Utekanje motorjev

Splošna debata o motorjih in modelih z eksplozijskim pogonom

Moderator: Mipo

Odgovori
Uporabniški avatar
Big A
Profesor
Prispevkov: 1938
Pridružen: 17 Nov 2003, 09:11
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Utekanje motorjev

Odgovor Napisal/-a Big A » 01 Dec 2004, 19:13

Na netu je stran, ki opisuje motorje MB .40
http://home.kabelfoon.nl/~fiorimet/Index.htm

To so vrhunski motorji za pylon, prostornine 6,5 ccm. Vem, da je veliko podrobnosti o teh motorjih skrivnost. Tisto, kar je objavljeno, pa je zelo zanimivo branje. Med drugim je tudi tekst Roba Metkemeijerja o tem, kako se take motorje uteka. Bilo je dovolj zanimivo, da sem prevedel v slovenščino:

Rob je napisal:

Utekanje motorjev

Preden motor pošljem kupcu, ga morda še utečem, ampak zaradi pomanjkanja časa tega ne delam pogosto. Glavni razlog, da ga utekavam sam je, da želim biti prepričan, da je sestavljanje in postopek čiščenja vseh sestavnih delov potekal pravilno. Včasih se mi zdi, da je sestavljanje motorja brez nečistoč najtežji del pri izdelavi motorjev. Pravilno čiščenje prinese 50% kvalitete motorja. Zato, karkoli počnete z motorjem, pred ponovnim sestavljanejem morate čistiti, čistiti, čistiti itd...
V nadaljevanju članka bom o tem povedal več.

Če želimo motor teči čisto, mora teči približno trikrat po dve minuti brez resonančne cevi in s standardnim propelerjem, zmanjšanim na 86-88% originalnega premera. Na začetku mora teči na zelo, zelo bogato mešanico - s tem upamo, da bomo iz motorja odstranili še zadnje, majhne koščke prahu in kovinskih delcev. Vrtljaje postopoma povečujemo (s priključenim kablom za svečico na 25000 - 27000).

Potem mora teči približno dve minuti na bogato mešanico z resonančno cevjo in s skrajšanim propelerjem s štiritaktnim zvokom na 24000 - 26000 vrtljajih. Nekajkrat motor privijemo preko 30000 vrtljajev za 3-5 sekund. Po utekanju z resonančno cevjo za 7-10 sekund več, vrtljaji narastejo na 31000 ali več zaradi segrevanja plinov v resonančni cevi, vendar tega ponavadi ne počnemo. Ne želim, da nov motor na tleh predolgo deluje s polno obremenitvijo.

Testni propeler mora simulirati pogoje delovanja v zraku. V zraku se motor vrti med 30500 in 32000 vrtljaji, odvisno od vrste resonančne cevi.

Prepričan sem, da so pri pravilno sestavljenem motorju (kar na bi za MB40 držalo), vrteči deli, ležaji, ojnica, ročična gred, vrteča kulisa, utečeni v nekaj sekundah in so absolutno nekritični. Pri utekanju sta problem edino bat in cilinder motorja.

Nov bat je termično obremenjen zaradi trenja s stenami cilindra in zaradi vročih valov plinov, ki prihajajo iz resonančne cevi.Trenje je odvisno od tolerance (ujemanja v merah) med batom in cilindrom. Bat se mora tesno prilegati ob cilinder, ne da bi se ob delovanju zaradi tega preveč segreval. Če se bat vseeno pregrava, se na tistih mestih pojavijo svetleče pege. To je znak, da je prišlo do lokalne spremembe v strukturi materiala v zlitini silikona (24-30%) in aluminija. Rečemo, da se je na tistih točkah material stopil.

Če se pregrevanju bata želimo čimbolj izogniti pomaga:

- bogata mešanica. Gorivo bat hladi in ga istočasno maže.

- visoki vrtljaji povzročijo, da resonančna cev deluje 'zakasnelo'. Zaradi tega je manj povratnih plinov iz cevi v cilinder (manj energije in pritiska v izgorevalni komori) in pritisk ne bo pognal vročih plinov skozi kanale nazaj skozi kanale v prostor pod batom, kar povzroča hitro pregrevanje motorja.

Torej, ko začnemo leteti, uporabimo relativno majhen propeler (vrtljaji na tleh naj bodo >28000 vrtljajev) za prvih 5 poletov. Pri tem skušajmo čas delovanja motorja na tleh zmanjšati na absolutni minimum. Začnimo z zelo odprto iglo, ki jo počasi zapiramo do tega, da dosežemo resonančni zvok. Obdržimo relativno bogato mešanico in hitro poletimo. Zvok motorja pri prvih poletih na bo nekoliko 'štiritakten'.

Potem snamemo cilinder in preverimo stanje bata.

Če opazimo svetleče lise, jih moramo odstraniti z mokrim in suhim brusnim papirjem 800 - 1200. To počnemo zelo rahlo in pazljivo, posebno na zgornjem, približno 2,5 mm širokem pasu, kjer bat tesni (Ring).

