POLNJENJE - LiPO

Debate o akumulatorjih in polnilcih.
Odgovori
N0t0ri0us
Tekmovalec
Prispevkov: 417
Pridružen: 23 Dec 2010, 11:59
Kraj: Škofja Loka

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a N0t0ri0us »

Prej sem imel zippy baterije in so zdržale cca 150 cilkov in so še vedno delujoče. Edino malo so se napihnile v zadnjih mesecih. So od junija 2014 in imajo še vedno 11600 kapacitete od nazivnih 12.000

To o kitajskih podatkih in specifikacijah mi je čisto jasno ampak je smešno :D

Hitreje ga ne morem polniti, saj mi polnilec zmore samo 8A. Če bi investiral 100€+ v polnilec pa še nisem prepričan.
Uporabniški avatar
AlesZ
Dr. Modelar
Prispevkov: 3220
Pridružen: 22 Maj 2002, 01:00
Kraj: Ljubljana

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a AlesZ »

Te celice se obnašajo isto kot ljudje,pozimi jih hitro zebe,celica pri uporabi naj bi imela okrog 20° ,pa tudi ko jo polniš mora imeti primerno temperaturo,ne moreš polniti premražene.Te zadeve se pri meritvah krepko poznajo.........
Slika
N0t0ri0us
Tekmovalec
Prispevkov: 417
Pridružen: 23 Dec 2010, 11:59
Kraj: Škofja Loka

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a N0t0ri0us »

baterija je imela pred uporabo vsaj 15°C, po koncu uporabe je pa bila cela topla - po občutku 35-40°C, saj je bila zaprta v trayu.
Uporabniški avatar
AnteJ
Freak
Prispevkov: 560
Pridružen: 08 Okt 2007, 07:11

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a AnteJ »

Če moraš celice prazniti do konca (tako je pri čolnarskih tekmah) jaz uporabljam naslednjo strategijo za polnjenje akumulatorjev:

Jaz z novim akumulatorjem postopam takole:

1 - Vse celice spraznim na 3.4V (začnem z kar velikim tokom 10A, in praznim dokler tok ne pade na ~50mAh in so vse celice na 3.4V), za to
potrebuješ primeren polnilec, lahko bi delal tudi na roke vendar je potem postopek mučno dolgotrajen.

2 - Počakam nekaj dni (akumulator pustim prazen)

3 - Vsak dan preverim če se napetost celic dviga. Če se zgodi, da je po par dneh napetost katerekoli celice pod 3.4V, oziroma da začne napetost
padati to pomeni da je celica slaba. Navadno je celica v kratkem stiku (smeti/napake v separatorju).
Ker je akumulator pri 3.4V praktično prazen to pomeni, da se napaka pojavi po zelo kratkem času, tudi minimalen tok med elektrodami
bo celico spraznil v nekaj dneh.
Taka baterija je neuporabna in jo je bolje zavreči/reklamirati.

Glej tudi stran 22 na tem linku:http://www.nrel.gov/transportation/ener ... /48673.pdf

4 - Potem ko gre tistih nekaj par dni mimo vsako celico ponovno spraznim na 3.4V (majhen tok). Iz akumulatorja gre ven mogoče še nekaj 10mAh.

5 - Akumulator potem vedno polnim brez balansiranja. Priključek za balansiranje služi samo za preprečitev, da bi kakšna celica pri polnjenju presegla 4.2V (potreben je polnilec, ki to omogoča). Če je akumulator kolikor toliko dober (enaka kapaciteta celic) bodo vse celice praktično istočasno dosegle 4.2V. V realnosti se ponavadi zgodi, da ena doseže 4.20V druge so še pri 4.19V. Če ni tako je tak akumulator primeren samo za treninge.

Ker so celice vezane serijsko s tem zagotovim, da so vse celice prejele enako količino električnega naboja (skozi vse celice teče enak tok, enako časa).

V primeru, da bi uporabljal balanser, bi lahko ta v času polnjenja povzričil, da bi celice prejele različno količino električnega naboja.
To se skoraj zagotovo zgodi, ker zaradi različne "notranje upornosti" celica laže o dejanski napolnjenosti.
Dejansko "napolnjenost" je pri "Lipo" celicah zelo težko določiti na podlagi napetosti, razen takrat ko so celice prazne, ker se tam pojavi očitno koleno v napetosti celice.

