Stran 1 od 3

Oblačenje lesenega ogrodja - izdelava kalupa

Objavljeno: 01 Jan 2009, 19:52
Napisal/-a A. Kovač
Zanima me, če obstajajo kakšne finte oz. pravila, kako se lotimo oblačenja ogrodja kot npr. na sliki.

Kakšne trakove si narežemo, širina, dolžina, kje preklapljamo ipd.

Nekako bom že zimproviziral vendar me ćist iz firbca zanima kako se lotite zadeve oz. kaj se najbolj obnese. Obalčiti mislim iz balse d=2mm.

hvala za odgovore

p.s. Sicer že imam odprto temo na spodnjem linku, vendar ker vsi ne berejo teme modeli iz penastih materilov sem vprašanje izpostavil tukaj.
viewtopic.php?t=34199&start=10

Objavljeno: 01 Jan 2009, 20:08
Napisal/-a raktivec
Obleci raje z 3 mm ne preveč trdo balso in potem vse skupaj obrusi na željeno mero.

- najprej je dobro položit letvice tik ob delilni steni, da bo lepša oblika. Nato pojdi kar od tam navzgor in sproti prilagajaj letvice. Glede na precej zapleteno obliko ti predlagam 5-8 mm široke trakove, ki jih prilepiš z sekundnikom. Jaz trakove režem pod kotom, da se sosednji ploskvi lepo uležeta skupaj.
- ko prideš do težavnejših mest kjer je potrebna zahtevna oblika letvice jo položi čez prilepljeno in z ostrim nožem obe naenkrat zareži. Tako dobiš 100% prilegajoč spoj.
- z lepilom varčuj, da ga bo čim manj na spojih, ker se slabše brusi od balse in je težko izbrusit lepo okroglo obliko.
- ko imaš polovico gotovo jo je dobro z notranje strani obleči z 25 g tkaninoi, da ne bo pozneje pokalo.
- ko zlepiš obe stranici v trup vse skupaj obrusiš in prekitaš z lahkim kitom...

Objavljeno: 01 Jan 2009, 21:13
Napisal/-a A. Kovač
raktivec napisal/-a:- ko zlepiš obe stranici v trup vse skupaj obrusiš in prekitaš z lahkim kitom...
1.) Mislil sem da bi za izdelavo kalupa obdelal vsako polovico posebej. Ali ju je portrebno spojiti, lepo obdelati, izdelati natančno delilno ravnino in šele nato izdelati kalup?

2.) Kateri "lahki" kit naj uporabim za končno obdelavo ?

lp

Objavljeno: 01 Jan 2009, 22:15
Napisal/-a raktivec
1.) Za izdelavo kalupa moraš izdelatr pramodel v celoti, drugače ne bo šlo skupaj.

2.) Za izdelavo pramodela ni treba pazit na kvaliteto balsine površine, vsekakor pa bo treba uporabit vsaj 5 mm balso, drugače se bo upogibalo med brušenjem in nikoli ne boš dobil ravnih površin.
Za silo popolni prostor z balso, zbrusi, zlepi skupaj in prešpahtlaj z Leichtspachtelom (Primos) ali čim podobnim. Nato obrusiš in prekriješ vsaj z eno 163 g ter eno 80 g tkanino, bolje še kako veš. Prebrusi z 80 papirjem, nekajkrat špric kit in brušenje, nato pa politura špric kita ali nanos česa svetlečega. Verjetno se ti za nekaj tako majhnega ne izplača nabavljat švabelaka in bi bil tudi dvokomponentni avto lak-vrhnji sloj odličen, le kak dan dlje ga moraš pustit, da se strdi. Kalup je najbolje izdelat z pomočjo delilne plošče, ki jo po polovici natakneš čez pramodel...

Objavljeno: 01 Jan 2009, 23:39
Napisal/-a matej rozman
Nč komplicirat, teža tukaj ne igra nobene vloge. Kar po gradbeniško se ga lot, to pa kolikor vem kar obvladaš. Malta, pa šablone pa gasa. Glazura pa akrilni šprickit, se ga da spolirat do presenetlivo visokega sjaja. In pa seveda, kot je rekel Sašo, naredi iz enega kosa.
Takole pa to delajo profesionalci viewtopic.php?t=24603&postdays=0&postor ... &start=190 :wink:

Pa veliko zdravja v 2009!!

lp, Matej

Objavljeno: 02 Jan 2009, 09:00
Napisal/-a raktivec
Se strinjam, da se ga je treba lotit bolj po zidarsko. Lahek kit sem priporočil le zato, ker se brusi podobno kot balsa in dobiš lepšo osnovo, ki pozneje pomeni manj kitanja.
Jaz bi se takega kalupa verjetno lotil z mnogo več rebri, ki bi služile kot šablone in z polnilom iz stirodurja ali poliurethana (Purpen...) Ko to obrusiš le še prekriješ z debelo steklenko... in je hitro gotovo.

