Laminati
Laminati
Pozdrav. Imam eno vprašanje v zvezi z laminati.
Imam lesen pramodel, na osnovi katerega bi rad naredil kalup iz poliestra in mate. Kak je postopek ?
S čim premazati lesen pramodel, kakšen ličilec potem uporabiti ? dalje bo šlo...
Se pravi me zanima kako pripraviti lesen pramodel do nanosa smole.
Hvala za odgovore
lp
Imam lesen pramodel, na osnovi katerega bi rad naredil kalup iz poliestra in mate. Kak je postopek ?
S čim premazati lesen pramodel, kakšen ličilec potem uporabiti ? dalje bo šlo...
Se pravi me zanima kako pripraviti lesen pramodel do nanosa smole.
Hvala za odgovore
lp
GRAVITY SUCKS
Živjo!
Sicer ne vem kakšne kalupe nameravaš delat, lahko na kratko opišem kako to jaz naredim.
Še prej pa opozorilo. Poliester je sicer res cenejši, je pa precej bolj krhek od epoxyja in skrčki so precej večji. To pomeni, da kalup rado zvije, zaradi krhkosti (lomljenje na robovih) pa ni primeren za večje serije.
Od tega kako imaš pripravljen pozitiv je potem odvisna kvaliteta izdelka.
Lahko ti povem kako se dobro pripravi pozitiv, vendar moraš najprej povedati kako kvalitetne izdelke hočeš, ker so tehnike zelo različne.
Torej najprej bolj natančno povej kaj želiš delati, pa kakšno slikco zraven pripni. Pa ti bom pojasnil korak za korakom kako se kaj naredi. Imam 20 letne izkušnje z delom z laminati in kompoziti.
JR
Sicer ne vem kakšne kalupe nameravaš delat, lahko na kratko opišem kako to jaz naredim.
Še prej pa opozorilo. Poliester je sicer res cenejši, je pa precej bolj krhek od epoxyja in skrčki so precej večji. To pomeni, da kalup rado zvije, zaradi krhkosti (lomljenje na robovih) pa ni primeren za večje serije.
Od tega kako imaš pripravljen pozitiv je potem odvisna kvaliteta izdelka.
Lahko ti povem kako se dobro pripravi pozitiv, vendar moraš najprej povedati kako kvalitetne izdelke hočeš, ker so tehnike zelo različne.
Torej najprej bolj natančno povej kaj želiš delati, pa kakšno slikco zraven pripni. Pa ti bom pojasnil korak za korakom kako se kaj naredi. Imam 20 letne izkušnje z delom z laminati in kompoziti.
JR
Ni za modelarstvo potrebujem okoli 2-3tone betonskih uteži določene oblike. Najenostevneje bi bilo naredit lesen model in potem kalup po njem. Nato po kalupu odliti te uteži.
Sedaj lahko že sklepate, da ni potrebe po vrhunski natančnosti, je pa pomembno da je kalup gladek !!!
Kalup je na eni strani (spodnja stran izdelka) odprt. Torej je enodelen in ne sestavljen.
iz poliestra sem že delal, tako da malo se mi sanja kako in kaj. Problem je samo v tem ker ne vem, na kakšen način zaščititi les (lak, epoxi, potiester???) in kakšen ločilec potem uporabiti.
Kot drugo me zanima kako začet nannašat poliester? verjetno najprej smola potem plast mate in tako dalje...se motim ?
lp
Sedaj lahko že sklepate, da ni potrebe po vrhunski natančnosti, je pa pomembno da je kalup gladek !!!
Kalup je na eni strani (spodnja stran izdelka) odprt. Torej je enodelen in ne sestavljen.
iz poliestra sem že delal, tako da malo se mi sanja kako in kaj. Problem je samo v tem ker ne vem, na kakšen način zaščititi les (lak, epoxi, potiester???) in kakšen ločilec potem uporabiti.
Kot drugo me zanima kako začet nannašat poliester? verjetno najprej smola potem plast mate in tako dalje...se motim ?
lp
GRAVITY SUCKS
Zakaj misliš da sem napisal uteži in ne utež ?no_name napisal/-a:2-3 tonske betonske uteži...
