Letalski dogodek v Trbovljah - vabljeni

Cesta 3 julija 7, 1430 Hrastnik, Kanja_hrastnik(at)email.si

Moderator: AD

Odgovori
Knezov Saso
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 24 Okt 2005, 13:22
Kraj: Trbovlje

Letalski dogodek v Trbovljah - vabljeni

Odgovor Napisal/-a Knezov Saso »

Spoštovani,

Slika
Program je sledeč:
- Uvodni nagovor z razlogi za ustanovitev skupine 1909-1919.
- predstavitev slik iz medvojnega obdobja Jožefa Siliča
- predstavitev najdbe in motorja LeRhone 9J
- predavanje Kolomana Meyerhofa o gradnji replike Albatrosa 253.
- ogled delavnice in dejavnosti Kluba Minima
Ta program bo kot vsako dobro obstreljevanje, po potrebi korigiran in ojačan. A v tem trenutku lahko tudi dokončno potrdimo, da se nam bo zagotovo pridružil Koloman Meyerhof. Prikazal bo 40 minutni film o gradnji Albatrosa serije 253 ter obilo fotografij na to temo.

Slika

Prisoten bo tudi Albin Novak, graditelj Ede V in letalska legenda.

Vabljeni še enkrat!



Lep pozdrav
Klub zgodovinskih letal Minima
www.aeroklub-minima.si
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Včeraj je bilo zelo zanimivo in poučno!

Verjetno bo marsikomu iz WWI scene žal, da ni bil zraven, zato bom napisal par besed o srečanju.

V začetku sem malce zamudil, ampak videl sem še lahko predstavitev replike Rusjanovega letala, ki ga je že delal pri industrialcu Merčepu. Video posnetki so pokazali kako so naredili repliko rotacijskega motorja. Sicer samo kot maketo, a vseeno dovolj za zanimive pogovore o teh motorjih.
Letalo in motor so naredili zanesenjaki z gospodom Albinom Novakom na čelu.


Gospod Jožef Silič nam je prikazal projekcijo slik:

AVSTRO-OGRSKO LETALSTVO NA SOŠKI FRONTI

Iz svoje ogromne kolekcije fotografij in dokumentov, ki jih je v dolgih letih iskanja uspel zbrati, nam je prikazal prezentacijo slik, ki nas, kot letalce najbolj zanimajo in sicer:

Letališča na soški fronti
Prikazal je slike letališč, ki so jih zgradili pred in med vojno.
Zanimivo je videti platnene, lesene in kovinske hangarje, ki so jih postavljali takrat. Stene hangarjev so bile postavljene pod kotom, da so se lahko upirale burji. Nekatere vzletno pristajalne piste so gradili srbski ujetniki.
Videli smo tudi vozove za prevoz letal, ki so bila narejena tako, da so jih po potrebi lahko skrajšali ali podaljšali, odvisno od vrste tovora. Imeli so platnene cerade...kot kočije iz kavbojskih filmov...
Letališča so bila tudi tarča napadov iz italjanske strani, zato so zanimivi zračni posnetki letališč, kjer je množica kraterjev od granat...in po posnetku se lahko hitro prepozna pokrajina, ki bi jo lahko mimogrede postavili na kak današnji zračni posnetek in videli kako se je v teh dolgih letih pokrajina posejala z novimi cestami in zgradbami.
Prav zanimivo je bilo videti slike letališča, ki je bilo v Ajševici, kajti na posnetkih s skalnatim pobočjem nad Lijakom, ti postane vse nekam zelo znano. Le pobočje takrat še ni bilo tako poraslo z gozdom...bilo je precej golo.


