LiPo priročnik, Miha Holc, avgust 2011

Debate o akumulatorjih in polnilcih.
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

LiPo priročnik, Miha Holc, avgust 2011

Odgovor Napisal/-a mihah » 29 Avg 2011, 11:54

Pozdravljeni,

glede na to da aktivno spremljam dogajanja okoli LiPo akumulatorjev od njihovega samega začetka, bi vam rad na kratko predstavil LiPo akumulatorje, kako pravilno izbrati tip akumulatorje, kako se z njimi pravilno ravna ter ostale drobne nasvete kako lahko dosežete boljše zmogljivosti. Zato sem se odločil, ker sem opazil, da je podrobno poznavanje relativno slabo in vsakič vidim kakšen napihnjen LiPo... :-)

Nekaj malega o meni za tiste, ki me ne poznate
Z modelarstvom sem se začel aktivno ukvarjati v 1992. Ves čas sem bolj ali manj tekmovalno aktiven, saj sem prepričanja, da so tekmovanja tista, ki prinašajo razvoj in najboljše izkušnje. Največ sem dosegel z modeli čolnov v kategorijah NAVIGA FSR-E, saj sem bil med leti 1995 in 2004 član slovenskih ekip na mednarodnih, evropskih in svetovnih prvenstvih. Osvojil sem pet naslovov svetovnega prvaka kot tudi nekaj bolj vidnih rekordov v hitrostnih modelih SAW v Evropi in Ameriki. Z letalstvom sem se začel ukvarjati v leta 2004 s tekmovalnimi modeli F5J in poleg DP osvojil tudi nekaj dobrih uvrstitev v pokalu Eurocup. Nekaj let kasneje sem se preizkusil tudi v tekmovalnem F3A letenju. Zadnji dve leti sem izšolal preko 50 modelarjev začetnikov. V klubu DMA Modra Ptica se trudim povečati zanimanje za tekmovanja in posameznikom maksimalno pomagati s svojimi izkušnjami.


Realne izkušnje z LiPo akumulatorji

V nekaj letih uporabe Lipo akumulatorjev in spremljanja trendov sem se odločil spisati prispevek o realnih izkušnjah o akumulatorjih. Samih osnov tule ne bom omenjal, saj naj bi jih vsi dobro poznali. Vseeno pa je tule link: viewtopic.php?t=8415

Moji viri informacij:
http://www.rcgroups.com in http://www.rc-network.de
http://www.elektromodellflug.de ter recimo tudi posamezne strani s testi kot so http://www.slowflyer.ch, ipd.
revije Aviator, Modell, ElektroModell , DMFV in Aufwind


LiPo akumulatorje ločimo glede na namembnost:

- Sprejemniški in oddajniški LiPo akumulatorji okoli 5C - visoka impendanca za dolgo življensko dobo, izredno malo samopraznenje, zato so brez problemov polni dlje časa...

- Pogonski akumulatorji (grobo) :
15C - 20C - lahki akumulatorji z najvišjo energijsko gostoto, za dolge letalne čase, po kvaliteti in ceni se tu akumulatorji lahko izjemno razlikujejo!!)
20C akumulatorji (tu je velika večina akumulatorjev danes, ampak so nihanja v masi, kvaliteti in prevsem ceni zopet gromozanska, za več faktorjev..., vseeno so to akumulatorji, ki so najbolj primerni za veliko večino modelarjev. Solidni akumulatorji so tudi do 20% lažji kot recimo 30C akumulatorji! )
20 - 30C (za srednje zmogljive modele z letalnimi časi okoli 5 minut)
30 - 40C (za visoko zmogljive modele kot so modeli helikopterjev/pilonov/hotlinerjev/impelerjev, motorni časi pri polni obremenitvi pod 3 minutami)
>40C (kljub kitajskim oznakam 45 in 65C je tu realno zelo malo tako akumulatorjev - npr. SLS APL 45C, ThunderPower 65C, Billowy Power X5 50C,....


Kaj lahko dandanes pričakujemo od solidnih pogonskih LiPo akumulatorjev ob primernem ravnanju?

- Enakost akumulatorjev v paketu tako po kapaciteti in notranji upornosti
- Realna "C" zmogljivost
- Življenska doba 200 ciklov ali več v roku do treh let

Poglejmo po vrsti:


Kaj je to primerno ravnanje?

