A,B,C, Dinamičnega jadranja

Gradnja in letenje DS modelov

Moderator: brejker

Odgovori
Uporabniški avatar
brejker
Dr. Modelar
Prispevkov: 4020
Pridružen: 20 Feb 2006, 21:38
Kraj: Kamnik
Kontakt:

A,B,C, Dinamičnega jadranja

Odgovor Napisal/-a brejker » 05 Okt 2012, 17:28

Dynamic Soaring

Matej Ogrinec

Tako imenovano DS letenje je vrsta pobočnega letenja z jadralnimi modeli letal. Začetnik tovrstnega letenja je Američan Joe Wurts, ki je znan po tem da je zmagal že na vseh tekmovalnih kategorijah ki obstajajo v jadralnem modelarstvu. Joe je spoznal zakonitosti dinamičnega jadranja med aircombat tekmo z letečimi krili na planini Parker v Kaliforniji, ki ima zaokrožen vrh a strm na obeh straneh. Piloti so vedeli, da se na drugi strani hriba nahaja turbulentno ozračje in da se ga je najbolje izogibati med pristajanjem. Joe Wurts je med tekmo zapeljal v zavetrno stran hriba in opazil, da se je njegovo leteče krilo vrnilo s hitrejšo hitrostjo kot pa jo je imelo pred vstopom v zavetrno stran. Pozneje je Joe teoriziral kako je prišlo do takšnega pojava in kasneje je to privedlo do DSa kakršnega poznamo danes: Model jadralnega letala pospešuje z letenjem iz zavetrne strani proti vetrni strani hriba s tem da črpa energijo iz dveh različnih zračnih mas ki se gibljejo z različno hitrostjo. Dosežene hitrosti se vpisujejo na spletni portal http://www.rcspeeds.com . Meritev mora biti narejena z radar pištolo. Kako izgleda doseganje rekordnega leta lahko vidite na posnetku: http://vimeo.com/1952494
Skratka. DS letenje je hitro. Zelo hitro! Pravzaprav je letenje tako hitro, da hitrosti krepko presežejo hitrosti modela ki leti samo na sprednji strani hriba. Naj vam samo na hitro povem, da je trenutni svetovni rekord v DS letenju 801 Km/h ! Za DS letenje je nujno potreben oster greben kot je prikazan na prvi sliki. Kako izgleda DS letenje je najbolje da obiščete kakšen internetni forum kjer boste izvedeli in videli še veliko več.

Teorija letenja
Slika1.jpg
Slika1.jpg (46.53 KiB) Pogledano 4855 krat
.
Če rečemo, da letalo brez zračnega upora leti proti zavetrni strani s hitrostjo 50Km/h. Pobočni veter piha s hitrostjo 10Km/h. Tako naše letalo leti s hitrostjo 60Km/h (50Km/h + 10Km/h). Naredi 180 stopinjski ovinek proti hribu in ko na vrhu leti znova leti skupaj z vetrom ga ta ponovno pospeši za hitrost s katero piha (60Km/h + 10Km/h) = 70Km/h. Ko model konča drugi krog ima hitrost že 80Km/h. Naslednji 90Km/h. Itd… Več kot piha hitreje model pospešuje iz kroga v krog.
Kako do DSa
Na začetku letite proti vetru, da pridobite na višini. Ko se prepričate, da na zavetrni strani hriba ni pohodnikov ali gledalcev je čas za vstop na drugo stran hriba. Hitrejši kot bo model na vstopu, hitreje boste lahko dosegli najvišjo hitrost vašega modela. Ko model prebije turbulentno območje začnite zavijati proti hribu navzgor. Ko zopet prebijete miren zrak dobro zaslišite zvok ko model prebije in zopet začnete obračati proti zavetrni strani. Za začetek je dobro izvajati samo vstope in izstope iz zavetrne strani, da dobite občutek okolice za hribom in kje se nahaja turbulentno območje. Ko zberete dovolj informacij kaj se dogaja je čas za prve DS kroge. Na začetku vstopajte v krog bolj počasi in letite v velikih krogih. Ko se navadite hitrosti in pospeševanja kroge zmanjšajte in obračajte bolj agresivno. Potrebno je kar nekaj vaje, da se dobi občutek za najboljšo linija letenja. Raziskovanje DSa vas lahko »stane« kar nekaj modelov tako je najbolje, da se odpravite DSat s kom ki je to že počel in dobro ve kje in kako se leti. Za učenje in tudi za samo kakovostno DS letenje potrebujete dobro lokacijo brez stranskega vetra in velikih zračnih rotorjev. (
Slika2.jpg
Slika2.jpg (131.75 KiB) Pogledano 4855 krat
: »Tako izgleda prepotovana pot modela v DS krogu«)

Primerni modeli
V osnovi vsako letalo lahko DSa. Vprašanje je le do katere mere bo model zdržal visoke hitrosti in sile ki nastajajo med kroženjem. Težji kot je model večja bo njegova hitrost. Visoko kakovostna letala imajo vgrajen balastni sistem v katerega lahko nalagamo uteži in s tem povečujemo krilno obremenitev glede na pogoje v katerih letimo. Resni jadralni DS modeli, ki potujejo s hitrostjo preko 400Km/h imajo krilno obremenitev okoli 60g/dm² in več. Kategorije DS letal se ločijo glede na obliko: Klasična oblika in oblika letečega krila. Modeli narejeni za DS letenje so v večini grajeni iz kompozitnih materialov. Obstaja tudi tako imenovana »foamy« kategorija (to so modeli narejeni iz penastih materialov- Stiropor, EPP,…), ki je nabolj razširjena in najcenejša med vsemi. Rekord za najhitrejše leteče krilo narejeno iz Stiropora drži model JW 60 s hitrostjo 376Km/h. Gradnja podobnega modela bo opisana tudi v reviji TIM. Modeli morajo imeti zelo močno krilo, močne servomotorje in povezave s krmilnimi površinami brez zračnosti. Modeli so narejeni v samogradnji v večini pa prihajajo iz kalupov. Eden takšnih modelov je model Stormchaser mojega brata Simona (modelarcina)
Slika3.JPG
Slika3.JPG (42.07 KiB) Pogledano 4855 krat
, ki trenutno drži Slovenski rekord v DSu (preko 300Km/h). Najhitrejše jadralno letalo na svetu je Kinetic 100 DP s svojimi 801Km/h. Model je na ogled obiskovalcem Nemškega tehničnega muzeja. Mesto je dobil kot najhitrejše jadralno letalo na svetu
Slika4.JPG
Slika4.JPG (63.48 KiB) Pogledano 4855 krat
(Slika4).

Viri in informacije
Dodatne informacije lahko dobite tudi na naslednjih povezavah: http://www.tmfc.org.uk/ds/darkside.html , viewforum.php?f=151 , http://www.aeroexperiments.org/dynamicsoaring.shtml , http://www.rcgroups.com/dynamic-soaring-126/
www.okarbon.eu

Odgovori

Vrni se na