Glej mama, brez krtačk ABC

Debate o el. motorjih in krmilnikih.

Moderator: Coil

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Glej mama, brez krtačk ABC

Odgovor Napisal/-a mihah »

V nasih modelarskih trgovinah je v ponudbi vedno vec brezkrtacnih motorckov in regulatorjev, pestrost tujih firm, ki ponujajo BK tehniko pa je skoraj iz tedna v teden vecja, povrhu pa se kompleten BK pogon pa se lahko naredi po zmerni ceni (a kar nekaj spretnosti) tudi v domaci delavnici. Kaj sedaj?!?!

Neveden kupec postane popolnoma zmeden med tako siroko ponudbo, tako po pestrosti firm, kot tudi raznovrstnih tipov motorjev in regulatorjev. Zaradi tega je, vsaj tako osebno mislim, pametno, da vam tu objektivno predstavim osnove BK tehnike. Dobrodosli ste tudi ostali clani, ki se spoznate na te zadeve nekoliko bolj, da me popravite ali dopolnite tam, kjer bom napisal kaj spornega ali napacnega. Tu bom na zeljo bralcev tudi na koncu napisal kaksno mojo splosno osebno izkusnjo, ki bo popestrila sicer nekoliko suhoparno pisanje (za nekatere), seveda pa ste vabljeni tudi ostali BK uporabniki, da kaj podobnega dodate. Seveda je tu tudi prostor da vprasate karkoli vas zanima splosnega o motorjih in regulatorjih (firmah), ce pa bi radi kaj bolj specificnega pa bodisi pobrskajte po forumu ali pa odprite novo debato.

Najprej firme, ki ponujajo BK motorje - lista se dopolnjuje +:

Hacker (NEM)
Lehner (NEM)
Kontronik (NEM)
Hopf**** (NEM)
HBR (NEM)
Plettenberg (NEM)
Aveox (ZDA)
MaxCim (ZDA)
AstroFlight (ZDA)
Jeti (CZ)
Mega (CZ)
Model Motor (CZ)
Koehler (NEM)
Graupner** (NEM)
GM Racing **(NEM) ++
LRK* (NEM)
Actro (NEM)
ModelTech***(UK) ++
Team Orion**(CH) ++
Novak (ZDA) ++
Castle Creations (ZDA) ++

+ sproti se bo dodajalo se spletne naslove firm (zelo vesel bi bil pomoci!)
++ predvsem za modele avtomobilov
* Ime se je prijelo predvsem med domacimi izdelovalci, nekatere firme ponujajo kit komplete
** Preprodajalci - na proizvodu je samo s njihova nalepka
*** Preprodajalec, vendar se pricakuje proizvodnja lastnega regulatorja predvsem za modele avtomobilov
**** Deloma preprodajalec firme Hacker (ohisje), zamenja rotor z mocnejsimi magneti (vec navora)

Lista ponudnikov BK regulatorjev:

Schulze (NEM)
Lehner (NEM)
Kontronik (NEM)
Hacker (NEM)
Actro (NEM)
AstroFlight (ZDA)
Aveox (ZDA)
MaxCim (ZDA)
Jeti (CZ)
MGM (CZ)
Graupner** (NEM)
GM Racing **(NEM) ++
ModelTech***(UK) ++
Team Orion**(CH) ++
Novak (ZDA) ++
Castle Creations (ZDA)

++ predvsem za modele avtomobilov
** Preprodajalci - na proizvodu je samo s njihova nalepka

Kaj se trenutno dobi v nasih trgovinah?

Mladi Tehnik: Mega, Kontronik, MGM
Mibo Modeli: Graupner, GM Racing
Top Modeltehnik: Hacker

Naslednjic ... vprasanja in odgovori o tehniki nasplosno.
Zadnjič spremenil mihah, dne 14 Feb 2006, 07:33, skupaj popravljeno 2 krat.
www.lipo.si
rookie
Razpravljalec
Prispevkov: 74
Pridružen: 20 Mar 2002, 01:00

Odgovor Napisal/-a rookie »

Z krtačniki motorji ponavadi vsi začnemo in je o njih dosti napisanega in znanega.Zanima me kako je npr.neki motor ima 24.000 obr)krtačni ,pri BK pa se obrati podajajo na volt.Kako npr.izbrati pravi motor-je za HIDRO 1.
LP simon
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Simon, kako izbrati "pravi" motor je bilo napisanega precej tu na forumu, samo prebrskati moras. Poskusaj najti mojo "Kalkulacko". Sicer pa glej clanek "Priporocila M&H".