- Ko akumulatorji niso v uporabi "store mode" 3.8 V/člen. Za daljše čase preko zime jih lahko zaprete v vrečko in date v hladilnik.
- Polne akumulatorje (4.2 V/člen) nikoli ne hranim dlje kot 24 ur. Večinoma jih napolnim nekaj ur prej. Daljše hranjenje v polnem stanju povečuje notranjo upornost (impendanco) akumulatorjev. Večinoma pa polnim na terenu in jih takoj uporabim ter dobim najboljše zmogljivosti.
- Polnim vedno s polnilnikom in balanserjem . Poceni polnilniki imajo izredno slabe elektronske komponente, in ne merijo točne napetosti - preizkusite svoj polnilnik z dobrim multimetrom, morda boste presenečeni (recimo polnilnik kaže 4.15V - ampak je dejanska napetost na akumulatorju že preko 4.2 V oziroma lahko rečemo, da je balansiranje prej razbalansiranje....)
- Nikoli ne praznim več kot 80 % realne kapacitete akumulatorja oziroma minimalno (!) okoli 3.65 V/člen pri mirovanju, raje vidim minimalno napetost 3.7V (problem pri slabših akumulatorjih so neenakosti členov v paketu!!)
- Uporabljam jih pri temperaturah nad 25°C , pazim, da jih ne pregrejem preko 50°C
- Večinoma polnim z 1C
- Nikoli ne praznim mrzlih lipo paketov pod 20 st. C - če je mrzlo jih prej segrejem na vsaj 30 st. C.


Še vedno primerno ravnanje

- Na terenu zaradi prihranka časa polnim od 3 do 5C, po možnosti kar paralelno, da prihranim še več časa! Zmogljiv polnilnik se tu še kako obrestuje!
- Ko sem na terenu naredim tudi po 4 polnjenja na dan v kolikor je to mogoče.
- Pri zmogljivih modelih s praznilnimi tokovi >40C jih praznim samo do ca 60 % kapacitete. Pri zmogljivih modelih vedno pogrejem akumulatorje nad 30 st. C.


- Enakost akumulatorjev v paketu tako po kapaciteti in notranji upornosti
Problem, ki ga ne more rešiti tudi najboljši balanser. Posebej v treh in več celičnih paketih se srednje celice zaradi povečane temperature bolj praznijo. Načeloma to omili 80% pravilo , vendar slabši akumulatorji začnejo pešati po 50 ciklih. Torej moramo iti na 70% ali 60%, kar pa že pomeni drastično krajše čase letenja... razen če si lahko privoščimo težke akumulatorje. Zato je tu bolj smotrno kupovanje manjših paketov - recimo namesto 4S 2+2S, 6S - 3+3S itd. Manjše pakete lahko uporabimo v manjših modelih...

- Realna "C" zmogljivost
Ker si želimo modelarji dandanes prihraniti marsikateri EUR radi naročamo poceni akumulatorje iz HK. Medtem ko začetnikom to ustreza, saj se hitro lahko zgodi poškodoba akumulatorja ali prepraznjenje, malo bolj izkušeni hitro ugotovimo, da akumulatorjem prehitro poide sapa če hočemo leteti malo več. Tukaj se dandanes vrti večinoma samo okoli marketinga. Kitajci so nas popolnoma pokvarili, saj imajo svoja merila. Če akumulator zdrži enkratno praznenje pri danem Cju potem je načeloma deklariran za to oznako, pa četudi gre potem v smeti... ampak v zadnjem času je še to daleč od realnosti. 45C akumulatorji so po številnih testih realno 25C, ipd.
Recimo test solidnih 20C akuulatorjev 2011: http://elektromodellflug.de/sls-apl_20c+.html , malo starejši, vendar precej drugačen test: http://slowflyer.ch/downloads/tn06007.pdf

- Življenska doba 200 ciklov ali več v roku do treh let
Realno so v Sloveniji zelo redki modelarji, ki letijo tako veliko, vendar so njihove izkušnje najbolj dragocene. Prej akumulator zaradi slabega ravnanja izgubi na kapaciteti in ima povečano impendanco. Dejansko pa je tako, da nam Lipo akumulatorji omogočajo letenje tudi večkrat na dan brez izgube na moči. Zato si le privoščite dobre in hitre polnilnike ter letite čim več. Veliko bolje pa kot da akumulatorji stojijo na polici oz hladilniku... http://slowflyer.ch/downloads/lagerstab ... tokoll.pdf


Katere akumulatorje vam torej priporočam? V bistvu ne bi rad delal reklamo za nobeno firmo. Če pa že, bi omenil zelo solidne akumulatorje Billowy Power, ki jih pri nas prodaja Matic http://www.modelar.si .


