EMO - IOM
EMO - IOM
Po nekaj letih sem se odločil, da se lotim gradnje jadrnice Emo - (IOM) klase, ki mi bo služila za lastno veselje in ne v tekmovalne namene.
Po prebiranju foruma nisem nikjer zasledil, da bi kdo objavil gradnjo te jadrnice saj je kot kaže v celinskem delu Slovenje ta klasa dokaj mrtva.
Zanima me če jo ima kdo doma ali jo je izdeloval. Po načtrih, ki jih najdemo na internetu me skrbi dolžina kobilice saj se mi zdi za to dolžino jadrnice nekoliko kratka in znaša od trupa do uteži le 320 mm. Poleg tega nisem nikjer zasledil kolikšna naj bi bila teža uteži?
Mogoče kdo kaj ve?
Prilagam malo slik začetka gradnje.
Po prebiranju foruma nisem nikjer zasledil, da bi kdo objavil gradnjo te jadrnice saj je kot kaže v celinskem delu Slovenje ta klasa dokaj mrtva.
Zanima me če jo ima kdo doma ali jo je izdeloval. Po načtrih, ki jih najdemo na internetu me skrbi dolžina kobilice saj se mi zdi za to dolžino jadrnice nekoliko kratka in znaša od trupa do uteži le 320 mm. Poleg tega nisem nikjer zasledil kolikšna naj bi bila teža uteži?
Mogoče kdo kaj ve?
Prilagam malo slik začetka gradnje.
Re: EMO - IOM
Zdravo
Z IOM se najbolj ukvarjajo primorci (JK Pirat) kolikor jaz vem. Nekaj jih je tudi na celini (dve sta v Velenju in ena v Ljubljani, pa še kakšna bi se našla). Ime modela ne poznam. Če ti je ta všeč jo pač naredi. Če ne misliš tekmovati z njo - ker le takrat mora biti v mejah pravil - ji lahko brez skrbi podaljšaš kobilico. Če si gledal pravila naj bi bila skupna teža 4 kg in teža uteži 2 do 2,5 kg.
Predlagal bi ti, da ko bo trup končan in jo boš lahko dal v vodo naredi preizkus z obteževanjem. V trup naloži toliko uteži, da se bo potopila do vodne linije. Takrat je to za plovbo idealno. Potem moraš odšteti vse nujne stvari, ki jih boš vgradil, ostalo pa je teža balasta.
LP Niko
Z IOM se najbolj ukvarjajo primorci (JK Pirat) kolikor jaz vem. Nekaj jih je tudi na celini (dve sta v Velenju in ena v Ljubljani, pa še kakšna bi se našla). Ime modela ne poznam. Če ti je ta všeč jo pač naredi. Če ne misliš tekmovati z njo - ker le takrat mora biti v mejah pravil - ji lahko brez skrbi podaljšaš kobilico. Če si gledal pravila naj bi bila skupna teža 4 kg in teža uteži 2 do 2,5 kg.
Predlagal bi ti, da ko bo trup končan in jo boš lahko dal v vodo naredi preizkus z obteževanjem. V trup naloži toliko uteži, da se bo potopila do vodne linije. Takrat je to za plovbo idealno. Potem moraš odšteti vse nujne stvari, ki jih boš vgradil, ostalo pa je teža balasta.
LP Niko
Re: EMO - IOM
Najprej hvala obema za nasvete!
No sej glede teže uteži sem sicer imel namen izvesti ravno tako kot ste navedli Niko (potopiti jo do vodne linije). Če pa podaljšam kobilico za ene 100 mm iz 320mm na 420mm pa predvidevam da ne bo slabo. Upam le da se bo veter lepo lovil v jadra
Ali bi bilo bolje pred prekrivanjem s tkanino in epoksijem pokitati z avtokitom. Avtokiti se mi zdijo močnejši kot lesni kiti. Tudi kolega ki je mizar mi je nekoč za kitanje lesenih vrat priporočil avtokit, vendar nisem prepričan za balso saj ima ta les manjšo gostoto. Ali morda kdo to kita z avtokitom (v mislih sem imel fini kit s trdilcem).
