MARABU, velik parkflyer

Načini, postopki in tehnike gradnje modelov letal, uporaba in obdelava materialov in predstavitev gradnje modelov s slikami.

Moderatorji: Pisaneli, Krist

Odgovori
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Mimogrede še povem, da sem za dušilce vibracij uporabil tiste, ki se najdejo v CD pekaču.
So izredno mehke in v mojem primeru so odpravile efekt "vzvalovljene" slike pri polnem plinu pogonskega motorja modela.
Vijake na zgornji plošči gimbla ki se pritrdi na model, sem pa še enkrat dal skozi gumice, ki sem jih snel z nekega koračnega motorja.

To je to:
Priponke
blaĹľilci vibracij.jpg
blaĹľilci vibracij.jpg (255.43 KiB) Pogledano 4562 krat
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Glede "trzanja" stabilizacije v skrajnih legah, ko se povezpvalni kabel iztegne na max, sem poizkusil povečati moč motorjev s spremenljivko PWM in je sedaj nekoliko boljše. Pravzaprav je toliko boljše, da več ne trza.
Sem pa razdrl en kabel od odslužene miške in našen notri zelo tanke žičke, ki bi jih bilo mogoče zaviti v spiralo, da bi ne dajale toliko upora pri gibanju. Se mi pa zaenkrat še ne da pristopiti k menjavi žičk..eno zaradi straham, da bom pri lotanju naredil kako škodo, drugo pa, ker se mi zdi, da bom morda našel še mehkejše žičke.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Včeraj proti večeru, sem naredil nov preizkus gimbla.
Tokrat z višjo nastavitvijo moči motorjev, zato ga ni nič oviralo pri delovanju.
Sem pa nekaj zašuštral pri obdelavi videa, zato pri spreminjanju smeri potrzava (zašuštral sem s spremembo frejmov na sekundo).

http://www.youtube.com/watch?v=MYA6XQdkofo

Mitja
dkulcar
Freak
Prispevkov: 882
Pridružen: 28 Okt 2006, 09:18
Kraj: Lendava
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a dkulcar »

Perfektno za tak denar in lepi posnetki!
LP David
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

dkulcar napisal/-a:Perfektno za tak denar in lepi posnetki!
Moram počakati še na kakšen lep sončen dan. :)
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Gimbl je RTF!
Dobil je novo obleko in ime! :D :D :D

Slika

Slika
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Pravkar sem ujel pavzo med deževjem in naredil tri polete z Marabujem. Ko se je "uscalo", pa Flape ven, pikiranje na pisto in na varno pod streho.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Uporabniški avatar
JKP
Profesor
Prispevkov: 1086
Pridružen: 04 Maj 2005, 09:43
Kraj: Ptuj

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a JKP »

to pa je res super zadevica...Bravo..
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Po zadnjem letenju v nedeljo, ko sem pospravljal model, sem zaslišal, da se nekaj drobnega kotali po notranjosti trupa. Po nekajkratnem obračanju modela v vse smeri, se je zadeva prikotalila na vetrobransko steklo. Bil je majčken vijak in takoj se mi je zazdelo, da vem od kje bi lahko bil!
Bil je od ročice servomotorja višine. Ročica je še vedno bila tesno nasajena na servo, vendar je le vprašanje časa (in vibracij) kdaj bi padla dol.
Model letim že več kot dve leti in tole je bila prva resna stvar, čeprav drobna, da bi lahko skreširal model.
Sedaj sem vijak zategnil močno, ter preveril še ostale servomotorje. Bo treba narediti vsake par mesecev kak bolj konkreten pregled za mirnejši spanec! :)
Uporabniški avatar
Brane
Dr. Modelar
Prispevkov: 4585
Pridružen: 15 Nov 2004, 12:30
Kraj: Moste

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Brane »

