Osnove avtomodelarstva

Pomembne informacije, pomoč, vprašanja in odgovori začetnikom.

Moderator: mihec87

Odgovori
Uporabniški avatar
kurnt29
Profesor
Prispevkov: 1993
Pridružen: 21 Nov 2010, 22:34
Kraj: THN

Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnt29 » 20 Sep 2013, 01:58

Tema je namenjena zacetnikom, ki o avtomodelarstvu nimajo nobenega znanja ali pa ga imajo bolj malo.
V njej bom/bomo poskusal/-i razloziti osnove avtomodelarstva na nacin, razumljiv zacetnikom.

Tema se bo nadajevala in dopolnjevala, saj je v enem samem prispevku prakticno nemogoce opisati vse kar bi bilo dobro vedeti o modelih avtomobilov, saj se le ti med seboj mocno razlikujejo. Prav tako pa bo tema moderirana, da jo ohranimo cim bolj cisto.
Vprasanja v stilu "Katerega priporocate?" in diskusije o tem kateri je boljsi in zakaj naj ostanejo izven te teme.

Kot bi dejal nas stari znanec Hugo: "No, pa zacnimo!"



Velikost modela
Nekateri vztrajno trdijo, da velikost je pomembna. Seveda nekaterim pase vecji, drugim manjsi, tretjim spet najmanjsi. Se vedno je govora o avtomobilskih modelih, da ne bo pomote. Modele poznamo v prakticno vseh merilih, vse od miniaturnih 1:64, pa vse do ogromnih 1:3 modelov. Kaj sploh pomenijo te stevilke? Predstavljajo razmerje med originalom in modelom.
Poenostavljeno, original predstavlja stevilka 1, druga stevilka predstavlja koliko enako velikih modelov bi postavili enega zraven drugega, da bi bili skupaj tako veliki kot je original.

Vzemimo za primer merilo 1:8. Torej, da dosezemo velikost orignalnega vozila potrebujemo 8 modelov, pa naj bo to merjeno v sirino, dolzino ali celo visino.

Slika

Slika



Stil modela

Avtomobilske modele delimo na vec nacinov, v tem razdelku jih bom razdelil glede na to za kaksno vozno podlago so namenjeni.
Tako poznamo dve veliki skupini in sicer On-Road in Off-Road.

On-Road
On-road (cestni) modeli kot ze ime pove, so namenjeni uporabi na cesti. Seveda se uporabljajo tudi na drugih podlagah kot so beton, tepih..
Naceloma imajo manjso oddaljenost od tal kot Off-Road modeli, vzmetenje je trse nastavljeno.

Off-Road
Off-Road (terenski) modeli so namenjeni uporabi izven cest.
Imajo vecjo oddaljenost od tal kot On-Road modeli, vzmetenje je mehkejse nastavljeno.


Seveda pa so tu tudi posamezniki, ki uporabljajo off-road modele na cesti in on-road na terenu.
Vsak je lastnik svojega modela, zato lahko z njim pocne in ga vozi kjer zeli, ce s tem ne ogroza tretje osebe.



Motor

Avtomobilske modele delimo tudi glede na vrsto motorja, ki model poganja.
V avtomobilskih modelih poznamo dve vrsti motorjev, zato jih delimo na dve skupini:
- modeli z motorjem z notranjim izgorevanjem
- elektro modeli

Modeli z pogonom na notranje izgorevanje
Glavne znacilnosti modelov z pogonom na notranje izgorevanje so realisticen zvok motorja, nesnaga, visoka zmogljivost.
Modeli z pognom na notranje izgorevanje so bolj izpostavljeni nesnagi. Majhne kapljice goriva iz izpuha se prilepijo na sasijo ter karoserijo modela nase pa vezejo umazanijo iz okolice. Temu so se dodatno podvrzeni off-road modeli.

Tudi znotraj te skupine lahko modele se dodatno razdelimo na dve podskupini:
- "nitro" modeli
- modeli na mesanico (2T, redko 4T)


Elektro modeli
Glavne znacilnosti elektro modelov so tiho delovanje v primerjavi z modeli z motorjem na notranje izgorevanje, manj nesnage saj ni goriva, ki bi nase vezalo umazanijo.
Tudi znotraj te skupine lahko modele se dodatno razledimo na dve podskupini:
- modeli z krtacnim pogonom
- modeli z brezkrtacnim pogonom


Poznamo tako elektro kot nitro off-road in on-road modele.
Slika



Pogon
Kot pri pravih avtomobilih, tudi pri modelih poznamo vec vrst pogonov:
- 4WD/4×4/AWD (All Wheel Drive) stirikolesni pogon oz. pogon na vsa stiri kolesa
- FWD (Front Wheel Drive) pogon na prednji kolesni par
- RWD (Rear Wheel Drive) pogon na zadnji kolesni par

Glede na vrsto pogona pa lahko modele razdelimo tudi na drug nacin in sicer:
- modeli z jermenskim prenosom
- modeli z kardanskim prenosom

Jermenski prenos
Modeli z jermenskim prenosom imajo prednji in zadnji kolesni par povezan z jermenom. Vmes je seveda se nekaj jermenic, ki skrbijo za pravilni tek jermena, pri nekaterih modelih pa so vgrajeni tudi netzovalniki, ki jih uporabimo, da je jermen pravilno nategnjen. Taksni modeli se na veliko uporabljajo za drift, saj omogocajo Counter-Steer (razlicno razmerje vrtenja koles spredaj) in s tem lazje drsenje pri nizkih hitrostih. Uporabljajo se vecinoma v on-road modelih.