Sicer pa bom(o) o tem tu se konkretnehe pisal(i).

_________________
Miha, M&J Racing Team (Mengeš)
Slika

<font size=-1>[ This Message was edited by: mihah on 2002-06-20 11:38 ]</font>
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Kako delujejo motorji, prednosti BK sistema, torej osnove, tu ne bom razlagal, ker lahko preberete dobro skripto na http://www.aveox.com . Nadalje lahko kar nekaj informacij najdete na http://pub13.ezboard.com/fmaxximumtraxx ... 1501.topic (na treh straneh) delno pa je uporabno tudi http://pub13.ezboard.com/fmaxximumtraxx ... =455.topic

Pa se kolega iz Francije se je potrudil in naredil bolj ali manj pregledno listo BK ponudnikov!

http://perso.wanadoo.fr/rcsaga/Links/Br ... shless.htm


Vseeno bom izpostavil nekaj perecih vprasanj, ki pa niso nujno povezani z modeli colnov, saj menim, da bodo bralci tudi iz ostalih podrocija (letala, avtomobili). Naslednjic...
www.lipo.si
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Pa se malo osnov, bolj tocnih povezav do aveoxa:

http://www.aveox.com/articles.html
http://www.aveox.com/faq.html

OK naslednjic pa res simpel FAQ tule. ce pa so ze kaksna vprasanja pa kar...
www.lipo.si
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Vseeno bom izpostavil nekaj perecih vprasanj, ki pa niso nujno povezani z modeli colnov, saj menim, da bodo bralci tudi iz ostalih podrocij modelarstva (letala, avtomobili).

V: Ali lahko kupim motor poljubnega proizvajalca in ga priklopim na poljubni BK regulator?

O: Dandanes vsi moderni regulatorji brezsenzorski in naceloma delujejo z vsemi motorji. Nekateri regulatorji so specializirani za motorje z velikim stevilom polov, spet drugi samo z 2 in 4 polnimi motorji, najboljsi pa imajo nastavljiv timing (in frekvenco) za delovanje z vsemi vrstami motorjev. Beseda delovanje je pomembna predvsem za rekreativne modelarje, tekmovalci pa se bolj pogosto vprasamo kaksen tip regulatorja bo deloval z danim motorjem najbolj optimalno. Zato beri naprej, oz. se pozanimaj pri proizvajalcu in tekmovalcih.

V: Kako vpliva stevilo polov na lastnosti motorja in s tem neposredno na regulator? Pa stevilo ovojev?

O: Pravilo: Vec polov pomeni pocasneje vrteci se motor z vec navora in obratno, manj polov (minimalno 2) manj navora, a vec obratov. Za regulator to pomeni, da lahko ob mejitvi 100.000 obr/min za 2 polne motorje, zavrti 4 polne motorje do 50.000 obr/min, 6 polne do 33333 obr/min, 10 polne do 20.000 obr/min, itd.

Pravilo o stevilu ovojev - manj ovojev pomeni hitrejevrteci se motor, ki ima maksimalni izkoristek pri visji porabi toka kot motor z vec ovoji. Popolnoma napacno je misljenje, da so motorji z vec ovoji tudi sibkejsi. V dani velikosti motorja je ne glede na stevilo ovojev priblizno vedno enaka kolicina bakra. Motor z nizjim st. ovojev je zatorej bolj primeren za nizje napetosti in visji tok, kot pa motor z vecjim st. ovojev, ki je primeren za visje napetosti in nizji tok.

V: Nekaterim BK motorjem se vrti os prosto kot da ne bi imeli magnetov, drugim pa se os s prsti skoraj nemogoce premakne. Kaj je s tem?

O: To je posledica konstrukcije statora in tudi konstrukcije rotorja (magnetov). Prednosti motorja brez rastrskega momenta so se najbolj ocitne v uporabi v modelih avtomobilov, deloma pa tudi v modelih letal s prenosom. V modelih colnov iz osebnih izkusenj nisem opazil razlike.

V:Kaj je to tehnologija »sensorless« in kaj so to hallovi senzorji?! Kaj je boljse?

