelstva je pokazal Igor na svojem tekmovalnem modelu Mono1.
Celotna »železnina« pogonskega sklopa je narejena v domači delavnici
Slika

Koseška olipiada #16

Ob zaključku letošnjega šolskega leta (zadnji teden v mesecu Avgustu) vabim vse, da se srečamo drugo leto na Koseškem pomolu. Več o prireditvi si lahko preberete na uradni spletni strani organizatorja: http://www.mzdtk-lj.si/.
www.okarbon.eu
Odgovori

Vrni se na Tekme, Prireditve, Srecanja,...