Letenje, osnove jadranja

Debata o izredno popularnih tekmovalnih jadralnih modelih z elektropogonom (F5J-400, 7 in Unlimited)

Moderatorji: Pisaneli, rossi

Uporabniški avatar
sly
Tekmovalec
Prispevkov: 380
Pridružen: 03 Jan 2005, 14:10
Kraj: Krško

Odgovor Napisal/-a sly »

@ Ultralajt

Oglasi se kaj v Krškem, pa bomo kako rekli na to temo. Ta vikend bo precej razburljivo.

Lp
Shadow-E
Xplorer

MX22
Uporabniški avatar
Peter Karner
Freak
Prispevkov: 558
Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Peter Karner »

Uporabniški avatar
čavka
Profesor
Prispevkov: 1605
Pridružen: 16 Nov 2004, 18:45
Kraj: Besnica

Odgovor Napisal/-a čavka »

Kam to modelarstvo pelje :P Edino na riti se ne čuti.... Pred parimi leti bi si komaj upal misliti da bo kaj takega mogoče. Sem pa že razmišljal da bi obnovil jadralno licenco :oops:
Pa lep dan še naprej............Aleš
Uporabniški avatar
Pisaneli
Dr. Modelar
Prispevkov: 3509
Pridružen: 13 Sep 2006, 20:47
Kraj: Žiče-Slov. Konjice

Odgovor Napisal/-a Pisaneli »

Hej!

Zanima me v katerem primeru in katerem tipu letala je smiselna uporaba zakrilc pri kroženju z krilci? Se pravi, ko zavijam levo gre levo krilce gor in prav tako flap, sicer manj.

Hvala za odgovor.
Fear of a Flat Planet.
-slopescream-
Uporabniški avatar
JKSniper
Dr. Modelar
Prispevkov: 3614
Pridružen: 02 Sep 2005, 12:38
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a JKSniper »

Kako pa vpliva, če zmiksaš zadevo tako, da ko termično krožiš eleroni sploh ne gredo gor, ampak le dol. En ostane torej v nevtrali, drug gre pa le dol. Je povečanje upora na tisti strani kjer gre dol tako veliko, da model že težko ovinka?

LP!
Jure
CNC Frezanje Aluminija, medenine, lesa, karbona in umetnih materialov + Struženje kovin
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
Uporabniški avatar
JKSniper
Dr. Modelar
Prispevkov: 3614
Pridružen: 02 Sep 2005, 12:38
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a JKSniper »

Sej se ne :)... zadevo sem dejansko probal, pa z V-repom ni šlo najbolje, pa me resno zanima, če je kdo s kakšnim drugim modelom probal. Kolega na letališču mi je predlagal naj probam, pa da vidim kako bo, pa glede na to da je bil zelo dober F3B pilot in hkrati povedal dovolj dober argument zakaj naj probam, sem probal :). he he :)
CNC Frezanje Aluminija, medenine, lesa, karbona in umetnih materialov + Struženje kovin
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5182
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Odgovor Napisal/-a raktivec »

Meni se zdi podobno odbito kot palačinkast zavoj. Slika

To, da gredo flapi le dol, o.k., ker je manjši navor in gibljejo se le za nekaj milimetrov, torej se čelni upor ne veča bistveno.
Eleroni morajo biti dvignjeni dvakrat bolj kot pa spuščeni, da ustvarjajo podoben čelni upor. Jaz bi raje izbral dviganje brez spuščanja, kot pa spuščanje eleronov brez dviganja.
Dovolj vitko krilo ti lahko predvsem zaradi spuščenih eleronov zasuče model v obratno smer od želene. V izogib nepotrebnim uporom in posledično navorom, ki bi vrteli model v nasprotno smer se navdno uporablja 2/3 giba navzgor in le 1/3 navzdol. Le nekateri akrobatski in predvsem zelo hitri modeli, ki imajo praviloma manjšo vitkost in seveda minimalne odklone imajo hode 1:1.
Jaz imam tudi na pilonih razmerje 2/3:1/3, se izplača!
lp
Sašo
Uporabniški avatar
JKSniper
Dr. Modelar
Prispevkov: 3614
Pridružen: 02 Sep 2005, 12:38
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a JKSniper »