To je za orientacijo kubik betona (1mx1mx1m)
Ker je oblika enostavna(sklepam iz tega da naj bi bil kalup enodelen) je najbolje da narediš "šolngo", dile premažeš z oljem pa beton zamešat pa je...
Za nasvet vprašaj kakšnega zidarja
Rabim namreč več uteži, skupna masa 2-3t
Sedaj pa bi želel odgovor in NE 1001 alternativo
Hvala
GRAVITY SUCKS
Upam, da boš v spodaj napisanem našel ustrezne odgovore.
1.) Najprej les prešpricaj z poliester kitom in na grobo zbrusi.
2.) Končni sloj je lahko kakršna koli dvo komponentna barva. Lahko je na poliuretanski, epoxidni ali poliester osnovi. Ne igraj se z barvami na osnovi nitro topil, ker se zelo rade zlepijo.
3.) Uporabi PVA ločilec, ki ga naneseš v treh ne preveč tankih plasteh po navodilih proizvajalca.
4.) Glede na to, da boš ulival betonske izdelke ti priporočam uporabo poliestra in gel coata, ki se uporablja za izdelavo kalupov. Ob uporabi navadnega gel coata boš kalup zelo hitro skrhal. Ne pozabi gotovega kalupa dobro pregreti na kakih 60 do 80 stopinj, pred uporabo ga pusti vsaj mesec dni pri miru, ker je v prvih dneh precej krhek.
5.) Pazi, da bodo navpične stene pod čim večjim kotom. Bolj bodo vertikalne, večje boš imel težave z snemanjem izdelkov in krajša bo življenska doba kalupov.
6.) Kolikor mi je znano uporabljajo za ločilec med betonom in poliestrom strojno olje.
1.) Najprej les prešpricaj z poliester kitom in na grobo zbrusi.
2.) Končni sloj je lahko kakršna koli dvo komponentna barva. Lahko je na poliuretanski, epoxidni ali poliester osnovi. Ne igraj se z barvami na osnovi nitro topil, ker se zelo rade zlepijo.
3.) Uporabi PVA ločilec, ki ga naneseš v treh ne preveč tankih plasteh po navodilih proizvajalca.
4.) Glede na to, da boš ulival betonske izdelke ti priporočam uporabo poliestra in gel coata, ki se uporablja za izdelavo kalupov. Ob uporabi navadnega gel coata boš kalup zelo hitro skrhal. Ne pozabi gotovega kalupa dobro pregreti na kakih 60 do 80 stopinj, pred uporabo ga pusti vsaj mesec dni pri miru, ker je v prvih dneh precej krhek.
5.) Pazi, da bodo navpične stene pod čim večjim kotom. Bolj bodo vertikalne, večje boš imel težave z snemanjem izdelkov in krajša bo življenska doba kalupov.
6.) Kolikor mi je znano uporabljajo za ločilec med betonom in poliestrom strojno olje.
lp
Sašo
Sašo
Če nisi še nikoli delal z laminati, je bolje, da se primeš ene tehnike, ki ti morda "bolj leži", torej lesena fršalunga, ali pa sešvasano iz pločevine. Tako boš še najceneje in najhitreje prišel do rezultata.
Kajti, če boš eksperimentiral z novo tehniko-tehnologijo, boš naletel na veliko težav, ki ti bodo požrle čas, material (denar) in živce.
To je samo moj pogled na zadevo in ni nujno da imam prav!
Morda bi bilo moje mnenje drugačno, če bi vedel bolj konkretno za kakšen izdelek gre pri tej zadevi...lahko je gviht v obliki kvadra, piramide, ali pa vrtnega palčka...tako da oblika najbrž zelo vpliva na najbolj primerno vrsto materiala za kalup. In ker oblike ne vemo...je bolje, da ne natvezim preveč...
LP Mitja
Kajti, če boš eksperimentiral z novo tehniko-tehnologijo, boš naletel na veliko težav, ki ti bodo požrle čas, material (denar) in živce.
To je samo moj pogled na zadevo in ni nujno da imam prav!