(slika 1)

Bat skrbno očistimo (preberi naslednje poglavje).
Če smo zaradi čiščenja odmontirali ojnico, moramo upoštevati sledeče:
- ojnica mora biti obrnjena pravilno, da mazalne odprtine lahko delujejo,
- če je batni sornik na eni strani zaprt, naj bo ta obrnjen nazaj. Če je simetričen, potem smer ni pomembna in ga lahko montiramo kakorkoli.
- podaljšana srajčka bata mora biti obrnjena nazaj.
- Preverimo še pozicijo zaskočk v utorih pri batnem sorniku. Pravilno vložene morajo imeti premer 5,45 do 5,6 mm
Če je bat opraskan, preverimo spodnji rob kanalov v cilindru, če imajo ostre robove. Če smo jih našli, uporabimo brusni papir 800 - 1200, ki ga ovijemo okrog prsta. Z njim odstranimo ostre robove na spodnjem robu kanalov. Nikoli se ne smemo z brusnim papirjem dotakniti površine cilindra 1 mm nad odprtino kanala. Čiščenje cilindra je pomembno in težavno. Glej poglavje čiščenje in sestavljanje.
Če so na čelu bata vidni sledovi deotnacij in žarilne nitke, bat očistimo in morebiti zaokrožimo rob bata zelo narahlo z mokrim in suhim brusnim papirjem 800 - 1200. Spet moramo bat očistiti!
Nadaljujemo z utekavanjem v zraku. Poiščemo propeler, ki se vrti z 27500 do 28500 vrtljaji. Čas delovanja motorja na tleh skušamo zmanjšati. Iglo pripremo na maksimum le za 3 do 5 sekund in potem iglo takoj spet odpremo. Vedno skušajmo do resonančnih vrtljajev priti tako, da odprto iglo počasi pripiramo. Vedno startajmo z iglo, ki je za 1/2 ali 1 obrat bolj odprta od maksimuma.
Napravimo več poletov in vsakokrat nekoliko zapremo iglo, dokler ne mislimo, da motor deluje optimalno. Sedaj naj bi motor bil utečen.
Po recimo 15 do 20 poletih preverimo bat. Če so na batu vidne svetleče pege, jih spet odstranimo. Po tem posegu takoj lahko letimo s polno obremenitvijo. Če smo ga brusili, ga spet preverimo po 15 do 20 poletih. Če ima še vedno svetle pege, ga pošljite v tovarno, kjer vam bodo zastonj poslali novo garnituro.
Ko je enkrat bat utečen ima lepo zaokrožen prstan ('ring') na vrhu. Če ni bilo porabljenih preveč svečic, mora bat po naših izkušnjah trajati zelo dolgo.
Po 50 - 70 poletih je potrebno pričeti s preverjanjem zraka v batnem sorniku in preverjati deformacije bata (prvi signal so opazne spremembe na obliki 'ringa' na vrhu bata).
Težko je reči, kdaj je bat iztrošen. Če ste v dvomih in učinkovitost motorja ni več dobra, mi pošljite bat in cilinder, da ugotovim, v čem je problem.
Zavedati se moramo, da je obraba močno povezena s temperaturnimi preobreminitvami, ki pa se običajno ne dogajajo v zraku mpak pri delovanju motorja na tleh s polnim plinom in prevelikimi propelerji. Torej:
- skušajmo čimbolj zmanjšati 'testno' delovanje. Preverjamo samo, če motor doseže resonančne vrtljaje in nikoli več kot 3 do 5 sekund na maksimumu.
- na tekmi skušajmo zagnati motor čim kasneje in iglo nastavimo na maksimum tik pred vzletom. Prej naj bo igla nastavljena na bogato mešanico.
- uporabljajmo propelerje, ki se vrtijo na 27000 vrtljajev ali več. 26500 je možno, vendar pri tem je bat preobremenjen, posebno če motor teče 20 in več sekund na tleh. Če želite leteti z večjimi propelerji, vbrizgavajte gorivo ali vodo direktno v resonančno cev. (10-15 cm od cilindra motorja). S tem na tleh zmanjšamo resonančne vrtljajje. Cev je v tem primeru 'akustično' daljša saj je zaradi nižjih temperatur hitrost zvočnega vala nižja in zato bo nazaj v motor prišlo manj vročih plinov. Motor bo zato manj toplotno obremenjen. Čim ustavimo dovajanje hladilne tekočine, se v .1 sekundi vzpostavi normalno stanje vrtljajev za vzlet.
2. Nastavitev kompresije
Volumen izgorevalnega prostora z batom za zgornji mrtvi točki (ZMT) naj bo po naših izkušnjah .46 do .50 ccm. To pomeni, da mora biti razdalja med vrhom bata na ZMT in robom glave med .34 in .38 mm. To so vrednosti, s katerimi začnemo nastavitve, če uprabljamo Globe plugs ali svečke Henry Nelson. Izkušenj z drugimi nimam.

(slika 2)

Naše znanje je seveda, tako kot pri vsakem, omejeno. Zato priporočamo, da z lastnim raziskovanjem in izkušnjami poizkusite najti optimalne kombinacije kompresije, goriva, izpuha, sve
Priponke
Metkemeijer1.jpg
slika 1
Metkemeijer1.jpg (11.15 KiB) Pogledano 2187 krat
Metkemeijer 2.jpg
slika 2
Metkemeijer 2.jpg (10.57 KiB) Pogledano 2187 krat

Odgovori

Vrni se na