Hmmm... sej ubistvu, če fejst zategneš flape in začneš delat ovinek, prideš do tega, da je ena stran krila zelo odklonjena navzdol, druga pa le malo navzdol, nevtralno ali malo navzgor, pač kolikor že zateguješ. Mjah, če ne druga, model je z pravilno nastavljenimi diferenciali neprimerno bolj okreten. Mislim da je bilo to početje mišleno na ta način, da se krilu v termičnem zavoju le poveča vzgon, namesto zgubljanja vzgona na tisti strani, kjer je eleron dvignjen...

kakorkoli, pri meni se ni obneslo, me pa zanima če bi se pri kakšnem ki ima enormno smer in bi vozil palačinke + tole s peresno lahkim modelom. Tak zavoj napram pravem, koordiniranem zavoju. Meritev pa v brezvetrju v skali -m/s. :D
CNC Frezanje Aluminija, medenine, lesa, karbona in umetnih materialov + Struženje kovin
3D Tisk PLA, PETG, ABS, TPU
Konstruiranje, izdelava in lotanje tiskanih vezij
www.JKTech.si
Uporabniški avatar
sly
Tekmovalec
Prispevkov: 380
Pridružen: 03 Jan 2005, 14:10
Kraj: Krško

Odgovor Napisal/-a sly »

@ Jure

Male tajne velikih majstora :o :oops:

Dobra nastavitev modela bo v prihajajočih sezonah poleg treninga odločilnega pomena, saj bodo vsi modeli dokaj podobni...

Če prebereš prvi stavek, ti postane jasno, da je en kup detailov, ki ti jih nihče ne bo povedal, saj je to njihova prednost...

Eksperimentiraj, raziskuj, izobražuj se, poskusi z različnimi nastavitvami in poskusi najti uporabne podatke tudi iz "lovskih" zgodb.

Razmišljaš dobro, čeprav je potrebno ločiti, kaj, kdaj želiš doseči. Je to termično letenje, pristanek, štart ali pa akro program. Od vsega tega so odvisne tudi nastavitve, saj ima vsaka faza svojo specifiko, svoje značilnosti. Nekje so hitrosti majhne, nekje velike, nekje se kroži z manjšim nagibom oz. z minimalnimi odkloni, nekje se zelo dinamično leti. Za vsako od zgoraj naštetih lahko (in tudi boš) nastavil drugačne nastavitve.

Da se navadiš na model potrebuješ veliko ur letenja, veliko raznih vremenskih pogojev in dobrega letalnega partnerja, s katerim se boš lahko primerjal in ugotavljal ali napreduješ ali ne.

Že zaradi geometrije modela boš ugotovil, da skoraj ne bo šlo brez odklona krilc navzgor, tudi diferencial mora biti nastavljen v rangu, kot ga je Raktivec napisal, saj ti bo v nasprotnem primeru model zavijal iz smeri (to sicer lahko kompenziraš s smerjo, a na več sto metrih je enostavneje, če za pravilno koordinacijo poskrbijo dobre nastavitve diferenciala in eventuelno malo miksa smeri), ostalo so pa fine nastavitve.

Vsak odklon pomeni nekakšno izgubo, najti moraš le varianto, kjer bo teh najmanj. :wink:

Lp,

Silvester
Zadnjič spremenil sly, dne 23 Mar 2010, 22:51, skupaj popravljeno 1 krat.
Shadow-E
Xplorer

MX22
raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5182
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Odgovor Napisal/-a raktivec »

sly napisal/-a:
Vsak odklon pomeni nekakšno izgubo, najti moraš le varianto, kjer bo teh najmanj.