Zanima me kako delate luknje in nosilce za kobilico, ki bi bila odstranljiva? Rad bi naredil iz lesa vendar ne vem kako bi naredil da bi po notranji strani luknje kjer se vtavi kobilico zaščitil pred vodo saj ne bi rad da les poije vodo. Ali bi bilo zadosti če notranji del luknje le premažem z epoksijem?
No gradnja počasi napreduje:
No sej glede teže uteži sem sicer imel namen izvesti ravno tako kot ste navedli Niko (potopiti jo do vodne linije). Če pa podaljšam kobilico za ene 100 mm iz 320mm na 420mm pa predvidevam da ne bo slabo. Upam le da se bo veter lepo lovil v jadra
Ali bi bilo bolje pred prekrivanjem s tkanino in epoksijem pokitati z avtokitom. Avtokiti se mi zdijo močnejši kot lesni kiti. Tudi kolega ki je mizar mi je nekoč za kitanje lesenih vrat priporočil avtokit, vendar nisem prepričan za balso saj ima ta les manjšo gostoto. Ali morda kdo to kita z avtokitom (v mislih sem imel fini kit s trdilcem).
Zanima me kako delate luknje in nosilce za kobilico, ki bi bila odstranljiva? Rad bi naredil iz lesa vendar ne vem kako bi naredil da bi po notranji strani luknje kjer se vtavi kobilico zaščitil pred vodo saj ne bi rad da les poije vodo. Ali bi bilo zadosti če notranji del luknje le premažem z epoksijem?
No gradnja počasi napreduje:
Re: EMO - IOM
sam izdelujem prototipe na tak način in les pred prekrivanjem nič ne kitam, ga samo lepo na fino zbrusim, da nima grbin oz da je prehod iz ene na drugo letvico gladek in nato prekrijem z rowingom in poliestrom in šele na to kitam in brusim, da dobim primerno površino, pa še z šprickitom grem skozi, pa fino brušenje in barvanje...
če boš naredil kobilico, da se jo da snet, naredi z to katero imaš, ne se z tem obremenjevat, boš pač kasneje videl če res rabiš drugo.... nekoč je klasa "k" on meterska na prosti spust imela celo krajšo od tega, pa je lepo plavala...
za določanje teže pa jaz tako delam, izgotovim trup do te meje, da lahko plava... oz. najboljše je, če ima tudi palubo že narejeno, nato zvagam rig in si pripravim nekaj kar ima isto težo.... model dam da plava in v njega namečem vse kar bo kasneje v njemu, vinč, servo, baterije, "jambor" in seveda utež, nato vidim kje bo kaj stalo oz kje je primerna točka za postavit kobilico. nato postavim težišče tega malenkost nazaj proti krmi, ker eno je statično težišče, drugo pa dinamično, saj med plovbo je pramac vedno nekoliko več potopljen kot pa če model miruje.
moreš pa pazit da boš pol tudi jambot dal na pravo mesto oz upošteval težišče jader na pram težišču krbila-kobilice, da ne bo model preveč vlekel v ali iz vetra... no, iz vetra bo težko, prej boš dobil to, da ti bo model preveč orcal...
sicer če delaš po načrtu preizkušenega modela se drži navodil in to bo to
če boš naredil kobilico, da se jo da snet, naredi z to katero imaš, ne se z tem obremenjevat, boš pač kasneje videl če res rabiš drugo.... nekoč je klasa "k" on meterska na prosti spust imela celo krajšo od tega, pa je lepo plavala...
za določanje teže pa jaz tako delam, izgotovim trup do te meje, da lahko plava... oz. najboljše je, če ima tudi palubo že narejeno, nato zvagam rig in si pripravim nekaj kar ima isto težo.... model dam da plava in v njega namečem vse kar bo kasneje v njemu, vinč, servo, baterije, "jambor" in seveda utež, nato vidim kje bo kaj stalo oz kje je primerna točka za postavit kobilico. nato postavim težišče tega malenkost nazaj proti krmi, ker eno je statično težišče, drugo pa dinamično, saj med plovbo je pramac vedno nekoliko več potopljen kot pa če model miruje.
