Stran 1 od 2

Ko odpove en motor....

Objavljeno: 28 Nov 2005, 22:35
Napisal/-a Ultralajt
Na povezavi:

http://142.26.194.131/aerodynamics1/Multi/Page3.html

Slika

je prikazano pravilno ukrepanje v primeru, da odpove en motor, na dvomotornem letalu. Sicer se teorija nanaša na pravo letalo ne model, vseeno dobro nakazuje pravilne ukrepe v krizni situaciji.
Predvsem je dobra razlaga dogajanja v "macromedia shockwawe" interaktivnem oknu (čisto spodaj na omenjeni strani), kjer lahko klikamo, ter preizkusimo, kaj se dogaja če pravilno ali nepravilno ukrepamo.

Mitja

Objavljeno: 28 Nov 2005, 22:54
Napisal/-a KamiKaza
Ravno zato sem vprašal vse zagreteže, koliko obvladajo (obvladamo :oops: ) smerno krmilo, kajti pri modelu se pojavljajo prav isti problemi kot pri pravem letalu, le da tu pilot ne sedi v letalu #-o . Zato se modelarji čez lužo obilno poslužujejo žiroskopskih stabilizatorjev tako na smeri kot za nagib (smer je ponavadi premajhna, da bi nevtralizirala moment motorja).
Tudi zato predlagajo, da se začne s kakim dvomotorcem a-la trainer variante (že vedo, zakaj :wink: )


lp Rupert

Objavljeno: 30 Nov 2005, 18:13
Napisal/-a CINX
Za 20 do 25% povečaš smer pa je .

Zanimivo pa je da imajo Američani oba motorja naštimana tako, da sta za 3 stopinje obrnjena na dol, levo desno je pa nula.

V Evropi je pa tako da sta oba obrnjena na dol za 3 stopinje, levi motor 1 stopinja v levo, desni motor 3 stopinje v desno ali pa 2 stopinje levi motor v levo in desni 4 stopinje v desno.

Ko sem gradil dvomotorno letalo sem se odločil za Evro način 1-3 stopinje.
Pred enim letom sem ga prodal 3/4 izdelanega in morem rečt, da mi je tale tema odprla nezaceljeno ranico :lol:

Objavljeno: 30 Nov 2005, 20:07
Napisal/-a KamiKaza
Na dol je verjetno zelo odvisno od izbranega profila krila :-k , vsaj pri enomotorcih je tako; ne vem zakaj naj bi bili večmotorci izjeme :-s



lp Rupert

Objavljeno: 30 Nov 2005, 20:10
Napisal/-a Mipo
Chinks napisal/-a:Pred enim letom sem ga prodal 3/4 izdelanega ...
Ali je pri novem lastniku že poletel?

Mipo

Objavljeno: 01 Dec 2005, 08:02
Napisal/-a CINX
Mipo napisal/-a:
Chinks napisal/-a:Pred enim letom sem ga prodal 3/4 izdelanega ...
Ali je pri novem lastniku že poletel?

Mipo
NE, baje se ni zadeva še nikamor premaknila!!!

Objavljeno: 01 Dec 2005, 09:42
Napisal/-a Matjaz
Giroskop na smer? Ne morem si slike narest v glavi za kaj bi bilo to dobro. Za nagib ok ok, smer pa...

LP

Jest

Objavljeno: 01 Dec 2005, 17:13
Napisal/-a KamiKaza
Ker je smer prva in glavna komanda, ko odpove moped; ponavadi zamudiš nato preobilno pomagaš z nagibom in #-o #-o #-o


lp Rupert

Objavljeno: 01 Dec 2005, 18:30
Napisal/-a Matjaz
To ze... Samo se mi zdi, da je silno tesko to kompento prepoznat in resit z giroskopom. Letalo zavrti v stran, rep poskusa popravit smer, potem pa drift pocasi poje vso informacijo in to je to... Giro pac meri samo kotno hitrost in nic drugega. Tisti, ki pa drzijo smer, taki za helije, bi pa med letenjem stalo delali.

Tko jest mislim da je to..

LP

Objavljeno: 01 Dec 2005, 20:53
Napisal/-a Mipo
Eksperimentiral sem z mojim Tigercatom.
En motor sem v zraku preklopil na ločen drsnik in ga počasi zaprial (seveda na varni višini). Do polovice (razmerje vrtljajev 1:2) ni bilo kakšnih večjih problemov. Potem sem motor vrnil na polne vrtljaje, se z modelom vrnil na izhodišče ravne linije in z drsnikom ustavil levi motor. Model se je silovito odzval s prevračanjem na krilo, ki mu ne bi pomagalo še tako veliko smerno krmilo, ker pač deluje v drugi osi. Lovil sem ga z nagibom, vendar je bilo vse skupaj tako brezupno, da mi ne bi uspelo odpeljati šolskega kroga. Tako sem zmanjšal vrtljaje drugega motorja na približno 30% in model je postal spet krotek. Takega se je dalo voditi, vendar je bilo moči komajda dovolj za horizontalen let. Tako sem se odločil za pristanek. Če se prav spominjam, sem to vajo opravil trikrat (tega je že tri leta), pa ni bilo kakšnega napredka, le manj sem bil presenečen sunkovitem odzivu.

