Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Moderatorji: mihahbovi

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 13 Dec 2015, 19:26

Strokovno delovno gradivo za ureditev področja uporabe brezpilotnikov v Sloveniji (osnutek pravilnika)

Da ne bo pomote. To ni "uradni" dokument, ki bi nastal s strani državnih inštitucij in je ali bo sprejet v tej obliki.
Gre za strokovno delavno gradivo, lahko tudi kot osnutek predloga za ureditev predpisov, smiselnih za ureditev področja brezpilotnikov.
Nobenemu se ne vsiljuje, da mora tako biti, da mora ustrezni državni organ to sprejti in podobno.
Gradivo je nastalo okoli skupine v IRBS, Inštituta za razvoj brezpilotnih sistemov, sedelujočih iz vrst modelarjev, pilotov, proizvajalcev, sestavljalcev, prodajalcev in ostalih uporabnikov ter poznavalcev področja.

Za uradni del pa poglejte temo "Obstoječi in novi predpisi (december 2015)"
viewtopic.php?f=170&t=93197&p=580094#p580094:

Pri izdelavi se je sladilo naslednjim načelom:
1. Da je Pravilnik kar se da pregleden in jasen, da si sklopi sledijo in vsebina povezana.
2. De ne pozabljamo na modelarje in modelarske klube in se jim daje več pristojnosti.
3. Da skoraj v celoti sledi EASA-nim smernicam in zahtevam, priporočilom A-NPA..
4. Da upoštevamo smernice deklaracije iz Rige, katere podpisniki smo.
5. Da je primerljiv s pravilniki ostalih držav v EU in po svetu.
6. Ima kar nekaj rešitev, ki jih druge države še nimajo (jih pa predvidevajo).
7. Vsebuje določila tudi za vse bolj perečo temo, varovanje zasebnosti.
8. Da ima dejansko podlago v letalstvu, je čim bolj strokovno napisan in s čim manj sivimi luknjami
9. Da posledično dvigujemo raven splošne tehnične kulture.
10. Da ga bo lahko enostavno ustrezno revidirati in dopolnjevati.


Prosim, predhodno si preberite:
Modelarstvo v tretjem tisočletju
viewtopic.php?f=170&t=93190
Kako in zakaj je nastalo strokovno delavno gradivo
viewtopic.php?f=170&t=93189
Kaj je IRBS, Inštitut za razvoj brezpilotnih sistemov
viewtopic.php?f=170&t=93188
Pravila sodelovanja v tej temi
viewtopic.php?f=170&t=93195


Vabimo vse modelarje, da s svojim znanjem sodelujete pri razvoju tega strokovnega delavnega gradiva za ureditev področja uporabe brezpilotnikov v Sloveniji (osnutek pravilnika).
Želje in cilji so, da na podlagi skupnega konsensa gradimo dokument:
- ki bo omogočalo varno letenje,
- dvig tehnične kulture in razvoj modelarstva.
- da z jasnimi pravili povemo, kaj se sme in kaj ne ter pod kakšnimi pogoji.
- da s pravili pametno in ustrezno ločimo dronerje od modelarjev,
- da ločimo šporno rekreativno letenje od komercialnega,
- da bo gradivo "živo«, to pa pomeni, da ga sprotno dopolnjujemo z novimi verzijami, skladno z našimi predhodno usklajenimi predlogi in z razvojem področja, tako globalno kot pri nas.
- da s skupnimi močmi in enotnostjo dosežemo, da bo naše delo nekoč tudi v praksi zaživelo kot del "uradnih predpisov".

To pa bomo dosegli le, če bomo enotni, strokovni, organizirani in dovolj pogumni.
Postaviti se moramo na svoje mesto in jasno povedati, da so predpisi na področju brezpilotnikov namenjeni tudi nam, "uporabnikom", da želimo pri predpisih sodelovati in da se nas upošteva!


Phoinix, Mihah in Bovi


PS. vezija dokumenta je v2r30
Priponke
IRBS_pravilnik_v2r30_bv.pdf
Strokovno delavno gradivo za ureditev področja uporabe brezpilotnikov v Sloveniji (osnutek pravilnika) v2r30
(903.35 KiB) Prenešeno 82 krat