Objavljeno: 02 Jan 2009, 09:58
Napisal/-a JKSniper
Sicer nisem najbolj vešč vsega tega, je pa mogoče tudi tole možnost:
viewtopic.php?t=24736&start=0

:) :D

Srečno!

LP!
Jure

Objavljeno: 02 Jan 2009, 23:03
Napisal/-a A. Kovač
Danes sem delal naprej in se malo poigraval z vzdolžnimi letvicami.

Vse je O.K. samo na uro ne smeš preveč gledati :lol: .

Objavljeno: 02 Jan 2009, 23:06
Napisal/-a A. Kovač
Glede na predloge, ki sem jih dobil, bom na koncu najverjetneje praznino med rebrami zapolnil s poliuretansko peno in se nato lotil fine obdelave površine pramodela.

Sicer pa pri samem polaganju letvic ni pravila, linije ti nakako samo narekujejo kakšno letvico nalepiti ....

Objavljeno: 04 Jan 2009, 18:11
Napisal/-a A. Kovač
Prva polovica je prekrita z 2mm balso. Vse skupaj sem porabil približno 5ur. Med prekrivanjem sem se odločil, da bom zadnji del trupa izdelal iz navite karbonske palice.

Objavljeno: 04 Jan 2009, 18:19
Napisal/-a A. Kovač
Ker je pramodel z notranje strani votel in prekrit le z 2mm balso, sem želel praznino nekako zapolniti. Luknje so sicer zaradi odvijačenja polovice iz deske, ki sem jih istočasno želel uporabiti za vnos poliuretanske pene.

Poskusno sem v odrezano plastenko vlil poliuretan, ki su uporablja za hladilniške panele (dve komponenti 1:1)

Vendar, ker sem na vrhu naredil luknjo se PU ni strdil pod visokim pritiskom, zato je po strditvi krhek. (to je moje sklepanje, lahko pa je kaj narobe s surovino ki sem jo uporabil)

Razmišljam ali naj uporabim običajni PURPEN ali naj vlijem kaj drugega, da bom imel z notranje strani oporo. Oziroma, ali je sploh potrebno kaj z notranje strani, če najprej pokitam obrusim in nato nanesem 2x80g steklenko in nato "špric kit" itd.
Za predloge se v naprej zahvaljujem.

Objavljeno: 04 Jan 2009, 19:55
Napisal/-a matej_mejac
Aleš dobro si ti tole zastavil!

Ti kr obleč s steklenko in prekitaj. Po mojem ti bo pur naredil smo ''sranje''. Lahko ti napihne pramodel, če ga boš predoziral.

LP Matej

Objavljeno: 01 Feb 2009, 18:45
Napisal/-a A. Kovač
Moj projektič se počasi pomika naprej.

Obe polovici pramodela sem v grobem prekril z balso, sedaj pa bom zadevo obrusil in prekital.
Tu pa pride vprašanje za tiste, ki imate izkušnje na tem področju.

Pramodel in kalup bi želel obdelati z minimalnimi stroški, ker gre za poskusni projekt in da ne bom preveč razočaran.

Ali lahko napišete kako priti do kalupa z nakupom materialov, ki se jih da kupiti v trgovinah z avtolaki ipd.

S čim naj pramodel najprej prekitam , kaj uporabiti kot ločilec, kje tičijo nevarnosti če kalup laminiram s poliestrom.

Kaj pa moram nujno kupiti v specializiranih trgovinah.

Iz notranje strani sem 2mm oblogo iz balze "prekital" napacal z AKRILIN kitom za les, da malo ojačam lupino.

Za vsak nasvet bom hvaležen, če pa ima kdo za ponudit material ki ga rabim za izdelavo kalupa, pa se priporočam za informativno ponudbo na ZS.

Objavljeno: 01 Feb 2009, 18:47
Napisal/-a A. Kovač
Prihodnji teden imam dopust, zato bi rad čim več naredil in čim prej rabim koristne nasvete.

Če je možno bi ves material kupil na enem mestu in gaza v izdelavo.

Tudi nasvet oz. navodilo kako naj izdelam odprtino kabine, bi mi prišel prav. Gledano od faze ki sem jo trenutno prikazal, dalje.