V primeru, da se to zgodi nepričakovano v nerodnem položju (n.p.r. ob dodajanju plina po počasnem nizkem preletu) je kriza že na tej strani obzorja.

Uporaba smeri pri dvomotornih modelih ni ničkaj zahtevnejša od enomotornih. Potrebuješ jo pri vzletu. Kompenzacija slabega delovanja motojev pa z njo ni pretirano uspešna. Potrebna je hitra reakcija -> odvzem plina in čimprej na varno.

Z žiroskopom nisem eksperimentiral na tem modelu, ga pa prilično dobro poznam ko sem ga mučil na drugih modelih (od nagiba, smeri do višine). Menim, da bi z žiroskopom pridobil nekaj časa za reakcijo, ker bi dušil nihanje modela (oziroma upočasnil vrtenje okoli vzdolžne osi). Montaža žiroskopa na nagib dvomotornega modela je verjetno pametna naložba v zavarovanje za kritične trenutke.

Mipo

Objavljeno: 02 Dec 2005, 13:36
Napisal/-a KamiKaza
Zato pa se mi zdi, da bo marsikdo, ki bo prešaltal na več motorjev, hudo razočaran :cry:
Pa še en problem se pojavi pri večmotorcih- v večini primerov občutno povečana teža modela- me prav zanima kdo ima izkušnje z letenjem modela, ki pri razponu 1,45m tehta celih 5 kg; verjemite, ni lahko. Pa vsi smo nekaj pametni, edini, ki ima že kar nekaj izkušenj (Miloš) je pa modro tiho; že ve zakaj :wink:


lp Rupert

Objavljeno: 02 Dec 2005, 18:47
Napisal/-a Matjaz
Je treba vcasih malo teoretizirat.. :D Je kdo kdaj ze ziv ostal zaradi tega, ker je kdaj kak scenarij ze prej v glavi preigral.

Eden Italijanov, ki leti v Divaci, leti gasilca, Canadair-ja. Dva motorja, Tiger 10 ali 15 kubov in +2m preko kril. Sem ga opazoval, kako je bilo, ko mu je cmrknil en motor, se prej pa se je zelo zaganjal. In sploh ni bilo opazit kake krize ali panike. Vzlet je bil impresiven, se na sliki vidi kot. Hitrosti se zal ne vidi, a me je presenetila. Skratka, dva povpreca motorja, ki sta celo umorjena s trokrakimi elisami, posteno vleceta kanto zajetne geometrije in mase.

Ko bo delavnica, pa 2.5m mustang, potem bo se B-25.... Ze dolgo moje sanje.

LP

Jest

Objavljeno: 03 Dec 2005, 00:22
Napisal/-a Ultralajt
Da je možno kontrirati po smeri ob "izgubi" enega motorja, vidimo da imajo nekatera večmotorna letala ekstremno velik smerni rep (B17, B29, Kanader iz zgornjih dveh slik...), ali pa po eno smerno krmilo na vsakem koncu višinskega repa, ker tak rep v zračnem curku še delujočega motorja bolje "prime" kot pa v prostem zračnem toku.

Objavljeno: 03 Dec 2005, 11:24
Napisal/-a Leopard2
Hei...


Mislim, da čist preveč pretiravate!!!

Vemo za momente na enomotonih letalih. Pri dvomotornih pa sta ponavadi, levo in desno vrteča motorja. Pri izgubi enega, že del momenta pobere delujoči motor. Motorja nista na koncu krila ampak kar je možno blizu korena, torej......!

Pa še neki, če boste pravilno izbral motorja pol ne bo problem(Sclae).
Kot jz berem iz foruma, obesjo na bogo Extro 3Kg 80ccm motor. Itak da je list popirja. Oz bol penja kr Shutle. Torej Ne pretiravat.

Pol gor obest 3krake prope ali več. manjši radij manj momenta.

Ma, da ne bom predolg. Vse se da.

Lep pozdrav

Objavljeno: 03 Dec 2005, 11:38
Napisal/-a Ultralajt
@ Leopard2!
Kako pa prepričaš modelarska motorja z notranjim izgorevanjem na dvomotornem letalu, da se vrtita vsak v svojo smer? :o
Vem, da pri cox motorju z membranskim ventilom na zadnji strani pred vplinjačem, to gre, pri motorjih z vplinjačem spredaj in sesalnim kanalom v glavni gredi, pa to ne gre!

