Pogovori o aerodinamiki modelov

Vse kar ne spada v ostale tematike o modelih letal/helikopterjev

Moderator: Pisaneli

Odgovori
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Profesor
Prispevkov: 1973
Pridružen: 12 Dec 2002, 01:00
Kraj: lj
Kontakt:

Re: NEKAJ BESED O LAHKIH JADRALNIH MODELIH

Odgovor Napisal/-a MC GAYVER »

Ultralajt napisal/-a:.

P.S.: Zanima me, če so takšni članki za vas zanimivi, da bi s podobnimi še nadaljeval? Materiala za objavljanje je namreč še ogromno.
Jasno da nas zanima

Mitja bravo dobro si se lotil in dobro popedenal :D =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Uporabniški avatar
Matjaž_Černivc
Profesor
Prispevkov: 1260
Pridružen: 15 Nov 2004, 14:04

Odgovor Napisal/-a Matjaž_Černivc »

Se strinjam z McGayver, taki članki nas zelo zanimajo! Še posebaj tiste ki bi radi tudi sami kaj zrisali in preizkusili v praksi...

Vse pohvale za vložen trud in čas =D> =D> =D> =D>


LP Matjaž
Borut Talian
Freak
Prispevkov: 914
Pridružen: 02 Dec 2004, 23:38
Kraj: Mlajtinci

Re: NEKAJ BESED O LAHKIH JADRALNIH MODELIH

Odgovor Napisal/-a Borut Talian »

Ultralajt napisal/-a: P.S.: Zanima me, če so takšni članki za vas zanimivi, da bi s podobnimi še nadaljeval? Materiala za objavljanje je namreč še ogromno.
Seveda! Jaz sem dal tvoj tekst tudi na našo stran. Če misliš, da sem napravil narobe, javi.
raktivec
Dr. Modelar
Prispevkov: 5182
Pridružen: 01 Mar 2005, 13:02
Kraj: švarcnbah

Odgovor Napisal/-a raktivec »

Ultralajt je poln presenečenj.Slika
lp
Sašo
Uporabniški avatar
sharkpade
Tekmovalec
Prispevkov: 338
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:40
Kraj: Logatec

Odgovor Napisal/-a sharkpade »

Mene pa zanima, ali je kje mogoče dobiti kaj takega materiala prevedenega v sloenščino, zato ker v naši knjižnici še slišali niso za aerodinamiko #-o. Al pa vsaj v angleščini 8) .

lp

miha
Vse je relativno :D
Uporabniški avatar
Sigismund
Tekmovalec
Prispevkov: 284
Pridružen: 08 Mar 2005, 00:35
Kraj: Kamnik

Odgovor Napisal/-a Sigismund »

MItja, prima! =D>

lp Žiga
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Hvala za vaša mnenja!

Na žalost je literature v slovenskem jeziku bore malo. Le nekaj avtorjev se je opogumilo napisati tisto kar se da dobiti v našem jeziku. Sicer je pa tega kar nekaj. Mislim, da se da dobiti spisek te literature, če greste na domačo stran Tehnične založbe Slovenije.

LP Mitja
Uporabniški avatar
Glider
Dr. Modelar
Prispevkov: 2031
Pridružen: 26 Dec 2004, 15:04
Kraj: V stebru

super

Odgovor Napisal/-a Glider »

Mitja,

res koristen članek... =D> =D> =D>
Mogoče kakčen načrt takšnega-začetniškega modela...

Lp Uroš
peglej, peglej, da navš scuru..

www.aerozaprega.si
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Odgovor Napisal/-a pegasus »

Tale thread je odlično branje ... spodbujam vsakega, ki ima namen kaj takega napisat, naj napiše! :)

Mam pa en predlog ... namesto, da so taki sestavki razpršeni po forumu in klubskih straneh, lahko postavim en Wiki, v katerem se lahko znanje zbira, ureja pa ga lahko vsak. Forum je po svoji zasnovi namenjen debatam (in temu odlično služi 8) ), kot zbirka znanja pa je le pogojno uporaben.

Mnenje?
Uporabniški avatar
Mipo
Dr. Modelar
Prispevkov: 3309
Pridružen: 15 Nov 2004, 11:59
Kraj: Vrtojba

Odgovor Napisal/-a Mipo »

Mitja,

moj poklon in čestitke. Vem, da si poln znanja. Vem, da si ga pripravljen deliti z nami. Vem, da veš še veliko več kot vem.

Prosim za nadaljevanje.

Miloš
Uporabniški avatar
Modlar
Tekmovalec
Prispevkov: 331
Pridružen: 02 Jun 2005, 19:50
Kraj: Koroška

Odgovor Napisal/-a Modlar »

Haj
Takšne prispevke mi "graditelji" kar "požiramo" ,zato so zelo dobrodošli
=D> =D> =D>


Lep pozdrav Marko
Kdor visoko leta - daleč vidi.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Po odzivih sodeč, je zaželjeno, da še kaj podobnega objavim.
Ko spet ulovim malo prostega časa, spišem nekaj novega.

