KBI-14 Mačka

Načini, postopki in tehnike gradnje modelov letal, uporaba in obdelava materialov in predstavitev gradnje modelov s slikami.

Moderatorji: PisaneliKrist

Odgovori
LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

KBI-14 Mačka

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 28 Sep 2012, 19:34

Pred nekaj meseci me je prijelo, da bi si zgradil polmaketo jugoslovanskega akrobatskega jadralnega letala KBI-14 Mačka. V samo zgodovino se nisem preveč poglabljal, nekaj malega sem zvedel na spletni strani Opensoaring.com. Teh par zabavnih štorij je bilo dovolj, da sem bil "pečen" :)

Po hitrem pregledu internetnih virov sem ugotovil, da je najboljša skica treh pogledov dostopna na Opensoaring.com:

Slika

Sledil je uvoz v CAD program, skaliranje na originalno velikost (razpon 9.9 m) in pomanjševanje na merilo 1:6. Čez pomanjšano skico sem izrisal obrise letala:

Slika

V zadnjem času se v tej fazi načrtovanja zatečem k simulaciji v programu XFLR5:

Slika

Preveril sem nekaj kombinacij profilov krila in se na koncu odločil za HQ Acro 2.5/11 v korenu in HQ Acro 1.5/11 na konici krila, brez zvitja. V želji po čimbolj nevtralni legi v hrbtnem letu sem konstrukcijski vpadni kot krila postavil na 0°, za vsak slučaj pa sem vpetje krila načrtoval tako, da se vpadni kot dokaj enostavno poveča.

Še teoretično-numerična polara za izbrane profile:

Slika

In teoretično-numerična hitrost v odvisnosti od vpadnega kota:

Slika

Po dokončno izbranih profilih sem naročil odrez stirodurnih sredic pri Luku iz Žirov (lupek), ki je delo kot vedno opravil hitro in natančno.

Sledil je še bolj podroben izris načrta:

Slika

Slika
Zadnjič spremenil LangusJ, dne 18 Jun 2013, 09:14, skupaj popravljeno 1 krat.
LP
Janez

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 28 Sep 2012, 19:40

Sledila je gradnja. Najprej sem izdelal leseni del:

Slika

Nato sem se lotil odreza stirodurnih segmentov trupa in jih seveda moral takoj postaviti na svoje mesto:

Slika

To je približno narejeno do sedaj. Naslednji post lahko glede na povprečno hitrost gradnje pričakujete čez kakšen mesec :roll:
LP
Janez

Uporabniški avatar
modelarcina
Profesor
Prispevkov: 1037
Pridružen: 18 Jan 2006, 13:30
Kraj: kamnik

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a modelarcina » 29 Sep 2012, 17:39

Lepo =D> =D>


lp Simon
www.okarbon.eu

Uporabniški avatar
mega
Razpravljalec
Prispevkov: 179
Pridružen: 13 Okt 2010, 21:12
Kraj: Radovljica

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a mega » 29 Sep 2012, 18:54

=D> =D> :-({|=
Nikola Tesla - The Forgotten Wizard but Man who Invented the Twentieth Century

Uncle Sam
Razpravljalec
Prispevkov: 154
Pridružen: 11 Jul 2012, 13:16

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a Uncle Sam » 29 Sep 2012, 20:55

=D> =D> ali bo boš trup zlaminiral ?

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 01 Okt 2012, 05:00

modelarcina napisal/-a:Lepo =D> =D>


lp Simon
Hvala Simon. To je tudi trening laminiranja, da se bom potem upal lotiti SuperGee-ja :)
mega napisal/-a:=D> =D> :-({|=
Počasi začni razmišljati o vgradnji šlep kljuke ;)
Uncle Sam napisal/-a:=D> =D> ali bo boš trup zlaminiral ?
Ja, vse stirodurne površine bodo prekrite s stekleno tkanino in barvane, lesene repne površine pa oblečene v folijo.
LP
Janez

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 03 Okt 2012, 20:20

Se premika. Na trup sem začel lepit stirodurne segmente:

Slika

Preden si zaprem manevrski prostor sem pripravil vse za vgradnjo RV opreme:

Slika

Počasi se pripravljajo tudi sredice za vakumiranje. Sledim postopku v odlično prikazani gradnji krila za SAL-Ivana. Odrezan utor za nosilec (3mm balza pokonci + karbonski rovingi):

Slika

Pa še komponente za v Mačko:

Slika
LP
Janez

raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5011
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a raktivec » 05 Okt 2012, 05:19

Zanimiv projekt, želim ti vso srečo, posebej pri vodenju tega modela.
Meni se zdi, da bo hudo strupen za vodenje. Za uporaben drsni kot zna potrebovat precej mase, ki bo morilska za zavoje. Izbira profilov je izjemno pogumna. Jaz si pri takem majhnem merilu in takem debelem trupu v korenu nikoli ne bi upal izbrat drugačne ukrivljenosti kot na koncu krila in na koncu ne bi šel pod 13%, prej več. In še QH, ki "useka", ko si prepočasen. Poizkusi morda razmislit o 12% profilu v korenu in 14% na koncih krila, ter obakrat krivemu za 1,5%. Za malce akrobatsko letenje boš itak potreboval več kot 50 g/dm2, za solidno akrobatsko nad 80 g/dm2, če ne bo voluminozen trup totalno uničl fineso. Ob 35 g/dm2 ki je na simulacijo bo po moje šlo zelo dol in malo naprej. Po moje je to model za merila nad 1:3.
Še enkrat vso srečo, morda ti uspe.
lp
Sašo

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 05 Okt 2012, 07:31

Hvala za analizo profilov, ravno glede tega me najbolj skrbi.

Pri izbiri profilov sem bil v dilemi, ali krilo aerodinamično odebeliti ali stanjšati na konici. Ti zagovarjaš debeljenje, Matej Rozman zagovarja tanjšanje. Oba sta mi dokaj dobro utemeljila, zakaj naj bi bilo debeljenje/tanjšanje pravilna izbira, tako da sem se odločil za test.

Če bo letalo nekontrolirano divjalo po zraku imam diagnozo in rešitev že postavljeno :)
LP
Janez

JanezP
Tekmovalec
Prispevkov: 205
Pridružen: 03 Dec 2007, 19:30

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a JanezP » 05 Okt 2012, 07:42

Ta model bo idealen za letet ob mrzlih zimskih dnevih, bo pilotu vseskozi vroče:)

lp,Janez

Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13455
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a Ultralajt » 05 Okt 2012, 08:08

Tudi Mibov Pilatus B-4 in Sokol imata veliko zoženje krila, pa to pri dokaj mali velikosti modela.
In oba letita kar v redu. Jaz se ne bi prehiteval z napovedmi.

Žal se pri modelu, če želimo skejl izgled, z nekaterimi stvarmi pač sprijazniti in jih vzeti v zakup.

Počakajmo, pa bomo videli.

raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5011
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a raktivec » 05 Okt 2012, 19:20

Ma ja, saj. Živi bili pa videli. Upam, da nas pozitivno preseneti.
Napisal sem na osnovi svojih izkušenj z neuspelimi modeli letala Triglav, ki sem ga pred okrog dvema desetletjema na vsak način hotel letet v merilu 1:6. Izdelal sem vsaj tri trupe in najmanj 8 različnih kril. Vse je dobro letelo, dokler je šlo naravnost. namesto zavoja je zelo grdo omahnilo na krilo in zavoj mi je kolikor toliko uspel le z precej povečano hitrostjo. Tudi luping je moral biti z precejšno hitrostjo in velikega radija, da ni prišlo do dinamičnega vrija. Nanj sem dajal različne profile od 10 do 16% in najbolj se je obnesla kombinacija z profilom Goetingen 693 (Kot Clark-Y z zelo tumpastim nosom.), ki mi ga je predlagal gospod Pavlovčič iz Izole.Tale mačka ima le še potencirane lastnosti Triglava.

Pred kakimi 10. leti so se zelo hvalili z majhnim in težkim modelom Mu18 ali 28 (ne vem več), ki naj bi dobro letel z profilom Ritz 1-30-12, Akrobatski HQ je vsaj kolikor je meni znano namenjen velikim modelom z Re števili, ki jih tak malček niti v brisancu ne dosega.

Čeprav se mi zdi zvitje pri modelih totalni aerodinamični lapsus, bi ga v tem primeru priporočil zaradi malce boljše odpornosti proti vriju. Nikakor pa si ne bi upal uporabit na koncu krila manj ukrivljenega in ožjega profila kot v korenu. Ne vem, morda pa si z izbiro profilov dobil podobno porazdelitev vzgona kot pri delta krilu, kar bi lahko bilo dobro.
lp
Sašo

Uporabniški avatar
mega
Razpravljalec
Prispevkov: 179
Pridružen: 13 Okt 2010, 21:12
Kraj: Radovljica

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a mega » 05 Okt 2012, 22:10

Hmmmm .... kaj pa vem, bi kar obema prikimal - zakaj?
Naredil sem 1:10 Swifta s pomožnim motorjem in profilom HQ acro 1,5/12 (glej na dnu strani http://www.hq-modellflug.de/hqacro-profile.htm). Vpadni kot krila je 0,5° ter krilne obremenitve 40g/dm2 ... pa moram reči, da je aeroplanček hudo hiter in živahen. Sicer imam jaz do njega še vedno hud rešpekt in sem poln adrenalina med vožnjo, vendar izkušenejši pilot ga je gnal v vse mogoče akrobacije brez problema - čeprav imam trenutno "le" 50% odklone, kot jih predlaga g. Cajhen v svoji knjigi - kot nastavitve za prvi/testni let. Edino na kar se bi lahko pritoževal nad aviončkom je, da v vodoravnem letu pri "večjih" hitrostih nekaj ni kot bi moglo biti - nekako noče oz. ne drži neke višine (vseskozi ga je potrebno popravljat - tako gor kot tudi dol), tako da sem že vpadni kot večal na 1,5°, vendar še ni 100% kot si želim (morda kakšni predlogi od drugih).

l.p.
Zadnjič spremenil mega, dne 05 Okt 2012, 22:53, skupaj popravljeno 1 krat.
Nikola Tesla - The Forgotten Wizard but Man who Invented the Twentieth Century

Uporabniški avatar
pete_
Tekmovalec
Prispevkov: 278
Pridružen: 01 Apr 2009, 12:50
Kraj: Vrtojba

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a pete_ » 05 Okt 2012, 22:15

Mega, mogoče je samo nenatančen servo, lahko pa poskusiš z expo-m,..
Klapa ne nakladat. Super projekt samo akcija naprej!!

Lp,

Peter

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 10 Okt 2012, 06:48

@pete: Nobenega nakladanja, samo konstruktivna debata =D> Od mojstrov kot je raktivec se lahko veliko naučim(o).
V rezultate simulacije imam precej zaupanja (mogoče celo upanja :) ), je pa res da se simulira le najenostavnejši režim letenja, vodoravni let. Program XFLR omogoča tudi nekakšno stabilnostno analizo, vendar tako daleč še nisem prišel.

Počasi se premika. Ležišče za sprejemniški akumulator:
Slika

Trup oblepljen s stirodurjem:
Slika

Slika

Sledi brušnje v lepo zaobljeno obliko.
LP
Janez

Uporabniški avatar
matej rozman
Freak
Prispevkov: 852
Pridružen: 26 Jul 2005, 15:06
Kraj: Velenje

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a matej rozman » 10 Okt 2012, 19:52

Simpatično :)

Mimogrede, kako se bo model obnašal, lahko v XFLR-ju lahko ugotoviš pri porazdelitvi vzgona. To je razmeroma zelo točna informacija in ti pove kakšna je porazdelitev vzgona po krilu, seveda pa ti izda še en kup drugih podatkov :wink:
Za lažjo navigacijo kako do tja, pripenjam eno slikco.