O:Dandanes skoraj vsaka firma ponuja izkljucno regulatorje, ki nimajo pet izhodih zic za hallove senzorje. Hallovi senzorji so sluzili za pozicionairanje rotorja, da je regulator "vedel" kako (zaceti) komutirati. Regulatorji brez senzorjev izrabljajo za pozicioniranje rotoja induciran tok iz zic motorja. Sodobne resitve v algoritmih krmiljenja so razresile problem cukanja motorja v levo in desno, se vec, regulatorji sedaj zazenejo motor zelo hitro kot "nekoc" regulatorji s hallovimi senzorji. Tehnologija brez senzorjev pa odpira se mnoge druge moznosti v algoritmih krmiljenja.
Vecina regulatorjev ima pasivni algoritem, le ena firma pa ima v ponudbi regulator z aktivnim algoritmom. Z idealnim aktivnim algoritmom se teoreticno tak regulator vsak tip motorja krmili optimalno, ne glede na vrsto uporabe.

V: Kako je z materiali magnetov in konstrukcijami rotorjev?

O: Redke zemlje samarij kobalt (SmCo) in neodim zelezo bor (NdFeB). Feritni magneti skoraj niso uporabljeni. Pri 4 in vecpolnih motorjih prevladujo konstrukcije z lepljenimi magneti, medtem imajo dvopolni motorji rotorje iz enega magneta ali vec segmentiranih magnetov v obliki diskov. Prednosti diskastega rotorja so v boljsem izkoristku pod delno obremenitvijo (manj vrtincnih tokov), vendar so drazji za izdelavo.

Slika
Slika
Slika

V: Splosen opis BK (rotor kot magnet in navitje kot stator) ne drzi! Videl sem motor, ki je narejen kot krtacni (magneti kot stator, ovoji kot rotor).

O: Ja, to so tudi BK motorji in so t.i. zunanje vrteci se motorji (Nem. »Aussenlaeufer«). Tu se vrti dejansko "stator", kjer so magneti, "rotor" z navitjem pa je pritrjen. So vecpolni in imajo velike navore in nizko stevilo obratov in so uporabni predvsem v modelih letal. V zadnjem casu je zelo priljubljena samoizgradnja teh t.i. LRK motorjev.

Slika
Slika

V:Ali je tudi pri BK motorjih pomemben timing?

O: Seveda! Okvirno gre nekako takole:

2 polni - za optimalni izkoritstek med 2. in 5. st., za maksimalno moc pri visokih tokovih do cca. 15 st.
4 polni - okoli 15. st, za maksimalno moc pri visokih tokovih do cca. 25 st.
6 in vec polni - okoli 30 stopinj.

V: Meni ni nic jasno kaj je to Ri, I0, Kv, Kt, itd?!

O: To so konstante motorjev, ki jih podajajo proizvajalci motorjev. Ri pomeni upornost navitja (Ohm), I0 mirovni tok (A), Kv pa stevilo obratov na volt (obr/V), Kt pa je konstanta navora na tok (Ncm/A). Kt * Kv je konstanta za dolocen tip motorja pri razlicnem stevilu ovojev.
Iz teh podatkov se da zelo preprosto simulirati obnasanje motorja pod obremenitvijo, skupaj s podatki o ostalih elektronskih komponentah (upornosti) pa se lahko poda preprost model pogona, ki je dovolj natancen, da lahko ze prvi spust modela uspesen (vsaj brez skurjene elektronike)!

V: Videl sem poceni 70 gramski BK motorcek, prenese obremenitve tudi 30 A, vrti se okoli 3000 obr/V, torej bi bil cisto primeren za npr. kategorijo ECO Expert.

O: Zmotno prepricanje! Pri izbiri motorjev je treba pazljiv pri priporocilih prozivajalca kaksne tokove prenesejo motorcki pri dolgotrajni uporabi in kaksni so lahko tokovi pri kratkotrajni uporabi. Nekateri proizvajalci so pri teh podatkih zelo zadrzani (se razume zakaj), nekateri pa jih ne navajajo. Kaj sedaj?
Najlazje je ce proizvalalec navede konstante motorja, saj je potem po simulaciji jasno kaksen je izkoristek pri danem toku - iz tega se razbere koliko moci gre v toploto.

Naredimo hiter izracun iz primera pri 70 gramskem motorcku!

Recimo, da ima tak motorcek izkoristek pri toku 30 A in napetosti 7 V okoli 75%. Potemtakem gre 52.5 W v toploto. V 6 minutah se torej v nehlajenem, popolnoma izoliranem motorcku akumulira 18900 J toplote. Recimo, da je povpr. spec. toplota motorja (baker, aluminij, jeklo) 500 J/kgK. Nas motorcek bi se nehlajen segrel za neverjetnih 540 st. C (torej pri zacetni ambientni temparaturi 20 st. C, bi bila na koncu temperatura 560 st. C) !!!! Tako obremenjenega majhnega motorcka se ne da zadostno hladiti. Kriticna temperatura motorja je nekje okoli 100 do 120 st. C, nad to temperaturo se magneti na rotorju trajno razmagnetijo.