Morda bi bilo moje mnenje drugačno, če bi vedel bolj konkretno za kakšen izdelek gre pri tej zadevi...lahko je gviht v obliki kvadra, piramide, ali pa vrtnega palčka...tako da oblika najbrž zelo vpliva na najbolj primerno vrsto materiala za kalup. In ker oblike ne vemo...je bolje, da ne natvezim preveč...
LP Mitja
@ reaktivec hvala za kratek in jedernat odgovor, točno takega sem si želel. zanima me samo še kje svari ugodno nabaviti (chemokotiček?) ?
@no_name hvala za informacijo, nisem vedel
@ultralight zadeve ne bom risal, ampak zaupaj mi na besedo. Najbolj primeren je kalup iz poliestra. Pa tudi osvojitev tehnologije bi kar prav prišla .
@no_name hvala za informacijo, nisem vedel
@ultralight zadeve ne bom risal, ampak zaupaj mi na besedo. Najbolj primeren je kalup iz poliestra. Pa tudi osvojitev tehnologije bi kar prav prišla .
GRAVITY SUCKS
Tomba napisal/-a: zanima me samo še kje svari ugodno nabaviti (chemokotiček?) ?
Glede na mase o katerih govoriš bi bilo najbolje nabavit v Chemu in ne v Chemukotičku
Predlagam ti:
- 200 l sod že tovarniško pospešenega poliestra za čopič.
- 2 l trdilca
- vsaj 50 l acetona za čiščenje.
- 20 kg gel coata in ustrezno količino pospeševalca. Najbolje, da pustiš prozornega. na tak način boš lepo videl kje ti je laminat popustil zaradi udarcev.
- 1 balo 350 g/m2 emulzijske mate.
- poceni večje čopiče.
- valjčke, ki se ne topijo v stiku z acetonom.
- dva ali tri trše valjčke, za valjanje mate, da se lepo uleže in gre ven ves zrak.
- vsaj 1 l PV ločilca
Najprej na kalup nanesi 1 do 1,5 mm debel sloj gel coata, ki ga moraš lepo počasi pretrajbat, da spraviš ven vse mehurčke.
Ko je površinsko trd vse skupaj pokrij z eno plastjo mate, ki jo sproti krojiš z trganjem z roko. Z škarjami reži le robove, ki gledajo čez kalup. Čez kalup naj gleda le kak centimater mate, ker bo drugače odstopila preden se strdi.
Ko prekriješ celo površino, z valjčkom nanesi smolo. Pri tem ne varčuj. Z trčim valjčkom ali čopičem čmokaj in valjaj dokler ne boš spravil ven resnično vse balončkov zraka. Kvaliteta kalupa bo odvisna predvsem od te prve plasti.
Ko je prva plast trda si pripravi kose mate in obleči kalup z novo plastjo. Namaži z smolo in takoj pokrij še z eno plastjo mate. Vse skupaj dobro prevaljaj in počakaj da zaželira.
Nato dodaj jeklene ali lesene ojačitve in morebitne noge kalupa. Z mešanico smole, steklenih sekancev in aerosila(ali smukca) si izdelaj kit z katerim boš zakital vse okrog teh ojačitev. Če tega ne storiš bo mata odstopala na vseh ostrih robovih, ki jih itak ne sme biti.
Sedaj ni potrebno čakat na želiranje, ampak še dvakrat ponovi vajo z dvojnim prekrivanjem mate.
Če hočeš, da površinsko ne bo pikalo si pripravi kake dva litra poliestra, ki ga malce segreješ in daš vanj 15% parafina. Ko bo parafin raztopljen nehaj greti. Z shlajenim takim poliestrom premaži zunanjo stran kalupa in ko se strdi ne bo čisto nič pikalo, vse pore bodo lepo zapolnjene.
Pri delu pazi:
- zmešaj si le tako količino smole, ki jo boš lahko porabil v 15 minutah.
- delaj v prezračenem prostoru z 21 oC
- zelo natančno odmeri količino trdilca v smolo in dobro premešaj.
- smolo je najbolje mešat v mehkih plastičnih lavorčkih za gospodinjstvo.