Celice se nato pri praznjenju izpraznijo vse enako (celice so vezane zaporedno, skoznje teče enak tok). S tem preprečim da bi eno izmed
celic poslal v prezgodnjo smrt. Razlika v kapaciteti 50-100 mAh med celicami (4500mAh) lahko pri praznjenju z tokom 40-50A po par ciklih
povrzoči hitro uničenje celice.

Na ta način tudi preprečim, da bi kakšna celica bila izpraznjena bolj globoko od drugih kot se je zgodilo v tvojem primeru.

Akumulator navadno praznim tako da ima vsaka celica po praznenju nekje 3.68-3.69V (2-3 minute po praznenju). Izklop imam nastavljen na 3.4V/celico.
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a mihah »

Dejansko postopek ima smisel.

Potrebno je povedati še 2 stvari:

1. Glede balansiranja pri polnjenju pa dodam, da so že kar nekaj časa na trgu polnilniki, ki ne delujejo po principu balansiranja preko razlike napetosti posameznih členov ampak po notranji upornosti - primer Duo linija iCharger.

2. Pozabi se odvisnost Ri(T). V čolnih ima vedno en člen stik z vodo in ta se bo praznil počasneje kot člen, ki nima stika. Zato je balansiranje pri polnjenju vedno po malem potrebno.
www.lipo.si
Uporabniški avatar
Mipo
Dr. Modelar
Prispevkov: 3304
Pridružen: 15 Nov 2004, 11:59
Kraj: Vrtojba

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a Mipo »

mihah napisal/-a: 2. Pozabi se odvisnost Ri(T). V čolnih ima vedno en člen stik z vodo in ta se bo praznil počasneje kot člen, ki nima stika.
Miha, prosim za razlago. [-o<
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a mihah »

Notranja upornost se spreminja v odvisnosti od temperature. Če je en člen bolj hladen, bo njegova notranja upornost (Ri) višja in se bo praznil počasneje kot drug člen. Zato se 3S členi vedno sčasoma razbalansirajo, pa če se še tako pazi. Slabše je pri 4S, še slabše pri 5, 6,... Odvisnost Ri(T) je po domače odvisna od kemije. Najslabše je, če je odvisnost res velika. Potem se bo vedno dogajalo, da bo recimo pri 3S nastradal srednji člen. Še sploh pri tekmovalnih čolnih, kjer fantje res tiščijo do konca in še čez, če je treba. Oni so res mučitelji :)
www.lipo.si
tmrt
Razpravljalec
Prispevkov: 93
Pridružen: 03 Jul 2009, 13:53
Kraj: Ljubljana

Re: LiPo Problemi

Odgovor Napisal/-a tmrt »

mihah napisal/-a:Notranja upornost se spreminja v odvisnosti od temperature. Če je en člen bolj hladen, bo njegova notranja upornost (Ri) višja in se bo praznil počasneje kot drug člen. Zato se 3S členi vedno sčasoma razbalansirajo, pa če se še tako pazi. Slabše je pri 4S, še slabše pri 5, 6,... Odvisnost Ri(T) je po domače odvisna od kemije. Najslabše je, če je odvisnost res velika. Potem se bo vedno dogajalo, da bo recimo pri 3S nastradal srednji člen. Še sploh pri tekmovalnih čolnih, kjer fantje res tiščijo do konca in še čez, če je treba. Oni so res mučitelji :)
Če so členi vezani zaporedno (2S, 3S, ...) je tok skozi vse enak in različna notranja upornost ne more vplivati na hitrost praznenja.

Pojav je bolj verjetno povezan s tem, da je koristna kapaciteta odvisna od temperature.
Uporabniški avatar
Mipo
Dr. Modelar
Prispevkov: 3304
Pridružen: 15 Nov 2004, 11:59
Kraj: Vrtojba

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a Mipo »

Hvala, Miha. Tisti "stik z vodo" sem si drugače predstavljal (električni stik). Če pa predpostavim stik z vodo v smislu hlajenja, je vse jasno.
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a mihah »

Mipo napisal/-a:Hvala, Miha. Tisti "stik z vodo" sem si drugače predstavljal (električni stik). Če pa predpostavim stik z vodo v smislu hlajenja, je vse jasno.
Tako je, v smislu hlajenja :)
Če so členi vezani zaporedno (2S, 3S, ...) je tok skozi vse enak in različna notranja upornost ne more vplivati na hitrost praznenja.
Res je, tudi kapaciteta je odvisna od temperature. Hladnim akumulatorjem se "zmanjša uporabni volumen" in "pripre pipca".
www.lipo.si
Uporabniški avatar
AnteJ
Freak
Prispevkov: 560
Pridružen: 08 Okt 2007, 07:11

