Mesanica

Moderatorji: jannyymihec87Čur

Uporabniški avatar
Alex 76
Profesor
Prispevkov: 1189
Pridružen: 27 Okt 2006, 08:14
Kraj: Ljubljana

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a Alex 76 » 05 Apr 2013, 09:45

Nekoliko daljši članek, ki je nastal za nek obširnejši prispevek, vseeno pa bi tudi v tako okrnjeni obliki znal biti zanimiv.
(glede na to, da gre za delavno gradivo morebitne manjše nepravilnosti niso izključene)
Alex 76 napisal/-a:
Olja za dvotaktne motorje
Velikokrat je mogoče prebrati priporočila, da naj se kupi olja, ki so deklarirana za tekmovalne oziroma močno nadgrajene motorje, saj da tako kar najbolje skrbimo za svoj motor. Logika v ozadju je relativno preprosta: »Če je dovolj dobro za tekmovalno rabo, potem bo še toliko bolje v naših strojih, ki so že tako manj obremenjeni!« Pa je temu res tako?

Olje, ki se uporablja v dvotaktnih motorjih morajo izpolnjevati tri osnovne pogoje; omogočati dobro mazanje pri delavnih temperaturah motorja, kar čim manj mazati izpušni sistem in onesnaževati okolico in ščititi motor pred korozijo v času, ko ta ne deluje. Naloga je težka, posledično pa je optimalna izbira tista, ki je kar najboljši kompromis med zgoraj naštetimi lastnostmi.

Za življenjsko dobo motorja je verjetno najbolj bistvena lastnost, da se kar čim hitreje po zagonu, predvsem pa v času delovanja, torej delavni temperaturi, na stenah notranjosti ustvari tenak film, ki zmanjšuje trenje, s tem pa se motorju zmanjšuje obrabo in znižuje temperaturo. To sposobnost olja je sicer zelo težko natančno opredeliti, ena od merljivih lastnosti, ki na to kažejo pa je njegova viskoznost. Če problem pogledamo skozi matematično prizmo, ima takšna enačba tri bistvene spremenljivke. Prva je dejstvo, da se viskoznost olja s temperaturo bolj ali manj spreminja (to opredeli indeks viskoznosti), naslednja je temperatura, ki jo motor proizvaja (hitro vrteči motorji jo seveda več), tretja pa sposobnost, da toploto odvedemo (učinkovitost hlajenja, seveda tudi v odvisnosti od temperature okolja).

Za primer bomo vzeli dva različna motorja (običajen in močno nadgrajen za tekmovalno uporabo), dva različna režima delovanja (zmeren in visoko obremenjen, ki je značilen za tekmovalno uporabo) ter dva različna okolja delovanja (vroče in hladno). Tako dobimo 8 kombinacij (običajen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme, običajen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme, običajen motor, močno obremenjen, hladno vreme, običajen motor, močno obremenjen, toplo vreme, tekmovalen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme, tekmovalen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme, tekmovalen motor, močno obremenjen, hladno vreme, tekmovalen motor, močno obremenjen, toplo vreme).

Nato si bomo ogledali tri različna olja (takšnega namenjenega običajnim, povprečno obremenjenim motorjem v poletnih razmerah, takšnega namenjenega tekmovalnim, zelo obremenjenim motorjem v poletnih razmerah), nato pa ugotavljali njihovo primernost za vsako od omenjenih kombinacij.

Pri tem bomo opazovali viskoznost, plamenišče in strdišče vsakega od njih, ki so med pomembnejšimi lastnosti olj v povezavi z njihovo sposobnostjo mazanja.
Le optimalna viskoznost ustvari najprimernejši zaščitni film na površini. Previsoka pomeni, da se površine ne prekrijejo ustrezno, saj le to ni dovolj tekoče, na drugi strani pa premajhna viskoznost ustvari pretanko plast na površinah in jih posledično slabše varuje.
Plamenišče je pomembno, saj naj bi se olje, po tem ko opravi nalogo mazanja, v kar čim večji meri uparilo, delno celo zgorelo, posledično pa to pomeni relativno čist izpušni sistem. Olje, ki ima plamenišče previsoko, se pretežno izloči v izpušni sistem, pri tem pa ga po nepotrebnem maši. Še slabša možnost je, da je plamenišče prenizko, kar pa lahko pomeni, da pride do zgorevanja olja še preden ta opravi svojo nalogo mazanja površin.
Strdišče je sicer nekoliko manj pomemben podatek, je pa ključen za ustrezno mešanje goriva in olja. Olje, ki bi glede na temperaturne razmere okolja imelo prenizko strdišče, se lahko zaradi tega prične v gorivu ločevati v plasti, posledično pa le to motorju ne more več zagotavljati ustreznega mazanja.