Zato pa je potrebno najti nastavitve, ki z minimalnimi odkloni čim prej in čim bolj nagnejo model, torej:

- ravno prav velik smernik, ki je skladen z površino in V lomom krila, ter ročico trupa.
- 2/3 eleronov gor, 1/3 navzdol
- malenkost flapov navzdol skladno z eleroni. Flapi po moje ne bi smeli iti dol za več kot 4-5 stopinj, ker kasneje postanejo zavore.
- težišče tam kjer mora biti zaradi modela in ne zaradi občutka. Preveč naprej je len, preveč nazaj se izmika.
lp
Sašo
Uporabniški avatar
matej rozman
Freak
Prispevkov: 852
Pridružen: 26 Jul 2005, 15:06
Kraj: Velenje

Odgovor Napisal/-a matej rozman »

Hja, takole je fantje, letim tako dobro, kot imam nastavljen model :D
In to dobesedno.
Se pridružujem raktivčevemu, z razliko diferenciala. Tega uporabljam čim manj, ok. 6/10-4/10 ali še manj. Če gre (odvisno seveda od modela) poizkusite brez. Resda je treba biti s smerjo malo bolj koordiniran, ampak se splača.

Ploščato kroženje :-? Mislim, da je že bilo okoli tega dovolj povedanega in da že vsi veste zakaj ne :lol:

V termičnem kroženju in iskanju stebrov uporabljajte zgolj in samo krilca (elerone), pustite krilu da dela to za kar je narejen. Ko nastavite model za 90% vremena pustite pri miru! Zapišite si nastavitve in "ne diraj"! Spreminjanje odklonov zakrilc med letom (kao fino trimanje) lahko uspešno uporablja samo par % pilotov, imena le teh lahko izveste na podelitvah SP in EP.

Delay....hmm marsikaj sem že videl, hehe, tudi to, da se med fazami odkloni spreminjajo po par sekund :D veste kaj, zamudili ste steber :D

80% zadovoljstva modela v letu se skriva v težišču. In to je odvisno od vremenskih razmer. Kdor si lahko privošči, bo imel dva modela. Enega za vetrovno (težji, težišče bolj nazaj), in drugega za mirno, tudi termično neaktivno vreme (lažji, težišče bolj naprej). Ker te kombinacije marsigdo izmed nas ne premore, je zato boljša izbira malo težji model z težiščem nekje v zlati sredini. Teže modela nikakor ne smete gledati v gramih (vsaj ne dobesedno). Je zelo odvisna od modela (profil, površina in aerodinamika).

Pa še nekaj...za vse, ki se niste rodili v dobi klasičnih RV komand...jap, to vam manjka #-o
Vse faze in trimi in ostala šara, jemljite to zgolj kot pomoč in nujno zlo, ne pa kot nujo. Torej, trimajte model aerodinamično in mehansko in ne elektronsko :o

Upam, da sem komu pomagal do boljšega rezultata :D

lp, Matej
plp, Matej
Uporabniški avatar
sly
Tekmovalec
Prispevkov: 380
Pridružen: 03 Jan 2005, 14:10
Kraj: Krško

Odgovor Napisal/-a sly »

matej rozman napisal/-a: Ploščato kroženje :-? Mislim, da je že bilo okoli tega dovolj povedanega in da že vsi veste zakaj ne :lol:

lp, Matej
Da ne bo pomote, nisem mislil na t.i. palačinke, ampak na koordinirano kroženje z malo nagiba...

Splošno velja, da je primerna začetna točka tam, kot jo je Raktivec opisal. Ostalo so osebne preference.

Verjetno je bolje, da ima nekdo, ki ne zna koordinirano uporabljati smeri, več diferenciala, kot pa da izgublja na račun nekoordiniranih zavojev...

Vsak si mora nastaviti model tako, da iz njega glede na znanje in izkušnje največ potegne. To pa se seveda s časom tudi spreminja.

Obstajajo enostavne metode, kako se nastavi pravilno diferencial. Če koga zanima, naj mi pošlje zs...

