T_REX 600CF- gradnja+letenje
T_REX 600CF- gradnja+letenje
Pozdravljeni!
V tej temi bom predstavil gradnjo modela Trex 600CF Taiwanskega proizvajalca ALIGN .
Ker bolj ali manj redno spremljam dogajanje na heli-sceni po svetu je postalo hitro jasno, da je T-rex 600 zadetek v polno. Osnovno vodilo je bilo model iz škatle..., praktično brez dodatnega tuninga, ki bo izredno zmogljiv in vzdržljiv. T-rex predstavlja točno to.
Samo kot informacija...nekateri piloti imajo za seboj že več kot 500 (!) poletov brez tehničnih napak in resnih obrab.
Dodatno so me prepričali tudi posnetki "nefabriških" pilotov, ki so prav tako kot zveneča imena (Szabo,Krause,...) samo potrdili odlične zmogljivosti modela. Malček 450 SE pa me je prepričal, da vzhodnjaki vedo kaj delajo, tudi kar se tiče obdelave materialov:) ....
Model so mi dobavili pri MIBO MODELI , kateri so tudi uradni zastopnik za ALIGN pri nas. Kar je zelo pomembno, večino rezervnih delov imajo stalno na zalogi oz. jih dobavijo v zelo kratkem času.
Sedaj pa k gradnji
Najprej preseneti precej majhna škatla za tako velik model. Ampak notri je paša za oči . Končno model, ki ima zraven GFK kabino in ne plastike . Navodila so precej okrnjena...npr. Raptor ima zraven zajeten kup papirja, ampak se tekom gradnje pokaže da ni takšen problem kot izgleda. Tudi začetniki ne bi smeli imeti večjih težav, je pa priporočljivo vsaj nekaj predhodnega znanja, saj je v osnovi model namenjen "naprednim uporabnikom".
V tej temi bom predstavil gradnjo modela Trex 600CF Taiwanskega proizvajalca ALIGN .
Ker bolj ali manj redno spremljam dogajanje na heli-sceni po svetu je postalo hitro jasno, da je T-rex 600 zadetek v polno. Osnovno vodilo je bilo model iz škatle..., praktično brez dodatnega tuninga, ki bo izredno zmogljiv in vzdržljiv. T-rex predstavlja točno to.
Samo kot informacija...nekateri piloti imajo za seboj že več kot 500 (!) poletov brez tehničnih napak in resnih obrab.
Dodatno so me prepričali tudi posnetki "nefabriških" pilotov, ki so prav tako kot zveneča imena (Szabo,Krause,...) samo potrdili odlične zmogljivosti modela. Malček 450 SE pa me je prepričal, da vzhodnjaki vedo kaj delajo, tudi kar se tiče obdelave materialov:) ....
Model so mi dobavili pri MIBO MODELI , kateri so tudi uradni zastopnik za ALIGN pri nas. Kar je zelo pomembno, večino rezervnih delov imajo stalno na zalogi oz. jih dobavijo v zelo kratkem času.
Sedaj pa k gradnji
Najprej preseneti precej majhna škatla za tako velik model. Ampak notri je paša za oči . Končno model, ki ima zraven GFK kabino in ne plastike . Navodila so precej okrnjena...npr. Raptor ima zraven zajeten kup papirja, ampak se tekom gradnje pokaže da ni takšen problem kot izgleda. Tudi začetniki ne bi smeli imeti večjih težav, je pa priporočljivo vsaj nekaj predhodnega znanja, saj je v osnovi model namenjen "naprednim uporabnikom".
- Priponke
-
- 2-what_s_on_the_box.jpg (71.47 KiB) Pogledano 9837 krat
-
- 1-pretty_small_box.jpg (108.08 KiB) Pogledano 9837 krat
Zadnjič spremenil Saphir, dne 24 Mar 2007, 11:11, skupaj popravljeno 1 krat.
fly it like u stole it
Ker je model sestavljen iz. n-delov in ima vsak del svoje ime ne bom iskal prevodov, ker se zna kaj čudno slišati...uporabljal bom angleške izraze, ki so hkrati tudi pogovorni. Pa tudi v vsak detajl se ne bom spuščal ampak bodo poudarki na pomembnih delih, ki ne veljajo samo za ta model ampak splošno....
Torej...1. del je izgotovitev glave modela. Tu moramo biti ZELO natančni, ker se nam bo drugače vse "vrnilo" pri letenju (vibracije,...).