Primerjana so bila olja Agip
Zimsko olje
AGIP CITY HI TEC 2T, ki ima viskoznost pri 100°C 9,7 mm²/s, viskoznost pri 40°C 55,0 mm²/s, koeficient viskoznosti 162, plamenišče 82 °C in strdišče –54°C.
Poletno olje
AGIP CITY TEC 2T, ki ima viskoznost pri 100°C 11,1 mm²/s, viskoznost pri 40°C 81,0 mm²/s, koeficient viskoznosti 126, plamenišče 110 °C in strdišče –18°C.
Tekmovalno olje
AGIP RACING 2T, ki ima viskoznost pri 100°C 20,0 mm²/s, viskoznost pri 40°C 182,0 mm²/s, koeficient viskoznosti 130, plamenišče 210 °C in strdišče –°C.

Oglejmo si še različne kombinacije.

Običajen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x – izhodiščna vrednost)

Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere najprimernejše.
Viskoznost; optimalna.
Plamenišče; optimalno.
Strdišče; primerno.

Tekmovalno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; primerno.

Običajen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x-30% (hladno vreme), skupaj x-30%)

Zimsko olje je za takšne razmere najprimernejše.
Viskoznost; optimalna.
Plamenišče; optimalno.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalno olje je za takšne razmere absolutno neprimerno.
Viskoznost; absolutno previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; absolutno previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Običajen motor, močno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x+20% (močno obremenjen), skupaj x+20%)

Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Tekmovalno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; primerno.

Običajen motor, močno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x+20% (močno obremenjen), x-30% (hladno vreme), skupaj x-10%)

Zimsko olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalno olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalen motor, povprečno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), skupaj x+10%)

Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere nekoliko primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizka – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalno olje je za takšne razmere nekoliko manj primerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalen motor, povprečno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), x-30% (hladno okolje), skupaj x-20%)
Zimsko olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; nekoliko previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalno olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).


Tekmovalen motor, močno obremenjen, toplo vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), x+40% (močno obremenjen), skupaj x+50%)

Zimsko olje je za takšne razmere absolutno neprimerno.
Viskoznost; absolutno prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; absolutno prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere manj primerno.
Viskoznost; prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Tekmovalno olje je za takšne razmere najprimernejše.
Viskoznost; optimalna.
Plamenišče; optimalno.
Strdišče; primerno.


Tekmovalen motor, močno obremenjen, hladno vreme
(temperatura motorja; x+10% (večja moč tekmovalnega motorja), x+40% (močno obremenjen), x-40% (hladno okolje), skupaj x+10%)

Zimsko olje je za takšne razmere neprimerno.
Viskoznost; absolutno prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; absolutno prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; primerno.

Poletno olje je za takšne razmere primerno.
Viskoznost; nekoliko prenizka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; nekoliko prenizko – nevarnost predčasnega izgorevanja.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

Tekmovalno olje je za takšne manj primerno.
Viskoznost; previsoka – slabše mazalne sposobnosti.
Plamenišče; previsoko – nevarnost mašenja izpušnega sistema.
Strdišče; neprimerno – nevarnost izločanja olja iz goriva (zelo nizke temperature).

* temperaturne vrednosti so približki in so namenjeni zgolj ponazoritvi delavnih pogojev.

V modelarstvu se uporabljajo pretežno zračno hlajeni motorji, prav tako pa imajo tudi vodno hlajeni neuravnavan pretok. Za tovrsten način hlajenja je značilno, da je temperaturni razpon med delovanjem takšne termične enote relativno velik in lahko med prostim tekom in polno obremenjenostjo niha tudi za 100%. Zaradi tega je pri takšnih motorjih priporočljivo, da je koeficient viskoznosti kar čim višji (viskoznost je manj občutljiva na temperaturne spremembe).