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 13 Dec 2015, 22:58

Ker je bilo gradivo osnovano tudi na podlagi smernic, ki jih je dne 31.07.2015 podala EASA (Evropska agencija za varnost v letalstvu) glede brezpilotnikov, dodajam še dokumente EASE.
- Celota v angleškem jeziku.
- Povzetek v slovenščini.
- Infografični pregled: Future of drones for EASA. Shaping an innovative regulatory framework
Priponke
205933_EASA_Summary of the ANPA_SL.pdf
EASA Predlog za oblikovanje skupnih predpisov za upravljanje
brezpilotnih zrakoplovov v Evropi
(359.46 KiB) Prenešeno 52 krat
A-NPA 2015-10.pdf
EASA Introduction of a regulatory framework for the operation of drones
(1.1 MiB) Prenešeno 42 krat
TE.GEN.00409 ANPA5 for OPS-TAG FCL.pdf
Future of drones for EASA. Shaping an innovative regulatory framework
(883.68 KiB) Prenešeno 44 krat

Uporabniški avatar
JozeS
Profesor
Prispevkov: 1692
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Nova Gorica, SI

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a JozeS » 15 Dec 2015, 12:54

bovi napisal/-a:Strokovno delovno gradivo za ureditev področja uporabe brezpilotnikov v Sloveniji (osnutek pravilnika)

Da ne bo pomote. To ni "uradni" dokument, ki bi nastal s strani državnih inštitucij in je ali bo sprejet v tej obliki.
Gre za strokovno delavno gradivo, lahko tudi kot osnutek predloga za ureditev predpisov, smiselnih za ureditev področja brezpilotnikov.
Nobenemu se ne vsiljuje, da mora tako biti, da mora ustrezni državni organ to sprejti in podobno.
Gradivo je nastalo okoli skupine v IRBS, Inštituta za razvoj brezpilotnih sistemov, sedelujočih iz vrst modelarjev, pilotov, proizvajalcev, sestavljalcev, prodajalcev in ostalih uporabnikov ter poznavalcev področja.

Za uradni del pa poglejte temo "Obstoječi in novi predpisi (december 2015)"
viewtopic.php?f=170&t=93197&p=580094#p580094:

Pri izdelavi se je sladilo naslednjim načelom:
1. Da je Pravilnik kar se da pregleden in jasen, da si sklopi sledijo in vsebina povezana.
2. De ne pozabljamo na modelarje in modelarske klube in se jim daje več pristojnosti.
3. Da skoraj v celoti sledi EASA-nim smernicam in zahtevam, priporočilom A-NPA..
4. Da upoštevamo smernice deklaracije iz Rige, katere podpisniki smo.
5. Da je primerljiv s pravilniki ostalih držav v EU in po svetu.
6. Ima kar nekaj rešitev, ki jih druge države še nimajo (jih pa predvidevajo).
7. Vsebuje določila tudi za vse bolj perečo temo, varovanje zasebnosti.
8. Da ima dejansko podlago v letalstvu, je čim bolj strokovno napisan in s čim manj sivimi luknjami
9. Da posledično dvigujemo raven splošne tehnične kulture.
10. Da ga bo lahko enostavno ustrezno revidirati in dopolnjevati.


Prosim, predhodno si preberite:
Modelarstvo v tretjem tisočletju
viewtopic.php?f=170&t=93190
Kako in zakaj je nastalo strokovno delavno gradivo
viewtopic.php?f=170&t=93189
Kaj je IRBS, Inštitut za razvoj brezpilotnih sistemov
viewtopic.php?f=170&t=93188
Pravila sodelovanja v tej temi
viewtopic.php?f=170&t=93195


Vabimo vse modelarje, da s svojim znanjem sodelujete pri razvoju tega strokovnega delavnega gradiva za ureditev področja uporabe brezpilotnikov v Sloveniji (osnutek pravilnika).
Želje in cilji so, da na podlagi skupnega konsensa gradimo dokument:
- ki bo omogočalo varno letenje,
- dvig tehnične kulture in razvoj modelarstva.
- da z jasnimi pravili povemo, kaj se sme in kaj ne ter pod kakšnimi pogoji.
- da s pravili pametno in ustrezno ločimo dronerje od modelarjev,
- da ločimo šporno rekreativno letenje od komercialnega,
- da bo gradivo "živo«, to pa pomeni, da ga sprotno dopolnjujemo z novimi verzijami, skladno z našimi predhodno usklajenimi predlogi in z razvojem področja, tako globalno kot pri nas.
- da s skupnimi močmi in enotnostjo dosežemo, da bo naše delo nekoč tudi v praksi zaživelo kot del "uradnih predpisov".

To pa bomo dosegli le, če bomo enotni, strokovni, organizirani in dovolj pogumni.
Postaviti se moramo na svoje mesto in jasno povedati, da so predpisi na področju brezpilotnikov namenjeni tudi nam, "uporabnikom", da želimo pri predpisih sodelovati in da se nas upošteva!