"Zmedeni modelarji"
Skoraj vsak teden dobim klic kakšnega modelarskega kolega, ki me sprašuje za nasvet katere akumulatorje naj naroči iz vsem dobro znane spletne trgovine iz Hong Konga - Hobbyking.com. Zelo nerad svetujem o izbiri, saj se rado dogaja, da kvaliteta niha. Nekateri so svojimi akumulatorji zadovoljni, drugi (tudi sam) pa lahko na momente zelo razočarani. Zanekrat lahko samo rečem, da mi vsi akumulatorji razen Rhino 40C po enem letu kažejo visoke impendance. Nanotech so malo razočaranje. Solidni so 40C 1800mAh Turnigy, za majhne porabe pri 10 - 15C s sunki do 25C pa 2200 20C Turnigy. Akumulatorje pred opravljenimi 100 cikli prej prodam / šenkam ali pa gredo v smeti.



Kakšne akumulatorje pravzaprav potrebujem za napajanje svojega modela?

20C za večino potreb , če teh 20C res drži! Še enkrat je potrebno poudariti, da oznaka 20C trajne obremenitve pomeni, da lahko akumulator brez posledic spraznemo v pičlih treh minutah!



Zgodbice

65C akumulatorji
Ameriški XPS za svoje 65C akumulatorje v navodila piše:
The problem with the 65C chemistry is that although performance is extreme, the maintenance is extremely high. You must charge right before use. If you charge them the night before, they will begin to swell. If you don't store them with 3.75v or less, they will begin to swell. If you store them in a location with an average temperature of >90 degrees F, they will begin to swell. Our 30C and 45C cells did not have these same characteristics. We are moving to another cell technology that is similar to our original cells. These are 70C (yes, really) with a 12C charge.
Dejstvo je, da imejte akumulatorje čim manj časa polne in čim manj časa prazne in jih hranite pri nižji temperaturi.

Paralelno polnjenje z uničenimi povezavami na balanserski ploščici
Boštjan je uspel napihniti kar nekaj paketov preden je ugotovil kaj je narobe. Polnil je vedno vzporedno, prvi priključek na ploščici je bil vedno OK, ostali pa so imeli posmojene povezave.... zato pozor!

Piskači in izklopi regulatorjev
Tudi t.i. visoka napetost izklopa 3.3V/člen ni visoka, saj je to že popolnoma prazen Lipo! V nekaj 10 ciklih lahko tako uničite akumulatorje. Nekateri ugotovijo, da se da z modelom "cjazit" tudi kako minuto ali dlje več, če se leti z majhnim plinom oz samo toliko da leti. Smrt za Lipo!

Slabe interne povezave
Nekateri akumulatorji imajo zelo slabe interne povezave oz so posamezni členi med seboj slabo spajkani. Pri večjih tokovnih obremenitvah lahko povezava popusti, posledice so lahko od uničenega akumulatorja do celotnega modela. Zato pozor pri hitrejših modelih da ne bo prišlo do nevarnega nevodenega projektila!!




Lep pozdrav,
Miha Holc
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

scrat
Profesor
Prispevkov: 1942
Pridružen: 04 Jun 2011, 11:59

Odgovor Napisal/-a scrat » 29 Avg 2011, 12:19

Odličen članek. HVALA ti Miha.

Me pa samo zanima koliko je to 1C polnenja?

Uporabniški avatar
zerdoner
Freak
Prispevkov: 612
Pridružen: 18 Dec 2005, 13:19
Kraj: Polzela

Odgovor Napisal/-a zerdoner » 29 Avg 2011, 12:40

scrat napisal/-a:Odličen članek. HVALA ti Miha.

Me pa samo zanima koliko je to 1C polnenja?
Pa napiše se polnjenja...sej veš zakaj sem to dopisal :wink:

Drugače pa če se vrnem k temi.

