Splošna debata o elektropogonu - teorija

Baza informacij o motorjih, krmilnikih, prenosih, propelerjih v modelih letal

Moderator: Pisaneli

Odgovori
Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9122
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Splošna debata o elektropogonu - teorija

Odgovor Napisal/-a mihah » 14 Mar 2007, 23:21

Tale na vrhu pripeta debata je namenjena predvsem temu, da bi lahko z branjem bralec lahko dobil občutek kako, zakaj in na kakšen način samostojno izbrati "pravilen" pogon za svoj model in svoje potrebe.

Na primerih bo pokazano in razloženo kako izbrati pogon za najrazličnejše modele. Sicer primeri ne bodo sledili po nekem naprej določenem zaporedju, ampak na podlagi tega, kar me moji kolegi oz modelarji aktualno sprašujejo.

Tukaj prosim ne spraševat, kakšen pogon bi svetoval, raje to naredite v neki drugi temi oz novi temi. Kdor bi rad kaj pripomnil oz me dopolnil pa vabljen!

Dejansko bom opisoval prav modele in tipe motorjev, lahko se zgodi, da se bo kdo čutil zapostavljen. Prosim, ne mi težit, imejte v mislih, da bi rad tu prikazal princip. Raje me poskušajte dopolniti oz povedati svoje argumente.

Hvala!

Kot odličen pripomoček zadnje čase uporabljam predvsem www.drivecalc.de. Program temelji na dejanskih meritvah motorjev, krmilnikov, akumulatorjev in propelerjev. Čeprav ne ponuja celovite rešitve kot npr. www.motocalc.com, pa nam z večjo ali manjšo napako sporoči najpomembnejše paramatre pri pogonu – statični potisk (sicer ne pri vseh propelerjih) ter optimalno hitrost letenja, poleg značilnih obratov, porabe toka, W, itd.

Tematika se bo bolj ali manj stalno dopolnjevala glede na trenutna vprašanja, s katerimi se bom osebno srečeval. Sedaj se že skoraj vsak dan dogaja, da modelarjem svetujem oz pogovori nanesejo na debato o elektro pogonih. Včasih me bo čisto tako zanimalo kaj se da iz določenega pogona dobit ven in na kaj je potrebno biti pazljiv.

Naknadno se bom dotaknil tudi tematik kot so propelerji, priključki, kabli, konstrukcije motorjev, jasno pa seveda krmilniki in pa lipo akumulatorji kot pogonska celota... kot tudi uporaba v najrazličnejših modelih jadralnih letal, hotlinerjev, športnih letal, akrobatskih letal, 3D, helikopterji, itd...

Vse ob svojem času!

Hvala vsem »slušateljem«, predvsem pa tistim, ki boste aktivno sodelovali pri »soustvarjanju« :)

P.S. V veliko pomoč so vam lahko velike »baze znanja« kot so forumi RC groups, kjer se nekateri res poglobijo in napišejo že cele študije. Tako daleč nimam namena iti, saj nočem vložiti toliko veliko mojega prostega časa... skušal bom strnjeno napisati najpomembnejše.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9122
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 14 Mar 2007, 23:30

Aktualna tema: Prihajajoča Sebart Katana S 50 E. Priporočen motor Hacker A50 15S, 16x8 APC, 5S 3300 mAh Lipo.

Vprašanje je bilo: Ali bi lahko pri dani (priporčeni) masi motorja ~ 400 g in akujih (okoli 380 g – recimo vzemimo 50 g rezerve) dobil ven še kaj več?

Namen: Pokazati prednost in slabosti uporabe visoke napetosti, krivulja izkoristka, motorji za akrobatsko letenje, prikaz različnih zmogljivosti lipo akumulatorjev velikosti 1800 – 2100 mAh

Gre se za 400 g 14 polni motor, ki se vrti 425 obr/V.

Podatke najdete na:
http://www.hacker-motor.com/images/Cata ... b12u13.pdf

Zaradi določenih razlogov motorja ni v drivecalc bazi (upajmo pa da recimo bo enkrat...)

Opcijsko se ponuja Kora Top 30-12W.

http://kontronik.de/KoraBig2006.htm
http://kontronik.de/K3012TopLS.htm
http://kontronik.de/K3012TopPruef.htm

Razlika je v okoli 20 obratih/V pri približno enaki masi. Torej sta recimo motorja grobo identična po močeh (ne vem koliko polna je Kora...). Nadaljni kandidat bi bil še npr. Hyperion Z serija (pač se mi sedajle ne da iskati kateri tip...)

Motorji za akrobatsko in 3D letenje

Zakaj te dva motorja? Oba imata namreč 3 oz. 4 ležaje, od tega je 3. oz 4. ležaj kot tenkostenski ležaj, ki neposredno podpira ohišje. S tem se zagotovi, da ležaj ohišje ublaži nezaželjene vibracije pri hudih akrobacijah – g obremenitvah. Če je ohišje daljše je ta ležaj vedno bolj nepogrešljiv. »Kratki« motorji ne potrebujejo tega ležaja. Seveda pa gre večanje št. ležajev na račun nekaj slabšega izkoristka...
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9122
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 14 Mar 2007, 23:55

Poglejmno kaj pravi drivecalc.