Priporocene mase BK motorjev:
7 celicne kategorije (5/6 minut): 140 do 160 gramov (max. 200 gramov)
12 celicne kategorije (5/6 minut): okoli 240 do 260 gramov
20 celicne kategorije (5/6 minut): 320 do 450 gramov

V: Kako izbrati »pravi« motor, npr. za kategorijo Hidro 1?

O: Naceloma preprost a po drugi strani kar odgovor brez konca. Bom poskusal kar najbolje razloziti.
Prvo kar je moramo vedeti koliko kapacitete imamo na voljo iz akumulatorjev (pod obremenitvijo!). Dandanes lahko b.p. iz dobrih (selektiranih/pushnjenih) Sanyo RC3000HV (seveda pravilno napolnjenih!) dobimo pod tokom ~35 A okoli 3000 mAh. Hidro 1 tek traja 5 minut (300 s) in se 10 s za leteci start in se cca. 15 sekund za dokoncanje zadnjega kroga. To je skupno 325 s voznje. Ce imamo na voljo 3000 mAh pomeni, da je lahko max. konstantni oziroma povprecni tok praznjenja akumulatorjev lahko 33,23 A.
Sedaj moramo izbrati motor, ki bo imel pri obremenitvi pri toku 33.23 A max. izkoristek, pod to obremenitvijo pa se naj bi vrtel okoli 25000 do 30000 obr/min, tehta pa naj med 150 in 200 g.
Kako to izracunati? Najbolj »primitivnen« programcek je »Kalkulacka« http://modelarji.com/phpBB/viewtopic.ph ... 52&forum=9
Bolj napreden program pa http://www.motocalc.com , ki je namenjen letalcem, a nas zanima samo obnasanje motorja. Podatke o vecini tipov elektromotorjev se dobi tudi na podatkovni bazi na http://www.motocalc.com/data .

Vendar je to samo ena plat medalje. Prakticna kompleksnost se zacne s tipi modelov colna, z nastavitvijo colna, propelerjem, izbiro regulatorja, nacinom voznje, itd. itd.

Ce koncam pri akumulatorjih: Ker imajo BK motorji majhen Ri, se lahko opazi kar precejsnja razlika med navadnimi in selektiranimi/pushnjenimi akumulatorji istega tipa! Zakaj? Ker imajo navadni in s/p akumulatorji razlicno Ri (notr. upornost)! To pomeni, da lahko npr. pri navadnih akumulatorjih hitrost modela sicer manjsa a bo cas voznje npr. 5:20, pri s/p pa bo hitrost visja a bo cas voznje npr. 20 sekund manj pri istih nastavitvah modela seveda! Kar pa ni nujno prednost, se sploh ce tekmovalec ni dovolj spreten, da bi povisano hitrost spravil v stevilo krogov oz. model postane nestabilen. Na vrsti so zelo fini popravki v nastavitvah modela.

Nenazadnje bo nekaj o tem napisanega tudi v prihajajoci skripti "Zakulisje M & H".

V: Ali so kaksne posebne zahteve za motorje in regulatorje za pogon v tekmovalnih modelih colnov?

O: Naceloma ne. Vendar je vazno kar nekaj stvari izpostaviti, tako pri motorjih kot pri regulatorjih!
Motor - pri modelih colnov z direktnim pogonom je pod obremenitvijo (!) uporabno stevilo vrtljajev nekje med 20000 do 30000 na minuto, pri hitrostnih modelih pa lahko celo 40000 ali se vec. Vecinoma se v zmagovalnih krogih uporabljajo predvsem motorji z dvema poloma, zadnje case vedno manj manj pa s stirimi, vecpolni motorji pa so redkeje uporabljeni. Vodno hlajenje je nujno v primeru, ce hocemo, da bo motor tudi ob koncu teka imel visok izkoristek in kot varnost proti razmagnetenju rotorja.
Pri regulatorju se na prvem mestu izpostavlja zascita obcutljive elektronike in samo vodno hlajenje. Nekatere firme zato ponujajo specializirane regulatorje. Nenazadnje je pomemben tudi software regulatorja z moznostjo nastavljivega timinga.
www.lipo.si
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

V: Kaj pomeni delta in Y navitje? Prednosti/slabosti?