Letala na soški fronti
Presenetila me je ogromna zbirka fotografij letal ki so sodelovala na soški fronti.
Tu smo lahko videli slike novih letal, ki so prispela na bojišče. Slike, ki prikazujejo sestavljanje letal. Slike montaže mitraljezov in topov na letala. Modifikacije letal in orožja, ki so jih v delavnicah izdelovali mehaniki, kar po svojem lastnem navdihu.
Videli smo ogromno fotografij kokpitov letal. Presenetilo me je, koliko letal je še vedno imelo "staromodni" volan.
Videli smo slike letal v zraku....celo posnetke, ki prikazujejo letala višje od 3000m!
Veliko slik prikazuje letala prevrnjenana nos ali celo hrbet! Na koncu piste v Ajševici je bil jarek za potok in če so bili piloti "predolgi" na pristanku so zapeljali v jarek in se prevrnili na nos. In potem je sledilo postavljanje letala na noge in popravilo.... Če je kak dan zmanjkalo letal pripravljenih za polet, so vzeli kar kakšno zajeto letalo.

Imeli so tudi enega zajetega Nieuporta, ki so mu namesto poškodovanega kolesa izdelali novo kolo, ki je bilo v celoti leseno :)

Oborožitev letal
Prikazal nam je slike vseh vrst oborožitev, ki so jih letala imela kot standardno opremo, pa tudi prilagoditve in modifikacije, ki so jih izdelovali v lastnih delavnicah.
V enem primeru so za pod trup dvosedežnega letala pritrdili baterijo petih in treh strojnic, ki so streljale vse naenkrat!
Ko so odleteli na preizkus tega orožja, so naredili pravi masaker nad pehoto, ki je bila na nekem premiku blizu Gorice.
Učinek je bil tako zastrašujoč, da so se preživeli vojaki zaščitili tako, da so trupla soborcev nametali na kupe, da so z njimi naredili okope, za katerimi so se skrivali, dokler ni minil napad.
Vendar teh baterij mitraljezov kasneje niso več uporabljali, ker jim je enostavno primanjkovalo orožja....
Videli smo tudi slike, ki prikazujejo aerodinamične "kasete" , kii so se s štirimi vijaki pritrdile na zgornje krilo in so vsebovale dodatni rezervoar za gorivo, dva mitraljeza in dva nabojnika s po 250 naboji.
Slike so zanimive predvsem zato, ker lepo prikazujejo detajle...ki so morda tehnično zanimivi tudi za graditelje replik in maket.
Videli smo tudi kako so na soški fronti obarvali letala. Vsekakor zanimivo za graditelje maket.

Ena slika prikazuje letalo po uspešnem zasilnem pristanku, kateremu je zgorelo veliko desnega zgornjega in pa spodnjega krila (predvsem platnena oplata). Do požara pa je prišlo zaradi streljanja z zažigalnimi naboji. Pri streljanju s temi naboji, je včasih fosfor siknil ven že takoj po izhodu iz cevi mitraljeza in padel na letalo, ki se je zato vnelo.

Protiletalska obramba
Zanimive so tudi slike baterij protiletalske obrambe, ki se je soočala z novim sovražnikom na nebu! Izgleda, da še niso imeli razvitih specialnih protiletalskih topov, zato so si na terenu pomagali na najrazličnejše improvizirane načine. Izkopali so okroglo luknjo, ter v njeno sredino zložili kamenje. Na tem kamenju so naredili leseno platformo. Nanjo so položili top, njegovo lafeto pa postavili na tla. Tako je top ciljal visoko v nebo. Če so lafeto obračali naokoli v izkopani luknji, so lahko sledili letalom.
Seveda pa so imeli tudi nekaj ruskih topov, ki so pa (začuda) bili bolj primerni za streljanje na letala.
Še dandanes pa lahko na soškem vidite zabetonirane okrogle ploščadi. Tu so imeli protiletalske topove, ki pa so jih v centru te platforme pritrdili (tu je bila os vrtenja) zadnji konec lafete pa so lahko na kolesih obračali po betonski podlogi, ter sledili letalom.
Seveda pa so na letala streljali tudi z mitraljezi, ki so jim naredili primerne podstavke.
Videli smo tudi zanimivo sliko kamiona, ki je imel prigrajen top, s sabo pa je vozil vso potrebno opremo, municijo in seveda posadko.