Slika

Kardanski prenos
Kardanski prenos je bolj znacilen za off-road modele. Naceloma je manj obcutljiv in lazji za vzdrzevanje.
Modeli imajo pogonski del zasciten s potisno sklopko ali pa s sredinskim diferencialom.

Slika




Izgled modela

Poznamo veliko razlicnih vrst modelov, ki razlicno izgledajo. Ce delimo modele glede na izgled, lahko le te razdelimo na:
Off-Road: Buggy, Truggy, Stadium Truck, Rally, Short Course Truck, Monster Truck, Crawler, Dirt Oval, Trail..
On-Road: Touring, Pan Car, Drag Racer, Drift..

Buggy
Buggy je tipicni predstavnik off-road skupine.
Ker ima kolesa pomaknjena prav v kote modela pomeni, da je vsa masa bolj kot ne v centru modela. Majhna karoserija omogoca neoviran pretok zraka cez model. Ti dve lastnosti ga naredita idealnega za off-road tekmovanja.

Slika


Truggy
Prvotno zasnovan na buggy-ju z elementi monster truck modelov. Od buggy-ja se razlikuje po nekoliko razsirjenih rokah, sirsih kolesih in karoserijo bolj podobno realnim poltovornjakom. Zaradi vecje teze je ponavadi vgrajen bolj zmogljiv motor kot v buggy modelih. Za tekmovanja se uporablja nekoliko manj kot buggy. Buggy + Truck = Truggy

Slika


Stadium Truck
Stadium Truck modeli so bili sprva pomanjsane verzije dirkalnikov, ki so jih uporabljali na zaprtih tekmovanjih. Nato pa so zaceli vse bolj rasti v sirino in dobivati vecja in vecja kolesa. Vecina modelov ima le zadnji pogon.

Slika


Rally
Rally se od on-road razlikujejo po nekoliko mehkejsem vzmetenju, visji oddaljenosti od tal ter bolj agresivnimi gumami.

Slika


Short Course Truck
SCT je izjemno popularen v Ameriki v zadnjih letih. Gre za popolnoma po narocilu narejene avtomobile s cevno konstrukcijo in plasticno karoserijo v obliki poltovornjakov.

Slika


Monster Truck
Monstri imajo ogromna kolesa, ki jim omogocajo prehajanje cez vecje ovire. Karoserija je ponavadi v obliki ameriskega poltovornjaka.

Slika


Crawler
Crawler oz. plezalec je oblikovan po modelih za premagovanje nemogocih ovir. Ponavadi ne uporabljajo neodvisnega vzmetenja, temvec akse. Njihova artikulacija je ogromna, pri nekaterih je lahko kot med prvo in zadnjo osjo tudi preko 90°.

Slika


Dirt Oval
Modeli oblikovani po tekmovalnih vozilih, ki tekmujejo na ovalu. Prav zaradi tega imajo svojevrstne aerodinamicne dodatke.

Slika


Trail
Trail modeli so ponavadi pristne kopije vecjih modelov. Izdelani v podrobnosti niso primerni za visoke hitrosti, zato se z njimi najveckrat "raziskuje na odpravah."

Slika


Touring
Touring modeli so prirejeni za voznjo po cesti ali za tekmovanje. Gre za "navadne" cestne avtomobile.

Slika


Pan Car
Imajo zelo nizko silhueto, siroke zadnje gume. Njihovo razmerje med maso in mocjo je neverjetno. So zelo krhki tako, da zahtevajo izkusenega voznika.

Slika


Drag Racer
Drag racer-ji so narejeni izkljucno z enim namenom - kdo bo hitreje pospeseval. Imajo velika in siroka zadnja kolesa, zavijanja je le za vzorec.

Slika


Drift
Modeli za drift so posebej prilagojeni za to tehniko voznje. Obicajno imajo namescena trda kolesa, trse vzmetenje, blokirane diferenciale in so stilsko zelo dodelana.

Slika




Elektronska oprema

Tako elektro kot tudi nitro modeli uporabljajo elektronsko opremo za vodenje, sledenje, branje podatkov v realnem casu in se za kaksno dejavnost. Med to opremo stejemo komando, sprejemnik, servo za zavijanje, servo za plin (nitro), akumulator za napajanje sprejemnika in serva za zavijanje (nitro), elektricni motor (elektro), regulator hitrosti oz. obratov motorja - ESC (elektro), pogonski akumulator (elektro). Poleg te opreme pa se na tekmovanjih uporablja tudi transponder za merjenje casov in krogov.

