Slovenska letala

... pogovori radijsko vodenih pomanjšanih različicah pravih letal

Moderatorji: Pisaneli, igi

Odgovori
Uporabniški avatar
Longi
Tekmovalec
Prispevkov: 323
Pridružen: 26 Avg 2005, 17:01
Kraj: radovljica

Odgovor Napisal/-a Longi »

Imam še nekaj slik,pa so prevelike in jih ne sprejme,pomanjšat pa jih ne znam.
Če bom pa še kaj našel pa probam prpopat.
Lp Longi
Uporabniški avatar
MELO
Profesor
Prispevkov: 1008
Pridružen: 16 Dec 2004, 11:47
Kraj: RADOVLJICA

Odgovor Napisal/-a MELO »

helou!

Tole je blo pa iz rokava! =D>

Svaka čast!
Newton laže!!!
Bjonde padajo hitreje!
Uporabniški avatar
Glider
Dr. Modelar
Prispevkov: 2031
Pridružen: 26 Dec 2004, 15:04
Kraj: V stebru

Dokumentacija

Odgovor Napisal/-a Glider »

Dokumentacija in načrti se še vedno zbirajo in kompletirajo, predvsem po zaslugi g. Pavlovčiča in g. Novaka, katera sta izdelala tudi že nekaj letečih maket...
Osnovna skripta je bila, letos, že tretjič dopolnjena in se pogovarjamo, da bi v letošnjem letu, najkasneje naslednje leto, s pomočjo g. Žerovca, izdali ustrezno publikacijo v okviru razstave na našem mitingu.

Če ima kdorkoli karkoli gradiva na to temo, naj ga mi prosim posreduje!

Hvala!

LP Uroš
peglej, peglej, da navš scuru..

www.aerozaprega.si
Uporabniški avatar
Big A
Dr. Modelar
Prispevkov: 2065
Pridružen: 17 Nov 2003, 09:11
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Big A »

Našel sem animacijo delovanja zvezda motorja. http://science.howstuffworks.com/radial-engine2.htm
En bat je vedno 'glavni' ker je povezan z glavno ojnico in zato vodi gibanje vseh ostalih batov. Radialni motorji imajo zaradi balansiranja mas skoraj vedno liho število valjev na ojnici (3, 5, 7, 9..).

A
Bevcan
Freak
Prispevkov: 584
Pridružen: 06 Jun 2006, 07:36
Kraj: Vrhnika

Odgovor Napisal/-a Bevcan »

Zaenkrat ste definitivno pozabil na tele Pipistrelov trojček. Virusa, Sinusa in Taurusa.
[/img]
Gravitacija je hudič.

LP Primož Iskra
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Bevcan napisal/-a:Zaenkrat ste definitivno pozabil na tele Pipistrelov trojček. Virusa, Sinusa in Taurusa.
[/img]
Ne gre se za to kdo je kaj pozabil.. le našteti še niso bili.

Tudi Čebelica od Potočnika še ni bila omenjena. Apis WR bi bila prav luštna maketa za na pobočje! (Ja, ja, tudi za Albatrosa vem!)

Vendar sem jaz začel s starejšimi letali...tele plastične zadeve so bolj novejšega datuma.
Uporabniški avatar
Longi
Tekmovalec
Prispevkov: 323
Pridružen: 26 Avg 2005, 17:01
Kraj: radovljica

Odgovor Napisal/-a Longi »

Jest mislim,da se nekako omejimo nekje do srede 70ih let,pred začetkom proizvodnje DGjev v Elanu.
Velja omeniti še konstruktorja inž. Iva Šoštariča,ki je slovenskega rodu in njegove stvaritve.

Lp Longi
Uporabniški avatar
Glider
Dr. Modelar
Prispevkov: 2031
Pridružen: 26 Dec 2004, 15:04
Kraj: V stebru

Načrti

Odgovor Napisal/-a Glider »

Trojček od Pipistrela, mislim, da ni čisto slovenski projekt ali pač, naj me kdo popravi, če se motim...od Potočnika je v naši skripti že zajeto...

Seveda pa na Šoštariča ne pozabit... :lol: :lol: :lol:

Mogoče bi Robi Resman dodal, ki je to oblikoval, osnutke razstavnih panojev iz leške razstave...

Miha, ene slike so odlične, se slišmo...

LP Uroš
peglej, peglej, da navš scuru..

www.aerozaprega.si
Uporabniški avatar
Longi
Tekmovalec
Prispevkov: 323
Pridružen: 26 Avg 2005, 17:01
Kraj: radovljica

Odgovor Napisal/-a Longi »

Evo še slika Jastreba S-54,ki se je tudi delal pri nas v Letovu.
Poiskati moram še slike Orla,ki so ga prav tako delal pri nas.

Lp Longi
Priponke
LWF0004.jpg
LWF0004.jpg (33.51 KiB) Pogledano 8720 krat
LWF0002.jpg
LWF0002.jpg (33.93 KiB) Pogledano 8720 krat
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Jastreb

Prehodno jadralno letalo Jastreb je skonstruiral Ivo Šoštarić. Prototip je bil zgrajen leta 1946.

Ramenokrilec z enim nosilcem. Pomožni nosilec se nahaja pred glavnim, v torzijskem nosu, kar je zelo nenavadno. Položen je vzporedno z glavnim nosilcem, a prenos sil se vrši preko oplate in reber.
Trup je šestkotnega preseka in oblečen v vezano ploščo. Horizontalni rep je pritrjen na trup samo z enim vijakom.
Letalo ima zračne zavore, ter trimer višine.
kabina je dvodelna, z vetrobranom in pokrovom, ter je narejena tako, da se lahko leti samo z vetrobranom, ali pa popolnoma zaprto kabino.
Letalo je namenjeno za učenje jadranja, letenja v aerozapregi, ter izvajanju osnovnih akrobacij.
Jastreba so izdelovali v seriji in je bilo nekaj časa standardno šolsko letalo.
Na letalskem mitingu v Beogradu na dan letalstva leta 1948, je bilo s tem letalom prikazano skupinsko letenje, akrobacije in hrbtni let.
Šest letal tega tipa, je sodelovalo tudi na velikem srečanju jadralnih letal v Cerkljah, leta 1947.

razpon krila...............................................15,1m
dolžina........................................................6,85m
višina..........................................................1,87m
površina krila in krilc...................................15,5m2
površina krilc...............................................2,31m2
površina horizontalnega stabilizatorja............0,65m2
površina višinskega krmila...........................0,93m2
površina horizontalnega repa.......................1,56m2
površina vertikalnega stabilizatorja..............0,267m2
površina smernega krmila...........................0,925m2
površina vertikalnega repa..........................1,192m2
globina krila v korenu..................................1,4m
globina krila na koncu..................................0,45m
zoženje krila...............................................3,12
vitkost krila...............................................14,7
masa praznega letala...............................167 kg
vzletna masa...........................................257 kg
ploskovna obremenitev.............................16,6 kg/m2
finesa......................................................22,3
pri hitrosti...............................................62,5km/h
najmanjše padanje...................................0,72m/s
pri hitrosti..............................................57,8 km/h
najmanjša hitrost...................................49km/h
največja hitrost z zračnimi zavorami......210 km/h
največja hitrost v aerozapregi...............128 km/h

Vir podatkov: revija narodna krila, december, 1948

P.S.: letalo na sliki se rahlo razlikuje od skice in sicer:
* krilo z opornico
* višji smerni stabilizator.
Verjetno gre za kakšno kasnejšo izboljšano različico letala.
Opomba: letalo ni čistokrvni Slovenec.
Priponke
Jastreb-3v.jpg
Jastreb-3v.jpg (57.1 KiB) Pogledano 8613 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 06 Jan 2007, 11:48, skupaj popravljeno 7 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Evo, TRIGLAV, čistokrvni Slovenec, ki sta ga konstruirala študenta tehnične fakultete iz Ljubljane, Jaroslav Koser in Stojan Hrovat!

Leta 1947, je republiški odbor za športno letalstvo Slovenije, razpisal natečaj za izdelavo jadralnega letala olimpijske klase.
V natečaju je sodeloval zavod "Letov" iz Ljubljane pod vodstvom F. Šusteršiča.

LP Mitja
Priponke
K2A Triglav.jpg
K2A Triglav.jpg (52.07 KiB) Pogledano 8545 krat
triglav 02.jpg
triglav 02.jpg (110.83 KiB) Pogledano 8536 krat
triglav 01.jpg
triglav 01.jpg (119.19 KiB) Pogledano 8536 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 05 Jan 2007, 09:00, skupaj popravljeno 1 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Pa še tehnični podatki v primerjavi z ostalimi takrat aktualnimi letali.

P.S.: Vir podatkov: revija Narodna Krila, januar 1949
Priponke
triglav 03.jpg
triglav 03.jpg (80.66 KiB) Pogledano 8535 krat
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 05 Jan 2007, 08:55, skupaj popravljeno 1 krat.
raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5182
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Odgovor Napisal/-a raktivec »

Tega Triglava sem izdelal pred leti. Sicer je letel, toda zaradi zelo zoženih kril se kot model ni najbolje obnesel in je bil kljub debelemu profilu in zvitju nesramno občutljiv na kovit.
Naj počiva v miru na pobočjih Smrekovca kamor je ves mlad in nov odsvedral. Slika
lp
Sašo
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Pri maketi takega letala, je treba iti na čim manjše merilo (vsaj 1:4) ter uporabiti profile primerne Re številom pri katerih naj bi model letel, napraviti zvitje krila, ter vsekakor leteti čim bolj scale...da se izognemo neprijetnostim pri minimalnih brzinah ali ozkem kroženju.



Pa še ena misel...

Zdi se mi, da so takrat naši konstruktorji imeli zelo veliko informacij o takratnih letalih od zunaj, saj so nekatere naše konstrukcije v nekaterih detaljih in oblinah zelo podobni tujim letalom.

Tale naš Triglav me nehote spominja na letala Moswey in PWS 101.

Tudi Matajur KB 6, je verjetno veliko "pojerbal" od Bu 181 Bestmann (glej sliko spodaj), ki je poleg Me 108 Taifun, dolga leta služil kot "mušter" za športno motorno letalo.

(no, saj tudi jaz pri svojih modelih nisem nič kaj drugačen..zelo rad vzamem zamisli od drugih modelov, ki so mi všeč)

Priznam pa, da sta jadralni letali Orao 2C, ter Meteor zares nekaj zelo izjemnega in izvirnega...in ju zaradi tega zelo občudujem.
Žal je Orao 2c imel konstrukcijsko napako, ki je stala življenja našega pilota Milana Boriška iz Litije. Trup se je namreč tik pred smernim stabilizatorjem odlomil.
Priponke
Vzornik, mušter, template....
Vzornik, mušter, template....
Buecker 181 Bestmann.jpg (76.49 KiB) Pogledano 8495 krat
Bevcan
Freak
Prispevkov: 584
Pridružen: 06 Jun 2006, 07:36
Kraj: Vrhnika

Odgovor Napisal/-a Bevcan »

Ali imata Branko in Matajur že uvlačljivo podvozje? Ker gledam tega Bestmanna pa je v zraku z odprtimi kolesi, čeprav na prvi pogled zgleda da so uvlačljiva.
Gravitacija je hudič.

LP Primož Iskra
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Bevcan napisal/-a:Ali imata Branko in Matajur že uvlačljivo podvozje? Ker gledam tega Bestmanna pa je v zraku z odprtimi kolesi, čeprav na prvi pogled zgleda da so uvlačljiva.
Branko ja, Matajur ne.

Buecker: "Festes Einbeinfahrgestell mit Spiralfederung und Oldampfung..."
~Fiksno podvozje s spiralnim vzmetenjem in oljnim dušenjem.
Priponke
BU 181 tekst.jpg
BU 181 tekst.jpg (40.71 KiB) Pogledano 7513 krat
Uporabniški avatar
crt
Tekmovalec
Prispevkov: 267
Pridružen: 16 Dec 2004, 19:08
Kraj: ljubljana

Odgovor Napisal/-a crt »

Hmm, zanimiv razpon hitrosti pri Triglavu in finesa za 2 številki večja od olimpije. To letalo mi je bilo vedno všeč. :)
Morda bi veljalo spomniti še na Sokola, ki je bil res nekaj posebnega, so pa izdelali samo enega, ker je bilo izdelovanje lesenega trupa z ovalnim presekom preveč zamudno. Mislim da je imel maksimalno dovoljeno hitrost okrog 400km/h...
Pameti je na svetu vedno enaka količina, število ljudi se pa povečuje.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Še nekaj o Triglavu.

V korenu krila je profil Go549 ("pollaminaren profil!")odebeljen na 16% (zaradi trdnosti krila) ki na koncu prehaja v profil N6. Skupno aerodinamično in geometrijsko zvitje znaša 7°.
V lom krila znaša 4° in piloti so dejali da "lepo leži v zavoju".

Krilo ima glavni in pomožni nosilec, ki se stikaza na krilnem zaključku. tako tvorita močno trikotno konstrukcijo.
Glavni nosilec je škatlaste konstrukcije in zdrži 12 kratno obremenitev v A slučaju (izvačenje iz pikiranja) in 10 kratno obremenitev negativno obremenitev (slučaj E).

Torzijski nos ima vezano ploščo postavljeno pod kotom.

Trup je ovalnega preseka in je grajen kot nosilna oplata iz vezane plošče z notranjimi rebri in tremi vzdolžnicami (ena spodaj, dve zgoraj ob vsaki strani po ena)

Višinski stabilizator je pritrjen na trup zadaj z vodoravnim sornikom in spredaj z vijakom, s katerim je tudi možno nastavljati vpadni kot repa (seveda na zemlji).