Piloti
Videli smo slike pilotov...portreti, slike pri letalih itd...
Skoraj vsak pilot je imel zanimivo štorijo...
Veliko pilotov je prišlo v letalstvo kot prekaljen oficir z bojišča, ker so ga zdravniki zaradi vseh ran in poškodb, ki jih je utrpel na fronti, poslali v letalstvo, ker je bilo takrat splošno mišljenje, da je služenje v letalstvu nenaporno.
Slišali smo tudi kakšno ljubezensko štorijo med pilotom in dekletom iz bližnje vasi....

Balonarstvo
Opazovalni baloni. Najprej so se uporabljali okrogli, a so bili preveč nestabilni v vetru, zato so kmalu prešli na podolgovate oblike.
Običajno so bili stacionirani v kraških vrtačah. Imeli so generatorje plina, ter veliko količino lesenih sodov s kemikalijami. Pri proizvodnji plina za balone, so menda porabili ogromne količine vode.
V vrtačah so imeli po dva na tla pripeta "mehurja" z rezervno zalogo plina.
Balon so dvigovali in spuščali s pomočjo vitle. Sporočila so opazovalci z balonov na tla pošiljali najprej z malimi padali, potem z malimi puščicami, ketere so imele spredaj kovinsko špico, potem razstavljiv medeninast valjček v katerega so dali sporočilo, zadaj pa je bil še en kovinski stožec, da se puščica ne bi v mehki zemlji preveč zarila v zemljo.
Ko so take puščice ubile nekaj nič hudega slutečih vojakov #-o so začeli na zadnji del puščic pripenjati trakove, da so zavirali hitrost padanja, ter da so bile v zraku bolj opazne. No, revolucionarna ideja pa je bila, ko so s tal do balona potegnili telefonski kabel, in s tem dobili najboljšo komunikacijo med zemljo in balonom.

Kratke, a zanimive zgodbe o pilotih
Bil je strelec na zadnjem sedežu letala, ko ga je pod koleno zadela krogla, ki se je očitno pred tem zadela v kak del letala in zavrtela. Zato mu je skoraj odtrgalo nogo. Ukazal je pilotu, da pristane kar se da blizu prve poljske bolnišnice, ker se je bal, da bi med poletom do letališča v Ajdovščini morda že izkrvavel. Pilot je pristal, a bil predolg in se na koncu travnika prevrnil v en jarek.
Ranjenca so potem do bolnice, ki je bila le kaka 2 kilometra stran, spravljali tja debelih devet ur!!! Tam so bili v dvomih, ali naj mu odrežejo nogo ali zakrpajo, pa so ga raje poslali naprej v Ljubljano. V Ljubljani niso bili kaj prida, pa so ga poslali na Dunaj. Šele na Dunaju so ga znali spraviti skupaj, kot se spodobi!
Veliko ranjencev ni preživelo, ker niso dobili nujne pomoči pravočasno. Niso imeli ne infuzije, niti transfuzije...kar bi marsikomu lahko rešilo življenje med prevozom do bolnice.

Slišali smo zgodbo pilota, (Podgorica, Črna Gora), kateremu je med izvajanjem nekih vragolij crknil motor. Po zasilnem pristanku, so ga zajeli črnogorci. Ti so ga kot veliko trofejo, zarkazovali koder so le utegnili.
Nekoč je tega ujetega pilota prišel pogledat menda celo sam vrhovni poveljnik, ki ga je pripeljal njegov osebni šofer. (naj povem, da je bil to edini avtomobil, daleč naokoli)
Med splošno evforijo med Črnogorci, je pilot ujel trenutek njihove nepazljivosti, skočil v avtomobil in se urno odpeljal v svoboto. Konjenica ga seveda ni dohitela :)


