Stran 1 od 1

Obdelava propelerja

Objavljeno: 06 Nov 2011, 19:13
Napisal/-a tornado
Veliko modelarjev je v dilemi kako odbelati proper. Večina modelarjev verjetno ve, da je dobro obdelan prop ključ do uspeha.

Čeprav mi to delo od začetka ni najbolj dišalo, pravzaprav pošteno povedano niti nisem vedel kako se lotiti zadeve. Za začetek sem kupil nekaj propov poznanih in priznanih mojstrov obdelave. Pri prvih korakih sem uničil nekaj propov na katerih sem ''treniral''. Za to je bilo potrebno nabaviti nekaj orodja, ki jih potrebiješ za to delo.
V tej temi bi želel predstaviti osnovno orodje in tehniko obdelave samih propelerjev. Tema se bo nadgrajevala postopoma, zato prosim, da se pripombe, opažanja, nasveti tehtni in vezani na temo.
Linkov z podobno temetiko ne rabite lepiti, ker želim predstaviti svoje delo!

Objavljeno: 07 Nov 2011, 14:13
Napisal/-a tornado
Orodja in pripomočki, ki jih uporabljam za obdelavo propov.


Tračni brusilnik uporabljam za grobo obdelavo in balansiranje propa.
Na koncu ga uporabim še za fino poliranje. Pri tem zamenjam brusni trak za polirnega.


Slika

Komplet pil

Slika

Za vmesno oblelavo uporabljam smirkov papir granulacije ob 120-500
Brusni papir

Slika

Segmentni brusni koluti

Slika

Za obdelavo radijusev in kotov na notranji strani so zelo primerni:
Polirni trni

Slika

Brez balanserja ni kvalitetne obdelave propa.
Balanser

Slika

Za bolšo dostopnost in pozicioniranje propa je zelo priročen:
Gibljivi primež

Slika

Fiksni primež

Slika

Poliranje opravim na tem brusnem kozlu. Nanj je montirana polirna filc plošča. Za boljši efekt se dodaja polirna pasta. Sam uporabljam srednjo in fino.
Brusni kozel z polirnim kolutom

Slika

Objavljeno: 07 Nov 2011, 20:06
Napisal/-a AnteJ
Mogoče še opozorilo vsem, ki se bodo ukvarjali z brušenjem, balansiranjem, poliranjem propelerjev (velja predvsem za Octure in ABC propelerje):

http://en.wikipedia.org/wiki/Beryllium_poisoning

V glavem - vdihavanje berilijevega prahu je zelo škodljivo, priporočam uporabo respiratorja, brušenje pod vodo (da se ne dela prah), uporabo namenskega orodja samo za brušenje propelerjev - da ne kontaminiramo drugih prostorov.

Objavljeno: 19 Nov 2011, 18:47
Napisal/-a tornado
Končno sem prejel težko pričakovani prop in lahko začnem z obdelavo.
Odločil sem se za propelerje ameriškega proizvajalca ABC. Propi so v primerjavi z Octura mnogo boljše in kvalitetneje odliti.
Nabaviti jih je možno tudi v Evropi, cena je praktično identična kot čez lužo, če upoštevamo vse dodatne stroške uvoza.


Smisel obdelave propa je ta, da je čimbolj uravnovešen. Zaradi visokih obratov bi ob uporabi nebalansiranega propa prišlo do večjih vibracij in posledično, do poškodbe pogonskega sklopa. Prav tako pride do izgube moči motorja.
List propa je potrebno tudi optimalno stanjšati. Čim tanjši je list propa, manjši je upor v vodi. To pomeni, da se propeler v vodi zaradi manjšega upora lepše zavrti.

Prop najprej preverim na balanserju in mu označim krake po vrstnem redu teže. Z številkami označim najtežji krak, ki ga bom obdeloval prvega. Posledično je na vrsti drugi najtežji krak, ki je na balanserju na spodnji strani. Najlažji krak je na vrhu. Balanser deluje na principu raličnih mas krakov.

Nasledni korak je vizualni pregled dolžine krakov oz. centričnost. Na tem propu je obdelava zelo dobra in praktično ni razlike med kraki.

Pričnem z obdelavo zadnje ploskve. Po manjšem odvzemanju in obenem tanjšanju lista preverim prop. Na balanserju se takoj pokaže rezultat. Krak št. 2 postane najtežji in je v spodnji legi.

