ABC negovanje in vzdrževanje LiPo akumulatorjev

Debate o akumulatorjih in polnilcih.
Odgovori
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

ABC negovanje in vzdrževanje LiPo akumulatorjev

Odgovor Napisal/-a mihah » 02 Jan 2006, 12:54

V aktualni reviji Elektro Modell 01/06

Slika

je v članku "Lipos löten, messen und fliegen" avtorja Dieter Meierja, zanimiv povzetek, ki ga je vredno objaviti tudi tule in pripeti na vrh!

Namreč kot marsikateri izmed nas uporabnikov LiPo že vemo, potrebujejo tudi LiPo akumulatorji začetnih nekaj ciklov, preden začnejo delovati pod polnimi obremenitvami.

Avtor se sklicuje na bogate izkušnje elektro F3A pilotov, vendar še posebej poudarja, da se na žalost tovrstne izkušnje še niso prenesle na splošne nasvete in v dobrobit vseh ostalih LiPo uporabnikov.

Če ste se morda spraševali, zakaj vaši (pre)dragi LiPoti nikoli niso dosegali polnih kapacitet, ali pa so postale "mimozice" po nekaj 10 ciklih... si preberite in dobro zapomnite nasvete. Kasneje bom dodal tudi moje lastne izkušnje in nasvete tako, da bodo prispeveki res vsebovali tiste informacije, ki se jih najbolj potrebuje.


1. Sestavljanje paketa oz že konfekcionirani paketi LiPo akumulatorjev.

Primer konfekcioniranega paketa akumulatorjev s priključkom za balancer:

Slika

Pred prvim polnjenjem je akumulatorje zaželjeno priklopiti na balancer. Nadaljna polnjenja naj venomer potekajo le preko balancerja, še posebno akumulatorski paketi 3S, 4S, 5S, itd...

Slika

Primer zelo dobrega in cenovno ugodnega balancerja do 5S.

2. prvo polnjenje naj se izvede pri C/2. To pomeni na primeru 2000 mAh akumulatorjev tok 1 A. Polnjenje

Prvo praznjenje naj bo okoli 3C (pri 2000 mAh akujih okoli 6 A) in naj se preneha pri ca 3.3 V/akumulator.

Nadaljna polnjenja naj bodo prav tako na 1/2 C.

Praznjenja pa vedno do 3.3 oz 3.2 V/akumulator in sicer takole:

Drugo in tretje pri ~5-6 C (za 10 C akuje), četrto in peto pri ~7-8 C (za 20C akuje).

Po teh začetnih ciklih je akumulator pripravljen za uporabo v modelu (seveda s primernim pogonom...)!

Ne pozabite na zaželjenost, pri večjih paketih pa nujnost balancerja!



Se nadaljuje...
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 02 Jan 2006, 13:08

Ravno danes sem tole prebral, se pa sprašujem če je dobro tudi če praznilnega toka ne povečuješ, ker nekako nimam prave ideje kako bi to naredil, saj mi polnilec 3S paketa ne prazni z dovolj toka za dosego 5 ali celo 8C :-k
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 02 Jan 2006, 14:28

Odgovor: Zakaj polnilec? Avtomobilske žarnice oz upori so bolj priročni.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 05 Jan 2006, 00:13

Kratko nadaljevanje:

Kratek in jedrnat odgovor na zelo pogosto vprašanje:

Kako dobiti kar se da dolgo življenjsko dobo iz mojih LiPo akumulatorjev oz paketa?


Preden se začnemo pogovarjati o tem, se moramo, da LiPo tehnika napreduje z izrednimi koraki. Začelo se je že kar nekaj let nazaj, ampak predlansko, posebej pa lansko leto je bil narejen občuten porast:

- boljše zmogljivosti (energijska gostota, tokovne zmožnosti)
- povečana varnost (polnilniki, priključki za posamezno polnjenje, balanserji)
- boljša vzdržljivost (pričakujemo lahko večje število ciklov pri enakih obremenitvah)

- vedno večje število proizvajalcev pomeni večjo konkurenco in posledično padanje cen (čeprav bodo letos nekatere izjeme - preveliko povpraševanje, premajhna kapaciteta proizvodnje -> višanje cen!!!)