- v en ajmrček z pokrovom nalij aceton in v njem čisti orodje. V drugem ajmrčku polnem acetona to orodje hrani.
Več pa boš spoznal, ko se lotiš. V primeru, da ne boš nabavljal pospešene smole (kar ti odsvetujem) pazi, da boš pospeševalec zelo počasi mešal v smolo, da ne pride do vžiga! Nikakor ne smeta priti v stik trdilec in pospeševalec! To lahko eksplodira. Trdilec vsebuje obilo kadmija, zato previdno ravnaj z njim! Smola je izdelana tudi iz stirena, torej zrači. Nikjer ne sme biti nova plast smole debelejša kot kakih 5 mm, ker se zaradi reakcije ob strjevanju lahko vžge.
TZo je vse. V resnici sploh ni nič zapletenega, le nekaj izkušenj rabiš, pa bo šlo. Prični z manj zahtevnimi in manjšimi izdelki. Zahteven je v tvojem primeru izdelek, ki ima kvadratasto obliko in ostre robove. Boilj so pokončne stene poševne in bolj so robovi zaobljeni, enostavnejši je izdelek.
lp
Sašo
Sašo
@spad;
Imaš čisto prav! 200 kg sod sem napisal, ker je to prva embalaža po 50 kg. Ker ne pričakujem, da bo v prvo porabljena vsa smola sem napisal manjšo količino trdilca in mate. Skladiščenje slednje zna biti precej zoprna zadeva, ker se rada napije vlage in je potem neuporabna.
Trdilca naj bo v smoli 1,5%, v gel coatu pa 0,5% več in ne bi problemov. Delat ne v prostoru, ki je hladnejši od 21 oC ali toplejši od 24 oC in ne bo problemov z žiliranjem. Več kot 1,5% trdilca ne smeš dat v smolo za kalupe, ker postane preveč krhka. Še to je pomembno, da smolo hraniš pri temperaturah med 10 in 15 oC. Pred laminiranjem moraš količino, ki jo boš ta dan porabil temperirat na temperaturo okolice. najbolje si jo je en dan prej natočit in jo dat v ogrevan prostor.
Tudi ob hladnejših pogojih se ti ni treba pretirano bat, da bo smola tekla, če boš izbral smolo za čopič. Strjevala se bo nekaj dalj časa, to bo pa tudi vse. NIKAKOR ti smola ne sme past pod 5 oC ali celo zmrznit. Taka smola je uporabna le še za velike ravne površine, ker teče, da je joj.
V kalupe mi nikoli nismo dajali rovinga ali tkanine. To pa zato, ker so kalupi tako ali tako zadeve z močno, debelo steno, na točkovne obremenitve je pa mata mnogo boljša od tkanine in še pomarančastega vzorca površine ne dobiš tako hitro, če uporabljaš mato.
Imaš čisto prav! 200 kg sod sem napisal, ker je to prva embalaža po 50 kg. Ker ne pričakujem, da bo v prvo porabljena vsa smola sem napisal manjšo količino trdilca in mate. Skladiščenje slednje zna biti precej zoprna zadeva, ker se rada napije vlage in je potem neuporabna.
Trdilca naj bo v smoli 1,5%, v gel coatu pa 0,5% več in ne bi problemov. Delat ne v prostoru, ki je hladnejši od 21 oC ali toplejši od 24 oC in ne bo problemov z žiliranjem. Več kot 1,5% trdilca ne smeš dat v smolo za kalupe, ker postane preveč krhka. Še to je pomembno, da smolo hraniš pri temperaturah med 10 in 15 oC. Pred laminiranjem moraš količino, ki jo boš ta dan porabil temperirat na temperaturo okolice. najbolje si jo je en dan prej natočit in jo dat v ogrevan prostor.
Tudi ob hladnejših pogojih se ti ni treba pretirano bat, da bo smola tekla, če boš izbral smolo za čopič. Strjevala se bo nekaj dalj časa, to bo pa tudi vse. NIKAKOR ti smola ne sme past pod 5 oC ali celo zmrznit. Taka smola je uporabna le še za velike ravne površine, ker teče, da je joj.