Komanda
V avto modelarstvu se vecinoma uporabljajo 2-kanalne komande, redko tudi 3 ali vec kanalne.
Kaj pomeni kanal? Poenostavljeno takole: en kanal za zavijanje, en kanal za plin. Ce je zelja ali potreba po vec funkcijah, potrebujemo komando in sprejemnik z vec kanali.
Naceloma se 1. kanal uporablja za zavijanje, 2.kanal pa za plin.

Tudi tu pa poznamo vec tehnologij. Starejse komande delujejo na frekvenci 27MHz ali 40MHz. Ce zelimo voziti s prijatelji, pa moramo poskrbeti, da imamo v komandah drugacne kvarcne kristale s katerimi se dolocajo pasovno sirino na kateri komanda deluje. Najlazje pa taksno komando prepoznamo po izredno dolgi izvlecljivi anteni. Na sreco vecina proizvajalcev te komande odmika iz prodaje in vpeljuje novejse komande z novimi tehnologijami in delovanjem na 2.4GHz.

Komande, ki deljujejo na 2.4GHz najlazje prepoznamo po zelo kratki trdi anteni (ponekod je celo skrita v ohisju komande).
S taksnimi komandami lahko vozimo s prijatelji brez, da bi kaj spreminjali na komandi.

Na komandi pa ponavadi najdemo tudi nekaj gumbov. S temi gumbi spreminjamo osnovne nastavitve na modelu kot so nicelna tocka plina (da model stoji pri miru v prostem teku) - kot nekaksen "ler" pri pravem vozilu, nicelna tocka zavijalnega sistema (da kolesa modela stojijo poravnana naravnost), omejitev hoda zavijalnega sistema, omejitev plina naprej/nazaj..
Kaksne funkcije ima komanda je odvisno od posameznega tipa komande.

Komanda je tista aparatura, ki jo drzimo v rokah, ko upravljamo z modelom.
Slika


Sprejemnik
Sprejemnik se nahaja na modelu samem in sprejema signale, ki jih posilja komanda. Njegova naloga je, da signale poslje naprej ostalim elektronskim komponentam na modelu. Najlazje ga prepoznamo po tem, da je edina naprava na modelu, ki ima anteno, poleg tega pa od vsake elektronske komponente zice vodijo do sprejemnika. Pri elektro modelih so obicajno napajani iz regulatorja hitrosti, pri nitro modelih pa so napajani posebaj iz sprejemniskega akumulatorja (ponavadi 4.8-6V). Prav tako tudi tukaj poznamo razlicne tehnologije. Starejsi sprejemniki delujejo na 27MHz ali 40MHz, novejsi pa na 2.4GHz.

Sprejemnik se mora ujemati z komando, ne moremo uporabljati komande na eni frekvenci in sprejemnika, ki je namenjen za drugo frekvenco. Pri starejsih sprejemnikih to uredimo z uporabo kvarcnih kristalov (enaka frekvenca za v komando in enaka frekvenca za v sprejemnik), pri novejsih sprejemnikih pa jih s komando parimo (bindamo - binding). To naredimo enkrat in nato sta komanda in sprejemnik povezana torej ni potrebe, da bi to delali vsakic, ko zelimo voziti model.

Slika


Servo
Servo je naprava, ki skrbi za proporcionalno zavijanje modela ali za proporcionalno dodajanje plina in zavore. To pomeni, da servo naredi odklon, kakrsnega mu dolocimo s pomocjo komandnega sistema, v nasprotju cenejse otroske verzije avtomobilskih modelov ne omogocajo proporcionalnega vodenja, temvec poznajo le tri pozicije - koncna leva, sredinska, koncna desna.

V specifikacijah vsakega serva najdemo:
- minimalno/maksimalno napajalno napetost
- potisk, na stari celini merjen v kg/cm
- cas v katerem premakne neobremenjeno rocico za dolocen kot
- mere D×S×V

Ponavadi proizvajalci posebej poudarijo iz kaksnega materiala so narejeni zobniki (kovinski, plasticni..).

Poznamo vec vrst servo motorjev:
- analogni
- digitalni
- coreless
- brushless
- magnetic indution

V to kako posamezna vrsta servo motorjev deluje se tu ne bom spuscal, je pa prav, da omenim moznosti. Vec o tem je napisano v temi Elektronika.

Ker poznamo modele v vecih merilih, se uporabljaljo tudi razlicno veliki in razlicno zmogljivi servoti.
- Manjsi modeli, v merilih do 1:16 uporabljajo t.i. mikro servote, bolj poznane iz aviomodelarstva. Gre za lahke servo motorje z manjsimi zmogljivostmi.
- Modeli v merilih 1:10 do 1:7 (tudi nekateri 1:6), uporabljajo t.i. standard servote, ti so v avtomodelarstvu najbolj uporabljeni.
Njihove zmogljivosti so zelo razlicne (3-35kg/cm), odvisno za kaksno aplikacijo servo potrebujemo.
- Vecji modeli kot so tisti v merilih 1:6, 1:5 pa za zavijanje uporabljajo t.i. jumbo servote. Gre za izjemno zmogljive servo motorje, ki imajo potisk tudi preko 50kg/cm.