Vse ostalo je :-({|=

Sicer pa lahko nekaj o koordiniranem kroženju preberete na http://www.polecataero.com/handlaunchu/ ... mal-flying

Lp,

Silvester

p.s.
Tudi pri avtih je danes vse polno nekakšnih kratic, ki skrbijo za našo varnost in udobje in jih nekoč ni bilo ... danes pa so za vse praktično samoumevne.
Če ti komande lahko nekaj olajšajo, zakaj tega ne bi izkoristil???
Shadow-E
Xplorer

MX22
Uporabniški avatar
matej rozman
Freak
Prispevkov: 852
Pridružen: 26 Jul 2005, 15:06
Kraj: Velenje

Odgovor Napisal/-a matej rozman »

Še malo poučnega branja o differencialu :D
http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... ost5867899

lp, Matej
plp, Matej
raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5182
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Odgovor Napisal/-a raktivec »

2/3 navzgor in 1/3 navzdol je povprečje, ki se razlikuje od profila do profila. Pomembno je tudi koliko% globine krila so krmila.
Bolj je profil ukrivljen, večji naj bi bil diferencial. Bolj je model namenjen letenju na spodnji Re meji krila, večji naj bi bil tale diferencial.
Zdi se mi, da je to povezano z vrtinčenjem zraka. Krilce potopljeno v vrtinec povzroča manj upora (in druge aerodinamične sile) kot tako z bolj čistim pretokom in zgoraj naj bi bil vrtinec precej večjih dimenzij kot spodaj, pa še tlaki so drugi.
lp
Sašo
Uporabniški avatar
matej rozman
Freak
Prispevkov: 852
Pridružen: 26 Jul 2005, 15:06
Kraj: Velenje

Odgovor Napisal/-a matej rozman »

Ja, Mitja, prav razmišljaš, to je vsekakor ena od rešitev za blaženje negativnih posledic slabo konstruiranega krila. Tudi sam vsepovsod uporabljam tak režim, ampak se držim nekje pol stopinje, pa ne ker bi bilo potrebno, ampak ker dober zgleda :lol:

Je pa po drugi strani res, da je slabo konstruiranih modelov čedalje manj. Prej obratno. Vse kar danes leti na tekmovanjih je vrhunsko, brez pretiravanja. Če pogledam nazaj, kakšni so bili modeli in kako so leteli, ko sem jaz začel...peče glava.

Pa mogoče še utemeljim moj pogled na differencial.
Začel sem razmišljati po logiki (glede na moj stil letenja) in ne po teoriji in aerodinamiki. Kadar krožim, zelo veliko uporabljam smer, in rinem model v center vzgornika. To moje rinjenje se odraža v povečanemu kotu in posledično večji hitrosti modela. Vseskozi uporabljam nagib, da modelu popravljam kot nagiba, torej ga nekako silim (kontra zavoju) v tisti kot, ki se meni zdi taprav (kar pa ne pomeni da je taprav). In ko dodajam "kontra" nagib, mi differencial hočeš nočeš odmika rep (momenti). Zato moram dodajati še več smeri in zopet več nagiba in....začaran krog. Torej, zaviram model po nepotrebnem. Zato sem poizkusil nižanje differenciala in veste kaj...ja, bolje je veliko bolje. Za isti efekt vzameš modelu dosti manj energije.
In kaj to pomeni v praksi? Da se bo model brez diferenciala v istem stebru dvigal hitreje, ali včasih, da boš "pojadral" namesto "scuril".

Je pa še ena velika prednost letenja modela brez differenciala. Ni stranskih učinkov vstopanja in izstopanja v oz. iz zavoja. Tu mislim predvsem na pliv diferenciala na horizontalni rep (spet momenti-ne vem kako se naj prav izrazim). In vsako nezaželeno zmanjšanje ali povečanje hitrosti modela so zopet izgube. Teh si pa ne želimo.
Spet v praksi to pomeni, da bo eden model naredil t.i. max, drugi pa bo na tleh po 9.minutah.

Tudi Silvester ima popolnoma prav, naštimaj si model tako da bo tebi prijazen. Samo en keč je tukaj, za rezultate (dobre) je potrebno delat.

Vse zgoraj povedano velja za moj stil letenja in ni nujno, da bo še komu drugemu odgovarjalo. Sem pa vedno vesel kakšne nove ideje.