Main rotor holderji so plastični, z že vstavljenima ležajema. Potrebno je uviti linkage ball, z navojem. Na navoj pred uvitjem kanemo kapljico CA lepila, da preprečimo morebitno kasnejše odvitje.
Torej...1. del je izgotovitev glave modela. Tu moramo biti ZELO natančni, ker se nam bo drugače vse "vrnilo" pri letenju (vibracije,...).
Main rotor holderji so plastični, z že vstavljenima ležajema. Potrebno je uviti linkage ball, z navojem. Na navoj pred uvitjem kanemo kapljico CA lepila, da preprečimo morebitno kasnejše odvitje.
- Priponke
-
- 3-main_rotor_grip.jpg (60.3 KiB) Pogledano 9803 krat
fly it like u stole it
Sledi namestitev gumijastih blažilcev v ohišje glavnega rotorja. Tu imamo možnost izbire med belimi, ki so mehkejši (70 sh) in črnimi (80sh)-tršimi. Beli so primernejši za "mehkejši" cyclic...primerna izbira za začetnike in "normalno" letenje. Sam sem izbral črne, ki so namnjeni "agresivnejšemu" letenju. Ciklične funkcije-roll, nick so zelo "živahne", model je posledično manj stabilen.
- Priponke
-
- 4-rubber_dampener.jpg (53.19 KiB) Pogledano 9798 krat
fly it like u stole it
Potisnim ležajem oz. thrust bearing posvetimo posebno pozornost! Pomembno je, da ga namestimo pravilno. Ležaj je sestavljen iz treh delov, 2 zunanja "diska" in kletke s kroglicami. Diska imata RAZLIČNE premere lukenj in zunanje premere. Razlika je 0,3mm . Disk z VEČJO sredinsko luknjo (fi 6,3) in večjim zunanjim premerom (fi14mm) najprej vstavimo v main rotor halter, torej je BLIŽJE glavni osi modela. Potem vstavimo kletko, ki jo predhodno napolnimo z mastjo-sam uporabljam Titanfett od VARIO helicopter. Priporočljivo je, da je obrnjena tako, da je odprti del kletke bližje glavni osi modela. To pa zato, da nam centrifugalna sila ne "izvrže" vse masti iz ležaja. Na koncu vstavimo še disk z MANJŠO luknjo (fi 6) in manjšim zunanjim premerom (fi 13,7).
- Priponke
-
- 5-thrust_bearings.jpg (58.68 KiB) Pogledano 9791 krat
fly it like u stole it
Pri uvijanju "kugelgelenkov" v plastične dele sem postopal tako, da sem naprej uvil vijak( linkage ball), ki je "izrinil" material iz plastičnega dela, ga odvil ,odvečni material odrezal , na vijak kanil kapljico CA lepila in ga dokončno privil.
- Priponke
-
- 7-SW_arm.jpg (52.23 KiB) Pogledano 9792 krat
fly it like u stole it
Nosilec bell-hillerjevega stabilizatorja ima dve luknji za privitje SF mixing arm. Notranja in zunanja, ki nam omogočata dve različni razmerji. Zunanja je namenjena za "stable" 3D flight. Notranja za "aggresive" 3D flight.
Po prebiranju praktičnih izkušenj razlike dejansko skoraj ni, tako da sem se sam odločil za zunanjo.
Po prebiranju praktičnih izkušenj razlike dejansko skoraj ni, tako da sem se sam odločil za zunanjo.
- Priponke
-
- 8-sesaw.jpg (68.41 KiB) Pogledano 9784 krat
fly it like u stole it
Sledi sestavljanje "kletke"-->flybar control arm-flybar control rod. Ne pozabimo namestiti krogelnih zglobov (2), ki ju pred tem sestavimo na predpisano dolžino!
DOLŽINA krmilnih vzvodov (linkage rod) - priporočam uporabo kljunastega merila! V večini primerov sestavljamo dva vzvoda enake dolžine, zato poskrbimo da bosta dolžini zares ENAKI !
PRAVILNO nameščanje kroglelnih zglobov . Zglob ima na eni strani veliko črko A, na drugi je mnajša številka. Pravilna namestitev je prikazana na sliki.
DOLŽINA krmilnih vzvodov (linkage rod) - priporočam uporabo kljunastega merila! V večini primerov sestavljamo dva vzvoda enake dolžine, zato poskrbimo da bosta dolžini zares ENAKI !
PRAVILNO nameščanje kroglelnih zglobov . Zglob ima na eni strani veliko črko A, na drugi je mnajša številka. Pravilna namestitev je prikazana na sliki.
