Navojni svedri....
V tejle temi
viewtopic.php?f=12&t=59706&p=519389#p519389 se je razigrala debata kje in kakšne navojne svedre kupiti...
Sam sem skozi leta "preizkusil" več variant in tipov dobaviteljev, pa tudi načinov (strojni, ročni, tridelni seti...).
Leta nazaj mi je še kot dijaku v nakupovalni voziček zaradi ugodne cene zlezel en "Mastercraft" ta poceni set iz enega od Bau Bau-ov. Za prvo silo je set čisto OK. Za popravit kak navoj, z muko tudi kakega vrezati, a zelo previdno v kak aluminij (da, v aluminiju zaradi neostrosti tako lepo zariba, da ostane sveder v luknji...) ali nerjavno jeklo. Skratka, če se da,
se je tega seta treba ognit, je pa pogojno OK za prvo silo in za kake popravke.
Enako velja za navojne matice iz istega seta - zaradi neostrosti zlahka uničijo kak lep izdelek čisto na koncu, ko je treba vrezati navoje.
Cene se gibljejo od 15 do 25€ za set.
Potem so tu malo boljši seti iz Turčije, Tajvana, Češke in tudi kitajske, ki se tržijo pod blagovnimi znamkami kakih trgovskih verig (vmes tudi Merkur, Conrad, Bernardo, ki ga trži Premzltrade, in še drugi)
Ti seti so običajno sestavljeni iz trodelnih stopenjskih navojnih setov za vsak navoj posebej, redkokdaj iz strojnih setov svedrov.
pogosto so rezilne matice deljene in se da nastavljati premer navoja! Tipično kitajska fora, ki pa ima to prednost, da navoj za v plastiko kot v aluminij vrežeš malo drugače. Ali pa pred površinsko obdelavo (kromanje v minus, eloksacija v plus...)
Ti seti so za amatersko hobi uporabo čisto OK in mnogokrat predstavljajo ugoden nakup. S temi svedri se da čisto lepo delati, ni pa to produkcijsko orodje.
Ti seti se prodajajo med 50 in 150€, odvisno od velikosti seta
Nato so boljše znamke svedrov in matic, kot sta Garant in Format, ki sta profesinalni znamki, ki omogočata delo v redni proizvodnji z dobrimi rezultati. Cene od par evrov do nekaj deset po kosu, odvisno od tipa in velikosti.
Nato so še razne Švicarske, Nemške in Japonske znamke svedrov in matic, kjer so pa cene po nekaj deset evrov po kosu, a orodje na avtomatskih obdelovalnih centrih zdrži nekaj desetkrat več kot Garant in Format.
Nato so oblike:
Tridelni seti so primerni za ročno in pogojno strojno vrezovanje. Pogojno strojno pomeni npr. z baterijsko vrtalko z občutkom za silo in smer.
Trodelni set je nujen za vrezovanje v rostfrej in trša jekla. Tam so s strojnimi svedri pogosto težave, če se ne dela na stroju, s točno določeno smerjo...
Strojni svedri pa so dveh oblik: ravna zareza (za skoznje luknje, opilki padajo v izvrtino), leva spiralna zareza (za slepo luknjo, opilki se dvigajo iz izvrtine)
Osebno sem prišel do spoznanja, da za svedre M4 in manj vedno uporabljam tiste z ravno zarezo, saj so močnejši in jih je težje zlomiti. Je pa pri slepih luknjah treba le te večkrat očistiti med vrezovanjem. M5 in večji so pri meni zaviti za slepe luknje. So že tako močni, da v glavi raje zdrsnejo, kot da bi se zlomili. To pa je hkrati problem pri vrezovanju večjih navojev v trše zlitine, če vpenjalna sila ni res tipi topi.
Levi navoji: grdo drago pri BTS, v Merkur pa nisem šel niti vprašat, saj še v BTS nimajo na zalogi. Tako imam en komplet nagledan tukaj:
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/LEFT ... _DIES.html
Podmazovanje:
Aluminij: alkohol (Mavrica), WD 40
Medenina: WD 40 ali na suho
Jeklo: strojno, repičino olje
Rostfrej: loj in potrpljenje
Drobni triki:
Če se le da, navoje vrezujem kar z baterijsko vrtalko, predvsem kadar pravokotnost ni res hudega pomena (npr navoji v pleh...). Na začetku sem si pomagal s kotnikom, da sem dobil občutek za smer.
Če je pravokotnost nujna, se zadeva zgodi v stružnici ali na vrtalnem stroju. Če stroj ne omogoča dovolj nizkih obratov, se zadeva enostavno začne pri ugasnjenem motorju z ročnim vrtenjem glave, da sveder dobi smer (enih 5 obratov), nato zadevo izpneš in nadaljuješ ročno.
Za slepe luknje konice svedrov pogosto skrajšam kolikor se le da ali še malo več. Pri modelčkih običajno zmanjka prostora za neke dolge luknje z iztekom. Vsak navoj šteje...
Evo, tolk o mojih navojih, bo pa zanimivo slišat menja drugih mojstrov.
LP