SLIKE

Objavljeno: 21 Nov 2011, 18:39
Napisal/-a tornado
Z tračnim brusilnim strojem sem obdelal zadnje strani krakov.
Pri tem brušenju je potrebna stalna kontrola balansa. Kaj hitro se lahko zgodi, da kakšen krak preveč zbrusim in preveč stanjšam. Z to obdelavo dosežem tudi ostrino roba.
Notranji konkavni del propa obdelam z malim brusilnim strojem in mehkimi brusnimi ploščami. Večja obdelava ni potrebna, poberem le stanke odlivanja.

Pri in po grobi obdelavi si precej pomagam tudi z malimi pilicami in na koncu z grobim smirkovim papirjem granulacije 80. Občutek v roki je še vedno osnova za dobro in natančno obdelani propeler.
To delo je zelo zamudno in natančno. Običajno mi to vzame nekje med 1-1,5 ure dela. Po vsaki obdelavi propa, kljub uporabi rokavic dobim vsaj odtisek, če ne že kar žulj na palcu desne roke.

Naslednja faza obdelave bo obdelava z finim smirkovimi platnom.

Dodani sta sliki grobo obdelanega, balansiranega in naostrenega propa.

Objavljeno: 08 Dec 2011, 22:08
Napisal/-a ECO
končno sem našel čas da si obdelam prop 7016/3, ki je bil "pretežak" za moj motor.
verjetno se bodo vsi, ki sami obdelujejo prope strinjali zmenoj, da obdelava propa ni tako preprosta stvar kot se zdi.
velikokrat terja veliko časa in predvsem živcev , vsaj pri 3 krakih propih, ga zbalansirat je prava umetnost.
no današnji zakluček 2-2,5 urnega piljenja, brušenja, balansiranja ter poliranja je nastalo tole:
IZ CLEAVER V CHOPPER

Objavljeno: 02 Jan 2012, 19:34
Napisal/-a tornado
Ker sem imel malo delodiša sem danes popoldan obdelal dve propa. Prvi je ABC 2716/3 drugi pa ABC2716/2.
Verjetno ni potrebno povedati, da je obdelava dvokrakega mnogo enostavneje kot trokrakega.

Obdelava je do faze pred poliranje. To fazo imenujejo ''satenska'' obdelava.
Površina je odbelana z finim smirkovim papirjem in ima izgled tkanine saten.
Predvidevam, da bo po testiranjih potrebno še dodelati krake.


Slika
Slika
Slika

Objavljeno: 15 Jan 2012, 15:33
Napisal/-a tornado
Prope je potrebno pravilno čuvati pred poškodbami in udarci. Odločil sem se, da izdelam škatlo za hrambo in transport propov. Škatla je izdelana iz vezane plošče debeline 8mm. Z nasaditev propov sem uporabil najlonske vijake M6, za fiksiranje bom uporabil nizke matice M6.

Škatla še ni dokončana. Na pokrov moram še namontirati panta in vse skupaj prelakirati. Razmišljam tudi furniranju, če le najdem kakšne manjše kose furnirja.
Verjetno bom notranjost obložil z rdečim žametom. Glede na vrednost, ki bo v škatli ne bo nič narobe.

Ta škatla je manjša od treh. V tole gre 8 propov, ker pa jih imam še več sem izdelal tudi škatlo za 12 in 16 propov.

Zunanjost škatle 280x140x45
Slika

Notranjost
Slika

Detajl
Slika

Objavljeno: 22 Jan 2012, 11:32
Napisal/-a tornado
Dodal sem video obdelanega propa.
LINK

Dodan je tudi video z malim trikom, kako izboljšati natančnost balanserja. Na magnet se prilepi kos plastike, ki zelo zmanjša trenje. Tako se doseže večja natančnost balansiranja. Zadeva je preizkušena in deluje.
LINK

Objavljeno: 22 Jan 2012, 15:02
Napisal/-a tornado
Tako izgleda škatla za 12 propov.

Slika

Slika

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 22 Apr 2012, 12:54
Napisal/-a tornado
V roke mi je prišel malce večji prop ABC 3015-10-75/3, dimenzije 76mm korak 1,5. Prop je namenjen za zelo močne motorje 30ccm in dvocilinderske 2x 26ccm motorje
Lotil sem se obdelave. po cca 3-eh urah brušenja, piljenja, šmirglanja, balansiranja in poliranja je izpadlo tole:

Slika
Slika

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 22 Apr 2012, 15:30
Napisal/-a bostjan9a
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> , zelo lepo obdelan prop.

lp b

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 24 Apr 2012, 19:03
Napisal/-a tornado
Danes sem dokončal obdelavo dveh Octura propov. Obema sem porezal spodnja ušesa in jima dodal malo ''pitch-a''- naklona.
Ta postopek imenujejo ''cupinig''
Octure imajo konstanten pitch- naklon. Za boljše potisk se mu zgornji rob upogne tako, da dobi bolj žličasto obliko.