Primerjava mikro in standard serva:
Slika

Primerjava standard in jumbo serva:
Slika


Transponder
Transponder je naprava, ki se uporablja na tekmovanjih za merjenje casov in stevilo krogov. Je nekaksen oddajnik, ki oddaja kodiran signal v zelo omejenem dosegu. Predstavlja pa le en del celotnega merilnega sistema.
Transponder vgradimo na model, cim bolj stran od ostalih elektricnih komponent, ki jih imamo v modelu (s tem preprecimo vecje motnje).

Drugi del merilnega sistema je "zanka", ki predstavlja nekaksen sprejemnik in je povezana z racunalnikom. Ko se model s transponderjem zapelje mimo te zanke (zanka je lahko namescena pod progo ali nekoliko nad progo), zanka zazna signal in ga sporoci naprej racunalniku. Racunalnik preveri koliko casa nazaj se je model s tocno tem transponderjem peljal mimo in na podlagi tega doloci cas kroga. Vsakic ko se model s transponderjem zapelje mimo, se tudi stevec krogov za ta transponder poveca za ena (pristeje en krog).

Transponderje poznamo v dveh izvedbah:
- osebni - lastnik ga ima vseskozi vgrajenega v svoj model, napaja se iz sprejemnika, vsak transponder ima svojo indentifikacijsko 7-mestno stevilko, katero pred startom tekme lastnik transponderja sporoci odgovornemu merilcu
- hisni - na samem dogodku so na voljo za izposojo, na model ga pritrdimo s pomocjo zatica (kot se uporablja tudi za pritrditev karoserije), ti transponderji imajo vgrajen akumulator, ki ga je seveda po koncani tekmi potrebno napolniti

Osebne transponderje vecinoma uporabljajo bolj profesionalni vozniki. Tisti, ki tekmujejo le obcasno si ponavadi izposodijo hisne transponderje.

Primer osebnega transponderja:
Slika

Primer hisnega transponderja:
Slika



Regulator hitrosti

Uporabljamo ga le v elektro modelih. Pri "nitro" in bencinskih modelih, njegovo nalogo opravlja servo za gas/zavoro. Glavna naloga regulatorja hitrosti (anglesko Electronic Speed Controller - ESC) je kot ze ime pove reguliranje hitrosti, torej s kaksno hitrostjo se vrti motor in s tem posledicno s kaksno hitrostjo se premika model. Ker poznamo razlicna merila modelov, poznamo tudi razlicno zmogljive regulatorje, sicer od 10A naprej vse do 200A+. Manj zmogljivi so primerni za manjse modele, bolj zmogljivi za vecje modele.

Poznamo dve vrsti regulatorjev:
- krtacni (brushed) - krtacni regulatorji se uporabljajo skupaj z krtacnimi motorji. Ponavadi se uporabljajo v cenovno ugodnih, zacetniskih modelih in v nekaterih panogah kot je recimo Rock Crawling. Ena od dobrih lastnosti taksnega sistema je ta, da pri nizkih obratih ne povzrocajo "cukanja", ena njihovih slabih lastnosti je slab izkoristek. Z primerljivim brezkrtacnim sistemom dobimo veliko daljsi cas voznje.
Krtacni regulatorji imajo naceloma dva vhodna in dva izhodna kabla. Vhodna sta pozitivni in negativni pol iz akumulatorja, izhodna pa pozitivni in negativni pol do motorja.

- brezkrtacni (brushless) - brezkrtacne regulatorje uporabljamo skupaj z brezkrtacnimi motorji. Naceloma se uporabljajo v naprednih modelih, ki so nekoliko drazji. Slaba lastnost takega sistema je "cukanje" pri zelo nizkih obratih.
Brezkrtacni regulatorji imajo naceloma dva vhodna in tri izhodne kable. Vhodna sta pozitivni in negativni pol iz akumulatorja, izhodni pa so trije poli do motorja.

Primer krtacnega regulatorja:
Slika

Primer brezkrtacnega regulatorja:
Slika


Seveda pa ima poleg glavne naloge regulator se nekaj drugih nalog. Med drugim je vgrajen BEC. BEC skrbi za to, da napetost akumulatorja prilagodi napetosti na kateri delujejo servoti, sprejemnik in ostale manjse elektronske komponente kot je transponder (ponavadi med 4,8-6,0V).

Poleg vhodnih in izhodnih kablov, pa na regulator vodi se nekaj drugih kablov. Te so ponavadi prikljucek (s tremi kabli), ki ga vkljucimo v sprejemnik, drugi pa je stikalo (dva kabla). Nekateri regulatorji imajo tudi dodaten prikljucek za zunanji ventilator.

Glavni specifikaciji, ki nam povesta za kaksen model je regulator primeren sta maksimalni tok in maksimalna napajalna napetost. Visja kot sta, za vecji model je regulator primeren.