Samo mimogrede, jaz osebno bi na takšen model nataknil raje kakšen profil, ki je preverjeno dober pri malih Re-jih, tega pa žal XFLR ne izda, tu so potrebne izkušnje.
Nekaj primerov "bulletproof" profilov za makete jadralnih letal manjših meril: RG-15, DF-101, E-374 (mislim da sem utrofil številko), s3021, E180, E182, kakšen HN tudi nebi bil slaba izbira, npr. HN1036,.....
Še o debeljenju profilov na koncu krila. Tega nikoli ne počnite, kot tudi ne zvitja, izberite ustrezen profil glede na to kar potrebujete tako v korenu kot na koncu.
Še mogoče to, če boste spustili samo krilo skozi analizo (brez trupa, repa,..), slika ne bo realna. Trup je en velik dr**k po domače, sploh pri maketah naredi veliko upora, tudi tja do še enkratne širine trupa, zato izbira korenskega profila ni vedno očitna reč :wink:

Še mogoče beseda ali dve o izbiri debeline profila:
Manjša kot je globina krila, slabše delajo debeli profili! Zato v konec krila obvezno čimtanjši profil, vem da se ne sliši logično, ampak deluje :wink:
Najbolje delajo profili v območju med 8 in 10%,
Tanjši profil ne prinese slabše letečega modela, večinoma obratno :wink:
Na koncu krila uporabite profil za katerega ste prepričani da deluje, ne pa tistega, ki da 1% boljše performanse :wink:

Sicer pa lepo in uspešno gradnjo in seveda vse kar spada zraven še naprej :D
Priponke
porazdelitev_vzgona.jpg
porazdelitev_vzgona.jpg (69.34 KiB) Pogledano 6610 krat
plp, Matej

raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5011
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a raktivec » 11 Okt 2012, 08:43

matej rozman napisal/-a:Še o debeljenju profilov na koncu krila. Tega nikoli ne počnite, kot tudi ne zvitja, izberite ustrezen profil glede na to kar potrebujete tako v korenu kot na koncu.


Znaš povedat kaj več okrog tega?
Zvitje razumem zakaj ga ne sme biti, tega o debelini pa ne.

Okrog profilov se zelo strinjam z HN profilom. Po nekaj poizkusih z HQjem sem pri F5J modelu preklopil na HN. Že prej sem vedel, da so HQ stare stvari in poznal njihove pomanjkljivosti, ampak take razlike pa nisem pričakoval. Ne vem, če je finesa kaj boljša, tudi o minimalki nisem čisto prepričan, ampak v kovit ga težko vržeš, medtem, ko je bilo z tistim, ki je imel HQ precej zahtevno letet in si se boril z modelom, ter z naravo.

Ne vem, jaz bi verjetno kar Clark-Y vrgel na tak model kot je tale mini mačka. Ni sicer tako "leteč" kot kak HN, ampak ob takem trupu to tudi ni potrebno. Po drugi strani ima velik prednji radius in je dobrodušen model.
lp
Sašo

Uporabniški avatar
matej rozman
Freak
Prispevkov: 852
Pridružen: 26 Jul 2005, 15:06
Kraj: Velenje

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a matej rozman » 11 Okt 2012, 10:41

raktivec napisal/-a:
matej rozman napisal/-a:Še o debeljenju profilov na koncu krila. Tega nikoli ne počnite, kot tudi ne zvitja, izberite ustrezen profil glede na to kar potrebujete tako v korenu kot na koncu.


Znaš povedat kaj več okrog tega?
Zvitje razumem zakaj ga ne sme biti, tega o debelini pa ne.
Zaradi separacijskih balonov. Ti se zelo radi ustvarjajo na debelih profilih majhne globine, pa še induciran upor s tem povečujemo :wink:
Sicer se da rešiti problem separacije z uporabo turbolatorjev, ampak če se le da tega ne počnite.
plp, Matej

Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13455
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a Ultralajt » 11 Okt 2012, 11:18

Priporočam uporabo diferencialnega pogona krilc.....vsaj 1:2 (dol:gor) a raje več.

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 11 Okt 2012, 12:59

Škoda da znanje o profilih (recimo kateri profili so primerni za posamezne kategorije letal) ni zbrano v eni temi na forumu. Sem prepričan da bi veliko graditeljem prav prišlo.

Jaz sem očitno padel na "marketinško finto": HQ Acro = High Quality akrobatski profil, pa še "Made in Germany" :D
No, bom videl kako se bo obneslo, sicer poskusim s katero od predlaganih varijant.

