CIRUS HS-62 merilo 1:3,5
CIRUS HS-62 merilo 1:3,5
Veliko let nazaj, je konstruktor Neno Hrisafović skonstruiral dvosedo trenažno jadralno letalo Cirus HS-62, ki se je kasneje razvil v različico 64.
To jadralno letalo ima kar nekaj dobrih značilnosti, ki godijo veliki leteči maketi na radijsko vodenje:
- Enostavnost (enojni trapez krila in repnih površin, "oglat" trup, ter veliko ravnih linij).
- Relativno velike repne površine, postavljene na dobri oddaljenosti od težišča.
- Neobičajen izgled...ni podoben nobenemu tovrstnemu letalu, kar mu daje poseben čar in pristnost.
- Krila z izrazito puščico (zanimivo na pogled, a tudi koristno v pogledu prečne stabilnosti pri počasnem letu)
- Rešetkasta konstrukcija trupa omogoča zasnovo modela na klasičen način z ravnimi oplatami, ali pa celo kliče k posnemanju prave rešetke iz tankih cevi.
Kot sem zadnje čase spoznal, da za večino naših konstrukcij iz bivše skupne domovine ni lahko priti do kakšnega uporabnega gradiva za jadralna letala, velja enako tudi za Cirusa. (Ja, s spletne strani Aerokluba Sarajevo, sem že davno nazaj potegnil dol, vse kar je bilo mogoče, kot tudi slike s foruma ABG, ter nekatrih zasebnih, javno objavljenih spletnih albumov.)
Zato sem se povezal z njegovim snovalcem, ki že od leta 65 živi v Franciji. Pomaga mi pri vprašanjih o različnih detaljih letala, ki jih drugače ni moč dobiti na Internetu ali kako drugače.
Trenutno imam zbranega že kar dosti gradiva, da bi se lahko začelo delati na načrtih za RC model.
Za enkrat pa za tiste, ki ne poznajo tega letala, kaka risba in fotografija:
To jadralno letalo ima kar nekaj dobrih značilnosti, ki godijo veliki leteči maketi na radijsko vodenje:
- Enostavnost (enojni trapez krila in repnih površin, "oglat" trup, ter veliko ravnih linij).
- Relativno velike repne površine, postavljene na dobri oddaljenosti od težišča.
- Neobičajen izgled...ni podoben nobenemu tovrstnemu letalu, kar mu daje poseben čar in pristnost.
- Krila z izrazito puščico (zanimivo na pogled, a tudi koristno v pogledu prečne stabilnosti pri počasnem letu)
- Rešetkasta konstrukcija trupa omogoča zasnovo modela na klasičen način z ravnimi oplatami, ali pa celo kliče k posnemanju prave rešetke iz tankih cevi.
Kot sem zadnje čase spoznal, da za večino naših konstrukcij iz bivše skupne domovine ni lahko priti do kakšnega uporabnega gradiva za jadralna letala, velja enako tudi za Cirusa. (Ja, s spletne strani Aerokluba Sarajevo, sem že davno nazaj potegnil dol, vse kar je bilo mogoče, kot tudi slike s foruma ABG, ter nekatrih zasebnih, javno objavljenih spletnih albumov.)
Zato sem se povezal z njegovim snovalcem, ki že od leta 65 živi v Franciji. Pomaga mi pri vprašanjih o različnih detaljih letala, ki jih drugače ni moč dobiti na Internetu ali kako drugače.
Trenutno imam zbranega že kar dosti gradiva, da bi se lahko začelo delati na načrtih za RC model.
Za enkrat pa za tiste, ki ne poznajo tega letala, kaka risba in fotografija:
- Priponke
-
- Obe različici letala.
- Cirus 62 i Cirus 64-sm-3V.jpg (53.05 KiB) Pogledano 24522 krat
-
- CIRUS HS 62 u VOC-u-sm.jpg (92.7 KiB) Pogledano 24518 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 22 Mar 2013, 19:49, skupaj popravljeno 2 krat.
Najbrž je bilo krivo to, da takrat ni bilo kaj v roke vzeti... Recimo kakšno boljše, masivnejše kolo.JanezP napisal/-a:Res zanimiv avion, posebnost pa ta, da je skoraj pri vsakem pristanku razneslo gumo! Letalo je bilo zelo teško, kolo pa enako kot za enosede.
lp,Janez
Zanimivo je bilo tudi to, da je bilo v razpisu za to letalo striktno zahtevano, da mora biti trup narejen iz varjene cevne rešetke. Menda zato, da so se porabile zaloge jeklenih cevi, ki se niso porabile za motorno letalo Kurir. Iz istega razloga je bil tudi trup Libisa 17, (sumim, da tudi Letov 22) narejen kot varjena cevna rešetka. Vse čudne zahteve pa je podpisal, celo naše gore list, ing. Cijan.