Mihah in Bovi


PS. vezija dokumenta je v2r30

Zanima me kako sta debelo označeni izjavi upoštevani v navedem "osnutku pravilnika", v njegovi točki 6. so namreš navedene vse vrste modelov za katere naj bi veljal pravilnik.

Ali je kje napisano, kakšna pravila lahko določajo modelarski klubi na njihovih vzletno pristajalnih stezah?

LP, J.

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 15 Dec 2015, 13:31

Modelarski klubi lahko poljubno določajo vsa pravila znotraj skupnosti in na modelarski pisti, vendar skladno z določili uradnega pravilnika.
To pomeni, da omejitve ne smejo presegati pravilnik (višina 150m, oddaljenost od naselij 150m, približevanje ljudem na 30m (razen modelarjem) itd...
17. člen (letenje na modelarskih vzletiščih)
Pravila letenja na modelarskih vzletiščih določajo upravljalci ali modelarski klubi s svojimi statuti, vendar ti ne smejo biti v nasprotju z določili tega Pravilnika.


Kar se tiče večjih pristojnosti ali možnosti pa lahko navedemo:
- da se bo sploh možno uradno letenje na področjih kontroliranega zračnega prostora (Kranj, Krtina...). Omenjeni lokaciji sta znotraj CTR.
Naj povem, da nekatere države, ki so že sprejele primerljive predpise, tega ne omogočajo.

Kaj imajo modelarski klubi možnost, ki jo posamezniki nimajo:
- možnost letenja v kontroliranem zračnem prostoru do 150m (na oddaljenosti 5km od točke ARP)
- organizacija tečajev za izobraževalno dejavnost (tudi dronerji bi praviloma morali pridobivati osnovno znanje v modelarskih klubih)
- modelarski klubi izvajajo delavnice za letenje v pasu od 50-150m (in izdajo potrdilo o udeležbi) -> brez tega je letenje le do 50m (tako da če hočejo dronerji poseči po večji višini so primorani v obisk modelarskega kluba).
- možnost izvedbe posebnih dogodkov (prireditve, tekmovanja, demonstracijski leti, testiranja, šolanja) na podlagi Eloborata aktivnosti (možnost razširjenega območja, večje višine itd)
- možnost izvedbe športno rekreativnih FPV tekmovanj
Morda bo prišlo tudi do tega, da bo nekdo, ki je napravil kakšen prekršek in dobil kazen, moral za nadaljnje letenje obiskati modelarski klub, sodelovati neko obdobje pod nadzorom in opraviti tečaj.

Ker gre za osnutek, za delavno gradivo, so vsi predlogi, da stanje izboljašamo, dobrodošli.

Uporabniški avatar
JozeS
Profesor
Prispevkov: 1692
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Nova Gorica, SI

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a JozeS » 15 Dec 2015, 15:48

"- da s pravili pametno in ustrezno ločimo dronerje od modelarjev,"

V osnutku mi izgleda vse izenačeno po težah, dovoljenih višinah leta in zahtevah po usposobljenosti "pilota".

LP,J.

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 17 Dec 2015, 05:21

JozeS napisal/-a:"- da s pravili pametno in ustrezno ločimo dronerje od modelarjev,"
V osnutku mi izgleda vse izenačeno po težah, dovoljenih višinah leta in zahtevah po usposobljenosti "pilota".
LP,J.
Sam osebno vidim razliko.
In v tem, zahtevah po usposobljenosti "pilota", tu je poanta.
V zahtevanem znanju in pogojih, ki jih modelarji praviloma brez problema izpolnjujejo, drugi pa ne čisto in bodo morali znanje pridobiti.
Glede uporabe zračnega prostora pa morajo biti pogoji za vse enaki, drugače ne gre.

Predlogi?

Uporabniški avatar
Davy Crockett
Razpravljalec
Prispevkov: 51
Pridružen: 20 Nov 2013, 19:07

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a Davy Crockett » 17 Dec 2015, 20:27

A te tečaje OK se bo v društvih izvajalo?
Torej se bo celo dalo letet izven vidnega polja ob pridobljenem dovoljenju! Bo to plačljivo oz. kako se bo to dovoljenje lahko pridobilo?

Ob izgubi signala mora imeti BL preizkušeni avtomatski vklop v varni način, pri katerem
se posledično vklopi ena izmed funkcij:
a) takojšni varni pristanek,
(TAKOJŠNI VARNI PRISTANEK NE OBSTAJA, AUTOPILOT NE MORE VARNO PRISTATI!)
b) vrnitev na mesto vzleta, (BOLJE BI BILO NAD MESTO VZLETA, čeprav obstajajo tudi naprave, ki omogočajo pristanek samo je to bolj tako, pa še to večina osd-jov oz. upravljalcev nima)
c) kroženje na mestu izgube signala (letalo) ali zadrži zadnjo pozicijo (rotornik).