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a AnteJ »

Jaz bi dodal še nekaj:

Celice imajo zaradi različne temperature različno "notranjo upornost". To pomeni da bo napetost med celicami različna.
Ne pomeni pa da je celica z nižjo napetostjo bolj prazna (tu govorim o obremenjenem akumulatorju). Količina električnega naboja, ki jo
amumulator odda je vedno enaka za vse celice, ker so celice vezane zaporedno - tukaj ne more biti dvoma ker če ne fizika ne velja.
Način kako celica odda naboj je pa lahko različen -> če celica nima možnosti oddajati naboja na "klasičen način" - tako da se Li ioni premikajo
iz matrike ogljika potem zagotovo pride do poškodb celice.

Kar se verjetno dogaja je da se najtoplejša celica zaradi toplotne obremenitve poškoduje. Določen del naboja shranjenega v celici potem
ostane neizkoriščen. Ko se potem akumulator prazni se zgodi, da dobre celice med praznjenjem še dodatno poškodujejo celico, ki ni sposobna
oddajati naboja.

Odkar na tekmah uporabljam tak način polnjenja še nisem uspel uničiti akumulatorja (2 leti) kot se mi je dogajalo prej (napihnjene celice).
3S 4500mAh celice praznim z povprečnim tokom 45A šest minut, praktično tako da so polopnoma prazne.

V zadnji sezoni (konec) je veliko tekmovalcev (tudi jaz) začelo uporabljati vodno hlajenje akumulatorja - zadeva se obnese odlično - celice imajo
po koncu tekme primernih 40 stopinj C - ponavadi so bile tako vroče da se jih v nekaterih primerih sploh ni dalo držati v rokah.
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a mihah »

AnteJ napisal/-a:Jaz bi dodal še nekaj:

Celice imajo zaradi različne temperature različno "notranjo upornost". To pomeni da bo napetost med celicami različna.
Ne pomeni pa da je celica z nižjo napetostjo bolj prazna (tu govorim o obremenjenem akumulatorju). Količina električnega naboja, ki jo
amumulator odda je vedno enaka za vse celice, ker so celice vezane zaporedno - tukaj ne more biti dvoma ker če ne fizika ne velja.
Način kako celica odda naboj je pa lahko različen -> če celica nima možnosti oddajati naboja na "klasičen način" - tako da se Li ioni premikajo
iz matrike ogljika potem zagotovo pride do poškodb celice.

Kar se verjetno dogaja je da se najtoplejša celica zaradi toplotne obremenitve poškoduje. Določen del naboja shranjenega v celici potem
ostane neizkoriščen. Ko se potem akumulator prazni se zgodi, da dobre celice med praznjenjem še dodatno poškodujejo celico, ki ni sposobna
oddajati naboja.

Odkar na tekmah uporabljam tak način polnjenja še nisem uspel uničiti akumulatorja (2 leti) kot se mi je dogajalo prej (napihnjene celice).
3S 4500mAh celice praznim z povprečnim tokom 45A šest minut, praktično tako da so polopnoma prazne.

V zadnji sezoni (konec) je veliko tekmovalcev (tudi jaz) začelo uporabljati vodno hlajenje akumulatorja - zadeva se obnese odlično - celice imajo
po koncu tekme primernih 40 stopinj C - ponavadi so bile tako vroče da se jih v nekaterih primerih sploh ni dalo držati v rokah.
Hvala Ante za obrazložitev :)

No, moramo vsi priznati, da ste čolnarji med vsemi modelarji dejansko največji izkoriščevalci kapacitet akumulatorjev. Drugi smo do njih dosti bolj prijazni. :)
www.lipo.si
Uporabniški avatar
AnteJ
Freak
Prispevkov: 560
Pridružen: 08 Okt 2007, 07:11

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a AnteJ »

Še ena zanimiva "mini raziskava" kaj se zgodi z modelarskimi celicami, če jih hudo obremenjujemo ob primernem hlajenju in nepreglobokem praznjenju.
Ko bo čas - lahko naredim še en test brez hlajenja in globokem praznjenju.

