Zategovanje jader
Namen imam zgraditi jadrnico nad en meter pa se poigravam z mislijo, da bi moral imet močnejši sistem za zategovanje jader.
V mislih imam motorček, ki bi se vrtel v obe smeri (ne samo 45 stopinj, ampak kar nekaj obratov), s tem pa bi okrog valjčka navijal vrvico in s tem zategoval in popuščal jadra.
Kakšne izkušnje imate tukaj?
Je to prepočasno? Težko nadzirat?
Če se da, pa bi kakega mojstra prosil, da mi pove kako?
Strah me je da bo servo prešvoh.
V mislih imam motorček, ki bi se vrtel v obe smeri (ne samo 45 stopinj, ampak kar nekaj obratov), s tem pa bi okrog valjčka navijal vrvico in s tem zategoval in popuščal jadra.
Kakšne izkušnje imate tukaj?
Je to prepočasno? Težko nadzirat?
Če se da, pa bi kakega mojstra prosil, da mi pove kako?
Strah me je da bo servo prešvoh.
Taka fora za jadrnico sploh ne bo prepočasna. Lahko pa na servomotor gledaš iz takega zornega kota: servo ni "prešvoh", le hoda ima premalo. Rešitev: vzemi tak servo, ki po izgradnji potenciometra (to pomeni, da ga ven vzameš) in mehanske blokade hoda, vrti izhodno os v neskončnost (in tako navija, oz. odvija zategovalno vrv na valjček). Na ta valjček pa pritrdiš večovojni (multiturn) potenciometer, ki ga električno zvežeš namesto originalnega. Pa si iz klasičnega servomotorja naredil vinch, ki stane cca. 25.000 SIT (če odračunam, da se pri takem experimentiranju ponavadi skuri par servotov).
Aha, torej ideja kljub mojemu zmišljevanju ni bila neumna.
Hmm, za 25.000 SIT pa to stvar dobim že narejeno, če prav razumem?
Moje znanje elektronike precej peša, sicer sem se pripravljen naučit, ampak vseeno. Mi zna kdo dat natančne podatke, kako, kje, kaj, zakaj? Servo bi še znal odpret, kaj več kot gledanja not pa ne bi naredu.
Ali pa če si lahko to kje drugje preberem?
Mislim, da sem enkrat v svet elektronike nekaj bral o malih robotkih, kateri so uporabljali predelane servote za pogon.
Hmm, za 25.000 SIT pa to stvar dobim že narejeno, če prav razumem?
Moje znanje elektronike precej peša, sicer sem se pripravljen naučit, ampak vseeno. Mi zna kdo dat natančne podatke, kako, kje, kaj, zakaj? Servo bi še znal odpret, kaj več kot gledanja not pa ne bi naredu.
Ali pa če si lahko to kje drugje preberem?
Mislim, da sem enkrat v svet elektronike nekaj bral o malih robotkih, kateri so uporabljali predelane servote za pogon.
Dolžina navite vrvice, oziroma natančneje hod vrvice za zategovanje je lahko od kakih 10 cm, pa vse do pol metra, odvisno pač od tega, kje na boomu je narejeno prijemališče. Če je le to bližje jamborju, bo kot odpiranja jadra večji pri istem hodu vrvice, navor pa bo manjši in obratno.
Zdaj pa na dan s tvojo idejo Alex.
Zdaj pa na dan s tvojo idejo Alex.
Sicer nimam izkušenj z jadrnicami, vendar vseeno razmišljam o naslednji slabosti *vitla*: Ko ni vetra..in moraš imet popuščeno vrvico, da sploh vidiš kdaj in kam se ti jadro napne, se po moji logiki lahko kaj hitro zgodi, da se bo tista vrvica zapletla sama vase...(ali pa se morda motim?!)..