O: Beri http://www.aveox.com/faq.html#Delta

V: Cena BK tehnike se mi zdi absolutno previsoka! Kdaj se bo kaj pocenilo?

O: Temo o ceni je bila prezvecena ze nestetokrat. Prvic drzijo ceno motorji zaradi samih magnetov iz redkih zemelj (SmCO in NdFeB), ki so dragi in se ne bodo nikoli pocenili (prej obratno). Pri regulatorjih je tu cenjeno predvsem znanje za izdelavo algoritmov za cimboljse krmiljenje motorjev, ceprav se komponente cenijo, konkurenca pa je vedno bolj ostra. Za rekreativne modelarje je dandanes na voljo kar nekaj zelo ugodnih BK pogonskih kompletov, za top-tekmovalce pa kot vedno velja nepisano pravilo - malo denarja, malo muzike.

V: Kako bo tehnika BK napredovala v prihodnje?

O: Modelarsko trzisce je relativno majhno in zelo omejeno. Konkretno kaze, da je »naslednja stopnja« pri razvoju motorjev tehnologiji brez izgub v zelezu. Tu prednjaci Kontronik z motorji TANGO in SAMBA.

Slika
Slika

Od regulatorjev se zahteva vedno vecje tokovne zmogljivosti, kar omogocajo tranzistorji MOSFET z vedno manjsko notr. upornostjo (in v vecjem stevilu). Konkretno v uporabi v modelih colnov je vedno bolj perec problem hlajenja tranzistorjev in firma BK Electronics/Lehner http://www.bk-electronics.de testira novo tehnologijo hlajenja regulatorjev (tokovne zmogljivost do 200 A).

Slika
Slika

Nadalje je in bo aktualno aktivno krmiljenje motorja, kar sem omenil ze zgoraj.
www.lipo.si
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Prakticni opisi produktov posameznih firm (dobrodosli vasi komentarji!!!!)

Moji osebni pogledi na bolj primerne motorje in regulatorje v uporabo v tekmovalnih modelih colnov:

Hacker: Volkswagni med motorji. Relativno velika ponudba motorjev za prav vse kategorije. Enodelen magnet na rotorju. Pomankljivost je predvsem konstrukcija statorja, ki lahko ob vecjih obremenitvah/trkih razpade.

Slika

Dokaj preprosta resitev je nekaksna varnostna kletka - dve aluminijasti palcki in zadaj privijacena ogljikova precka.

Slika
Slika

Kontronik: Dandanes z lastno proizvodnjo motorjev FUN, ki so nekoliko "sfrizirane" razlicice Hackerjevih motorjev (prej tudi kot Kontronik BL) z nekaj procentov boljsimi zmogljivostmi in manjso tezo.
Slika

Vendar je ponudba omejena le na nekaj tipov motorjev primernih za tekmovale kategorije ECO ter M&H. Imajo nekaj segmente rotorje (magnete), ki pa nimajo prednosti kot pri motorjih Lehner.

Slika

Lehner: Mercedesi med motorji z zelo sirokim spektrom izbire motorckov po masi od 40 gramskih do pravih 800 gramskih zverin z najrazlicnejsimi stevili ovojev, skupno vec kot 600 moznosti!
Prednosti pred konkurenco: Segmentirani rotorji, z manj izgubami pri delnem plinu, zelo kvalitetna izdelava in robustna konstrukcija statorja, ter tudi moznost spreminjanja tipa navitja delta ali zvezda s preprostim posegom na zadnjem delu motorja.

Slika
Slika

Edina "pomankljivost" je malenkostno visja cena.

Slika
Slika
Slika
Slika

Kot cenovno ugodno alternativo so na voljo motorji serije Basic, ki imajo enodelen magnet in seveda brez moznosti za spreminjanje konfiguracije tipa navitja, primeren tudi za modele avtomobilov.

Slika
Slika


Hopf Viper Boridium: Hackerjevi motorji z mocnejsimi magneti z vec navora in manjsim Kv. Primer Hopf 35-9HT (ECO Expert, M1) bi bil identicen s teoreticnim Hackerjem B40 9.5L kar se glede Kv tice, a ima upornost Hackerja B40 9L. Prepoznavni so po rumenih ali brezbarvno anodiziranih ohisjih (starejsi so kot vijolicni kot Hackerji).