Zaključek:
Neizmerno sem bil vesel ob spoznanju, da se je pri nas ohranila in zbrala skupaj na enem mestu tako velika količina slikovne dokumentacije iz obdobja prve svetovne vojne, ki se nanaša na letalstvo.
Zanimiv podatek je tudi, da se v zbirki nahaja del načrta letala Caproni, ki ga je narisal Stanko Bloudek. Stanko Bloudek je bil poslan, da preriše letalo Caproni, da bi potem začeli delati kopijo tega bombnika.
Še bolj zanimivo pa je dejstvo, da za letalo Caproni ne obstaja nobena dokumentacija, pa je ta Bloudkova risba zaradi tega toliko bolj pomembna.
Priponke
Predstavitev fotografij na temo letalstva s soške fronte.
Predstavitev fotografij na temo letalstva s soške fronte.
predstavitev na platnu.jpg (74.56 KiB) Pogledano 22419 krat
Ena od mnogih slik kokpita lovskega letala.
Ena od mnogih slik kokpita lovskega letala.
kokpit.jpg (59.88 KiB) Pogledano 22416 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 14 Feb 2010, 08:31, skupaj popravljeno 12 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Seveda ni ostalo samo pri slikah s soške fronte.

Videli smo tudi slike in film, ter se na koncu še na dolgo pogovarjali z gostom iz Avstrije, gospodom Kolomanom Meyerhofom o njegovi gradnji replike Albatrosa DIII 253.

Za gradnjo tega letala, ki je do zadnje znane potankosti enaka prototipnemu letalu, je porabil 10 let in skoraj 14000 delovnih ur.

Pravzaprav je zgradil dve letali, eno je že razstavljeno v muzeju, drugo pa je že tudi skoraj končano in bo leteče.

Želja gospoda Meyerhofa je, da bi se prišlo to letalo predstaviti tudi v Slovenijo, na enega od letališč soške fronte, kjer je med prvo svetovno vojno tudi delovalo.

Pogledali smo si množico slik posnetih med samo gradnjo, nato pa še kratek film avstrijske televizije, ki je v filmu prikazala potek gradnje letala, od prvih lesenih kosov, pa do postavitve končanega izdelka v muzeju.

Poslušali smo zanimive zgodbe o iskanju avtentičnih motorjev, instrumentov, celo nekaterih dandanes nestandardnih elementov...

Najbolj pa je bila zanimiva pripoved o prvem zagonu letalskega motorja, ki ga je skonstuiral znameniti Ferdinand Porsche. Motor s šestimi valji v vrsti, 16 litri prostornine in 225 konji!!! Vodno hlajenje, nobenih dušilcev hrupa, samo kratke izpušne troblje, skozi katere sika plamen!!!

Baje je pri prvem zagonu tega motorja (v delavnici) upravnica kampa, ki je oddaljen okoli 2 kilometra, dobesedno popizdila ob hrupu, ker je mislila, da se je v kamp pripeljala horda nesramnih bajkerjev :o #-o #-o

To vam da slutiti kako "hud" zvok ima ta motor.

Slišali smo, da motor zaradi današnjega bolj kvalitetnega bencina, daje večjo moč. Zato ni zdravo gnati motor dlje časa s polno močjo, ker bi bil lahko preobremenjen.

Slika

Iskanje avtentičnega motorja je še posebej zanimiva zgodba. Motor je bil ravno pripravljen za odhod na fronto, ko se je končala vojna, zato je do danešnjega dne ostal v vrhunski kondiciji. Zgodba o motorju je predolga, da bi jo tukaj napisal...vsekakor pa je ena bolj zanimivih, polna presenečenj in zanimivih preobratov...

No, letalo, se mi zdi vrhunski umetniški izdelek!!!

Večina delov je narejenih na roke, vključno z zelo kompliciranim hladilnikom za vodo, lepo zaokroženo aluminijasto kaputažo motorja, propelerjem....

