RokB napisal/-a:Čisto na hitro...zanima me, kakšne lastnosti imajo "nazaj obrnjena" krila, kot jih ima npr. zlin 526 (prednosti, slabosti).
Kako se bi obnesla s profilom naca 2415?
Vsako krilo ima neke dobre in neke slabe lastnosti, vendar zanje ni kriva samo ena od geometrijskih značilnosti, marveč tudi ostale zadeve, na primer kako so krila speljana v trup, kje na trupu se krila nahajajo, da o profilih, geometrijskem ali pa aerodinamičnem zvitju, lokaciji, velikosti in odklonih krmil, V lomu, izvedbi krilnega zaključka sploh ne govorim...
Da govorimo o naprej ali nazaj "obrnjenem" krilu...
Krilo ima v tlorisu svojo nevtralno linijo, ki se nahaja v aerodinamičnem prijemališču vzgona. Vendar, kot je poznano, se ta linija prestavlja v odvisnosti od vpadnega kota pri katerem leti. Tako se ta pomakne naprej pri večjih kotih (počasno letenje) in nazaj pri manjših kotih (hitro letenje). Da je zadeva še bolj zakomplicirana, na njeno lego vpliva tudi položaj krmilnih elementov (krilca, predkrilca, flapi) ter elementi kontroliranja laminarnega toka (turbulatorji ipd..)
Da se zadeve poenostavijo, se vzame za lokacijo linije kar 25% lokalne tetive profila na krilu. (zato pa se potem računsko operira z momenti, ki nastajajo zaradi prijemališča vzgona, ki je odmaknjeno od te linije za neko razdaljo.)
Če je opaziti v tlorisu krila, da ta linija glede na os trupa ni pod kotom 90°, potem se reče, da ima krilo takoimenovano "puščico"
Lahko je obrnjena naprej, ali nazaj.
Torej, vsa trapezna krila letal, katera imajo zadnji rob raven, prednji pa se v trapeznih odsekih zožuje nazaj, imajo puščico.
Tista krila, pri katerih je nosilec v ravni črti pravokotno na os trupa in po kakem slučaju na 25% tetive, pa nimajo puščice.
Primer zelo izražene puščice so modeli tipa Zagi, ko je že na daleč "na oko" vidno. Tako obrnjeno krilo ima "pozitivno puščico". Če pa so zaključki krila bolj naprej kot v korenu krila, pa je to "negativna puščica".
Torej, še smo bolj natančni, bi lahko trdili da skoraj nobeno krilo (razen pravokotnih in še kake redke izjeme) ni brez puščice.
Kaj nam prinese puščica krila?
Pozitivna puščica nam prinaša znižanje čelnega upora krila pri prehodu na supersoniče hitrosti...to nas modelarje ne zanima....
Puščičasta krila imajo skladno z jakostjo puščice neko samodejno smerno stabilnost. Če letalo leti v traverzi (naprej in rahlo bočno), potem ima eno krilo večji čelni upor kot drugo, in nastane moment, ki hoče krilo zasukati v smer letenja.
Potem pa je še ena zadeva, ki pa vpliva na samo aerodinamiko krila. Krilo ki je zelo zamaknjeno nazaj (pozitivna puščica), kaže tendenco zgodnjega odlepljanja zračnega toka na koncih, čeravno bi moral uporabljeni profil pri tistem vpadnem kotu še držati. Jakost te neugodnosti je sorazmeren jakosti puščice.
Temu se lahko izognemo na ta način, da uporabimo ustrezno zvitje, da spremenimo tip profila na koncu krila, da ne pretiravamo z manjšanjem tetive profila na koncu krila (zoženje krila)...
Da se povrnem na vprašanje:
Kot vidiš, je na tvoje vprašanje mogoče razpeljati celo dizertacijo za odgovor, a če na kratko odgovorim, bi rekel, da bo tako krilo za model kar vredu, saj nima tako hudo izražene puščice, niti zožanja krila, kar torej ne bo moglo bistveno vplivati na model.
Profil naca 2415 je tak dobrodušen debelušček, tako da bo model zelo dobro letel, ne bo pa nek strašen "racer"! Seveda, če ne boš pretiraval z majhnostjo modela (zamolčal si veliko pomembnih podatkov o modelu, da bi lahko dal boljši odgovor)
LP Mitja