Slika
Slika
Slika

____________

Regulatorji:

Kontronik: Smile regulatorji so postali zelo priljubljeni in so uporabni za njihove FUN motorje in seveda tudi za Hackerje, Hopfe in Lehnerje. Novejsi Beat regulatorji izgledajo na papirju kot tehnoloski zmagovalci, vendar zaenkrat od prvih uporabnikov se ni pravega odziva razen nekaterih neprijetnih okvar. Na zalost ni posebej prirejenih regulatorjev za uporabo v colnih in se jih tudi ne pricakuje.

Slika
Slika

Schulze: Prenovljeni Future so univerzalni in se odlicno obnesejo z najrazlicnejsimi motorji, v ponudbi ladijskih regulatorjev pa imajo regulator za vsako kategorijo. Ni odvec, da omenim, da je bil v uradno najhitrejsem elektromodelu colna na svetu regulator Schulze Future, uporabljajo jih tudi uspesnejsi tekmovalci

Slika
Slika

Jeti/Hacker: Sodelovanje je obrodilo sadove in NAVY razlicice obetajo po prvih testiranjih veliko za ugodno ceno, posebnost pa je popolnoma zaprt regulator!

Slika
Slika

Lehner(LMT/BK): V zadnjem letu je bilo kar precej sprememb, najvec si obetajo od novih specialnih vodno hlajenih regulatorjev.

Slika
Slika

V ponudbi so sicer tudi reglerji serije Micro 18 in 30, a niso posebej prirejeni za colne, a jih kljub temu (uspesnejsi) tekmovalci pogosto uporabljajo.

Slika
Slika

V ponudi pa so na drugi strani cenovnega spektra tudi vodno hlajeni regulatorji Warrior.

Slika

MGM: "Nemski Schulze" kar se kvalitete in izdelave tice, ne pa po fleksibilnosti/nastavitvah in ceni.. Zaenkrat le nekaj tipov regulatorjev, obetajo pa se posebej prirereni regulatorji za uporabo v modelih colnov.

Slika


Za podrobnejse informacije glej http://perso.wanadoo.fr/rcsaga/Links/Br ... shless.htm
www.lipo.si
Uporabniški avatar
StEEm
Freak
Prispevkov: 520
Pridružen: 19 Mar 2002, 01:00
Kraj: nekje v vuku jebini

Odgovor Napisal/-a StEEm »

Miha zelo kvaliteten info ... te moram pohvalit. Vsaka ti cast !

Rad bi pa se vprasal glede tega zakaj se izkoristek motorja pri delnem plinu zmanjsa ? kaj tukaj zataji delno regulator, motor al oba skupaj ?
Ker je potem takem zelo nevarno vozit coln pod nepolnim plinom al ne ?

10x

LP JZ
PeterP
Tekmovalec
Prispevkov: 279
Pridružen: 19 Dec 2001, 01:00
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a PeterP »

Se klanjam njegovemu velicanstvu BK motorju!!!

Dvakrat klanjam njegovi ceni!!!

Malo za salo :wink:
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Nisem nastudiral motorje toliko v detajle, da ti lahko povem tocno zakaj se gre pri delnem plinu. Upam, da bo kdo priskocil na pomoc. Res bi tudi sam rad popolnoma tehnicno razlago.

Poskusal bom napisati v osnovi zakaj se gre, da bodo vsi razumeli:

Pri polnem plinu regulator komutira tri faze in + timing po domace predvzig. Kar nisem zgoraj omenil je, kaj se zgodi, ce je timinga prevec. Regulator potem prevec »prehiteva« in rotor ne more dobro slediti. Da ne more rotor dovolj hitro slediti oz. zaostaja v pomeni da se pojavijo izgube (izkoristek pade), izguba pa pomeni nic drugega kot toploto v zadnjem dejanju. Izgube se pojavijo v motorju v samem magnetu v vrtincnih tokovih (eddy currents - zelo nevarno) kar takoj pomeni tudi toploto v navitju (skoraj nic nevarno) in regulatorjevih kondenzatorjev (nevarno), ki sluzijo kot dusilci induciranih tokov.

No in pri delnem plinu je nekako stvar obrnjena kot pri polnem plinu s prevec timinga. Samo tu je stvar se potencirana zaradi tega ker lahko ti plin zelo hitro dodajas in jemljes, pri modelih colnov in pri avtih pa imas se tudi zelo spremenljive obremenitve.