Torej... ideja kako se tega znebit je v dokaj enostavni izdelavi linearnega servota, ki bi lahko bil poljubno večji brat od telih:
http://www.wes-technik.de/English/light_ng.htm
Enostavna se mi zdi zato, ker praktično ni nobenih zobnikov , elektroniko in motorček porabiš od standard servota, M3 ali M4 navojno palčko tud ni težko dobit... dva ležaja...drsni potenciometer od kakšne stare audio mixete (cca 15cm dolžine) bi bil tudi dovolj kvaliteten...ostalo prepuščam domišliji posameznika
Takole na pamet rečeno...se po mojem da takole *ozko in dolgo stvaritev* tudi dosti lažje postavit v trup..
Seveda je pa potrebno vsaj toliko znanja elektronike, da prevežeš tri žičke iz standardnega potenciometra na drsnega...vse ostalo je mehankarija.
No kot sm reku.... to je bla le ideja...sploh ni nujno, da je dobra!!
LP Alex
Torej... ideja kako se tega znebit je v dokaj enostavni izdelavi linearnega servota, ki bi lahko bil poljubno večji brat od telih:
http://www.wes-technik.de/English/light_ng.htm
Enostavna se mi zdi zato, ker praktično ni nobenih zobnikov , elektroniko in motorček porabiš od standard servota, M3 ali M4 navojno palčko tud ni težko dobit... dva ležaja...drsni potenciometer od kakšne stare audio mixete (cca 15cm dolžine) bi bil tudi dovolj kvaliteten...ostalo prepuščam domišliji posameznika
Takole na pamet rečeno...se po mojem da takole *ozko in dolgo stvaritev* tudi dosti lažje postavit v trup..
Seveda je pa potrebno vsaj toliko znanja elektronike, da prevežeš tri žičke iz standardnega potenciometra na drsnega...vse ostalo je mehankarija.
No kot sm reku.... to je bla le ideja...sploh ni nujno, da je dobra!!
LP Alex
Več glav več ve!
Ja Alex, saj na takih idejah se gradi razvoj modelarstva in tehnike nasploh.
Pri jadrnicah se v primeru vincha nanj navija le pomožna vrvica, ki jo iz podpalubja vleče ena tanka elastika (žičnica), nanjo pa je pritrjena zategovalna vrv - skozi uško do booma. Tako se v primeru šibkega vetra ne odvije popuščena vrv s koluta vincha, ampak se "sfauda" le zategovalna vrv na samem krovu jadrnice.
Pri jadrnicah se v primeru vincha nanj navija le pomožna vrvica, ki jo iz podpalubja vleče ena tanka elastika (žičnica), nanjo pa je pritrjena zategovalna vrv - skozi uško do booma. Tako se v primeru šibkega vetra ne odvije popuščena vrv s koluta vincha, ampak se "sfauda" le zategovalna vrv na samem krovu jadrnice.
No John, mislil sem, da samo meni ni jasno in nisem hotel vrtati v velike tajne velikih mojstrov.Žičnica že vem kako zgleda ane:-) Tudi zate vem, da veš! Vendar pa že malo težje povežem Zvoh na Krvavcu z tekmovalno jadrnico..hmmmmm. In za povrh vsega zgleda, da nisem edini! No daj razloži ali pa vsaj napopaj link, kjer se to da videt ker me res ferbca:-)
Več glav več ve!
Evbo takole:
ŽIČNICA v pravem pomenu besede: neskončna vrv je speljana cca. 3x okoli vincha (ali rolice po slovensko), nato skozi palubo ven, vzdolž cele dolžine čolna, okoli kakšnega pasivnega kolesa (zgornja postaja), nazaj, ponavadi po drugi strani trupa, v podpalubje, pa zopet na vinch (spodnja postaja). Vmes mora biti še kakšen federček, da izniči raztezke materiala in da je vrvica zategnjena na vinch. Nekateri jadralci imajo kar kolut vincha na zunanji strani palube. Tako smo dobili na palubi dve vrvici, ki se gibljeta vzdolžno (v odvisnosti od obratov vincha) in vedno "pod mus", ne glede na to, ali veter zateguje jadro, ali ne. Sedaj pa pride na vrsto zategovalna vrvica booma, ki je privezana na žičniško vrv, speljana še preko enega ušeska proti boomu. Torej, če vetra ni, ti pa popustiš, se bo le ta vrvica "sfaudala", tista vrv, ki potuje preko vincha, pa bo še vedno lepo zategnjena.