Če torej potegnemo iz zgornjega besedila zaključek, lahko vidimo, da tudi, sicer kakovostno olje, ki se ga uporablja na njegovim lastnostim neprimeren način, predstavlja mnogo slabšo izbiro, kot bi jo, morda nekoliko manj kakovostno, ki pa je ustrezno izbrano glede na naše potrebe.
LP
Alex

Uporabniški avatar
T0RN4D0
Dr. Modelar
Prispevkov: 2979
Pridružen: 15 Feb 2010, 20:40
Kraj: sevnica

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a T0RN4D0 » 05 Apr 2013, 19:15

Tudi sam sem mešanic diplomiral in prebral verjetno kakšnih 100 strani na to temo od strokovnih člankov, do izkušenj uporabnikov motork, različnih motorjev, motornih sank, modelarskih motorjev... Namen uporabe predvsem v profi motornih žagah (14.000 rpm+ )


Pri tem sem prišel nekako do zaključkov da je Motul 800 bolj ali manj najboljša žavba, dobavljiva pri nas. (slabih 18€ po litru). Še ena zelo kvalitetna žavba za OPE motorje je stihlovo ultra HP olje. Ampak pazi, to je stihlovo zeleno olje in ne rdeče, ki je navadno mineralno (imajo v mineralno, polsintetiko in sintetiko). Cena tudi tam nekje.

Tretja stvar ki sem jo ugotovil je ta, z 2% mešanicami načeloma v OPE opremi ni nobenih težav, ker traja predolgo da iztošiš mašino. Neakteri celo uspešno uporabljajo 1% mešanice, samo ni najboljše za ležaje, tudi če motor zdrži. Po drugi strani pa so bolj obremenjene dirkaške mašine delovalje dlje z mešanicami ranga 4%. Torej, za samo dolgoživost motorja malo več olja ne škodi.

Četrta stvar je ta, da z nekim normalnim oljem ni bolj ali manj nikomur riknil motor zaradi olja. Bolj ali manj vedno je ali čist bencin, napačne nastavitve vplinjača ali pa pa falschluft. Je pa verjetno razlika ali bo do prevelike obrabe prišlo po 1000 ali 1500 urah.


In do česa sem nazadnje prišel za uporabo v motorkah (in ostalih 2takterjih okoli hiše)? Katerakoli sintetika, ki ustreza vsem standardom (API TC, JASO FD, ISO..) mešana 3%. (in ne, pri tem razmerju se ne sekiram ali je 100:3 ali 97:3, je dovolj rezerve da se ni treba sekirat če par ml falim, ali pa če je v kanti 11l bencina namesto 10 ). Daleč najcenejša varjanta je leclerkova 2T polna sintetika za manj kot 10€/2l. Pa še nekaj je, motul 800 je naprimer narejen za res visoke obrate in termperature izgorevanja, in v manj našponanih motorjih ne izgoreva dobro. (za turažne motorje je recimo 710 bolj primerna izbira, ker izgoreva pri nižjih temperaturah), zato tudi z najboljšim oljem v kakšni labavi škropilnici nisi veliko naredil, razen luže v izpuhu. V glavnem bo olje za četrtino cene ravno tako opravilo svoje delo.

Pa tudi sicer se pri takšnih stvareh lažje igraš in probaš kakšno cenejšo varjanto, če ne bo delovalo (glede na vse standarde, in glede na to da so včasih te zadeve laufale tudi na mešanice s klasičnim avtomobilskim oljem... ne vidim razloga, da ne bi) bo pač treba kak kos opreme prej zamenjat, nekaj tako mora vmes pridet, da zadeve preveč ne zastarijo. :lol: Če sediš na dirkalnem motorju kjer obstaja možnost, da bo zaradi slabega olja zagrabil bat (beri, blokirana zadnja guma v ovinku) potem pač vzameš najboljše kar trg ponuja. Če bi delal mešanico striktno za RC avto bi verjetno delal 3% motul 800 ali kakšne podobne estrske žavbe.
Fly it like you stole it!

lukcsmukc
Razpravljalec
Prispevkov: 72
Pridružen: 17 Maj 2011, 20:50

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a lukcsmukc » 12 Apr 2013, 21:38

