Harlekin

Načini, postopki in tehnike gradnje modelov letal, uporaba in obdelava materialov in predstavitev gradnje modelov s slikami.

Moderatorji: Pisaneli, Krist

Odgovori
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Živjo, modelarji!

Gradil (in tudi letel) nisem že kar nekaj let, tako da je bil že čas, da ustvarim kakšen model letala iz lesa. Kar tako za dušo...
No, in med brskanjem v reviji TIM (oktober 2002) sem našel načrt elegantnega RV jadralnega letala vodenega po smeri in višini, imenovanega Harlekin. Letalo, razpetine 1550 mm je preproste, klasične gradnje pa tudi načrt je zelo pregleden.


Višinski in smerni rep

Najprej je bilo potrebno z pomočjo plastificiranega papirja dorisati desno polovico višinskega repa.
Pri prerisovanju so poleg ravnila obvezni različni krivuljniki.
Po načrtu sta višinski ter smerni stabilizator narejena iz enega kosa 3 mm balze. Najprej sem mislil da bom v oba stabilizatorja izrezal še kakšno luknjo, kasneje pa sem se premislil ter odločil za gradnjo iz letvic. Za rezanje letvic je bil v pomoč ˝balsa stripper˝.
Zunanje letvice stabilizatorjev (okvir) so tako iz 8 mm širokih letvic. Prečke so iz 5 mm ter diagonale iz 3 mm balzovih letvic. Naletna letvica je sestavljena iz osmih letvic trše 1 mm balze. Letvice sem za 20 min. namočil v vroči v vodi (da so postale zelo prožne) in jih nato pritrjene, ob šabloni iz kartona, pustil en dan da so se posušile. Naslednji dan se jih je z belim lepilom le še zlepilo skupaj. Za prečke in diagonale je bila uporabljena lažja, za zadnjo letev pa trša balza. Najprej sem med sabo zlepil vse zunanje letvice, nato sredinski del, sledilo je lepljenje prečk in na koncu še diagonal. Paziti je treba da so spoji res kvalitetni (ne sme biti špranj). No kar se lepljenja tiče, to seveda velja povsod. Ter da pred lepljenjem nahrapaš stične površine.
Za izdelovanje lukenj smernega krmila je bil v pomoč flomaster z navitim brusnim papirjem.
Ročici krmil sta narejeni iz 1 mm vezane plošče.
Za povezavo stabilizatorja z krmilom sem imel v mislih CA šarnirje.
Priponke
prednje letvice.JPG
prednje letvice.JPG (217.23 KiB) Pogledano 3801 krat
smerni rep (a).JPG
smerni rep (a).JPG (238.68 KiB) Pogledano 3801 krat
smerni rep (b).JPG
smerni rep (b).JPG (219.59 KiB) Pogledano 3801 krat
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Še višinski rep...

lp,
Simon
Priponke
višinski rep (a).JPG
višinski rep (a).JPG (211.95 KiB) Pogledano 3800 krat
višinski rep (b).JPG
višinski rep (b).JPG (215.63 KiB) Pogledano 3800 krat
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Krilo

Najprej je bilo potrebno dorisati desno polovico krila in sicer z pomočjo z karbon (indigo?) papirjem sem prerisal obstoječo iz načrta.

Rebra krila so izdelana po ˝sendvič˝ metodi (šablonski rebri sta narejeni iz 1,5 mm vezane plošče). Ker je globina krila konstantna vzdolž celotne razpetine (samo pravokotni tloris, brez trapeznega), je bilo potrebno narediti zgolj dve enaki šabloni. Rebro je bilo na vez. ploščo prerisano z pomočjo karbon papirja. Seveda se lahko na les sestavne dele prenese na različne načine (lepljenje fotokopije ali aceton ali bucike ali likalnik, itd...), vendar sem se odločil za karbon papir.
Sta pa bili obe šabloni narejeni naenkrat. Tako mi je še najlažje pa tudi menim, da na tak način dobim bolj natančno izdelani šabloni kot pa če bi najprej naredil eno in potem po tej prvi še drugo šablono (kakor je sicer v navadi). Seveda bi izdelavo šablon lahko izpustil in vsako rebro izrezal posebej, vendar mi je ta metoda bolj všeč, ker dobim na ta način rebra izdelana čim bolj natančno.
Priponke
krilni profil.JPG
krilni profil.JPG (207.67 KiB) Pogledano 3794 krat
krilna rebra (a).JPG
krilna rebra (a).JPG (230.83 KiB) Pogledano 3794 krat
krilna rebra (b).JPG
krilna rebra (b).JPG (208.48 KiB) Pogledano 3794 krat
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Še dve fotografiji reber ter načrta...
Na drugi fotografiji utori za nosilca še niso gotovi. Naknadno sem vsakemu rebru posebej naredil natančen utor.
Poleg kladic z brusnim papirjem je bila za brušenje reber v pomoč tudi majhna ploščata pila.

Pri repih sem pozabil dodati, da je bilo belo (vodoodporno) lepilo v celoti uporabljeno za lepljenje. In pa, da sem idejo izdelave sprednje letve in posledično gradnje iz letvic dobil, ko sem gledal načrt za jadralno letalo Terra (isti konstruktor). Tudi tam je sprednja letvica zlepljena iz večih plasti.

Aja, pa za gradnjo Harlekina sem se odločil tudi zato, ker je bil ves material za gradnjo doma. Pa tudi zaradi preproste gradnje, ker sem že malo iz forme. Ampak se trudim :oops:.


Toliko za enkrat....


lp,
Simon
Priponke
krilna rebra (c).JPG
krilna rebra (c).JPG (236.18 KiB) Pogledano 3791 krat
krilna rebra (d).JPG
krilna rebra (d).JPG (233.04 KiB) Pogledano 3791 krat
naÄŤrt.JPG
naÄŤrt.JPG (221.45 KiB) Pogledano 3707 krat
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Končana je leva polovica krila. Treba je oblikovati še nosno letev.

Izdelava zadnje trikotne letve:

Najprej sem na obeh koncih narisal črto, višek odrezal z tapetniškim nožem, sledilo je brušenje.Tudi tu je bila v pomoč majhna ploščata pila. Zadnji rob je debel 1,5 mm. Zelo droben ploščat izvijač ter pilica za brušenje nohtov pa sta zelo olajšala izdelavo utorov za rebra.


Gradnja krila:

Potrebno je bilo izdelati šabloni iz balze za lepljenje prvega krilnega rebra ter brušenje nosne letve.
Pripraviti je bilo treba tudi šablone iz šeleshamerja za zaključek krila ter korensko oplato.

Na desko sem pritrdil spodnjo torzijsko oplato, korensko oplato ter zadnjo letev. Smrekov nosilec 2Ă—5 mm sem že predhodno prilepil na spodnjo oplato.
Sledilo je pravokotno lepljenje vseh reber (razen korenskega). Sekundno lepilo je bilo v pomoč pri lepljenju reber na spodnjo oplato. Stik sem zagotovil z podlaganjem trikotne letvice. Drugače je za lepljenje služilo belo vodoodporno lepilo. Stojine, vlepljene med nosilca, so iz 2 mm balze (v načrtu 5 mm). V korenu, kjer je med nosilca vlepljen bajonet iz vez. plošče, pa sem se odločil da bosta krilna nosilca spredaj in zadaj povezana z ploščicama 1,5 mm balze. Treba je bilo prilepiti še zgornji nosilec, zgornjo torzijsko oplato, korensko oplato. Vse z pomočjo množice gumic. Ko se je vse posušilo sem na robu deske, z brusnim papirjem pritrjenim na kladici, previdno zbrusil višek oplat, da je nosna letev pred lepljenjem lepo nalegala. Prilepilo se je še krilni zaključek in vse trikotnike.
Priponke
zadnja krilna letev (a).JPG
zadnja krilna letev (a).JPG (221.78 KiB) Pogledano 3607 krat
zadnja krilna letev (b).JPG
zadnja krilna letev (b).JPG (167.58 KiB) Pogledano 3607 krat
lepljenje torzijske oplate.JPG
lepljenje torzijske oplate.JPG (253.93 KiB) Pogledano 3595 krat
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Še dve fotografiji.

Toliko za enkrat...

lp,
Simon
Priponke
brušenje.JPG
brušenje.JPG (196.94 KiB) Pogledano 3595 krat
leva polovica krila.JPG
leva polovica krila.JPG (214.3 KiB) Pogledano 3595 krat
Uporabniški avatar
Zaunkönig
Profesor
Prispevkov: 1473
Pridružen: 20 Feb 2012, 09:51
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a Zaunkönig »

Zelo lepo in natančno. Čestitke
DS Day - Velika Planina Official Video ... Welcome to the Dark Side

https://youtu.be/OAtj3f9Wsv0
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

O, hvala!

Drugače pa sem včeraj dal levo polovico kazensko kopat (no, parkarat sem jo potunkal) v vročo vodo! Pa fenal sem tudi (danes). Do osušitve je bila seveda fiksirana na deski. Zakaj?
Odločil sem se, da bo imelo krilo geometrijsko zvitje. In ni zmeraj tako enostavno dosežti le tega. Narejeno je pri zadnjih petih rebrih.
Namreč, med samo gradnjo se zvitje ni posrečilo. Zadnjo krilno letev sem pred lepljenjem zg. torzijske oplate podložil z trikotno letvico, pa žal ni uspelo To se vidi pri tisti fotografiji ˝lepljenje torzijske oplate˝. Pa je bilo vse skupaj fiksirano na deski devet ur! [-o<

Tretja opcija bi še vedno ostala - med prekrivanjem. Ali pa da bi zadnjo letev podložil že čisto na začetku gradnje.

Zdaj me čaka desna polovica krila.

lp,
Simon
Priponke
kopanje.JPG
kopanje.JPG (184.16 KiB) Pogledano 3416 krat
zvitje.JPG
zvitje.JPG (168.99 KiB) Pogledano 3416 krat
Krist
Dr. Modelar
Prispevkov: 6864
Pridružen: 09 Jul 2005, 05:22

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a Krist »

To zelo enostavno dosežeš s folijo, Sploh ker nimaš stojine med letvicama.
Lepa gradnja!
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Krist, hvala! Res je, samo sem probal doseči trajnega... to pa najlažje dosežeš le med samo gradnjo.

Se pravi, najprej plan A: med gradnjo, z podlaganjem
če ne gre po planu A, greš na plan B: z vlaženjem (nasvet: bolj rahlo, če ne oplate ˝vzvalovijo˝. Tista zgornja fotografija z banjo morda zgleda strašno, hehe. Res na hitro zmočiš. Pršilka je bila v kleti :wink: ).
če ne gre A/B ti na koncu ostane še plan C: med prekrivanjem

lp

p.s. razmišljam da bo prevlečen z belim japonskim papirjem ter da bi zadnji del trupa naredil iz paličja.
Uporabniški avatar
klemen7
Profesor
Prispevkov: 1178
Pridružen: 21 Jun 2008, 18:28
Kraj: Dolenja Trebuša/Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a klemen7 »

To letalo mi pa kar nekaj spomninov nazaj prinese. To je bilo moje prvo letalo s katerim sem se učil letet.

Kakšne dve leti nazaj sem začel graditi še enega, vendar mi je potem začelo primankovati časa za to, da bi ga dokončal, ker sem se precej resno z akrobatiko (F3A) začel ukvarjat. Zdaj ko so taki turbni dnevi bom mogoče še jz s to grandjo nadaljeval :)

Samo firbec, zakaj stojin nisi vlepil v krila ker vem da so na načrtu označene? Ta krila brez stojin se precej zvijajo koliko se še spomnim, pa tudi niso ravno najbolj trpežna brez tega. Že res da folija poveze vse skupaj ampak kolikor se sam spomnem je bila zadeva še zmeraj precej krhka.

Drugače pa kar lepo naprej :)
https://www.argentglobalnetwork.com/?klemen7
Uporabniški avatar
jadralno letalo
Tekmovalec
Prispevkov: 293
Pridružen: 25 Feb 2007, 12:31
Kraj: Ljubljana

Re: Harlekin

Odgovor Napisal/-a jadralno letalo »

Živjo, Klemen, hvala!

Ja super, daj loti se gradnje in prilepi slike v to temo. Morda se bo z tem še koga navdušilo za letalsko modelarstvo, vendar gradnje modelov na klasičen način. Glede na poplavo penastih začetniških modelov v trgovinah.

Stojine - 2mm balza (v načrtu je 5mm) so vlepljene v korenskem delu, t.j. v poljih med drugim in petim rebrom (tako je tudi v načrtu). Po načrtu pride v prvem polju zgolj bajonet, a sem kljub temu tudi tu nosilca, vendar spredaj in zadaj, oblepil z stojino (balza 1,5 mm).
Nisem tehničen tip človeka, ampak a ni tako, da je (glavni) krilni nosilec obremenjen na upogib in najbolj obremenjen ravno v korenu - upogibni moment je tam največji? Zato so stojine le tam. Ker krilo prekrivata tudi torzijski oplati, se v območju nekega ˝normalnega˝ letenja (namenu za katerega je predviden) ne bi smelo zvijati. Seveda je treba biti pazljiv pri izbiri materiala za gradnjo, čeprav te prodajalka gleda malo čudno.
Drugače je trenutno delo malo zastalo, nekaj drugega iz lesa sem moral popraviti, pa tudi za desno polovico krila je zmanjkalo uporabne 1,5 mm balze (moram dobiti enako težo 1,5 mm balze kakor je bila za levo polovico - da ne bo odstopanj [-o< . Vse plošče balze na zalogi imam namreč stehtane.), pa tudi edini smrekovi letvici na zalogi sta zanič oz. neuporabni (letnice vijugajo ter v prerezu potekajo po krajši stranici). Skratka na zalogi ni vsega lesa, ki bi bil uporaben. Sem se zmotil... :^o
Ko bo kaj novega sporočim....

lp, Simon
Priponke
upogib.JPG
upogib.JPG (264.26 KiB) Pogledano 2998 krat
tole res ni dobro.JPG
tole res ni dobro.JPG (221.71 KiB) Pogledano 2547 krat
tole bi lahko bilo še bolje.JPG
tole bi lahko bilo še bolje.JPG (204.45 KiB) Pogledano 2547 krat
Odgovori

Vrni se na Gradnja in projekti