Nastavitve regulatorja naceloma lahko spreminjamo. Vecina regulatorjev ima nekje ob strani majhen gumbek in LED s pomocjo katerih lahko nastavljamo nastavitve regulatorja. Zal pa je taksno nastavljanje prava muka, zato so na sreco na voljo tudi programirne kartice za vecino regulatorjev. Seveda nobena kartica ni univerzalna, vsaka je namenjena dolocenemu regulatorju. Poznamo kartice, ki imajo LED zaslon na katerem prikazujejo stanje, druge pa so bolj enostavne, kjer le sveti LED pri doloceni vrednosti.

Primer kartice z LED zaslonom:
Slika

Primer kartice brez LED zaslona:
Slika

Bolj napredni regulatorji oz. regulatorji visjega cenovnega razreda (obicajno) imajo moznost tudi priklopa na racunalnik preko USB prikljucka. Tako lahko nastavitve in parametre spremljamo preko racunalnika, za kaksno hitro spremembo pa je se vedno na voljo nastavljanje s kartico. Taksni regulatorji imajo naceloma tudi sistemsko podporo s strani proizvajalca, ki vsake toliko casa objavi novo/posodobljeno verzijo programa (software).


Elektricni motor

Prav tako kot regulator hitrosti se uporablja le v elektro modelih. Je naprava, ki pretvarja elektricno energijo v gibanje.
Elektromotorje delimo na dve skupini:

- krtacni (brushed) - krtacni motorji se uporabljajo skupaj z krtacnimi regulatorji. Motor najlazje prepoznamo po tem, da uporablja le dve zici od regulatorja do motorja. Delujejo tako, da krtacke drgnejo po rotorju in tako prenasajo elektricno energijo nanj. Ob redni uporabi se krtacke seveda obrabijo in jih je potrebno zamenjati, to je pri nekaterih motorjih enostavno, pri drugih (cenejsih) verzijah pa to ni mogoce in je potrebno zamenjati cel motor.
Zanje velja tudi vse kar je zapisano za krtacni sisem pri regulatorjih hitrosti.

- brezkrtacni (brushless) - brezkrtacni motorji se uporabljajo skupaj z brezkrtacnimi regulatorji. Motor najlazje prepoznamo po tem, da uporablja tri zice od regulatorja do motorja. Gre za manjse trifazne motorje. Delujejo na principu magneta in elektromagnetnega polja, ki povzroci, da se ustvari sila, ki premakne rotor. Fizicnega kontakta med rotorjem in statorjem ni (nasprotno kot pri krtacnih motorjih, kjer imamo fizicni kontakt med rotorjem in statorjem realiziran s krtackami), zato prakticno ni potrebe po vzdrzevanju. Le na vsake toliko casa je dobro preveriti kako se vrtijo lezaji, ki drzijo rotor.
Brezkrtacni motorji so lahko 2 polni, 4 polni ali tudi vec polni. Vec kot ima motor polov, boljsi ima izkoristek in manj se greje.

Brezkrtacne motorje pa delimo se na notranjevrtece (inrunner) in zunanjevrtece (outrunner). V avtomobilskih in ladijskih modelih se ponavadi uporablja notranjevrtece v letalih pa zunanjevrtece.

Shema krtacnega in brezkrtacnega motorja:
Slika

Primer krtacnega motorja, ki ne omogoca menjave krtack na desni in motorja, ki omogoca menjavo krtack na levi:
Slika

Shema notranjevrtecega in zunanjevrtecega brezkrtacnega motorja:
Slika

Primer notranjevrtecega brezkrtacnega motorja:
Slika

Primer zunanjevrtecega brezkrtacnega motorja:
Slika

Motorje delimo tudi v nekaj velikostnih razredov, to so 380 za manjse avtomobilske modele (1:16 in manjsi), 540 in 550 za modele v merilu 1:10 in motorje razreda 600 in 700, ki se lahko uporabljajo v vecjih modelih (1:8). To so oznake, ki so se bolj drzale krtacnih motorjev.

Brezkrtacne motorje pa po velikosti dolocamo kar takole YYXX, kjer YY pomeni premer motorja (v mm), XX pa pomeni dolzino motorja (v mm), torej motor 3650 ima premer 36mm in dolzino 50mm. Razred 3650 in 540 ter 3660 in 550 sta priblizno enako velika in se uporabljata za enake aplikacije.
Standardne velikosti brezkrtacnih motorjev so 20xx za micro modele, 28xx za modele 1:16 ali manjse, 36xx za modele 1:10, 40xx in 42xx za modele 1:8, 56xx za vecje modele.



Giroskop

Giroskop ali na hitro gyro, je pripomocek, ki uravnava naklon vozila. Nekateri giroskopi so prirejeni za drift, drugi za boljso vodljivost v smeri voznje. Tisti za drift omogocajo zacetnikom lazji zacetek in pomagajo, da pri tezkih zacetkih ne izgubijo volje saj je voznja brez giroskopa lahko kar tezavna v kolikor oseba nima nobenih izkusenj z voznjo modelov od prej.