Torej kot sem malo prebral članke tudi 5-7%mešanica nič ne škoduje motorju, še bolj ga varuje? Se motim ali ne ker z 3%mešanico mi batni obroček kar hitro pregre ga znuca.
MODELARSTVO JE ZAKON!

mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3858
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a mihec87 » 13 Apr 2013, 07:42

Preveri nastavitve motorja ter uporabi kvalitetno olje...Ni vidim razloga da bi več olja škodovalo ne bo pa pomagalo če je težava v napačnih nastavitvah,vlečenju "favš lufta" itd..
Modelarji smo kot trobentice,ko skopni sneg ter pride pomlad, pokukamo na plano..

jack1
Razpravljalec
Prispevkov: 55
Pridružen: 31 Dec 2009, 16:47
Kraj: Brežice

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a jack1 » 14 Apr 2013, 15:39

A ni tako da preveč olja v mešanici škoduje motorju, ker se ta bolj pregreva?
Mi je mehanik za cross motorje rekel, da odsvetuje uporabo več kot 2.5% mešanice v 2t motorjih, torej 2-2,5%. Drugače se zaradi višje temperature hitreje obrabijo obročki, v nekaj primerih pa je počil bat.
Ne me držati za besedo. Če se motim me prosim popravite!

Uporabniški avatar
shqwarch
Profesor
Prispevkov: 1482
Pridružen: 02 Avg 2006, 20:24
Kraj: Nisem Profesor, Sem Razpravljalec :) ;)
Kontakt:

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a shqwarch » 14 Apr 2013, 19:39

Ma kater mehanik je pa to. Upam, da ti kros motor, še vedno deluje brez generalne. Se je že prevečkrat ogajalo, da so morali pešačiti do cilja. Tudi zelo naviti so ti motorji in bat ter cilinder so zaradi tega potrošni material tudi zaradi šparana na olju. Preveč olja zgolj škoduje mašenju izpušnega sistema. Izjema je olje z dodanim ricinusom. Ta ni preveč prijatel z batnimi obročki.
Zadnjič spremenil shqwarch, dne 15 Apr 2013, 10:17, skupaj popravljeno 1 krat.
Slika

jack1
Razpravljalec
Prispevkov: 55
Pridružen: 31 Dec 2009, 16:47
Kraj: Brežice

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a jack1 » 14 Apr 2013, 20:12

Zanimivo je to, da je mehanik, ki mi je to svetoval dolgo let nazaj (ko so prevladovali 2t motorji) tekmoval v motocrossu in si sam rihtal motor. Prav tako popravlja motorje že vsaj 30 let.
Drugače sem sam vedno delal mešanico malo več kot 2,5%. Zdaj pa nimam več teh problemov, ker sem na 4t.

A potem je možno, da se zaradi prevelike količine olja v mešanici pregreva motor ali ne?

mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3858
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a mihec87 » 15 Apr 2013, 07:45

Zanimivo branje..
https://docs.google.com/file/d/0B-tijvF ... sp=sharing

Če je pravilno nastavljen vplinjač ne vem zakaj bi se motor pregreval, na baji tankam 4% kvalitetnega olja pa leti kot stekel pes, on-road vem da nekateri tankajo še več olja pa letijo modeli..Ne izključujem da je na večjih motorjih kaj drugače saj na modelih je le čisto osnoven 2t motor z enim obročkom ter krom prevleko na cilindru obrati pa 16k+.
Modelarji smo kot trobentice,ko skopni sneg ter pride pomlad, pokukamo na plano..

Uporabniški avatar
Alex 76
Profesor
Prispevkov: 1189
Pridružen: 27 Okt 2006, 08:14
Kraj: Ljubljana

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a Alex 76 » 15 Apr 2013, 08:10

Svoj čas smo »vedeli«, da je zemlja ploščata, kasneje se je izkazalo, da dejstva omenjenega prepričanja ne podpirajo. Resda je neko mnenje vredno nekoliko več v kolikor ga izreče oseba z izkušnjami, ne glede na to pa mora biti tudi v tem primeru le ta sposoben zagotoviti ustrezno fizikalno podlago za svoje trditve, sicer je vse skupaj razširjanje mitov in legend.

Sam v trditvi, da bi lahko nekoliko povečan odstotek količina olja v gorivu povzročal povečevanje temperature motorja pri delovanju, ne vidim fizikalne podlage.

