HLG tehnike gradnje

Modeli jadralnih letal z metom iz roke

Moderator: samo3d

Odgovori
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

HLG tehnike gradnje

Odgovor Napisal/-a jurehb »

Jest pa bi nekaj vprasal. Glede na to da se govori spet nekaj o HLG klasik tekmi spomladi se začenjam počasi pripravljati z gradnjo modela. Včasih sem HLG modele delal z reber (balza) danes pa ne vem kaj je bolse ali mogoce steklenka vakumirana na styrodur...ali mogoče kar stiropor plankiran z lahko balzo! Kaksna so priporočila. Kaj ima večjo maso? Pomojem da stiropor/balza ane?

LP Jure
Uporabniški avatar
Bošti
Tekmovalec
Prispevkov: 214
Pridružen: 15 Nov 2004, 23:25
Kraj: Pokoše, na sončni strani Pohorja
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Bošti »

Pozdravljen Jure,

Pri gradnji HLG-jev (klasik) je možnih več poti. Vsaka ima svoje prednosti in slabosti, tako da vsakdo lahko dela tako, kot mu najbolj ustreza.
Najbolj uporabljani načini gradnje so:
-Klasična gradnja (reberca iz balse-prekrito z folijo)
-Stiro-balsa
-Pozitiv gradnja (stiro-gfk)
-Klasična gradnja s karbonskim D-boxom in rebrci iz balse s karbonskimi stripsi
-Lupinasta gradnja (v kalupu)

Meni osebno, so najbolj všeč plastična krila (stiro-gfk):
-ko vzameš iz vreče, je krilo praktično gotovo, samo pobrusiš robove, zvrtaš luknje in to je to
-ne potrebuješ folije za prekrivat :evil:
-ko imaš enkrat narejene šablone in posteljice (spodnje dele, ki ostanejo po rezanju stiro sredic) lahko enaka krila dobesedno štancaš.
Potrebno pa je imeti žago za stiropor, vakumirko, materiali za izdelavo pa niso ravno poceni.
Kar se tiče razmerja teža/trdnost, je ta način sigurno superioren, napram ostalim načinom gradnje. Nameravam pripraviti en prispevek o izdelavi lahkih kril za HLG po tej metodi.

Za začetnike je najbolj primeren način klasična gradnja z reberci iz balse, prekrito s folijo ali pa stiro-balsa. Sredice se da odrezat za simbolično ceno komu, ki ima CNC žago za stiropor. V obeh primerih, pa je potrebno krila še prekriti s folijo (najbolje Oracover), stiro-balsa, lahko tudi z japonskim papirjem in nitro lakom.
Pri stiro-balsa se da balsine oplate prilepiti kar s lepilom v spreju, nakar se jih stisne skupaj s posteljicami med dve deski s svorami in počaka, da se lepilo posuši. Lahko pa se jih prilepi z epoksi smolo, v tem primeru so krila trdnejša. Popravilo poškodb je enostavno- "mehki" oz. zmečkan del odrežemo z olfo in na to mesto prilepimo s sekundnim za stiropor ustrezen kos balse in obrusimo po profilu, večje kose še posebej, če so bolj blizu korenu krila nato prekrijemo s steklenko 25g/m2. Če se nam mudi, lahko steklenko prepijemo, kar s sekundarjem na terenu.

Ostala dva načina sta manj primerna za individualno uporabo (orodja).

Lp, Boštjan
Zadnjič spremenil Bošti, dne 09 Jan 2005, 22:10, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

Odgovor Napisal/-a jurehb »

No styro-GFK sem delal že F5J lansko poletje samo imam občutek da sem naredil premalo vakuma ker so se mi naredili nekakšni mehurčki (hmmm)...najbrž je to posledica tega! Imel sem kompresor od hladilnika samo stikalo pa nimam najbol posrečeno ker prekmalu izklopi in se ne da drugače naregulirat. :(

Za rezanje styropora s CNC sem tudi že našel enega tako da to ne bo problem.
Aja kako pa pri HLG-ju naredis sprednji rob pri styro-GFK? A daš samo tkanino ali tudi karbon? S telim karbonom sem se lansko leto igral ampak sem bil razočaran :evil: ni ratal dobr. Zadnji rob pa verjetno ojačaš z steklenim rovingom. Vakumiraš pa samo eno plast 25g tkanine? Kaj pa tam kjer zlepiš dele med seboj? Tudi ojačaš z 25g ali kaj več?