Gasilni aparat, vi to resno? Pa še motorno vodno črpalko ter signalne rakete za klicanje pomoči v stresnih situacijah. ](*,) Kaj so mislili z ustrezni gasilnik? Pa nositi bomo morali odsevne lajbče, take kot jih imajo smetarji. Pa šalo na stran.

(1) Zaradi zagotavljanja varnosti terenskega osebja med delovanjem BL mora biti na dosegu
naslednja oprema:
a) ustrezni gasilni aparat,
b) avtomobilska prva pomoč.
(2) Osebje, povezano z letenjem BL, mora ves čas delovanja nosi varnostni telovnik žive
barve.


Kaj je mišljeno z izkaz brezpilotnega letalnika?
Kako je pa stem izkazom plovnosti?
Pa v tem osnutku je vse tako pomešano napisano.
Koliko je nekih papirjev, dnevnikov,registrov... potrebno!
Me prav zanima kdo se bo tega držal.

To je samo moje osebno mišljenje.
Zadnjič spremenil Davy Crockett, dne 18 Dec 2015, 07:30, skupaj popravljeno 4 krat.

Uporabniški avatar
AlesZ
Dr. Modelar
Prispevkov: 2865
Pridružen: 22 Maj 2002, 01:00
Kraj: Ljubljana

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a AlesZ » 17 Dec 2015, 22:08

A te tečaje OK se bo v društvih izvajalo?
....malo dvomim,za te zadeve je potrebna neka koncesija in to je ponavadi vezano na denar in tisti ki bo izpolnjeval pogoje za izobraževanje bo imel interes,da od nas izcuza čim več.....
Slika

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 18 Dec 2015, 06:43

Če govorimo o modelarjih, bi bilo po moje pravilno takšno razmišljanje (če bi do "obveznih" tečajev tudi realno prišlo):
- ko se tečaj izvaja v modelarskih klubih, bi moral biti za člane tečaj brezplačen (razen če klub ne določi drugače),
- za vse ostale, ki niso člani, klub določi način (donacija...) in zmerno, minimalno participacijo za stroške itd...
Ker gre za izobraževalno tematiko, je smiselno, da se privablja čim več ljudi (in ne, da se razmišlja o komerciali).

Kar se tiče "koncesije". Uradni organ je Agencija.
Razmišljanje je bilo v tej smeri. Agencija pošlje ali svojega ali drugega pooblaščenega predstavnika, ki predstavi program tečaja, odpredava tečaj predstavnikom klubom, ti pa potem naprej sami širijo znanje.
To se lahko organizira hkratno za predstavnike klubov ali posamično po kljubih. Ne vidim kakšnih velikih stroškov, morda kakšni potni strošek in običajno delovno uro.
Potem je stvar na klubih, da kvalitetno izvajajo tečaj po programu.

Krist
Dr. Modelar
Prispevkov: 6857
Pridružen: 09 Jul 2005, 05:22

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a Krist » 20 Dec 2015, 15:09

bovi napisal/-a: Kar se tiče "koncesije". Uradni organ je Agencija.
Razmišljanje je bilo v tej smeri. Agencija pošlje ali svojega ali drugega pooblaščenega predstavnika, ki predstavi program tečaja, odpredava tečaj predstavnikom klubom, ti pa potem naprej sami širijo znanje.
To se lahko organizira hkratno za predstavnike klubov ali posamično po kljubih. Ne vidim kakšnih velikih stroškov, morda kakšni potni strošek in običajno delovno uro.
Potem je stvar na klubih, da kvalitetno izvajajo tečaj po programu.
Jaz se tu ne strinjam glede stroškov, ker ti sigurno ne bodo tako nizki. Ampak jih bodo navili, ker bodo tako in tako edini, ki lahko to znanje širijo.
Sploh pa je težava v uradniku, ki verjetno ne loči "drona" od RV letala.
Naj raje pripravijo nekakšen priročnik v sodelovanju s modelarskimi društvi in se pač to razmnoži na ostalo rajo.

Sicer mi je pa zanjimivo, da so se spravili na letalce, kaj pa brodarska scena ni nič nevarna za ogrožene eko sisteme in ogrožene vrste ob, na in v vodi....
LP Kristjan

This sentence does not have a sense...
http://kads-world.com/KADS_World/Welcome.html

Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13454
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a Ultralajt » 20 Dec 2015, 16:31

Kar ornk si bomo pristrigli peruti. Nekaterih naših dosedanjih popolnoma nenevarnih aktivnosti bo tako konec.
Ali zaradi prepovedi z zakonskim členom, ali pa zaradi prehudih birokratskih ovir, zaradi katerih bom šel raje kot na travnik, v kevder po pir!
Upam na zdravo pamet vseh udeleženih v pripravljanju zakonodaje.