Naloga olja je, da prekrije vse drsne površine in s tem zmanjšuje trenje. V kolikor bi bila količina olja premajhna, bi bila površina slabše pokrita, to pa bi močno povečalo trenje, kar rezultira v povišani temperaturi. Ko količina olja preseže tisto, so ga površine sposobne zadržati, seveda ob upoštevanju lastnosti olja, se višek preprosto izloči. Skladno s to tezo, dodatno povečevanje na temperaturo nima neposrednega vpliva, celo več, vso olje, ki se izloča, s seboj odnaša energijo, kar pomeni zniževanje temperature. Tudi v primeru izgorevanja, olje nima višje energijske vrednosti, kot gorivo, torej to prav tako ne more imeti negativnih posledic.
Edina možnost bi bila, da bi se nezgorelo olje izločalo v izpušni sistem, posledično pa s tem postopoma zmanjševalo njegovo pretočnost zaradi nalaganja oblog, v tem primeru pa bi lahko govorili o sekundarnih, dolgoročnih vplivih. Glede na to, da naj bi se vedno uporabljalo olje, ki ima ustrezno plamenišče, glede na delavne pogoje motorja, tudi to nebi smelo predstavljati težave.
Upoštevajoč, da naj bi bil omenjeni mehanik izredno izkušen, bi z veseljem prebral tezo, na kateri naj bi temeljila njegova trditev povezana s soodvisnostjo prekomerne količine olja v gorivu in delavno temperaturo motorja.

LP
Alex

jack1
Razpravljalec
Prispevkov: 55
Pridružen: 31 Dec 2009, 16:47
Kraj: Brežice

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a jack1 » 15 Apr 2013, 20:05

Hvala za pojasnilo.
Mi je razložil zakaj naj bi se pregreval bat, vendar se iskreno več ne spomnem - nimam 2t motorja že vsaj 2 leti.
Bom pa ga vsekakor vprašal za pojasnilo naslednjič, ko ga vidim in bom poročal tukaj...

Uporabniški avatar
T0RN4D0
Dr. Modelar
Prispevkov: 2979
Pridružen: 15 Feb 2010, 20:40
Kraj: sevnica

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a T0RN4D0 » 15 Apr 2013, 22:52

Tvoj mehanik je in ni imel prav. V teoriji več olja (tja do 6%, več je spet neumnost za takšne 2t morje) nima nobenih negativnih posledic na motor, v praksi pa uporabniki šaltajo iz 2% na 4% brez ponovne nastavitve vplinjača (pri motorjih mislim da je potrebno velikokrat kar prave šobe izbrat) in zaradi tega pride do nabiranja debelih karbonskih oblog, katere potem delajo štalo po cilindru in zaradi katerih lahko dejansko pride do pregrevanja. Na splošno je z menjavo olja (lahko samo znamke, razmerja, ali oboje) lahko hitro križ ker je v večini primerov potrebna ponovna nastavitev vplinjača, ker se hitro pojavi prešvoh mešanica (gorivo-zrak - direktno pregrevanje motorja) ali pa prebogata (nabiranje karbonskih oblog)

Dejansko pa s pravimi nastavitvami in kvalitetnim (in primernim) oljem ne sme biti težav tudi z bogatejšo mešanico. Najbolj pametno si je pač izbrati svojo žavbo in se tistega držati. Ne škodi tudi vsake tolk časa pogledat v cilinder kako je z oblogami.
Fly it like you stole it!

mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3858
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a mihec87 » 16 Apr 2013, 10:11

Pri neki nastavitvi vplinjača gre v motor določena količina(100%) goriva(npr 97% bencina ter 3% olja ), če temu gorivo dodamo več olja pri isti nastavitvi vplinjača motor dobi manjši delež bencina(npr 96% bencina ter 4% olja) ob tem se tudi spremeni sama viskoznost goriva ter razmerje bencin/zrak. Zato je pomembno da vedno natančno mešamo isti % olja, če spreminjamo % olja potem je tudi potrebno ponastavit vplinjač.
Modelarji smo kot trobentice,ko skopni sneg ter pride pomlad, pokukamo na plano..

lukcsmukc
Razpravljalec
Prispevkov: 72
Pridružen: 17 Maj 2011, 20:50

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a lukcsmukc » 18 Apr 2013, 05:32

Sepravi če dam 1,5dl olja in 25dl bencina je to vredu to je okoli 6% olja kakor sem računal
Verjetno pa bom mešal 1,5dl olja na 30dl bencina
MODELARSTVO JE ZAKON!