Lep pozdrav
Uporabniški avatar
Bošti
Tekmovalec
Prispevkov: 214
Pridružen: 15 Nov 2004, 23:25
Kraj: Pokoše, na sončni strani Pohorja
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Bošti »

Se mi zdi, da če bi tisti članek napisal že včeraj, nebi bil nič prehiter :lol:
Torej lepo počasi, baje bo zima še dolga. Opisan način pride v poštev, če so sredice iz stirofoama. Na prednji rob (že na oplato iz pvc-ja na kateri prepojim steklenko) položim po en karbon roving (en pramen od tkanine cca 400g/m2) na vsako polovico in dva pramena od steklenke 380g/m2 na zadnji rob. Za "normalno" uporabo je dovolj en sloj 25g steklenke, položen pod 45 stopinj. Dodatno se ojači le predel korena krila (tam kjer se pritrdijo na trup) z dvema trikotnima ojačitvama, prav tako iz 25g stek. tkanine, položene tokrat pod 90 st. Spoje segmentov sem ojačil s trakcem 80g stekla, širine 20mm in še mokro prekril s tanko folijo pvc od vrečk, tako da je površina že gladka. Za "nosilec" je dovolj po en karbonski roving na zgornji in spodnji strani po predelu, kjer je debelina profila največja (distanca med rovingoma največja) predvidoma na prvi tretjini globine krila. Predvidena teža mora biti pod 100g.

Lp, Boštjan
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

Odgovor Napisal/-a jurehb »

Praviš da vzameš krilo ven iz vreče in je že skoraj gotovo!? Zanima me ali vakumiraš najprej spodnjo stran in nato zgornjo ali kar obe naenkrat?
Uporabniški avatar
rock
Freak
Prispevkov: 596
Pridružen: 28 Avg 2001, 01:00
Kraj: Celje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a rock »

Boštjan dela obe na enkrta............ in to odlično

lp, rok
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

Odgovor Napisal/-a jurehb »

Aha...to bi jest probal samo...ne vem kako bo uspelo. A to se potem glih tko na tisti foliji premaže tkanino, položi zgoraj in spodaj in v vrečo?
Uporabniški avatar
Bošti
Tekmovalec
Prispevkov: 214
Pridružen: 15 Nov 2004, 23:25
Kraj: Pokoše, na sončni strani Pohorja
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Bošti »

Pri stavku o končanih krilih iz vreče sem pozabil, da je pri klasikih segmente potrebno še pobrusiti in zlepiti med sabo pod ustreznimi koti. To delam s sekundarjem za stiropor.
Krila pa vedno vakuumiram spodnjo in zgornjo polovico hkrati. Priporočljivo je, da imamo na cevi za vakuum T-priključek in tiste segmente, ki jih končamo damo takoj sproti v vrečo. Seveda pa dodatne roke niso odveč :D

Lp, Boštjan
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

Odgovor Napisal/-a jurehb »

No o telem sekunderju za stiropor tudi prvič slišim :roll: ! A to se kupi v modelarskih trgovinah ali kakšnih drugih specjalnih?
Uporabniški avatar
Bošti
Tekmovalec
Prispevkov: 214
Pridružen: 15 Nov 2004, 23:25
Kraj: Pokoše, na sončni strani Pohorja
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Bošti »

Imajo ga v modelarskih trgovinah, zraven pa spada še aktivator, ki ne topi stiropora.

Lp, Boštjan
Lenko
Razpravljalec
Prispevkov: 190
Pridružen: 17 Nov 2004, 17:12
Kraj: Preddvor

Odgovor Napisal/-a Lenko »

Imam HLG mouse. Vendar krila niso od tega modela. A ima mogoče kdo načrt kril in reber za ta model za klasično gradnjo!

Lep pozdrav!
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

Odgovor Napisal/-a jurehb »

Katero lepilo v spraju uporabljate za styro-balza način gradnje. Enkrat je tema tekla o tem in prišli smo do spraja, ki je na sliki! Ali kdo uporablja še kakšeno podobno lepilo.
Prvič se bom lotil omenjene tehnike gradnje pa me zanima če so še kakšna posebna priporočila s strani izkušenih! (ali oplate balze že vnaprej zlepite med seboj in jih odrežete točno po meri za na določen del krila)...

Vsem hvala že v naprej za nasvete,
Priponke
pict0014.jpg
pict0014.jpg (54.51 KiB) Pogledano 5448 krat
Uporabniški avatar
Sigismund
Tekmovalec
Prispevkov: 284
Pridružen: 08 Mar 2005, 00:35
Kraj: Kamnik

lepila...