Več podatkov najdete na tem linku:
https://drive.google.com/file/d/0B4p-NT ... sp=sharing

Testiral sem 20C 1000mAh celico iz Hobbykinga - http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=36036
Celica je bila z ene strani pritrjena (selotejp) na bakreno ploščico ~10x10cm debeline 2mm
Polnjeno z 10C (10A) do 4.2V, konec ko tok pade na 0.1A (1% od 10A)
Praznjeno z 10C (10A) do 3.3V, konec praznjenja ko napetost na celici pade na 3.3V

Če pogledate graf praznjenja (napetost kot funkcijo časa) boste videli, da je se pri tem toku pri
napetosti 3.3V ravno pojavi zacetek kolena, ki označuje da se celica bliza popolni izpraznitvi.
(V rdečem je izračunana sprememba oddane kapacitete deljena z spremembo napetosti).

Slika

Med polnjenjem in praznjenjem sem cakal 3 minute.
Narejenih je bilo 100 ciklov =~ 2 dni neprestanega testiranja
Celica med testom ne preseže 37st. C
Polnilec: Icharger 308 DUO

V glavnem - razlika med začetkom in koncem je zanemarljiva.
Ker temperatura okolice ni bila kontrolirana, gre en del razlike pripisati spremenljivim pogojem okolice.

Primerjava v energiji, ki jo odda celica:
Prvih 5 ciklov -> 2.65Wh
Zadnjih 5 ciklov -> 2.58Wh
Razlika začetek/konec = -2.6%

Primerjava v kapaciteti, ki jo odda celica:
Prvih 5 ciklov -> 751.6mAh
Zadnjih 5 ciklov -> 724.8mAh
Razlika začetek/konec = -3.5%

Primerjava v povprečni temperaturi celice (praznjenje):
Prvih 5 ciklov -> 29.1 st. C
Zadnjih 5 ciklov -> 30.6 st. C

Primerjava v povprečni napetosti celice (praznjenje):
Prvih 5 ciklov -> V 3.552 V
Zadnjih 5 ciklov -> 3.581 V

Še graf kako se spreminja kapaciteta v odvisnosti od cikla:

Slika
Zadnjič spremenil AnteJ, dne 08 Jan 2016, 12:27, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
rc-ryder
Dr. Modelar
Prispevkov: 3140
Pridružen: 10 Dec 2012, 23:03

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a rc-ryder »

Mitja, hvala za te informacije. Zelo koristni napotki za ugotavljanje zdravja celic.

Kako bi komentiral tisto grbo v kapaciteti po 30. ciklu?

Lp
RC-Ryder - Degustiram modelarstvo O:)
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a mihah »

Kapo dol! =D> :D
www.lipo.si
Uporabniški avatar
AnteJ
Freak
Prispevkov: 560
Pridružen: 08 Okt 2007, 07:11

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a AnteJ »

Kaj točno se je zgodilo ob ciklu 30 mi ni jasno - če pogladaš podatke bolj natančno (datoteke na linku) je videti da se povprečna temperatura pri praznjenju
nenadno dvigne ravno v začetku te grbe - ni mi pa jasno zakaj - lahko da je prišlo kakšne kemične spremembe v celice ??? Poizkus bi bilo za ponoviti na
novih celicah da vidim ali je to tipična lastnost, ali je to naklučje.
renault
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 01 Feb 2008, 18:14

Re: Polnilec IMAX B6 in Li-po baterija - problem s polnjenje

Odgovor Napisal/-a renault »

Če lahko uporabim kar to temo.

Kaj je boljše za polnjenje li-po baterij. Imam polnilec intelli-speed zanj kupit balanser (kakšen) ali kupiti nov iMAX B6 za 15€, in intellia prodam. Zadeve ne bom uporabljal profesionalno.

Hvala
zupgas
Razpravljalec
Prispevkov: 118
Pridružen: 28 Feb 2007, 12:44
Kraj: LJ in Dolenjska

Re: Polnilec IMAX B6 in Li-po baterija - problem s polnjenje

Odgovor Napisal/-a zupgas »

Kupi tistega za 28€ (original) meni dela že par let brez težav. Edino T konektorje dobiš poleg. Tako, da bodi pozoren na dodatne konektorje ali pa kable, ki jih potrebuješ za polnjenje.
Kar pa ne pomeni, da je ta za 15€ slab.
renault
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 01 Feb 2008, 18:14