moreš pa pazit da boš pol tudi jambot dal na pravo mesto oz upošteval težišče jader na pram težišču krbila-kobilice, da ne bo model preveč vlekel v ali iz vetra... no, iz vetra bo težko, prej boš dobil to, da ti bo model preveč orcal...
sicer če delaš po načrtu preizkušenega modela se drži navodil in to bo to
Re: EMO - IOM
Zdravo
Kot je videti iz slik ti je dobro uspelo. Tudi jaz menim (ker ni nekih velikih špranj), da ti ni treba kitati. Če bi pa že pa to s kitom za balso. Težava pri kitih je ta, da so trši od materiala na katerega so nanešeni in potem se neenakomerno brusi kit in podlaga.
Pri kobilici, ki jo boš snemal moraš narediti "lonček" v katerega boš vstavljal kobilico. Ta naj bo oblikovan po kobilici in zgoraj konusen. Sega naj od dna trupa do palube. Vijak za pritrjevanje vlepi v kobilico, na palubo napravi luknjo skozi katero bo pogledal in nanj privij matico. Ta bo potegnila kobilico v lonček in tako bo fiksirana. Seveda pa moraš vse zaščititi pred vodo.
LP Niko
Kot je videti iz slik ti je dobro uspelo. Tudi jaz menim (ker ni nekih velikih špranj), da ti ni treba kitati. Če bi pa že pa to s kitom za balso. Težava pri kitih je ta, da so trši od materiala na katerega so nanešeni in potem se neenakomerno brusi kit in podlaga.
Pri kobilici, ki jo boš snemal moraš narediti "lonček" v katerega boš vstavljal kobilico. Ta naj bo oblikovan po kobilici in zgoraj konusen. Sega naj od dna trupa do palube. Vijak za pritrjevanje vlepi v kobilico, na palubo napravi luknjo skozi katero bo pogledal in nanj privij matico. Ta bo potegnila kobilico v lonček in tako bo fiksirana. Seveda pa moraš vse zaščititi pred vodo.
LP Niko
Re: EMO - IOM
Bravo, trup/pozitiv ti je res lepo narejen,
Jaz bi svetoval da s kitanjem počakaš na steklena vlakna.
Razlog tega je ta, da ne boš našel kita ki je tako mehek to balza, kar pomeni da boš ob brušenju naredil obrambne jarke okoli zaplat kita na lesu...
..glede dolžine kobilice in balasta pa se prosim drži pravilnika, v katerem so jasno napisane dovoljene dimenzije.
Pa da nebo potem držaja za glavo ko bo(enkrat v prihodnosti) dejansko kaka IOM regata v slo..
..pa dosti veselja še naprej
Jaz bi svetoval da s kitanjem počakaš na steklena vlakna.
Razlog tega je ta, da ne boš našel kita ki je tako mehek to balza, kar pomeni da boš ob brušenju naredil obrambne jarke okoli zaplat kita na lesu...
..glede dolžine kobilice in balasta pa se prosim drži pravilnika, v katerem so jasno napisane dovoljene dimenzije.
Pa da nebo potem držaja za glavo ko bo(enkrat v prihodnosti) dejansko kaka IOM regata v slo..
..pa dosti veselja še naprej
Re: EMO - IOM
Hvala za ideje Spade, Niko in Lucky!
Ali bo zadosti če lonček za kobilico po notranji strani kjer bo vstavljena kobilica le premažem z epoksijem, da preprečim pivnanje vode v les? po zunanji strani lončka pa dam še tkanino in epoksi?
Gradnja napreduje bolj počasi saj vedno pridejo neke bolj, prioritetne stvari vmes.
Tkanina je kupljena epoksi prav tako. Žal sem tkanino dobil le 48 gramsko saj je bila naslednja 166 gramska in je bila pregroba tako da bosta potrebna dva sloja tkanine.
Jadrnica je dobila premec in tudi krmo, ki je ravno pokitana
Slike niso ravno najboljše vendar upam da bo.
Ali bo zadosti če lonček za kobilico po notranji strani kjer bo vstavljena kobilica le premažem z epoksijem, da preprečim pivnanje vode v les? po zunanji strani lončka pa dam še tkanino in epoksi?
Gradnja napreduje bolj počasi saj vedno pridejo neke bolj, prioritetne stvari vmes.
Tkanina je kupljena epoksi prav tako. Žal sem tkanino dobil le 48 gramsko saj je bila naslednja 166 gramska in je bila pregroba tako da bosta potrebna dva sloja tkanine.
Jadrnica je dobila premec in tudi krmo, ki je ravno pokitana
Slike niso ravno najboljše vendar upam da bo.
Re: EMO - IOM
POMOČ!!
Imam eno težavo. Včeraj sem pri laminaciji z epoksijom dodal premalo trdilca ker se sem dodajal nekaj na oko (pokvarjena tehtnica). Sedaj se pa epoksi ni posušil niti čez noč. Ne vem kako bi rešil težavo? Moram vse skupaj dol potegniti ali naredim čez še en sloj s pravo količino trdilca?
Imam eno težavo. Včeraj sem pri laminaciji z epoksijom dodal premalo trdilca ker se sem dodajal nekaj na oko (pokvarjena tehtnica). Sedaj se pa epoksi ni posušil niti čez noč. Ne vem kako bi rešil težavo? Moram vse skupaj dol potegniti ali naredim čez še en sloj s pravo količino trdilca?
Re: EMO - IOM
Zdravo
Po mojih izkušnjah je bolje potegniti vse dol in postrgati kar se postrgati da in nanesti tkanino in epoxy še enkrat.
Verjetno bi se tudi ta plast "nekoč" strdila, če bi bila na dovolj toplem in dovolj časa.
LP Niko
Po mojih izkušnjah je bolje potegniti vse dol in postrgati kar se postrgati da in nanesti tkanino in epoxy še enkrat.
Verjetno bi se tudi ta plast "nekoč" strdila, če bi bila na dovolj toplem in dovolj časa.
LP Niko
Re: EMO - IOM
Ja iz lastnih izkušenj ti povem potegni dol in še enkrat.Ko sem zaj... smolo sem čakal 14 dni pa še ni bla suha.
Zakaj nimamo nikoli dovolj časa da bi zadevo dobro naredili prvič, vedno pa dovolj časa da jo naredimo še enkrat.
Re: EMO - IOM
Zdravo
Po Petrovi intervenciji - ne more na forum zaradi lokalnih (računalnikovih) težav. Torej ko je imel sam tak primer je zmešal smolo in trdilec 1:1 in s tem namazal in s čopičem prebadal v spodnje plasti in rešil stvar brez odstranjevanja. Naslednji dan je bilo vse trdo.
Če hočeš poskusit, kar ti je lažje.
LP Niko
Po Petrovi intervenciji - ne more na forum zaradi lokalnih (računalnikovih) težav. Torej ko je imel sam tak primer je zmešal smolo in trdilec 1:1 in s tem namazal in s čopičem prebadal v spodnje plasti in rešil stvar brez odstranjevanja. Naslednji dan je bilo vse trdo.
Če hočeš poskusit, kar ti je lažje.
LP Niko
Re: EMO - IOM
Ker je potem minilo malo več kot en dan se je že malo preveč vseno strdilo tako da nisem več mogel potegniti dol tkanine ne da bi poškodoval lupino jadrnice, tako da sem jo pustil kar gor, žal se bom moral malo zaustaviti z izdelavo in pustiti času čas da se nekako posuši. V nekaterih delih se je že naredila trda skorja. Ker se to sušenje tako dolgo vleče zgleda da se rad naredi tudi kak zračni mehurček
Hvala za nasvete !!