Poanta:
Inducirani tokovi / napetostni sunki so najhujsi sovraznik. In ti se pri visokih napajalnih napetostih in velikih tokovih (recimo nad 20 V in 40 A) lahko nad nekaj 10 gramskim magnetom hudo »pozabavajo« in ga brez problemov v minuti ali dveh, reveza, popolnoma razmagnetijo (nad Curiejevo temperaturo). Se posebno hitro gre to pri enodelnih rotorjih kjer lahko tok neovirano stece po celi dolzini rotorcka in naredi pravo »stalo«. Kaj bi bilo idealno? Prvo, pomislek - hladiti tudi rotor. Nope, ne bo slo, ce ze, jo najbolje odnesejo letalci.... konstrukcijska resitev - Lehner s svojimi med seboj izoliranimi segmentnimi magneti. Izrecno pravi, da so motorji »teillastfest« torej b.p. delujejo pri delnem plinu. Za svoje Basic pa pise »unbedingt teillastfest wie Konkurenz«, kar pomeni pogojno primerni za delni plin kot konkurenca....
Ko smo pri delnem plinu - pri Nemcih je kar nekaj nejevolje povzrocil Kontronik, ki se je poigral z izrazi. Njihovi starejsi tipi regulatorjev 3SL so bili teillastfest, novejsi Smile pa so teillastgeeignet, kar pomeni da so prirejeni za reguliranje pri delnem plinu, kar pa ni isto!

Pa se malo mimo:
Pri BK pog. kompletih ne ponujajo dolocenega kompleta regulator + motor samo po tokovni zmogljivosti ampak tudi zaradi tega, da drug drugega »varujeta« pred induciranimi tokovi. Premocan regler bi lahko unicil rotor (ce se bi uporabnik igral prevec pri delnem plinu), in obratno motor bi lahko skuril regulatorjeve kondenzatorje oz. se kaj drugega (kljub termicni zasciti!; lokalno segrevanje). Tega se dobro zaveda Kontronik (seti) medtem ko pri Lehnerju npr. kljub n motorjem in sedaj tudi kar nekaj reglerjev, setov ne prodajajo, samo svetujejo kaksno kombinacijo kupiti.
Pa se en majhen trik, ki ga povedo samo nekateri proizvajalci regulatorjev. Ce motor dlje casa uporabljate v rezimu delnega plina povecajte kapaciteto kondenzatorjem s tem, da nalotate zraven se kaksnega, ce pa ste malce bolj freaki pa zamenjate originalne z vecjimi (ups garancija!). Vecji kondiji so vsekakor v vsakem primeru dobrodosli, samo ce je prostor v modelu!

Se nekaj je zelo nevarno in o cem sem ze pisal na forumu, videno tudi na SAW LA, nov 2001.
To so slabi kontakti/predolge zice med regulatorjem in akumulatorji/motorjem. Najhuje je kombinacija obojega pri velikih tokovih in napetosti blizu regulatorjevih tokovnih in napetostnih zmogljivosti. Inducinarni sunki napetosti dobesedno pokosijo (prebijejo) FET tranzistorje.

Slika

Slika je dovolj zgovorna, smrad pri tem pa je izreden in zelo trdoziv. Po raziskavi so bili glavni krivci poleg dolgih povezav sami konektorji, ki niso imeli dobrega stika (tudi o tem smo na forumu na siroko pisali).
__________

Da se ne bi kdo zbal po vsem tem prebranem. Za navadnega modelarja, ki se »igra« s 6 do 12 akuji pri tokovih 30 do 40 A, torej cca. 500 W, ni nobene panike. Resno postane tam pri 1 kW in vec in seveda omejenem hlajenju in dolgotrajnih obremenitvah. Ce boste vestno upostevali navodila proizvajalca in pa sedaj ko ste prebrali tole in vse skupaj upostevali, se komponentam pisejo lepi casi.

Ce potegnem crto:
Voznja modela naj bo cimbolj zvezna brez hitrega cukanja/pritiskanja na plin (to velja tudi nasplosno za vse vrste pogona). Umetnost se je nauciti biti zvezen ali pa ce hocete »gladek« ... smooth.
Odvisno od uporabljenih komponent (oz. globine denarnice) pa je odvisno koliko je izgub v motorju/regulatorju pri delnem plinu. Povezave - cimkrajse z debelimi kvalitetnimi zicami in kvalitetnimi kontakti.
www.lipo.si
Uporabniški avatar
tit
Freak
Prispevkov: 658
Pridružen: 04 Jul 2001, 01:00
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a tit »

Uf, Miha si si pa dal dela! Res pohvalno. Samo sedaj se ne bova imela na MSNu nic več za pogovarjati :lol: .