Re: Polnilec IMAX B6 in Li-po baterija - problem s polnjenje

Odgovor Napisal/-a renault »

A obstajajo originalni IMAX B6 in neoriginalni? Ker sem novega preko ebaya za 15€ naročil. No če ne bo ok bom pa novega kupil. Pred parimi leti sem uporabljal intellia za ni-mh sedaj pa nabavljam ker bom nabavil kako letalo, da ne pozabim čisto leteti pa bojo li-po baterije. intelli je pa že prodan.
ogblaz
Razpravljalec
Prispevkov: 160
Pridružen: 14 Dec 2015, 21:45
Kraj: Domžale

Re: Polnilec IMAX B6 in Li-po baterija - problem s polnjenje

Odgovor Napisal/-a ogblaz »

Ja original proizvajalca SkyRc, ter ponaredki različnih proizvajalcev. Ta je vrjetno tvoj, ker originali so po 30€, te brez vgrajenega napajalnika. Tudi ponaredki dobro delajo in jih pohvalijo, vendar sej veš kako je pri kitajcih :D
Za normalno hoby rabi bo čisto dovolj.
Uporabniški avatar
Bormodelar
Razpravljalec
Prispevkov: 53
Pridružen: 05 Feb 2015, 15:11
Kraj: Kamnik

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a Bormodelar »

imam omenjen polnilec in tudi na tekmah polni brez težav.
lp
1:8 buggy je zakon

lp
jankos
Začetnik
Prispevkov: 46
Pridružen: 24 Avg 2015, 17:27
Kraj: Ormož-Maribor-Radlje ob Dravi

Re: POLNJENJE - LiPO

Odgovor Napisal/-a jankos »

Lastim si oba, Original od SkyRC ter kopijo, oba delata brez težav, kopija malo manj natančno balansira in je na splošno bolj površno narejena, kar se tiče spajkanja elementov. Vendar pri meni ni toliko razlike, da bi bil potreben kak poseg v polnilec.

Skratka, z obema sem zadovoljen, sem pa od začetka vedno po polnjenju preveril napetosti posameznih celic z multimetrom, da sem videl, ali je zadevi za zaupati.
Uporabniški avatar
slayer
Freak
Prispevkov: 750
Pridružen: 25 Jul 2010, 15:32
Kraj: okolica celja

LiPo problem

Odgovor Napisal/-a slayer »

Pozdravljeni,

Iz petih enakih celic sem sestavil 5s akumulator.Dodal sem tudi balansirni kabel vendar ,ko ga priključim na polnilec mi ta javi alarm,da so nekatere celice prenapolnjene druge pa prazne???
Drugače so se pa lepo napolnile tudi brez balanserja in tudi pri meritvah kažejo pravilno vrednost.Ali bi moral prej vsako celico posebaj zbalansirati in potem sestaviti v paket ali kaj bi lahko bilo narobe.
Uporabljati sem jih pa mislil v ne- modelarske namene in z majhnim tokom praznjenja.

Hvala za odgovore.

Lp.
ogblaz
Razpravljalec
Prispevkov: 160
Pridružen: 14 Dec 2015, 21:45
Kraj: Domžale

Re: LiPo problem

Odgovor Napisal/-a ogblaz »

Ko si sestavljal paket bi morale biti celice vse napolnjene na podobno napetost. Sedaj je kar je, polnilec z balanserjem imaš? Daj tam zbalansirati pa bo, če pa še vedno ne bo delovalo preveri če si pravilno nalotal balansirni kabel, ali pa te kaj heca polnilec, testiraj z kakšnim dobrim akumulatorjem.
Saj celice si preveril preden si sestavljal, lahko je kakšna hin ter se sama prazni in nagaja :)
Uporabniški avatar
slayer
Freak
Prispevkov: 750
Pridružen: 25 Jul 2010, 15:32
Kraj: okolica celja

Re: LiPo problem

Odgovor Napisal/-a slayer »

Hvala za odgovor.

Verjetno sem res naredil napako,da sem pozabil zbalansirati in preveriti vsako celico predno sem ji sestavil v paket.Lipo polnilec mi namreč pri drugih celicah deluje b.p.Balansirni kabel sem pa tudi pravilno prispajkal.
Zgleda,da bo problem res v kakšni slabi celici.Bom še enkrat vse 'podrl' in sestavil od začetka saj imam še dve celici rezerve.

Lp.
Odgovori

Vrni se na Akumulatorji in polnilniki