Primer drift giroskopa:
Slika

Hitra predstavitev drift giroskopa:
http://www.youtube.com/watch?v=1xxXM-BJPk4

Tukaj pa je predstavitev stabilizacijskega sistema (gyro in sistem za uravnavanje plina) AVC - Active Vehicle Control:
http://www.youtube.com/watch?v=fFzkRSfG4r8


Akumulatorji

Glavni vir energije za pogon pri elektro modelih. Uporablja se vec razlicnih tehnologij, kot so NiCd, Nimh, Lipo..
V zadnjih casih NiCd vse bolj izginja iz prodajnih polic saj enostavno ne more vec konkurirati novejsim tehnologijam.

Nimh se vedno najdemo v bolj zacetniskih modelih, kjer ni zahtev po zelo visokem toku.
1 celica nimh ima nazivno napetost 1.2V, maksimalno napetost nekje 1.45V in najnizjo napetost 0.8V.
Naceloma so paketi sestavljeni iz vec celic vezanih zaporedno, da dobimo standardne napetosti 4.8V, 6V, 7.2V, 8.4V, 9.6V..

Tudi nimh se vse bolj umika iz prodajnih polic novejsim Lipo akumulatorjem.
1 celica lipo ima nazivno napetost 3.7V, maksimalno napetost 4.2V in minimalno napetost 2.8V (karkoli po 3.0V lahko trajno poskoduje akumulator). Celice so vezane zaporedno za visjo napetost 2S - 7.4V, 3S - 11.1V, 4S - 14.8V.. ali vzporedno za visjo tokovno zmogljivost in visjo kapaciteto.

V avtomodelarstvu se uporabljajo 3 vrste lipo akumulatorjev in sicer "stick pack", "saddle pack" in "shorty."
"Stick pack" - akumulator v obliki palice/podolgovat.
"Saddle pack" - locena akumulatorja, ki ju povezemo zaporedno.
"Shorty" - akumulator podoben "stick pack" akumulatorju, le da je nekoliko krajsi.

Primer "stick pack" akumulatorja:
Slika

Primer "saddle pack" akumulatorja:
Slika

Primer "shorty" akumulatorja:
Slika

Vec o Lipo in ostalih akumulatorjih pa si preberite na tem delu foruma:
viewforum.php?f=7
Zadnjič spremenil kurnt29, dne 01 Feb 2014, 01:32, skupaj popravljeno 13 krat.
_________________________________
Mess with the best.. die like the rest!
_________________________________
Traxxas Slash VXL
Traxxas Slash VXL 1:16
Traxxas Slash VXL 4×4
Go Traxxas or get left behind.

Uporabniški avatar
Offshore
Dr. Modelar
Prispevkov: 4639
Pridružen: 23 Avg 2005, 14:24
Kraj: bogu iza nogu
Kontakt:

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a Offshore » 20 Sep 2013, 23:58

Zelo dober prispevek in lepo vse po kategorijah razloženo!
...

Uporabniški avatar
kurnt29
Profesor
Prispevkov: 1993
Pridružen: 21 Nov 2010, 22:34
Kraj: THN

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnt29 » 21 Sep 2013, 01:03

Hvala. Trudim se, da bi zbral vecino tistega kar je dobro vedeti na enem mestu.
Ce bom s tem pomagal vsaj enemu zacetniku je moj namen dosezen.
_________________________________
Mess with the best.. die like the rest!
_________________________________
Traxxas Slash VXL
Traxxas Slash VXL 1:16
Traxxas Slash VXL 4×4
Go Traxxas or get left behind.

Uporabniški avatar
Modelko
Tekmovalec
Prispevkov: 291
Pridružen: 23 Nov 2012, 23:08
Kraj: Bled

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a Modelko » 21 Sep 2013, 08:02

Offshore napisal/-a:Zelo dober prispevek in lepo vse po kategorijah razloženo!
Se strinjam! Zelo koristen prispevek za začetnika, ki se odloča za prvi nakup. =D>
kurnt29 napisal/-a:Ce bom s tem pomagal vsaj enemu zacetniku je moj namen dosezen.
Po mojem ne samo enemu, ampak dosti več.

Lp

kurnikmat
Razpravljalec
Prispevkov: 63
Pridružen: 17 Mar 2013, 12:35

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnikmat » 30 Dec 2013, 11:20

odličen prispevek za začetnike!!! :D

Uporabniški avatar
mihah
Dr. Modelar
Prispevkov: 9122
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Gmajnica
Kontakt:

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a mihah » 30 Dec 2013, 12:00

Lepo. :-)

Evo, tule je stran, ki sem jo po "neinteresu" zapustil, vendar je kar nekaj informacij, predvsem o nastavljanju podvozja:

https://sites.google.com/site/avtomodelarskinasveti/
www.lipo.si
https://www.youtube.com/user/RCracingSLO
http://www.multigp.com/chapters/view/DMA-Modra-Ptica-Multi-GP-2016

kurnikmat
Razpravljalec
Prispevkov: 63
Pridružen: 17 Mar 2013, 12:35

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnikmat » 30 Dec 2013, 18:51

vsi podatki predejo vedno prav...sploh pri začetku :D
hvala

Uporabniški avatar
kurnt29
Profesor
Prispevkov: 1993
Pridružen: 21 Nov 2010, 22:34
Kraj: THN

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnt29 » 01 Feb 2014, 00:16

V naslednjih postih bom poizkusil opisati glavne znacilnosti in opremo, ki se poda k dolocenemu tipu modela.