LP Mitja
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Profesor
Prispevkov: 1973
Pridružen: 12 Dec 2002, 01:00
Kraj: lj
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a MC GAYVER »

Ultralajt napisal/-a:Po odzivih sodeč, je zaželjeno, da še kaj podobnega objavim.
Ko spet ulovim malo prostega časa, spišem nekaj novega.

LP Mitja
:jumpjump: :jumpjump: :jumpjump: :jumpjump:
:jumpjump: :jumpjump: :jumpjump:
:jumpjump: :jumpjump:
:jumpjump:
Uporabniški avatar
Marko Mencin
Freak
Prispevkov: 728
Pridružen: 02 Dec 2004, 20:25
Kraj: LJ-Barje
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Marko Mencin »

:jumpjump: :jumpjump: :jumpjump:

Sicer nisem ravno jadralni pilot, a na ta način sem začel.
Veliko novega sem zvedel, vse čestitke!!

In nadaljevanje, prosim!!!
We is E-xperts.
RokB
Začetnik
Prispevkov: 11
Pridružen: 16 Jan 2006, 14:49
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a RokB »

Čisto na hitro...zanima me, kakšne lastnosti imajo "nazaj obrnjena" krila, kot jih ima npr. zlin 526 (prednosti, slabosti).
Kako se bi obnesla s profilom naca 2415?
LP, Rok
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

RokB napisal/-a:Čisto na hitro...zanima me, kakšne lastnosti imajo "nazaj obrnjena" krila, kot jih ima npr. zlin 526 (prednosti, slabosti).
Kako se bi obnesla s profilom naca 2415?
Slika

Vsako krilo ima neke dobre in neke slabe lastnosti, vendar zanje ni kriva samo ena od geometrijskih značilnosti, marveč tudi ostale zadeve, na primer kako so krila speljana v trup, kje na trupu se krila nahajajo, da o profilih, geometrijskem ali pa aerodinamičnem zvitju, lokaciji, velikosti in odklonih krmil, V lomu, izvedbi krilnega zaključka sploh ne govorim...

Da govorimo o naprej ali nazaj "obrnjenem" krilu...
Krilo ima v tlorisu svojo nevtralno linijo, ki se nahaja v aerodinamičnem prijemališču vzgona. Vendar, kot je poznano, se ta linija prestavlja v odvisnosti od vpadnega kota pri katerem leti. Tako se ta pomakne naprej pri večjih kotih (počasno letenje) in nazaj pri manjših kotih (hitro letenje). Da je zadeva še bolj zakomplicirana, na njeno lego vpliva tudi položaj krmilnih elementov (krilca, predkrilca, flapi) ter elementi kontroliranja laminarnega toka (turbulatorji ipd..)
Da se zadeve poenostavijo, se vzame za lokacijo linije kar 25% lokalne tetive profila na krilu. (zato pa se potem računsko operira z momenti, ki nastajajo zaradi prijemališča vzgona, ki je odmaknjeno od te linije za neko razdaljo.)

Če je opaziti v tlorisu krila, da ta linija glede na os trupa ni pod kotom 90°, potem se reče, da ima krilo takoimenovano "puščico"

Lahko je obrnjena naprej, ali nazaj.

Torej, vsa trapezna krila letal, katera imajo zadnji rob raven, prednji pa se v trapeznih odsekih zožuje nazaj, imajo puščico.
Tista krila, pri katerih je nosilec v ravni črti pravokotno na os trupa in po kakem slučaju na 25% tetive, pa nimajo puščice.

Primer zelo izražene puščice so modeli tipa Zagi, ko je že na daleč "na oko" vidno. Tako obrnjeno krilo ima "pozitivno puščico". Če pa so zaključki krila bolj naprej kot v korenu krila, pa je to "negativna puščica".
Torej, še smo bolj natančni, bi lahko trdili da skoraj nobeno krilo (razen pravokotnih in še kake redke izjeme) ni brez puščice.

Kaj nam prinese puščica krila?

Pozitivna puščica nam prinaša znižanje čelnega upora krila pri prehodu na supersoniče hitrosti...to nas modelarje ne zanima....

Puščičasta krila imajo skladno z jakostjo puščice neko samodejno smerno stabilnost. Če letalo leti v traverzi (naprej in rahlo bočno), potem ima eno krilo večji čelni upor kot drugo, in nastane moment, ki hoče krilo zasukati v smer letenja.

Potem pa je še ena zadeva, ki pa vpliva na samo aerodinamiko krila. Krilo ki je zelo zamaknjeno nazaj (pozitivna puščica), kaže tendenco zgodnjega odlepljanja zračnega toka na koncih, čeravno bi moral uporabljeni profil pri tistem vpadnem kotu še držati. Jakost te neugodnosti je sorazmeren jakosti puščice.
Temu se lahko izognemo na ta način, da uporabimo ustrezno zvitje, da spremenimo tip profila na koncu krila, da ne pretiravamo z manjšanjem tetive profila na koncu krila (zoženje krila)...