- Peter Karner
- Freak
- Prispevkov: 558
- Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
- Kraj: Celje
- Kontakt:
- Peter Karner
- Freak
- Prispevkov: 558
- Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
- Kraj: Celje
- Kontakt:
Risbe letala se počasi približujejo končni obliki.
Trenutno se moje risbe nahajajo pri konstruktorju, da jih pregleda in mi pove, kaj še manjka in če je kaj treba še spremeniti. Kot sem že omenil, za letalo ni m,oč dobiti več kakšnih pametnih risb, zato praktično "rekonstruirava" tisto, kar se skriva pod zunanjostjo letala.
Šele, ko bo zrisano do konca, sledi risanje načrta za model.
Kot je moč razbrati z risb in fotografij v tej temi, sem se odločil za obdelavo prototipne izvedenke Cirusa, CIRUS HS 62 ker mi je po obliki bolj všeč, kot pa kasnejša različica HS 64. Poleg tega sem o prototipu izvedel med raziskovanjem toliko zanimivih stvari, kiksov in prigod, da sem se tudi zaradi tega odločil zanj.
HS 64, pa bi s svojimi eliptičnimi preseki, bil kandidat za model s trupom iz plastike. Krilo pa je kompatibilno za obe različici.
Mitja
Trenutno se moje risbe nahajajo pri konstruktorju, da jih pregleda in mi pove, kaj še manjka in če je kaj treba še spremeniti. Kot sem že omenil, za letalo ni m,oč dobiti več kakšnih pametnih risb, zato praktično "rekonstruirava" tisto, kar se skriva pod zunanjostjo letala.
Šele, ko bo zrisano do konca, sledi risanje načrta za model.
Kot je moč razbrati z risb in fotografij v tej temi, sem se odločil za obdelavo prototipne izvedenke Cirusa, CIRUS HS 62 ker mi je po obliki bolj všeč, kot pa kasnejša različica HS 64. Poleg tega sem o prototipu izvedel med raziskovanjem toliko zanimivih stvari, kiksov in prigod, da sem se tudi zaradi tega odločil zanj.
HS 64, pa bi s svojimi eliptičnimi preseki, bil kandidat za model s trupom iz plastike. Krilo pa je kompatibilno za obe različici.
Mitja
- Priponke
-
- CIRUS H2 62 02.jpg (101.53 KiB) Pogledano 23961 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 06 Jan 2012, 20:50, skupaj popravljeno 7 krat.
Cirus je moral takrat zadostiti zelo "čudnim" trdnostnim zahtevam, ki jih je postavila jadralska zveza v natečaju. Glede trdnosti so bile postavljene tako visoke zahteve, da jim danes niti Blanik L-13 ne bi zadostil.
Cirus je bil dizajniran na obremenitve +6,3/-4,1, skoraj toliko kot polno akrobatski jadralec Mačka (+6,5/-3,25) (normalno se je jemalo +5,3)
Konstruktor pravi, da je bilo to pravzaprav nesmiselno za šolsko jadralno letalo, kajti to mu je doprineslo najmanj 40 kilogramov dodatne nepotrebne mase.
Cirus je bil dizajniran na obremenitve +6,3/-4,1, skoraj toliko kot polno akrobatski jadralec Mačka (+6,5/-3,25) (normalno se je jemalo +5,3)
Konstruktor pravi, da je bilo to pravzaprav nesmiselno za šolsko jadralno letalo, kajti to mu je doprineslo najmanj 40 kilogramov dodatne nepotrebne mase.
- Peter Karner
- Freak
- Prispevkov: 558
- Pridružen: 30 Mar 2008, 12:12
- Kraj: Celje
- Kontakt:
Ja, tale HS64 bi bil primeren, če bi se delal model s trupom iz laminata, torej iz kalupa. Prav zato, ker mi ta tehnologija ni tako domača, da bi se je lotil, sem se bolj posvetil prototipu tega letala z imenom HS62, ki je s svojimi oglatimi oblinami enostavnejši za izdelavo in meni osebno tudi bolj simpatičen.Peter Karner napisal/-a:Pa še enkrat Cirus z druge strani. Posadka: Špes in Peperko.
Predvsem me mika, da bi tudi model imel, tako kot original, palično konstrukcijo trupa.
LP Mitja
- Priponke
-
- Izseček iz ene od slik, ki mi jih je poslal konstruktor letala.
- rešetka trupa.jpg (141.09 KiB) Pogledano 23538 krat
Pravkar sem dokončal risbo krila za CIRUS. Bilo je treba risati "jovo na novo", ker sem dobil nov podatek o kotu puščice, ki ni bil 4,75° (kot je bilo prvotno navedeno in velja v resnici za HS 64), ampak 5,3° , ter razmakom 450mm med glavnim in pomožnim nosilcem.