Predvsem je še nekaj: Lansko in deloma tudi predlansko leto, še bolj pa bo to očitno letos in vnaprej - modelarji smo in bomo žrtve agresivnega t.i. "C" in "mAh" marketinga.

Če dandanes gledamo na 20 C akumulatorje, kot nekaj povsem "običajnega" (čeprav to zmore dejansko le nekaj tipov akumulatorjev - manj kot je prstov na roki), že zasledimo 30, celo 40 C.

Več o tem kasneje.


Po domače povedano, strjena"zlata" pravila dolge življenske dobe* (600 - 700 ciklov, lahko tudi več, tja do 1000!):

- preberi si prvi post
- polnjenje 0.5 C, polnimo na LiIon program - 4.1 V/celico. Dokazano je, da tudi polnjenje čisto do "konca", t.j. 4,25 V/celico "škoduje". Pri vsakem polnjenju se "izgubi" nekaj kapacitete v ireverzibilnem procesu.
- Pod obremenitvijo čim manjkrat iti pod 3.3 V oz 3.2 V/aku. 3 V oz res minimalna meja je 2.75 V/aku velja za absolutni minimum! Pod to mejo trajno poškodujemo akumulator!

- Čim manjše tokovne obremenitve (za svojo uporabo si izberemo tokovno dovolj zmogljiv akumulator - če je npr 10 C 1000 mAh, ga obremenjujemo trajno s 5 C oz podobno)
- Med praznjenjem ga ne pustimo, da se akumulator segreje ga nad 45 st. C (kritična meja 60 st. C)


* Življenska doba - padec kapacitete na 80 % nazivne kapacitete.

Pri tovrstnem ravnanju moramo vedeti, da ne smemo gledati toliko na performanse in kapaciteto.

Hint: Če nam masa in mere akumulatorja ne izgrajo večje vloge si na začetku kupimo nekoliko bolj kapacitiven in uveljavljen akumulator višje C zmogljivosti (in seveda dražji) in ga praznimo z enakim tokom, kot bi manjšega.

Primer:

Potreba: 900-1000 mAh, 20 C
Kupimo: 1800 maH, 15-20 c


O shranjevanju in še čem pa kdaj drugič. Zlata pravila bom tudi dopolnjeval oz spreminjal, glede na splošno znane izkušnje modelarjev.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Andrej Petrovčič
Tekmovalec
Prispevkov: 401
Pridružen: 15 Nov 2004, 15:45
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a Andrej Petrovčič » 05 Jan 2006, 06:00

Vprašanje: Kaj lahko naredim, če moj 3s akumulator nima priključkov za balanser ?

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 05 Jan 2006, 07:33

Naciniš si jih 8) oz natančneje, paketku slečeš termo skrčko, da prideš do kontaktov vsake celice posebej in priključke za balanserje naciniš gor, podobno kot s priključki za kekce 8) Potem spet vtakneš v termoskrčko. Seveda uporabiš priključke, ki ti pašejo na balanser. To je stvar na katero sem najbolj jezen :evil: več različnih vrst konektorjev za balanserje, tako da si bom moral narediti adapterje za različne priključke, kajti sedaj je vedno več paketkov s priključki že opremljenih, da ne bom zaradi priključkov vezan da kupujem Lipote samo določene ga proizvajalca #-o [-X
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

bwild
Začetnik
Prispevkov: 31
Pridružen: 15 Mar 2004, 15:43
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a bwild » 19 Jan 2006, 09:17

Miha !