V kalupe mi nikoli nismo dajali rovinga ali tkanine. To pa zato, ker so kalupi tako ali tako zadeve z močno, debelo steno, na točkovne obremenitve je pa mata mnogo boljša od tkanine in še pomarančastega vzorca površine ne dobiš tako hitro, če uporabljaš mato.
lp
Sašo
Sašo
rantov napisal/-a:Živjo!
Sicer ne vem kakšne kalupe nameravaš delat, lahko na kratko opišem kako to jaz naredim.
Še prej pa opozorilo. Poliester je sicer res cenejši, je pa precej bolj krhek od epoxyja in skrčki so precej večji. To pomeni, da kalup rado zvije, zaradi krhkosti (lomljenje na robovih) pa ni primeren za večje serije.
Od tega kako imaš pripravljen pozitiv je potem odvisna kvaliteta izdelka.
Lahko ti povem kako se dobro pripravi pozitiv, vendar moraš najprej povedati kako kvalitetne izdelke hočeš, ker so tehnike zelo različne.
Torej najprej bolj natančno povej kaj želiš delati, pa kakšno slikco zraven pripni. Pa ti bom pojasnil korak za korakom kako se kaj naredi. Imam 20 letne izkušnje z delom z laminati in kompoziti.
JR
Za izdelavo kalupov in izdelkov iz kalupa se drži rantovih napotkov!!! Tudi sam imam nekaj njegovih izdelkov iz kalupa!!ŠPIČKOVA TEHNOLOGIJA!!!!!
Ne komplicirajte z kalupi za betonske izdelke. Prav vsi laminirani, kar sem jih videl do sedaj so iz poliestrskega laminata in ojačani z vdelanim jeklenim ogrodjem. Videl in tudi izdelal sem jih že čedno število. navadno se taki kalupi rabijo za razne okrasne vodnjake, vaze...
Cena teh izdelkov navadno ne prenese epoxidnih kalupov, ki tudi zaradi okroglih vogalov niso smiselni.
Tudi vsakovrstni večji laminirani izdelki se navadno izdelujejo v poliesterskih kalupih. Le zahtevnejše zadeve nastanejo v epoxidnih ali kovinskih kahlah, tu je pa govora o betonu.
p.s.
Nisem začetnik in o tovrstnih kalupih govorim iz izkušenj. Že veliko let obdelamo precej sodov poliestrske smole letno.
Še enkrat:
"Špičkovi" tehnologiji se seveda klanjam in vsakič, ko vidim kak dober izdelek sem zelo zadovoljen, ko vidim kako to nekateri obvladajo, toda tu ne govora o betonu.
Cena teh izdelkov navadno ne prenese epoxidnih kalupov, ki tudi zaradi okroglih vogalov niso smiselni.
Tudi vsakovrstni večji laminirani izdelki se navadno izdelujejo v poliesterskih kalupih. Le zahtevnejše zadeve nastanejo v epoxidnih ali kovinskih kahlah, tu je pa govora o betonu.
p.s.
Nisem začetnik in o tovrstnih kalupih govorim iz izkušenj. Že veliko let obdelamo precej sodov poliestrske smole letno.
Še enkrat:
"Špičkovi" tehnologiji se seveda klanjam in vsakič, ko vidim kak dober izdelek sem zelo zadovoljen, ko vidim kako to nekateri obvladajo, toda tu ne govora o betonu.
lp
Sašo
Sašo
@majstr
Ranta poznam, prav tako poznam njegovo preciznost in dodelanost stvari, ki jih da iz rok
Ampak kot je rekel @reaktivec , ne bomo preveč komplicirali. Za to kar rabim jaz je poliester najboljša izbira...
Hvala še enkrat vsem za napotke! Zadeve se bom lotil preko zime in bom sporočil kaj se je izcimilo.
Ranta poznam, prav tako poznam njegovo preciznost in dodelanost stvari, ki jih da iz rok
Ampak kot je rekel @reaktivec , ne bomo preveč komplicirali. Za to kar rabim jaz je poliester najboljša izbira...