Buggy 1:8

Slika

Gre za kralja off-road tekmovanj. Najbolj zastopana skupina z verjetno najvec modeli in razlicnimi deli zanje.
Kolesa pomaknjena v sama ogljisca sasije, minimalisticna karoserija, nizko tezisce so glavne znacilnosti takega modela.

Buggy modeli so zelo zastopani tako v nitro kot tudi elektro vodah.

Kaj je skupnega elektro in nitro modelom:
- bigbore amortizerji: > 12mm
- minimalisticna karoserija
- gume in platisca
- 17mm hex nastavki
- dovolj je 2-kanalna komanda
- aluminijasta sasija
- 4WD pogon

Nitro

Nitro model ima svoje prednosti pred elektro modelom ima pa tudi svoje slabosti, ki so enake na vecinoma vseh nitro modelih.
Vecina znamk si je enotnih pri razporeditvi komponent po sasiji, le redko najdemo izjemo.

Motor: od 3.5ccm (0.21 c in) naprej
Servo za smer: standardna velikost, > 10kg potega, < 0.20 s/60°
Servo za plin/zavoro: standardna velikost, > 5kg potega, < 0.15 s/60°
Gorivo: 16-35%
Sprejemniski akumulator: 4,8-6V

Primer razporedivte komponent po sasiji:
Slika

Elektro

Vecina proizvajalcev svoje nitro modele prilagodijo za uporabo v elektro sceni. To pomeni nov nosilec motorja, drzala akumulatorjev, odstranitev serva za zaviranje, tanka za gorivo ipd. Zaradi potrebe po mocnih servo mehanizmih se vcasih uporablja BEC:

Tip motorja: brezkrtacni
Velikost motorja: > 3665, ponavadi 4068, 4072 ali 4074 v ekstremnih primerih 4274
kV motorja: 1900-2200
Akumulator: Lipo 3,4,5,6S navadno 4S v paketu ali 2×2S zaporedno ali Nimh 2×6 celic zaporedno za sibkejse motorje
Servo za smer: standardna velikost, > 10kg potega, < 0.20 s/60°

Primeri razporeditev komponent po sasiji:
Slika
Slika
Slika


Tipicni predstavniki 1:8 buggy klase:
- Kyosho Inferno
- HPI Vorza
- Hot Bodies D8
- Team Associated RC8
- Losi 8ight
- Mugen MBX
- OFNA Hyper
- Xray XB808
- JQ THEcar
- ...
Zadnjič spremenil kurnt29, dne 01 Feb 2014, 01:12, skupaj popravljeno 1 krat.
_________________________________
Mess with the best.. die like the rest!
_________________________________
Traxxas Slash VXL
Traxxas Slash VXL 1:16
Traxxas Slash VXL 4×4
Go Traxxas or get left behind.

Uporabniški avatar
kurnt29
Profesor
Prispevkov: 1993
Pridružen: 21 Nov 2010, 22:34
Kraj: THN

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnt29 » 01 Feb 2014, 01:10

Buggy 1:10

Slika

Gre za pomanjsane verzije vecjih 1:8 bratov. Najvecja razlika je teza, ki je v dolocenih primerih tudi vec kot polovico manjsa od vecjih 1:8 modelov. Za razliko od vecjih modelov so buggy v merilu 1:10 veckrat gnani tudi samo na zadnji kolesni par. Pravzaprav je RWD klasa precej razvita.

Kaj je skupnega:
- uporaba 1:10 gum (2.2" in 3.0")
- 12mm hex nastavki
- minimalisticna karoserija
- dovolj je 2-kanalna komanda
- 2WD (RWD) ali 4WD
- amortizerji: okrog 10mm

Nitro

Nitro buggyev v merilu 1:10 ni v ogromnih kolicinah, se pa tu in tam najde kaksen posebnez.

Motor: > 2.0ccm oz. .12ci
Servo za smer: standardna velikost, > 5kg potega, < 0.20 s/60°
Servo za plin/zavoro: standardna velikost, > 5kg potega, < 0.15s/60°
Gorivo: 16-35%
Sprejemniski akumulator: 4,8-6V

Primer postavitve komponent po sasiji:
Slika


Elektro

Elektro buggyi so bolj razviti, predstavljenih je tudi kar nekaj tekmovalnih modelov, kar prica o njihovi popularnosti.
2WD modeli imajo lahko razlicno pozicionirane motorje - sredinsko namescen ali za zadnjo osjo.
Modeli, ki imajo sredinsko namescen motor so namenjeni za proge z vec oprijema, tisti z postavitvijo motorja za zadnjo osjo pa za proge z slabsim oprijemom.
Naceloma so prenosi modelov kardanski, najde pa se tudi kaksen z jermenskim prenosom.