Mater sm zabluzu :-? :lol:
plp, Matej
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Odgovor Napisal/-a pegasus »

matej rozman napisal/-a:Pa še nekaj...za vse, ki se niste rodili v dobi klasičnih RV komand...jap, to vam manjka #-o
Vse faze in trimi in ostala šara, jemljite to zgolj kot pomoč in nujno zlo, ne pa kot nujo. Torej, trimajte model aerodinamično in mehansko in ne elektronsko :o

...

Mater sm zabluzu :-? :lol:
Sploh ne, zgornji quote je eden najbolj koristnih v zadnjem času ;)
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a pegasus »

Nazaj na začetno temo ...

minula leta sem precej razmišljal o tem, kaj nam hoče povedati veter s svojim spreminjanjem smeri in hitrosti na termičen dan. Nekaj sem naumil sam, v pogovoru s klubskimi kolegi pa so mi omenili, da ima strokovnjak predavanje na to temo že online. Posnetek je sicer starejši, vhs/ntsc kvaliteta, a so osnovne zadeve iz njega lepo razberljive in razumljive. Poglejte si ga, zapomnite si lekcije, nato pa z njimi v glavah na polje.
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a pegasus »

Tole bom pustil tu, da se ne izgubi ... Philip Kolb o svojih pogledih na letenje in nastavitve modela.
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a pegasus »

Še en koristen video na temo iskanja termike z modeli.
Stiro
Začetnik
Prispevkov: 38
Pridružen: 23 Dec 2016, 18:22

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a Stiro »

Zanimiva tema, kateri pa bi dodal svoje razmišljanje oz. vzporednico letenja s pravim jadralnim letalom.

Lani smo bili na državnem v Prievidzi in ena od zame pomembnih lekcij je bila sledeča. V dviganjih smo bili dokaj izenačeni oziroma sem sotekmovalce kar dobro prehiteval, ko pa smo skupinsko krenili v planiranje med dviganji sem bil praviloma med slabšimi. Ni mi dalo mira in veliko sem diskutiral s kolegi kaj bi lahko bil vzrok?

Enostavno sem v ravnem letu preveč drezal komande, stalno popravki, mahanje s smerjo,.....
Ko sem namenoma to zadevo zavestno bolj kontroliral je bil rezultat viden že v naslednjij dneh tekmovanja.

Kot drugo, dviganja v naravi niso okrogla in tudi v celem delu kroga ni enakomerne jakosti. Zato je sprotno zategovanje in včasih tudi malo bolj "grdo" letenje lahko boljše kot popolnoma koordinirano. Še posebej v raztrganih dviganjih.

Največ pa še vedno šteje odločitev kam bom šel, kakšen nivo leta bom držal.

Seveda je super, če je model striman v nulo, vendar če zgrešiš dviganje, ti bolj malo to nuca :-)

Pri pravih jadrilicah se v statistiki gleda kdo najmanj kroži in to je najboljši recept za dobro (hitro) letenje, kajti takšen pilot ubira najboljše t.i. energetske linije....

Lp Aleš Kovač
Uporabniški avatar
Peter Karner
Freak
Prispevkov: 558
Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
Kraj: Celje
Kontakt:

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a Peter Karner »

Aleš je lani postal državni prvak, letos drugi na prestižnem Pribina Cup tekmovanju v klubskem razredu.

Pribina 2019.jpg
Pribina 2019.jpg (98.68 KiB) Pogledano 12239 krat
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a pegasus »

Tale link spada sem: https://ciechanow.ski/airfoil/
Uporabniški avatar
robin24
Profesor
Prispevkov: 1033
Pridružen: 25 Jan 2007, 17:02
Kraj: Komen

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a robin24 »

Pegasus, najlepša hvala..
LPRobi
Majhna žaba daleč skoči...
Andrej Petrovčič
Tekmovalec
Prispevkov: 413
Pridružen: 15 Nov 2004, 15:45
Kraj: Maribor

Re: Letenje, osnove jadranja

Odgovor Napisal/-a Andrej Petrovčič »

O čem se gre ? :D
if ($imam_kaj_pojma == NULL) {read FAQ; use SEARCH; use GOOGLE; } else { use brain; make post; }
Odgovori

Vrni se na F5J