Že sam podatek o tem, kako so bile spojene oplate trupa na lokaciji reber (lesni vijak, tdva žebljička, lesni vijak, dva žebljička.....) priča o tem, koliko drobnih detaljev je bilo treba izdelati, preden je letalo dobilo končno obliko.

Prekopati se je bilo treba tudi skozi velike kupe neurejene dokumentacije in načrtov za letala, da se je lahko izluščilo načrte, ki so veljali za ta tip letala. Nekaj malega detaljev je ostalo skrivnost. nekater se je dalo razvozljati iz fotografij posnetih med gradnjo avtentičnih letal, nekaj pa jih je bilo treba enostavno "pogruntati" na osnovi tedanjega stanja tehnike, tehnologije in običajne prakse izdelave takratnih letal.

Zanimivo pri tem letalu je tudi to, da ni imelo požarnega zidu. Zato je lahko toplota od motorja prihajala v kokpit mimo pilotovih nog. To je bilo dobro, ko se je letelo pozimi ali pa visoko...a bognedaj, da je motor zagorel.... :o

Pri Albatrosih, ki so imeli opornico med krili v "V" obliki je prihajalo pri višjih hitrostih letenja do torzijskega zvijanja spodnjega krila, kar je mnogokrat privedlo do zloma krila in padca letala.

Za razliko od nemških Albatrosov, so Avstrijci izboljšali konstrukcijo na ta način, da so izdelali bolj močan škatlast nosilec krila, in ojačali rebra. Rebra so dobila namesto ene stojine med pasnicama, dve stojini iz vezane plošče. Tako narejena rebra in močnejši nosilec krila, so do neke mere izboljšali trdnost krila.

Čeprav takrat aerodinamika še ni bila dovolj razvita, so konstruktorji že vedeli, da to zvijanje krila ni problem gole trdnosti, ampak aerodinamike. (Aeroelastičnost in z njo povezane obremenitve)

Bolj ko sem gledal slike letala in poslušal komentarje gospoda Meyerhofa, bolj se mi je začelo zdeti to letalo čudovito!!!
Morda zato, ker sem sedaj letalo spoznal v detalje, ter spoznal njegovo zgodovino, ter seveda velik trud okoli gradnje replike, vseh zanimivih zgodb okoli gradnje, in iskanja delov zanj....

Skratka, predavanje in kasnejši prosti pogovor, kjer smo gospoda Meyerhofa spraševali, kar se nam je zdelo za vprašati, so bili neprecenljive vrednosti, saj smo dobili vse odgovore. Gospod ne skriva nobene stvari zase in je pripravljen znanje deliti z vsemi, ki jih ta tematika zanima.

Kdor bi hotel izvedeti kaj več o tem letalu, lahko obišče francosko web stran, Memorial Flight Association : http://memorial.flight.free.fr/
kjer konkretno o tem letalu najdete slike in linke: http://memorial.flight.free.fr/Albatros.html

Pa še en film na youtube o gradnji Albatrosa:
http://www.youtube.com/watch?v=frvYnELUh44


EDIT 2010: vžig motorja: http://www.youtube.com/watch?v=r9PwNxpq87M


Mitja
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 14 Feb 2010, 09:15, skupaj popravljeno 6 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

No, naj povem še par stvari o motorju, ki sem ga do sedaj poznal samo "teoretično", pa sem ga imel priliko včeraj potipati v živo!

To je 9 cilindrični rotacijski motor LeRhone 9J, ki je edini tovrstni motor v Sloveniji.

Slika

Slika

Motor je pravo tehnično čudo, če pomislimo, kdaj in s kakšno tehnologijo je bil narejen.

Seveda se motorja drži zanimiva zgodovina...ki pa je predolga, da bi se tukaj o njej razpisal...

Spodaj vam pokažem nekaj slik tega motorja, ki sta nam ga predstavila Janez Cestnik in Sašo Knez.

Pa še nekaj zanimivosti okoli delovanja motorja!

Motor je imel samo en dročnik, ki je poganjal oba ventila na glavi cilindra.
Iskra je skočila na svečki pri kompresiji in tudi pri izpihu.