Tip motorja: krtacni, brezkrtacni
Velikost motorja: 540, 3650
kV motorja: 3000-5000
Akumulator: Lipo 2S ali Nimh 6 celic
Servo za smer: standardna velikost, > 5kg potega, < 0.20 s/60°

Primeri postavitve komponent po sasiji 2WD:
Slika
Slika
Slika
Slika


Primeri postavitve komponent po sasiji 4WD:
Slika
Slika
Slika


Predstavniki 2WD:
- Losi 22
- Team Associated B1,2,3,4,5
- Kyosho RB, Ultima
- Traxxas Bandit
- LRP Twister
- Schumacher Cougar KF
- ...

Predstavniki 4WD:
- Kyosho Lazer ZX-5
- LRP S10 Blast BX
- Maverick Strada XB
- Team Associated B44
- Losi 22-4
- Xray XB4
- ...
_________________________________
Mess with the best.. die like the rest!
_________________________________
Traxxas Slash VXL
Traxxas Slash VXL 1:16
Traxxas Slash VXL 4×4
Go Traxxas or get left behind.

Uporabniški avatar
kurnt29
Profesor
Prispevkov: 1993
Pridružen: 21 Nov 2010, 22:34
Kraj: THN

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a kurnt29 » 14 Feb 2014, 00:49

1:8 Truggy

Slika

Gre za modele ponavadi razvite na buggy osnovi. Sasija je podaljsana, dodatno ojacana, razsirjene so roke, daljsi amortizerji, povecana je karoserija in seveda obcutno vecje ter sirse so gume, nekateri deli so dodatno ojacani. Nekako so poskusali zdruziti izgled monster truck modelov z tekmovalno uporabnostjo buggyev in nastal je truggy.


Primerjava buggy vs truggy:

Slika

Slika

Slika

Buggy s truggy gumami:
Slika

Slika


Kaj je skupnega elektro in nitro modelom:
- bigbore amortizerji: > 12mm
- minimalisticna karoserija
- gume in platisca
- 17mm hex nastavki
- dovolj je 2-kanalna komanda
- aluminijasta sasija
- 4WD pogon


Nitro

Ker prakticno izhajajo iz buggy modelov, so tudi ostale stvari na njih podobne, recimo razporeditev komponent po sasiji. Razlikujejo se po tem, da zaradi svoje vecje teze uporabljajo nekoliko mocnejse komponente.

Motor: od 3.5ccm (0.21 c in) naprej, zaradi vecje teze ze veckrat uporabljajo motorji z visjo prostornino
Servo za smer: standardna velikost, > 13kg potega, < 0.20 s/60°
Servo za plin/zavoro: standardna velikost, > 7kg potega, < 0.15 s/60°
Gorivo: 16-35%
Sprejemniski akumulator: 4,8-6V

Razporeditev komponent po sasiji si lahko ogledate pri modelu 1:8 buggy - nitro, saj je le ta identicna.


Elektro

Enako kot za nitro modele velja tudi za elektro modele. Uprabljajo nekoliko vecje motorje in nekoliko mocnejse servo motorje.

Tip motorja: brezkrtacni
Velikost motorja: > 4068, 4074, 4274
kV motorja: 1600-1900kV
Akumulator: Lipo 4,5,6S navadno 4S v paketu ali 2×2S zaporedno
Servo za smer: standardna velikost, > 13kg potega, < 0.20 s/60°

Razporeditev komponent po sasiji si lahko ogledate pri modelu 1:8 buggy - elektro, saj je le ta identicna.
_________________________________
Mess with the best.. die like the rest!
_________________________________
Traxxas Slash VXL
Traxxas Slash VXL 1:16
Traxxas Slash VXL 4×4
Go Traxxas or get left behind.

Uporabniški avatar
miharix
Freak
Prispevkov: 835
Pridružen: 16 Jun 2008, 22:06
Kraj: Kamnik / LJ
Kontakt:

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a miharix » 14 Feb 2014, 12:34

Super prispevki! Res zelo zanimivo branje za tiste, ki nimamo pojma o avto sekciji. =D>

Lahko mogoče kaj napišeš kaj so prednosti pištolske komande, napram taki kot jo uporabljamo letalci?
Lp,
M.

Uporabno za začetnike: http://zemljevid.miharix.eu

matevzfurlan22
Razpravljalec
Prispevkov: 71
Pridružen: 24 Avg 2014, 09:28

Re: Osnove avtomodelarstva

Odgovor Napisal/-a matevzfurlan22 » 25 Avg 2014, 19:58

dobro si to napisal re =D>
Xray xb8e
Xray xb8e gt
Xray X1
in še kaj se najde :)

Odgovori

Vrni se na