Poleg tega nisi razumel bistva teme....ne gre se za izničevanje momentov motorjev na dvomotornem letalu, ko oba delujeta, tema se nanaša na primer, ko nam en motor nehote ugasne.

Ptrav ti pa dam, da imajo modeli neprimerno večjo specifično moč glede na "taprava" letala, zato je tudi obnašanje v zraku toliko bolj različno.


Pa še to! Pokaži nam kje si videl na Ekstri 3 kg težki 80 ccm motor. To bi pa res rad videl! :o :o

Mislim da ti tudi malo pretiravaš!

Objavljeno: 03 Dec 2005, 12:06
Napisal/-a Brane
Da se še jaz malo vključim, s svojimi teorijami, razmišljanji in idejami.
Prepričan sem, da tudi pri enomotornem modelu ni prijetno, ko odpove motor, pri dvomotornem smo celo na boljšem, saj je zelo malo možnosti, da bi crknila oba.
Ko crkne en motor, najbrž ne smemo podleči skušnjavi, da bi z ostalim delujočim motorjem nadomestili oba, pač pa je po moje najbolje z rahlo uporabo smeri in bistvenim zmanjšanjem plina na delujočem motorju, poskušati priti uspešno do pristanka. Če čisto odvzamemo plin edinemu še delujočemu motorju, itak ne more biti bistveno drugače kot če pri enomotorcu crkne motor, nesimetrije pri potegu ni in model pač jadra kar jadra #-o =D> . Tako situacijo visoko v zraku lahko simuliramo in se tako vadimo za primer krize.
Najbrž, da je pri večjih modelih pričakovati od smeri več učinka, kot pri majhnih modelih (če pomislim, na težave pri poletanju s steze, s kakšnimi majhnimi, okrog, ali pod meter velikimi modeli #-o :evil: :lol:
Pa vas ja ne bo strah pred tem, kaj se zgodi, če crkne en motor pri dvomotorcu odvrnil od tega, da si ga privoščite, če si ga želite.

Objavljeno: 03 Dec 2005, 12:08
Napisal/-a Leopard2
Hei...

Hehe, ja pr extri sem pa res pretiraval, sam hotu sem bit nazorn, ker če bi rekel manj bi odgovoril da je to normaln. :oops:

Ultralight: Mislim, da sem videl dvotaktarja delat v obratni smeri.
Pol pa nevem. Ko bi blo pa pri polnih obratih pa nisem dočakal. Bom pa sam probal itaq. Bil je pa motor Thunder Tigre. 10ccm.

Mislim, da se sesalni in izpušni kanal ne zamenja. Kokr jz vem!

Mogoče ti več!!!


Ma, če ne boste hitr kaj nardil bom prisilen pokazat ko se leti na nož z enim motorjem na zgornji strani.....hehe!

Lep pozdrav.

Objavljeno: 03 Dec 2005, 13:07
Napisal/-a Leopard2
Aja še neki...

"ali pa po eno smerno krmilo na vsakem koncu višinskega repa, ker tak rep v zračnem curku še delujočega motorja bolje "prime" kot pa v prostem zračnem toku"

Tole ne bo držal čist...!!

Bom zlo kratek. Če bi mel pokončni rep na sredini, bi strelec na vrhu trupa imel mrtev kot oz. nebi mogu strelat na direkten prihod lovca.
Da so mel bolše pokrivanje od zgoraj jih je prsilel da so repe montiral na straneh po dva majhna. Mal si poglejte kolk so pokrival kotov okrog letala.

Primerjat bombnike iz časa 2WW in današnje dvomotorce je nesmisel. Takrat je blo narjeno za efektivnost bojevanja. Ne za, to ko bo crknu motor.


Lep pozdrav

Objavljeno: 03 Dec 2005, 19:13
Napisal/-a bruhpilot
Leopard2 napisal/-a:Hei...

Ultralight: Mislim, da sem videl dvotaktarja delat v obratni smeri.
Pol pa nevem. Ko bi blo pa pri polnih obratih pa nisem dočakal. Bom pa sam probal itaq. Bil je pa motor Thunder Tigre. 10ccm.
Mislim, da se sesalni in izpušni kanal ne zamenja. Kokr jz vem!
Mogoče ti več!!!
Evo, je že 2:0 za Ultralajta =D> =D>
Metanolar (npr. Thunder Tigre 10 ccm) deluje samo v eno smer. Včasih se pri štartu sicer zgodi, da se zažene v drugo smer (če je malo zalit), ampak niti ne deluje pravilno in ob prehodu v večje vrtljaje ali ugasne, ali pa hitro začne teči v normalni smeri (v desno). Za to je krivo krmiljenje polnjenja motorja z odprtino v gredi.