Odgovor Napisal/-a Sigismund »

Jurehb:

Kakšen hud mojster nisem, nekaj lepil v pršilu pa sem preizkusil:
3MSUPER77... je dobro, pazi na formulo, saj obstaja starejša formula lepila, ki čisto nič ne topi stiroporja in novejša formula, ki pa rahlo topi stiropor, tako da če daš debel sloj in pršiš od blizu, vidno zmehča in nažre površino (poišči informacije na netu). Nikoli se ne strdi do konca, ostane rahlo čigumasto (kar je za balza-stiro tehniko vseeno fino). Na soncu se zmehča in se ti zna krilo razlepit!
TESA tudi izdeluje lepilo v spreju, ki je primerno za stiropor, se pa ne prši tako lepo (bolj pljuva kot pa prši-), je bolj gosto (kot smrkelj) od 3M-a, drži pa mogoče celo malo bolje, je manj čigumasto. Je rahlo rjavkaste barve.
UHU ima tudi lepilo v spreju, ki pa po mojih izkušnjah najeda stiropor šele po daljšem času (morda sem imel smolo, toda stirodur popršen s tem lepilom in prekrit s samolepilnim trakom se je z časom zmehčal in skrčil... Pri TESI se to ni dogajalo). Lepilo ostane zelo čigumasto. Ne priporočam!

Sicer pa finta za bolj trajna in natančna in lepša krila:
-ko boš pripravil balzo, se splača potrudit in vsaj zgornjo oplato balze oblikovati tako, da se sama po sebi lepo usede na sredico iz stiroporja in jo ni treba s silo kriviti. To narediš tako, da balzo navlažiš z vodo, nato pa jo tako navlaženo napneš preko primernega modela, jo pritrdiš s porozno tkanino (mrežica, zavesa...), skozi katero se bo balza lahko posušila in jo pustiš da se posuši. Sušenje lahko pospešiš s fenom.
Kot model lahko uporabiš kar izrezano stiroporno sredico, ki jo postaviš na stiroporno posteljico (spodnji "odrezek") in čez položiš kako folijo, da se stiropor ne napije vode po nepotrebnem (navaden stiropor s kroglicami (EPS)pije vodo, extrudirani (XPS) pa ne). Tako si dobil podlago, na kateri lahko sušiš mokro balzo, oblika oplate bo točno ta prava. Spodnjo oplato pa na enak način, z zgornjo posteljico...

Kaj s tem pridobiš?

Če oplate pred lepljenjem ne formiraš, bo na zlepek stiropor-baza predvsem na sprednjem delu profila krila "vlekel narazen", saj se oplata krila "želi zravnati". Problem nam reši prednja letvica krila, ki jo lepimo z belim lepilom ali epoxijem. Ampak dokler ne zalepiš te letvice, ti bo na nekoliko slabše zalepljenih delih lahko oplato rahlo dvigovalo. Napake boš moral brusit, profil bo manj točen.
Če boš imel krilo na soncu in se bo segrelo, bo veliko manj verjetnosti, da se bo razlepilo, saj oplate ne "silijo narazen".
Profil je lahko tako bolj točen, oplato lahko pobrusiš še ko je ravna, nazadnje pa le s finim brusnim papirjem, ko je krilo že končano.

Slaba stran je le dodatna poraba časa (ma sej vem, se vedno tolk mudi, zunej tiči vrtajo termiko, ti pa v kleti s šmirgeljnom v roki...) :roll:

Upam da bo tole koristno.
Uporabniški avatar
jurehb
Tekmovalec
Prispevkov: 423
Pridružen: 01 Sep 2004, 10:08

Odgovor Napisal/-a jurehb »

Aha super si tole napisal! Med tem časom pa sem tudi jaz že preizkusil lepilo M3 super 77 in je res v malo drugačno obarvani piksni:). Za enkrat (po dveh dneh) nisem imel občutka da bi lepilo topilo stiropor, je pa res nekoliko čigumast. Upam samo da ne bo res na soncu vse skupi razpadlo!

Slisal sem tudi da nekateri uporabljajo kar "belo" lepilo! A kdo kaj ve o tem? Po mojem je problem belega lepila ker je izredno trd ko je suh in ga je težko brusiti!

Hvala za informacije!

Jure
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Hrilo tegale HLGja je narejeno v tehniki stiropor + 1mm balza, zalepljeno s tem 77 sprejem.
Meni se obnese! Krilo je staro skoraj eno leto in je preizkusilo že vse od vročine do mraza, pa je še vedno v enem kosu.
Več detaljev pa na: http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.ph ... c&start=90
LP Mitja
Priponke
HORNET-HLG krilo.jpg
HORNET-HLG krilo.jpg (57.17 KiB) Pogledano 5331 krat
Odgovori

Vrni se na HLG/SAL/DLG modeli