Ultralajt napisal/-a:Po zadnjem letenju v nedeljo, ko sem pospravljal model, sem zaslišal, da se nekaj drobnega kotali po notranjosti trupa. Po nekajkratnem obračanju modela v vse smeri, se je zadeva prikotalila na vetrobransko steklo. Bil je majčken vijak in takoj se mi je zazdelo, da vem od kje bi lahko bil!
Bil je od ročice servomotorja višine. Ročica je še vedno bila tesno nasajena na servo, vendar je le vprašanje časa (in vibracij) kdaj bi padla dol.
Model letim že več kot dve leti in tole je bila prva resna stvar, čeprav drobna, da bi lahko skreširal model.
Sedaj sem vijak zategnil močno, ter preveril še ostale servomotorje. Bo treba narediti vsake par mesecev kak bolj konkreten pregled za mirnejši spanec! :)
Odkar malo več preganjam helikopterje sem se naučil uporabljati loctite, oz njegovo kitajsko kopijo. Pri servo motorjih če gre za vijake z glavo za križni izvijač je pomembno le to, da sigurno uporabiš najšvohnejšega, sicer zna biti težava, če hočeš zadevo kdaj dobiti narazen, sicer pa original vijake za ročice servo motorjev, jaz prav zato, zelo rad menjam z imbusi. Sicer sem pa vijake servo motorjev varoval že pri akrobatih. Ja, dokler vijačiš ročice na serve s plastičnimi zobniki, so stvari toliko bolj preproste in ziher. Servoti s kovinskimi zobniki so pa močnejši, a nezaščiten vijak na ročici, bo slej ko prej izpadel, vprašanje samo kdaj. Ogromno modelov zaradi tega pade dol, marsikateri že na prvem poletu, le vibracije morajo delovati v pravo smer.
Kaj bo, ko se razve, da so nekatere kopije že boljše od originalov???
Uporabniški avatar
Kladu
Profesor
Prispevkov: 1306
Pridružen: 29 Mar 2005, 15:09
Kraj: Center Evrope-Šiška
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Kladu »

Za to je rešitev tudi vzmetna ali "zvezda" podložka pod vijak.
Kemična varovala je potrebno (vsaj v večini) z temperaturo prepričati, da spustijo, kar pa plastični materiali v bližini ne odobravajo preveč.

Mitja, Marabu bi v primeru odpovedi prijadral do tal kot pero, če le ne-bi bil veter premočan in motor ugasnjen. :lol:
Davno nazaj smo na balso v vrstah čakali!!!!!!!!
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Ja Brane, bo treba res poskrbeti za varovanje proti odvitju. Res da je moj Marabu počasen (minimalka 17-19 km/h) ampak vseeno ga ne bi rad sesul zaradi kake take banalne podrobnosti.

Ko sem že omenil "minimalko", bom danes, če se mi bo izšlo s časom, preizkusil "vortex" generatorje na enem krilu Marabuja. Ti naj bi povzročili, da se krilo pri velikih vpadnih kotih obnaša, kot da ima predkrilca. Seveda se uporabljajo na pravih letalih, tako da bo preizkus pokazal, če se to obnese tudi na modelu. Če bo krilo z vortex generatorji omahnilo kasneje kot krilo brez, bo to potrditev delovanja.. sicer pa ne.

Vortex generatorji bodo veliko okoli 15x15x4mm prilepljeni na torzijski nos v razdalji 2,5cm, tako, da jih bo treba narediti za eno krilo 45!
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

VG-Test

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Bilo je precej zamudno, da sem izdelal vse VG-je (Vortex generatorje), jih nalepil na prednji del desnega krila, ter na krilo nalepil še celo množico trakcev (preja), ki naj bi kazali kdaj se zračni tok zvrtinči. Bilo je zamudno, a se je splačalo poizkusiti, ker sem prišel do sledečih rezultatov:

Ko se povečuje vpadni kot krila, se začuda, najprej zvrtinči tok na krilu z VG-ji, (nisem pričakoval tega) vendar model še vedno vztraja z visoko dvignjenim nosom. Ko pa se zvrtinči še tok na krilu brez VG-jev, model nenadno in močno omahne na to krilo.
To je dokaz, da se vzgon na krilu z VGji obdrži dlje, oziroma do večjih vpadnih kotov.
Prevlečen let sem preizkusil na vseh treh položajih flapov.. za vzlet, nevtrala, za pristanek. V vseh treh primerih, se je model vedno zvrnil na krilo brez VGjev.