Dejstvo je, da krmilo, katerega dodatno obteka tok zraka iz propelerja, dosti bolj "prime", ker je hitrost obtekajočega zraka večja. Sile na krmilu se večajo s hitrostjo obtekajočega zraka (mislim, da celo s kvadratom hitrosti). To je direktno razvidno pri 3D modelih, ko dodaš gas, model v trenutku obrne v smer, kamor so odklonjena krmila - če je v kolikor toliko nevtralnem položaju.

lp
Aleš

Objavljeno: 03 Dec 2005, 20:09
Napisal/-a Mipo
Leopard2 napisal/-a:Ma, če ne boste hitr kaj nardil bom prisilen pokazat ko se leti na nož z enim motorjem na zgornji strani.....hehe!
Odstopim svoj termin na stezi na Lijaku. Povej kdaj, bomo dokumentirali.

Mipo

Objavljeno: 03 Dec 2005, 20:17
Napisal/-a Mipo
Ultralajt napisal/-a: Kako pa prepričaš modelarska motorja z notranjim izgorevanjem na dvomotornem letalu, da se vrtita vsak v svojo smer? :o
Pred leti je O.S. prodajal odmične gredi za nekatere svoje štiritakterje, s katerimi so se vrteli v nasprotno smer. Potrebno je samo zamenjati kota odpiranja sesalnega in izpušnega ventila. Iskal jem jih po ZDA pa ji nikjer ni več na razpolago.

Pri večini dvotakterjev bi bilo potrebno zamenjati gred motorja, oziroma spremeniti kot odprtine v njej, ki odpira uplinjač. Prezrcaliti ga je potrebno preko simetrale v GMT. Potem bi motor tekel v nasprotno smer. Karakteristike pa še vedno ne bi bile povsem enake kot pri nasprotno vrtečem zaradi notranjih kanalov in smeri vrtenja kolenčaste gredi, ki v enem primeru pomaga polniti kanale v drugem pa ne. Potrebno bi bilo še zamenjati stran na kateri je izpušni kanal. Najenostavneje se to lahko naredi pri nekaterih MVVS motorjih.

Mipo[/code]

Objavljeno: 04 Dec 2005, 10:34
Napisal/-a Leopard2
Bruhpilot.

Men je itaq vseen kaj delate, sam nekateri so preveč bistrih tuki.

Objavljeno: 04 Dec 2005, 12:19
Napisal/-a crt
Ultralajt napisal/-a:...ali pa po eno smerno krmilo na vsakem koncu višinskega repa, ker tak rep v zračnem curku še delujočega motorja bolje "prime" kot pa v prostem zračnem toku.
Tale zadeva z dvema smernima ima / je imela več prednosti; ena je ta, ki jo je povedal ultralajt, ena je ta s hrbtnim strelcem, še ena pomembna prednost je pa vožnja po tleh. Kakor vem ta letal niso imela vodljivega zadnjega kolesa in si je moral pilot pomagati pri zavijanju le z zavorami. Nekateri so to težavo rešili tako da so malo zamaknili osi motorjev tako, da sta se "curka" srečevala nekje pri smernem. Drugi pa so raje dali dve smerni.
Kar se pa tiče momentov pri delujočih motorjih je pa Leopard malo kiksnil; moment okrog navpične osi nastane zaradi spiralnega toka za propom, ki udarja ob smerni stabilizator (temu bi se na primer lahko izognili če bi imeli enako površino smernega nad in pod osjo motorja). Pri večmotorcih, ki imajo smerno na sredini tok od propov nikamor ne zadeva, torej tega momenta ni, kljub temu, da se motorja vrtita v isto smer. Oz moment je lahko majhen, ker je tok za propom stožčaste oblike in ga nekaj vseno zadane smerno.

Objavljeno: 04 Dec 2005, 12:24
Napisal/-a crt
Za lažjo predstavo; verjetno bi bil efekt podoben če bi imeli na letalu samo eno polovico višinskega stabilizatorja, npr. levo. Takrat bi nam verjetno, ko bi dali gas nos potonil. Oziroma, začel penjati, če bi imeli samo desno. Bilo bi zanimivo probat. A kdo žrtvuje letalo? V raziskovalne namene? :D

Objavljeno: 08 Dec 2005, 11:24
Napisal/-a Mipo
Nekaj o kotih je tudi tule: http://www.rcuniverse.com/forum/m_3066505/tm.htm

Tako veliki zamiki niso le za hec. Izkušnje ob izgubi pogona na eni strani so boleče.

Mipo

P.s.: Za postavitev težišča zelo neprimerna postavitev motorjev. Morala bi za kakšnih 10cm nazaj. Tam sta zato, da je bilo kam postaviti rezervoarje, ne da bi posegali v konstrukcijo krila.