Primer za 1C: Akumulator 1000mAh = 1A
1500mAh = 1,5A
2000mAh = 2A
itd...

uvz123
Tekmovalec
Prispevkov: 276
Pridružen: 07 Mar 2011, 14:02

Odgovor Napisal/-a uvz123 » 30 Avg 2011, 04:51

scrat napisal/-a:Me pa samo zanima koliko je to 1C polnenja?
Tako, kot ti je zerdoner povedal.... še matematično povedano: Kapaciteto deli z 1 uro (oz. odstrani h pri enoti).

Kaj pomeni polnjenje pri 1C? To, da bo boš popolnoma prazen akumulator polnil eno uro. Ker akumulator praktično ne bi smel biti popolnoma prazen, boš polnil temu primerno manj kot 1h. Nisem pa čisto prepričan (nimam še izkušenj), kako je s časom polnjenja, če celice niso uravnovešene. Takrat balancer švica in se zna zgoditi, da je polnjenje lahko tudi daljše od ene ure.

Miha, super prispevek!

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 30 Avg 2011, 06:40

uvz123 napisal/-a:
scrat napisal/-a:Me pa samo zanima koliko je to 1C polnenja?
Tako, kot ti je zerdoner povedal.... še matematično povedano: Kapaciteto deli z 1 uro (oz. odstrani h pri enoti).

Kaj pomeni polnjenje pri 1C? To, da bo boš popolnoma prazen akumulator polnil eno uro. Ker akumulator praktično ne bi smel biti popolnoma prazen, boš polnil temu primerno manj kot 1h. Nisem pa čisto prepričan (nimam še izkušenj), kako je s časom polnjenja, če celice niso uravnovešene. Takrat balancer švica in se zna zgoditi, da je polnjenje lahko tudi daljše od ene ure.

Miha, super prispevek!
Tole ni res [-X polnjenje z 1C sicer teoretično pomeni, da bi moral biti Lipo poln po eni uri, a vsi vemo da se lipo ne polni vseskozi s tokom, ki smo ga nastavili (v primeru o katerem je govora, je to 1C ), pač pa se z 1C polni le, dokler ne doseže 4,2V na celico, nato pa lipo polnilec polnilni tok zmanjšuje, dokler na koncu pri zelo majhnem toku ( pri kakšnem, je odvisno od polnilca in njegovega programa) polnilec ne izklopi .

Vsekakor to pomeni, da polnjenje lipo baterije, četudi ne povsem prazne, v primeru polnjenja z 1C, traja skoraj vedno, bistveno dlje od ene ure.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

scrat
Profesor
Prispevkov: 1942
Pridružen: 04 Jun 2011, 11:59

Odgovor Napisal/-a scrat » 30 Avg 2011, 07:33

Mene je zanimalo koliko je 1C - v amperih. Sem dobil prijazen odgovor od kurnta da naj bi Lipo 1000 mah polnil samo z 1A toka in ne več. 2200 mah pa 2.2A.

Uporabniški avatar
tornado
Dr. Modelar
Prispevkov: 2383
Pridružen: 17 Jan 2003, 01:00
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a tornado » 30 Avg 2011, 09:49

Bravo Miha, zelo dober in razumljiv članek tudi za nas, ki si nismo najbolj na ''ti'' z elektriko. =D> =D>

Lepo je opisno rokovanje z pogonskimi akuji, mene pa zanima kako postopati z sprejemniškimi Lipo- ti? V tem namenu je kot vemo obremenjenost dosti manjša, ali je kakšen koristen napotek za ohranjanje teh akujev?
Konkretno koristim Turnighy 2S, 1300mAh, 20-30C.
Te akuje sem izbral zaradi prostorske omejenosti v Rc prostoru, raje bi imel takšne z vsaj 2000mAh, a žal ni šlo.
Lp Rado


Slika
Slika


Skype: tornado2405

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Avg 2011, 10:14

Hvala Rado. V tvojem primeru to niso LiPo sprejemniški akumulatorji ampak običajni pogonski akumulatorji, ki jih uporabljaš za napajanje sprejemnika. Glavno je, da jih ne puščaš polnih, sicer boš izgubljal na kapaciteti.