Jaz bi se kot "tradicionalni modelar" ogradil od početja "profičev", ki letijo s "pajki" vse drugo kot pa za hobi.
Njim ne bi pristrigel peruti, ampak jih omejil z zakonsko "kletko", kjer bi bilo natančno jasno do kod se sme in kjer so posledice (kazen) prekoračitve jasne in konkretne. Zdej smo pa vsi skupaj v isti kletki, le da je ta kletka deljena na klet, pritličje in nadstropje....

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 20 Dec 2015, 17:18

Še enkrat.
Modelarji so v odprti kategoriji.
Vse tisto o izpitih itd., velja za opravljanje komercialne dejavnosti, spadajo v specifično kategorijo in nima veze z modelarstvom. Pozabite ta del... To je delno za omejitev dronerjev in za postavitev standardov in pravil za opravljanje dejavnosti, kjer se potrebuje dovoljenje CAA za dela v zraku.

Uporabniški avatar
tomazslo
Profesor
Prispevkov: 1351
Pridružen: 22 Jun 2010, 19:07
Kraj: Kranjska Gora
Kontakt:

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a tomazslo » 20 Dec 2015, 20:12

Ultralajt napisal/-a:Kar ornk si bomo pristrigli peruti. Nekaterih naših dosedanjih popolnoma nenevarnih aktivnosti bo tako konec.
Ali zaradi prepovedi z zakonskim členom, ali pa zaradi prehudih birokratskih ovir, zaradi katerih bom šel raje kot na travnik, v kevder po pir!
Upam na zdravo pamet vseh udeleženih v pripravljanju zakonodaje.

Jaz bi se kot "tradicionalni modelar" ogradil od početja "profičev", ki letijo s "pajki" vse drugo kot pa za hobi.
Njim ne bi pristrigel peruti, ampak jih omejil z zakonsko "kletko", kjer bi bilo natančno jasno do kod se sme in kjer so posledice (kazen) prekoračitve jasne in konkretne. Zdej smo pa vsi skupaj v isti kletki, le da je ta kletka deljena na klet, pritličje in nadstropje....
Se popolnoma strinjam s tabo, že sam sem v tej smeri pisal...
Treba je ločiti tiste "pajke", ki z nami nimajo nobene povezave. Saj nikjer ne piše, da ne smejo multirotorji leteti na naših pistah, prav tako ne helikopterji. Vendar je vse to nekako v okviru klubskih pravil in pravil uporabe modelarske steze. Imamo člane kluba, ki letajo le z enim ali drugim. Zakonsko naj dosežejo omejitve, oziroma pravila igre tistim, ki letajo "prosto po Prešernu", povsod in nenadzorovano.
Zagotovo bodo posegli z zakonodajo tudi v naše področje, sam mislim, da nora biti naša osnova naši statuti, kjer so tudi pravila uporabe modelarske steze in pa licenca bilo katere kategorije modelarstva, to so pa naše članske izkaznice. Tako bi zakon ločil nas od ostalih dronarjev. Tistim naj pa porežejo peruti, ker nenazadnje je fejst moteče, da ti že vsak mulc leta nad tvojo teraso in snema kaj na njej počneš.

Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13454
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a Ultralajt » 20 Dec 2015, 20:45

bovi napisal/-a:Še enkrat.
Modelarji so v odprti kategoriji.
Od zgoraj precej zaprta... mislim na plafon letenja.... Še F3K-jevci zabrišejo svoj model nad 50 metrov.... :-k par zavojev v termiki in si že na 150... 8-[

Uporabniški avatar
JozeS
Profesor
Prispevkov: 1692
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Nova Gorica, SI

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a JozeS » 20 Dec 2015, 21:12

Ultralajt napisal/-a:
bovi napisal/-a:Še enkrat.
Modelarji so v odprti kategoriji.
Od zgoraj precej zaprta... mislim na plafon letenja.... Še F3K-jevci zabrišejo svoj model nad 50 metrov.... :-k par zavojev v termiki in si že na 150... 8-[

Kaj pa aerozaprega, veliki termični jadralni modeli, pobočja.. vse bo "prizemljeno" na 50 ali največ 150m z 5 urnim tečajem.