@Ultralajt: Diferenciacija krilc sigurno bo. Razmišljal sem celo, da bi na krilca zmiksal malo višine, tako da bi se pri potegu višine krilci zasukali malo navzgor. Tako bi povečeval washout krila glede na zateg višine.
LP
Janez

raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5011
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a raktivec » 11 Okt 2012, 23:41

matej rozman napisal/-a: Zaradi separacijskih balonov. Ti se zelo radi ustvarjajo na debelih profilih majhne globine, pa še induciran upor s tem povečujemo :wink:
Sicer se da rešiti problem separacije z uporabo turbolatorjev, ampak če se le da tega ne počnite.

Okrog separacijskih balonov bi znalo biti res, ne vem, ampak okrog induciranega upora pa nekaj ne razumem. Precejšno vlogo pri induciranemu uporu ima Ca profila. Debelitev ali tanjšanje nekega profila brez spremembe ostalih parametrov ne prinaša kaj prida razlike v Ca, torej bi lahko smatral, da tudi v induciranemu uporu glede tega ni spremembe. Po drugi strani večja debelina očitneje loči gornjo in spodnjo ploskev, tako kot je pri debeluhu popek bolj daleč od riti kot pri suhcu. Ob prehodu nadtlaka na podtlačno stran bi se morda iz tega vzroka lahko pripetilo, da je proces blažje oblike, torej bi lahko povzročal manj tovrstnega upora, saj je energija razpršena na večjem področju. Konec koncev tudi "kondorjeva peresa" ali kak drug tovrstni krilni zaključek ne dela nič drugega, le na še večjo površino razmeče to energijo.

Bi lahko imel prav?
lp
Sašo

Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13455
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a Ultralajt » 12 Okt 2012, 12:15

Od teorije k praksi!
Je že kdo naredil preizkus obtekanja krila na svojem modelu z oljnim premazom?

Ta naj bi zelo dobro pokazala kje se pojavi "laminar separation bubble" (kot je prikazano na spodnji sliki, kjer je z odpadnim oljem namazano krilo pravega jadralca), čeprav se pa bojim, da se pri modelu zaradi malega re števila ta sploh ne pojavi ali pa skoraj takoj za nosnim delom profila.

Slika

Mitja

Uporabniški avatar
Klemen SU27
Freak
Prispevkov: 780
Pridružen: 29 Nov 2004, 06:15
Kraj: Bejgne-DG-Ligojna flugplac

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a Klemen SU27 » 12 Okt 2012, 22:10

Mibov Sokol je kar žleht za vozit, ne pusti ti da bi kaj počival, pa tudi nenapovedano rad omahne. B4 malo manj, oz. v mejah pričakovenaga, Ls 8 je poezija :wink:
Jaz navijam za RG 15 :wink:
Big and Scale is beautiful!
http://www.aerozaprega.si

LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 441
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a LangusJ » 16 Okt 2012, 22:12

Gradnja napreduje. Trup je začel dobivati obline:

Slika

Pripravljam krilo za vakumiranje:

Slika

Zanima me, če je že kdo naredil ramenjačo (3mm balza z letnicami pokonci + karbonski rovingi zgoraj in spodaj) brez povijanja z nitko? Bi se to obneslo ali bolje da kar takoj pozabim na to idejo?
LP
Janez

Uporabniški avatar
mega
Razpravljalec
Prispevkov: 179
Pridružen: 13 Okt 2010, 21:12
Kraj: Radovljica

Re: KBI-14 Mačka 1:6

Odgovor Napisal/-a mega » 17 Okt 2012, 08:46

LangusJ napisal/-a: ... Zanima me, če je že kdo naredil ramenjačo (3mm balza z letnicami pokonci + karbonski rovingi zgoraj in spodaj) brez povijanja z nitko? Bi se to obneslo ali bolje da kar takoj pozabim na to idejo?
tu se je nekaj podobneka delalo z 10mm balzo: viewtopic.php?f=42&t=73482&start=25

l.p.
Nikola Tesla - The Forgotten Wizard but Man who Invented the Twentieth Century

Odgovori

Vrni se na