Pri APC 16x8 ni podan statični potisk.

Tudi dobrih 500 W ne obeta kaj dosti zmogljivosti za ~2700 g model...

Slika


Pri Aeronautu 16x8 mm na 42 mm vmesniku je že nekaj več podatkov. Velja nameniti nekaj besed za začetek.

Optimalna hitrost okoli 60 km/h bo kar OK za ta 3D model. Statični potisk okoli 3400 g je sicer za 2700 g model dovolj, vendar ne za kakšne "pretresljive" zmogljivosti. Definitivno zadosti za akrobatsko letenje. Preseneti nizka poraba in predvsem visok izkoristek pogona.

Pozorni moramo biti tudi na "zanesljivost" izračuna - spodaj desno. O izračunih motorja skoraj ni dosti dvoma, dvom pa je pri simulaciji propelerja (torej statični vlek).

Slika


Poskušam z uporabo večjega propelerja. Pojavi se vprašanje ali bo na modelu dovolj prostora za večji propeler. Naraste statični vlek kot tudi optimalna hitrost letenja. Verjetno bi bilo to že kar zanimivo. Zanesljivost kalkulacije motorja pade, ker se odmikamo od optimalnega izkoristka. Pri statičnem vleku propelerja smo tudi nekoliko v dvomih...

Čas letenja je "bore" 3 minute in pol. Ja pri polnem plinu, mi pa 3 D modelov ne letimo vedno pri polnem plinu, dobro motoriziranim modelom dodamo poln plin le redkost. Tu je predvsem od načina odvisno koliko dolgo časa se lahko leti, mogoče bo kdo ponagal...

Pri maksimalni obremenitvi gre skoraj 200 W v gretje motorja! Torej pozor na primerno hlajenje!!!

Ne pozabite kljub 80 % izkoristku... pri 1000 W - 80 % izkoristek - 200 W v gretje..

Slika
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9122
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a mihah » 15 Mar 2007, 00:07

Sedaj pa se začnejo primerjave!

Naša že znana Kora 30-12 na 5S 3300
Kora 30-16 na 8S TP 2070 Extreme
in
Kora 30-18 na 10S 1800



Kora 30-16 na 8S TP 2070 Extreme

Izkoristek je kljub 1000 W narastel na 83 %, potisk je nad 5 kg, prav tako hitrost blizu 80 km/h. Tole zna biti že zanimivo. Ker so zmogljivosti večje, gre to jasno na račun letalnega časa , ki znaša borih 2:37 . Ampak ponovno, pod polnim plinom! Zaradi višjih zmogljivosti bomo uporabljali polni plin še manj časa, zna biti celotni čas zelo podoben setupu na 5S, še več!

Poglejte krivulje izkoristka! Krivulja izkoristeka je pri višji napetosti:

1. višja
2. bolj "razpotegnjena"

Pri manjših obremenitvah bo motor deloval v boljšem izkoristku... posledično se bo letelo dlje časa!

Pogon je tako postal bolj "uporaben"!


Slika


Še naša Kora 30-12. Kaj več dejansko ne gre, razen če bi na model pasal 18 colski propeler (18x8).

Slika

Kora 30-18 na 10S 1800

Skok na visoko napetost. Izkoristki govorijo v zase uporaba le 15 colske elise bi se lahko izkazala v praksi kot rahel minus pri 3D letenju.

Slika


Tule pa je očitno, kaj se da pri visokih napetostih naresti pri večjih obremenitvah. Kljub slabšim kalkulacijam številke verjetno niso toliko daleč od realnosti...

Slika


Dopolnil bom še naslednjič, naj bo tokrat dovolj.
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

Uporabniški avatar
čavka
Profesor
Prispevkov: 1605
Pridružen: 16 Nov 2004, 18:45
Kraj: Besnica

Odgovor Napisal/-a čavka » 23 Maj 2008, 21:14

Pa lep dan še naprej............Aleš

Uporabniški avatar
Finch
Razpravljalec
Prispevkov: 146
Pridružen: 18 Dec 2004, 19:09
Kraj: Slovenske konjice

Re: Splošna debata o elektropogonu - teorija

Odgovor Napisal/-a Finch » 27 Maj 2013, 18:46

Pozdravljeni!
Nekaj teoretično razglabljam in ne vem kako izbrati pravi elektromotor.
Izračunal sem da bi potreboval cca 3Nm navora pri obratih od 0 do 2400rpm.
Če preračunam je motrebna moč pri največjih obratih:
P=w*M=2400*2pi/60*3=753W

Ali je tako ok? In pa kako iz tega in podatkov na npr. hobbykingu izbrati ustrezen motor.

Za odg. se zahvaljujem.

Odgovori

Vrni se na