POLOVIČNA ŽIČNICA: Namesto neskončne - krožne vrvice preko vincha, je lahko le vrvica, katere konec je privezan na vinch. Kolut vincha jo pri zategovanju jadra navija nase, pri popuščanju jadra (če ni dovolj vetra), pa jo iz vincha "vleče" dolga elestika, ki je speljana po celotni dolžini trupa. Idealna je elastika za smučarske dnevne karte (Rogla, tudi Krvavec, najboljša pa je s Straže na Bledu....). Vse ostalo je isto, kot v prvem primeru.
Res pa je stvar bolje videti v živo, kot o njej na široko pisati. Ob ponedeljkih se na Koseškem bajerju vidi vse živo. Dve jadrnici nista enaki, vsaka zase je inovacija. Verjetno nas bo ta ponedeljek (13. maj) bolj malo, saj smo imeli v soboto kar utrudljivo regato.
ŽIČNICA v pravem pomenu besede: neskončna vrv je speljana cca. 3x okoli vincha (ali rolice po slovensko), nato skozi palubo ven, vzdolž cele dolžine čolna, okoli kakšnega pasivnega kolesa (zgornja postaja), nazaj, ponavadi po drugi strani trupa, v podpalubje, pa zopet na vinch (spodnja postaja). Vmes mora biti še kakšen federček, da izniči raztezke materiala in da je vrvica zategnjena na vinch. Nekateri jadralci imajo kar kolut vincha na zunanji strani palube. Tako smo dobili na palubi dve vrvici, ki se gibljeta vzdolžno (v odvisnosti od obratov vincha) in vedno "pod mus", ne glede na to, ali veter zateguje jadro, ali ne. Sedaj pa pride na vrsto zategovalna vrvica booma, ki je privezana na žičniško vrv, speljana še preko enega ušeska proti boomu. Torej, če vetra ni, ti pa popustiš, se bo le ta vrvica "sfaudala", tista vrv, ki potuje preko vincha, pa bo še vedno lepo zategnjena.
POLOVIČNA ŽIČNICA: Namesto neskončne - krožne vrvice preko vincha, je lahko le vrvica, katere konec je privezan na vinch. Kolut vincha jo pri zategovanju jadra navija nase, pri popuščanju jadra (če ni dovolj vetra), pa jo iz vincha "vleče" dolga elestika, ki je speljana po celotni dolžini trupa. Idealna je elastika za smučarske dnevne karte (Rogla, tudi Krvavec, najboljša pa je s Straže na Bledu....). Vse ostalo je isto, kot v prvem primeru.
Res pa je stvar bolje videti v živo, kot o njej na široko pisati. Ob ponedeljkih se na Koseškem bajerju vidi vse živo. Dve jadrnici nista enaki, vsaka zase je inovacija. Verjetno nas bo ta ponedeljek (13. maj) bolj malo, saj smo imeli v soboto kar utrudljivo regato.
Hmm preberi si http://www.hvwtech.com/servos_mod_fut.htm
Čeprav mislim, da bi bilo bolje da prepustiš predelavo kakšnemu modelarju, ki je tole že počel....
Čeprav mislim, da bi bilo bolje da prepustiš predelavo kakšnemu modelarju, ki je tole že počel....
Več glav več ve!
Ups!! Pozor pazi!! Pri takšni predelavi servomotorja, kot je opisana zgoraj obstaja velika pomanjkljivost!!
Ko mehansko ločiš os potenciometra in s tem omogočiš neskončno vrtenje izhodne osi izgubiš končne položaje.
Posledica je ta, da ko servo prejme od sprejemnika komando levo (ali desno), se os začne vrteti in vrteti in vrteti .... in se ne ustavi, dokler ne postaviš ročice na oddajniku v srednji položaj.