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 20 Dec 2015, 21:25

JozeS napisal/-a:
Ultralajt napisal/-a:
bovi napisal/-a:Še enkrat.
Modelarji so v odprti kategoriji.
Od zgoraj precej zaprta... mislim na plafon letenja.... Še F3K-jevci zabrišejo svoj model nad 50 metrov.... :-k par zavojev v termiki in si že na 150... 8-[

Kaj pa aerozaprega, veliki termični jadralni modeli, pobočja.. vse bo "prizemljeno" na 50 ali največ 150m z 5 urnim tečajem.
"50m" tečaja sigurno ne bo, čeprav se mi zdi zamisel dobra, da se vsi seznanijo z zračnim prostorom.
Pobočno jadranje ni takšen problem, vičina se dogaja na istih višinah, pred modelarjem.

Se stinjam, aerozaprega pa je velik problem po kakršnemkoli pravilniku z omejitvijo na 150m.
Morda določena, regijska registrirana modelarska vzletišča z večjo dovoljeno višino?
Potrebno je najti smiselno rešitev. Trenutno smo dogovorjeni, da se pogleda čez mejo, kako imajo to urejeno in poskuša pridobiti čim več informacij.

Uporabniški avatar
URAN8
Freak
Prispevkov: 524
Pridružen: 23 Nov 2004, 22:29
Kraj: Radeče

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a URAN8 » 20 Dec 2015, 21:53

Ne, problem ni aerozaprega, ampak teh 150 metrov. Na višinah nad 150m ne letijo samo veliki modeli aerozaprege ampak tudi veliko ostalih modelarjev z svojimi modeli. 2m model brez problema letiš nad teh 150m v vsakem malo termničnem dnevu. Sedaj pa bi bili vsi primorani leteti nižje, kar pa na koncu pomeni tudi večjo nevarnost , sploh kadar je v zraku več modelov naenkrat. Mislim, da se preveč opirate na novodobne "moderne" elapor modele in pozabljate na pravo modelarsko panogo. Pozabljate tudi, da nismo vsi člani nekih klubov in ne letimo na modelarskih pistah ampak si izberemo miren travnik kjer ne ogrožamo ljudi in uživamo v svojem hobiju. Pa kakšen 5-urni tečaj!!? Po 20-ih letih modelarjenja/letenja bom moral sedaj opravljati tečaj kako upravljati model. Naj imajo tečaje tisti , ki letijo komercialno,na prireditvah, v urbanem okolju ali v kontroliranem zračnem prostoru. Vsak modelar tudi nima telemetrije, da bi vedel na točno kakšni višini leti, zato so točno določene višine popoln nesmisel. Izven naseljenega območja in LOS in pika! Ko boste začeli enkrat omejevati letenje samo na določena vzletišča in višine boste tudi uničili naš prelep hobi!
LP Andrej

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 20 Dec 2015, 22:14

URAN8 napisal/-a:Ne, problem ni aerozaprega, ampak teh 150 metrov. Na višinah nad 150m ne letijo samo veliki modeli aerozaprege ampak tudi veliko ostalih modelarjev z svojimi modeli. 2m model brez problema letiš nad teh 150m v vsakem malo termničnem dnevu. Sedaj pa bi bili vsi primorani leteti nižje, kar pa na koncu pomeni tudi večjo nevarnost , sploh kadar je v zraku več modelov naenkrat. Mislim, da se preveč opirate na novodobne "moderne" elapor modele in pozabljate na pravo modelarsko panogo. Pozabljate tudi, da nismo vsi člani nekih klubov in ne letimo na modelarskih pistah ampak si izberemo miren travnik kjer ne ogrožamo ljudi in uživamo v svojem hobiju. Pa kakšen 5-urni tečaj!!? Po 20-ih letih modelarjenja/letenja bom moral sedaj opravljati tečaj kako upravljati model. Naj imajo tečaje tisti , ki letijo komercialno,na prireditvah, v urbanem okolju ali v kontroliranem zračnem prostoru. Vsak modelar tudi nima telemetrije, da bi vedel na točno kakšni višini leti, zato so točno določene višine popoln nesmisel. Izven naseljenega območja in LOS in pika! Ko boste začeli enkrat omejevati letenje samo na določena vzletišča in višine boste tudi uničili naš prelep hobi!
Razumem.
Kdo kje pravi, da je 5 ur za vodenje modela? Ta čas je bil mišljen za pridobitev znanja o zračnem prostoru, kako potekajo zračne poti, varnost modelarjev ter drugih udeležencev v zraku, kakšna so pravila in "tolmačenja" novega pravilnika kakršnekoli že bo. To je to.
Določene višine pa sploh niso popolni nesmisel! Postavite se v vlogo enega pilota letala ali helikopterja.
Predstavljajte si nekega novopečenega "modelarja" pravega ali dronerja, ki bo letel neomejeno pred priletno pristajano ravnjo za Brnik, Maribor in Portorož...
A ni nepoznavanje le tega nevarno?
Če smo iskreni, to bi že sedaj morali vsi udeleženci, vključno z modelarji to vedeti.
Elapor itd. Modelarstvo se je v zadnjih letih precej razvilo, tako v materialih kot v elektroniki, pa tudi z novimi načini letenja (fpv)...
Dejmo na to gledati tako,
Glede višin sem že napisal, da se išče rešitev.
Cel svet sedaj to ureja (res je, da po zaslugi dronerjev in ne modelarjev) ali ima že urejeno, a mi bomo izjema? Bodimo realni in skupaj poiščimo rešitve.
Predlogi prosim.
Hvala.