Slika

Slika

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 02 Jul 2012, 17:34
Napisal/-a tornado
Ker ugotavljam, da so nazivni podatki in dejanske vrednosti med proizvajalci propov različne sem se odločil, da to preverim. Prijatelj Pajo (Pažin Slobodan) iz Beograda mi je posodil merilec kotov. Ta merilec je uporabljal še v tekmovanju vezanih aviomodelov, zato je malce večji. Sam bom izdelal pomanjšano kopijo takšnega merilca koraka.
V času, ko spravim vse potrebno bom koristil tega, da ugotovim dejanske vrednosti mojih propov.

Slika
Slika
Slika

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 05 Jul 2012, 07:31
Napisal/-a Mr. S2k
Rado aka Dr. Prop :D
=D> =D> =D>

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 25 Jul 2012, 18:13
Napisal/-a tornado
Danes sem končno dočakal in po pošti prejel digitalno merilno uro z merilnim območjem 0 - 25mm.
Ker je bila ostala ''krama'' za merilec že izdelana sem se takoj lotil merjenja. Za začetek sem premeril dvokraki prop Octura X472.
Tako izgleda merilec koraka propa:
Sestavljen je iz merilne ure, prečnega nosilca, 360° kotomera in ročice.
Ker merim samo prope v premeru od 66-72 mm sem se odločil, da ne bom kompliciral z delitvenim krogom. Prop naj bi se meril na cca. 75% premera. Merilno uro sem postavil na 25,5mm od sredine. To ustreza idealni razdalji premera propa 68mm.
Slika

Merilno iglo sem zamenjal z naostrenim vijakom M2,5. Obstoječa merilna igla ima prevelik premer in je ne moreš nastaviti natančno na rob propa.
Slika

Ko je igla postavljena na rob propa uro in kotomer postavim na izhodišče ''0''
Slika

Prop zavrtim do zunanjega roba propa. Zraven drsi igla merilne ure in kotomer, ki se v tej poziciji ustavita na neki poljubni vrednosti.
Slika

Na uri je ta vrednost 18,24mm. To je vrednost, ki je izmerjena razdalja med zunanjim in notranjim robom lista propa.
Slika

Na kotomerju je odčitana vrednost 66°. To je vrednost za opravljeno pot, med zunanjim in notranjim robom lista propa.
Slika

Ko sem dobil te vrednosti sledi preračun;
360° / 66°= 5,45
5,45 x 18,24 = 99,41

Iz tega rezultata je razvidno, da ima ta prop korak 99,41 ali kot čolnarji raje operiramo s colskimi vrednostmi je to 99,41 / 25,4 = 3,91
Na tabeli prizvajalca je sicer zapisan vrednost 3,976. Razlika je tako majhna, da jo lahko zanemarim.

Ker vem, da je ta prop za moje potrebe za nijanso prevelik sledi obdelava. Lotil se bom samo zmajšanja koraka, premer ostane isti.

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 12 Avg 2012, 09:03
Napisal/-a raktivec
Pozdravljeni;


Vidim, da se igrate z propi. Tudi jaz se, vendar v merilu 1:1.

Zadeva je taka, da za naš prototip od amijev ne dobimo nobenih pametnih podatkov, ker po razmerju masa-volumen-moč preveč odstopa od njihovih zadev. Žal oni vse skupaj delajo empirično v stilu preizkusi, zamenjaj, preizkusi, nam noiben njihov podatek ne drži dovolj dobro za uspeh. V našem primeru takšno testiranje ne pride v poštev, ker nam čez lužo nihče ne bo pošiljal dovolj propov na test, v evropi pa jih tudi ni.

Uporabljamo semi clever prop, stanjšan, malce prekovan cup in prebrušen iz Maximus ali Hydromotive PT5 propelerja.
Težava je v razmerju med izglisiranjem in končno hitrostjo. V kolikor damo gor prop, ki super izglisira, nam pride kasneje pogon na limiter, ker je čoln prelahek. V kolikor damo gor prop, ki bi zagotavljal čolnu dovolj hitrosti, težko zleze iz vode-duši motor, oziroma ima preveč slipa pri srednji hitrosti.