To pomeni, da se ti lahko zgodi, da se bo ob primerni moči servota strgala vrvica, ki je navita na vinch, če pa bo le ta vzdržala silo, se bodo po nepotrebnem praznili sprejemniški akumulatorji in servo motor se bo lepo grel (beri : slej ko prej se bo kadilo)...
Torej še vedno je treba pustiti povratno informacijo o položaju izhodne osi, kar je John v enem od zgornjih postov že napisal...(beri tisto o multiturn potenciometrih...)
Ko mehansko ločiš os potenciometra in s tem omogočiš neskončno vrtenje izhodne osi izgubiš končne položaje.
Posledica je ta, da ko servo prejme od sprejemnika komando levo (ali desno), se os začne vrteti in vrteti in vrteti .... in se ne ustavi, dokler ne postaviš ročice na oddajniku v srednji položaj.
To pomeni, da se ti lahko zgodi, da se bo ob primerni moči servota strgala vrvica, ki je navita na vinch, če pa bo le ta vzdržala silo, se bodo po nepotrebnem praznili sprejemniški akumulatorji in servo motor se bo lepo grel (beri : slej ko prej se bo kadilo)...
Torej še vedno je treba pustiti povratno informacijo o položaju izhodne osi, kar je John v enem od zgornjih postov že napisal...(beri tisto o multiturn potenciometrih...)
Več glav več ve!
Kaj pa če bi vinch fizično omejil s tem, da bi napeljal eno fiksno močno vrvico iz kolesa na neko fiksno točko. S tem bi se po nekaj obratih vincha zategnila, in motorčku fizično ne bi več dovoljevala obratov.
Bi s tem kaj uničil? Ker tistega z multiturn potenciometrom zihr ne bom znal.
Ok, plan B.
A obstaja kakšen zelo močen servo, ki bi ga samo zamenjal s tem ki ga imam sedaj. Zdaj mam komplet od Sabre (neki tazga se mi zdi, mislim da 50Nm). Se dobi kaj z večjim navorom, da bi lahko imel daljšo ročico za zategovanje, ki bi bila še dovolj močna?
Bi s tem kaj uničil? Ker tistega z multiturn potenciometrom zihr ne bom znal.
Ok, plan B.
A obstaja kakšen zelo močen servo, ki bi ga samo zamenjal s tem ki ga imam sedaj. Zdaj mam komplet od Sabre (neki tazga se mi zdi, mislim da 50Nm). Se dobi kaj z večjim navorom, da bi lahko imel daljšo ročico za zategovanje, ki bi bila še dovolj močna?
Ce je to servo, ki je bil zraven Sanwe (Dash) Saber, ima priblizno 25Ncm navora. Dobi se standardni servo z zeleznimi zobniki in 90Ncm moci ze za ~260 (nekdanjih) ATS.
_________________
Hitrost je denar! Kako hitro ste pripravljeni iti?
tit on 2002-05-16 19:50 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tit on 2002-05-16 22:03 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tit on 2002-05-16 22:06 ]</font>
_________________
Hitrost je denar! Kako hitro ste pripravljeni iti?
tit on 2002-05-16 19:50 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tit on 2002-05-16 22:03 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tit on 2002-05-16 22:06 ]</font>
@Davey007 plan A absolutno odpade, plan B je zanimiv in tit ti je tudi razložil ceno... obstaja še plan C.
Danes sem bil pri MIBO v Logatcu.. videl čisto pravi vinch, torej tisto zadevo, o kateri že ves čas razpredamo. Naj rahlo popravim Johna pri ceni..cena je namreć nekaj malega čez 23 tisočakov...torej odločitev je pa seveda popolnoma tvoja..
Danes sem bil pri MIBO v Logatcu.. videl čisto pravi vinch, torej tisto zadevo, o kateri že ves čas razpredamo. Naj rahlo popravim Johna pri ceni..cena je namreć nekaj malega čez 23 tisočakov...torej odločitev je pa seveda popolnoma tvoja..
Več glav več ve!
V Schweighoferju (http://www.der-schweighofer.at)