- Priponke
-
- ball_link.jpg (71.44 KiB) Pogledano 9727 krat
fly it like u stole it
Pri poizkusni namestitvi izgotovljene "kletke" na flybar seesaw holder, se je pokazalo da nekaj ni v redu, ker je bila zveza pretesna. Po meritvah je bilo jasno, da je razdalja med ležajema v seesaw holderju za dobri 2 desetinki večja kot pa razdalja med flybar control arm. Odločil sem se,da na vsakem flybar control arm-u odvzamem +0,1mm materiala, kar sem storil na stružnici, saj obdelana površina nalega na ležaj in je zahtevana paralelnost. Več je razvidno iz slik. Po končnem sestavljanju sem dosegel, da se kletka giblje brez "odpora" in ni nobene zračnosti v smeri bell-hiller stab.
- Priponke
-
- metal_flybar_control_arm.jpg (53.88 KiB) Pogledano 9706 krat
-
- Seesaw.jpg (45.38 KiB) Pogledano 9706 krat
-
- 9-Assembled_head.jpg (49.34 KiB) Pogledano 9706 krat
fly it like u stole it
Swashplate je res masiven ! Potrebno je priviti vse linkage ball- loctite! Sestavimo še washout unit ( loctite in CA !).
Sledi poizkusna nemestitev izgotovljeni sklopov na glavno gred (main shaft). Vse mora teči brezhibno. Sam sem gred predhodno rahlo obdelal s smirkovim papirjem zrnatosti 1500, ker je bilo čutiti "zatikanje"- na gredi so bile majne raze...po obdelavi je vse teklo kot "namazano".
Po navodilih sestavimo še krmilne vzvode (dolžine!) in jih pravilno namestimo na določene poz. (črka A!)
Krogelni zglobi se morajo po namestitvi gibati brez odpora! Vse prevečkrat opažam na mnogih modelih "trde" linke! Če ne gre drugače si pomagamo z "rajbarjem", ki ga nredimo iz dodatne kroglice (slika).
Sledi poizkusna nemestitev izgotovljeni sklopov na glavno gred (main shaft). Vse mora teči brezhibno. Sam sem gred predhodno rahlo obdelal s smirkovim papirjem zrnatosti 1500, ker je bilo čutiti "zatikanje"- na gredi so bile majne raze...po obdelavi je vse teklo kot "namazano".
Po navodilih sestavimo še krmilne vzvode (dolžine!) in jih pravilno namestimo na določene poz. (črka A!)
Krogelni zglobi se morajo po namestitvi gibati brez odpora! Vse prevečkrat opažam na mnogih modelih "trde" linke! Če ne gre drugače si pomagamo z "rajbarjem", ki ga nredimo iz dodatne kroglice (slika).
- Priponke
-
- povrtalo.jpg (33.83 KiB) Pogledano 9694 krat
-
- 11-fully_assembled_head.jpg (51.51 KiB) Pogledano 9694 krat
-
- 10-assembled_swash.jpg (50.3 KiB) Pogledano 9694 krat
fly it like u stole it
Zobniška dvojica je predhodno že sestavljena. Sam sem preveril če so vijaki dovolj uviti. Enosmerni ležaj za "freilauf" sem razmastil in ga ponovno namazal z "mešanico" Titanfeet mast + finomehanično olje. Vse sem poizkusno pritrdil na glavno gred.
1.DEL sestavljanja je tako zaključen.
1.DEL sestavljanja je tako zaključen.
- Priponke
-
- head_gear.jpg (109.93 KiB) Pogledano 5814 krat
-
- 12-main_gear.jpg (51.91 KiB) Pogledano 5814 krat
fly it like u stole it
Naslednji korak je izgotovitev "ohišja" modela. Začnemo z dvema karbonskima stranskima ploščama. Zelo priporočam, da s smirkovim papirjem obrusimo vse ostre robove! Drugače ostri robovi kasneje "poberejo svoj davek"- ureznine, prerezani kabli,...
Vse luknje, ki so namenjene za pritrditev raznih delov z vijaki M3 sem povrtal s svedrom fi3,3mm. Obstoječe luknje so velike ravno toliko, da vijak "reže" navojnico v ploščo in ko kasneje namažemo vijak z loctitom pri uvijanju le ta ostane že na plošči.
Na sliki sem nekaj lukenj pozabil označiti...