Schulze priporoča dolžino kabla od polnilca do celic 25 cm in presek 2.5mm2. Kaj naj bi se spremenilo zaradi podaljšanja povezave -polnilec-balancer-celice / ker to znese 50 cm ali več? Različni preseki kablov?

Pozdrav

Borut W.
Borut

kos
Profesor
Prispevkov: 1622
Pridružen: 29 Dec 2001, 01:00
Kraj: Maribor-USA-Bangkok-Doha-Bogota-Teheran-Maribor kolodvor

Odgovor Napisal/-a kos » 19 Jan 2006, 11:37

Andrej Petrovèiè napisal/-a:Vprašanje: Kaj lahko naredim, èe moj 3s akumulator nima prikljuèkov za balanser ?
zalotaj na vsako celico posebej BEC kabel, kupi Orbit 5-pack balancer (ki ima ze 5 bec kablov namontiranih) in povezi 3 BEC kable z akkupacka z 3 BEC kabli iz Orbit balancerja.

Uporabniški avatar
Odisej
Freak
Prispevkov: 506
Pridružen: 06 Jul 2005, 17:00
Kraj: Vrhnika
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Odisej » 23 Avg 2006, 22:57

Mene pa zanima sledeče: na vrhu piše, da je minimalna napetost na celico 3,3V, torej nekje slabih 10V za 3s paket... Zdej pa: ali je ta napetost mišljena pod obremenitvijo ali ne? Ker namreč sem meril napetost med delovanjm motorja, in je dokaj kmalu (pri polnem gasu) padla pod 10V, ko sem da dal na nekje 50% je šla pa nazaj na slabih 11V...
Imam pa nekje 28-30A porabe, celice pa so 3000mAh 12/16C.


lp

Slowfly
Profesor
Prispevkov: 1015
Pridružen: 11 Jun 2003, 19:04
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Slowfly » 23 Avg 2006, 23:28

Pozorno preberi vse kar piše "na vrhu".

mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3846
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Odgovor Napisal/-a mihec87 » 27 Avg 2006, 20:51

Mene pa samo zanima na koliko naj nastavim polnilec ce so celice li-po kokam 640hd polnilec pa power peak ultimate li..

In sedaj baterije imajo kapaciteto 640mah polnilec pa lahko nastavljam po 50mah torej imam na voljo dve vrednosti 600mah ter 650mah katero izberem?

Zanima me se tudi kaj vec o hranjenju baterij.

mucek
Freak
Prispevkov: 499
Pridružen: 09 Avg 2003, 22:42
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a mucek » 27 Avg 2006, 20:59

Vedno raje manj kot preveč - torej 600mA ali še manj, sploh za prva polnjenja...

Lp, Grega

Uporabniški avatar
Električar
Tekmovalec
Prispevkov: 310
Pridružen: 13 Sep 2006, 16:16
Kraj: Novo mesto

Odgovor Napisal/-a Električar » 12 Okt 2006, 06:52

Ali je tudi po začetnih ciklih LiPo celice še vedno dobro polniti zgolj z 1/2 C ali je povsem v redu, če se polnejo z 1C. V mislih imam predvsem nove generacije celice, ki zmorejo 20C trajno oziroma 30C kratkotrajno?

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 15 Okt 2006, 08:13

Električar napisal/-a:Ali je tudi po začetnih ciklih LiPo celice še vedno dobro polniti zgolj z 1/2 C ali je povsem v redu, če se polnejo z 1C. V mislih imam predvsem nove generacije celice, ki zmorejo 20C trajno oziroma 30C kratkotrajno?
Vprašanje je koliko boš letel, če boš vedno polnil clice samo z 0,5C, posebej če rabiš kdaj napolniti tudi na terenu je to običajno prepočasi.
Vsekakor je Lipote možno polniti z veliko več kot 1C vendar je pri tem dobro vedno uporabljati balanserje. Hitro polnjenje vpliva na trajnost celic (vendar tega jaz še nisem opazil) a z enim paketom najbrž ne bomo leteli 5 let, v tem času bodo crknile že zaradi starosti.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

Uporabniški avatar
Električar
Tekmovalec
Prispevkov: 310
Pridružen: 13 Sep 2006, 16:16
Kraj: Novo mesto

Odgovor Napisal/-a Električar » 15 Okt 2006, 13:37

Glede na to, koliko jaz letim, bodo najbrž prej crknile od starosti po petih letih :D . Če sem prav razumel odgovor, lahko brez problema polnim z 1C, kar bom v bodoče tudi počel. Če bo kaj narobe, bom sporočil.

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 15 Okt 2006, 18:15

Pri polnjenju z 1C res nebi smelo biti nobenih problemov.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

Uporabniški avatar
settler
Razpravljalec
Prispevkov: 177
Pridružen: 15 Nov 2004, 16:46
Kraj: Idrija

Odgovor Napisal/-a settler » 17 Okt 2006, 16:49

Zanima me kako je iz dopolnenjem LiPo celic, ker tega še nisem zasledil.
Ali jih moram najprej sprazniti in nato polniti?
LP Jan

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 17 Okt 2006, 17:43

Delno spraznjene Lipo celice se polnijo brez problema.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

roky9
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 18 Okt 2006, 20:44

Odgovor Napisal/-a roky9 » 02 Nov 2006, 23:49

zanima me ali morajobi biti celice popolnoma prazne za ponovno polnjenje? ali je dost da se pač opazi da se motor vrti počasi? moti me samo to ker ce cez nekaj sekund nazaj priklopim motor se s5 zavrti precej hitro za par sekund potem se pa s5 opočasni? a je to dovolj za ponovno polnjenje?

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 03 Nov 2006, 00:02

Roky živjo,

če bi dobro prebral zadevo, bi ugotovil, da s takim ravnanjem kot ga opisuješ veselo uničuješ svoje Lipo akumulatorje. :D

Polniš lahko tudi 99 % polne akuje, nič ne škodi.

Razlaga pri tvojem opažanju:

Ko so Lipo akuji "prazni", se jim zelo poveča notranja upornost. Če jih obremeniš, se "sesede" napetost, vendar se kmalu ponovno "pobere".

Če obvladaš nemško, ti svetujem nakup revije Modell Sonderheft "Lipo-Technik"
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

roky9
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 18 Okt 2006, 20:44

Odgovor Napisal/-a roky9 » 03 Nov 2006, 00:10

Hvala za odgovor sem namrec zacetnik z lipo! Ce sem pravilno razumel lahko polnim lipo akum. tudi ce ni popolnoma prazen?

Uporabniški avatar
Matic M
Tekmovalec
Prispevkov: 333
Pridružen: 25 Mar 2006, 01:35
Kraj: Grosuplje

Odgovor Napisal/-a Matic M » 03 Nov 2006, 00:12

Lipo cleice se NE SMEJO!!!! sprazniti pod 3V, potem jih imaš lahko samo še za experiamentiranje ;), če se spraznijo pod to napetost, jih ne boš mogel več napolnit ;),

LP

roky9
Začetnik
Prispevkov: 39
Pridružen: 18 Okt 2006, 20:44

Odgovor Napisal/-a roky9 » 03 Nov 2006, 00:20

trenutno majo napetost 10V. ampak nej bi bile prazne! drgac pa nej bi mele 11.1V. sam 1x sem jih nafilu

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 03 Nov 2006, 00:21

Polne: 4,2 V/celico
Nazivno: 3,7 V/celico
Zame prazne v mirovanju: pod 3,5 V/celico
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5007
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Odgovor Napisal/-a raktivec » 03 Nov 2006, 07:25

To pomeni, da jim koristi počitek z voltažo pod 3,5V?Slika
Če se prav spomnim sem v navodilih prebral nekaj drugega.
lp
Sašo

Odgovori

Vrni se na