Objavljeno: 01 Feb 2009, 19:11
Napisal/-a raktivec
A. Kovač napisal/-a: 1.) Obe polovici pramodela sem v grobem prekril z balso, sedaj pa bom zadevo obrusil in prekital.


2.)Ali lahko napišete kako priti do kalupa z nakupom materialov, ki se jih da kupiti v trgovinah z avtolaki ipd.


1.) Na tak način se da izdelat dobre kalupe za poliesterske izdelke. Tam ni problem, če stranici zahajata za 0,5 mm, saj so stene dovolj debele. V modelarstvu je druga pesem in ne verjamem, da boš dovolj natančno izdelal plovici za uporaben izdelek. Tudi med izdelavo kalupa zna včasih dovolj potegnit, da je vse skupaj za v koš.
Izdelaj trup iz celega in končno obdelanega z plastelinom vdelaj v delilno ploščo...
Nekoč je Kroko lepo opisal in slikovno prikazal izdelek enega takega kalupa, nasvete najdeš tudi na R&G spletni
strani.


2.) Raje se obrni glede gel coata, poliester smole in mate na kakega proizvajalca polisetserskih izdelkov. Vem, da je v Trbovljah eden.

3.) Uporabi raje dve 163 g in eno 80 g tkanino in epoxi. Obrusi in obdelaj kot karamboliran avtomobil. Nevarnosti poliester kalupa? Na gel coat moraš najprej posuti plast sekancev, to bogato prepojit z smolo in ko je to trdo nadaljuj z plastmi mate. Naenkrat daj gor največ tri plasti mate, da ne bo pustilo odtisov v kalup.

4.) Odprtino kabine? Ko boš izdelal pramodel posnemi del, kjer bo kabina. Iz tega "kalupa" izdelaj en malce močnejši izdelek. V pramodel izreži obliko kabine, z notranje strani obdelaj pramodel, da bo ravno prav debela stena in od znotraj prilepi vanj prej izdelan kos. Tako boš dobil lepo fugo v katero bo kasneje sedla kabina.

5.) Ne kompliciraj!

Objavljeno: 01 Feb 2009, 20:29
Napisal/-a A. Kovač
raktivec napisal/-a:
A. Kovač napisal/-a:
1.) Na tak način se da izdelat dobre kalupe za poliesterske izdelke. Tam ni problem, če stranici zahajata za 0,5 mm, saj so stene dovolj debele. V modelarstvu je druga pesem in ne verjamem, da boš dovolj natančno izdelal plovici za uporaben izdelek. Tudi med izdelavo kalupa zna včasih dovolj potegnit, da je vse skupaj za v koš.
Izdelaj trup iz celega in končno obdelanega z plastelinom vdelaj v delilno ploščo...
Nekoč je Kroko lepo opisal in slikovno prikazal izdelek enega takega kalupa, nasvete najdeš tudi na R&G spletni
strani.
Verjetno nisem bil dovolj jasen, vendar ti dve polovici nameravam sedaj zlepiti, tako da bo pramodel iz enega kosa.
Nato ga bom vtopil v delilno ravnino .....

Ta čas ko sem čakal na odgovore, pa sem se igral z izgledom kabine.

Objavljeno: 01 Feb 2009, 21:36
Napisal/-a A. Kovač
Ker bom mogoče že jutri nadaljeval s pramodelom , me zanima ali bo O.K. če uporabim kar špric kit za avtomobile in ga zbrusim do 1000-ke.

S čim pa naj naredim grobo polnjenje praznin ipd.

lp AK

Objavljeno: 02 Feb 2009, 12:13
Napisal/-a ssikuc
Tukaj imaš lepo opisan postopek izdelave kalupa =D>

viewtopic.php?t=8755&highlight=izdelava+kalupa

Objavljeno: 03 Feb 2009, 20:04
Napisal/-a A. Kovač
Boste rekli da sem komplikator, pa vseeno bi rad pridobil nekaj nasvetov glede trikov pri izdelavi pramodela.

Danes sem na balsov pramodel nanesel kit. Po prvem brušenju nisem ravno zadovoljen zato odpiram temo kakšna je pravilna tehnika brušenja.

Pokazal bom nekaj opcij in želel bi dobiti mnenje katero od tehnik uporabljate, da dobite čim lepše linije. Ali je boljše večkratno kitanje ali je bolje prvič na debelo in potem lokalni popravki ipd.