Prav za specifične sprejemniške LiPo/LiFe:

- v kolikor imajo malo višjo impendanco se jih napolni recimo en dan oz večer pred uporabo pri 0.5 C.
- če se leti vsak dan se dopolnjuje po potrebi
- po uporabi bodo zelo verjetno blizu 3.8V/člen oz 3.3 V/člen za LiFe in se jih lahko pusti v takšnem stanju; sicer se jih da na storage mode.

Oddajniški LiPo / LiFe:

- dopolnjuje se jih po potrebi pri 0.5C oz toliko kolikor priporoča proizvajalec
- za daljšo dobo se lahko polni LiPo (v kolikor to omogoča polnilnik) na 4.1 V/člen (nastavitev LiIon)
- napetost naj ne pade pod 3.7V/člen pri LiPo in 3.2 - 3.3 V/člen pri LiFe
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

uvz123
Tekmovalec
Prispevkov: 276
Pridružen: 07 Mar 2011, 14:02

Odgovor Napisal/-a uvz123 » 30 Avg 2011, 12:56

Brane napisal/-a:Tole ni res [-X polnjenje z 1C sicer teoretično pomeni, da bi moral biti Lipo poln po eni uri, a vsi vemo da se lipo ne polni vseskozi s tokom, ki smo ga nastavili (v primeru o katerem je govora, je to 1C ), pač pa se z 1C polni le, dokler ne doseže 4,2V na celico, nato pa lipo polnilec polnilni tok zmanjšuje, dokler na koncu pri zelo majhnem toku ( pri kakšnem, je odvisno od polnilca in njegovega programa) polnilec ne izklopi .

Vsekakor to pomeni, da polnjenje lipo baterije, četudi ne povsem prazne, v primeru polnjenja z 1C, traja skoraj vedno, bistveno dlje od ene ure.
Brane, mislim, da se razumemo.

Zelo poenostavljeno razlago sem opisal samo zato, da človek dobi predstavo med kapaciteto baterije, časom polnjenja in polnilnim tokom (C = I * t). Napačno je pa seveda mišljenje, da se sme baterije priklopiti na tokovni vir 1C za eno uro.

Uporabniški avatar
schumacher
Tekmovalec
Prispevkov: 212
Pridružen: 16 Sep 2009, 20:45
Kraj: Mozirje

Odgovor Napisal/-a schumacher » 30 Avg 2011, 13:50

Mene pa nekaj drugega zanima. Pri avtomobilistih so zadnje čase popularne celice 6000+ mah in pa 60+C. Kako je s tem recimo večej znamke kot so lrp, team orion, team powers gre tukaj predvsem za pretiravanje ali so res tako "dobre"? In ali to res drži, da bi naj te zelo močne recimo 6200 65C celice velikokrat napihnilo kljub pravlni uporabi zaradi tega, ker so "našponane" do konca? Je potem bolje vzeti po podatkih malenkost svohnejše?
Lp

Uporabniški avatar
Andreo29
Freak
Prispevkov: 566
Pridružen: 13 Avg 2007, 20:43
Kraj: Nova Gorica

Odgovor Napisal/-a Andreo29 » 30 Avg 2011, 14:20

Živijo.
Mihah super članek o Lipotih. Res prave informacije glede uporabe. Muči pa me skladiščenje teh akumulatorjev: kako veš, da si napolnil Lipote na tistih 60-70% kapacitete oziroma kako veš, kdaj sprazneš Lipote na 60-70%kapacitete?
Za 100% napolnjene Lipote, katere je treba izpraznit bi moralo biti dovolj, da izračunaš čas praznjenja glede na kapaciteto akumulatorja iz praznilnega toka. Primer za 1000mAh Lipo: 70% kapaciteta je v tem primeru 700mAh se pravi je treba izprazniti 300mAh. To kapaciteto lahko izpraznemo tako, da praznemo s tokom 300mA eno uro, ali 600mA pol ure ipd.
Se pravi moram najprej napolnit Lipo akumulator do 100% in potem praznit. A je kak drug hakeljc?

Kaj pa, če so prazni in jih je treba napolniti? Kako se ve koliko so prazni, da se jih lahko "na pol" napolni? Recimo, da Lipote na terenu spraznem na 3,7V na celico. Tak akumulator verjetno ni izpraznjen do konca, kajne? Kako se ugotovi (če se sploh da) koliko kapacitete je še na voljo?

Lp,
Andreo
Slika

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Avg 2011, 15:52

schumacher napisal/-a:Mene pa nekaj drugega zanima. Pri avtomobilistih so zadnje čase popularne celice 6000+ mah in pa 60+C. Kako je s tem recimo večej znamke kot so lrp, team orion, team powers gre tukaj predvsem za pretiravanje ali so res tako "dobre"? In ali to res drži, da bi naj te zelo močne recimo 6200 65C celice velikokrat napihnilo kljub pravlni uporabi zaradi tega, ker so "našponane" do konca? Je potem bolje vzeti po podatkih malenkost svohnejše?
Lp
Priznana nemška firma je recimo testirala lansko leto 2S 5000mAh 40C akumulatorje pri 200A trajno. Po minuti se je stopil spoj na 4 mm puši... celici sta preživeli. Torej potemtakem sploh ni mogoče obremenjevati take akumulatorje nad 40C. =P~ Jasno je tu marketing že prav "bolan" in oznake so po mojem od 25C -30C nerealne. Da se akumulatorji napihnejo pri 65C sem opisoval že v prvi objavi, možni vzroki so seveda tudi slaba zatesnjenost celic, ko pride v celico zrak.

Svetujem ti, da s kakšnega neodvisnega testa iz zaupanja vrednega vira (reference) izbereš primeren akumulator.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Avg 2011, 16:09

Andreo29 napisal/-a: Muči pa me skladiščenje teh akumulatorjev: kako veš, da si napolnil Lipote na tistih 60-70% kapacitete oziroma kako veš, kdaj sprazneš Lipote na 60-70%kapacitete?
Nepisano pravilo je tako, da imajo napol prazni akumulatorji (50 % polni oz 50 % prazni) kar okoli 3.8 V/člen. Poskusi na svojih LiPo akumulatorjih način storage mode iz polnih akumulatorjev. V kolikor so akumulatorji že nekoliko upešani, boš takoj videl koliko manj boš dobil ven in lahko ustrezno sklepaš na realno (uporabno) kapaciteto. Po končanem letenju/vožnji napolniš akumulatorje in glede na napolnjeno kapaciteto vidiš koliko si izpraznil akumulatorje.
Za 100% napolnjene Lipote, katere je treba izpraznit bi moralo biti dovolj, da izračunaš čas praznjenja glede na kapaciteto akumulatorja iz praznilnega toka. Primer za 1000mAh Lipo: 70% kapaciteta je v tem primeru 700mAh se pravi je treba izprazniti 300mAh. To kapaciteto lahko izpraznemo tako, da praznemo s tokom 300mA eno uro, ali 600mA pol ure ipd.

Se pravi moram najprej napolnit Lipo akumulator do 100% in potem praznit. A je kak drug hakeljc?

Kaj pa, če so prazni in jih je treba napolniti? Kako se ve koliko so prazni, da se jih lahko "na pol" napolni? Recimo, da Lipote na terenu spraznem na 3,7V na celico. Tak akumulator verjetno ni izpraznjen do konca, kajne? Kako se ugotovi (če se sploh da) koliko kapacitete je še na voljo?
Iz tvojega pisanja sklepam, da nimaš polnilnika s "storage mode" načinom.
Polnilnik v storage načinom poskrbi, da imajo vsi členi na koncu na 3.8V/člen. Če so preveč polni, jih prazni, če so preveč prazni, jih napolni. Nastaviš tok pri katerem bo polnilnik polnil/praznil, nato pa polnilnik po principu CC/CV poskrbi za vse ostalo. Upam, da sem bil jasen.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
3D
Freak
Prispevkov: 677
Pridružen: 07 Jun 2005, 13:38
Kraj: Kranj

Odgovor Napisal/-a 3D » 30 Avg 2011, 18:59

Bravo Miha, odličen članek. =D> =D> =D>
Tvoji napotki so bili in so zmeraj zlata vredni.
Ko smo še leteli na NiMh, sem z veseljem upošteval tvoje nasvete.
Hvala ti za ta članek, ki bo marsikateremu pomagal pri pravilni uporabi Lipo celic.

LP Bogo
V mladosti modelar, v starosti iz dneva v dan večkrat pilot kot modelar.

Uporabniški avatar
RAF
Tekmovalec
Prispevkov: 212
Pridružen: 04 Feb 2007, 14:26
Kraj: Rodine

Odgovor Napisal/-a RAF » 30 Avg 2011, 20:21

mihah napisal/-a: Po minuti se je stopil spoj na 4 mm puši... celici sta preživeli. Torej potemtakem sploh ni mogoče obremenjevati take akumulatorje nad 40C. =P~ Jasno je tu marketing že prav "bolan" in oznake so po mojem od 25C -30C nerealne.
Še malo pa bo pretiravanje s spefifikacijami enako kot je pri zvočnikih. Naprimer računalniški zvočnik 180W v majhnem plastičnem ohišju #-o.
S konektorji pa tudi včasih zgrešijo. Na Dualsky GTS 550mah 45C je JST konektor ki prenese 8A trajnega toka ](*,) Drugače pa lahko povem iz izkušenj, da pri Dualskyu (vsaj pri 550mah) teh 45C kar drži. Hyperion G3 in Dualsky GT (30C) se zelo opazno bolj sesedeta pri obremenitvi. Seveda je potrebno konektor zamenjat za vsaj Micro Dean
Brez zdravega strahu pred tlemi

Uporabniški avatar
Andreo29
Freak
Prispevkov: 566
Pridružen: 13 Avg 2007, 20:43
Kraj: Nova Gorica

Odgovor Napisal/-a Andreo29 » 30 Avg 2011, 20:37

Mihav,
hvala za odgovor. Sem popolnoma razumel. Sem tudi sam sklepal (ja, ker nimam takega polnilca), da moram nekako bolj izkustveno pustit akumulatorje na skladiščni kapaciteti. Strinjam se s tabo (pa tudi zame je to edini logični in pravilni način), da je najbolje najprej napolniti in jih potem izprazniti.

To je res ena izmed boljših tem v zadnjem času: kratko, enostavno in vse kar je treba vedeti in kako uporabljati.
Bravo.

Lep dan in čim več uporabne kapacitete ;-)
Andreo
Slika

marolt55
Tekmovalec
Prispevkov: 349
Pridružen: 29 Avg 2010, 14:49
Kraj: Preserje pri Radomljah

Odgovor Napisal/-a marolt55 » 30 Avg 2011, 20:48

Moj polnilec tudi nima možnosti ''storage''. Zato dam lipo baterijo normalno polnit in jo izklopim ko imajo vse celice 3.80V.

A je to vredu?

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Avg 2011, 20:49

Me veseli, da se je v zadnjih dneh malo zmanjšalo število novih in ponavljajočih se vprašanjih o akumulatorjih. :wink:

Ja, pri manjših kapacitetah so lahko vrednosti blizu realnih. Vseeno me zanima kako se obnašajo tile 550 mAh pri 24 A praznilnega toka :-) No, kar je res so razlike v napetostih ... pri malih 3S paketkih je hitro kakšen V razlike in razlike v moči so lahko hitro tudi do četrtino do tretjino višje!

Kar se priključkov tiče, JST, kvečjemu 5A, 8A bolj za kratko. Je pač standard pri malih konektorjih, žal. Micro Deans je samo malo boljši in še vedno ne dohaja... bolje uporabiti 2 mm banance.

Link za konektorje: http://www.elektromodellflug.de/oldpage ... tecker.htm
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Avg 2011, 21:15

marolt55 napisal/-a:Moj polnilec tudi nima možnosti ''storage''. Zato dam lipo baterijo normalno polnit in jo izklopim ko imajo vse celice 3.80V.

A je to vredu?
Če imaš toliko časa, da boš zraven gledal potem da. Če boš polnil z več kot 1C potem bodo v mirovanju imele verjetno malo pod 3.8 V. Verjemi, da ko boš imel več akumulatorjev boš kmalu obupal...

Nasvet za vse:
Investirajte v dober kvaliteten polnilnik. Polnilnik je poleg RV naprave ena od investicij, ki služi dlje časa. Solidni polnilniki se dobijo pod 100 EUR. Pozabite HK polnilnike (mogoče razen parih izjem).
Poceni polnilniki imajo izredno slabe elektronske komponente, in ne merijo točne napetosti - preizkusite svoj polnilnik z dobrim multimetrom, morda boste presenečeni (recimo polnilnik kaže 4.15V - ampak je dejanska napetost na akumulatorju že preko 4.2 V oziroma lahko rečemo, da je balansiranje prej razbalansiranje....)
Govorimo o priznanih firmah: Hyperion, Graupner, Junsi, Bantam, Revolectrix, itd.