Hvala še enkrat vsem za napotke! Zadeve se bom lotil preko zime in bom sporočil kaj se je izcimilo.
GRAVITY SUCKS
Alo!
Za tak izdelek kot opisuješ bi bil postopek kot ga opisuje Raktivc OK. S tem, da se PVA ločilec nanaša samo enkrat. Večkratni nanos ni mogoč ker vsak naslednji sloj topi predhodnjega.
Če boš delal z poliestrom ti priporočam, da pozitiv namažeš z ločilcem ki se imenuje "formula five". Je prirejen za delo z poliestrom. Pozitiv namaži vsaj 5X, oz. tolikokrat da ne bo več porozen. Potem nanesi poliestrski "gel coat". Ko ta zatrdi, nadaljuj z laminacijo. Na pozitiv položi mato in jo "pretopi" s smolo. Treba je delati zelo hitro, ker poliester hitro želira. Reakcijski čas lahko malo uravnavaš glede na količino dodanega katalizatorja in pospeševalca. V vsakem primeru si poglej navodila proizvajalca. Glede na velikost naredi ustrezno debelino laminata. Upoštevaj hidrodinamični pritisk in težo betona. Svetujem ti da zraven zalaminiraš ogrodje iz pohištvenih cevi. Laminat naj se strjuje vsaj 48 ur, potem ga lahko tempraš (spet po navodilih proizvajalca). Nato izvleči pozitiv in kalup nekajkrat napoliraj z formulo. Kot ločilec za beton pa uporabi nafto.
Je pa dobro da si načel to temo, ker me čaka izdelava betonskih elementov za kompost. Želim ti veliko uspeha pri delu !
JR
Za tak izdelek kot opisuješ bi bil postopek kot ga opisuje Raktivc OK. S tem, da se PVA ločilec nanaša samo enkrat. Večkratni nanos ni mogoč ker vsak naslednji sloj topi predhodnjega.
Če boš delal z poliestrom ti priporočam, da pozitiv namažeš z ločilcem ki se imenuje "formula five". Je prirejen za delo z poliestrom. Pozitiv namaži vsaj 5X, oz. tolikokrat da ne bo več porozen. Potem nanesi poliestrski "gel coat". Ko ta zatrdi, nadaljuj z laminacijo. Na pozitiv položi mato in jo "pretopi" s smolo. Treba je delati zelo hitro, ker poliester hitro želira. Reakcijski čas lahko malo uravnavaš glede na količino dodanega katalizatorja in pospeševalca. V vsakem primeru si poglej navodila proizvajalca. Glede na velikost naredi ustrezno debelino laminata. Upoštevaj hidrodinamični pritisk in težo betona. Svetujem ti da zraven zalaminiraš ogrodje iz pohištvenih cevi. Laminat naj se strjuje vsaj 48 ur, potem ga lahko tempraš (spet po navodilih proizvajalca). Nato izvleči pozitiv in kalup nekajkrat napoliraj z formulo. Kot ločilec za beton pa uporabi nafto.
Je pa dobro da si načel to temo, ker me čaka izdelava betonskih elementov za kompost. Želim ti veliko uspeha pri delu !
JR
Nekateri PVAji se mažejo enkrat, drugi večkrat. Treba je prebrat kaj piše na plastenki. Taki za grobe kalupe se navadno mažejo po enkrat. Za majhno serijo zapletenih izdelkov z potrebno gladko površino se uporabljajo PVAji z več topila in tršo osnovo, ki jih je treba namazat po trikrat, končna površina pa se lahko kosa z vsakim voskastim ločilcem. Slaba stran je dolgotrajnost postopka nanosa, dobra pa to, da izdelek spereš z vodo in že je pripravljen na lakiranje. To je npr. dobrodošlo pri grafitnih površinah kjer je vidna struktura tkanine. Izdelek zlaminiraš na suho, spereš ločilec in brizgneš z končnim prozornim slojem za metalne barve. Videz je zanimiv.
Recimo kaj takega kot tale bombnik:
Recimo kaj takega kot tale bombnik:
lp
Sašo
Sašo