Slika
Slika


Testi prevlečenega leta v sliki:

Močno povečevanje vpadnega kota. Zračni tok na krilu z VGji se zvrtinči:

Slika

Nadaljevanje povečevanja vpadnega kota privede do nenadnega in silovitega omahovanja na krilo brez VGjev:

Slika


Pred časom sem na forumu rcgroups bral izjavo nekoga, ki je trdil, da VGji na krilu ne morejo biti učinkoviti... kot vidim, se je zelo motil.

In kaj sedaj? Najprej bom odlepil vse dol s krila, nato pa naredil šablono za razrez in krivljenje VGjev, potem pa jih bolj natančno nalepil na kompletno krilo.


LP Mitja
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

In še zaključek?

V bistvu VGji POVEČAJO UPOR krila. (to jasno kaže zelo rano vrtinčenje zraka na krilu z VGji)
Edina korist od tega je da krilo bolje prenese velike vpadne kote krila (počasno letenje, ostro kroženje..)
Če nam ni mar izkoristek pogonske energije, si jih lahko privoščimo, drugače pa se mi zdi, da so nepotreben privesek, če imamo model, ki se že itak lepo obnaša pri prevlečenem letu. Mislim, da VGji lahko privedejo celo do bolj nevarnega zloma vgona, če jih ženemo preko meja, kajti ko se pa še pri VGjih zračni tok odtrga od krila, se pa odtrga preko celega razpona naenkrat, kar pa je zelo slabo, sploh, če takrat letimo nizko.

Torej, če še enkrat dobro premislim, jih bom samo dol pospravil in pozabil nanje. Pustil jih bom morda samo nad vetrobanskim steklom.

Mitja
JanezP
Tekmovalec
Prispevkov: 208
Pridružen: 03 Dec 2007, 19:30

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a JanezP »

Mitja,

pa si med poskusom imel motor vključen ali je miroval? Kajti za zvrt vedno na isto krilo je mogoče kriv moment.
Precej boljši in natančnejši način od tvojega je, da enkrat poskusiš brez VG-jev, zatem pa isti manever z nalepljenimi VG-ji. Meriš pa hitrost in kot.


lp,Janez
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Janez, poizkuse sem delal brez in pa tudi z velikim plinom. Veliko plina sem moral dati, ko sem letel čisto počasi in skorajda malce model obesil na prop.
Drugače pa mislim, da moj mali porpelerček nima vpliva na smer zvrta, ker je zelo majhen napram modelu. Poleg tega sem "matral" že poprej model in ga je bilo skorajda nemogoče prevleči tako, da bi omahnilo eno krilo. Je bolj "parašutiral" kot pa omahnil. Sedaj z VGji pa se je začel zvračati. Sem pa opazil, da ko ga hočem umitiri, precej "gibčno" skače z enega na drugo krilo, kot da bi dajal premočne komande. Mislim, da je karakteristika profila z VGjem (vpadni kot/vzgon) nekam čudna.. najbrž ni ena linija, ampak sta dve in to odvisno ali se vpadni koti večajo, ali pa manjšajo.. vmes pa "preskakuje" ob spremembi iz padanja v naraščanje vpadnega kota in obratno.

Seveda pa si me spravil v dvom okoli momenta propelerja. Bom jutri prestavil VGje na levo krilo in poizkusil s prevlečenim letom.
Pa poročam, če se bo kaj nagnilo v korist VGja ali momenta motorja.