Uporabniški avatar
mzupancic
Razpravljalec
Prispevkov: 123
Pridružen: 10 Dec 2004, 13:48
Kraj: Krško

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a mzupancic » 21 Dec 2015, 20:08

Tole prebiram in skušam ohraniti trezno glavo. Najbolj se mi zdijo problematični tile metri. Jadralci letijo visoko in na nek način bo treba dvigniti višino. Konec koncev ne verjamem, da bodo v tujini omejili jadralce na 150m. Tam gredo s take višine pristajat.

Mogoče bi bilo smiselno bolj ločiti drone od jadralnih modelov in slednjim dovoliti večjo višino. Na predpise se ne spoznam najbolje, a če prav razumem je že sedaj prostor do 1000ft, to je 300m, svoboden in ne vidim zakaj bi se omejevali s 150m. Malo pomislite na 500m trikotnik, ki je zadnja leta zelo popularen. Kdo se upa to modelarjem vzeti? V tujini se ne bodo dali in tudi mi se ne smemo. Osebno me to niti tako hudo ne prizadene, ker slabše vidim in je zame varna razdalja 300m, a privoščim ostalim več prostora.

Prava letala, ki letijo nad 300m se mi ne zdijo problem, saj so za nas dokaj počasna, hrupna, hitro opazljiva in se jim lahko hitro in enostavno izognemo, če že pridejo v našo bližino.

Travnik na katerem letim ima stezo dolgo 150m, pa je samo za vzletanje in pristajanje. Center te steze je 4.6km oddaljen od centra steze bližnjega letališča. Šmrc, 400m premalo. No, zadnjih 30 let nismo imeli težav.

Predvsem pa, ko prebiram tuje reference tu objavljene, dobim občutek, da se vse vrti okoli dronov. Na brošurah so samo droni. Nikjer ne vidim modelov letal.

Konkretni predlogi:
1. Pravilnik naj bolj definira modele letal in helikopterjev za rekreativno/športno letenje, ki jih je mogoče upravljati tudi, če izgubijo pogon (celo helikopterji pristanejo na avto rotacijo, multikopterji pač ne).
2. Na zgornjo definicijo naj se modelom letal in helikopterjev omogoči primerno velik zračni prostor, ki ne bo zaviral modelarstva. S 1000m (dlje že komande težko nesejo) pogleda bi zadovoljili tudi najbolj zahtevne in sposobne, večina pa tako ali tako leti precej bližje.

Mogoče bi morala biti definicija razdalje prav ta: 100mW moči oddajnika, kar je že sedaj in razdalja da povezava še zanesljivo deluje, pa smo na 1000m.

lp, Matjaž

Uporabniški avatar
JozeS
Profesor
Prispevkov: 1692
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Nova Gorica, SI

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a JozeS » 21 Dec 2015, 20:33

Zakaj se tako mudi s tem pravilnikom o BL?
EASA naj bi še v decembru objavila novo verzijo osnutka.

LP,J.

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 21 Dec 2015, 20:38

JozeS napisal/-a:Zakaj se tako mudi s tem pravilnikom o BL?
Saj se ne, še enkrat to je delavno gradivo.
JozeS napisal/-a: EASA naj bi še v decembru objavila novo verzijo osnutka.
LP,J.
To je to.
viewtopic.php?f=170&t=93197&p=580556#p580556

Uporabniški avatar
JozeS
Profesor
Prispevkov: 1692
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Nova Gorica, SI

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a JozeS » 21 Dec 2015, 21:31

Tukaj spodaj sem prebral:

Re: Obstoječi in novi predpisi SLO (december 2015)
Napisal/-a bovi » 20 Dec 2015 19:58
No pa bom kar jaz začel... do se bo mene šinfalo

Prosim vse, ki imate v svojih modelarskih klubih primerne prostore, če ste pripravljeni pomagati k organizaciji "javni posvet modelarjev"?