Uporabniški avatar
tornado
Dr. Modelar
Prispevkov: 2399
Pridružen: 17 Jan 2003, 01:00
Kraj: Maribor

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a tornado » 18 Apr 2013, 06:42

Zelo zanimive teorije o količini olja v gorivu ste razvili.
Za informacijo naj vam povem, da čolnarji v svojih 26 ccm bencinarjih koristimo od 8-12% olja.
Zaradi tega niso nič zmanjšane (vsaj na oko opazno) performanse motorjev.
Ob uporabi 4% mešanice prihaja do pregrevanja in zaribavanja motorja! Res pa je, da je režim dela v čolnu drugačen kot v avtomobilih.
Zadnjič spremenil tornado, dne 13 Sep 2014, 17:49, skupaj popravljeno 1 krat.
Lp Rado


Slika
Slika


Skype: tornado2405

lukcsmukc
Razpravljalec
Prispevkov: 72
Pridružen: 17 Maj 2011, 20:50

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a lukcsmukc » 18 Apr 2013, 13:25

V čolnih uporabljate 9-12% olja
Sepravi če bi rekel 5 litrov bencina daš vanj 6dl olja v 2,5l goriva 3,5dl olja
MODELARSTVO JE ZAKON!

lukcsmukc
Razpravljalec
Prispevkov: 72
Pridružen: 17 Maj 2011, 20:50

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a lukcsmukc » 18 Apr 2013, 19:36

Torej raje bom delal 6% mešanico kot 4%. Sigurnost je sigurnost: Kakor pa sem računal pride to na 2,5l bencina 1,5dl olja
MODELARSTVO JE ZAKON!

Uporabniški avatar
Alex 76
Profesor
Prispevkov: 1189
Pridružen: 27 Okt 2006, 08:14
Kraj: Ljubljana

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a Alex 76 » 18 Apr 2013, 19:39

Mešanje goriva ni posebej zapleteno opravilo, se pa marsikomu zatakne pri matematiki.

Za začetek razjasnimo tri osnovne pojme; snov, ki se uporablja za pogon dvotaktnih Ottovih motorjev imenujemo gorivo, sestavljeno pa je iz bencina ter olja. Večina proizvajalcev podaja podatke v obliki razmerja med deležem olja in bencina, ali v odstotkih olja v gorivu.

a = delež olja v gorivu
b = delež bencina v gorivu
c = seštevek deležev olja in bencina

x(a) = količina olja v gorivu
x(b) = količina olja v gorivu
x(c) = količina goriva

a + b = c
x(a) + x(b) = x(c)

Naprej si bomo ogledali teoretičen primer, nato pa, za lažje razumevanje, še praktičnega.
Zanj bodo osnovni podatki:
a = 10
b = 90
kar lahko zapišemo
10 : 90
okrajšano
1 : 9

Če želimo ugotoviti količino olja za znano količino bencina
a : b = x(a) : x(b)
x(a) = a : b * x(b)

Primer za 1 l bencina:
x(b) = 1 l
x(a) = a : b * x(b)
x(a) = 1 : 9 * 1 l
x(a) = 0,111 l

Če želimo ugotoviti količino bencina za znano količino olja
a : b = x(a) : x(b)
x(b) = x(a) * b : a

Primer za 1 l olja:
x(a) = 1 l
x(b) = x(a) * b : a
x(b) = 1 l * 9 / 1
x(b) = 9,000 l

Če želimo ugotoviti količino olja in količino bencina za znano količino goriva
Količina olja
a / c = x(a) / x(c)
x(a) = x (c) * a / c
Količina bencina
b / c = x(b) / x(c)
x(b) = x(c) * b / c

Primer za 1 l goriva:
X(c) = 1 l
Količina olja
x(a) = x (c) * a / c
x(a) = 1 l * 0,1 / 1
x(a) = 0,1 l
Količina bencina
x(b) = x(c) * b / c
x(b) = 1 l * 0,9 / 1
x(b) = 0,9 l

Če želimo koeficient – odstotek olja v gorivu
a = x(a) / (x(a) + x(b))
a = x(a) / x(c)

Primer za 1 l goriva, 0,1 l olja in 0,9 l bencina:
x(a) = 0,1 l
x(b) = 0,9 l
x(c) = 1 l
a = x(a) / (x(a) + x(b))
a = 0,1 l / (0,1 l + 0,9 l)
a = 0,1 => 0,1 * 100 = 10 %

Če želimo koeficient – odstotek bencina v gorivu
b = x(b) / (x(a) + x(b))
b = x(b) / x(c)

Primer za 1 l goriva, 0,1 l olja in 0,9 l bencina:
x(a) = 0,1 l
x(b) = 0,9 l
x(c) = 1 l
b = x(b) / (x(a) + x(b))
b = 0,9 l / (0,1 l + 0,9 l)
b = 0,9 => 0,9 * 100 = 90 %

Posamezniki največkrat naredijo pri izračuna napako s tem, da ne upoštevajo pravilno na katero vrednost se odstotki oziroma delež nanaša, posledično pa izračunajo delež glede na količino bencina in ne celotnega goriva, to pa seveda ni pravilno, napaka pa se z povečevanjem odstotka olja le še povečuje.
lukcsmukc napisal/-a:Sepravi če dam 1,5dl olja in 25dl bencina je to vredu to je okoli 6% olja kakor sem računal
Verjetno pa bom mešal 1,5dl olja na 30dl bencina
...
V čolnih uporabljate 9-12% olja
Sepravi če bi rekel 5 litrov bencina daš vanj 6dl olja v 2,5l goriva 3,5dl olja
1,5 dl olja in 25 dl bencina => mešanica s 5,66 % olja
1,5 dl olja in 30 dl bencina => mešanica s 4,76 % olja

6 dl olja in 5 l bencina => mešanica z 10,71 % olja
3,5 dl olja 2,5 l bencina => mešanica z 12,28 % olja

Na primer, za mešanico z 12 % olja in 5 litri bencina, bi bilo potrebno:
a : b = x(a) : x(b)
x(a) = a : b * x(b)
x(a) = 0,681 l
Potrebovali bi približno 0,681 l olja.

Upam, da ob uporabi matematičnih enačb nebi več smelo biti dileme o preračunavanju vrednosti, prav tako pa upam, da je razvidno kako enostavno je preračunavanje.


LP
Alex
Zadnjič spremenil Alex 76, dne 19 Apr 2013, 05:39, skupaj popravljeno 1 krat.

Uporabniški avatar
tornado
Dr. Modelar
Prispevkov: 2399
Pridružen: 17 Jan 2003, 01:00
Kraj: Maribor

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a tornado » 18 Apr 2013, 19:41

lukcsmukc napisal/-a:Torej raje bom delal 6% mešanico kot 4%. Sigurnost je sigurnost: Kakor pa sem računal pride to na 2,5l bencina 1,5dl olja
Ne, to je 5% mešanica!
Mogoče malo neumestno, koliko let imaš? Kaj se v šoli niste učili procentnega računa?
Če ne znaš drugače računaj na en liter!!
Lp Rado


Slika
Slika


Skype: tornado2405

lukcsmukc
Razpravljalec
Prispevkov: 72
Pridružen: 17 Maj 2011, 20:50

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a lukcsmukc » 18 Apr 2013, 20:34

Tornado 5,66% je zaokrožil sem na šest
Zanima pa me koliko procentov kaj uporabljate v svojih modelih in kakšno olje, sam uporabljam motul 800
MODELARSTVO JE ZAKON!

Čur
Tekmovalec
Prispevkov: 274
Pridružen: 05 Dec 2004, 14:58
Kraj: Novo mesto

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a Čur » 09 Maj 2013, 22:13

Mešanica
Mislim, da ste zašli v teorijo.
Berem zelo lepe razlage o natančnih izračunih, pravilnih deležih,...

V praksi pa je nekaj povsem drugega.
Za motorje, ki se vrtijo z majhnimi obrati je po mojem prepričanju popolnoma vseeno ali uporabljate 2 ali 3 ali 4 procentno mešanico.
Pri avtomilskih motorjih, serijskih z dvema konjema smo tudi tu nekje.
Kaki tunning motorji pa zahtevajo malo več pozornosti, pa ne v % mešanice, temveč veliko bolj v vrsti olja in pravilnih nastavitvah. /zunanaj temperatura, vlažnost, prah, .../
Pomembno: s čim merite količine, da lahko govorite o mešanici na drugo decimalko??

KO smo v ZG vozili s hrvaškimi vrstniki sem videl tekmovalca /najboljši, najhitrejši, celo zmagovalec v evropski konkurenci/, ki je na črpalki nalil bencin s pištolo za tankanje v kantoco/točnost količine pod tri litre je vprašljiva, vzel kantico olja in ga nalil na osnovi oznak s strani kantice/, zaprl, zmešal, šel probat, še malo poštelal in adijo!!!
Pri avtomilskih motorjih, serijskih z dvema konjema smo tudi tu nekje.

Kaki tunning motorji pa zahtevajo malo več pozornosti, pa ne v % mešanice, temveč veliko bolj v vrsti olja in pravilnih nastavitvah. /zunanaj temperatura, vlažnost, prah, .../

V postih nisem zasledil kaj veliko o bencinu - oktani??

Uporabniški avatar
Kemenb
Freak
Prispevkov: 645
Pridružen: 29 Apr 2009, 18:09
Kraj: Postojna

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a Kemenb » 13 Sep 2014, 15:12

Zanimiva izkušnja, laksarco sm posodu sosedu, nazaj je pršla s pol tanka 95 oktanske mešanice, kosilnica ni imela ne prave moči niti obratov. Ko je zmanjkalo goriva sem nalil notri 100 oktansko 2% mešanico katero tankam tudi v bajo. Uporabljam Husquarna zeleno olje, mašam s pomočjo dozice na flaški in ponavadi dolijem raje kak ml več kot manj. Kosilnica je imela občutno več moči in dosegla prave obrate.
Tekmovalni goseničar MadCat 1:5 http://forum.modelarji.com/viewtopic.php?f=78&t=77572

mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3858
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a mihec87 » 13 Sep 2014, 15:21

Mislim da je tu uporaba 100 oktanskega bencina brez smisla samo dražje je..Dvomim da je opazna razlika med 100 in 95 v teh motorjih...Pri laksarci je bil verjetno bolj problem mešanica kot pa sam bencin..
Modelarji smo kot trobentice,ko skopni sneg ter pride pomlad, pokukamo na plano..

Uporabniški avatar
Kemenb
Freak
Prispevkov: 645
Pridružen: 29 Apr 2009, 18:09
Kraj: Postojna

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a Kemenb » 13 Sep 2014, 15:29

Notr je natankou nekej kr uporabljajo na železnici, nevem kolko % je bla.
Bom probal naslednjo kantico zmešt z 98 oktanskim in tudi malo več olja, da vidim razliko. Sem šele pri prvi kanti :D
Tekmovalni goseničar MadCat 1:5 http://forum.modelarji.com/viewtopic.php?f=78&t=77572

mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3858
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a mihec87 » 13 Sep 2014, 16:14

Ja letos je boga sezona,razen če rad veliko pučeš...Mislim da ob istem % olja med 100 in 95 ne bo opazne razlike-mogoče na kaki napiljeni mašinci..
Modelarji smo kot trobentice,ko skopni sneg ter pride pomlad, pokukamo na plano..

Uporabniški avatar
shqwarch
Profesor
Prispevkov: 1482
Pridružen: 02 Avg 2006, 20:24
Kraj: Nisem Profesor, Sem Razpravljalec :) ;)
Kontakt:

Re: Mesanica

Odgovor Napisal/-a shqwarch » 15 Sep 2014, 16:37

Kemenb, koliko je pa kadila ta tvoja nitkarca? Po mojem se mi dozdeva, da je ta tvoj sosed občutno pretiraval s količino olja v mešanici zato ni delovala prav. Nekje se tudi ustavi pri količini olja in takrat boš moral uplinjač spet prenastaviti. Nekateri modearji v čolnarski sekciji ti lahko povedo, da mešajo tudi 8 procentno mešanico, da jim motorji zdržijo njihov režim delovanja.
Slika

Odgovori

Vrni se na