Vse luknje, ki so namenjene za pritrditev raznih delov z vijaki M3 sem povrtal s svedrom fi3,3mm. Obstoječe luknje so velike ravno toliko, da vijak "reže" navojnico v ploščo in ko kasneje namažemo vijak z loctitom pri uvijanju le ta ostane že na plošči.
Na sliki sem nekaj lukenj pozabil označiti...
- Priponke
-
- 14_Side_frames.jpg (102.33 KiB) Pogledano 5727 krat
fly it like u stole it
Tako kot na stranskih ploščah sem tudi na ohišjih za ležaje povečal luknje...
- Priponke
-
- 16_bearing_block.jpg (60.34 KiB) Pogledano 5691 krat
Zadnjič spremenil Saphir, dne 25 Mar 2007, 14:30, skupaj popravljeno 1 krat.
fly it like u stole it
Pri sestavljanju obeh stranskih plošč je potrebno biti natančen!
Pri poizkusnem vstavljanju ohišij za ležaje v stranski plošči sem opazil , da so pozicionirne luknje v karbonskih stranicah malo premajhne---> povečamo jih le toliko, da plastično ohišje lepo "sede" v njih.
Vse skupaj sestavljamo na ravni podlagi! Najprej vsa tri ohišja rahlo privijačimo na plošči -> zgoraj in v sredini je večji ležaj-črka A na ohišju, spodaj je manjši ležaj -črka B na ohišju. Potem vstavimo glavno gred, da drži pozicijo. Zatem pričnemo "zategovati" vijake-->najprej spodnje ohišje B (ne pozabimo Loctite)--- srednje ohišje A --- preverimo če se gred vrti brez upora--- na koncu še zgornje ohišje A---in zopet preverimo če se gred vrti brez upora. Končni test izvedemo tako, da gred rahlo privzdignemo in jo spustimo... gred se brez upora vrne na prvotno pozicijo.
Na koncu privijačimo še spodnjo ploščo in distančnik.
Pri poizkusnem vstavljanju ohišij za ležaje v stranski plošči sem opazil , da so pozicionirne luknje v karbonskih stranicah malo premajhne---> povečamo jih le toliko, da plastično ohišje lepo "sede" v njih.
Vse skupaj sestavljamo na ravni podlagi! Najprej vsa tri ohišja rahlo privijačimo na plošči -> zgoraj in v sredini je večji ležaj-črka A na ohišju, spodaj je manjši ležaj -črka B na ohišju. Potem vstavimo glavno gred, da drži pozicijo. Zatem pričnemo "zategovati" vijake-->najprej spodnje ohišje B (ne pozabimo Loctite)--- srednje ohišje A --- preverimo če se gred vrti brez upora--- na koncu še zgornje ohišje A---in zopet preverimo če se gred vrti brez upora. Končni test izvedemo tako, da gred rahlo privzdignemo in jo spustimo... gred se brez upora vrne na prvotno pozicijo.
Na koncu privijačimo še spodnjo ploščo in distančnik.
- Priponke
-
- 17_frame_assembled_1.jpg (68.42 KiB) Pogledano 5696 krat
-
- 17_1_side frame_A.JPG (31.45 KiB) Pogledano 5696 krat
fly it like u stole it
Model počasi že dobiva obliko
Naslednji korak je izgotovitev nosilca za repni boom. Priložen sklop zobnik-jermenica je plastičen. Sam sem ga zamenjal s kovinskim opcijskim delom. Po prebiranjih diskusij na tujih forumih je to eden od priporočenih "upgradov"...
Naslednji korak je izgotovitev nosilca za repni boom. Priložen sklop zobnik-jermenica je plastičen. Sam sem ga zamenjal s kovinskim opcijskim delom. Po prebiranjih diskusij na tujih forumih je to eden od priporočenih "upgradov"...
- Priponke
-
- 18-Tail_boom_mount.jpg (39 KiB) Pogledano 5598 krat
fly it like u stole it
Gred na katero pridejo pritrjeni vzvodi ima asimetrično postružen utor. Pri vstavljanju gredi v ležaje je krajši del na levi strani modela...
Pazimo, da ne pozabimo namestiti na gred podložk( 1 ) ... po potrebi v primeru zračnosti pa uporabimo še tanjše podložke ( 2 ).
Pazimo, da ne pozabimo namestiti na gred podložk( 1 ) ... po potrebi v primeru zračnosti pa uporabimo še tanjše podložke ( 2 ).
- Priponke
-
- 27-control_shaft_washer.jpg (74.87 KiB) Pogledano 5582 krat
fly it like u stole it