Vplinjač ni bil tak kot ga poznamo sedaj. Regulacija vrtljajev je bila primitivna in sicer se je moč motorju odvzela s kratkotrajnim odvzemanjem iskre na svečicah.
Motor se je mazal z ricinusovim oljem in ga je črpalka brizgala v karter motoja. Od tu pa je vsled mešanja in centrifugalnih sil mazal dele motorja.
Neizgoreno olje je izhajalo oiz motorja skozi izpušno odprtino (motor ni imel nobene izpušne cevi).
ker so piloti vdihavali izmetano olje (ricinusovo olje je znano po močnem odvajalnem delovanju), ni iz trte izvita govoriica, da so ga piloti radi pili. Pili so borovničevec, ki je blažil efekte ricinovega olja :)

Še in še bi lahko govoril...a naj končam, da ne bom preveč dolgovezen.

Več o rotacijskih motorjih lahko pogledate tudi tukaj: http://www.century-of-flight.net/new%20 ... _frame.htm


Hotel sem le povedati da se je začelo tudi v Sloveniji veliko dogajati v smislu iskanja korenin, varovanja tehnične dediščine, vzpostavljanja nekih osnov, ter povezovanja zainteresiranih ljudi v skupino, da bi končno lahko nekega dne na ogled postavili muzej letalstva.

Ta mala skupina zagnanih ljudi je do sedaj z zelo zelo malimi sredstvi naredila že zelo veliko, veliko več kot nek samozvani plemenitaš, ki mu po glavi brodijo bolne ideje o piramidnem steklenjaku, ki naj bi bil muzej slovenskega letalstva.... Bolane ideje, veliko blebetanja in zapravljanje denarja....
Zato moramo podpreti delovanje te nove mlade in zagnane skupine, da bo lahko uresničila svoje cilje, ki nam bodo vsem v korist in ponos!

Kolikor sem videl včeraj, so se zbaril zanesenjaki, med katerimi so se nekateri ob tej priliki tudi osebno spoznali v živo, kajti do sedaj so kontaktirali le preko emailov. Prvi korak je bil sedaj narejen in zagotovo bo to strečanje utrdilo dosedanje vezi in poznanstva, ter obrodilo žlahtne sadove!

Mitja
Priponke
Cilindri so bili postruženi in porezkani iz polnega kosa železa. Vsak kos je pred obdelavo menda tehtal okoli 40 kg!
Cilindri so bili postruženi in porezkani iz polnega kosa železa. Vsak kos je pred obdelavo menda tehtal okoli 40 kg!
cilindri.jpg (80.72 KiB) Pogledano 22299 krat
Za prezentacijo pripravljen motor. Lepo so vidni sestavni deli!"
Za prezentacijo pripravljen motor. Lepo so vidni sestavni deli!"
delno razstavljen motor.jpg (91.77 KiB) Pogledano 22294 krat
Janez razlaga delovanje motorja..pravzaprav enostaven način delovanja, ki pa se zdi kompliciran, če ne ujamemo bistva...
Janez razlaga delovanje motorja..pravzaprav enostaven način delovanja, ki pa se zdi kompliciran, če ne ujamemo bistva...
razlaga delovanja.jpg (67.94 KiB) Pogledano 22284 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 02 Sep 2007, 13:25, skupaj popravljeno 7 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

P.S.: če sem v svojem pisanju kak podatek zamešal ali se napačno izrazil, mi ne zamerite, ker je bilo včeraj slišati toliko podatkov, da se je v glavi že skoraj "razlivalo čez rob" in je možno, da sem kakšno informacijo pomešal....

Ampak, upam, da ste med branjem mojega prispevka ujeli srž včerajšnjega srečanja v Trbovljah.