Da se povrnem na vprašanje:
Kot vidiš, je na tvoje vprašanje mogoče razpeljati celo dizertacijo za odgovor, a če na kratko odgovorim, bi rekel, da bo tako krilo za model kar vredu, saj nima tako hudo izražene puščice, niti zožanja krila, kar torej ne bo moglo bistveno vplivati na model.

Profil naca 2415 je tak dobrodušen debelušček, tako da bo model zelo dobro letel, ne bo pa nek strašen "racer"! Seveda, če ne boš pretiraval z majhnostjo modela (zamolčal si veliko pomembnih podatkov o modelu, da bi lahko dal boljši odgovor)

LP Mitja
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Za dodatno zanimivo branje, priporočam obisk web strani mojega prijatelja Mitje, ki se je o tem kar precej in lepo razpisal:

http://www2.arnes.si/~lzs1/aerodynamic/osnova.htm (v meniju kliknite na tipko <teorija> )

Slika
Slika
RokB
Začetnik
Prispevkov: 11
Pridružen: 16 Jan 2006, 14:49
Kraj: Ljubljana

Odgovor Napisal/-a RokB »

:D Hvala, prav tak odgovor sem iskal.
Odločam se namreč za izdelavo akrobatskega letala razpetine okoli 1500mm za motor 7,5ccm(mogoče 10ccm), ki pa ne bi bil preveč utrujajoč za letenje. V mislih pa sem imel zlina 526AFS(polmaketa).

Če bi me še kdo rad glede tega na kaj opozoril, ga bom pa z veseljem upošteval.

Zdaj si grem pa še malo teorije o tem prebrat. :wink:

:mahaj:
LP, Rok
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Profesor
Prispevkov: 1973
Pridružen: 12 Dec 2002, 01:00
Kraj: lj
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a MC GAYVER »

@Ultralajt =D> =D> =D> =D>
Uporabniški avatar
slo-warhavk
Freak
Prispevkov: 704
Pridružen: 19 Nov 2004, 00:10
Kraj: Hrastnik

Odgovor Napisal/-a slo-warhavk »

=D> =D> =D>

Kaj naj rečem Mitja.. Vedno si poln presenečenj..


=D> =D> =D>

LP Darko
Uporabniški avatar
Letme
Tekmovalec
Prispevkov: 449
Pridružen: 17 Nov 2004, 11:49
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Letme »

Tale članek je nadvse poučen. Izvedel sem kar veliko novih stvari, ki so mi blie prej zavite v "mglo". Morda bi lahko napisal kaksen clanek o tem kako se zazna termiko (zaenkrat vse informacije, ki sem jih dobil je vaja,vaja, vaja.) Drugace pa mi je bila dokler nisem prebral tega clanka gradnja letal najmanj stresna - sedaj mi je pa jasno zakaj mi isti model je enkrat letel super, drugic pa ne :D (obremenitev krila je bila za brezveterje prevelika)
Ko naredim letalo, začnem leteti. Potem letim in razbijem letalo. Po tem sistemu pač nikoli ne pridem do tekem :(
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13473
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Pojdi pogledati na:

http://www.msm-rc.net/forum/viewtopic.php?p=19755#19755
Poskrolaj malo navzdol, (mislim da je 14 post od zgoraj navzdol) do imenitnega Samotovega članka o jadranju.

Lahko se pa pomatraš tudi z angleškim tekstom, ki ga je gorpostavil Gajver (mislim da peti post, če sem prav preštel od zgoraj navzdol):
http://www.msm-rc.net/forum/viewtopic.php?t=5050

LP Mitja
Uporabniški avatar
Letme
Tekmovalec
Prispevkov: 449
Pridružen: 17 Nov 2004, 11:49
Kraj: Ljubljana
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Letme »

Oh ja, saj tisto temo sem jaz odprl in tudi prebiral (imam angleski tekst tudi sprintan) :D
Sem mislil, da ste ze kaj novega medtem napisali.

Drugace pa ravno sedaj finishiram Telstarja Race - imel bo karbonsko palicico :D

Caka me pa se veliko veliko brusenja ipd. stvari.
Ko naredim letalo, začnem leteti. Potem letim in razbijem letalo. Po tem sistemu pač nikoli ne pridem do tekem :(
mihec87
Dr. Modelar
Prispevkov: 3864
Pridružen: 24 Jan 2005, 18:57
Kraj: Velenje

Odgovor Napisal/-a mihec87 »

Ok cist eno osnovno vprasanje kako izracunat krilno obremnitev?
Lako tut na konkretnem primeru.
Uporabniški avatar
misak
Freak
Prispevkov: 996
Pridružen: 30 Apr 2005, 18:20
Kraj: Bled

Odgovor Napisal/-a misak »

Preprosto jo izračunaš tako, da vzameš težo modela in površino kril. potem pa malo deliš:

Primer:
teža modela 2kg / površina krila 100 cm2 ( kot v šoli a x b )
---------------------------------------------------------------------------------
Obremenitev krila je tako 2kg na 100cm2
Ker te pa zanima kolk bi to blo na gramov na dm2 pa pretvoriš cm2 v dm2 in pa kg v grame.

in si dobil
S5-DSM
Odgovori

Vrni se na Splošne teme modelov letal in aerotehnike