LP Mitja

P.S.: Ker kot pilot gotovo spremljaš uporabo VGjev na na letalih generalne aviacije.. nekateri piloti s odstranili predkrilca in namestili VGje, nekateri pa samo na klasičen profil dodali VGje.. poročajo o izrednih sposobnostih tako preurejenih kril, jaz pa se bojim, da se tako krilo, ko ka posilimo tako daleč, da že enkrat pride do porušitve vzgona, obnaša kot da je eliptično... vzgon se utrga naenkrat prek cele razpetine in to brez kakršnegakoli predznaka. To pa zna biti težje rešljivo, kot pa "standarden" zlom vzgona, ki je uporabniku prijazno "skrojen" s tlorisno obliko krila, ter aerodinamičnim ali geometričnim zvitjem.
JanezP
Tekmovalec
Prispevkov: 208
Pridružen: 03 Dec 2007, 19:30

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a JanezP »

Ja seveda z namestitvijo Vortex-ov se spremenijo-poboljšajo karakteristike pri velikih vpadnih kotih in niskih hitrostih. Se pa poveča tudi upor kar se pozna z nekaj manšjo maximalno hitrostjo.
Izrednega pomena pa je pravilna namestitev na krilo in repne površine. Proizvajalec ima za vsak tip letala narejene samolepilne šablone in moram priznati so precej nerodne in samo za enkratno uporabo. Zato je pri namestitvi potrebna velika natančnost in predvsem potrpežljivost.
Kajti v primeru nepravilne nemestitve naredimo več škode kot koristi. Je pa s tem tako kot z vsemi zadevami v aviaciji prvi in zadnji je pilot.
Norcu ne pomaga nič tudi Vortexi ne.

lp,Janez
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Se strinjam s tem, da na koncu je pilot tisti od katerega je še največ odvisno.

:D Moj stari ata je imel eno dobro: "Tudi zlato sedlo ne naredi iz osla konja!"
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Narisal sem eno risbo, ki na bolj grafičen način prikazuje pojav vrtincev in njihovo napredovanje vzdolž profila.
Na levi strani risbe je "čisto" krilo, na desni pa krilo z Vortex generatorji.

Slika

Opravičilo: tekst je v angleščini, ker sem v osnovi risal risbo za en tuj forum.

Mitja
LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 442
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a LangusJ »

Zanimivi testi, bravo za opravljeno delo.

Če se odločiš še za test s turbulatorji po celem krilu (brez indikacijskih vrvic) in poročaš o rezultatih, ti doniram na PayPal za pivo :)
LP
Janez
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

LangusJ napisal/-a:Zanimivi testi, bravo za opravljeno delo.

Če se odločiš še za test s turbulatorji po celem krilu (brez indikacijskih vrvic) in poročaš o rezultatih, ti doniram na PayPal za pivo :)
Nimam pojma, kakšne dimenzije bi moral biti turbulator na takem krilu, da bi deloval.
Globina krila je 380mm, debelina 46mm. Razpon hitrosti letenja 17 do 55 km/h.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Kar se tiče preizkusa VGjev še na levem krilu, v soboto nisem imel časa, v nedeljo je pihal močan zahodnik, včeraj in predvčerajšnjim spet ni bilo časa.. tako da ne vem, kdaj mi bo potegnilo...
LangusJ
Tekmovalec
Prispevkov: 442
Pridružen: 28 Jun 2011, 06:30
Kraj: Križe

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a LangusJ »

Ko boš, ponudba še kar velja ;)
LP
Janez
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: MARABU, velik parkflyer

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Danes sem prestavil VGje iz desnega na levo krilo, da bi portdil ali ovrgel teorijo, da se je krilo zvračalo v isto stran morda zaradi momenta propelerja.
Naredil sem testni polet in tokrat se je krilo, kot sem pričakoval, spet prevračalo na stran brez VGjev. S tem so testi končani. VGji na mojem modelu dejansko pomagajo krilu prenesti večje vpadne kote.
Po končanem letenju sem VGje odstranil, ker tako ekstremnih vpadnih kotov na Marabuju itak ne potrebujem, saj je že po naravi zelo pohleven in upravljiv model.
Odgovori

Vrni se na Gradnja in projekti