_________________
Hitrost je denar! Kako hitro ste pripravljeni iti?

<font size=-1>[ This Message was edited by: tit on 2002-06-28 18:17 ]</font>
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Uf, Miha si si pa dal dela! Res pohvalno.
Hvala, Tit. Vse za vase dobro!
www.lipo.si
tata-smrk
Tekmovalec
Prispevkov: 305
Pridružen: 26 Jun 2001, 01:00
Kraj: Ajdovščina

Odgovor Napisal/-a tata-smrk »

Miha cel teden sem potreboval da sem se prebil skozi materjal.... :grin: ej sam to lahk recem svaka ti cast
M&A-racing team (Ajdovščina)
Slika
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Marko, tudi tebi hvala za pohvale, kot tudi vsem bodocim hvaliteljem :wink:

Ce so vprasanja, pa kar. Se vedno cakam bolj precizen odgovor, kaj se dogaja pri delnem plinu.
www.lipo.si
Teddy
Razpravljalec
Prispevkov: 121
Pridružen: 02 Maj 2002, 01:00
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Teddy »

Evo dons sm tut jst "premlel" vsa sporocila na tej strani in gre tudi moja pohvala tebi.

lp T. :wink:
sm pač tak
Slika
pacient
Tekmovalec
Prispevkov: 222
Pridružen: 08 Sep 2001, 01:00

Odgovor Napisal/-a pacient »

Sem tudi jaz bolj "nov" na tem podrocju in ko sem si tole prebral, mi je bilo vse muchos bolje jasno. Se posebno si se izkazal s slikovnim materialom.

Pac se en dokaz, da rad pomagas zacetnikom in drugim....

Pohvalno!
Slika
Ne delaj se frajerja, ko se voziš v novem avtu...
Uporabniški avatar
StEEm
Freak
Prispevkov: 520
Pridružen: 19 Mar 2002, 01:00
Kraj: nekje v vuku jebini

Odgovor Napisal/-a StEEm »

Miha full dobr info priblizn ze mal kapiram :smile:

LP Jernej

<font size=-1>[ This Message was edited by: steem on 2002-07-04 21:14 ]</font>
tata-smrk
Tekmovalec
Prispevkov: 305
Pridružen: 26 Jun 2001, 01:00
Kraj: Ajdovščina

Odgovor Napisal/-a tata-smrk »

tole sem zaledil na graupnerjevi strani ... pravo presenecenje. http://www.graupner.de/prod_de_motoren_elektro/6396.asp
M&A-racing team (Ajdovščina)
Slika
Mercury
Razpravljalec
Prispevkov: 88
Pridružen: 17 Jun 2002, 01:00

Odgovor Napisal/-a Mercury »

Ali mi lahko kdo razloži zakaj ima motor tri priključke, oz. za kaj se uporablja kateri?

L.P.
ursa d
Začetnik
Prispevkov: 45
Pridružen: 08 Apr 2002, 01:00

Odgovor Napisal/-a ursa d »

On 2002-07-25 08:31, Mercury wrote:
Ali mi lahko kdo razloži zakaj ima motor tri priključke, oz. za kaj se uporablja kateri?

L.P.
jst ti loh povem sam to, da je trofazen...
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

Preprosta animacija 2 polnega BK motorja in regulatorja s Hallovimi senzorji:

http://www.servomag.com/flash/2-pole/2p ... motor.html

4 polnega:
http://www.servomag.com/flash/4-pole/smi-motor007.htm
www.lipo.si
borisk
Zagrizenec
Prispevkov: 273
Pridružen: 20 Jun 2002, 01:00
Kraj: šmarje

Odgovor Napisal/-a borisk »

zdravo
me zanima če je že kdo probal nardit BK motor doma (v osnovi je bol simpl kot krtacni motor,zaplete pa se pri reglerju)

lp,boris
Uporabniški avatar
tit
Freak
Prispevkov: 658
Pridružen: 04 Jul 2001, 01:00
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a tit »

Na Anatavri smo videli tudi vožnjo čolna z home made BKjom.
Slika
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9302
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah »

tale motor

Slika

Slika

Slika

Samo prototip in jasno dela. Made in Cerknica.
www.lipo.si
Odgovori

Vrni se na Motorji in krmilniki