Še mogoče nekaj o samih močeh polnilnikov:
50W (do 5A polnjenje) je za današnje razmere spodnja uporabna meja za polnilnik. Z njim lahko kvečjemu polnimo hitro kake akumulatorje 360 mAh 2S v paraleli (recimo na terenu pri 4C se da polniti 4 paketke) in leteti kakšnega foxa praktično "nonstop". Če imamo 3 pakete zmogljivih 2200 mAh 3S akumulatorjev (recimo 35C) in hočemo leteti samo s postanki pa nastane že mali problemček in tudi 200W polnilnik (10 A polnjenje) bo komaj zadosti.

Pri vsem tem ne pozabite na napajanje polnilnikov. Mogoče v premislek vsem, ki imate veliko paketov:
Zadnje čase imam na svojem Bantamu BC-8 za napajanje na terenu kar 3 pakete vzporedno vezanih 4S akumulatorjev kapacitet od 4200 do 5000 mAh. Zadnje čase jih praktično ne uporabljam več v modelih, sedaj pa so vsaj koristne in ne stojijo. :)
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
tornado
Dr. Modelar
Prispevkov: 2383
Pridružen: 17 Jan 2003, 01:00
Kraj: Maribor

Odgovor Napisal/-a tornado » 30 Avg 2011, 21:28

Uporabljam polnilec Robbe Infinity2, ki nima vgrajenega balanserja. Za ta namen sem kupil tale balanser:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... em_6S.html

Ima tudi funkcijo praznitve. Ali je temu kitajcu za zaupati, da bo izpraznil akuje na 3,8V? V komentarjih ga kar hvalijo.
Lp Rado


Slika
Slika


Skype: tornado2405

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Avg 2011, 21:33

Verjetno bo kar OK, samo tok je malo majhen... vseeno preveri na dobrem multimetru in poročaj koliko "laže".
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mat3
Razpravljalec
Prispevkov: 56
Pridružen: 26 Nov 2009, 21:28
Kraj: Vrhpolje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mat3 » 30 Avg 2011, 22:49

In katere "kitajske" polnilce lahko smatramo za boljše (za svoj denar) ? Turnigy Accucel ?
CopterX 450 SE V2
CopterX 500 SE V2
CopterX 250 SE FBL
JR X-3380 2.4GHz

Servis računalnikov
Blog

branek
Začetnik
Prispevkov: 28
Pridružen: 27 Nov 2008, 13:20
Kraj: Kamnik

Odgovor Napisal/-a branek » 31 Avg 2011, 06:37

Živjo Miha,

Super članek o Lipotih. Res prave informacije glede uporabe LiPo baterij.
Še enkrat hvala! =D> =D> =D>


LP, Brane

Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Odgovor Napisal/-a Brane » 31 Avg 2011, 07:03

mat3 napisal/-a:In katere "kitajske" polnilce lahko smatramo za boljše (za svoj denar) ? Turnigy Accucel ?

Po moje bo na to vprašanje težko odgovoriti, iz lastnih izkušenj vem, imam kar nekaj kitajske robe, da je posebej elektronika (tudi polnilci jo imajo nekaj) zelo nepredvidljiva in kdor pri nakupih kitajske robe tega ne vzame v zakup, bo razočaran, slej ko prej.
Z izdelki določene znamke so eni super zadovoljni, drugim crkavajo kot po tekočem traku.
Enkrat sem zamenjal štiri reglerje, da sem končno dobil enega dobrega(iste znamke seveda). Ta mi sedaj že dolgo v redu dela. Za rezervo sem kupil močnejši regler od druge, bolj hvaljene firme (a vizuelno povsem enak) Crknil mi je prvi dan uporabe.

NI važno katera nalepka je gor, važno je, kako so bili nastavljeni avtomati, ki so sestavljali in zalivali tvojo elekroniko in koliko je bil pri stvari tisti kitajc, ki je zacinil še tistih nekaj žic zraven na roko.
Tistega, ki bi ti lahko zagotovil, da ti bo ta in ta kitajski polnilec sigurno dolgo služil, tega pa tu na forumu ni.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9128
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 31 Avg 2011, 07:19

Hvala Brane za kompetenten odgovor, se strinjam.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Odgovori

Vrni se na