Modelarji pa zelo in takoj potrebujemo:
- modelar - pravnik, morda odvetnik
- modelar - ki dela v KZPS (imamo)
- modelar - zavarovalničar
- modelar - pilot v Vojski in Policiji (imamo)
- modelar - pilot ATPL
- modelar - razvijalec spletnih strani (ki je pripravljen bp sodelovati)
- morda še kaj?

Rok čim prej, mora biti pred novim letom.... Ker kasneje bo vse težje...
Zadnjič spremenil JozeS, dne 22 Dec 2015, 13:12, skupaj popravljeno 2 krat.

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 21 Dec 2015, 21:47

Ok, to je pa drugo.
Mislim, da je potrebno nekaj narediti v tej smeri, res je, da je datum malo optimističen, morda bo bolj realno za januar 2016.
Če govorimo o "javnem posvetu modelarjem.
Morda pa bi se lahko ustrezno pripravili in takoj, ko bo predstavljem nacionalni Pravilnik naredimo predlagano.
Če je pa kdo proti ali pa ima kakšen drug predlog, pa se naj to tudi pove.

In še ena zadeva, zakaj velja pohiteti. Potrebno bo sedaj počasi tudi uradno definirati modelarska vzletišča.
Zna se zgoditi, da bo le na teh dovoljeno letenje "nad" mejo 150m, recimo do 500m.
Morda bodo modelarska vzletišča tudi označena na uradnih mapah, podobno kot sedaj padalci ali jadralci... Morda celo na bodočih VFR kartah.

Uporabniški avatar
URAN8
Freak
Prispevkov: 524
Pridružen: 23 Nov 2004, 22:29
Kraj: Radeče

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a URAN8 » 21 Dec 2015, 22:18

bovi napisal/-a:Ok, to je pa drugo.
Mislim, da je potrebno nekaj narediti v tej smeri, res je, da je datum malo optimističen, morda bo bolj realno za januar 2016.
Če govorimo o "javnem posvetu modelarjem.
Morda pa bi se lahko ustrezno pripravili in takoj, ko bo predstavljem nacionalni Pravilnik naredimo predlagano.
Če je pa kdo proti ali pa ima kakšen drug predlog, pa se naj to tudi pove.

In še ena zadeva, zakaj velja pohiteti. Potrebno bo sedaj počasi tudi uradno definirati modelarska vzletišča.
Zna se zgoditi, da bo le na teh dovoljeno letenje "nad" mejo 150m, recimo do 500m.
Morda bodo modelarska vzletišča tudi označena na uradnih mapah, podobno kot sedaj padalci ali jadralci... Morda celo na bodočih VFR kartah.

Bode me ta "uradno definirati modelarska vzletišča". katera vzletišča bodo definirana kot uradna in bodo veljavna. Večina modelarjev, ne govorim o dronerjih, nas leti na travnikih izven naselij, kjer ne delamo problemov. Ali ne bi bilo bolj smiselno in lažje omejiti letenje v kontroliranih območjih, vse ostalo pa bi bilo prosto letenje do bolj modelarjem prijaznih 500m? Teh 150m je za potrebe modelarstva povsem nerealnih.Moje mnenje je , da je lažje razumeti omejitev letenja na območju kjer res nekoga lahko potencialno ogrožaš kot pa ,da te nekdo sili iz domačega travnika, kjer nikomur ne škodiš, v neko omejeno območje modelarskega kluba/vzletišča. V smislu " Vse je prepovedano samo tukaj in tam ne" ali "Vse je dovoljeno samo tukaj in tam ne". Tukaj mislim predvsem na lokacijo. Če se bodo zadeve preveč omejile bomo priča upadu modelarstva in porastu nespoštovanja pravil katere se poskuša sedaj sprejeti. Vsi bomo lažje spoštovali pravila, ki dovolj dopuščajo in nujno omejujejo, kot pa tista , ki veliko omejujejo in malo dopuščajo. Meni osebno je najbližji klub/vzletišče oddaljeno 40 min vožnje. V kolikor ne bom smel leteti tako kot sedaj, grem lahko iskat nov hobi.
LP Andrej

Uporabniški avatar
bovi
Freak
Prispevkov: 671
Pridružen: 24 Jul 2009, 11:58
Kraj: Domžale

Re: Strokovno delovno gradivo (osnutek pravilnika o BL)

Odgovor Napisal/-a bovi » 21 Dec 2015, 22:30

Ma, ja mi je čisto jasno. Ampak odkrito povedano ne vem, kam se bodo zadeve zapeljale.
A kdo ve, kako je to v Avstriji, Nemčiji ali Italiji? -> višina letenja izven modelarskih vzletišč?

Zaklenjeno

Vrni se na