Zračne zavore so tipa HS. (podobno kot na Blaniku)

Preizkusne polete so naredilio piloti: Lakovič Slavko, Milan Borišek, Pavle Crnjanski, Jaroslav Koser, Hrovat Stojan, Hilinger Franc, Tomo Polanc in Jeras Marko. (moja opomba: Kje ste sinovi in vnuki? Javite se!)
Priponke
triglav kabina.jpg
triglav kabina.jpg (79.86 KiB) Pogledano 7377 krat
v Lescah.jpg
v Lescah.jpg (103.22 KiB) Pogledano 7375 krat
nekje na juĹľni strani Alp.jpg
nekje na juĹľni strani Alp.jpg (90.71 KiB) Pogledano 7369 krat
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

še....

Revija Narodna Krila, marec 1949
Priponke
zraÄŤne zavore.jpg
zraÄŤne zavore.jpg (37.14 KiB) Pogledano 7370 krat
pogon krilca.jpg
pogon krilca.jpg (26.62 KiB) Pogledano 7365 krat
polara Triglav.jpg
polara Triglav.jpg (78.95 KiB) Pogledano 7363 krat
Uporabniški avatar
carcar
Profesor
Prispevkov: 1045
Pridružen: 28 Avg 2005, 08:48

Odgovor Napisal/-a carcar »

Moram pohvalit temo, ker sem se veliko naučil novega o čemer prej še nisem vedel skorajda nič! Tako, da še več tega :lol:

=D> =D>
_____a.k.a @ Moderator Modeli iz penastih materialov____
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Če bi rad izvedel še več, ti priporočam, da si kupiš, ali pa v knjižnjici izposodiš knjigo:

Gustav Ajdič in Zoran jerin: LETALSTVO IN SLOVENCI

V drugi knjigi, ki zajema čas od prve do druge svetovne vojne, je veliko napisanega o gradnjah letal pri nas.

Našel boš tudi tekste o letalih, ki se že kot modeli sedaj pojavljajo na naših modelarskih mitingih, kot so na primer: Bloudek XV Lojze, pa KS II Tonček.....

Zanimivo je bilo malo letalo Ajaks, pa potem mali in elegantni Tse-tse, pa Minima....

Tudi Sraka od Bloudka, bi požela veliko zanimanja (in morda tudi smeha) če bi se izdelala kot RV model.

Vsekakor se pa veliko informacij nahaja v pozabljenih starih revijah in knjigah...ki gredo počasi v pozabo.

LP Mitja
Uporabniški avatar
slope racer
Freak
Prispevkov: 826
Pridružen: 30 Dec 2004, 10:01
Kraj: radovljica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a slope racer »

Res zanimiva tema!!! =D> =D>

Nihče ni omenil meteorja ki je meni eden izmed lepših. :-k

Mislim da ga niso izdelovali v naši domovini pa vendarle bi si po mojem zasluži omembo.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

slope racer napisal/-a:Res zanimiva tema!!! =D> =D>
Nihče ni omenil meteorja ki je meni eden izmed lepših. :-k
Mislim da ga niso izdelovali v naši domovini pa vendarle bi si po mojem zasluži omembo.
To misliš zato, ker ne prebereš tekstov
Ultralajt napisal/-a:Pri maketi takega letala, je treba
blablabla....
blablabla....
Pa še ena misel...
blablabla....
blablabla....
Priznam pa, da sta jadralni letali Orao 2C, ter Meteor zares nekaj zelo izjemnega in izvirnega...in ju zaradi tega zelo občudujem.
Žal je Orao 2c imel konstrukcijsko napako, ki je stala življenja našega pilota Milana Boriška iz Litije. Trup se je namreč tik pred smernim stabilizatorjem odlomil.
Uporabniški avatar
MELO
Profesor
Prispevkov: 1008
Pridružen: 16 Dec 2004, 11:47
Kraj: RADOVLJICA

Odgovor Napisal/-a MELO »

:-? jej jej jej :o
Newton laže!!!
Bjonde padajo hitreje!
Uporabniški avatar
Longi
Tekmovalec
Prispevkov: 323
Pridružen: 26 Avg 2005, 17:01
Kraj: radovljica

Odgovor Napisal/-a Longi »

Super tole Ultralajt,prav zanimivo branje,tehnične rešitve in ostale zanimivosti iz pred 50 let.

Slope racer,kje so pa delal Meteorja?
SFRJ je bila tudi naša skupna domovina.
Če bomo med slovenska letala oz.letala slovenskih konstruktorjev mešali še Meteorja,potem lahko začnemo govort še o Čavki,Rodi,Košavi,Ilindenki,Mački,Sokotu,Cirrusu,Delfinu,....

Lp Longi
Odgovori

Vrni se na RV makete letal