Objavljeno: 03 Feb 2009, 20:07
Napisal/-a A. Kovač
Vem da me boste zbombardirali, da je samo filing tisto kar ti lahko pomaga, vendar sem siguren da obstajajo določena pravila.

To pišem zato, ker ne bi rad izdeloval in "pilil" pramodela predolgo in če obstaja način z določenimi pravili igre, zakaj ga ne bi uporabljal

Objavljeno: 03 Feb 2009, 20:11
Napisal/-a A. Kovač
...

Objavljeno: 03 Feb 2009, 20:16
Napisal/-a A. Kovač
In še eno vprašanje.

Doma imam gelcoat, ki je star že nekaj let pa sem ga malo prizkusil, če še "dela".

- Ali lahko pričakujem da bo opravil svojo funkcijo, če predpostavim da je skladiščen po predpisih?

- Kupil sem mikroarmaturo za v beton in me zanima ali bo O.K.
Kakšne so vaše izkušnje z vtaplanjem vlaken. Vidim, da je potrebno izbrati ravno pravi čas da ne prodrejo skozi film.
- Gelcoat, ki sem ga testiral je relativno gost, tako da ga s čopičem ne bi mogel nanašati, razen če bi imel trde ščetine. Ali je to znak da ni več uporaben?

Objavljeno: 03 Feb 2009, 21:33
Napisal/-a raktivec
Gel coat mora biti tako trd, da prst zadrdra po njem ko potegneš. Najbolje, da ga pustiš en dan, nato pa nadaljuj:

- namaži vse skupaj z smolo, posuj z sekanci in z čopičem premečkaj. Dodaj toliko smole, da bo masa voljna. Pri tem moraš uporabit kratke sekance, z temi tvojimi bo polno lunkerjev.
- ko se prvi sloj strdi zopet namaži model in daj čez eno 300-420 g mato, dobro prepoji in prevalcaj z trdim valjčkom, ter daj čez še eno mato in tudi to prevalcaj.
- naslednji dan daj gor na enak način še dve mati in pusti vsaj tri dni čisto pri miru!
- vzemi z modela delilno ploščo in izdelaj še spodnjo stran

Pri tem pazi:
- da boš dobro opravil nalogo z imenom ločilec
- da boš natančen pri dodajanju trdilca
- da boš gel coat preizkusil na kaki drugi površini preden ga vržeš na kalup
- gel coata naj bo gor od 0,7 do 1,2 mm.
- kalupa po snemanju z modela vsaj mesec dni ne segrej čez 50 oC.

Objavljeno: 04 Feb 2009, 13:47
Napisal/-a Yak 55
To kar imaš na zgornji sliki je formenharc - epoxi zadeva; omenja se pa gelcoat poliesterska zadeva -

Gelcoat je kar tekoč in se lepo maže. Formenharc pa šele ko ga zmešaš s trdilcem in je na temperaturi 20° nekako tekoč

-če prvič delaš ti vsekakor priporočam poliestrske materiale so cenejši in enostavnejši za delo - ne kombiniraj pa epoxi z poliestrom to ne bo prav v redu..... :wink:

Objavljeno: 04 Feb 2009, 13:52
Napisal/-a Živnorc
Alo, če se lahko še jaz malo oglasim...

...kako dosežem lepe prehode in krivine na pramodelu take oblike:

najprej na pramodelu s flomastom označim maximume in minimume (v bistvu narišem črte, kjer so rebra v trupu), na tistih mestih naredim s kitom čim boljšo simetrijo na obeh polovicah s pomočjo šablon, potem pa s karbonsko palico fi 3mm ( karbonska palica se lepo krivi po obliki trupa brez ostrih prehodov) pritiskam in vlečem po teh mestih, kjer sem nanesel in oblikoval kit in narišem s flomastrom, kjer se delajo špranje med trupom in palico, oz. zbrusim, kjer se palica drgne... nato tam, kjer so se pojavljale špranje nanesem kit , ki ga na enak način, kot prej tudi zgladim, oz. porežem višek kita.
..potem pa samo še z brusnim papirjem pogladiš manjše neravninice...nato pa sledi špric kit....
V kljun letala ( jadralnega, ker je špičast) pa namestim dolg M5 ali M6 vijak z dvema maticama, da lahko spreminjam razdaljo in s tem določeno ukrivljenost karbonske palice...to pa uporabljam tako, da na konec karbonske palice pritrdiš podložko, podložko pa natakneš na vijak med dve matici, da imaš zagotovljeno stalno razdaljo od špice trupa....potem pa z istim postopkom kot prej vlečeš konturo po trupu....

evo še slika: