Jadrnica klase M

Debate o Jadrnicah ter opremi...

Moderatorji: John, Niko

gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Pred skoraj dvajsetimi leti sem kot osnovnošolec izdelal jadrnico dolžine 127 cm. Za izdelavo jader mi je nekako zmanjkalo zagnanosti in so bila precej improvizirana, trup je po načrtu (poliester). Z izposojenim enokanalnim RC sem enkrat celo tekmoval. Od takrat se z modelarstvom nisem ukvarjal.
Pred tedni je ob čiščenju kleti jadrnico našla 9 letna hči, ki vztraja, da jo skupaj usposobiva za plovbo. Obrusila sva jo, pokitala, trenutno jo barvava (to je seveda mali dami najpomemnejše opravilo :P).
Po hitrem preletu foruma sem prišel do nekaj ugotovitev (predvsem preko številnih nadkoristnih Nikovih prispevkov):
-očitno gre za klaso M (dolžina 127 cm, svinca dobre 4 kg). Utež je bila prvotno prava klada, zdaj sva jo lepše oblikovala, pretiravati nisva upala, da ne izgubiva prveč mase. Če bo izpadlo, da jo lahko še malo odstraniva, se bova bolj posvetila obliki.
-potrebovala bova vsaj dvokanalni RC, odločiti se bova morala med vinčem in servom, tudi mesto pritrditve/vgradnje bo potrebno določiti (v prvotni varianti je bil pritrjen v škatlici na palubi).
-ker sva začetnika, bi bilo nujno dobit originalni načrt za izdelavo novih jader (TIM bo, kot kaže pravi naslov). Očitno je pravi material skytek. Trenutno imava leseni jambor dolžine 170 cm.
-vidim, da gre za resen in drag hoby, hčerkina vztrajnost pa je vprašljiva, zato ne bi rad preveč investiral v samo jadrnico. Pri RC pa ne bi pretirano skoparil, saj obstaja možnost, da jih bova še potrebovala (zdaj, ko je navdušena nad oranžno barvo že sanja o izdelavi cessne).
Torej:
-Kako do načrta?
-Kakšen RC? Kako je s trgom rabljene robe?
-Kam montirati servo?
-Bo lesen jambor OK, ali naj raje sezujem kakšno metlo z aluminijastim "štilom"?
Še slika po prvem nanosu akrilne barve...
IMG_0409s.JPG
IMG_0409s.JPG (150.56 KiB) Pogledano 7421 krat
LP, Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Kar pogumno v obnovo. Sicer ne bo ravno tekmovalna jadrnica, bo pa za zabavo in spoznavanje jadranja.
Tudi odgovarjal bom kar jaz (Niko).
Jadrnica spada v klaso M (Marblhead). Teža balasta - svinca - naj bi bila 3,5 kg. Ker ja kobilica bolj kratka (sedaj so do 60 cm) ne bo škodilo, če ga bo malo več. Bo pa lahko plula v plitkejši vodi. Očitno bo imela klasična jadra - torej glavno jadro in flok posebej. Ker bosta šele poskušala lahko pustita jambor dolžine 170 cm.
Odgovori:
Načrt za jadra je težko dobiti, lahko (ali pa ga bomo s skupnimi močmi) ga pa narišeta sama. Kot material bi bil najboljši milar, pa ga je težko dobiti, razen če nimata znancev med jadralci ali izdelovalci velikih jader. Zadovoljiva je tudi kimoto sitotiskarska folija (iz te so v glavnem moja jadra), ki se jo dobi v Ljubljani.
Potrebno bo vsaj dvokanalno vodenje - en kanal za vinč jadra in drugi za servo krmila. Izberita med 40 MHz FM in 2,4 GHz. Rabljena vodenja poiščita pod malimi oglasi. Jaz osebno ne nasprotujem rabljeni opremi, le prodajalec mora pred nakupom pokazati, da stvar deluje (torej preizkus).
Predlagal bi vinč (navijalo) za zategovanje jader vsaj 15 kgcm in standard servo za obračanje krmila.
Vsekakor bo treba jadrnico odpret in v trup spraviti vodenje. Potem se pa pokrov dobro zatesni, da ne pride voda not. Ta jadrnica bi se polna vode potopila (kar bi bila škoda). Bo pa na palubi prehod dveh vrvic in antene. Za vinč in servo je treba napraviti nosilca, da se ne premikata in napeljavo vrvice in ročice krmila.
Jambor je lahko je tudi lesen (naj bo lepljen ali pa iz žilavega lesa vsaj 15 do 20 mm premera, proti vrhu na 10 mm) ali pa iz Al cevi. Naredita mu en ali dva križa in jeklenice za bočne opore. Na vrhu naj ima podaljšek cca 10 cm zakrivljen nazaj (za napenjane jambora) en križ in napenjala vevo in desno in spredaj pritrdilo floka.
Upam, da ni preveč - vprašajta še kaj.
LP Niko
Uporabniški avatar
JozeS
Dr. Modelar
Prispevkov: 2131
Pridružen: 27 Apr 2001, 01:00
Kraj: Nova Gorica, SI

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a JozeS »

Priponke
marblehead.jpg
marblehead.jpg (77.62 KiB) Pogledano 7369 krat
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Krasno, hvala obema.
Z "marblehead" se bistveno lažje išče, kot z "M" :D
Torej jadro zlepiva z dvostranskim selotejpom iz A3 listov kimoto folije,ki jo dobiva v Sitografu. Je selotejp lahko običajen, ali mora biti vodoodporen...?
Prvoten jambor bo torej za silo zadoščal (spodaj premer 2 cm, zgoraj 1,3 cm). Ni pa lepljen, mislim, da gre za navaden smrekov les.
Na križ niti nisva pomislila, ker ga v prvotni izvedbi ni bilo. Kako ga fiksirava v jambor, da ga ne oslabiva? Kako fiksirava podaljšek za napenjanje jambora?
Še nekaj me muči - prvotno je bil jambor fiksiran z jeklenicam na vse štiri strani. Če prav razumem (glede na Nikov odgovor in sliko: http://imageshack.us/scaled/landing/52/balestro.jpg), naj bi ostali le stranski???
Jadrnico bova odprla (+montirala tupperware ali posodico od kave), ko bova točno vedela, kam gre kaj. Trenutno sva še malo zmedena od vseh vrvi...
LP, Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Če bo šlo tako hitro bo jadrnica kmalu v vodi.
Zanima me, od kod sta, ker v profilu ni videt kraja. Precej lažje je razčiščevat v direktu. Pa tudi takole bo šlo.
Za lepljenje jaz uporabljam dvostranski selotejp z rdečim ločilnim trakom 1 cm širine. Za tega vem, da dobro prime. Krojenje jader naj še počaka. Lahko pa nabavljata material.
Če je jambor že gotov potem ga pustita takega kot je. Za podaljšek poišÄ‡ita Al palico fi 5 ali 6 mm in jo zakrivita 10 cm zunaj in cca 5 cm za v jambor. Potem z vrha zvrtajta luknjo v jambor in vanjo zalepita z epoxyem podaljšek. Jambor pa ojačajta s povijanjem 0,5 ali 1 mm vrvice okrog jambora zunaj po celi dolžini luknje + 1 do 2 cm (spomnita se na gusarske filme). Tudi križ ze na podoben način naredita iz žice, zalepita s sekundarjem, da ne beži in povijta z vrvico. Vrvico povijta na trdo. Po povijanju pa jo je treba še prelakirati ali polepiti.
Slika na linku kaže swig rigg ali vrteče jadro, kjer je vse obešeno na jambor. Pri vama bo drugače. Pazita na usmerjenost delov na jamboru - kaj je naprej in kaj nazaj. Podaljšek na vrhu je nazaj, križ bo levo in desno, tudi privezi - kljukice za napenjane bodo levo in desno. Nosilec buma bo nazaj, klukica za flok pa bo naprej. Ostane še klukica za vang, ki bo spodaj in nazaj.
Prostor za vodenje je običajno za jamborjem in sega do serva za krmilo. Ko odpreš pokrov mora biti vse dosegljivo.
Bom poslikal en moj jambor in bo bilj jasno.
LP Niko
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Saj delo ne gre hitro, nimava prav veliko skupnega časa. Ampak, če bo še malo deževalo, bo pa res kmalu v vodi (deževnici).
Sva iz Radovljice, tako da bosta najina poligona Šobec in Bled (na morje z njo ne nameravava).

Hvala za razjasnitev osnovnih pojmov in natančna navodila. Zdaj je precej bolj jasno. Se že veseliva slike.
Pri Nikolini sva videla, da gresta dve jeklenici na bok tudi s križa. Sklepava, da to ni nujno.
Nikjer ne najdeva nič na temo zategovanja floka. Logično bi bilo, da se zateguje hkrati z jadrom? Ali pa je morda fiksen?
LP, Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Vrvice držijo jambor v navpičnem položaju (lahko tudi kako stopinjo nazaj) in omogočajo njegovo krivljenje, da dobijo jadra pravo obliko. Križ se doda takrat, ko se jmbor zaradi dolžine v vetru krivi bočno in to s tem odpravimo. Pri klasiki je dobro, da lahko zaradi pogojev jadranja celo jambor premaknemo naprej ali nazaj. Potem pač na novo zategujemo vrvice.
Jambor je z vrha na podaljšku pripet na krmo jadrnice. Glavno jadro se ne sme dotikati vrvice. Spredaj pa ga drži flok. Vpet je na palubo jadrnice na bumu in z vrvicama - sprednja na jambor z napenjalom zgoraj in zadnja na bum floka z napenjalom spodaj.
Levo in desno pa z eno ali dvema vrvicama na rob palube.
Ta slika je z nevodene jadrnice G. Drugih nazornejših slik trenutno ne najdem.
LP Niko
Priponke
povijanje pritrdil na jambor in bum
povijanje pritrdil na jambor in bum
povijanje.jpg (41.42 KiB) Pogledano 7214 krat
Uporabniški avatar
sinus
Začetnik
Prispevkov: 33
Pridružen: 01 Okt 2009, 11:15
Kraj: ljubljana

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a sinus »

Tudi sam sem začel pri rc jadrnicah z gradnjo marblehead-a katere odlitek korita mi je skoraj podaril Niko. Prispevek -Moji začetki na vodi , izpred 3 let.Sedaj sem naredil že kar nekaj jadrnic ,tudi drugi marblehead. Razmestitev komponent lahko vidiš v prispevku Zima je menila. Letos smo kar veselo jadrali na blejskem jezeru. Sedaj sem končal 3.letno vajensko dobo pri jadrnicah,ampak se še zmeraj učim. Voda vse pokaže (dobre in slabe lastnosti ), trdi mojster Niko. Sem doma z Bleda vendar sedaj živim v Ljubljani. Če želiš kakšno skupno testiranje jadrnic me lahko pokličeš na 041-211-380.
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Najlepša hvala za pomoč, Peter. Oba prispevka, tako "Zime je konec", kot "Moji začetki na vodi" sta koristna. Lepa jadrnica. Se vidi Nikova šola :wink:
Midva bova sicer imela krmiljenje zunaj (takšno je obstoječe stanje), tako da bova verjetno prisiljena odprtino za RV nekoliko izbočiti in preko cevčice ročko pripeljati na plan...
Se javiva, ko bo nared.
LP, Gaber
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Jambor sva že izdelala. S pomočjo odličnih navodil je šlo kot po maslu. Nosilec buma sva pustila kar obstoječ. Ocenil sem, da bi z demontažo naredila več škode kot koristi. Mogoče bi morala tudi okoli nosilca z vrvico in epoksijem jambor ojačat?
Sledi le še lakiranje.
Vrh jambora.JPG
Vrh jambora.JPG (38.7 KiB) Pogledano 6941 krat
KriĹľ.JPG
KriĹľ.JPG (37.82 KiB) Pogledano 6941 krat
Boom in vang.JPG
Boom in vang.JPG (41.25 KiB) Pogledano 6941 krat
Imava tri obstoječe jeklenice z napenjalčki (ena se je izgubila). Iz njih bova nakombinirala obe stranski jeklenici, ki bosta po novem precej daljši.

Dvostranski selotejp z rdečim ločilnim trakom je že doma. Nakup folije še čaka primerno priliko.

Glede RV naprave sva se nekako odločila za Spektrum DX6i (viewtopic.php?f=64&t=79531). Bi jo pa rada pred nakupom vsaj malo otipala.

Glede odpiranja jadrnice me skrbi lega odprtine. Če jo odpreva na sredini, se bojim, da bova oslabila konstrukcijo. Ne spomnim se namreč kako izgleda notranjost. Nastavek za jambor bi lahko izgubil oporo. Zato se nagibam k nesimetrični odprtini bliže boka tako, da ostane sredinska letev nepoškodovana. Mogoče bi zaradi enakomerne razporeditve teže nato kakšen težji kos RV opreme (npr sprejemnik?) porinila na drug bok? Ali jo raje odpreva na dveh mestih?
Ko bova imela RV nared, bova verjetno najprej odprla le toliko, da vidiva podpalubje, nato bo odločitev lažja...

Kakše vrvice so najprimernejše?
Kako se izvede zategovanje vrvic s podaljška jambora na krmo in floka? Na forumu sem zasledil kar "šotorski" napenjalec.
LP, Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Torej delo napreduje. Vidim, da sta poizvedovala tudi o napravi. Odločitev za 2,4 GHz je trenutno še najboljša. Za jadrnice bosta rabila 2 ali 3 kanale, razen če ne bosta kaj eksperimentirala. Običajno je en kanal za jadra in en za krmilo. Težja dela vodenja sta baterija in vinč. Vendar v jadrnici ob balastu na kobilici nimata neke pomembnejše vloge. Sprejemnik je dobro postaviti tako, da vanj ne pride voda, ker sicer odpove. Je pa dobro vmes vstaviti tudi stikalo, da lahko vodenje isklopimo, ne da bi preveč odpirali jadrnico. Deli morajo biti postavljeni tako, da se vrvica (če bo pod palubo) ne bo nikamor zataknila.
Pred odpiranjem trupa je dobro ugotoviti kako je znotraj. To lahko z lučjo (da presveti trup) ali pa s tipanjem in potrkavanjem po oblogi in ugotovitvah kje je votlo in kje je podloga. Vsekakor je dobro odpreti tako, da konstrukcija ne bo poškodovana.
Glede vrvic: glavni pogoj je, da se vrvica ne rasteza in da je dovolj močna. Jaz imam ribiške vrvice na M jadrnici 20 kg nosilnosti in se ne rastezajo.
Zategovanje je res podobno kot šotorsko. Tako je še najbolj primerno za vse primere. Dobijo se tudi navojna napenjala, vendar načeloma jih ni treba. Dobro je dodati tudi ribiške kljuke, ki se zaprejo, tako da se ne morejo sneti same od sebe iz očesa na trupu.
LP Niko
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Nisva še odnehala. Le čez zimo smo imeli nujnejša dela od konjičkov (skoraj smo pogoreli).

Vmes je hči po pričakovanju navdušenje že malo popustilo (jasno, saj so se začela manj atraktivna dela). Spuščanja jadrnice pa se še vedno veseli. RV naprave sicer še nimava, čakava le še primeren hip za nakup. Ko sem zadevo prespal, sem znižal rang RV naprave. Verjetno bova vzela DX5e. Vem, da ni optimalno za resno modelarjenje, ampak za jadrnico bo povsem zadoščala, pa še skrbelo me ne bo zanjo.

S trkanjem po trupu sem res zadel votel del palube in napravil manjšo luknjo. Do končne velikosti jo bova odprla, ko bo vse drobovje na kupu in bova videla koliko prostora potrebujeva. Presenetilo me je, da je v tem delu še vedno nosilec kobilice, zato je levi prekat povsem ločen od desnega. Torej bo res vse drobovje na eni strani.

Ribiška vrvica 30 kg nosilnosti je že pripravljena, prav tako kimoto folija.
Tudi standardni servo in nosilec baterij sta že v delavnici.
Vinč pa nama povzroča težave - nisem si predstavljal, da je to tako eksotičen del opreme. Ne dobim ga v Mladem tehniku, Mantui, Lindingerju, Cool PC...
V hobbyking-u pa jih je več in se ne morem odločiti med 30 kgcm (http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _150g.html) in 13 kgcm (http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... g_55g.html). Gledam za 6 V napajanje. Razlika v ceni je sicer minimalna, v teži in dimenzijah pa ne. Bo, glede na to, da iščem močnejšega od 15 kgcm, 30 kgcm primernejši?
LP, Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Za jadrnico je načeloma dovolj že dvokanalna naprava. So pa trenutno res najboljša izbira 2,4 GHz naprave. Če si bosta umislila še kak avion ali helikopter pa je nujna večkanalna naprava.
Če boš vgradil vinč, bo tudi 13 kgcm dovolj. Pri tem je zaradi velikosti krogca - vrvenice ročica manjša kot bi bila pri servotu, obratov ima pa dovolj, da navije vrvico. Lahko pa nabaviš tudi tistega močnejšaga. Ta bo pa sigurno dovolj. Potem je pa treba razmišljati tudi o bateriji, ker bo ta zagotavljala naboj za te momente. Če bo prešvoh iz vsega tega ne bo nič. Preveri koliko prostora imaš v trupu za elemente.
Pri vinču moraš izdelati žičnico ali pa napenjati vrvico z elastiko.
Je pa sedaj čas za spuščanje, čez zimo pa za gradnjo. Pa vseeno veliko uspeha še naprej. Tudi počasi se daleč pride.
LP Niko
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Hvala, Niko.
Glede baterij sem si zamislil kar 4 običajne AA baterije, saj potrebujem 6 V.
Verjetno bo za 30 kgcm to občutno premalo. Kaj pa za 13 kgcm?
Glede žičnice si nisem še čisto na jasnem, kako naj vse skupaj izgleda. Moram še malo pogooglat.
Danes lepo piha, prav škoda, da sva zimo zapravila za manj prijetne zadeve :(
LP, Gaber
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Winch 13 kgcm je prispel, na bolhi sem kupil DX5e, ki lepo deluje. Hči le še občasno pogleda, kako delo napreduje (še vedno pa se vesili spuščanja jadrnice). Zdaj, ko je več ne čakam, gre delo hitreje od rok.
Luknjo za drobovje sem uspel narediti brez poškodovanja konstrukcije.
Luknja
Luknja
IMG_2489ss.jpg (55.08 KiB) Pogledano 6022 krat
Vgradil sem servo in winch, sprejemnik in baterije sta kar prostoležeča, antena je v notranjosti.
Ju je potrebno fiksirat? Je potrebno anteno speljat na krov?
Drobovje
Drobovje
IMG_2498.JPG (48.39 KiB) Pogledano 6022 krat
Krmilo že funkcionira, tudi "žičnica" je že nared. Za speljavo vrvic in krmilne ročice na krov sem uporabil anteno odsluženega radijskega sprejemnika. Prednost uporabe antene je tudi v tem, da pred krivljenjem v cev vstaviš prvo tanjšo cevko in s tem onemogočiš prelom cevke.
Glede mirovne lege in hoda se moram še pozabavat. Sklepam, da se oboje da sprogramirat na oddajniku?
Vstavil sem pločevinko od instant kave in jo (kot tudi cevke za vrvico žičnice) zalil z epoksijem. Oba škripca sem kar sam izstružil. Trenutno nimam nobene vzmeti za napanjanje - se je ravno izšlo. Verjetno bi bilo koristno en škripec narediti vzmeten?
Žičnica
Žičnica
IMG_2497.JPG (45.24 KiB) Pogledano 6022 krat
Zdaj sem se pričel ukvarjat z jadri. Trenutno izdelujem parabolično podlago za izdelavo profila jadra (vgrajene krivine). Lepa stran, ki nudi precej informacij je http://www.stirling.saradioyachting.org ... making.htm.
Našel sem tudi načrt za A, B in C jadro za M klaso. Razlikujejo se glede dolžine jambora. Mojemu ustreza najmanjše C (višina po jamboru 160 cm, po boom-u 40 cm). Prvotno jadro je imelo po boom-u 60 cm (prostora je dovolj celo za 70 cm). Glede na to, da bo jadrnica uporabljana v šibkejših vetrovnih razmerah Gorenjske, bi si želel čimvečje jadro. Bi storil napako, če bi C jadro in pripadajoč flok le v vodoravni smeri povečal za 1/3?
Srečno novo leto in LP, Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Najprej hvala za voščila, tudi vama (in vsem okrog vaju) zdravja, zadovoljstva in modelarjenja še naprej.
Gradnja lepo napreduje. Če imata 2,4 GHz vodenje in trup ni iz karbona, potem antene ni treba posebej napeljevati. Lahko je v trupu pod palubo. Nalepi pa ježke na baterijo in sprejemnik, da se v trupu ne bosta premikala.
Dobro je za napenjanje vrvice vstaviti v tisti del, ki ne vleče jadra, natezno vzmet, ki ujame raztezke. Tudi s hodi se lahko igraš in potrebno nastaviš v vodenju. Pomemben je odmik jader od 10 do 90 stopinj.
Glede jader je pa tako, da če ne boš šel na zahtevnejša tekmovanja (tam bi po pravilih jadrnico in jadra premerili) ti ni treba skrbet in lahko narediš kakršnokoli jadro.
Letos (v 2014) bomo vsaj enkrat prišli na Bled pa se takrat kaj oglasi in s seboj prinesi jadrnico, pa bomo kakšno rekli.
LP Niko
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Jadro in flok sta skrojena.
Simbolično prilepljena na jadrnico
Simbolično prilepljena na jadrnico
IMG_2523s.jpg (29.48 KiB) Pogledano 5901 krat
Za osnovo sem vzel C jadro in pripadajoč flok. Najprej sem ju v vodoravni smeri povečal za 1/3, vendar se je izkazalo za odločno preveč. Jadro je bilo le malenkost preveliko, flok pa je bil povsem neustrezen. Želel sem ohraniti razmerje obeh površin. V končni verziji sta povečana le za 10 %.
To delo je hčerki spet bolj dišalo in sva precej tičala skupaj. Očitno ji le "drobovje" ni bilo všeč.
Dvostranski beli debeli trak 19 mm x 1,5 m z neprosojnim rdečim ločilnim trakom za pritrjevanje ogledal se je izkazal za pomoto (to mi je postalo jasno že po lepljenju prvih dveh listov). Sem šel ponovno v nakupe in takoj vedel, kateri bo pravi - prozorni tanki trak 12 mm x 50 m s prosojnim rdečim ločilnim trakom.
Tako so šivi skoraj nevidni.
Izdelava krivine na zgornjem šivu jadra
Izdelava krivine na zgornjem šivu jadra
IMG_2509.JPG (41.79 KiB) Pogledano 5901 krat
Deske za izdelavo lastne ukrivljenosti jadra (60 cm, parabola z maksimumom na 43 % od jambora) ne bom zavrgel, jo pa z veseljem posodim, če jo kdo potrebuje...
Upoštevanje ukrivljenosti jambora in premika zaradi lastne oblike
Upoštevanje ukrivljenosti jambora in premika zaradi lastne oblike
IMG_2522.JPG (51.23 KiB) Pogledano 5901 krat
Zdaj se sprašujem:
-kako napraviti žep na prednjem robu floka (pustil sem 2 cm folije, ki jo lahko upognem nazaj in prilepim z dvostranskim lepilom),
-ali moram za napenjanje vgraditi kovinske obročke (bo dovolj, če le ojačam in preluknjam),
-je za ojačitve ustrezna kimoto folija, ali naj uporabim drug material.
-lahko za vse uporabim 30 kg ribiško vrvico (pritrjevanje jadra zgoraj, spodaj 2 x na boom in na jambor, floka zgoraj in spodaj 2x na boom).

Zdaj je po zaključnih delih na jadru in floku na vrsti izdelava obeh boomov, napenjalcev...

Z veseljem prideva na Bled. Upam, da bo do takrat jadrnica nared, midva pa že toliko izkušena, da bova vedela, kje imava težave...
Lep pozdrav,
Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Jadri sta vama kar uspeli. Prednja linija floka je ravna. Lahko bi naredil zavihek in ga zalepil tako, da bo tam dvojna debeljina. Jaz pri G jadrnici naredim kar iz folije in dvostranskim selotejpom trakce, ki objamejo prednjo vrvico in držijo flok. Lahko pa tudi dodatno ojačaš, narediš luknjice in flok pritrjuješ z žico. Enako je ob jamboru na glavnem jadru. Pritrdila naj bodo od 7 do 10 cm narazen.
Moje mnenje je, da bo kimoto folija v redu. Če hočeš močnejše, daš pač več plasti. Vrvica je dovolj močna.
LP Niko
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Niko, hvala za hiter odgovor.
Torej nobene znanosti, grem po planu dalje...
Bom na šivih potreboval žepe in letvice (staro jadro jih je imelo, vendar je bilo iz blaga)? Imam staro letvico surf jadra, ki bi jo mogoče lahko razcepil na ustrezne trakove.
LP
Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Letvice so v jadru običajno na zadnjem robu, da se ne zaviha. Pri tvojem kroju in materialu mislim, da jih ni treba. Ko boš imel jambor in gor jadro poskusi kako bo lovilo veter in če se bo rob vihal, potem dodaj letvice. Sicer jih ne rabiš - ups - jih jadro ne rabi.
LP Niko
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Sprejemnik in baterije sem pritrdil z mačkom. Jadro in flok sva montirala in povezala z žičnico. Jadrnica je pripravljena za splovitev.

Detajle sem poslikal na makro, mogoče ideje (in napake) še komu prav pridejo. Meni je šlo kar precej časa za razjasnitev drobnarij.
Prav tako pa se že pred stikom z vodo precej zadev sprašujem...

Zaradi pomanjkanja višine (sem omejen s 170 cm obstoječega jambora) sem se odločil, da bom napenjanje izvedel spodaj, zgoraj pa jadro fiksiral z žico Iz dveh kosov (da dosežem boljše vrtenje).
Tu se mi zdi, da sem na alu podaljšku jambora naredil premalo krivine in bo v močnejšem vetru, ko bom podaljšek bolj zategnil proti krmi, jadro lahko zdrsnilo nazaj.
Pritrditev jadra na vrhu
Pritrditev jadra na vrhu
IMG_2769s.jpg (31.95 KiB) Pogledano 5681 krat
Tu se mi zdi, da se flok preveč zateguje, če jambor dovolj zategnem proti krmi (da dobim primerno ukrivljenost jambora). Mogoče sem pri krojenju jadra računal s premočno ukrivljenostjo jambora.
Vrh floka
Vrh floka
IMG_2770s.jpg (22 KiB) Pogledano 5681 krat
Pritrditev floka na jambor
Pritrditev floka na jambor
IMG_2778s.jpg (26.6 KiB) Pogledano 5681 krat
Pri zadnji sliki se tudi lepo vidijo pritrditve jadra na jambor.
V vozlih nisem prav vešč, zato sem jih pregledal po namembnosti in uporabil:
Zeppelin (ali rosendahl) za pritrditve jadra na jambor, stopper za napenjalce, sidrnega na krmi, na jadru in floku spredaj (na tack-ih) in black's hitch za pritrditev obeh napenjalnih vrvic na žičnico.
Lepa stran z animacijami in možnostjo sortiranja po namembnosti je http://www.netknots.com/rope_knots/.
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Pritrditev floka na boom zadaj
Pritrditev floka na boom zadaj
IMG_2772s.jpg (28.14 KiB) Pogledano 5678 krat
Spredaj se flok lahko nekoliko premika gor-dol. Verjetno to ne bo moteče. Nekje sem celo prebral, da je koristno.
Za boljše vrtenje sem tudi za pritrditev floka na premec uporabil žico iz dveh delov.
Tu se tudi lepo vidi vzmet žičnice.
Pritrditev floka na boom spredaj
Pritrditev floka na boom spredaj
IMG_2777s.jpg (29.19 KiB) Pogledano 5678 krat
Takole se vrvi žičnice in za zategovanje floka dotika jambora. Bil sem prepričan, da bo zaradi precej velikih škripcev nekaj distance, vendar vzmet celotno žičnico potegne bolj proti vinču...
Drsenje vrvi žičnice ob jambor
Drsenje vrvi žičnice ob jambor
IMG_2776s.jpg (29.53 KiB) Pogledano 5678 krat
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Zategovanje jadra imava na boomu spredaj.
Da ni bilo potrebno rezati že tako premajhnega jadra in višati zanke na palubi za vrvico, sem se raje odločil, da ukrivim boom.
Na sliki se tudi vidi vang. Na suhem prav lepo funkcionira (vrtim medeninasto palico). Zaradi zategovanja spodaj namesto zgoraj bo verjetno tudi zategovanje vanga bolj pogosto kot običajno.
Pritrditev jadra na boom spredaj, vang
Pritrditev jadra na boom spredaj, vang
IMG_2773s.jpg (46.79 KiB) Pogledano 5676 krat
Pritrditev jadra na boom zadaj
Pritrditev jadra na boom zadaj
IMG_2775s.jpg (24.93 KiB) Pogledano 5676 krat
Boom na najnižji točki lahko pride povsem do zanke na palubi. Upam, da ne bo zato ril po vodi.
Zategovanje jadra
Zategovanje jadra
IMG_2774s.jpg (28.88 KiB) Pogledano 5676 krat
gsta
Začetnik
Prispevkov: 18
Pridružen: 14 Okt 2012, 21:02

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a gsta »

Jadro se lepo vrti do kakšnih 45 stopinj v obe smeri. Potem gre vedno slabše proti 90-tim stopinjam. Ko je jadro povsem spuščeno, boom poriva jambor vstran, vang pa ga vleče k sebi (kot kažeta puščici).
Odprto jadro - krivi jambor
Odprto jadro - krivi jambor
IMG_2779s.jpg (49.93 KiB) Pogledano 5662 krat
Poleg teh težav me jezi tudi:
-to, da vinč ves čas malo brenči. Je tudi precej "len".
-tudi poraba sprejemnega dela v "prostem teku" je precejšnja. Enkrat sem ga pusti prižganega čez noč in je baterije povsem spraznil. Verjetno bo za daljše plovbe res treba močnejše baterije.
-jezi me tudi bingljanje napenjalcev na obeh boomih. Nekoliko se vidi tudi na zadnji sliki. Vem, da bo veter poskrbel, da bodo jadra napeta, ampak zdaj se prav zoprno prevračata po krovu, zatikata za žičnico...
-pri obeh luknjicah, skozi kateri sta jadro in flok napeta z vrvico, me skrbi, da se bo vrvica pričela zajedat. V tem primeru ju bom naknadno ojačal z močnejšim materialom.

Za adijo pa še ena fotka mlajše polovice ekipe pri vezanju jadra na jambor.
Zeppelin x 15
Zeppelin x 15
IMG_2727s.jpg (88.97 KiB) Pogledano 5662 krat
Lep pozdrav,
Gaber
Niko
Profesor
Prispevkov: 1540
Pridružen: 05 Dec 2001, 01:00
Kraj: Hrastnik

Re: Jadrnica klase M

Odgovor Napisal/-a Niko »

Zdravo
Lepo, lepo. Delo kar napreduje.
Poglej pri hitrosti vinča. Za jadranje nekih hitrosti napenjanja tako ne potrebuješ. Če vinč brni pomeni, da se sproti prestavlja malo naprej in malo nazaj. To pa poveča porabo. Poskusi s premikom ročice nastaviti tako, da ne bo trzalo. Boš pa moral paziti na izklapljanje ko ne bo vozila in redno polnjenje.
Če se bo vrvica zajedala v jadro bo treba tisti del ojačati. Lahko tudi s koščkom trše plastike. Ko boš imel nastavljeno dolžino vrvice jo lahko uviješ z lepilnim trakom na bum pa se ne bo povešala.
Pa čim prej v vodo.
LP Niko
Odgovori

Vrni se na Jadrnice