Če se vam zdi, da lahko s svojim znanjem, ali kakršnokoli informacijo ali celo artefaktom pomagate Klubu Minima pri njegovem prizadevanju iskanja, ohranjanja in obnove naše letalsko tehnične dediščine, ste vljudno vabljeni.
Tudi, če vas ta del naše zgodovine samo zanima kot ljubitelja letalstva, ste vabljeni.

Mitja


Pa še nekaj linkov:

Več o najdbi rotacijskega motorja: http://www.aeroklub-minima.si/main/09-1 ... erhone.htm

Nekaj slik iz kolekcije, ki smo jih videli tudi na tem srečanju:
http://www.aeroklub-minima.si/main/09-19/gal1/gal1.htm
http://www.aeroklub-minima.si/main/09-19/gal2/gal2.htm
http://www.aeroklub-minima.si/main/09-1 ... /clan2.htm

http://www.aeroklub-minima.si/main/09-1 ... /clan1.htm

Video posnetki vžiga rotacijskega motorja:
http://www.youtube.com/watch?v=R_JMGO5NzuI
http://www.youtube.com/watch?v=Kkzj_x4EN2Y
http://www.youtube.com/watch?v=88p2xSOrEK8

zelo dober prikaz in razlaga rotacijskega motorja na letalu Sopwith Camel:
http://www.youtube.com/watch?v=qtprTL66 ... ed&search=

Video posnetek zmanjšane verzije rotacijskega motorja za model letala:
http://www.youtube.com/watch?v=A16EW19o ... ed&search=

Albatros razstavljen v muzeju na Dunaju: http://www.wiener-neustadt.gv.at/wnf07/ ... batros.htm

Članek o Albatrosu v reviji Aeroplane Monthly:
http://www.aeroplanemonthly.com/news/cr ... ml?aff=rss
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Knezov Saso
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 24 Okt 2005, 13:22
Kraj: Trbovlje

Odgovor Napisal/-a Knezov Saso »

Knezov Saso napisal/-a:Klik, Klik!
Slika
Na Aero-3 se boš moral pač navaditi, da letalo na amortizerjih niha do 30 cm...
B.B.
Knezov Saso
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 24 Okt 2005, 13:22
Kraj: Trbovlje

Odgovor Napisal/-a Knezov Saso »

Zdravo,
Spet je prišel čas!
Vabljeni!


Slika
Na Aero-3 se boš moral pač navaditi, da letalo na amortizerjih niha do 30 cm...
B.B.
Knezov Saso
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 24 Okt 2005, 13:22
Kraj: Trbovlje

Odgovor Napisal/-a Knezov Saso »

spet je čas za srečanje skupine 1909 - 1919.

Pridružite se nam v soboto, 7. marca. Ne bo vam žal!

Na sporedu bodo sledeča predavanja:

Sašo Knez - Spregledane pozornosti na znanih fotografijah letala Eda 1

Tomas Rezek, Miroslav Pokorny - zgodovina in konzervacija letal LWF in Anatra v Tehničnem muzeju v Pragi

Koloman Meyerhofer - Prvi zagon Austro Daimler motorja v letalu Albatros D.III

TUJI GOSTJE: Paolo Miana, Koloman Meyerhofer, Tomas Rezek, Miroslav Pokorny, Goran Ilič, Marko Jeras.

Slika
Knezov Saso
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 24 Okt 2005, 13:22
Kraj: Trbovlje

Odgovor Napisal/-a Knezov Saso »

Lep pozdrav,
naj vas še enkrat povabimo na (že peto!) srečanje skupine 1909-1919, ki bo to soboto 24. oktobra na stalni lokaciji.
Predavanji sta potrjeni:
Peter Tarman: letalska kariera Mirka Plehana predstavljena v fotografijah
Mario Hrelja: Krila srbije - srpska avijacija v prvi svetovni vojni.
Predavanja se začnejo ob 11h.
Vabljeni!
Na Aero-3 se boš moral pač navaditi, da letalo na amortizerjih niha do 30 cm...
B.B.
Odgovori

Vrni se na LMD Kanja Hrastnik