Približno smo se že ujeli z zmanjšanjem premera propa iz 15,65" na 15,25", ožanjem zadnjih 2/3 kraka propa in korakom
26". V končni fazi bi radi prešli na 28" korak, ki je tisti pravi za naše razmere in me zanima, če kdo na osnovi modelarskih izkušenj ve kako recimo v odstotkih ali razmerjih vpliva na hitrost izglisiranja:
- premer propa
- korak propa
- ožanje kraka propa
- sprememba vrtljajev-reduktor
Za pogoje med glisiranjem vem, da je to premer na četrto potenco krat vrtljaji na kubik, krat korak na kvadrat, ampak med izglisiranjem svoje doda še slip in tu sem droben.

Recimo razmerje:
- prop 15,25"x21" in 3.700 rpm, proti 15,25"x26" in 3300 rpm, oba z istimi karakteristikami, le korak drug. Drugo nam v končni fazi bolj odgovarja, a se mi ne sanja kako z številkami določit razmerja za prvih 1.5000 rpm.
Do sem smo prišli, čoln je uporaben, le propa je treba še nekaj odvzet in ne vem kje bi najbolj koristilo, niti ne vem kako to preverit z kalkulatorjem. Tako na oko mi je mučno.

Morda še to, da zaradi površinskega pogona ne smemo iti pretirano pod 15" z premerom.

Zna kdo butnit ven kako konkretno? Povsem bi bil zadovoljen z vašimi modelarskimi izkušnjami, voda je voda in dimenzijska razlika se da prežvečit.
Morda še kateri tip propelerja se na startu najlažje zavrti ob enakem premeru in koraku? Clever, semi clever, Choper, ET...?

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 12 Avg 2012, 18:14
Napisal/-a tornado
To kar pišem je čisto moje razmišljanje in izkušnja.

Prvo v čem se strinjam s tabo je to, da zelo težko dobiš kjerkoli konkreten odgovor na postavljeno vprašanje. Nič kolikokrat sem po začetnih vprašanjih dobil kar dobre odgovore. Bolj ko sem prihajal do bistvenih vprašanjbolj so bili odgovori ''oviti v celofan'' v stilu, ki si ga opisal -
empirično v stilu preizkusi, zamenjaj, preizkusi, nam noben njihov podatek ne drži dovolj dobro za uspeh
.
Ni ni sicer jasno zajkaj je temu tako ali je to strah pred konkurenco ali ,....???????????? [-( [-(

Jaz sicer ne zahajam v matematične izračune , pač pa gledam kaj delajo drugi (ki to kao znajo) in zbiram podatke, slike ,tabele,...........
Povem lahko, da vedno bolj spoznavam resnico o pravilnem izboru in ta je
preizkusi, zamenjaj, preizkusi,..............
Osnova do katere sem prišel je naslednja. Naši motorji v kategoriji FSR-O potrebujejo prop premera 66 - 72mm, korak propa je med 1,4-1,7. V ponudbi je več proizvajalcev propov, ki so v teh dimenzijah, a različnih oblik krakov. Po moje so ''najstaromodnejše'' oblike propi Octura in Prather. Ti propi so čez lužo necenjeni. V našem okolju so boro sprejeti in tudi uporabljani. Naslednja kategorija, ki so zelo razširjeni, to so ABC in Prop shop in naslednja razvrstitev v katero spadajo Propworkswest In Voodoo propi. Pri obdelavi vseh teh propov sodelujejoi tudi stari prekaljeni mački, ki so v tem poslu že krepko čez 30 let in z vsemi dosegajo odlične razultate. Kateri propi so najboljši je enako debati o kuri in jajcu.
Iz mojih opazovanj vsi obdelovalci stremijo k optimalni obliki lista, ki izgleda približno tako:
Slika
Če pogledaš špice so nekje med Cleaver in Choper propom. Spodnji jezik je zelo zmanjšan (detongueing). Če je ta jezik dolg prop dobro pospeši, vendar omejuje zgornje obrate. Kakšno in koliko je to razmerja,...... [-( [-( [-(




Nekaj iz mojega arhiva, mogoče bo v pomoč.
Teorija velikih propov
http://www.propmd.com/propeller-basics.html#rpm6
Teorija obdelave malih propov.
http://www.rcboat.com/prop.htm

Prilagam tudi del mojih zapiskov o propih in terminologiji za lažje razumevanje.

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 23 Sep 2012, 19:11
Napisal/-a raktivec
Zdravo;
(Če smetim temo, bom hitro zbrisal.)


Zaenkrat je nastalo tole na sliki. Originalnemu Maximusu 15,625"x26" smo zmanjšali premer na 15,25" in mu prišpičili konice krakov v semi cleaver, ter natolkli malo dodatnega cupa. Dodali smo še malce sprememb kot je rezanje "trobente" na pestu, brušenje profila krakov v čisti klin z radiusom prednjega roba 0,5 mm. Manj si ne upam, da ne bi po pomoti samega sebe razrezal, če med plavanje z nogo brcnem v propeler. Svilenega finiša si nismo upali, ker se zdi, da bo nepoliran prop takoj zrjavel.
Če bo prop še vedno prehud, bomo kar v marini porezali špičke v čistejšo cleaver obliko, premera pa ne bomo več manjšali. Po premisleku smo si dejali, da je itak potreben rezervni prop in, če ga zaserjemo bo pač za rezervnega, bog pomagaj. Če uspesmo pa privarčevali kar precej ojrotov, ki nam bi jih pobrali čez lužo za podobno početje.

Slika



@tornado;

Pri površinskih propih za "prave" gliserje se precej pozna, če so zbrušeni v klin, da imajo oster prednji rob. Profila v pravem pomenu besede ni, je le klinasta širitev do zadnjega roba. Na gornjih slikah je videti, kot bi bil prednji rob pri modelarskih propih malce manj oster, če ne že kar nekam profilno zbrušen. Zelo sem radoveden kaj je okrog tega pri modelih.

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 30 Okt 2012, 09:23
Napisal/-a tornado
Kolikor je videti na modelarskih propih je osnova lista klin. Logično je, da je čim tanjši zaradi prehoda skozi vodo. Govora o kakšnem profilu ala letalsko krilo niti slučajno ni.

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 30 Okt 2012, 09:34
Napisal/-a tornado
Danes sem svojemu orodju za obdelavo propa dodal že dolgo nagledani in željeni tračni brusilnik. Po dolgem iskanju primernega in cenovno ugodnega, sem se odločil za - PROXXON tračni brusilnik BSL 220/E.
Takoj sem opravil test na surovem dvokrakem propu. Prvi občutek in vtis je zelo dober. Površino tanjša zelo enakomerno v lepem radijusu po obliki lista. mislim, da bo tako učinkovit tudi na 3- krakem propu.
Ker je to zelo ''nežno'' orodje bo za odbelavo potrebno malce več časa. Sčasoma bom pridobil več rutine in bo delo precej olajšano. :lol: :lol:

Re: Obdelava propelerja

Objavljeno: 10 Feb 2013, 11:39
Napisal/-a tornado
Za boljšo kontrolo in kvaliteto obdelave sem si nabavil priročno merilo za merjenje debeline lista. Merilo sem zaradi specifike malo dodelal. Problem je namreč v ukrivljenosti lista propelerja. V ta namen sem na eni strani dodal navojni čepek, ki mi omogoča natančno merjenje debeline. Na poskusnem listu propa sem samo pri obdelavi notranjost lista izmeril stanjšanje za 0,2mm.

Grobo obdelana notranja stran lista:
Slika

Merilnik:
Slika


Dodan merilni čep:
Slika


Naslednji pripomoček, ki sem ga nabavil za kontrolo je precizna tehtnica. Prope izmerim pred in po obdelavi. Na Octura X472 sem težo zmanjšal za 6g, kljub temu, da so listi zelo stanjšani. Pri velikih obratih motorja tudi 6g ni zanemarljiv podatek.

Slika


Nabavil sem nekaj surovih propov proizvajalca Voodoo.
Voodoo Props, LLC. is a Michigan based manufacture of R/C model boat propellers for the Gas, Nitro, and Electric model boaters. Voodoo was the first in model R/C boats to introduce 17-4 PH stainless steel and 376 silicon bronze propellers to the market place. Voodoo collaborated with the most respected prop suppliers in the world to deliver this line of world class propellers. Its 17-4 PH stainless steel is by far the best known material for this hobby. 17-4 PH stainless is the same material used in the manufacture of turbine blades for the F16 fighter which allows for the lightest and thinnest propeller material that will hold up to the high RPM motors being developed today. 17-4 PH is not effected by saltwater and the elements, so no more corroded green propellers in your box. They also give the best scale appearance of any props on the market.
Silicij bronza 376
Slika
Jekleni 17-4 PH- surovec. Baje identičen materijal kot materijal za lopatice turbine lovca F-16.
Slika

Luknje so malce pretesne za os dbeline 1/4 (0,250'') cole. V ta namen sem kupil povrtalo dimenzije 0.251''.
Slika

Po obdelavi pričakujem v ''nulo'' uravnotežen prop, z minimalno debelino listov in minimalno težo! =D> =D>
SlikaSlika