Preurejam pa še rešetko trupa, ki je tudi potrebna nekaj sprememb... zadnji del ima namreč osem polj med vertikalnimi palicami, medtem, ko je prvotna informacija bila, da jih ima 7. Seveda to zadevo resetira spet na začetek
Ja, težak je tale "raziskovalno reverzni inženiring"
Mitja
Preurejam pa še rešetko trupa, ki je tudi potrebna nekaj sprememb... zadnji del ima namreč osem polj med vertikalnimi palicami, medtem, ko je prvotna informacija bila, da jih ima 7. Seveda to zadevo resetira spet na začetek
Ja, težak je tale "raziskovalno reverzni inženiring"
Mitja
- Priponke
-
- krilo-leva polovica.jpg (78.2 KiB) Pogledano 23010 krat
Risba trupa in njegova struktura po zadnjih vnešenih korekcijah. Manjkajo še komande leta v kabini in povezave z repnimi površinami, ter statično uravnovešenje višinca v trupu (vzvod z utežjo).
Počasi se pomikam naprej in odkrivam vse več in več podrobnosti, seveda ob veliki nesebični pomoči gospoda Hrisafoviča.
Počasi se pomikam naprej in odkrivam vse več in več podrobnosti, seveda ob veliki nesebični pomoči gospoda Hrisafoviča.
- Priponke
-
- korekcije.jpg (93.47 KiB) Pogledano 22782 krat
Hvala!
Tole, kar je videti na zgornji risbi je v bistvu predstavitev pravega letala, ki bo v naslednji fazi služila za izdelavo načrta leteče makete.
Model bo seveda imel drug načrt in bo upošteval neke druge zakonitosti,ali zaradi načina gradnje ali zaradi uporabljenih materialov, ter aerodinaamike modela (profil krila) seveda pa bo poizkušal na prvi pogled čim bolj ustrezati originalu.
V bistvu pa je tale prva faza s tem skorajda zajključena, kar pomeni, da sem iz slabe risbe letala v treh pogledih z nekim "raziskovalnim delom", ki mi je bilo v veliko veselje, prišel do kolikor toliko verodostojne risbe letala, kakršne do sedaj ni bilo mogoče videti.
In kaj naprej? Čakata me še Triglav, pa Ilindenka 2 se mi je nekako zataknila za oko....
Škoda, da ima dan samo 24 ur....
Tole, kar je videti na zgornji risbi je v bistvu predstavitev pravega letala, ki bo v naslednji fazi služila za izdelavo načrta leteče makete.
Model bo seveda imel drug načrt in bo upošteval neke druge zakonitosti,ali zaradi načina gradnje ali zaradi uporabljenih materialov, ter aerodinaamike modela (profil krila) seveda pa bo poizkušal na prvi pogled čim bolj ustrezati originalu.
V bistvu pa je tale prva faza s tem skorajda zajključena, kar pomeni, da sem iz slabe risbe letala v treh pogledih z nekim "raziskovalnim delom", ki mi je bilo v veliko veselje, prišel do kolikor toliko verodostojne risbe letala, kakršne do sedaj ni bilo mogoče videti.
In kaj naprej? Čakata me še Triglav, pa Ilindenka 2 se mi je nekako zataknila za oko....
Škoda, da ima dan samo 24 ur....
Re: Retro !
Noter sem že dolgo... že od malih nog, ko sem velikokrat z očetom hodil v Levec.Rusjan napisal/-a:Jebela, Mitja ti si pa čist notr padu .... Z zanimanjem spremljam tvoj trud pri oživitvi "pozabljenih" ...
Izgleda, da bo naslednje leto v znamenju retro scene ...
Le sedaj je to nekako začelo prihajati ven iz mene...stare otroške sanje, ki jih lahko na stara leta (ali bolje rečeno "zrela leta") počasi začnemo udejanjati.
Ker še vedno čakam na dele za Gupija GS, se za kratkočasje ukvarjam s tem Cirusom, ki pa mi vsak dan razkrije kaj novega, kaj zanimivega.
Sedaj sem se odločil, da ga "zgradim" še virtualno v 3D... danes sem začel z delom
- Priponke
-
- 3D zaÄŤetki.jpg (88.83 KiB) Pogledano 22251 krat
Še malo napredka....
- Priponke
-
- render 4.jpg (124.78 KiB) Pogledano 22116 krat
-
- render 10-s.jpg (127.45 KiB) Pogledano 21989 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 28 Nov 2010, 10:43, skupaj popravljeno 1 krat.