Hvala za nasvete !!
Re: EMO - IOM
Nazadnje sem nekaj kital (stirodur) in sem uporabil izravnalno maso.
Enokomponentni "kit" se brusi kot puter
Edino minus je, da potrebuje vsaj dve uri sušenja.
Na soncu manj...
Enokomponentni "kit" se brusi kot puter
Edino minus je, da potrebuje vsaj dve uri sušenja.
Na soncu manj...
www.okarbon.eu
Re: EMO - IOM
Fidl napisal/-a:POMOČ!!
Imam eno težavo. Včeraj sem pri laminaciji z epoksijom dodal premalo trdilca ker se sem dodajal nekaj na oko (pokvarjena tehtnica). Sedaj se pa epoksi ni posušil niti čez noč. Ne vem kako bi rešil težavo? Moram vse skupaj dol potegniti ali naredim čez še en sloj s pravo količino trdilca?
Če zadeva poteka "prepočasi", jaz dam na toplo v vročo omaro izolirano (na 50 st. C, 250 W žarnica) ali v pečico ... če se smola takrat ne strdi v uri, dveh, ,... se ne bo nikoli in gre za napako.... potem vtrgam dol in z acetonom očistim nestrjen epoxi...
Pri mešanju lahko narediš napako v vrednosti cca. 10% in še laminat "dela"...
Nekaj odstotkov imaš več "fore", če dodaš premalo trdilca... takrat bo laminat bolj krhek.... dočim bo pri dodatki nekaj % več trdilca od predpisane laminat malo "mehkejši", vendar bo epoxi laminat še vseeno bp, vsaj za "običajno" uporabo ... (non space grade )
Meni se je dvakrat to zgodilo, enkrat ko sem bil še mulc in sem mislil, da se da kar-tako-na-oko delati z epoxijem.... pa enkrat lani, ko sem mešal ekstra majhno količino smole (12ml smole + 6 ml trdilca),... pa sem z malo predebelim flomastrom imel narejene črtice na kozarcu... že od nekdaj delam volumensko in si na prozornih kozarčkih izmerim z vodo volumenske oznake, pa potem samo tankam najprej smolo, nato zraven do druge oznake trdilec...
Re: EMO - IOM
no kot kaže se bo zadeva vseeno posušila saj je v prednjem delu in zadnjem že popolnoma suha in tudi že po sredini trupa. Malo pika še edino ob robovih na straneh trupa.
edino potrebno bo pobrusiti vse nastale mehurčke ki jih je kar nekaj nato pa prekriti še z eno plastjo tkanine v pravem razmirju epoksija in trdilca kar se bom lotil kar tako kot mi je bilo rečeno z zdravniškimi brizgami in volumskim razmerjem saj se s tehtnico ne želim več hecat. Kakim preprodajalcem drog bi bilo lažje
no tukaj je še ene par slik s prve laminacije in nastalih neprevilnosti ob sušenju (zračnih mehurjev)
Nastali mehurčki po dolgotrajnem sušenju
Sonce in toplo vreme v teh dneh dela čudeže pri sušenju saj je jadrnica prevelika za pečico
Lp Jure
edino potrebno bo pobrusiti vse nastale mehurčke ki jih je kar nekaj nato pa prekriti še z eno plastjo tkanine v pravem razmirju epoksija in trdilca kar se bom lotil kar tako kot mi je bilo rečeno z zdravniškimi brizgami in volumskim razmerjem saj se s tehtnico ne želim več hecat. Kakim preprodajalcem drog bi bilo lažje
no tukaj je še ene par slik s prve laminacije in nastalih neprevilnosti ob sušenju (zračnih mehurjev)
Nastali mehurčki po dolgotrajnem sušenju
Sonce in toplo vreme v teh dneh dela čudeže pri sušenju saj je jadrnica prevelika za pečico
Lp Jure